6) Hallituksen esitys laiksi asuntojen korjaus-, energia- ja
terveyshaitta-avustuksista annetun lain muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Kysymyksessä on siis asuntojen korjaus-,
energia- ja terveyshaitta-avustuksista annettava lainsäädäntö, joka
on budjettilaki.
Viime aikoina on varsin paljon puhuttu kotitalousvähennyksestä,
jota voidaan soveltaa silloin, kun rakennuksen energiatehokkuutta
parannetaan, tehdään siis myönteisiä toimia.
Nyt tällä hallituksen esityksellä myös
tuodaan mukaan 25 prosentin korotettu avustus nimenomaan niistä tarvikkeista,
joita käytetään tässä työssä.
Kotitalousvähennyshän suuntautuu ainoastaan työn
aiheuttamiin palkkakustannuksiin.
Nyt on kuitenkin niin, että kaikkein köyhimmät
ihmiset, joilla ei ole tuloja, eivät yleensä pysty
tällaista kokonaispakettia kasaamaankaan, johonka he voisivat
tämän neljänneksen saada avustuksena
hyväksyttävistä kustannuksista, kun he
ovat oman rakennuksensa energiatehokkuutta parantamassa. Ja mikä myös
on kummallista, on se, että tämä kotitalousvähennys
on luonteeltaan käytännössä sellainen,
että veroviranomaiset eivät pysty katsomaan, mitä siellä todellisuudessa on
maksettu, ja näin ollen voi käydä niinkin,
että suoraan sähkölämmitykseen
siirtyminen otetaan huomioon kotitalousvähennystä määriteltäessä. Kaiken
kaikkiaan edelleenkin pienituloisilta ihmisiltä puuttuu
tämänkin hallituksen esityksen jälkeen
mahdollisuus parantaa asuntonsa energiatehokkuutta.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä mennään
nyt kaiken kaikkiaan hyvään suuntaan. Uskon, että näitten
muutosten myötä meillä alkaa melkoiset
talkoot, joissa öljykattiloita vaihdetaan uusiutuviin energiamuotoihin, maalämpöön,
pelletteihin ja muihin mahdollisiin. Tässä mennään
nyt hyvin askelin hyvään suuntaan. Siellä on
melkoinen energiansäästöpotentiaali olemassa
meillä, ja samalla myöskin ilmastotalkoisiin pystymme
tällä tavalla huomattavasti aikaisempaa pontevammin
osallistumaan. Oletan, että näitten lakimuutosten
myötä melkoinen vipinä ensi vuonna alkaa,
joskin tänä vuonna on ollut liikettä myöskin
jo sillä tavalla, että tuota 15 prosentin avustusta,
mikä tänä vuonna piti saada, eivät
ole käytännössä läheskään
kaikki saaneet, koska rahat eivät ole riittäneet,
kysyntä on ollut paljon suurempaa kuin käytettävissä olevat
resurssit. Mutta tässä nähdään
kuitenkin se, että valtion pienillä porkkanoilla
saadaan paljon aikaan, ja tämä on hyvä esitys.
Eduskuntakäsittelyssä on hyvä miettiä vielä tuota,
miten pienituloisimpien energiansäästömuutoksia
saadaan myöskin vauhditettua.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Käsittääkseni tämä esitys
on todella siinä mielessä kohtuullinen ennen kaikkea
niitä pienituloisia kohtaan, jotka eivät tulojen
pienuuden ja sitä kautta maksettavien verojen pienuuden
vuoksi voi käyttää tätä kotitalousvähennystä.
Nyt, kun asetuksella nämä tulorajat määritellään,
niin tietysti tässä pitäisi pystyä myös
huomioimaan se, että väliinputoajien joukkoa ei
synny. Tietysti suuri kysymysmerkki on se, kun pienituloisista on
kyse, löytyykö yleensä sitten tätä puuttuvaa rahoitusta,
joskin tätä avustusprosenttia ollaan nostamassa.
Tämä summa, joka budjettiin on kohdennettu, on
2 miljoonaa euroa. Onko summa riittävä, aika näyttää.
Varmasti tarveharkintaa joudutaan käyttämään.
Vielä, arvoisa puhemies, tässä lopuksi,
kun tähän saakka tällä listalla
on ollut, että uusitaan öljylämmitysjärjestelmä,
jossa on aurinkokerääjä, ja täällä on
näitä muita menetelmiä mainittu aiemmin,
niin uskon, että näitäkin sitten tietyllä tavalla
laitetaan järjestykseen ja mietitään
tätä ilmastonmuutoksen torjuntaa ja sitä kautta
priorisoidaan näitä hankkeita.
Mutta kaiken kaikkiaan, kun vuosittain nämä rahat
eivät ole riittäneet tähänkään
saakka, niin toivoisin, että sitten, jos ja kun ne eivät
riitä, lisäbudjetin kautta voitaisiin asiaan palata.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Budjetin yhteydessä tehty esitys
kotitalousvähennyksen ja energia-avustuksen kehittämisestä on
merkittävä avaus, joka edistää toivottavasti aika
rivakasti energiaremonttien ja lämmitystapamuutosten tekemistä.
Perushaastehan on se, että lämmitystapamuutokset
ovat tyypillisesti aika kalliita investointeja ja pienituloisille
kotitalouksille, niin kuin tässä aiemmin on todettu,
ne voivat olla aika haastavia. Sen takia onkin hyvä, että tässä hallituksen
esityksessä tukiprosenttia korotetaan selvästi
ja tullaan näin vastaan.
Ed. Tiusanen kiinnitti huomiota siihen, että kotitalousvähennystä on
vaikea rajata niin, että estettäisiin sen valuminen
ilmaston kannalta ehkä vähän arveluttaviin
kohteisiin, kuten vaikka suoran sähkölämmityksen
asentamiseen. Tämä on haaste, jota kannattaa kyllä aika
tarkkaan seurata ja miettiä, voidaanko siihen löytää joitakin
ratkaisuja. Periaatteessa voisi olla mahdollista tarkastella kotitalousvähennyksen
ehtoja, voitaisiinko sieltä rajata joitakin selvästi
ongelmallisimpia kohtia pois. Se saattaa olla hieman hankalaa, mutta
mielestäni sitä kannattaisi ainakin harkita.
