5) Valtioneuvoston selvitys Suomen osallistumisesta YK:n UNIFIL-operaatioon
Libanonissa
Timo Soini /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ulkoasiainvaliokunta on saanut hallitukselta
kriisinhallintalain mukaisen selvityksen Suomen osallistumisesta
YK:n Unifil-operaatioon. Vuonna 1978 alkaneen operaation mandaattia
ja kokoa on muutettu useaan otteeseen. Vuoden 2006 sodan jälkeen
YK:n turvallisuusneuvosto vahvisti operaatiota kasvattamalla joukkojen
määrää ja laajentamalla operaation mandaattia.
Tämä löytyy päätöslauselmasta 1701
vuodelta 2001. Unifil-operaation mandaatti on voimassa vuoden kerrallaan.
Nykyisen mandaatin mukaan Unifil tukee Libanonin hallitusta
ja asevoimia, joilla on päävastuu kaikkien päätöslauselman
1701 mukaisten tehtävien toteuttamisesta. Unifil valvoo
yhdessä Libanonin ja Israelin asevoimien kanssa maiden välistä 121
kilometrin pituista rajalinjaa, niin kutsuttua sinistä linjaa,
blue line. Israel ja Libanon ovat pääasiallisesti
pitäytyneet rajalinjan kunnioittamisessa, mutta rajalinjan
kiistanalaisten kohtien merkitseminen on ajautunut umpikujaan. Ulkoministeri
Tuomioja selvittänee omassa puheenvuorossaan tarkemmin
operaation yksityiskohtia, joten en lähde niitä omassa
puheenvuorossani käsittelemään.
Arvoisa puhemies! Suomen kriisinhallintaa koskevan päätöksentekomenettelyn
mukaan tasavallan presidentti päättää Suomen
osallistumisesta ja osallistumisen lopettamisesta valtioneuvoston
ratkaisuehdotuksesta. Ennen esityksen tekemistä valtioneuvosto
kuulee eduskuntaa. Valtioneuvosto tuo operaatiot eduskunnalle joko
selvityksinä tai selontekoina riippuen operaation mandaatista,
laajuudesta ja vaativuudesta.
Ulkoasiainvaliokunta voi kriisinhallintalain ja perustuslain
97 §:n nojalla tuoda sen päätettävissä olevan
selvityksen keskusteltavaksi täysistuntoon. Valiokunta
katsoi, että 200 sotilaan ja noin 20,9 miljoonan euron
Unifil-operaatiosta on asianmukaista ja hyvä käydä keskustelua
myös täällä salissa korostaaksemme
eduskunnan poliittista harkintavaltaa. Valmistauduttaessa osallistumaan
kriisinhallintaan on jo ennakkoon varauduttava myös mahdollisiin
vastoinkäymisiin, niin tässäkin operaatiossa,
mukaan lukien ihmishenkien menetys, ja eduskunnan on osaltaan oltava
valmis kantamaan poliittista vastuuta myös näistä seuraamuksista.
Tämä on tärkeää todeta ottaen
huomioon, että kyseessä on tämän
eduskunnan ensimmäinen päätös
näin merkittävästä kriisinhallintaoperaatiosta.
Todettakoon, että tämä on ensimmäinen
kerta, kun valiokunta käyttää mahdollisuutta
tuoda kriisinhallintaa koskevan selvitysasian täysistuntoon.
Täysistuntokeskustelu palvelee myös kansalaisille
tiedottamista ja tuo Suomen osallistumiselle Unifil-operaatioon
sen ansaitsemaa näkyvyyttä.
Arvoisa puhemies! Perustuslain mukaan Suomi osallistuu kansainväliseen
yhteistyöhön rauhan ja ihmisoikeuksien turvaamiseksi.
Ulkoasiainvaliokunta on johdonmukaisesti korostanut, että Suomen
turvallisuuspoliittisen linjan mukaista on vastuun kantaminen myös
kansainvälisestä turvallisuudesta ja vakaudesta.
Uhkien torjumisessa vaaditaan yhä vahvempaa solidaarisuutta
ja sitoutumista monenväliseen kansainväliseen
yhteistyöhön. Harkittaessa Suomen osallistumista
kansainväliseen kriisinhallintaan on muistettava, että keskinäisriippuvassa
maailmassa maantieteellisesti kaukaiset konfliktit, poliittiset
ja taloudelliset epävakaudet, ympäristökatast-rofit
ja väestöliikkeet vaikuttavat myös Suomen tilanteeseen
joko poliittisesti tai taloudellisesti. Uhkien torjuminen on siksi
usein aloitettava kaukana Suomen rajojen ulkopuolella.
Suomi on ollut yksi Yhdistyneiden kansakuntien aktiivisimmista
kriisinhallintamaista. Suomen kokonaisvaltainen lähestymistapa
eli se, että me käytämme kriisien ehkäisyyn
ja hoitoon kehitys-, siviili- ja sotilaallista osaamistamme, on edelleen
kestävä ja perusteltu toimintatapa. Siksi onkin
todettava, että tämänhetkinen sotilaallinen osallistumistasomme
ei mielestäni vastaa poliittista tahtotilaamme. Suomi osallistuu
tällä hetkellä yhteensä vain
noin 250 henkilöllä sotilaalliseen kriisinhallintaan.
Arvoisa puhemies! Ulkoasiainvaliokunta on pyytänyt
puolustusvaliokunnalta lausuntoa selvityksen johdosta, ja valiokunta
tekee päätöksensä ensi viikolla
kuunneltuaan myös tämän päivän keskustelun
evästyksiä. Haluan kuitenkin jo tässä vaiheessa
todeta, että valiokunnan puheenjohtajana pidän
tärkeänä, että Suomi osallistuisi
tähän operaatioon. Pysyvän rauhan aikaansaaminen
Libanonin ja Israelin välille on osa laajempaa Lähi-idän
rauhanratkaisua. Vakauden tukeminen Lähi-idässä on
erityisen ajankohtaista nyt, kun arabikevään ansiosta
alueella on vihdoin mahdollisuus lujittaa demokratiaa ja avointa
kansalaisyhteiskuntaa. Euroopan kannalta alue on merkittävä sekä strategisesti
että taloudellisesti.
Mikäli myönteinen päätös
osallistumisesta tehdään, kyseessä olisi
kolmas kerta, kun Suomi osallistuisi tähän operaatioon.
Unifilissa on palvellut yhteensä yli 11 000 suomalaissotilasta,
siis yli 11 000 suomalaissotilasta, täälläkin
salissa joitakin. Meillä on alueella vankat perinteet ja kokemusta,
jota voimme hyödyntää. Yhteistyötä tehtäisiin
12 300 rauhanturvaajan monikansallisessa operaatiossa meille
luontevan kumppanin Irlannin kanssa. Siis tämä meidän
operaatio on yhteisoperaatio Irlannin kanssa. Jokainen operaatio
on aina myös käytännön harjoitusta
Puolustusvoimille. Osallistuminen Unifil-operaatioon nostaa Suomen
kokonaisosallistumisen tasoa ja vahvistaa Suomen panosta YK-johtoiseen kriisinhallintaan
ja osoittaa Suomen tukea YK:lle kokonaisuudessaan.
Arvoisa puhemies! Toivon, että keskustelusta tulee
vilkas ja että siinä käydään
läpi operaatioon liittyviä näkökohtia
Suomen osallistumisesta kansainväliseen kriisinhallintaan
yleisemminkin.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Kuten valiokunnan puheenjohtaja Soini totesi,
on suomalaisella kriisinhallinnalla pitkät perinteet erityisesti juuri
Lähi-idässä alkaen jo Suezin Unef-operaatiosta
vuonna 1956. Myöskin Unifil-operaatioon Suomi on osallistunut
aiemmin vuosina 1982—2001 samoin kuin vuosina 2006 ja 2007.
Yhteensä alueella on palvellut noin 11 500 suomalaissotilasta.
Nyt tehdyssä esityksessä Suomen osuus muodostuisi
jääkärikomppaniasta, esikuntaupseereista
ja tukiosista. Joukon vahvuus on noin 180—200 sotilasta.
Suomi valmistautuu lähettämään ensimmäiset
esikuntaupseerit valmistelemaan operaation käynnistymistä vielä tämän
vuoden lopussa, ja pääjoukon on tarkoitus siirtyä alueelle
toukokuussa 2012. Toimimme operaatiossa yhdessä Irlannin
kanssa. Irlanti on siirtynyt alueelle jo kesällä 2011,
ja Irlanti on sellainen maa, jonka kanssa yhteistoiminnasta rauhanturvatehtävissä
meillä on
erittäin hyviä kokemuksia.
