5) Hallituksen esitys laeiksi kihlakunnansyyttäjästä annetun
lain, Ahvenanmaan maakunnan maakunnansyyttäjästä annetun
lain ja yleisistä syyttäjistä annetun
lain 11 §:n muuttamisesta
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Käsittelyssä on nyt hallituksen
esitys kihlakunnansyyttäjästä annetun
lain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta. Tässä esityksessä syyttäjälaitoksen
paikallisorganisaatiota ehdotetaan muutettavaksi siten, että paikallisviranomaisena
toimisivat
nykyisistä yhteistoiminta-alueista muodostettavat syyttäjänvirastot,
poikkeuksena Helsinki ja Ahvenanmaa.
Tämä asia ja juuri käsitelty ulosottokaari
sisältävät osat, jotka kuuluvat kihlakuntalaitokseen nykyisen
voimassa olevan lain mukaan. Viime kesäkuussa ennen juhannusta
eduskunta käsitteli poliisihallintoon liittyvää lakiesitystä lähetekeskustelussa,
ja se on nyt hallintovaliokunnan käsittelyssä.
Nämä kaikki kolme lakia, poliisia, ulosottoa ja
kihlakunnansyyttäjiä koskevat lait, joiden muutokset
ovat nyt meillä käsittelyssä, ovat keskeisin
osa kihlakuntajärjestelmää; siellä on
vain sitten maistraatti neljäntenä eräissä kihlakunnissa.
Tämä on hyvin mielenkiintoinen tapa viedä nyt
kihlakuntauudistusta eteenpäin tämän
hallituksen toimesta. Muistamme taannoin — taisi olla puolitoista
vuotta sitten — kun hallituksella oli suunnitelma kihlakuntien
alas ajamisesta ja suurkihlakuntien perustamisesta, muodostamisesta.
Silloin hallituksen iltakouluun oli menossa päätettäväksi
se uudistus niin, että nykyiset kihlakunnanvirastot olisi
yhdistetty suurkihlakunniksi. Mutta viimeisillä metreillä,
edellisenä iltana, edellisenä päivänä,
kun hallituksen piti tuo lyödä lukkoon, tänne
eduskuntaan kokoontui noin 50 kaupunginjohtajaa pienehköistä kaupungeista
kaikkialta Suomesta, semmoisista kuin Somerolta ja Salosta ja joka
maakunnasta. Keski-Suomestakin oli Keuruulta, Saarijärveltä, Äänekoskelta,
Jämsästä jne. Nämä olivat
hyvin voimakkaasti tätä keskittämisoperaatiota
vastaan. Tämä viesti meni sitten ministeri Manniselle
ja hallitukselle, ja hallitus viimeisenä yönä teki
ratkaisun, ennen kuin oli päätöstä tekemässä,
että veti tuon asian pois listaltaan ja luopui tuosta uudistusajatuksesta
ja sittemmin hallintoselonteossa ilmoitti, että asiaan
palataan vuonna 2008.
Varmasti noilla seutukunnilla on uskottu siihen, että näin
nyt sitten on, että nämä valtion paikallishallinnon
palvelut säilytetään suurin piirtein
nykyisellään näissä pienemmissä kaupungeissa
eikä niitä keskitetä kauas, varsinkin
maaseudun asukkailta hyvin kauas. Mutta mitä onkaan tapahtumassa?
Täällä käytiin juhannuksen edellä keskustelu
poliisin osalta, ja esitys sai aika kovan ryöpytyksen.
Muistan, kun itse käytin ed. Oinosen kotikaupunkia Keuruuta
kovasti esimerkkinä. Kun Keuruun kihlakunta on olemassa — siellä on
ainoastaan poliisihallinto — ja kun se esimerkiksi oltaisiin
liittämässä Jämsään
taikka Jyväskylään, niin en pitänyt
sitä kovin miellyttävänä asiana,
ja ymmärrän, että Keuruun kaupunginjohtaja
ja kaupunki tällaista mallia vähintäänkin
vierastavat. Sieltä jostakin Pihlajaveden seudulta Jyväskylään
tai Jämsään yhteydet ovat heikot ja etäisyys
on ainakin 100 kilometriä. Näin kuitenkin nyt
hallintovaliokunta käsittelee sitä lakiesitystä.
