3) Hallituksen esitys laeiksi liiketoimintakiellosta annetun
lain sekä verotustietojen julkisuudesta ja salassapidosta
annetun lain 18 §:n muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa johdannoksi, että olen
jälleen kerran hallituksen esityksen kannalla, mutta totean heti
samaan hengenvetoon, että minä tulkitsen tämän
hallituksen esityksen sillä tavalla, että hallitus
haluaa tukea rehellistä yrittäjyyttä ja
liiketoimintaa ja haluaa panna koijarit kuriin kerta kaikkiaan.
Arvoisa puhemies! Tämä on aika mielenkiintoinen
asia. Täällä on nimittäin, kun
siteeraan: "Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi liiketoimintakiellosta
annettua lakia niin, että poliisille kuuluvan liiketoimintakiellon
valvonnan tehostamiseksi vero-, tulli-, ulosotto- ja palkkaturvaviranomaisen
sekä muiden laissa määriteltyjen viranomaisten
tehtävänä olisi kiinnittää huomiota liiketoimintakiellon
toteutumiseen."
Tämä on hieno asia, että tällä tavalla
aiotaan nyt tehostaa. Tätä hallituksen esitystä voisi
kutsua nimellä Lex Helsinki—Tallinna aivan erinomaisen
hyvillä perusteilla. Nimittäin käytännössähän
se on nyt tällä hetkellä sillä tavalla,
että kun tänne Pääkaupunkiseudulle
erikoisesti on pesiytynyt tätä talousrikollisuutta,
harmaata taloutta, vaikka kuinka paljon — tämä on
varsinainen harmaan talouden keskus — niin sitten jos vihdoinkin
on päästy sellaiseen tulokseen, että on saatu
tuomioistuin antamaan liiketoimintakielto, niin siinähän
on ihan selvä asia noin perustapauksessa, että asianomainen
henkilö siirtää eräällä tavalla
päivänkirjansa tuonne Tallinnan puolelle ja jatkaa
entiseen tyyliin sitä toimeliaisuutta, mitä on
täällä esimerkiksi Helsingissä, Espoossa,
Vantaalla, vaikka Sipoossa, kuuluisassa Sipoossa, harjoittanut.
Tämähän on äärimmäisen
kiusallinen asia kuin mikäkin.
Minä tulkitsen tämän hallituksen
esityksen nyt niin, toivottavasti olen oikeassa, että nyt
annetaan erityinen tehtävä Pääkaupunkiseudun
veroviranomaisille, erikoisesti tulliviranomaisille, mutta myöskin
muille viranomaisille kiinnittää rekisteröidysti
näitten henkilöitten toimeliaisuuksiin huomiota,
niin että kaikessa mahdollisessa ollaan nyt niin kuin rekisterit
ajettu ristiin, niin että se kontrolli automaattisesti
toimii niin, että siellä rävähtää tietoon
aina, kun asiakirjaan ilmestyy tietyt nimet, että on kysymys
liiketoimintakiellossa olevasta henkilöstä.
Sitten se, mihinkä tämä ilmeisesti
ei vielä ulotu, on se, että käytetään
bulvaaneja. Ja juuri sen takia, että käytetään
bulvaaneja, tuomioistuimista on tullut erittäin arkoja
esimerkiksi ilmiselvän prosessin aikana asettamaan liiketoimintakieltoja,
jopa niin, että edellisestä rikoksesta ollaan
jo niin sanotusti linnassa ja sieltä käsin johdetaan bulvaanien
avulla entistä liiketoimintayritteliäisyyttä.
Tämähän tapahtui erään
videofirman yhteydessä niin, että se oli Helsingin
Sanomissakin esillä harva se viikko milloin missäkin
roolissa ja merkityksessä.
