8) Hallituksen esitys laiksi rikoslain 2 c luvun muuttamisesta
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
54 on ollut lakivaliokunnassa valmisteltavana ja käsittelyssä. Tässähän
lähtökohta on se, että rikoksista vankeusrangaistuksiin
tuomittujen rangaistusten määräaikojen
laskemista selkiytetään ja tehdään läpinäkyvämmäksi
ja tämmöisistä päivän
mur-to-osan vankeusrangaistusseuraamuksista luovutaan.
Tämä hallituksen esitys on perusteltu näiltä lähtökohdiltaan.
Valiokuntakäsittelyssä tähän
kyllä tuli aikamoisia yllätyksiäkin.
Ensinnäkin se asia, että alun perin oikeusministeri
ja hallitus esittivät, että murhaan tuomitun aikuisen
ihmisen elinkautisrangaistuksen aikaisinta vapauttamisaikaa lyhennetään
vuodella. Murhasta voi Suomessa saada vain elinkautisen vankeusrangaistuksen,
ja elinkautinen vankeusrangaistus on määräajaton,
josta kuitenkin länsimaisen käytännön
mukaisesti ja Suomessa monien mielestä liian lievästi
tulkiten nämä elinkautisvangit, jotka ovat siis
tehneet murhan, vapautetaan. Viime aikoinakin näitä uusia
tappoja ja murhia näiden tekeminä on ilmentynyt
ja on noussut esille kysymys, mikä merkitys ihmisen elinkautisella
rangaistuksella on ja kuinka kauan tätä rangaistusta
tulee istua ja minkälaisessa henkisessä kunnossa
nämä ihmiset sieltä vankilasta vapautuvat.
Tämähän nousi julkisuuteen. Itsekin
otin siihen kantaa, että en voi mitenkään
hyväksyä sitä, että 18—21-vuotiaan
aikuisen kohdalla, joka ei siis ole tuomittu taposta vaan murhasta,
joka on erittäin raaka ja julma kokonaisarvostelulla ja joka
suunnitelmallisesti tehdään, tuomion minimiä lievennettäisiin.
On otettava huomioon vielä se, että tämä nykyinen
10 vuoden määräaika sisältää jo
sen, että he pääsevät kyllä sieltä lomille jo
aikaisemminkin, niin kuin kaikki muutkin murhan tekijät.
Oikeusministeriö tässä sitten alkoi itsekin
miettiä, että taisi tulla vähän
hätiköity lievennysesitys. Lakivaliokunta ei tätä hyväksynyt,
vaan tämä palautettiin nykyiselleen, eli 18—21-vuotiaan
murhan tehneen elinkautisrangaistuksia ei lievennetä.
Toinen asia, joka tähän liittyi, oli rangaistusten
yhteen laskeminen. Tässä oli esitys siitä,
että kun on monia väkivaltarikoksia, törkeitä rikoksia,
niin rajataan tämä yhteinen vankeusrangaistus
15 vuoteen. Tässäkin oli perusteluina ihan perustellusti,
että näitä pitää selkiyttää,
kunnes valiokuntakäsittelyssä kävi ilmi,
että tämä tarkoittaakin myös
useiden tappojen tekijöiden kokonaisrangaistuksen lieventämistä 5
vuodella. Tä-mä oli jo menossa päätökseen,
kun itse jouduin tässä nostamaan ja taistelemaan
tämän uudelleenkäsittelyn puolesta, mistä minua
vähän arvosteltiinkin, minkä jälkeen
sitten, kun tämä oli käsitelty, kaikki
olivat tyytyväisiä ja kävivät
kiittelemässä, että oli hyvä,
että tähän puututtiin.