Libanonin tilanne on vuoden 2006 sodan jälkeen ollut
melko vakaa, ja tähän on myös Unifil osaltaan
myötävaikuttanut, mutta tilanne saattaa myös
nopeasti heiketä. Riskitekijöitä liittyy
niin Libanonin sisäiseen tilanteeseen, Libanonin ja Israelin
välisiin jännitteisiin kuin myös Syyrian tilanteen
vaikutuksiin. Ja luonnollisesti, kun Lähi-idässä ollaan,
koko alueen tilanne voi kehittyä arvaamattomasti. Toisaalta
ei ole mitään sellaista lähtökohtaista
odotusta, että näin välttämättä olisi
tapahtumassa.
Suomen joukkojen toiminta-alue ulottuu Libanonin ja Israelin
raja-alueelle, niin kutsutulle siniselle linjalle. Itse operaation
kannalta välittömiä vaaratekijöitä ovat
lähinnä paikalliset tulitaukorikkomukset sekä maastossa
olevat miinat ja räjähtämättömät
ammukset. Unifil on myös joutunut kuluvan vuoden aikana
kahden yksittäisen pommi-iskun kohteeksi. Merkittävin
vaaratekijä operaatiolle olisi jonkin osapuolen irtaantuminen
vuoden 2006 hyväksytyn YK:n turvaneuvoston päätöslauselman
sisältämästä poliittisesta ratkaisusta.
Tämän operaation tehtävät
perustuvat YK:n turvaneuvoston vuoden 2006 päätöslauselmaan. Tuolloin
operaation tehtäviä laajennettiin Libanonin sodan
seurauksena. Operaation tehtävänä on
valvoa vihollisuuksien lopettamista, tukea Libanonin asevoimien
sijoittumista Etelä-Libanonin alueelle, koordinoida toimet
Libanonin hallituksen ja Israelin kanssa, auttaa varmistamaan humanitaarisen
avun perille vieminen ja pakolaisten paluu, avustaa Libanonin asevoimia
siinä, että sinisen linjan ja Litanijoen välisellä alueella
ei olisi muita aseistettuja ryhmittymiä tai aseita kuin
Libanonin asevoimat ja Unifil. Lisäksi Unifilin tehtävä on
avustaa Libanonin hallitusta rajojen valvonnassa sen estämiseksi,
että maahan tulisi aseita ilman hallituksen lupaa.
Päävastuu tehtävien toteuttamisesta
on Libanonin hallituksella ja asevoimilla, joita Unifil toiminnallaan
tukee. Myös suomalaisjoukon toiminta keskittyy pääosin
Libanonin asevoimien tukemiseen. Operaation voimankäyttösäännöt perustuvat
YK:n mallivoimankäyttösääntöihin
ja mukailevat sisällöllisesti EU- ja Nato-operaatioissa
käytössä olevia voimankäyttösääntöjä.
Herra puhemies! Kriisinhallintalain pohjalta hallituksen ulko-
ja turvallisuuspoliittinen valiokunta yhdessä tasavallan
presidentin kanssa on päätynyt menettelyyn, jossa
asiassa kuullaan ulkoasiainvaliokuntaa. Tämä on
lakia aikanaan laadittaessa todettu pääsääntöiseksi
menettelyksi kriisinhallintaan osallistumisesta päätettäessä silloin,
kun operaatioon ei liity erillisiä poikkeavia piirteitä tai
toimintavaltuuksia. Ulkoasiainvaliokunta on kuitenkin halunnut tuoda
asian tänne täysistunnon keskusteluun, ja pidän
tätä hyvänä ratkaisuna myöskin
sen vuoksi, että nyt on ensimmäinen kerta, kun
tämä uusi eduskunta pääsee kokonaisuudessaan
keskustelemaan kriisinhallintatehtävistä. Lisää tilaisuuksia
on tulossa tietysti lähiaikoina, kun Afganistan-selonteko, johonka
sisältyvät linjaukset Suomen osallistumisesta
kriisinhallintatehtäviin tuossa maassa, tulee eduskunnan
käsittelyyn vielä lähiaikoina.
Herra puhemies! Tässä on todellakin kysymys
siitä, että Suomelle on perusteltua ja tärkeätä myös
tämän Unifil-osallistumisen kautta osoittaa vahva
sitoutumisemme YK:n rauhanturvatoimintaan. Samalla lisäämme
kriisinhallintaosallistumisemme kokonaistasoa, joka on tällä hetkellä historiallisesti
katsoen poikkeuksellisen alhaalla. On monestakin syystä perusteltua,
että Suomi käyttää voimavarojaan
nimenomaan YK-johtoisissa operaatioissa, joissa meidän
osaamistamme arvostetaan erittäin korkealle ja joihinka se
koulutus, jonka suomalaiset rauhanturvaajat ovat saaneet, on erityisen
sopiva. Ei tarvitse myöskään alleviivata
sitä, että tällaisella vahvalla sitoutumisella
ja osallistumisella YK-rauhanturvatoimintaan on myös myönteinen
merkitys Suomen turvaneuvoston jäsenyysehdokkuudelle.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Aloitamme keskustelun 2 minuutin mittaisilla puheenvuoroilla. Puheenvuorot
pidetään paikaltaan.
Pertti Salolainen /kok:
Herra puhemies! On todellakin hyvä, että eduskunta
käy aktiivisesti ulko- ja turvallisuuspoliittista keskustelua,
ja tätä käytäntöä kannattaa
tietenkin jatkaa. Suomalaiset rauhanturvaajat ovat muutaman vuoden
tauon jälkeen palaamassa Libanoniin. On erittäin
arvokasta, että Suomi jatkaa toimintaansa Lähi-idässä,
missä meillä on pitkät perinteet. Päätös tukee
myös turvaneuvostokampanjaamme, koska osallistumme tällä kertaa
nimenomaan YK:n kriisinhallintaoperaatioon.
Päätös osallistua YK:n Unifil-operaatioon
on siis erittäin tervetullut, ja kokoomuksen eduskuntaryhmä tukee
tätä. Haluamme tässä yhteydessä kuitenkin
nostaa esiin kaksi sotilaalliseen kriisinhallintaan liittyvää virheellistä tulkintaa.
Ensinnäkin on turha asettaa kansainvälinen kriisinhallinta
ja kotimaan puolustus vastakkain. Eduskunnassakin on tämän
tästä ihmetelty, miten meillä on varaa
osallistua kriisinhallintaan maailmalla, kun omat puolustusvoimamme
joutuvat kiristämään vyötä.
Useimmat puolustuksen ja turvallisuuspolitiikan asiantuntijat sanovat paremminkin,
että meillä ei ole varaa jäädä pois kriisinhallinnasta.
Kansainväliset tehtävät lisäävät
Suomen turvallisuutta ja vahvistavat puolustuskykyämme.
Joukkomme saavat nimittäin arvokasta kokemusta ja harjaantuvat
toimimaan yhdessä muunmaalaisten joukkojen kanssa. Oleellista
on, että kansainvälisen vakauden ylläpitäminen
vahvistaa aina myös Suomen omaa turvallisuutta.
Toinen väärinkäsitys on, että YK:n
operaatiot olisivat jotenkin helpompia tai turvallisempia kuin EU:n
tai Naton johtamat operaatiot. Tämä on YK:n tehtävien
vähättelyä. YK-joukot toimivat nykyään
hyvinkin vaikeissa ja vaativissa olosuhteissa, katsotaanpa sitten
Kongoa, Somaliaa tai Sudania. On totta, että tilanne Suomen
suunnitellulla vastuualueella Libanonissa on tällä hetkellä melko
vakaa — korostan: tällä hetkellä.
Tosin Libanonin ja Israelin rajalla on vastikään esiintynyt
ohjus- ja tykistötoimintaa, ja nyt onkin tärkeätä,
että kaikki osapuolet vakuuttavat, että YK-joukot
voivat toimia alueella turvallisesti. Näin ei suinkaan
ole ollut aina, niin kuin Suomikin on ikäväkseen
joutunut toteamaan. Tilanne voi siis muuttua hetkessä.