Arvoisa puhemies! Hallitus on oikealla tiellä, mutta
toivon hartaasti, että olen lukenut läksyni oikein.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pulliainen tyhjensi melkein pajatson, kun
hän perinteisesti puhui harmaasta taloudesta ja kehui tätä hallituksen
esitystä, joka varmasti on hyvä. Tämä viimeinen
asia, jonka ed. Pulliainenkin nosti esiin, eli bulvaanien kautta
tapahtuva yritys- tai liiketoiminta on se suurin ongelma. Toivoisin,
että kun valiokunta tätä käsittelee,
niin se kiinnittäisi erityistä huomiota tähän
seikkaan. Itse kun silmäilin tätä hallituksen
esitystä, niin en löytänyt varsinaisesti
puuttumista tähän bulvaanikysymykseen, joka on
todella suuri ongelma tällä hetkellä,
eli siihen, että nykyinen järjestelmä on
ikään kuin menettänyt merkityksensä, koska
bulvaanien kautta voidaan harrastaa sitä entistä yritys-
tai liiketoimintaa.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! On kaksi seikkaa, joista näin
lakivaliokunnan puheenjohtajana minuun on otettu yhteyttä.
Toinen niistä on ollut juuri tämä bulvaanikysymys.
Kyllä me asiantuntijakuulemisessa parhaamme tulemme tekemään
siltä osin.
Mutta toinen on se, mihin ed. Pulliainen, joka todella hyvin
tuntee koko tämän valtavan ongelmavyyhdin harmaasta
taloudesta, puheessaan viisaasti viittasi: Jos ylipäätänsä saadaan
näitä liiketoimintakieltoja, niin tällä hetkellä meillä on semmoinen
pullonkaula tässä jos-asiassa, että poliisille
on lisätty merkittävästi ja hyvin — osittain
muun muassa kiitos ed. Pulliaisen päättäväisen
toiminnan — tutkintavoimavaroja siihen, että harmaata
taloutta tutkitaan, mutta samaan aikaan yleisten tuomioistuinten
resursseja ajetaan alas. Meillä on syntynyt käsittämättömät ruuhkat,
ja juttuja vanhenee sen takia, että epäsuhtaisesti
lisätään tutkintaresursseja mutta ei
lisätä syyttäjälaitokselle ja
tuomioistuimille resursseja myös sitten jatkaa tätä uutta,
parempaa asennetta. He tekevät parhaansa, mutta heitä on liian
vähän, ja tällä hallituksen
tuottavuusohjelmalla heitä poistetaan vielä enemmän.
Tästä ei tule kyllä mitään.
Silloin tämmöiset sinänsä tärkeät
uudistukset, niin kuin nyt käsillä oleva hallituksen
esitys, jäävät tyhjän päälle
siksi, että tosiasiassa Suomen syyttäjälaitos
ja yleiset tuomioistuimet ajetaan kohtuuttomaan ahdinkoon ja meidän
oikeusturvamme on vaarassa ylipäätänsä.
Erityisen jotenkin tragikoomista se on tämän harmaan
talouden osalta ja talousrikollisuuden osalta tällä hetkellä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys osoittaa
sen, että meillä rikolliset ovat aika eteviä ja
he ovat askeleen edellä lainsäätäjiä ja
näitä systeemejä, miten heitä vahditaan.
Tässä on hyvä esitys sillä tavalla,
ainakin yritys siitä, miten saataisiin kiinni nämä pimeämiehet
ja harmaan talouden pyörittäjät. Juuri
samaan asiaan meinasin kiinnittää huomiota, mitä edellinen
puhuja ed. Brax tuossa totesi. Kun keväällä kuultiin
työelämävaliokunnassa lähetettyjen
työntekijöiden osalta tätä talousrikosyksikköä — onko vähän
reilut 20 poliisia siihen nimetty — poliisi totesi, se
päällikkö, joka siellä oli kuultavana, jotta
kyllä heillä tällä hetkellä porukkaa
poliisissa on ihan riittävästi siinä yksikössä ja
he katsovat, että se on juuri sopiva, he eivät
valittaneet, mutta kyse on siitä, mitä tapahtuu
sitten sen jälkeen, kun he ovat tutkineet jutun: Onko sitten riittävästi
voimavaroja niillä, jotka käsittelevät
ja antavat tuomiot ja syyttävät? Minusta tähän
pitäisi kiinnittää huomiota, kun tätä käsitellään tuolla
valiokunnassa, miten turvataan se, jotta se oikeasti saadaan nopeasti
pyörimään, ettei tule vanhentumisia eikä mitään,
vaan siellä otetaan nämä roistot niskasta
kiinni ja saadaan rankaisu heti päälle.