Nimittäin jos henkilö tekee tapon ja hänet
tuomitaan 10 vuodeksi vankeuteen ja hän tekee uuden tapon
ja hänet tuomitaan taas vankeuteen ja hän osoittaa
väkivaltaisuutta, tällä hetkellä Helsingin
hovioikeus voi määrätä, että nämä tuomiot
täytyy kärsiä kokonaan, eli se 19 vuotta,
10 ja 10 tai 8 ja 8, ja me olisimme eduskunnassa tehneet semmoisen
lain, että me lievennämme tämän
siitä 20 vuodesta 5 vuotta lievemmäksi. Tämä ei
valitettavasti tullut selkeästi oikeusministeriön
asiantuntijakuulemisessa esille, mitä tämä oikeasti
tarkoittaa, ja valiokunta paalutti tämän takaisin,
että tätä lievennystä ei tehdä vaan 15
vuoden enimmäisrangaistus lasketaan erillisistä vankeusrangaistuksista
mutta se ei koske kokonaisrangaistuksia, niin kuin on tietysti järkevääkin.
Muuten olisi ollut tilanne sellainen, että kun henkilö tekee
murhan ja saa elinkautisen vankeusrangaistuksen ja ehkä vapautuu,
jos olosuhteet eivät ole semmoiset, että henkilö voidaan
vapauttaa, niin hän istuu siellä sitten pitkän aikaa,
sitten jos henkilö tekee kaksi tappoa tai vaikka kolmekin
tappoa, niin hän tulee sieltä 15 vuoden kuluttua
ulos. Eihän se näin voi olla. Tässä mielessä onneksi
tässä oikeus voitti.
Sitten tässä on vielä kolmas keskeinen
kysymys, joka on hyvinkin ongelmallinen. Kysymys on siitä,
millä tavalla murhan tehneen rangaistuksen aika lasketaan.
Tätä en lähde tarkemmin selvittämään,
koska se on vähän monimutkaista, mutta kysymys
on siitä, jos henkilöllä on samaan aikaan
joku määräaikainen vankeusrangaistus
ja hän syyllistyy vaikka murhaan, lasketaanko se aika,
kun hän on suorittamassa sitä määräaikaista,
myös tämän elinkautisrangaistuksen vapauttamisaikoihin,
missä vaiheessa hän pääsee vapauteen.
Tässä on selvästi kyllä tarvetta
muuttaa lakia, ja tässä nyt muutetaan niin, että tämä rangaistusaika
lasketaan hyväksi, koska tässä valitusprosessissa,
jos henkilö valittaa jostakin murhatuomiosta, riippuen
siitä, onko hän tutkintavankeudessa vai onko hän
suorittamassa määräaikaista rangaistusta,
hänen todellinen tuomioaikansa venyy. Joidenkin oikeusoppineiden
mielestä se on ihan oikein, että jos valittaa
ja tuomio lykkääntyy, niin valittaessa jo tietää,
että tuomio tulee myöhemmin. Lähtökohtaisesti
tässä oli ongelma, ja tätä muutettiin.
Sen sijaan valiokunta korostaa selkeästi, että tällä muutoksella
ei ole tarkoitus lieventää rangaistusta.
Kokonaan toinen asia on todellinen vapauttamisajankohta, joka
on Helsingin hovioikeuden ratkaistava asia. Tässä lähdetään
siitä, että tämä muutos ei saa
lieventää elinkautisvangin suorittamaa vankeusrangaistusta,
siis sitä vankilassaoloaikaa, eikä tällä muutoksella
saa tulla vaikutusta siihen, mikä on määräaikaisen
vankeusrangaistuksen ja elinkautisen vankeusrangaistuksen seuraamusten
välinen suhde. Eduskunta nyt tässä, vaikka
tässä muuttaa tätä ja tämä jossakin
suhteessa voisi tulla lievemmäksi elinkautisvankeuden aikana,
kuitenkin sanoo, että näin ei tule menetellä vaan
Helsingin hovioikeuden tulee katsoa, että elinkautisvankeus
pysyy rangaistuksena selvästi ankarampana kuin määräaikaiset
rangaistukset, jolloin tämä asteikkojen suhde
pysyy oikeana.
Pidän tätä lakia nyt tänne
tulleena erinomaisen hyvänä. Siitä on
nämä puutteet korjattu. Mutta hämmästelen
kyllä hallituksen esityksen ja oikeusministeriön
lainsäädännön valmistelun heikkoutta,
että näitä asioita tosiaan valmistellaan niin,
että näistä ei ole julkista keskustelua
vaan perustelut ovat vähän muunlaisia.
