Täysistunnon pöytäkirja 78/2004 vp

PTK 78/2004 vp

78. TORSTAINA 17. KESÄKUUTA 2004 kello 17.45

Tarkistettu versio 2.0

3) Hallituksen esitys laeiksi valtion eläkelain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta

 

Eero  Akaan-Penttilä  /kok:

Arvoisa puhemies! Koska lähes koko eduskunta on koolla, niin mieleni tekisi pitää kattava eläkepoliittinen puheenvuoro, mutta teen täsmälleen päinvastoin, koska edellisen lain yhteydessä oli lupa jo käsitellä näitä molempia, sekä valtion että kunnan eläkelakia.

Tulin tänne eteen selittämään omaa muutosehdotustani voimaantulosäännökseen, ja kaikkien teidän suureksi riemuksi tämä koskee taitettua indeksiä ja tasaindeksiä, mutta, arvoisat edustajat, aivan poikkeavasta näkökulmasta. Tämä perustuu minun lakialoitteeseeni, ja viis siitä, että se on minun aloitteeni, mutta sen takana on eduskunnan tekemä virhe vahingossa silloin, kun vuonna 1995 eläkelainsäädäntöä muutettiin. Jos haluatte tarkat perusteet lukea, te voitte lukea ne lakialoitteesta n:o 10. Mutta luen siitä teille pienen pätkän. Toivon, että te jaksaisitte kuunnella tätä esitystä, sillä tämä koskee hyvin pientä ihmisryhmää, lähinnä tuomareita, joilla poikkeavasti on ollut oikeus toimia, jos terveydentila sallii, 68-vuotiaaksi verrattuna muihin ihmisiin, jotka lähtevät 65-vuotiaana eläkkeelle.

Nyt osalle näistä tuomareista, jos he lähtevät eläkkeelle 65-vuotiaana viimeistään, laskettiin tietyn säännön mukaan eläke, mutta jos he terveinä jatkoivat työtään 68-vuotiaaksi, niin kas kummaa, voimassa olevan lainsäädännön mukaan heitä kohdeltiin säännöllä, jossa heille tuli pienempi eläke kuin jos olisivat lähteneet aikaisemmin. Tätä ei huomattu silloin, kun lainsäädäntöä tehtiin, ja tämä on nyt viimeinen yritys korjata tämä asia. Minä olen yrittänyt rautalangasta vääntää tätä monissa kokouksissa, mutta niissä on niin paljon tunteellisia purkauksia, niin kuin tänä iltanakin täällä, ja se ei ole mennyt perille. Mutta silläkin uhalla haluan vielä kerran yrittää.

Luen pienen pätkän nyt yhteen menoon: "Vuoden 1996 alusta voimaan tulleilla työntekijäin eläkelain ja valtion eläkelain muutoksilla muutettiin työeläkkeiden ja virkamieseläkkeiden indeksijärjestelmiä siten, että käyttöön otettiin kaksi indeksiä. Siihen saakka käytettyä TEL-indeksiä eli työikäisen indeksiä oli tarkoitus soveltaa edelleen eläkkeisiin niin kauan kuin työntekijä täyttää 65 vuotta. Tämän rinnalle säädettiin pienempi ns. eläkeläisen indeksi sovellettavaksi 65 vuotta täyttäneiden työntekijäin eläkkeisiin". Tämähän on nyt teille kaikille tuttua.

Mutta: Valtiokonttori ryhtyi alusta alkaen käyttämään niiden virkamiesten, lähinnä tuomarien, joiden laillinen eroamisikä on 67 tai 70 vuotta ja jotka ovat palvelleet viroissaan vielä 65 vuotta täytettyään, myös eläkkeen perustana olevaa palkkaa tarkistettaessa pienempää eläkeläisen indeksiä. Tästä on ollut seurauksena, että kaikki ne virkamiehet, jotka ovat voineet palvella ja tosiasiassa palvelleet viroissaan vielä täytettyään 65 vuotta, ovat saaneet pienemmän eläkkeen kuin siinä tapauksessa, että he olisivat jääneet eläkkeelle viimeistään 65 vuotta täyttäessään.