En tiedä, mikä on siellä tullut ajatukseksi,
jos sitä on siellä jo ehditty viedä eteenpäin.
Nyt meillä on nämä kaksi esitystä,
ja tuon äskeisen ulosottokaaren osalta täällä todetaan,
että ulosottopiirejä koskevia säännöksiä muutetaan niin,
että voidaan muodostaa nykyistä suurempia paikallisyksiköitä.
Se voi olla ihan viisasta, että keskitetään
esimerkiksi Keski-Suomessa kaikki Jyväskylään.
Voisi tietysti ajatella, että perustettaisiinkin yksikkö Keuruulle
eikä keskitettäisi vain Jyväskylään,
ja samalla lailla poliisin osaltakin voisi ajatella, mutta ehkä näin
ei kuitenkaan tule tapahtumaan, vaan se keskuspaikkakunta saa ne
kaikki valtion vakaata palkkaa nauttivat johtavat virkamiehet omiksi
veronmaksajikseen. Näin tapahtuu tämän äsken
käsitellyn esityksen 83 osalta ulosottolaitoksen keskittäminen.
Nyt käsittelyssä oleva kihlakunnansyyttäjiä koskeva
laki on samanlainen, eli nyt on yhteistoiminta-alueita, ja ne tämän
lainmuutoksen myötä yhdistetäänkin
laajoiksi syyttäjänvirastoiksi. Sitäkään
en mene kiistämään, etteikö tämä voi
olla järkevää ja tehokasta, mutta samalla
se merkitsee sitä, että tämän
Vanhasen hallituksen keskittämispolitiikka on todella vauhdissa
ja maaseutuväestöltä palveluja ajetaan
yhä etäämmälle. Maaseudun näkymät
esimerkiksi ensi vuoden talousarvioehdotuksen pohjalta ovat varsin
synkät, näin arvioin, ja perusteita löytyy
monenlaisia. Ne eivät kuulu tähän, niistä keskustellaan
sitten budjetin yhteydessä.
Mutta syvästi hämmästelen erityisesti
kihlakuntauudistuksen kokonaislinjausten pohjalta, selonteon pohjalta,
jonka eduskunta hyväksyi, ja mainitsemani hallituksen päätöksen
tai päättämättä jättämisen
pohjalta, että tällaisia uudistuksia nyt viedään
ikään kuin köökin kautta, niin kuin
sanotaan, eli laki kerrallaan ja sitten todetaan, että meillä on
ehkä Keuruun kihlakunta, on ehkä Saarijärven
kihlakunta, on ehkä Salon kihlakunta, Someron kihlakunta
saattaa olla, sellaista ei taida olla. Sitten niillä kihlakunnilla
ei ole kuitenkaan mitään työtä varsinaisesti,
vaan ne ovat eräänlaisia tyhjiä, onttoja
hallinnon muinaisjäänteitä, joista sitten
tietysti voidaan todeta vuoden päästä,
että kun niillä ei ole asemaa organisaatiossa,
niin ei niitä enää kannata ylläpitääkään.
Näin sitten tilanne menee siihen suuntaan, että keskittäminen
ja maaseudun ihmisten palvelujen alasajo vauhdittuu merkittävällä tavalla.
Herra puhemies! Tätä en olisi Vanhasen hallitukselta
odottanut, vaan olisin odottanut maaseutuystävällisiä ja
valtakunnan kaikkien osien palvelujen kehittämistä linjaavia
uudistuksia, mutta nyt olemme tällä tiellä.