Lopuksi, arvoisa puhemies, totean, että näiden
elinkautisvankien osalta Suomessa on selkeä puute, niin
kuin tämmöiset lääketieteelliset asiantuntijat
ovat moneen otteeseen vedonneet, että Suomessa pitäisi
olla lainsäädännössä määrätty,
että jos on törkeisiin tai ylitörkeisiin
rikoksiin, niin kuin sanotaan, syyllistynyt, niin tämmöisiä henkilöitä ei
pitäisi laskea pelkästään matemaattisen
laskennan perusteella kansan pariin vaan pitäisi katsoa
henkinen kunto ja jopa vaatia päihderiippumattomuutta.
Minusta nämä näkemykset ovat oikeita.
Itse näkisin tärkeänä, että Suomessa
muutettaisiin lainsäädäntöä samalla
tavalla kuin muissa Euroopan maissa, että jos on ymmärrystä vailla, ei
ole siis tekoa tehdessään syyntakeinen, (Puhemies:
10 minuuttia!) niin näissä tilanteissa siitä huolimatta
tuomitaan rangaistus ja se tuomitaan mielenterveyshoitona. Tästä on
vuoden 2005 sosiaali- ja terveysministeriön mietintö,
jota Suomi ei ole halunnut seurata. Meillä käy
sillä tavalla, että tekee murhan, ei ole syyntakeinen,
ei tule tuomiota, lähtee vankimielisairaalaan ja tulee sieltä koska
vaan sitten takaisin, koska mitään seuraamusta
ei ole. Esimerkiksi Ruotsissa ja muualla Euroopassa tämä on
erilainen, ei voi käydä tällä tavalla,
mutta meillä käy.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tältä kesältä on
hiukan ikäviä kokemuksia koevapaudesta ja siihen
liittyvistä rikoksenuusintatapauksista. Tämä liittyy
oikeastaan hiukan samaan asiaan, jonka edustajakollega Kaltiokumpu
nosti jo esille. Jos ajatellaan kokonaisresursseja, mitä meillä on
tällä hetkellä käytettävissä,
miten kontrolloidaan ja seurataan vakavista rikoksista tuomittujen
henkilöiden tilannetta ja myös tarkastellaan niitä aikoja,
milloin vanki on järkevää vapauttaa,
niin saatiin aika radikaaliakin palautetta liittyen näihin äärimmäisen
surullisiin kesätapahtumiin, mitä eri puolilla
Suomea tapahtui. Se, jos lääketieteen ammattilaiset
kertovat julkisuuteen meille, että missään
nimessä tiettyjä henkilöitä ei
olisi tullut vapauttaa tai päästää esimerkiksi
koevapauteen, kyllä kertoo meille myös siitä,
että tietty kone ei toimi, ei ole resursseja tutkia ja
selvittää riittävällä varmuudella
vankien henkistä tilannetta ja mahdollisuutta palata yhteiskuntaan.
Jollakin tavalla meidän poliitikkojen on kannettava tästä vastuu
ja muutettava järjestelmää niin, että henkisesti
sairaat ihmiset tulevat hoidetuiksi jossakin muualla kuin kadulla
ja grillijonossa.
Heli Järvinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Alkuperäisen lakiesityksen tarkoitus
oli tasoittaa sitä rangaistuskynnystä, jonka 18-vuotissyntymäpäivä nykyisellään
aiheuttaa. Tällä hetkellä teosta, josta
täysi-ikäinen saisi elinkautisen vankeusrangaistuksen,
voidaan alle 18-vuotiaana rikoksensa tehnyt tuomita vähimmillään
vain kahden vuoden ja enimmilläänkin kahdentoista
vuoden määräaikaiseen vankeusrangaistukseen.
Samasta teosta tuomittu 18 vuotta täyttänyt puolestaan
voi vapautua aikaisintaan kymmenen vuoden vankilassaolon jälkeen.