Naapurimaa Syyria ja sen kriisi heijastuu Libanoniin myös
monella tapaa. Samoin Iranin toiminta saattaa heijastua näille
alueille.
Herra puhemies! Talvisota syttyi tänä samaisena
marraskuun viimeisenä päivänä 72
vuotta sitten. Tällaisena vuosipäivänä on
hyvä palauttaa mieliin, että Suomikaan ei ole
aina saanut elää rauhassa. Siksi meidän
on aina tehtävä voitavamme kansainvälisen
rauhan ja vakauden eteen. Nyt teemme voitavamme Libanonissa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Huomautan edustajia 2 minuutin puheaikarajoituksesta.
Johannes Koskinen /sd:
Herra puhemies! Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä tukee YK-vetoiseen
Unifil-operaatioon osallistumista hallituksen esittämin
perustein. Viime vuosina on tunnetusti kaivattu Suomen vahvempaa
panostusta juuri YK:n rauhanturvatoiminnassa, ja nyt tällainen
tilaisuus meille soveltuvaan sotilaallisen kriisinhallinnan tehtävään
on avautunut.
Turvallisuusneuvoston päätöslauselmassa 1701
viiden vuoden takaa kuvataan aika hyvin tuota tehtävän
luonnetta: Operaation tehtävänä on valvoa
vihollisuuksien lopettamista, tukea Libanonin armeijan sijoittumista
Etelä-Libanonin alueelle, koordinoida toimet Libanonin
hallituksen ja Israelin kanssa, auttaa varmistamaan humanitaarisen
avun perille vieminen ja pakolaisten paluu sekä avustaa
Libanonin armeijaa siinä, että sinisen linjan
ja Litanijoen välisellä alueella ei olisi muita
aseistettuja ryhmittymiä tai aseita kuin nämä lailliset
Libanonin asevoimat ja Unifil. Lisäksi Unifilin tehtävä on
avustaa Libanonin hallitusta rajojen valvonnassa sen estämiseksi,
että maahan tulee aseita ilman hallituksen lupaa. Päävastuu
päätöslauselman mukaisten tehtävien
toteuttamisesta on Libanonin hallituksella ja armeijalla, joita
Unifil tällä toiminnallaan tukee.
Koko tämä kuvaus vastaa hyvin sitä tehtävien joukkoa,
johonka Suomen rauhanturvajoukot hyvin soveltuvat. Operaation voimankäyttösäännöt
perustuvat
YK:n mallivoimankäyttösäännöille
ja mukailevat sisällöllisesti EU- ja Nato-operaatioissa
käytössä olevia voimankäyttösääntöjä. Näitä voimankäyttövaltuuksia
ei ole jouduttu viime vuosina muuttamaan. Voimankäyttösääntöjä pidetään
arvioiden mukaan riittävinä operaation nykyisten
tehtävien toteuttamisen ja joukkojen omasuojan kannalta.
Tietysti tässä pitää kuitenkin
varautua ongelmien vaikeutumiseenkin, mihin kollega Salolainen edellä viittasi,
ja varustaa joukot huolellisesti ja asianmukaisesti sekä seurata
tilannetta valppaasti, jotta nähdään,
milloin tarvitaan mahdollisia lisäsuojatoimia. Tämä tosiaan
sopii hyvin Suomen rauhanturvaperinteeseen ja saa toivottavasti
eduskunnan laajan tuen.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Suomi on rauhanturvaamisen suurmaa. Suomalaiset rauhanturvaajat
ovat toimineet ympäri maailmaa useiden vuosien ajan tehden
arvokasta työtä. Perussuomalaiset arvostavat sitä.
Onhan tämä huomioitu myös Nobelin rauhanpalkinnolla.
Unifil-operaatio on perinteinen YK:n rauhanturvaamisoperaatio.
Siellä tehdään juuri sitä, mikä on
suomalaiselle vahvinta osa-aluetta: rakennetaan rauhaa ja rakennetaan
tulevaisuutta. Mielestämme Suomen rauhanturvaamisen painopistettä tulisikin
siirtää entistä enemmän takaisin
perinteisen YK:n rauhanturvaamisen suuntaan.
Nykypäivänä operaatiot ovat entistä kalliimpia
ja entistä vaarallisempia. Suomalaisten rauhanturvaajien
suojasta on huolehdittava, ja turvavarusteiden ja kaluston on oltava
ajanmukaisia. Määrärahojen on oltava
suhteessa operaatioiden vaarallisuuteen ja kaluston hintaan. Painopiste on
siirrettävä YK:n suuntaan, rauhanturvaamiseen,
ja päällekkäisiä operaatioita
ei voi olla liian monta. Siksi Afganistanista on vetäydyttävä suunnitellulla
tavalla ja hallitusti.
Puhemies! Näitä operaatioita tulee tulevaisuudessa
entistä tarkemmin valikoida nimenomaan olosuhteet huomioon
ottaen ja suomalaisten arvokkaan työn ja toimintamallin
tuntien, ja suomalaisten rauhanturvaajien turvallisuudesta, myös
oikeusturvasta, on pidettävä huolta. Nämä edellä mainitut
asiat huomioiden perussuomalaiset kannattavat Libanoniin palaamista.
Mari Kiviniemi /kesk:
Puhemies! Suomella on pitkät ja kunniakkaat perinteet
kriisinhallinnasta ja rauhanturvaamisesta, vaikkei meitä tällä hetkellä voikaan
kutsua rauhanturvaamisen suurmaaksi. Suomalaisten osaamista ja paikalliset olosuhteet
ja ihmiset huomioivaa toimintatapaa arvostetaan maailmalla. Olemme
käytännönläheisiä,
harkitsevaisia ja luotettavia. Meillä on myös
pitkät perinteet osallistumisesta YK:n Unifil-operaatioon,
jossa toimimme kahteen otteeseen lähes 20 vuoden ajan.
Siksi on luontevaa, että osallistumme myös tähän
operaatioon.
Keskustan eduskuntaryhmä tukee Suomen osallistumista
YK:n Unifil-operaatioon. Myös Irlanti on Suomelle luonteva
yhteistyökumppani maidemme samankaltaisten turvallisuus-
ja puolustuspoliittisten luonteiden ja kriisinhallintakonseptien
yhteneväisyyden vuoksi. Operaatio myös ilman muuta
vahvistaa Suomen panosta YK:n kriisinhallintaan, mikä edesauttaa
mahdollisuuksiamme pyrkiessämme YK:n turvallisuusneuvoston
jäseneksi.
Suomella oli myös rakentava rooli vuonna 2006 EU:n
puheenjohtajamaana. Vauhditimme unionin yhtenäisen kannan
muodostamista asiaan Israelin ja Hizbollahin välisten taisteluiden yltyessä.
Tuo työ, mitä Suomi EU:n puheenjohtajamaana teki,
mahdollisti sovun tulitauosta YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselmalla 1701.
Tuolla päätöslauselmalla lopetettiin
vihollisuudet ja pyrittiin löytämään
kestävä ratkaisu Israelin ja Libanonin välille.
On selvää, että vielä tarvitaan
paljon työtä siirtymiseksi pysyvään
tulitaukoon ja kestävään rauhanomaiseen
ratkaisuun, mutta Suomi voi osaltaan antaa oman panoksensa rauhan
rakentamiseksi alueella, joka on keskeinen myös Lähi-idän
rauhanprosessin myönteisen edistymisen kannalta.
Kaksi asiaa haluan tässä yhteydessä nostaa vielä esiin.
Tähän alueeseen liittyy riskitekijöitä, jotka
voivat nopeasti heikentää tilannetta, ja ulkoasiainvaliokunnalle
toimitetun lisäselvityksen mukaan riskitekijöitä on
useita. Keskustan eduskuntaryhmä pitääkin
välttämättömänä,
että käsitellessään valtioneuvoston
selvitystä ulkoasiainvaliokunta tarkastelee laaja-alaisesti
koko alueen vakautta ja mahdollisia riskitekijöitä Unifil-operaation
onnistumiselle.
Lisäksi edellytämme, että puolustusvaliokunta
puolestaan perehtyy asiantuntijakuulemisessa suomalaisjoukkojen
tehtävien tarkasteluun, mahdollisiin riskitekijöihin
ja siihen, että joukkomme ovat asianmukaisesti varustetut.
Arvokasta työtä rauhan ja vakauden eteen tekevät
suomalaiset rauhanturvaajat ansaitsevat työlleen kaiken tarvittavan
tuen.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Maailmanlaajuisen vakauden ja rauhan paras turvaamistapa
on varmastikin kehitysyhteistyö ja siihen annetut panostukset.