Toinen asia on sitten miettiä, mitä muita
ohjauskeinoja voitaisiin käyttää yhdessä kotitalousvähennyksen
kanssa, jotta vältytään tällaisilta
ed. Tiusasen kuvaamilta ongelmilta. Jos haasteena on mahdollisesti
jopa sähkölämmityksen lisääntyminen,
niin silloin voitaisiin miettiä, olisiko mahdollista sähkövero
vastedes porrastaa niin, että sähkölämmityksellä olisi
oma sähköveroluokka ja sitä kautta kannustettaisiin
vaihtamaan pois suorasta sähkölämmityksestä. Öljylämmityksen
tapauksessa Suomessahan kevyen polttoöljyn vero on pohjoismaisittain
erittäin alhaisella tasolla. Olisiko paikallaan tarkastella
tätä lämmityksessä käytettävän
kevyen polttoöljyn veroa? Jos sitä korotettaisiin
hieman, niin sillä toisella tavalla kannustettaisiin
ja sitten kotitalousvähennyksellä tuettaisiin
näihin lämmitystapamuutoksiin.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta on hyvin tärkeää tarkastella
kokonaisvaltaisesti näitä hallituksen eri esitysten
ilmastopoliittisia vaikutuksia.
Jos puhutaan energia-avustuksesta, sen määrästä,
kun otetaan huomioon tuleva lisätalousarvio, totuus tulee
olemaan se, että ensi vuonna se taso tulee olemaan pari
miljoonaa pienempi kuin tämän vuoden taso, jota
siis tullaan paikkaamaan lisätalousarviotoimin hallituksen
omankin ilmoituksen mukaan, eli tämä määrän
riittävyys ei välttämättä ole
nyt ollenkaan kunnossa ensi vuoden talousarvioesityksessä.
Toinen ongelma on juuri kotitalousvähennys. Se on iso
summa, jota ei selkeästi rajata ilmastopoliittisiin toimiin.
En minä ainakaan haluaisi nähdä tilannetta,
että sillä edistetään vaikkapa
todellakin sitä kesämökin ympärivuotistamista sähkölämmitteiseksi.
Minun mielestäni se toinen ongelma, mikä tässä on,
on tietenkin myös tasapuolisuus eli se, että sitä ei
voida käyttää kerros- ja rivitaloihin
eli asunto-osakeyhtiöihin. Pitäisi ehdottomasti
pystyä muuttamaan se niin, että myös
näissä muodoissa tämä tuki olisi
käytettävissä.
Kolmas ongelma on se, että ilmastopoliittisesti tässä toimenpidekokonaisuudessa
ei ole mitään erillisiä toimenpiteitä vuokra-asumisen energiataloudelliselle
peruskorjaamiselle. Me tiedämme, että kaupunkien
lähiöt ovat täynnä peruskorjausikään
tulevia ja peruskorjausiässä olevia vuokra-asuntoja.
Myös sosiaalisesti ja ympäristön kannalta
on hyvin tärkeää, että valtio
pystyy tukemaan myös tätä peruskorjausta
ekstratoimin tässä suhdannetilanteessa ja nimenomaan
ilmastopoliittisesti painottuen. Vuokrat kohoavat, peruskorjaus
nostaa niitä edelleen, ja on todella väärin
sosiaalisesti, jos nimenomaan vuokra-asujien hyvinvointia tässä ei
millään tavalla edistetä.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys laiksi asuntojen korjaus-,
energia- ja terveyshaitta-avustuksista annettavan lain muuttamisesta
on tarkoituksenmukainen ja kannatettava muutosesitys. Mielestäni
on hyvä asia, että kotitalouksia kannustetaan suorittamaan
myös energiataloudellisia korjaustoimenpiteitä myöntämällä niille
korotettua kotitalousvähennystä. Nykyaikaisiin
asuntoihin on rakennettu paljon ilmastointi- sekä lämmön
talteenottojärjestelmiä. Nämäkään
ratkaisut eivät ole ikuisia, vaan niitä tulee
säännöllisin väliajoin huoltaa
sekä suodattimia vaihtaa usein. On hyvä, että myös
tämän tyyppisiin huoltotyökustannuksiin
voidaan käyttää kotitalousvähennystä.
Suomalaisten sisäilman laadusta on keskusteltu viime
aikoina paljon. Terveellisen sisäilman merkitystä ei
voida liikaa korostaa, oli kysymys sitten koulusta, päiväkodista,
virastosta tai kodista, jossa oleskellaan pitkiä aikoja.
Toivon, että muutos lisää asuntojen omistajien
ja asukkaiden kiinnostusta suorittaa asiaan kuuluvia huolto-toimenpiteitä säännöllisin
väliajoin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kaikkonen on tietysti täysin
oikeassa siinä, että tämä on
askel oikeaan suuntaan, mutta siihen askeleeseen liittyy todella
niitä pieniä horjahduksia eli juuri se, että kaikkein
heikoimmassa asemassa olevia tämä ei sen enempää kuin
kotitalousvähennyskään auta. Nyt vertaan
tätä haja-asutusalueiden jätevesiongelman
ratkaisemiseen. Myös siinä on kotitalousvähennys,
mutta siinä on myös kertakaikkinen korvaussumma, jolla
voidaan korvata nimenomaan ne kustannukset, mitä viemäröinti
aiheuttaa. Näin ollen olisi ehkä hyvä kehittää tätä järjestelmää siihen
suuntaan, että kaikkein pienituloisimmilla kansalaisilla
on mahdollisuus saada suora avustus eikä tällaista
prosenttiavustusta, joka on nyt nostettu 25 prosenttiin. (Ed. Mannisen
välihuuto) — Mutta kuitenkin, ed. Manninen, se
75 prosenttia pitää itse hankkia. (Ed. Manninen:
40 prosenttia!) Haja-asutusalueiden jätevesiongelmien ratkaisemisessa
voidaan myöntää tietty summa, jolla voidaan
toteuttaa tämä järjestelmä.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys energia-avustusten korottamisesta
ja muut muutokset, mitkä tähän kokonaisuuteen
liittyvät, ovat erittäin tervetulleita. Meillä ovat
olleet muutamia vuosia voimassa lämmitystapamuutosavustukset
ja niitten ongelma on ollut paitsi määrärahojen
rajallisuus, myös se, että niitä on aika
lyhyen aikaa voinut hakea, ja sitten sen jälkeen ovat taas
asukkaat vuodeksi panneet hankkeita jäihin ja odotelleet,
että haku aukeaa seuraavana vuonna. Nyt, kun kotitalousvähennys
tulee tähän entistä voimakkaammin mukaan,
tämmöinen odottelu jää.