Toivon, että valiokunnat näitä lakeja
käsitellessään miettivät näitä asioita syvällisesti
kansalaisten, palvelujen tarvitsijoiden, kannalta, ja sitten lopuksi
katsomme tässä salissa, ovatko nämä hyväksyttäviä vai
ei, sen työn pohjalta, minkä valiokunnat tekevät.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Juuri siihen, mitä ed. Kankaanniemi
totesi, voi yhtyä hyvin pitkälle, eli jos me muistamme, viime
kaudella eduskunta teki kielteisen ratkaisun ja hallituksen esitys
vedettiin pois. Toinen yritys jäi hallintovaliokunnan pöydälle,
tuli vaalit ja sitten tämä episodi, joka ministeri
Mannisen kanssa oli noin puolitoista vuotta sitten, nyt jälleen äskeinen
hallituksen esitys 83 ja nyt tämä, vastoin eduskunnan
tahtoa.
Silloin, kun kihlakuntauudistus oli, luvattiin, että koko
järjestelmä otetaan kokonaistarkasteluun kihlakuntauudistusselonteon
yhteydessä 2008. Nyt näitä yritetään
syöttää, ja minun mielestäni
se osoittaa sitä, että ministeriö on
heikko eikä toteuta eduskunnan tahtoa vaan yksittäisten virkamiesten
tahtoa. Tämä hallituksen esitys osoittaa kyllä minun
mielestäni aika rajua linjaa. Siellä tulee määrätyiltä osin
koko maa toimialueeksikin, eli tässä vedetään
kyllä valtion virkamiehen selkänahasta se viimeinenkin
piiru pois.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä kahteen edelliseen
puheenvuoroon. Asiat ovat aivan niin kuin niissä on esille tuotu.
Ed. Toimi Kankaanniemi, edustajakollega, toi aivan oikein esimerkit
esille Keski-Suomesta ja aivan erityisesti kotikaupungistani Keuruulta.
Meillä on Keuruun kihlakunta, ja jos nämä uudistukset,
mitä esitetään, etenevät, niin sitten
on hyvin todennäköistä, että meillä ei
enää Keuruun kihlakuntaa ole. No, tietysti näitten
hallinnon yksiköitten alueeseen jokainen neliömetri maasta
tulee kuulumaan, mutta minä näen, että kyllä on
perusteltua tuoda esille sitä näkemystä, että valtion
paikallishallinto on myös lähellä ihmisiä,
että se ei etäänny maantieteellisesti
eikä vieraannu muutoinkaan niistä ihmisistä,
joita se on tarkoitettu palvelemaan.
Todellakin tämä kihlakuntauudistus oli menossa
kihlakuntia lakkauttavaan suuntaan parisen vuotta sitten, mutta
sitten nousi vastavaikutukseksi seudullisten kansanedustajien verkosto täällä eduskunnassa.
Meitähän on kansanedustajia, jotka olemme tietyiltä seutukunnilta.
Kaikki eivät ole Pääkaupunkiseudulta
taikka maakuntakeskuksista, vaan löytyy myös seuduilta
valittuja edustajia, ja kyllä me haluamme puolustaa sitä näkemystä,
että seutukunnilla tulee olla myös valtion palveluita.
Todellakin, niin kuin ed. Kankaanniemi mainitsi, Saarijärveltä, Äänekoskelta,
Keuruulta, Jämsästä, Ikaalisista, Parkanosta,
Vammalasta jne. tulivat kaupunginjohtajat vierailemaan täällä eduskunnassa
tai kaupunginjohtajan estyneenä ollessa valtuuston puheenjohtaja
tai näitten edustajat, ja tuotiin esille se, että valtionhallintoa tulee
olla myös seudullisesti eikä kaikkea pidä keskittää maakunnallisesti.
Tällä hajautetulla valtionhallinnolla on ihan
oma merkityksensä.