Tämä alle 18-vuotias voi päästä vapauteen,
kun kolmasosa eli neljä vuotta rangaistuksesta on kulunut.
Eli näin ollen rangaistusjärjestelmä ankaroituu
huomattavasti, kun tekijä täyttää 18
vuotta. Yhden päivän vanheneminen, vaikkakin kyse
on täysi-ikäisyyden saavuttamisesta, pidentää vankilassa
suoritettavaa aikaa neljällä, jopa kuudella vuodella.
Valiokuntakäsittelyssä tämä esitys
otettiin kuitenkin pois, ja hyvässä yhteisymmärryksessä ministerin
kanssa pidetään voimassa nykyinen järjestelmä,
vaikka uudistus yksilöiden kannalta olisi ollut oikeudenmukaisempi.
Nykyjärjestelmä on kuitenkin melko tuore, ja sen
säilyttäminen on ihan hyvä vaihtoehto
sekin ottaen vielä huomioon se, että tapauksia
ja etenkin juuri ikärajan rajalla olevia tapauksia on hyvin
harvoin. Mutta tulevaisuudessa työksi jää kyllä se,
että näitä rangaistuskynnyksiä pitää saada
tasaisemmiksi.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Järvinen täällä ihan
oikein kertoi tuosta hallituksen esityksestä näitä eroja.
Sen sijaan hänen näkemyksensä siitä,
että se olisi oikeudenmukaisempi, on minun mielestäni
väärä. Jos kysymyksessä on täysikäinen
ihminen, joka suunnittelee toisen ihmisen murhan ja toteuttaa sen,
ja siitä seuraava rangaistus on lievempi kuin yli 21-vuotiaan
tuomio, ja kun tämä tuomio tässäkin
tapauksessa, jossa puhutaan nyt siitä vapauttamisminimistä,
ei ole se, jonka ajan tämä tuomittu joutuu istumaan
siellä vankeudessa, niin ihmettelen ed. Järvisen
näkemystä, että Suomessa pitäisi
murhasta tuomittujen seuraamuksia lieventää. Oletteko
tätä mieltä?
Heli Järvinen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ei varmaan kenenkään meidän
oikeustajun mukaan ole oikeaa se, että yksi päivä ihmisen
elämässä voi pidentää vankilassa suoritettavaa
aikaa jopa neljällä, jopa kuudella vuodella, siis
alle 18-vuotiaalla kuusi vuotta lyhyempi, juuri 18-vuotispäiviään
viettäneellä kuusi vuotta pitempi. Ainakin lakien
perusajatus on se, että kynnysvaikutus eri ikäryhmien
välillä tulisi saada mahdollisimman tasaväliseksi.
Jonkin asteinen kynnys on ilman muuta perusteltavissa, koska kyseessä on
nimenomaan täysi-ikäisyyden rajan ylittäminen,
mutta jonkinlainen kohtuus asiassa ehkä kuitenkin pitäisi
olla. Mutta kuten sanottu, näitä rajalla olevia
tapauksia on hyvin harvoin, ja siksi tämäkin lakiesitys
on hyvin puollettava.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Ed. Oiva Kaltiokumpu piti erinomaisen kannatettavan
puheenvuoron hallituksen harjoittamasta kriminaalipolitiikasta.
Ed. Kaltiokummulle kuuluu myös erityiskiitos siitä,
kuinka hän lakivaliokunnassa aktiivisesti yrittää rajoittaa hallituksen
harjoittamaa punavihreää ja lepsuilevaa kriminaalipolitiikkaa,
joka liian usein vähättelee uhrin ja uhrin omaisten
kärsimyksiä ja korostaa rikollisen oikeuksia.
Ed. Järviselle haluan korostaa sitä, että johonkin
nämä rikollisten ikärajat tulee asettaa,
myös murhamiesten.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Myös itse pidän ed. Kaltiokummun
puheenvuoroa hyvänä ja haluan tässä kiittää hänen työtään
valiokunnassa, ja kun huomaan, että valiokunnasta itse
pois lähdettyäni siellä on alkanut työ sujua
paremmin, niin oli hyvä, että oma valiokuntapaikka
vapautui ja hommat on saatu paremmalle tolalle.