Ed. Tynkkynen kaipaili niitä muita kannusteita, mitkä ympäristön
kannalta epäedullisesta toiminnasta pois meitä ohjaisivat.
Tietenkin sähkön ja öljyn hinta on jo
tällä hetkellä semmoinen kannuste, että jokainen
omakotiasuja varmasti funtsii sitä omaa lämmitystään
yhä taloudellisimmilla syillä. Nyt kotitalousvähennys
tarjoaa erittäin hyvän kannusteen ryhtyä ripeästi
töihin.
Sitten taas pienituloisten osalta nuo korotetut avustukset tarjoavat
sen saman mahdollisuuden. Tietenkään ei nyt ehkä voi
ajatella, että 100 prosentin osuudella kaikkia korjauksia
yksittäisten ihmisten asumisoloihin tehtäisiin,
toki se omavastuukin on näissä asioissa paikallaan.
Ed. Viitanen peräänkuulutti kerros- ja rivitaloasukkaitten
asemaa tässä. Täytyy todeta, että erikseen
hallitus korottaa kerros- ja rivitaloille myönnettäviä energiatehokkuutta
parantavia avustuksia tulevassa budjetissa. Se ei kuulu tähän
kotitalousvähennykseen, se on kokonaan toinen järjestelmä,
mutta siitäkin hallitus hyvän hallituksen tavoin
huolehtii.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Toivottavasti se hyvä hallitus sitten
huolehtii myöskin siitä, että vuokra-asukkaat
voivat saada kyseisen avustuksen. Minustakin on, ed. Viitasen tapaan,
hieman kummallista, että heidät on tässä yhteydessä jätetty
pois. Toki tiedän, että aravavuokrataloyhtiöt
tekevät ja ovat jo tehneet tässä kyseessä olevia
parannuksia ilman avustuksiakin. Ongelma on tietenkin vaan siinä,
että kun vuokralaiset kuitenkin maksavat ne kaikki kustannukset,
niin he sitten jäävät ilman tätä tukea.
Aiemmissa puheenvuoroissa esiin noussut ongelma pienituloisten
kotitalousvähennyksestä on aika kuvaava esimerkki
siitä, mitä pahimmillaan voi tapahtua, kun kannustamista
ryhdytään tekemään verovähennyksin.
Ne, jotka maksavat veroa vain vähän tai eivät
maksa sitä lainkaan omien tulojensa pienuudesta johtuen,
jäävät sellaisessa kannustamisessa mopen
osalle, ja ei se nyt ole oikein minkään tasa-arvon
kannalta suotavaa.
Kaiken kaikkiaankin minun mielestäni ilmastonmuutos
on niin vakava asia, että kyllä köyhimmillekin
pitää luoda edellytykset osallistua sen torjuntaan.
Raimo Vistbacka /ps:
Herra puhemies! Varmasti hallituksen esitys on paikallaan ja
hyvä. Itse kiinnitin huomiota siihen vaan, että kun
täällä perustelussa puhutaan tästä energia-avustusten
osuudesta, joka on 22 miljoonaa, niin siitä käytetään
vain 2 miljoonaa pientalojen energia-avustuksiin, ja useimmiten
näissä omakotitaloissa, pienasunnoissa asuu pienituloisia,
usein eläkeläisiä. Ja kun ed. Tiilikainen
täällä sanoi, että pitää itse
osallistua niihin kustannuksiin, niin minun mielestäni
monen kohdalla esteeksi tulee tämä 75 prosenttia,
valitettavasti. Vaikka tarkoitusperät varmasti ovat hyvät,
määräraha on kuitenkin toisaalta taas
varmasti niin pieni, että niin kuin täällä aikaisemmin
on todettu, varmasti täytyy nyt tarkasti hallituksen seurata,
että ensi vuoden lisäbudjetissa sitten saadaan
lisärahoitusta. Ei voida lähteä siitä,
että kun on hyvä laki, niin se jää pienten
määrärahojen johdosta toteuttamatta.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsiteltävänä oleva
hallituksen esitys on erittäin hyvä. Se tukee
sitä, että voimme pientaloissa toimittaa sellaisia
remontteja, jotka tukevat ilmastopolitiikkaa ja ennen kaikkea säästävät
sähköenergiaa. Pitää muistaa,
että meillä on valtava määrä omakotitaloja,
jotka ovat edelleen ainoastaan suoran sähkölämmityksen
varassa, ja nykyisellä tekniikalla pystytään
erittäin tehokkaasti rakentamaan pientaloon kuin pientaloon pellettipoltinsysteemit,
joihin ei tarvita valtavan isoja investointeja. Kaikki toimii erittäin
hyvin. Ja mitä tulee näihin pienituloisten ihmisten
ongelmiin, ne ovat totta, mutta sitä varten pitää räätälöidä muita
uusia järjestelmiä, ettei sitten kävisi
niin, että tulevaisuudessa tämä jäisi
vain täksi. Hyvä hallitus kehittää,
aivan kuten ed. Tiilikainen sanoi, uusia järjestelmiä,
että saataisiin kotimaista energiaa käyttöön
lisää, mutta kun on tämän aika
nyt ja kotitalousvähennyksessä saadaan sitä paitsi
uutta työtä aikaan, niin näen tämän
erittäin arvokkaana.