Sitten toinen kysymys on tämä bulvaanikysymys,
joka varmasti ... En tiedä, löydetäänkö siihen
koskaan ratkaisua, koska siinä aina pystyy kiertämään
eri tavoin. Mutta ainakin tämä on varoittava esimerkki
nyt sitten, että Suomessa ainakin yritetään
vakavasti ottaa kiinni näitä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Rouva puhemies! Tämä esitys olisi tietysti
jo saanut tulla paljon aikaisemminkin, koska kyllä nämä ongelmat
ovat olleet tiedossa ja nimenomaan tuosta Suomenlahden eteläpuolelta
tällaista toimintaa on harjoitettu mittavasti. Se kai tämän
nyt hallituksessa on herättänytkin, että pitäisi
vähitellen saada asiaan ryhtiä.
Yleensä en tuota EU:ta niin kauheasti kehu eikä ehkä tässäkään
asiassa ole syytä mitenkään kehua, mutta
voisi kuvitella, että EU puuttuisi kanssa tähän
asiaan vähän enemmän ja voimallisemmin
kuin mitä nyt tapahtuu, koska esimerkiksi Viro on Euroopan
unionin jäsenmaa ja siellä pitäisi olla
samanlaiset säädökset kuin meillä. Tähän
hallituksen ja valiokunnankin varmaan pitäisi kyllä voimakkaasti
kiinnittää huomiota. Nämä bulvaanit
keksivät aina uusia keinoja ja tällä tavalla
vääristävät kilpailua ja toimivat
suoraan rikollisesti. Tähän pitää sitä kautta
kyllä voimallisesti puuttua.
Se kysymys, mihin on syytä myös puuttua, on juuri
täällä ed. Braxin mainitsemat resurssit.
Ne eivät ole riittävät näihin
toimintoihin. Olen Ed. Pulliaisen kanssa samaa mieltä siitä,
mistä hän on monet kerrat työkseen lähes
puhunut, että ne resurssit, mitä sinne lisätään,
viisaasti käytettynä tuottavat moninkertaisesti
takaisin hyötynä valtiolle sen, mitä niihin
pannaan.
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Jonkin verran on poliisin resursseja
viime vuosina lisätty, mutta väistämättä tilanne
on johtanut siihen, että vaikka on syytä epäillä,
helppo lähteä tutkimaan talousrikoksia, niin se
johtaa siihen, että vain kaikkein törkeimpiin,
suurimpiin, rahallisesti merkittävimpiin rikoksiin on pystytty puuttumaan.
Olen nähnyt pöytäkirjoja, joissa on aineistoa
jopa metrin verran, siis jopa metrin verran A4-pöytäkirjoja
erilaisine liitteineen. Niin kuin arvaatte, rikollinen toimii talousrikoksissa nimenomaan
siten, että hän ei jättäisi
minkäänlaista dokumenttia tai paperia tästä rikollisesta toiminnastaan.
Kaikki tehdään vilpillisesti alusta loppuun. Tämän
näytön hankkiminen on se äärimmäisen
hankala toimenpide, jota miettii sitten syyttäjä osaltansa,
onko todennäköisin syin perusteltua epäillä,
että rikos on tapahtunut, ja lähteä siihen
syyteharkintaan, puhumattakaan tuomioistuimesta, jonka kynnys tuomitsemiseen on
vielä korkeampi kuin syyttämiskynnys.
Kuten ed. Brax täällä lakivaliokunnan
puheenjohtajana totesi, niin tässä nyt hallitus
yrittää tähän kalastajaverkkoon
laittaa muutaman nauhan lisää, mutta nyt väistämättä on
käynyt niin, että siihen verkkoon leikataan lisää ammottavia
reikiä toiseen päähän ottamalla
virkoja pois syyttäjäviranomaisilta ja tuomioistuinlaitokselta.