Sen lisäksi tietenkin Suomi nyt tässä tapauksessa
on tekemässä päätöstä osallistumisesta
Unifil-operaatioon Libanonissa, ja aivan samoin kuin silloin, kun
Suomi antaa panostuksensa kehitysyhteistyöhön,
näen, että tämä on tavallaan
jäsenmaksua kuulumisesta ihmiskuntaan.
Aivan varmaa on, että ihan kaikille on eduksi, jos
voimme välttää aseellisten yhteenottojen
tuomat murhenäytelmät. Samalla tavalla ihan kaikille
on eduksi, jos voimme estää sotilaalliset selkkaukset
alueella, joka muutoinkin on epävakaa ja muutoksen alla.
Erityisesti tässä Libanonin operaatiossa on myönteistä se,
että se on YK-vetoinen eikä tätä tehtävää ole
ulkoistettu sotilasliitto Natolle. Kestävään
rauhaan tällä alueella päästään
vain, jos Israel vetäytyy miehittämiltään
alueilta ja sallii elinkelpoisen Palestiinan valtion perustamisen. Aivan
samoin kestävään rauhaan tällä alueella päästään
vain, jos Iran luopuu tavoittelemasta ydinaseita ja jos Israel luopuu
omistaan osana alueen rauhoittumista. (Ben Zyskowicz: Onko teillä palestiinalaisille
mitään vaatimuksia?)
Tämä perinteinen YK-johtoinen rauhanturvaamistyö on
myös vuosien myötä vaatinut uhreja. Aikaisemmin
suurimpana riskitekijänä on ollut liikenne. Nythän
me tiedämme, että maailma on muuttunut myös
näissä YK-johtoisissa rauhanturvaoperaatioissa,
ja ikävää on, kuten varmasti kaikki muistamme,
että nimenomaan Libanonissa tehtiin isku tietoisesti kohti
YK:n rauhanturvaajia. Sen vuoksi, kun me teemme tätä ratkaisua,
on tiedostettava, että tämä on iso ja
vakava ratkaisu, koska vaaratekijöitä on paljon
ja siviiliuhreilta tai rauhanturvaajauhreilta ei välttämättä pystytä välttymään.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Vihreä eduskuntaryhmä on
erittäin tyytyväinen hallituksen linjauksiin.
Ulkoministeri Tuomioja puhui YK:n roolista niin samoilla sanoilla
kuin mitä olin ajatellut sanoa, että en käy
niitä tässä toistamaan.
Operaatioon osallistuminen on luonteva vahvistus meidän
rauhanturvatyöllemme, joka on tunnetusti viime aikoina
ollut volyymiltaan hiukan vähäisempää kuin
aiemmin. Yhtä lailla meidän mielestämme
on tärkeätä, että Suomi pystyy vahvistamaan
myös siviilikriisinhallintaa. Presidentti Ahtisaaren tunnetut
juhlapuheen sanat Norjassa aikoinaan siitä, että meillä täytyy
olla rooli oikeusvaltion vahvistamisessa kriisialueilla, ja muut
siviilikriisinhallintaa tukevat viestit antavat odottaa, että hallitus
tältäkin osin tuo meille hyviä uutisia,
niin kuin tänään tässä asiassa.
Unifil-operaatio voi olla vaikea ja vaarallinen operaatio — ei
siis välttämättä, mutta voi
olla. Siksi on välttämätöntä varustaa
ja kouluttaa joukkomme erittäin hyvin.
Aivan viimeiseksi, arvoisa puhemies: On selvää,
että kun suomalaiset pojat ja tytöt, miehet ja naiset,
lähtevät tähän tärkeään
työhön, heidän pitää voida
luottaa siihen, että Suomi pitää omistaan
huolta. Sekä operaation aikana että operaation
jälkeen sopeuduttaessa siviilimaailmaan — varsinkin,
jos operaation aikana on loukkaannuttu tai sairastuttu — kattavan,
yksiselitteisen, erittäin hyvän terveydenhuollon
ja muun turvan pitää olla kunnossa. Tältä osin
vihreä eduskuntaryhmä on sitä mieltä,
että nykytilanne ei ole tyydyttävä.
Kiitämme siis tähänastisista linjauksista.
Odotamme hyviä uutisia sekä siviilikriisinhallinnasta
että sitten kotiutettavien sotilaiden taikka rauhanturvaajien
hoidosta.
Christina Gestrin /r:
Värderade talman! Finlands deltagande i FN:s krishanteringsoperation Unifil
i Libanon är en viktig del av vår krishanteringsverksamhet,
och svenska riksdagsgruppen stöder uppdraget.
De viktigaste uppgifterna är att övervaka
att fientligheterna mellan parterna inställs och att skydda
den lokala befolkningen. Unifil är en balanserande faktor
i konflikten i södra Libanon och har en betydelse för
fredsprocessen i Mellanöstern. Finland har långa
traditioner i Mellanösternområdet. Det är
ju nu tredje gången som Finland skulle delta i fredsbevarande
verksamhet i området. I detta nu kan man inte förutse
hur länge uppdraget den här gången räcker
men vi kan räkna med flere år. Det beror ju också på Irland.
Suomi on osallistunut rauhanturvaoperaatioihin vuodesta 1956
alkaen, ja toimintaan on osallistunut yhteensä 50 000
miestä ja naista. Unifilissä on tähän
mennessä palvellut yhteensä 11 500 suomalaissotilasta.
Suomi on ollut edelläkävijä sotilas-
ja siviilikriisinhallinnan yhdistämisessä. Voimme
olla ylpeitä niistä suomalaisista, jotka eri tavoin,
riskeistä huolimatta ovat edistäneet maailmanrauhaa.
Suunniteltu Unifil-tehtävä tulee tapahtumaan riskialttiimmassa
ympäristössä kuin viimeksi vuonna 2006,
kun Suomi viime kerran osallistui tähän tehtävään.
Mutta tehtävä on erittäin tärkeä Lähi-idän
rauhanprosessin kannalta.
Finland är mitt inne i kampanjen för ett
medlemskap i FN:s säkerhetsråd 2013—2014.
Genom att aktivt medverka i krishanteringsuppdrag och genom ett
starkt stöd för FN:s process för en hållbar
utveckling och en ansvarstagande politik i det internationella biståndssamarbetet
har Finland reella möjligheter att väljas in i
säkerhetsrådet, vilket också skulle stärka
Finlands internationella position på många sätt.
Peter Östman /kd:
Arvoisa puhemies! Kristillisdemokraattien eduskuntaryhmä tukee
Suomen osallistumista Unifil-operaatioihin Libanonissa.
Suomalainen rauhanturvaaminen on pitkään ollut
maailmalla arvostettua ja myös onnistunutta, ja sitä tulee
mahdollisuuksien mukaan jatkaa ja kehittää. Kriisinhallinnan
painopistettä tulee kuitenkin siirtää YK-johtoisiin
rauhanturvaoperaatioihin. Osallistuminen Unifil-operaatioon Libanonissa
tarjoaisi tähän hyvän mahdollisuuden. Vaikka
Suomen tuleekin jatkossa pyrkiä osallistumaan enemmän
operaatioiden johto- ja esikuntatehtäviin, on tärkeää,
että Suomella on joukkoja myös rauhanturvaamisen
perustyössä.
Mitä tulee operaation toiminta-alueeseen, Suomi on
pitkäjänteisellä työllään
saavuttanut puolueettoman roolin Lähi-idässä.
Osaltaan tätä ovat edistäneet juurikin
YK-operaatiot. Puolueettomuuden säilyttäminen
on erittäin tärkeää, varsinkin
kun otetaan huomioon, että Suomella on tälläkin
hetkellä merkittäviä tehtäviä alueen YK-operaatioiden
johdossa.
Arvoisa puhemies! On selvää, että Unifiliin osallistuminen
ei ole Suomen kannalta riskitöntä. Osallistuminen
edellyttää Suomelta vahvaa halua osallistua Lähi-idän
rauhan rakentamiseen. Mikäli osallistumme operaatioon,
olemme mukana turvaamassa Libanonin ja Israelin rajaa myös
siinä tapauksessa, että turvallisuustilanne olennaisesti
huononee. Yksi Unifilin keskeisistä tehtävistä on
varmistaa, ettei alueella olisi muita aseistettuja ryhmittymiä tai
aseita kuin Libanonin asevoimat ja Unifil. Operaation mandaatti
ei kuitenkaan tällä hetkellä salli alueelle
salakuljetettujen, piilotettujen aseiden kotietsintöjä.