Petteri Orpo /kok:
Puhemies! Tämä on yksi osa hallituksen hyvää ilmasto-
ja energiapolitiikkaa. Tämä on konkreettinen keino
ja tapa viedä eteenpäin sitä oppositionkin
peräänkuuluttamaa konkretiaa ilmastonmuutoksen
hillitsemisessä. On hyvä, että tämä esitys
ja kokonaisuus vie vastuuta ja toimintamahdollisuuksia yksittäisten
ihmisten suuntaan ja korostaa kotitalousvähennyksen käyttämistä näissä muutostöissä.
Tämä kotitalousvähennys on osoittanut
toimivuutensa monessa muussakin asiassa, ja uskomme vahvasti sen
voimaan myöskin tässä. Samalla se lisää työllisyyttä ja
yrittäjyyttä ja lisää omalta
osaltaan hyvinvointia. Kerrostaloyhtiöiden osalta on todella
toivottavaa, että myöskin kerrostaloyhtiöt
lähtevät talkoisiin mukaan, ja vielä erinomainen
asia olisi se, että mahdollisimman moni taloyhtiö saataisiin
liittymään kaukolämpöverkkoon.
Jos tässä yhteydessä kaukolämpö vielä pystytään
tuottamaan mahdollisimman ympäristöystävällisesti,
niin lopputulema on hyvä. Myöskin näissä taloyhtiöissä,
joissa on vuokra-asuntoja, tämä mahdollisesti
vaikuttaisi vuokra-asukkaiden mahdollisuuteen osallistua ilmastotalkoisiin.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä uudistuksessa on
hyvä tarkoitus, mutta kehnonsorttinen ja epätasapuolinen
toteutus. On käsittämätöntä,
että kun kotitalousvähennyksen määrää kasvatetaan
ja erityisesti näissä remonttitöissä lähes
kolminkertaistetaan, niin tämä sama etu ei ole
käytettävissä niiden henkilöiden
osalta, jotka asuvat kerrostalossa, rivi- tai paritalossa. Tulee
huutava epäkohta. Sen mukaisesti tuki riippuu siitä,
miten olet asumismuotosi valinnut. Omakotitalossa se voi tarkoittaa
6 000 euron tukea, sitten jos olet vieressä paritalossa
tai rivitalossa, et saa tukea ollenkaan, koska rahat ovat loppu.
Ja muutoinkin kerrostaloasukkaiden osaltahan tämä tuki
tarkoittaa muutamia satoja euroja verrattuna tähän
6 000 euron tukeen. Tämä on ehdottomasti
korjattava, ja toivon, että eduskunnassa löytyy
yli puoluerajojen yhteisymmärrys siitä, että kaikki
asumismuodosta riippumatta pääsevät tämän
saman tuen kohteeksi.
Kari Rajamäki /sd:
Puhemies! Puutun myöskin ed. Heinäluoman
lailla tähän, että tässä esityksen
valmistelussa ei ole arjen konkretiaa riittävästi.
On tärkeätä kotitalousvähennyksen ulkopuolella
olevien pienituloisten aseman huomioiminen, mutta esimerkiksi monet
pienituloiset eläkeläiset eivät pysty
hyödyntämään tänä päivänä eläkeläisten
asuntojen perusparantamiseen tarkoitettua avustusjärjestelmää,
koska pienet tulot jo estävät näiden
avustusten saannin. Tältä osin pitäisi
ehdottomasti nyt näitä tulorajoja tarkistaa ja
ottaa ne myöskin osaksi tätä tarkastelua,
koska on aivan selvää, että monilla pienituloisilla
eläkeläisillä on muun muassa energiakorjausten
ja -avustusten suhteen erityinen tarve. Mutta pitäisi toimia
myöskin pienituloisten eläkeläisten asumista
tukevien avustusjärjestelmien ajantasaistamisen kautta.
Oras Tynkkynen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jotenkin olen aiemmin muistellut, että tuolta
vasemmalta on lähinnä moitittu sitä,
että kotitalousvähennystä laajennetaan
liikaa, ja nyt sitten kuitenkin ongelma on ilmeisesti se, että sitä ei
laajenneta tarpeeksi ja sitä ei laajenneta myös
asunto-osakeyhtiöihin ja niitten asukkaisiin. Kun ed. Heinäluomalla
on kaksin kappalein tuota keltaista budjettikirjaa omalla pöydällään,
niin viittaisin sivulle 675, jossa todetaan, että nimenomaan
kerros- ja rivitalojen energiatehokkuuden parantamiseen varataan
20 miljoonaa euroa. Se ei ole ihan pieni rahasumma se. Tietysti
voidaan väitellä siitä, pitäisikö olla vielä enemmän
rahaa varattuna, ja varmaan pitäisi, mutta kyllä tälläkin
aika hyvään alkuun päästään.
Sanna Perkiö /kok:
Arvoisa puhemies! Puheena oleva hallituksen esitys laiksi asuntojen korjaus-,
energia- ja terveyshaitta-avustuksista on erittäin tarpeellinen.
Hallituksen esitys on tarpeen pienituloisten asunto-olojen kohentamiseksi.
Rakennusten homeongelmat saattavat pahimmillaan raunioittaa ihmisen
terveyden ja olla syynä työkyvyttömyyteen
ja pienituloisuuteen. On aivan oikein, että pienituloinen
asuntonsa terveyshaitasta kärsivä saa avustusta
korjauksiin. Ongelmakin on todella suuri. Hyvä hallitus!
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puhemies! Myöskin minä pidän
lakiesitystä tärkeänä ja erittäin
hyvänä myöskin tästä energiataloudellisesta näkökulmasta.