Jos sitten on niin, että jossakin kihlakunnassa ei
välttämättä ole kovin paljon
toimintoja, niin meidän pitäisi etsiä,
millä tavalla voitaisiin vaikka saman katon alle tai saman
hallinnon alle lisätä valtion toimintoja, että niitä olisi
myös seuduilla. Yleensä seutukunnilla on valmiit
valtion toimitilat. Jossakin saattaa olla, että on rakentamisen
tarvetta, mutta yleensä valtion virastotalot ovat melko
hiljakkoin rakennettuja, hyväkuntoisia, tarkoitustaan vastaavia,
ja silloin pitäisi asioita keskittää,
että toimintoja olisi seuduilla.
Kyllä oli tietty menetys, että muun muassa
käräjät loppuivat Keuruulta. Olisi hyvin
mielekästä, että tuomari tulisi pitämään
käräjiä niin kuin ennenkin. Silloin ei
tarvitsisi poliisimiesten olla antamassa jatkuvasti käräjäkyytejä eikä sosiaalitoimen
tarvitsisi kustantaa käräjäkyytimaksuja maakuntakeskukseen,
ja sitten varmaan tavoitettavuus käräjille osallistuvien
kohdallakin olisi parempi, kun käräjät
olisivat siinä lähellä. Liian monta kertaahan
käräjille osallistumaan määrätyt
jäävät tulematta käräjäpaikalle.
Näkisin, että tulisi koota valtionhallinnon
palveluja seuduille, ja kun tämä esitys tulee
hallintovaliokuntaan, niin minä toivon, että tätä näkemystä voimakkaasti
siellä katsottaisiin, miten voidaan valtion paikallishallintoa
edelleen pitää hajautettuna, ja nähtäisiin
tämän mielekkyys. Tällä on myöskin
ihan mielialaan vaikuttavaa psykologista vaikutusta, myöskin
paikkakunnan positiivista imagoa parantavaa, kun siellä on
valtionhallinnon yksiköitä, mutta samalla ne ovat konkreettisesti
paremmin läsnä, ihmisten tavoitettavissa. Poliisihallinto
esimerkiksi saa paikallisen poliisipäällikön
kautta, ennen kunnianarvoisan nimismiehen kautta, kasvot paikkakunnalla,
ja kyllä sillä on aivan oma merkityksensä.
Arvoisa puhemies! Toivon, että nämä seutukuntien
näkemykset saisivat asianomaisen valiokunnan jatkokäsittelyssä ansaitsemansa
huomion, jotta palvelut eivät vieraantuisi ihmisistä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten edellisen lakiesityksen niin
myös tämän hallituksen esityksen tavoitteena
on karsia syyttäjäyksiköitä niin,
että nykyisten 62:n sijaan on jäljellä enää 15
syyttäjäyksikköä. Hallituksen
lakiesityksessä kirjoitetaan kauniisti paikallisyksiköistä,
mutta todellisuudessa kysymys on suurista maakunnallisista yksiköistä.
Kuten aiemmin olen todennut, hallituksen esitykset ulosottokaaresta
ja syyttäjälaitoksesta ovat vain pieni osa suunnitelmasta
keskittää valtion paikallishallintoa maakunnallisiin
keskuksiin. Työvoimatoimistoverkkoa tiivistetään
ja toiminta-aluerajoja tarkistetaan siten, että toimistojen
määrä vähenee noin 100:aan,
kun on 145 toimistoa ja niillä 200 toimipistettä.
Maistraattien toimialueita on tarkoitus laajentaa siten, että maistraattien
lukumääräksi tulee 22. Nykyään
maistraatteja on 34. Monilla seuduilla on jo viritetty suunnitelmia
verohallinnon ja Kansaneläkelaitoksen toimipisteiden verkoston
harventamisesta.
Valtion paikallishallinnon maakunnallistaminen merkitsee sitä,
että sen päätöksenteosta tulee kasvotonta.
Kun asiakkaat eivät ole fyysisesti paikalla, on helppo
tehdä kielteisiä päätöksiä. Valtion
paikallishallinnon keskittämisestä seuraa syrjäseutujen,
maaseudun sekä pienten ja keskisuurten kaupunkien palvelutason
heikkeneminen. Tätäkö me todella haluamme?