Tämä järjestelmä ei toimi nyt
toivotulla tavalla. Määrätyllä tavalla
paranee seitti, ja nyt siihen puretaan sellaisten tuhannen viran
verran reikiä, niin että tämä ei
mene siihen lopputulokseen, mitä hallitus varmasti ajattelee.
Ihan lyhyesti, rouva puhemies, sivulla 4 hallituksen perusteluissa
on myöskin mainittu välikätenä tosiasiallisesti
johtamisesta ym. aika hyvä perustelu. Eli hallituksen perusteluissa
lähdetään siitä, että tämä bulvaanitoiminta
saadaan kuriin. Mutta me kaikki tiedämme, että se
ei toteudu odotetulla tavalla.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä valtiontalouden
tuottavuusohjelma tulee lyömään aika
reilusti korville monessa eri osiossa. Se on jo nähtävissä.
Täällä tuomioistuinpuolella vaan ei voida
ostopalveluita käyttää, vaan siellä on
oltava virassa olevat tuomarit. Sen takia se nyt tässä ensimmäisenä pitää kuitenkin
hoitaa kuntoon, että siellä on resursseja riittävästi.
Tämä hallituksen esitys on pitkästä aikaa
velkojan suojan näkökulmasta nyt tällainen
positiivinen asia. Me olemme vuodesta toiseen kyllä säätäneet
lakeja velallisen suojaksi, mutta tässä nyt myöskin
käydään sitten kiinni nimenomaan näihin
bulvaaneihin, jotka velkaannuttavat eri tavalla yrityksiä.
Nyt sitten, jos ja kun tämän uuden liiketoimintakiellon
ja valvonnan myötä myöskin saadaan tähän
lisää potkua, niin myöskin yrittäminen
voi tulla pikkuisen riskittömämmäksi
tulevaisuudessa, koska aina, kun tehdään jonkun
kanssa liiketoimintoja, tietysti pyritään kuvittelemaan
niin, että vastapuoli on rehellinen. Mutta sitten kun näiden
bulvaanien kanssa ja jo systemaattiseen rikollisuuteen ajautuneiden kanssa
joudutaan tekemisiin, niin silloin tavaran toimittaja tai työn
ja palvelujen toimittaja jää nuolemaan aina näppejään.
Tämä on hyvä, että näihin
asioihin kiinnitetään huomiota.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa puhemies! Kun yrittäjänä olen
toiminut yli 35 vuotta ja tuhansia yrittäjiä tavannut,
niin totean teille kaikille läsnä oleville, että suurin
osa Suomen elinkeinoelämän yrittäjistä on
todella rehellistä porukkaa. 1,5—2 prosenttia
maksimissaan on semmoisia, jotka harjoittavat harmaata taloutta,
ja se edustaa kuitenkin tuommoista 2:ta miljardia euroa, tämä harmaa
talous, kuten on arvioitu. Sen estämiseksi tämä liiketoimintakielto
on paikallaan.
Jos ajatellaan todella rehellisen yrittäjän
arkea, niin juuri nämä koijarit, nämä bulvaanit,
aiheuttavat monta konkurssia sen takia, että jättävät
velat maksamatta toiselle yrittäjälle tai jollekin
elinkeinoelämän edustajalle. Minä puuttuisin
siihen, että tämä liiketoimintakielto,
joka annetaan esimerkiksi yritysrypäleen vetäjälle,
minun mielestäni se pitäisi antaa kaikille, ketkä siinä ketjussa
ovat mukana.
Liiketoiminnan kiellon pituus pitäisi vähintään
kolminkertaistaa. Se on liian lyhyt tällä hetkellä.
Yksi, kaksi, kolme vuotta, se ei merkitse mitään.
Eli tähän pitäisi valiokuntakäsittelyssä puuttua,
että liiketoimintakieltoa pitäisi jatkaa, ja sitten
taas toisaalta toivoisi, että verotietojen antaminen eri
virastojen välillä toimisi joustavammin kuin nyt.
Keskustelu päättyy.