Mutta yksi tärkeä asia on myöskin uudistuksen
selkeys. Jos muistatte ensimmäisiä vaiheita kotitalousvähennyksen
puolella, kokeiltiin kahta mallia: kokeiltiin yritystukea ja kokeiltiin
verovähennysmallia. Tämä verovähennysmalli
oli erittäin selkeä, hyvä ja toimiva
ja aiheutti sen, että hyvin monet alkoivat käyttää tätä mallia.
Jos nyt tehdään hirveä määrä erilaisia
ehtoja hyvin selkeään verovähennysmalliin
tai kotitalousvähennysmalliin, sen jälkeen sitä ei
enää käytetäkään.
Kuten on sanottu, niin myöskin näitä avustuksia
on lisätty eli tämä on yksi osa-alue tässä hyvässä hankkeessa,
joka lisää myöskin työllisyyttä.
Eero Heinäluoma /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun ed. Jaskari mainitsi, että pitäisi
olla yksinkertainen malli, ja viittasi aikaisempaan historiaan,
niin tietysti väistämättä tulee
se looginen kysymys, miksei kotitalousvähennys voi olla
myös kerrostalo-, rivitalo- ja paritaloasukkaiden käytettävissä.
Mikä estää sen, että tämä sama
oikeus, joka on nyt omakotitaloilla, olisi kaikilla asumismuodosta
riippumatta? Se olisi yksinkertainen ja helppo malli. Ei tarvita byrokraattia
tutkimaan, onko korjausanomus perusteltu ja kuinka monta prosenttia
ja kuinka monta kymmentä euroa siihen voidaan käyttää. Ajetaan
se kaikille, se on yksi pieni pykälämuutos, jonka
jälkeen tämä on kunnossa. Silloin päästään
siihen, mitä ed. Jaskari sanoi, että tämä on
yksinkertainen malli. Sen lisäksi voi olla sitten energiataloudellisesti
vielä, jos katsotaan, lisärahaa käytettävissä erillisinä avustuksina,
mutta tämä olisi kaikille tasapuolinen ratkaisu.
Nykyinen lakiehdotus, jota nyt hallitus esittää,
ei sitä ole.
Henna Virkkunen /kok:
Arvoisa puhemies! Levittääkö ed.
Heinäluoma tahallaan täällä väärää tietoa
vai onko hän itse käsittänyt väärin,
kun hän jatkuvasti väittää,
että rivitalo- ja kerrostaloasukkaat eivät saisi
käyttää tätä verovähennystä? Totta
kai saavat silloin, jos teettävät omassa asunnossaan
sellaisia töitä, joista saavat tämän verovähennyksen.
Mutta jos he menevät teettämään
yhtiölle kuuluvia töitä, niin silloin
ei tietenkään tule tätä kotitalousvähennystä,
vaan siihen on erikseen tarkoitettu energia-avustus, jota on 20
miljoonaa euroa ensi vuonna käytettävissä kerros-
ja rivitaloille.
Ed. Rajamäki täällä valitteli,
että pienituloiset eivät pysty tekemään
näitä muutoksia. Juuri siksi, hyvä mies,
tämä lakiehdotus on täällä,
koska tässä muutetaan nyt tätä korjausprosenttia.
Avustusta saa jatkossa 25 prosenttia, kun nyt maksimimäärä on
ollut se 15 prosenttia, ja tässä halutaan nimenomaan
kohdentaa pienituloisille jatkossa nämä avustukset,
koska ne, joilla on verotettavaa tuloa, voivat tehdä tämän
kotitalousvähennyksen. Lukekaa tätä lakia,
lukekaa budjettikirjaa!
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Kotitalousvähennysuudistusta on
kritisoitu nimenomaan siitä, että se ei koske
kerros-, rivi- ja paritaloja. Kun kristillisdemokraatit pohtivat
tätä kysymystä, näimme, että hallituksen
esitys on lähtökohtaisesti hyvä. Kannustavien
tukien merkittävää lisäämistä kannatamme,
jotta kotitaloudet siirtyisivät nimenomaan sähkö-
ja öljylämmityksestä kaukolämpöön
ja lämmön talteenottojärjestelmiin ja
aurinkokeräimiin, pelletti- ja muuhun puulämmitykseen
tai maalämpö- ja ilmalämpöpumppuihin.
Mutta kd:ssä pohdimme sitä vaihtoehtoa, miksi
nimenomaan kerros-, rivi- ja paritalot jätettiin tästä pois.
Olemme tyytyväisiä siitä, että tekemällemme
aloitteelle, ed. Bjarne Kalliksen ensimmäisenä allekirjoittamalle
aloitteelle, on tullut vahvasti myös sosialidemokraateilta
tukea. Toivon, että tuo aloite otetaan myöskin
valiokunnassa vakavasti esille tämän asian käsittelyn
yhteydessä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on hyvä. Asiassa
on edetty aivan oikein ja ainahan voidaan parantaa ja edetä. Mutta
jos ei mitään tehdä, niin se olisi vahinko,
ja siinä suhteessa hallituksen esitys on hyvä.
Katson, että kotimaisen energian edistäminen kaipaa
jotain tämän kaltaista, jotta siirryttäisiin
niin kiinteään puuhun, hakkeeseen, pellettiin
kuin kaikkiin muihinkin uusiutuvan ja saasteettoman energian eri
muotoihin. Toivon, että tämä hallituksen
esitys menee nopeasti lainsäädännöksi.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tuntuu, että osalla puhujia menevät
puurot ja vellit sekaisin, kun vaaditaan, että vähävaraisille
pitää tällainen järjestelmä luoda.
Siitähän tässä laissa on kysymys.
Tätä avustustahan saa tulevaisuudessa ainoastaan
sosiaalisen harkinnan perusteella, ja ne, joilla on enemmän
tuloja, käyttävät sitten kotitalousvähennystä.
Elikkä se toive, jota täällä on
esitetty, on nimenomaan tämän lain tarkoitus.