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Näköjään
riippuu siitä, mistä asiasta keskustellaan, onko
asia eduskunnalle mieleinen vai ei- mieleinen. Äskeinen
laki oli ministeri Luhtasen tänne tuoma samoin kuin tämäkin
laki, ja tässä asiassa nyt puhutaan sitten Vanhasen
hallituksen kehnoudesta. Olen kyllä puhujan kanssa samaa mieltä siitä,
että hallituksen politiikka tältä osin on
kehnoa. Tämä johtaa keskittymiseen ja palveluiden
saatavuuden heikkenemiseen, eikä tämä ole
myöskään sopusoinnussa sen aikaisemman linjauksen
kanssa, että tämä selonteko kihlakuntauudistuksesta
on tarkoitus tuoda. Mitä sillä selonteolla enää silloin
tehdään? Ei meillä ole kihlakuntia. Tämä maailma
menee vähän outoon malliin.
Jos katsotaan tätä lakia, 5 §:ää,
niin jos tämä 5 § saa sen muodon
kuin tässä on, niin ei myöskään
eduskunnassa tarvitse enää käsitellä näitä asioita. Sen jälkeen ne menevät
kaikki ministeriön asetuksella, kaikki muutokset. Toivottavasti
tähän asiaan kiinnitetään erityistä huomiota,
ja kaikkein parasta olisi, että tämä laki
palautettaisiin.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kollegani Mauri Salo sanoi viimeisenä lauseena, että parempi,
että tämä laki palautettaisiin. Se on aika
kovasti sanottu hallituspuolueen kansanedustajalta. Kun hallituksen
ja valtioneuvoston jäsenet ovat yksimielisesti tuoneet
eduskuntaan lain, josta hallituspuolueen kansanedustaja sanoo, että se
tulisi palauttaa, se on aika voimakkaasti sanottu. Huomasin, että myöskin
toisella hallituspuolueen kansanedustajalla, joka on käyttänyt
puheenvuoron, ed. Oinosella, oli hyvin kriittinen näkökulma
tähän esitykseen. Tämähän on
sopusoinnussa poliisihallinnon ja yleensä oikeustoimen,
syyttäjälaitoksen, alasajamisen kanssa, mitä tämä hallitus
on harjoittanut pitemmän aikaa.
Ed. Mauri Salo kertoi, että tämä on
kehnoa politiikkaa. Tämä tietenkin johtaa ainoastaan
siihen, että enää ei voi keskustan edustaja
vaalien aikana vaalipuheissaan sanoa, että joku paha hallitus
tulee tähän maahan, joka tyhjentää maaseudun,
vaan joutuu toteamaan, että me olemme nyt sen tehneet.
(Ed. Mauri Salo: Hallitus tekee hyviä esityksiä ja
huonoja esityksiä!) — Minä sanoisin kyllä,
että hallituksen politiikan arviointi on kokonaisuutta.
Ei voi olla niin, että on hyviä esityksiä ja
huonoja esityksiä. On parempi oikeastaan, että jättää tekemättä niitä huonoja
asioita. — (Ed. Mauri Salo: Niin pitäisi ollakin!)
Kun eduskunta on linjannut hallintovaliokunnan mietinnössä useamman
kerran, mitä kansanedustuslaitos näistä asioista
haluaa, ja hallitus kuitenkin johdonmukaisesti toimii täysin
päinvastaisesti, niin se vastaa niistä asioista
kansalaisille. Ed. Mauri Salo niistä vastaa Somerolla,
ja ed. Oinonen vastaa niistä Keuruulla. (Ed. Mauri Salo: Kyllä!)
Mutta sellainen linjaus ei käy, että täällä ollaan
jotakin mieltä ja tupaillassa ollaan jotakin toista mieltä.