Tällaisia kysymyksiä on syytä pohtia
aika ajoin myös YK:n tasolla.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Kiitän siitä hyvin laajasta
ja yksimielisestä tuesta, jonka Libanonin rauhanturvaoperaatioon
osallistuminen on eduskunnassa saamassa. Pidän erittäin
arvokkaana ja tärkeänä sitä,
että niille miehille ja naisille, jotka näissä vaativissa
ja joskus vaarallisissakin tehtävissä palvelevat,
on kotikentän täysi tuki ja ymmärtämys tätä työtä kohtaan.
Keskustelussa on nostettu esiin myöskin osallistuminen
laaja-alaisempaan kriisinhallintaan. Tässähän
Suomi on myös ollut monessa suhteessa edelläkävijä kehittäessään
siviilikriisinhallintavalmiuksia ja ollessaan aloitteellinen myöskin Euroopan
unionin suuntaan näiden tällaisten valmiuksien
kehittämiseksi.
Me tarvitsemme nyt myöskin panostusta siihen, että näitä erilaisia
laaja-alaisen kriisinhallinnan välineitä pystyttäisiin
käyttämään koordinoidummin ja
tehokkaammin yhdessä. Itse asiassa olen täältä lähdössä juuri
seuraavaan EU:n ulkoasiainneuvoston kokoukseen, jossa tämä yhteisen
turvallisuus- ja puolustuspolitiikan elikkä siis kriisinhallinnan
kehittäminen kaikkia EU:n käytössä olevia
instrumentteja paremmin koordinoiden on yhtenä pääaiheenamme.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Nyt mahdollistetaan vastauspuheenvuorot. Pyydän niitä edustajia,
jotka haluavat käyttää vastauspuheenvuoron, ilmoittautumaan
nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Jussi Niinistö /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä, että YK-johtoisiin
rauhanturvaoperaatioihin on hyvä osallistua ja johonkin
rajaan saakka toki kansainvälisestä kriisinhallinnasta
saatava kokemus hyödyttää kotimaan puolustusta,
se on selvä. Mutta on myös syytä miettiä näinä aikoina
hyöty—panos-suhdetta. Ovatko edustaja Salolainen
ja kokoomusryhmä todella sitä mieltä,
että juuri nyt kannattaa lisätä huomattavasti
rahaa kansainväliseen kriisinhallintaan, samalla kun omassa
maassa kertausharjoitukset ajetaan käytännössä nollaan,
alueellisten joukkojen materiaalihankintoja viivästytetään,
varusmiesten maastovuorokausia vähennetään
ja Ilmavoimien lentotunteja sekä Merivoimien alusvuorokausia
leikataan? Nyt hallitus rapauttaa Puolustusvoimien suorituskykyä ja
lisää kansainvälistä kriisinhallintaa.
Tämä on tosiasia.
Seppo Kääriäinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! On erittäin hyvä, että tämä asia
tuli keskusteluun täysistuntoon. On perusteltua, että Suomi
osallistuu tähän YK-operaatioon, ja erinomaisen
tärkeää on se, että tämä kanta
olisi eduskunnassa mahdollisimman yksimielinen tai ainakin laajalla
yhteisymmärryksen pohjalla.
Toisekseen on syytä tietysti tunnustaa se, että tämäkin
operaatio sisältää paljon arvaamattomia elementtejä.
Niinhän se on ollut aina, ja kun Lähi-idästä on
kysymys, niin siellä todellakin voi leimahtaa hyvinkin
heti. Sen takia riskianalyysi on erittäin tärkeä.
Niin hyvin kuin suomalainen sotilas ja poliitikko ja diplomaatti
sen pystyvät tekemään, se analyysi on
tehtävä, niin kuin on tehtykin, ja siltä pohjalta
sitten myös varustettava suomalainen rauhanturvaaja ja
koulutettava tekemään tehtäväänsä.
Korostan vielä lopuksi, että vaaratonta operaatiota
ei ole ollut eikä ole, uhrit ovat mahdollisia. Rauhanturvaaja
tietää tämän, kun hän
lähtee liikkeelle, mutta on tärkeää,
että myös kansa tietää, että myös
näin huonosti voi käydä. Sen takia puolustusvaliokunnan
on hyvin tarkkaan tehtävä riskianalyysiä ja
myös siitä johtopäätöksiä.
Pertti Salolainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vastaan edustaja Niinistölle seuraavasti:
Ensinnäkin, kuten täällä on käynyt
selvästi ilmi, taso meidän osallistumisessamme
sotilaskriisinhallintaan on tällä hetkellä pitkässä juoksussa
hyvin alhaalla. Toisin sanoen me emme ole mitenkään
yläkantissa tällä hetkellä,
jos katsotaan aikaisempaa tilannetta. Ja kun pidän tätä operaatioon
osallistumista nyt Libanonissa erittäin, erittäin
myönteisenä, niin se on täällä yleisestikin
hyväksytty kaikkien eduskuntaryhmien toimesta ja myöskin
teidän puolueen puheenjohtajan toimesta. Ei pidä asettaa
tällä tavalla vastakkain. Se on eri asia, jos
lähetettäisiin useita satoja miehiä tämän
lisäksi vielä maailmalle. Silloin voidaan herättää tämänkaltainen kysymys.
Silloin kun on kyse tällaisesta rajoitetusta operaatiosta
ja koko taso on näin alhaalla, silloin ei ole minun mielestäni
syytä minkäänlaiseen kritiikkiin.
Mutta kun ministeri on paikalla, kysyn häneltä vielä siitä,
kun viime aikoina on ollut julkisuudessa tietoja siitä,
että näissä operaatioissa vammautuneet,
loukkaantuneet, haavoittuneet ovat olleet omasta mielestään
joissakin tapauksissa huonon hoidon kohteena. Onko tästä mitään
uudelleenpohdintaa hallituksen piirissä? On nimittäin
erittäin kielteistä, jos tämäntapainen
ilmapiiri pääsisi leviämään
näitten meidän osallistumistemme osalta. Kysyn
ministeriltä, mitä mieltä hän
tästä julkisuudessa käydystä keskustelusta on.
Mari Kiviniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen kyllä edustaja Salolaisen kanssa
samaa mieltä siitä, että tällainen turhanaikainen
vastakkainasettelu Suomen puolustusmenojen ja rauhanturvaamisen
välillä on melkoisen perusteetonta. Kun katsoo
tätä meidän pitkän aikavälin
osallistumistamme ja vertaa sitä sitten tähän
nykyiseen, niin kovin vaatimattomalla volyymilla olemme tällä hetkellä matkassa,
ja siihen on tietenkin täysin perustellut syyt. Eli tästä näkökulmasta
on kyllä hyvin vaikea ymmärtää sitä,
että kukaan voi edes väittää, että tässä nyt
asetettaisiin nämä kaksi asiaa vastakkain.
Pidän tärkeänä sitä,
että Suomi osaltaan on osallistumassa näihin kriisinhallintatehtäviin
ja lievittämässä näitä maailman
konflikteja, mutta samalla, niin kuin täällä useassa
puheenvuorossa on todettu, pitää huomioida se,
että näihin operaatioihin aina sisältyy
riskejä. Ja voi sanoa, että ne ovat vuosien myötä entisestään
kasvaneet, niin että senkin vuoksi on tärkeää,
että tämä riskianalyysi tehdään
erittäin huolella, niin kuin täällä myös
useassa puheenvuorossa on todettu.
Tuula Väätäinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mitä enemmän sotilaita lähetetään
ja mitä vaativampiin paikkoihin, sitä suurempi
on tietysti erilaisten onnettomuuksien, loukkaantumisten ja tapaturmien
riski. Kriisinhallintatehtävissä olevien joukkojen,
sotilaitten, riittävä kuntoutus ja hoito on taattava
myös palveluksen jälkeen. Nyt sotilashenkilöstön
puolelta on esimerkiksi toivottu, että nämä vauriot
nähtäisiin palvelussairauksina, ei tapaturmina,
jolloinka sitten jouduttaisiin miettimään sotilastapaturmalain
muuttamista, ja tämä on varmaan sellainen asia,
josta kannattaa keskustella. Sitten taas toisaalta siellä paikan
päällä olevat kriisinhallintatehtävät,
mitä tarvitaan, täytyisi kyllä huolehtia
myös sosiaali- ja terveydenhuollon osalta sillä tavalla,
että joukot siellä saisivat sen avun, mikä tarvitaan,
jos tämmöisiä hankalia tilanteita tulee,
joissa sotilaat vahingoittuvat joko psyykkisesti tai fyysisesti.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Tuomioja, 2 minuuttia.