Tämä pientalojen lämmitystapamuutosten avustaminenhan
aloitettiin edellisen hallituksen aikana. Kannattaa ehkä muistaa,
kun ed. Heinäluomakin täällä kovasti
vaatii näitä energia-avustuksia myöskin
kerrostaloille, että te aikoinaan suostuitte tähän
järjestelmään antamaan 7 miljoonaa sillä ehdolla,
että minä karsin 20 miljoonaa nimenomaan kerros-
ja muille taloille tarkoitetuista yleisistä energia-avustuksista.
Elikkä se on aivan oikein, että te vaaditte niitä,
mutta ne täytyy nyt sitten palauttaa vähitellen,
jotta nämäkin talot pääsevät
taloyhtiöinä ja vuokrakerrostaloina sitten myöskin
osallisiksi tästä asiasta.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Manniselle: Minä en voi ottaa
vastuuta siitä, miten te oman kehyksenne puitteissa toimitte edellisessä hallituksessa,
niin kuin en ota vastuuta nykyistenkään ministereiden
toiminnasta heidän kehysten puitteissa tapahtuvissa ratkaisuissaan.
Sen sijaan kehyksen ulkopuolella on tämä verovähennysasia.
En tiedä, miten harvinaisen selvästä asiasta
saadaan vaikea: Tosiasia on, että ei ole mahdollista paritalossa,
rivitalossa tai kerrostalossa päättää lämmitysmuotoratkaisusta,
ei ilman osakeyhtiöpäätöstä.
Ei yksikään yksittäinen ihminen voi ottaa
tätä vähennystä kotitalousvähennyksen
piiriin, vaan se on asunto-osakeyhtiölle kuuluva vähennys.
Näin ollen tämä hallituksen esitys on äärimmäisen
epäoikeudenmukainen ja epätarkoituksenmukainen,
koska se tältä osin hidastaa lämmitysmuotomuutosten
tapahtumista. Ja ihmettelen, keneltä tämä olisi
pois, jos asumismuodosta riippumatta oltaisiin samalla viivalla
niin, että myös paritalo-, rivitalo- ja kerrostaloasukkaat
saavat saman edun kuin omakotitalossa asuvat. Huomautan, että Kiinteistöliiton selvityksen
mukaan 2 miljoonaa suomalaista asuu näissä taloissa.
Tämä ei ole muuten ihan mikään
vähäpätöinen asia.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! On todella tärkeätä,
että kotitalousvähennyksen soveltamisongelmia
pienituloisten energia-avustusten osalta korjataan. Se on itsestäänselvä asia. Mutta
olen hyvin pahoillani, että hallituspuolueiden edustajat
eivät tunnu tunnistavan sitä ongelmaa, johon kiinnitin
erityisesti huomiota ja johon törmää käytännössä monien
yksityisten ihmisten arjessa, eli se on nimenomaan eläkeläisten
asuntojen peruskorjausavustusjärjestelmä. Siinähän
on tällä hetkellä tulorajat jätetty
tarkistamatta niin, että todella pienituloinen ihminen
ei pysty niitä avustuksia saamaan, kun on olevinaan liian
isotuloinen. Kiinnitän huomiota siihen, että kyseessähän
on elämän laatuun, ei pelkästään
energian käyttöön, liittyvien muutostöiden
rahoittamismahdollisuudet pienituloisten eläkeläisten
osalta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kuitenkin valitettavasti tilanne on se, että se
75 prosenttia pitää sitten koota muualta, kun
avustus on vain 25 prosentin luokkaa, ja näin ollen ne kaikkein
hankalimmassa taloudellisessa tilanteessa elävät
ihmiset jäävät helposti sitten näiden parantamishankkeiden
ulkopuolelle. Se on selvää.
Mutta haluaisin myös todeta sen, että on tietysti
selkeästi positiivinen suunta näissä hallituksen
toimenpiteissä tässäkin kohdin — tai
nimenomaan tässä kohdin, näissä ympäristöasioissa,
ei kaikissa suinkaan. Tämä 25 prosentin taso on kuitenkin
vaatimaton. Tähän saakka on ollut 40 prosentin
taso nimenomaan haja-asutusalueiden jätevesiongelmien ratkaisemisessa.
Siellä on saanut huomattavasti enemmän, ja siihen
suuntautuu ehkä uutta valmistelua myös hallituksen
toimesta.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puhemies! Voin kuitenkin sanoa, että todella
ilolla tervehdin sitä, että demarit ovat nyt lähteneet
yhdessä kokoomuksen kanssa kehittämään
tätä verovähennysmallia ja kotitalousvähennyskuviota.
Pitää vaan muistuttaa mieleen, kuinka silloin 1990-luvun
loppupuolella te vastustitte sitä todella rankasti. Te
halusitte yritystukijärjestelmää, ette
verovähennysmallia, tätä kotitalousvähennysmallia,
ja mikäli emme olisi saaneet sitä läpi,
niin koko järjestelmä olisi kuollut. En näitä yksityiskohtia
lähde enää uudestaan kommentoimaan, ed.
Virkkunen vastasi näihin yksityiskohtakysymyksiin erittäin
hyvin, mutta haastan teidät kehittämään
edelleenkin kotitalousvähennystä entistä laajemmaksi,
koska se on osoittautunut erittäin hyväksi.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys on ihan oikean suuntainen
ja selkeä siinä mielessä, että tämä nyt
selkeyttää sitten kumpaa vaihtoehtoa käytetään, joko
vähennystä tai tukea.
Meillähän on Suomessa valtavan paljon pientaloja,
jotka on rakennettu 1970-luvulla, jolloin ensimmäisen kerran
tulimme tämän energiakriisin kanssa kasvotusten,
ja rakentamisessa tehtiin paljon virheitä siihen aikaan,
ja näiden toimenpiteiden korjaaminen on erittäin
tärkeää. Toisaalta myös tuolloin
1970-luvulla rakennetuissa pientaloissa meillä on valtaosaltaan
vielä alkuperäiset öljylämmityskattilat,
jotka ovat runsaspäästöisiä,
vahvasti öljyä kuluttavia, niin että siinä mielessä tämä laki
nyt antaa porkkanaa lähteä muuttamaan näitä lämmitysmuotoja
ja nimenomaan tähän kotimaiseen suuntaan, mitä täällä monessakin
puheenvuorossa on todettu.