Tämä on hallituksen esitys, tästä vastaavat
myöskin puolueet, joiden nimet ovat Suomen Keskusta, Sosialidemokraattinen
Puolue ja Ruotsalainen Kansanpuolue, ja se pitää muistaa,
kun käydään maalisvaaleihin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitystä voi kiittää ja
arvostella, ja tässä kohdassa on asia, jota voidaan
arvostella. Aiemmin oli, edellisessä kohdassa, asia, jota saattoi
kiittää. Tämä selvyytenä.
Minä olen kyllä ed. Mauri Salonkin kanssa täysin
samaa mieltä, kuten monen muun puhujan kanssa, myöskin
edellisen kanssa, että tämä esitys ansaitsisi
tulla palautetuksi, koska tämä sisältää juuri
seudullisten palvelujen kannalta heikentämiselementin.
Minä ymmärrän, että hallintoa
ja kaikkea tulee voida uudistaa ja meidän tulee myöskin
keskittää vähiä virkavallan
resursseja sinne, missä rikollisuutta tapahtuu enemmän, mutta
se ei saa tapahtua seutukuntien kustannuksella. Voin sanoa, että Jouni
Mykkäsen ansiota oli hyvin ratkaisevasti, että pari
vuotta sitten saatiin siinä vaiheessa maaseudun pienet
kihlakunnat pelastettua ja asia pysäytettyä, ja
minusta tämän asian pysäyttäminen
olisi nyt jälleen hyvin perusteltua ja paikallaan.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Kun ed. Mauri Salo peräänkuulutteli
vain näitä taustoja, niin täytyy sanoa,
että velan vanhenemisesta eduskunta on ollut aika lailla
sitä mieltä, että siinä pitäisi
edetä, ja se on ollut eduskunnan tahto, mutta kihlakuntien
alasajosta ei eduskunta ole myönteistä lausumaa
antanut. (Ed. Petri Salo: Aivan!) Tietysti me käsittelemme
vain hallituksen esityksiä, jotka ovat koko hallituksen
esityksiä, mutta tämä tausta on otettava
huomioon.
Lisäksi on syytä ottaa se huomioon, että velan vanhenemista
koskeva asia on ihan puhtaasti oikeusministeriön asia,
mutta kihlakuntien alasajo koskettaa ainakin sisäasiainministeriötä ja
oikeusministeriötä ja joiltain osin ehkä vähän
muitakin, eli se on laajempi hallituksen kanta ajaa tätä kokonaisuutta
alas. Siksi on syytä nostaa koko hallitus tässä yhteydessä vähän
vielä vahvemmin vastuuseen kuin tuossa velan vanhenemisessa,
jossa kehut annettiin vain yhdelle ministerille, joka varmasti ne
kyllä ansaitsee. En usko, että muut ministerit
ovat siihen asiaan hirveän paljon paneutuneet.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Asia on aivan kuten ed. Kankaanniemi toi
esille, että tämä koskettaa vähintään
kahta ministeriötä, ehkä vähän
muitakin. Tällä on myöskin aluekehityksen
kannalta valtionhallinnon sijoittumisessa merkityksensä,
ja näenkin, että sen vuoksi olisi perusteltua,
että tämä hanke valiokunnissa saisi sen
kritiikin, että tämä pysähtyisi,
koska tämä on kielteinen maaseudun seutukuntien
palvelujen ja itse toimintojenkin kannalta. Meillä on
liian paljon tyhjänä kumisevia virastoja, hallintotoimistoja,
poliisiasemia maaseudulla, ja tällä lailla ei niitä enää yhtään
lisää tarvittaisi, vaan keskittämisen
sijasta hajauttamista. Maaseudulla asuminen on myöskin
virkamiehelle jonkun verran asuntojen hintojen takia halvempaa,
ja yhtä hyvin sieltä käsin voidaan viedä palveluja
myöskin maakuntakeskuksiin ja taajamiin, jos halutaan nykyajan
tietotekniikkaa ja sähköisiä viestintävälineitä hyödyntää.
Keskustelu päättyy.