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Vaikka mitään erityistä päätöstä ei
ole koskaan tehty siitä, kuinka suurella panoksella Suomi
osallistuu ja millä tasolla rauhanturvatoimintaan, niin
eräänlaisena nyrkkisääntönä,
jota useiden edeltäneiden hallitusten ja eduskuntien aikana
on pidetty pohjana, on se, että meillä olisi noin
tuhat sotilasta näissä tehtävissä.
Nyt tämän päätöksen
jälkeenkin meillä tulee olemaan alle 500, eli
se on edelleenkin historiallisesti hyvin alhainen määrä,
ja tämän vuoksi puheenvuorossani totesin, että joudumme
varautumaan siihen, että mikäli tulee YK:lta pyyntöjä ja
sellaisia tehtäviä, joihinka meidän osaamisemme
soveltuisi, niin olemme tietysti silloinkin valmiita myönteisesti
harkitsemaan tällaisia tehtäviä.
Edustaja Salolainen ja edustaja Väätäinen nostivat
aivan tärkeän kysymyksen siitä, että näiden
rauhanturvatehtävissä olleiden terveydenhuollon
ja myös jälkihoidon on oltava kunnollisella ja
kelvollisella tasolla, niin että ei pääse syntymään
tällaisia käsityksiä, mihinkä edustaja Salolainen
viittasi. Tämä on tietysti puolustusministeriön
valmistelualaan kuuluva kysymys, mutta tiedän sen jo siitä vastauksesta,
jonka täällä kyselytunnilla tätä sivuavaan
kysymykseen ministeri Wallin antoi. Tämä on kyllä hyvin
tarkoin tiedostettu puolustusministeriössä ja
ollaan valmiita myöskin tarvittaessa tekemään
sellaiset lainmuutokset, että tämä tulee
asianmukaisesti hoidetuksi, koska se on todellakin tärkeätä meidän
rauhanturvatehtäviemme hyväksyttävyydelle
ja toimivuudelle.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Lapintie jatkoi äärivasemmiston
hyvin pitkää ja hyvin harhautunutta linjaa Lähi-idän
konfliktissa: rauha riippuu muka vain Israelista, ei ilmeisesti
lainkaan palestiinalaisista.
Vasemmistoliiton puheenjohtaja edustaja Arhinmäki sanoi
perjantain Pressiklubissa, että Israel tekee kansanmurhaa
Lähi-idässä. Edustaja Arhinmäki
on puolueen puheenjohtaja, ministeri ja nyt vielä presidenttiehdokaskin.
Hänellä on paljon kiireitä. Siksi on
ymmärrettävää, että hänellä ovat
näköjään menneet yksityiskohdat
sekaisin. Kun hän puhui Lähi-idässä meneillään olevasta
kansanmurhasta, hänen on ollut pakko tarkoittaa Syyriaa
eikä Israelia. Maanantaina julkistetun YK:n raportin mukaan
Syyrian joukot ovat tappaneet ainakin 256 lasta, joista osa on kidutettu
hengiltä. Ja edelleen, sairaaloissa on kidutettu ja hakattu
haavoittuneita. Lisäksi tuhansien ihmisten epäillään
kadonneen mielivaltaisissa pidätyksissä.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Itse en eikä edustamani ryhmäkään
kyllä koskaan eikä missään hyväksy
minkäännäköistä kansanmurhaa
tai ihmisten pahoinpitelyä. Sellaiset puheet ovat kyllä aika
kummallisia myös täällä täysistuntosalissa.
Sen vuoksi sanoinkin, että minun mielestäni köyhimmillä alueilla
kehitysyhteistyö ja ylipäätänsä siviilikriisinhallinta
ja erityisesti täällä Lähi-idässä YK:n
perinteinen rauhanturvaaminen ovat niitä keinoja, joilla
rauhaa voidaan edistää. Mutta sanoin myös
ja allekirjoitan kyllä sen edelleenkin, että kestävään
alueeseen täällä Lähi-idän
alueella päästään vain, jos
Israel vetäytyy miehittämiltään
alueilta ja sallii elinkelpoisen Palestiinan valtion perustamisen.
(Ben Zyskowicz: Pitäisikö palestiinalaisten tehdä jotain?)
Eivät nämä ole ristiriidassa toisiensa
kanssa. Jos halutaan pysyvä rauha alueelle, (Ben Zyskowicz:
Pitäiskö lopettaa rakettien ampuminen?) niin totta
kai pitää sallia tällaisen palestiinalaisvaltion
perustaminen, ja toivoisin, että edustaja Zyskowiczkin
sen voisi sallia.
Peter Östman /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On hyvä, että Suomen eduskunnasta
löytyy yksimielisyyttä näistä suurista linjauksista
ja näkemyksistä. Mutta sen sijaan minäkään
en pitänyt tästä edustaja Lapintien mantrasta,
että asetetaan ehtoja ainoastaan Israelille, että syntyisi
kestävä rauha Lähi-idässä. Voitaisiin
ottaa toinen näkökulma, että kestävään
rauhaan päästään, kun Israelin
ympärillä asuvat kansat luopuvat tavoitteistaan
tuhota Israelin valtio. Täytyy pitää muistissa
se, että palestiinalaisorganisaatioilla ja -järjestöillä on
ollut selkeä tavoite, että Israelin valtio tulee
tuhota.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! En ole sanonut, että edustaja
Lapintie tai hänen ryhmänsä kannattaa kansanmurhaa.
Se on hyvä, että edustaja Lapintien puolue tässä suhteessa
poikkeaa edeltäjäpuolueistaan. Olen sanonut, että edustaja
Lapintie puheenvuorossaan, jonka hän toisti, asetti vaatimuksia
vain Israelin osapuolelle. Henkilökohtaisesti kannatan
kahden valtion ratkaisua eli kannatan palestiinalaisvaltion perustamista
Israelin valtion rinnalle, mutta toisin kuin edustaja Lapintie,
minä näen, että se vaatii joustamista
sekä Israelilta että palestiinalaisosapuolelta.
Se vaatii esimerkiksi sitä, että lopetetaan rakettien
ampuminen siviilikohteisiin Israelissa. Siitä edustaja Lapintiellä ei
ollut mitään pahaa sanottavaa.
Mitä Syyriaan tulee, niin idea oli siis se, että puolueenne
perinteiden mukaisesti edustaja Arhinmäki julkisuudessa
syytti Israelia kansanmurhasta tilanteessa, jossa Syyrian hallitus
parhaillaan surmaa omia kansalaisiaan Lähi-idässä.
Annika Lapintie /vas(vastauspuheenvuoro):
Niin, herra puhemies, en minä asettanut mitään ehtoja
sille, että suomalaiset rauhanturvaajat lähtevät
rauhaa turvaamaan Libanoniin. Minusta se on hyvä asia ja
tämä vahvistaa YK:n roolia ja vahvistaa myös
Suomen asemaa siellä.
Mutta kyllä minä edelleen olen sitä mieltä,
että kestävä rauha alueella edellyttää sitä,
että Israel sallii tämän palestiinalaisvaltion
muodostumisen. (Ben Zyskowicz: Edellyttääkö se
jotain muutakin?) Siitähän se ongelma on viime
aikoina useimmiten kärjistynyt, että on tehty
näitä lisäaluevaltauksia. Kaikilta osapuolilta,
totta kai, edellytetään pidättäytymistä muiden
ihmisten, niin siviilien kuin sotilaidenkin, tappamisesta. Tietenkään
en voi hyväksyä sitä, että joku
lähettää raketteja siviilikohteisiin,
yhtä vähän kuin voin hyväksyä sitä,
että YK:n joukkoja vastaan Israel lähetti aseen,
joka tappoi sitten suomalaisen rauhanturvaajan. En hyväksy
tällaista toimintaa kenenkään suorittamana.