Henna Virkkunen /kok:
Arvoisa puhemies! Tuohon ed. Heinäluoman puheenvuoroon
vielä näistä kotitalousvähennyksistä:
On selvää, ettei asukas voi ryhtyä lämmitystapaa
muuttamaan omassa asunnossaan kerrostalo- tai rivitaloasunnossa,
mutta kyllä tämä kotitalousvähennys muutoin
on käytettävissä aivan samalla lailla asumismuodosta
riippumatta jokaisella, jolla näitä vähennettäviä tuloja
on niihin töihin, mitkä kuuluvat sitten asukkaalle
itselleen, joita tehdään siellä omassa
asunnossa.
Mutta vielä tuohon, kun täällä viitattiin
myös näihin vuokra-asuntoihin ja niiden korjaustarpeisiin
ja haluttiin myös, että vuokralaiset saisivat tukea
näihin muutoksiin: On selvää, että samalla lailla
vuokralaisetkaan eivät voi ruveta tekemään
näitä muutoksia, jotka yhtiön omistajille kuuluvat.
Mutta lähiöprojektihan käynnistyy ensi
vuonna, ja siihen on varattu 3 miljoonaa euroa suurimpien kaupunkien
lähiöihin, ja tällä on tarkoitus
tehdä sekä asuinviihtyisyyttä että muun muassa
sitten näitä energiatehokkuutta lisääviä toimia
myös tuolla lähiöissä.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Kristillisdemokraattien energiatyöryhmän
pyrkimyksenä on ollut vähentää fossiilisten
energialähteiden käyttöä, ja
me olemme lähteneet siitä, että energiankäytön
tehostaminen on tärkeä osa fossiilisten polttoaineiden
vähentämisessä ja uusiutuvien energialähteiden
käytön lisääminen on toinen
osa.
Suomessa tutkitaan ratkaisuja energiatehokkuuden lisäämiseksi
ainakin Sitran energiaohjelmassa 2008—2012, ja työ-
ja elinkeinoministeriön perustama laajapohjainen energiatehokkuustoimikunta
työskentelee huhtikuusta 2008 toukokuuhun 2009. Tehtävänä on
arvioida ja ehdottaa eri sektoreille tarvittavat energiansäästö-
ja energiatehokkuutta koskevat toimenpiteet ja millä ohjauskeinoilla
ne saavutetaan.
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä liikkuu
hyvin erilaisia arvioita. Muun muassa Gaia Consulting -yhtiön
laskelmien mukaan voidaan saavuttaa noin 9 miljoonan hiilidioksiditonnin
päästövähenemä, josta
pääosa on asuntojen, veden ja lämmitysenergian
säästöllä. Lämmitysenergian kulutusta
voidaan teoriassa vähentää nykyisestä 60
terawattitunnista 34 terawattituntiin ja sähkön
kulutusta peräti 90:stä 81 terawattituntiin. Kyse
on 2—3 miljardin säästöstä kansantaloudelle.
Kun kaksi miljoonaa ihmistä asuu kerros-, rivi- ja paritaloissa,
on mielestäni varsin perusteltua se, että ympäristönäkökulmasta
vaadimme tuen ulottamista nimenomaan näihin edellä mainittuihin
lukuihin viitaten.
Sanna Perkiö /kok:
Arvoisa puhemies! Ennen kuin Heinäluoma lähtee
salista: Kyllä on vaikea ymmärtää,
että hän jatkaa tuollaista mustamaalaamista. Minun
on vaikea käsittää, että kritisoitte
avustuksia pienituloisille.
Mitä rakennuskantaan tulee, sen energiatehokkuutta
voidaan lisätä myös normiohjauksella,
ja meidän tarmokkaalla asuntoministerillä on nyt
siellä projekti käynnissä, että rakennusten energiatehokkuuden
normiohjausta lisätään, eristyksiä ja
tämän tällaista. Ei olla yksinomaan avustusten,
tukien ja verohelpotusten tiellä. Kyllä myös
pakkoa tulee rakennuksille, että niitä pitää energiatehokkaammiksi
tehdä nykyisestä.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Jäi äsken tuossa edellisessä puheenvuorossa
hiukan vertailematta sitä, mitä eroa on omakotitalo-omistamisella,
mitä eroa on sitten kerrostalo-, rivitalo- tai paritalon
omistamisella. Omakotitalohan on kiinteistön omistamista,
joka omistetaan suoraan, ja silloin omistaja saa suoraan päättää yksistään,
mitä siinä kiinteistössä toteuttaa,
ja minkälaisia rakennustoimenpiteitä ja korjaustoimenpiteitä tekee,
kunhan hakee tietysti vaadittavat luvat siihen, jos ne ovat sellaisia
töitä, jotka vaativat viranomaisilta luvan. Rivitalo- ja
kerrostaloasunto on poikkeuksetta aina osakkeiden omistamista, jonka
osakkeitten kautta hallitaan sitä huoneistoa siinä yhtiöjärjestyksen mukaisessa
järjestyksessä siinä talossa. Paritalossa
voi sitten toki olla omistus hiukan erilainen. Se voi olla asunto-osakeyhtiö,
jossa omistetaan myös osakkeet, jotka oikeuttavat sen toisen paritalonpäädyn
hallintaan, mutta myös se voi olla sitten murto-osan omistusta,
jolloin omistetaan siitä kiinteistöstä puolet.