Tasaiseksihan nämä rangaistukset toki pitää saada,
ja kääntäen voisi tuo ed. Järvisen
ehdotus kuuluakin, että hän haluaisi nostaa nuorten
rangaistuksen samalle tasolle kuin aikuisen, kuuden vuoden pidennys,
mutta minusta sekin tuntuu toisaalta aika kohtuuttomalta.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Järvisen
näkemys oli kyllä mielenkiintoinen, kun hän
ei tuolla valiokunnassa valitettavasti ole voinut olla vaikuttamassa,
mutta siellä on vihreä puheenjohtaja, joka nimenomaan
on sitoutunut täysin tähän, että tätä ei
lasketa, ja vihreiden ministeri on myöskin ollut tätä mieltä.
Ed. Järvinen on täällä eri mieltä kuin
oma ministeri ja oma valiokunnan puheenjohtaja. No, se tietysti
edustajalla on mahdollista.
Näihin ikärajoihin. Sanoitte, että ei
ole kohtuullista, että päivä ratkaisee.
Kaikki lainsäädäntö on ikärajoihin
asetettu, ja yksi päivä tekee ihmisestä syyntakeisen.
Alle 15-vuotias ei vastaa rikosoikeudellisesti, mutta päivän
ylittävä vastaa, ja rikokset ovat aivan törkeysasteista
vaihtelevia samoiten kuin nämä ihmiset, henkilöt.
On aivan mahdotonta ajatella, että sen takia pitäisi pudottaa
esimerkiksi vastuuikää kymmeneen vuoteen.
Heli Järvinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Joko tässä tapahtuu paha
ymmärrysvirhe tai sitten minun täytyy puhua hyvin
epäselvästi. En missään tapauksessa
vastusta ministeriön enkä ministerin esitystä,
en myöskään lakivaliokunnan puheenjohtajaa.
Päinvastoin sanoin, että nykyjärjestelmä on
melko tuore ja sen säilyttäminen on ihan hyvä vaihtoehto
sekin. Totean vaan sen, että kun alle 18-vuotiaalla uusijalla
kynnysvaikutuksen suuruus on kaksi vuotta ja juuri 18 vuotta täyttäneellä kynnysvaikutuksen
suuruus on neljästä kuuteen vuotta, kun taas 21
vuotta täyttäneellä kynnysvaikutuksen
suuruus on kaksi vuotta, jättää tämä tulevaisuuteen
harkittavaksi ja pohdittavaksi sen, pitäisikö näitä kynnysvaikutuksia muuttaa
tasavälisemmiksi.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että ed. Järvinen
selkiytti tuota näkemystään, josta on
vain yksi johtopäätös. Te haluatte lieventää murhasta
tuomitun henkilön vankeusrangaistusta Suomessa, ja tämä kikkailu näillä ikäasioilla
on aivan kestämätön peruste. Niin kuin
totesin: onko oikein se, että henkilö syyllistyy
rikokseen juuri, kun on täyttänyt 15 vuotta, mutta
päivää ennen ei siihen syyllisty? Jossakin
nämä rajat ovat, ja johonkin ne on vedettävä,
ja seuraamuksen täytyy olla sen mukainen kuin rikoksiin
on syyllistynyt. Minä näköjään
ajattelen täysin toisin kuin ed. Järvinen. En halua
lieventää elinkautiseen vankeusrangaistukseen
tuomittujen murhan tekijöiden seuraamuksia.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kuunneltuani tätä keskustelua
tuli mieleeni lähinnä kolme näkökohtaa.
Ensinnäkin haluan yhtyä niihin ajatuksiin, mitä esimerkiksi
ed. Kaltiokumpu esitti siitä, että kyllä on
ollut häkellyttävää huomata,
että meillä murhamiehiä vapautetaan elinkautisesta
tuomiostaan ilman, että siinä yhteydessä tehtäisiin
minkäänlaista arviota heidän, sanoisiko,
yhteiskunnalle edelleen muodostamastaan riskistä. Nämä asiathan
ovat tulleet esiin kesän traagisten tapausten myötä,
niin kuin ed. Kyllönen täällä totesi.