Minusta on hyvä, että Suomi osallistuu YK-vetoiseen
Libanonin rauhanturvaoperaatioon, mutta kestävä ratkaisu
edellyttää sitä, että Israel
sallii palestiinalaisvaltion. (Ben Zyskowicz: Se edellyttää muutakin!)
Tom Packalén /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Rauhanturvaoperaatiot ovat monimutkaistuneet
ja tulleet vaarallisemmiksi. Nykyään puhutaankin
sotilaallisesta kriisinhallinnasta.
Tilanne Libanonin Unifil-operaation toimialueella on tällä hetkellä vakaa.
Syyrian ajautuminen sisällissotaan, Iranin ja länsivaltojen
konflikti tai palestiinalaisten ja Israelin kiristyvät
välit voivat kuitenkin helposti sytyttää väkivaltaisuuksia.
Suoranaiset hyökkäyksetkin YK-joukkoja vastaan
ovat tällöin mahdollisia. Näissä tapauksissa
vammautunutta rauhanturvaajaa ei saa jättää yksin.
Mediassa on viime aikoina käsitelty muun muassa ylivääpeli
Pekka Jylhän taistelua hoidon saamisesta Afganistanin Isaf-operaatiossa
saamiinsa vammoihin. Puolustusministeri Wallin on vakuutellut kiirehtivänsä uudistusta,
jolla rauhanturvaajien hoito- ja sairauseläketurvaa parannettaisiin.
Omistaan huolehtiminen on sivistysvaltion merkki. Ei voi hyväksyä,
että otamme kyllä vastaan vammautuneen rauhanturvaajan panoksen
mutta unohdamme hänet, kun hän tarvitsee apuamme.
Voiko hallitus luvata, että Unifil-operaatioon sitoutuvat
ja itsensä hengenvaaraan asettavat rauhanturvaajamme saavat
asianmukaisen hoidon haavoittuessaan tulevissa operaatioissa? Mallia voisimme
ottaa vaikkapa Tanskasta.
Saara Karhu /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomea on totuttu pitämään rauhanturvaamisen
ja kriisinhallinnan suurvaltana, ja hyvä on, että olemme
maailmalla mukana ratkaisemassa ongelmia ja vakauttamassa tilannetta
kriisien jälkeen, kun tässä pienentyneessä maailmassa
yhden alueen ongelmat yleensä heijastuvat varsin laajalle.
Suomen mukaanmenoon YK:n Libanonin Unifil-operaatioon voikin suhtautua
lähtökohtaisen myönteisesti ja toivoa,
että tämä vakiinnuttaisi tilannetta siellä nopeasti.
Lähtötilanne on kuitenkin haastava, sillä alueella
on paljon aseita ja aseistettuja ryhmiä ja turvallisuustilanne
on hauras. Tilanteen on kerrottu voivan muuttua nopeasti suuntaan
tai toiseen. Täytyy sanoa, että kyllä tässä huolissaan
täytyy olla turvallisuustilanteen johdosta myös
meidän omista rauhanturvaajistamme ja heidän turvallisuudestaan,
ja sen vuoksi, kuten täällä joissain puheenvuorossa
on jo noussut, on todella tärkeää, millaisella
varustuksella ja koulutuksella nämä rauhanturvaajat
lähtevät sinne matkaan. Lisäksi sitten
jälkikäteen, jos jotain sattuu, paitsi terveydenhuollon
myös perheen tukien pitää olla kohdallaan,
eli tämä on kyllä vakava kysymys tälle
eduskunnalle, että tämä asia viedään
eteenpäin.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Rauha, ihmisoikeudet ja niitten turvaaminen
ovat suomalaisille olleet aina sieltä vuodesta 56 lähtien
arvokas asia, ja näin pitää myöskin
tulevaisuudessa olla.
Kun lähetämme mahdollisesti Libanoniin, ja toivottavasti
lähetämme, joukkoja, noin 200 henkilöä,
niin täällä keskustelussa on jo tullut
esille useampaan kertaan se, että se on vakava paikka ja
siellä ovat mahdollisia loukkaantumiset, jopa kuolemat,
se, että sieltä ruumispussissa tullaan pois. Tämän
asian eteen on tehtävä kaikki mahdollinen, että rauhanturvaajamme
siellä mahdollisimman hyvin voivat toimia turvallisesti.
Se vaatii tietenkin aseistusta, ja kaikkien turvavälineiden
pitää olla aivan viimeisen päälle
kunnossa. Minulle kaikkein tärkein asia tässä on
se, että tällä operaatiolla on YK:n mandaatti.
Aila Paloniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vaikka pidänkin erittäin
perusteltuna tähän operaatioon osallistumista,
minäkin haluan muistuttaa näistä riskeistä,
joita tämä operaatio sisältää myös
poikkeuksellisen paljon. Libanonin hauras turvallisuustilanne voi erittäin
monesta syystä aivan yllättäen muuttua
ja heikentyä. Monet asiantuntijat näkevät
edelleenkin pahimpina uhkina alueella miinoja, terrorismia, avointa
sotaa, liikennettä. Terrorismin ja avoimen sodan mahdollisuus
on viime aikoina jopa kasvanut. Oma lukunsa on tietenkin Syyrian
tilanne, joka vaikuttaa ilman muuta Libanoniin, ja myöskin
raja-alueella tilanne on erittäin jännittynyt.
Siitä syystä tuohon operaatioon lähdettäessä on
tunnettava niin tarkkaan kuin mahdollista, millaiseen tilanteeseen
me sinne joukkoja lähetämme, miten varustautuneena
sinne mennään ja mitkä ovat ne reunaehdot,
joiden vallitessa tuossa operaatiossa voidaan itse asiassa toimia.
Pidän kyllä välttämättömänä sitäkin,
että tuota mandaattia, kuinka pitkään
suomalaiset siellä ovat, tarkastellaan sen mukaan, kuinka operaatiossa
voidaan YK:n päätöslauselman mukaan toimia.
Tytti Tuppurainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kriisinhallintatehtävät kouluttavat
sekä Puolustusvoimien kantahenkilökuntaa että reserviläisiä tavalla,
jota ei voida muutoin toteuttaa. Kansainvälisen kriisinhallinnan
tuki Suomen turvallisuudelle, sen tärkein tuki, ei kuitenkaan
ole sotilaskoulutuksen tosipaikkatilanteiden järjestämisessä.
Tärkeämpää on, että kriisinhallintaan
osallistumalla Suomi on mukana selvittämässä kansainvälistä turvallisuutta
uhkaavia ongelmia. Tällä tavalla Suomi pysyy mukana
vastavuoroisen laajan turvallisuuden verkostoissa, joita se itsekin
tarvitsee.
Libanon on varmasti vaativa ja vaikea ympäristö kriisinhallinnalle.
Sen naapuri Syyria on epävakaa ja lähellä sisällissotaa.
Toiseen naapuriin Israeliin liittyvät turvallisuushaasteet
ovat nekin suuret ja pitkään kestäneet.
Lisäksi Libanonissa on omia poliittisia ja uskonnollisia
ristiriitoja, jotka ovat koko Lähi-idän ongelman
tiivistetty kuva. Suomi ottaa riskejä osallistuessaan YK:n
Unifil-operaatioon, mutta riskinotto on tarpeen ja vastuunkanto
moraalisesti oikein.
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Unifil-joukkojen ja alueella vierailevien
siviileiden turvallisuuteen on kiinnitettävä entistä enemmän
huomiota muun muassa siten, että on varmistettava, että Finnbattilla
on tuolla alueella sellaiset joukkojenkuljetusvälineet,
jotka kestävät jopa pienen miinatyrskyn. Tällaisia
ovat muun muassa Suomessa olevat Pasi-joukkojenkuljetusvaunut. Sen
lisäksi rauhanturvatehtävissä loukkaantuneiden
tai haavoittuneiden sotilaiden kuntoutus myös rotaation
jälkeen on laitettava kuntoon. Kuntoutus ei voi päättyä siihen,
kun rotaatio päättyy. Lisäksi erityisen
traumaattisissa olosuhteissa olleille rauhanturvaajille on taattava
terapiaa sen jälkeen, kun he tulevat kotimaahan. Nämä ovat
asioita, joita edellisillä kerroilla, milloin meillä on
rauhanturvaajia ollut, ei ole pystytty hoitamaan riittävällä tasolla.