Näitä tällaisia käytäntöjä voi
löytyä meillä monenkinlaisia, elikkä näissä kerrostaloissa,
rivitaloissa ja paritaloissa vaatii asunto-osakeyhtiön
yhtiökokouksen päätöksen, kuinka
toteutetaan. Ja kotitalousvähennyksen saa nimenomaan, niin
kuin täällä on useassa puheenvuorossa
todettu, jos siellä asunnon sisällä tekee
sellaisia korjaustoimenpiteitä, jotka kuuluvat asunnon
omistajan vastuulle toteuttaa eivätkä yhtiöjärjestyksen
mukaan kuulu yhtiön korjausvelvollisuuden alaisuuteen.
Tällaisista töistä saa luonnollisesti
sitten kotitalousvähennyksen tehdä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti. Tällä hetkellä maapallolla
edetään energian hinnoittelussa eräänlaista
säikähdyksen vaihetta. Se on hyvin selvää.
Siis sitä kuvaa juuri se, että raakaöljyn
hinta on yli kolmanneksella pudonnut muutaman viikon aikana jnp.
Tämä on juuri se oikea vaihe tehdä nyt
kaikkia avauksia, muun muassa sellaisia kuin tässä hallituksen
esityksessä on, ja katsoa, mitkä ovat ne konstit,
joilla päästään todelliseen
energiatehokkuuteen. Ja hallituksen pitää, oli
se nyt tällä hetkellä ihan minkälainen
ja -värinen tahansa, toimia juuri niin kuin tämä hallitus
toimii tällä hetkellä ja kerätä todella
objektiivisia tuloksia ja niitten viitoittamalla tiellä jatkaa
eteenpäin.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Sanna Perkiö viittasi ohjauskeinoihin,
ja voisin mainita, että mielestäni parhaita keinoja
ovat ratkaisujen palkitsemiset, energiasertifikaatit ja, voi sanoa,
kuluttajien yhteishankinnat ja kilpailutukset. Tässä asiassa
kirittäisin vielä pohtimaan valiokunnassa sitä,
miten me voisimme saada kuluttajia yhteen, ja sitä, että kuluttajat
voisivat ikään kuin kilpailuttaa suurempina ryhminä laitteiden
tarjoajia ja asentajia ja voisivat säästää arviolta
jopa 30 prosenttia kustannuksista. Samalla voitaisiin palkata ulkopuolinen
asiantuntija arvioimaan esimerkiksi hinta—laatu-suhdetta
erilaisissa laiteratkaisuissa. Toivon, että valiokunnassa
myös tämä näkökulma
voisi jollakin tavalla nousta esiin asian käsittelyn yhteydessä.
Jari Leppä /kesk:
Puhemies! Hallituksen esitys on erinomainen, ja niin kuin täällä on
sitä kehuttu, se on tähän aikaan myöskin
erittäin sopiva ohjauskeinona. Toinen ohjauskeino ja toinen
taho, jotka näitä ohjauskeinoja käyttävät, ovat
kunnat, ja tässä on isoja eroja eri puolilla maata.
Ja kyllä minusta täällä ovat
monet kehuneet asuntoministeri Vapaavuoren aktiivisuutta, hyvä niin,
hän on aktiivinen mies, mutta hänen pitäisi
myöskin kiinnittää tähän
asiaan myös Pääkaupunkiseudulla huomiota,
millä tavalla täällä lämpöä tuotetaan,
mitkä ovat ne raaka-aineet, että niissä päästäisiin
vähän enemmän ja pikkuhiljalleen myöskin
kotimaisiin uusiutuviin energialähteisiin. Aika monessa
muussa paikassa, tuolla maakuntien taajamissa ja kaupungeissa, tämä asia
on otettu paljon, paljon vakavammin. Totta kai siihen on mahdollisuudet,
kun raaka-aineet ovat lähellä, mutta niin on täälläkin:
töitä, töitä ja töitä.
Nyt kun kunnallisvaalit lähestyvät, niin myöskin
Pääkaupunkiseudun kunnille tulee antaa sellaisia
keinoja käyttöön, joilla saman suuntaisia
kuin tämä hyvä hallituksen esitys, päästään
toteuttamaan.
Sanna Perkiö /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä minun on nyt pakko kunnianarvoisalle
ed. Lepälle sanoa, että älkää tulko
nyt liikaa mestaroimaan sitä, miten Pääkaupunkiseudun
pitää energiaratkaisuissaan tehdä. Meillä on
paljon hyviä vaihtoehtoja vähentää hiilidioksidipäästöjä,
ja hakkeiden ja puuperäisten biologisten materiaalien käyttö onkin
vain yksi vaihtoehto siinä. Eli se, mikä sopii
maakuntiin, ei välttämättä sovi metropolialueen
energiantuotantomuodoksi. Eli jäitä hattuun tässä.
Mitä tulee sitten ed. Kärkkäisen
kuluttajaohjaukseen, on aivan oikein, että kuluttajat ostavat ympäristötietoisemmin,
mutta on hyvin paljon ongelmia välittää tätä oikeaa
tietoa kuluttajille. Ja näenkin kyllä tämän
päättäjän vastuun paljon suurempana,
että meidän pitää osata ohjata
sekä yrityksiä, niitä, jotka tuottavat
palveluja ja tuotteita ja suunnittelevat niitä, sellaisiin
ratkaisuihin, että kuluttaja väistämättä tekee
hyvän valinnan. Esimerkiksi tämä auton
hankintaveron porrastus hiilidioksidipäästön
mukaan on mitä parhain esimerkki siitä, millaista
ohjausta tässä talossa voidaan tehdä.
Jari Leppä /kesk:
Puhemies! Luulenpa, että näissä energia-asioissa
ei tarvita jäitä hattuun, vaan toimenpiteitä.
Nyt vaaditaan ratkaisuja. Ja myös tällä alueella
on hyvä tehdä niin kuin ed. Perkiö mainiolla
tavalla kuvasi, kun täällä on myöskin
mahdollisuuksia, ja ne mahdollisuudet pitää käyttää hyväksi,
ja kannustan töihin myöskin täällä.
Keskustelu päättyi.