Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Alkaneen sisäasioiden ohjelmakauden
EU-lainsäädännön yleisyys on
saanut aikaan tarpeen säätää kansallinen erityislaki.
Samalla on tullut mahdolliseksi, että rahastoja koskeva
sääntely voidaan laatia aiempaa paremmin vastaamaan
kansallisia tarpeita ja edeltävää ohjelmakautta
yksinkertaisemmaksi. Tämän hallituksen esityksen
tavoitteena onkin luoda edeltävää ohjelmakautta
selkeämmät ja yksinkertaisemmat säännöt
sisäasioiden rahastoista rahoitettavien hankkeiden toteuttamiselle.
Tavoitteena on siis yksinkertaistaa ja helpottaa myös hankkeiden
hallinnointia. Kun pääosa tukimenettelyä ja
tukikelpoisuutta koskevista säännöistä määritellään
kansallisesti, tukijärjestelmä voidaan sovittaa
aiempaa paremmin yleisen hallintokäytännön
mukaiseksi ja yksinkertaistaa tukijärjestelmää koskevaa
sääntelyä.
Ohjelmakaudella 2007—2013 sisäasioiden rahoitus
on jakautunut kuuteen eri rahastoon. Tämä on tehnyt
rahoituskentästä sirpaleisen ja vaatinut myös
monipolvisen rahastohallinnon. Maahanmuuttoon ja sisäiseen
turvallisuuteen liittyvät toiminnot ovat myös
jakautuneet eri rahastoihin, vaikka niillä on monia yhteneväisyyksiä.
Tämä on rajannut rahoitettavan toiminnan sisältöä osittain
epätarkoituksenmukaisesti ja luonut jäykkyyttä toteuttamiseen.
Alkaneella ohjelmakaudella rahastojen määrä vähenee
kuudesta kahteen. Määrän vähentäminen
poistaa useita rajanveto-ongelmia. Edeltävällä kaudella
laadittiin jäsenvaltioiden ja komission yhdessä hallinnoimista
rahastoista neljä niin sanottua SOLID-rahastoa, koko rahoitusohjelmakauden
kattaneet monivuotiset ohjelmat ja vuosittaiset ohjelmat. Monivuotisia
ohjelmia laadittiin ohjelmakaudella neljä ja vuosittaisia
ohjelmia 26. On huomattava parannus, että alkaneella ohjelmakaudella
laaditaan kumpaakin rahastoa koskien yksi kansallinen ohjelma sekä yksi
kansallinen toimeenpano-ohjelma, yhteensä siis neljä ohjelmaa
koko kaudella. Ja koska rahastojen ohjelmarakenne kevenee, tarvitaan
ohjelmatyöhön aiempaa vähemmän
resursseja.
EU-lainsäädännössä asetetaan
velvoite laatia kansallinen ohjelma. Kansallinen toimeenpano-ohjelma
on sen sijaan määritelty laadittavaksi sisäasioiden
rahastoista annettavassa laissa. Velvoite ei siis seuraa EU-lainsäädännöstä.
Edeltävästä ohjelmakaudesta poiketen
esitetään, että valtioneuvosto hyväksyisi
kansalliset ohjelmat ennen niiden lähettämistä komissiolle
ja myös nämä toimeenpano-ohjelmat. EU-lainsäädännössä pyritään
painottamaan aiempaa enemmän tuloksia, joita rahastoista
tuettavilla hankkeilla ja toiminnalla saavutetaan.
Kansallisten ohjelmien ja kansallisten toimeenpano-ohjelmien
käsittelyllä valtioneuvostossa pyritään
entistä suunnitelmallisempaan ja tavoitteellisempaan ohjelmatyöhön.
Tavoitteena on kytkeä kansalliset ohjelmat aiempaa tiiviimmin
sisäasioiden alan kansallisen tason pitkän aikavälin
tavoitteisiin ja kehitystarpeisiin.
Arvoisa puhemies! Edeltävään ohjelmakauteen
verrattuna keskeisenä muutoksena on, että enää ei
säädetä menojen tukikelpoisuudesta eräitä yleisiä periaatteita
lukuun ottamatta, eli nämä seikat jätetään
kansallisesti määriteltäviksi. Kansallisten
ohjelmien hallinnointi kevenee yksinkertaisempien tukikelpoisuussääntöjen,
käyttöön otettavien yksinkertaistettujen
kustannusmallien ja sähköisen asioinnin myötä.
Yksinkertaistetut kustannusmallit keventävät hankkeiden hallinnointia
niin tuen saajien kuin viranomaisten näkökulmasta.
Tämän odotetaan myös madaltavan kynnystä rahoituksen
hakemiseen. Sähköisen asioinnin käyttöönotto
myös lyhentää käsittelyaikoja.
EU-lainsäädännön muutosten vuoksi
viranomaisten määrä vähenee,
ja muutos selkeyttää viranomaisten vastuuta ja
työnjakoa.
Menneellä kaudella SOLID-rahastoista Suomelle osoitettiin
EU-rahoitusta 79 miljoonaa euroa. Nyt uudella kaudella 2014—2020
kokonaismääräksi arvioidaan 113 miljoonaa
euroa, eli EU-rahoituksen määrä kasvaa.
Edeltävällä kaudella Suomelle osoitettiin
esimerkiksi kansallisessa ohjelmassa EU:n uudelleensijoittamisohjelman
mukaista määrärahaa eli tätä kiintiöpakolaisrahaa
näiden kiintiöpakolaisten lukumäärän perusteella
noin 7,2 miljoonaa euroa. Tämän määrärahan
ennakoidaan kasvavan. Jos Suomeen pakolaiskiintiössä otettujen
määrä säilyy vuosittain nykyisessä 750
henkilön määrässä, voisi
EU:n rahoitusosuus nousta koko ohjelmakauden osalta useaan kymmeneen
miljoonaan euroon sillä edellytyksellä, että EU:n
tasolla budjettirahoitus riittää kauden loppuun.
EU:n talousarviosta hankkeelle maksettavan rahoituksen osuus
kasvaa verrattuna edeltävään kauteen
50 prosentista 75 prosenttiin ja eräissä erityistapauksissa
75:stä 90 prosenttiin. Hankkeeseen vaadittavien kansallisten
resurssien osuus siis vähenee EU-rahoituksen lisäksi
tarvittavan rahoitusosuuden pienentyessä. Tuen saajat voivat
siten osallistua hanketoimintaan aiempaa pienemmällä rahoitusosuudella,
ja tämän arvioidaan vaikuttavan hankkeiden toteuttamismahdollisuutta
lisäävästi.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Keskustelu päättyi.