Tästä eteenpäin, kun rauhanturvatehtäviä tehdään,
nämä asiat on hoidettava kuntoon.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ulkoministeri Tuomioja lähti, mutta
olisin halunnut lähettää hänelle
vielä viestin sinne kokoukseen siitä, että kun
edellisessä tehtävässäni vierailin
Kosovossa katsomassa silloin aika vahvaa siviilikriisinhallintaoperaatiota, jossa
oli mukana muun muassa suomalaisia tuomareita, vankilavirkailijoita,
vankiloiden johtajia, syyttäjiä, niin kävi
ilmi aivan selvästi tämä koordinaation
puute varsinaisen kriisinhallinnan ja siviilikriisinhallinnan välillä,
jopa sitten semmoisiin aivan inhottavan pieniin yksityiskohtiin saakka
kuin että papereita ei ollut saatu toimitettua, siis puhdasta
paperia, tai jossakin oli paperia mutta ei kyniä, puhumattakaan
sitten tietokoneongelmista. Nyt on ilo kuulla, että tämä asia
tullaan koordinoimaan.
On myös mukava kuulla, että eduskunta niin laajasti
on sitä mieltä, että mahdollisesti loukkaantuneiden
potilaiden asia on saatava nykyistä paremmalle tolalle.
Itse en ihan noin luottavaisesti kuunnellut ministeri Wallinin aiempaa
vastausta, mutta jos ministeri Tuomioja sen niin kuuli, niin olen
luottavainen, että hallitus tältäkin
osin hoitaa asiat hyvin.
Johannes Koskinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ylivääpeli Jylhän
tapaus on syystäkin ollut esillä useammassa puheenvuorossa.
Aivan kuten edustaja Brax, minä kyllä painostaisin
vielä eteenpäin tätä hallituksen
toimintalinjaa, että otetaan tosissaan se kunnia-asia,
että vaarallisiin oloihin lähetetyt miehet ja
naiset saavat täydellisen vakuutusturvan sitten, jos jotakin onnetonta
tapahtuu, varsinkin tämmöistä vammautumista.
Ei voida odottaa lainsäädännön
uudistukseen, se on toki sitten toteutettava mahdollisimman nopeasti,
mutta työnantajalla ja varsinkin valtiolla, tällaisella
vaarallisiin tehtäviin lähettävällä työnantajalla,
on vastuu hoitaa kustannukset jo ihan asemansa perusteella. Toivoisinkin,
että puolustusvaliokunta ottaisi tämän erilliskysymyksenä esille
ja tarvittaessa laatisi ponnen. On kysymys pitkästä aikaa
taas ison henkilömäärän lähettämisestä Libanoniin.
Sitä ennen pitää olla selvä tieto
siitä, miten kattava vakuutusturva näillä rauhanturvaajilla
on.
Kimmo Kivelä /ps(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Operaatio on pääosin humanitaarisia
päämääriä ja vakautta
vahvistava. Päävastuu tehtävien toteuttamisesta
on Libanonin hallituksella ja armeijalla, joita Unifil tukee. Keskeistä on,
millainen ote Libanonin hallituksella ja armeijalla on. Hallitus
on uudehko. Hallituksessa aseellisella Hizbollah-järjestöllä liittolaisineen
on enemmistö. Järjestö on joutunut vakavaan
kiistaan YK:n kanssa entisen pääministerin murhatutkimuksissa.
Asia on vakava ja saattaa vaarantaa koko operaation. Hizbollah on šiiamuslimien
aseellista voimaa sisältävä poliittinen puolue,
jonka eräät valtiot luokittelevat terroristijärjestöksi,
mutta Venäjä ja EU eivät näin
tee.
On huomattava, että epävakaassa naapurimaassa
enemmistönä on sunnit, mutta valtaa pitää šiiamuslimien
alalahko alaviitit. Islamilaisuuden vahvimmat suuntaukset ovat keskenään vakavissa
riidoissa ja verikoston kierteessä. Näin ollen
on jokaisen tiedostettava, että Unifil-operaatiolla on
suuri vaara joutua aseellisen selkkauksen osapuoleksi, jos Syyria
romahtaa ja sen sotilaallisen tyhjiön täyttää epävakaa
poliittinen toimija, jonka Israel kokee uhkakseen. (Puhemies: Minuutti
on täynnä!) Suomen on seurattava tarkasti, kun
Unifil-operaation mandaattia päivitetään,
ettemme joudu samanlaisen kehityksen tielle kuin lähtiessämme
Afganistanin operaatioon.
Leena Rauhala /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jännitteet Lähi-idässä eivät ole
kuluneen vuoden aikana todellakaan lieventyneet. Nyt, kun päätämme
Suomen osallistumisesta Unifil-operaatioon, tulee meidän
tiedostaa se vaara, että suomalaiset rauhanturvaajat voivat joutua
keskelle täysimittaista sotaa tämän operaation
aikana. Siksi rauhanturvaajien turvallisuudesta tulee kaikin keinoin
huolehtia. Suomen tulee kantaa vastuu kansainvälisistä tehtävistä mutta
ei ilman arviointia mahdollisista riskeistä. Me tiedämme,
että YK:n Unifil-operaatio on omalta osaltaan ainakin osittain
epäonnistunut tehtävässään
Libanonin ja Israelin välisen rajavyöhykkeen rauhoittamisessa
ja aseiden varastoinnin ja kuljetusten estämisessä,
tästä todisteena esimerkiksi eilen tiistaina Libanonin
puolelta ammutut neljä rakettia Israelin puolelle. Kaikin tavoin
pitää päästä kestävään
rauhaan, ja sitä ei saada aikaan ilman, että Israelin
ympärillä olevat valtiot luopuvat tavoitteestaan
tuhota Israelin valtio.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Viimeinen vastauspuheenvuoro, edustaja Jalonen.
Ari Jalonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä on ollut
keskustelua nyt näistä, mikä kuuluu mihinkin
keskusteluun jne. Nyt esimerkiksi nämä säästöt,
mitkä koskevat sekä Puolustusvoimia että rauhanturvaamisoperaatioita,
Afganistanin operaation kohdalla ovat pois suojavarustuksesta, mikä suojelee
meidän rauhanturvaajiamme. Juuri sen takia, koska sinne
ei haluta panostaa nyt riittävästi turvataksemme
omien rauhanturvaajiemme turvallisuutta, on syytä vetäytyä suunnitellusti,
vaikka julkisuudessa onkin toisenlaistakin keskustelua. Operaatioiden
määrä voisi olla jopa isompikin, mutta tässä säästöpaineessa
se ei onnistu. Nyt tapahtuneisiin vammautumisiin on reagoitava nyt,
tällä hetkellä, ja on korjattava ne,
mutta ennen kuin tehdään päätös
Libanonista, on myös huomioitava nämä oikeusturvalliset
asiat ikävän tapahtuman sattuessa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tähän keskusteluun vielä myönnän
yhden puheenvuoron edustaja Hongistolle. Sen jälkeen kaikki
puheenvuoroa pyytäneet ovat vähintään
yhden kerran puheenvuoron saaneet.
Reijo Hongisto /ps:
Herra puhemies! Rauhanturvaaminen on suomalaiselle sotilaalle
parempaa toimintaa kuin rauhaan pakottaminen. Suomalaiset sotilaat
saavat rauhanturvaoperaatioissa arvokasta kokemusta yhteistoiminnasta muiden
maiden sotilaiden kanssa. Myös eri asejärjestelmät
tulevat tutuiksi ja testatuiksi näissä operaatioissa,
vaikka suoranaiseen tulitoimintaan taikka laukaustenvaihtoon ei
kukaan toivo rauhanturvaajiemme joutuvan. On taloudellisesti edullisempaa
ja kustannustehokkaampaa auttaa konfliktien osapuolia pääsemään
keskinäiseen tulitaukoon ja lopulliseen rauhaan ja sitä kautta
lähteä rakentamaan uutta alkua yhteiskuntajärjestykselle.
On mahdollista, että näissä rauhanturvaoperaatioissa
voi tulla kaatuneita ja haavoittuneita. Mielestäni on erittäin
tärkeää, että Suomen lipun alla
kansainvälisillä taistelukentillä toimivien rauhanturvaajien
oikeusturva saatetaan nykyistä huomattavasti paremmalle
tasolle etenkin haavoittumistapauksissa.
Arvoisa herra puhemies! Minä kannatan Suomen liittymistä tähän
operaatioon.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tässä vaiheessa totean, että käytetyt
puheenvuorot asiasta riittävät.
Keskustelu on päättynyt.