Olisi todella tärkeätä, että tähän
murhamiesten elinkautistuomiosta vapauttamiseen pystyttäisiin
liittämään jonkin kaltainen arvio asianomaisten
henkisestä tilasta ja että sillä olisi
sitten vaikutuksensa.
Toinen näkökohta: Ed. Järvinen esitti
ymmärrettävää kritiikkiä näiden
ikärajojen huomattavia vaikutuksia kohtaan. Mutta kuten
ed. Kaltiokumpukin totesi, niin, ed. Järvinen, emme me
näistä rajaongelmista tai rajojen muodostamista
ongelmista pääse mitenkään pois.
Esimerkiksi 14,5-vuotias lapsi, joka surmaa jonkun toverinsa, ei saa
siitä päivänkään vankeutta.
Mutta jos hän puoli vuotta myöhemmin olisi tehnyt
saman teon, niin hän olisi saanut, jos se olisi ollut harkittu murha,
useamman vuoden vankeustuomion.
Kolmanneksi vähän yleisemmin tästä vihreiden
kriminaalipolitiikasta. Aikaisemmin jostakin lueskelin, että vihreissä oli
aika vahvasti semmoinen ajatus, että rangaistukset eivät
auta mitään ja vankila ei ainakaan paranna ketään. Kuitenkin,
kun olen seurannut viime aikoina vihreiden oikeusministerin toimintaa,
olen huomannut, että tämmöiset rangaistusten
koventamiset ovat kuitenkin kohdallaan ainakin, jos on kyse sitten
esimerkiksi naisiin, lapsiin, eläimiin kohdistuvista rikoksista.
Tässä on tapahtunut tämmöistä tervetullutta
ajatuksen kehittymistä.
Heli Järvinen /vihr:
Arvoisa puhemies! En pysty mitenkään allekirjoittamaan
ed. Zyskowiczin käsitystä vihreiden kriminaalipolitiikasta, mutta
jääköön se nyt vähemmälle.
Mietin vaan edelleenkin sitä, onko kynnysvaikutus, joka poukkoilee
tällä tavalla, korrekti. Nyt kyllä alan epäillä jo
ed. Kaltiokummun käsityskykyä, sillä en
ole sanallakaan maininnut sitä, mitä mieltä edes
olen murhamiesten tuomioista tai niiden pituudesta tai esimerkiksi
siitä, pitäisikö tuomioita kiristää vai
lieventää. Olen ottanut kantaa vain siihen, että kynnysvaikutukset
alle 18-vuotiaalla, yli 18-vuotiaalla ja yli 21-vuotiaalla eivät
vain ole suhteessa toisiinsa.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa herra puhemies! En malta olla tähän
vastaamatta. Ed. Järvinen, muistatteko te, mitä te
olette puhunut ensimmäisessä puheenvuorossanne?
Te olette lukenut tästä samasta hallituksen esityksestä,
jossa nimenomaan perustelitte, että murhasta tuomitun seuraamusta
tulisi harkita laskettavaksi kymmenestä yhdeksään.
Kyllä, te käytitte tämmöisen
puheenvuoron. (Ed. Järvinen: En varmasti ole käyttänyt!)
Tämä esitys, kun se kääntyi
tuolla lakivaliokunnassa, on hyvä, ja tästä ovat
nyt sitten kaikki, myös vihreiden edustaja, olleet samaa
mieltä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Olen kyllä pitkälti ed.
Kaltiokummun kanssa tässä samaa mieltä.
Ajattelin, että kun tässä puhuttiin siitä mahdollisesta
yhdestä päivästä, kun täysi-ikäiseksi
tulee, niin minun mielestäni varmaan se yksi päivä ei
täysi-ikäiseksi enää tee. Mutta
kyllä silloin, kun lähelle sitä ollaan
tulossa, ehkä vastuuntuntoisuudenkin pitäisi kasvaa
jo pikkuhiljaa.
Yleiskeskustelu päättyi.