Nyt tämä voimaantulosäännös korjaa tämän asian. Se korjaa sen taannehtien tämän kyseisen henkilöryhmän osalta. Siksi olen esittämässä uutta voimaantulosäännöstä numeroksi 35.

Erkki Virtanen /vas:

Arvoisa puhemies! En ryhdy toistamaan sitä keskustelua, joka juuri äsken päättyi kunnallisen eläkelain normeerauspykälästä. Ehdotan vain, että käsittelyn pohjaksi otettaisiin vastalause 1, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että myöskin valtion eläkkeistä normeeraus poistetaan. Kaikille niille, jotka lukevat tätä puheenvuoroa netistä, kehotan lukemaan puheenvuorojani normeerauksen osalta edellisen pykälän kohdalta.

Leena Rauhala /kd:

Arvoisa puhemies! Samalla tavalla kuin kunnallisessa eläkelain uudistuksessa, olen tehnyt valtion eläkelain uudistukseen vastalauseen. Vastalauseen sisältö on saman suuntainen kuin oli kunnallisessa eläkejärjestelmässä, että nimenomaan taitettu indeksi korjattaisiin eli painokertoimien suhde olisi hintatasossa ja palkkatasossa sama eli 50. Perustelut juuri siihen ovat samat: millä tavalla taitetun indeksin käyttö eläketasoa tarkistettaessa johtaa siihen, että eläkkeen ostovoima jää jatkuvasti jälkeen yleisestä ansiokehityksestä. Tiedämme, että ansiotasoa kuvaava indeksi oli esimerkiksi vuonna 2003 noin kaksinkertainen verrattuna hintakehitystä kuvaavaan indeksiin ja näin tämä epäoikeudenmukaisuus, josta täällä nyt on puhuttu, pitäisi minun mielestäni korjata. Tulen tekemään sitten yksityiskohtaisessa käsittelyssä kolmeen eri kohtaan pykälänmuutosesitykset. Sen suhteen, mitä ed. Virtanen toi esille normeerauksesta, todella toivoisin, että myös tämän valtion eläkelain uudistuksessa se tulisi huomioitua.

Irja Tulonen /kok:

Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Akaan-Penttilän esityksiä. Tietysti täällä on monta kertaa puhuttu tästä taitetusta indeksistä. Tämä ed. Akaan-Penttilän esityshän lähtee tästä tasaindeksistä. Sitten hänellä oli toinen esitys, joka on uusi 35 §. Kannatan, että se saa sen muodon kuin ed. Akaan-Penttilä esittää.

Marjaana Koskinen /sd:

Arvoisa herra puhemies! Kannatan ed. Virtasen tekemää pohjaehdotusta, ja tässä on kyse edelleen normeerauksesta, joka on tässä valtion eläkelain yhteydessä.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Ed. Virtasen esitys on erittäin hyvä. Haluaisin todeta, niin kuin ed. Kuoppa aikaisemmin edellisen asian kohdalla, että nyt ollaan päättämässä todellakin indeksistä, joka vaikuttaa vuosia ja heikentää eläkeläisten asemaa, jos nimenomaan niin on, että tämä huonompi indeksimalli leikataan ja taitettu hyväksytään.

Heikki A. Ollila /kok:

Arvoisa puhemies! Haluaisin kuitenkin tässä yhteydessä ennen asian äänestykseen menoa tiedustella entiseltä kollegaltani ed. Heinäluomalta, miten hänen hankkeensa, jonka hän on julkistanut siitä, että eläkeläisille pitäisi saada oma indeksi, etenee, ja tuletteko olemaan sen asian kannalla tässä? Ed. Heinäluoma varmaan kuuntelee tässä sitten, kun asia tulee käsittelyyn.

Yleiskeskustelu päättyy.