9) Hallituksen esitys laeiksi Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista
ja kuntoutusrahaetuuksista annetun lain sekä sairausvakuutuslain
2 luvun 3 §:n muuttamisesta
Inkeri Kerola /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssämme oleva
laki on sisällöltään sen kaltainen,
että Kansaneläkelaitoksen nykyisin harkinnanvaraisena kuntoutuksena
korvaama kuntoutuspsykoterapia siirrettäisiin Kansaneläkelaitoksen
järjestämisvelvollisuuden piiriin kuuluvaksi lakisääteiseksi toiminnaksi.
Kuntoutuspsykoterapia korvattaisiin kaikille sitä tarvitseville
kuntoutuspsykoterapian kohderyhmään kuuluville
vakuutetuille.
Arvoisa puhemies! Kuten meille kaikille tutut tilastot näyttävät,
vuosi toisensa jälkeen psyykkiset ja mielenterveysongelmat
kasvattavat työstä poissaoloja sekä työkyvyttömyyttä.
Masennuksesta aiheutuneet sairauspäiväraha- ja
työkyvyttömyyseläkemenot olivat vuonna
2009 yli 630 miljoonaa euroa. Käsittelyssä olevan
lain tarkoitus on luonnollisesti hillitä näitä kasvulukuja.
Terapian tarkoitus on aina tilanteesta riippumatta saattaa ihminen
omille jaloilleen selviytymään elämästään
pikkuhiljaa vahvempana ja vahvempana. Ei siis ole kysymys siitä,
että terapia jatkuisi jatkumistaan samansisältöisenä vuosikausia.
Lakiin sisältyykin arvion tekeminen siitä, millaisia
edellytyksiä asiakkaalla olisi hyötyä psykoterapiasta
työhönpaluuta silmälläpitäen.
Julkisen terveydenhuollon vastuu mielenterveyspotilaista jatkuu
edelleen tämän lain voimaantulon jälkeenkin.
Valiokunta kantaa huolta alueellisista eroista, jotka johtuvat monista
eri syistä. Pohjoisessa ja itäisessä Suomessa
pitkät etäisyydet mutta toisaalta väestömassat
etelässä aiheuttavat ongelmia hoitoon pääsyssä.
Toisille siis rajoittimena ovat aika ja lääkäripalvelujen vajavaisuus,
toisille pitkät jonotusajat lääkäreille ja
sitä kautta kuntoutukseen.
Kustannusvastuu jakautuu Kelan ja asiakkaan välille.
Potilaan omakustanteiseksi osuudeksi jää vahvistettavan
enimmäismäärän yli menevä osuus,
joka saattaa joissakin tapauksissa koitua asiakkaalle terapian pitkittyessä liian
raskaaksi. Tähän valiokunta otti myös
mietinnössään kantaa. Tämän
vuoksi valiokunta halusi painottaa mietinnössään
myös sitä, että toimeentulotukiasioista
päätettäessä kaikki asiakkaat
eri puolilla maata olisivat samanarvoisessa asemassa elikkä psykoterapiasta
aiheutuneet kustannukset olisivat toimeentulohakemuksissa yhdenvertaisesti käsiteltyinä
koko
maan sisässä. Näin tehdään monissa
kunnissa jo nyt, mutta poikkeuksia ilmenee, näin valiokunnalle
kerrottiin.
Arvoisa puhemies! Uuden lain myötä korvauspäätökset
tulevat myös muutoksenhaun piiriin, ja tästä varmasti
sitten kuulemme jälkeenpäin, kuinka näitä käsittelyjä päästään
käsittelemään ajassa. Viittaan äskeiseen
keskusteluun Kelan valtuutettujen toimintakertomuksesta.
Hyvä puhemies! Tähän mietintöön
sisältyy vastalause, yksi kappale, josta ilmeisesti vastalauseen
tekijät informoivat.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tällä esityksellä harkinnanvarainen kuntoutuspsykoterapia
tulee Kelan rahoitettavaksi eli kelakorvattavaksi siten, että se
siirtyy Kelan järjestämisvastuulle. Psykoterapiaahan antavat
yksityiset psykoterapeutit, ja heitä on pääasiallisesti
psykologeja ja sitten myös psykiatreja. Viime vuonnahan
psykiatrit antoivat 130 000 tällaista psykoterapiakäyntiä,
mutta heidän työnsä oli kelakorvattavaa,
koska lääkärin hoito korvataan. Mutta
psykologit eivät ole saaneet tätä korvausta,
ja nyt se sitten tulee heille.
Kuitenkin nämä psykoterapeutit sinänsä ovat jakautuneet
tässä maassa hyvin eri tavalla. On syrjäseutuja,
joilla on tietysti hyvin vähän psykoterapeutteja,
ja sitten nämä Etelä-Suomen alueet, joilla
on runsaasti yksityisiä psykologeja, jotka antavat tätä hoitoa,
kuntoutusta.
Viime vuonnahan Kela maksoi tätä harkinnanvaraista
kuntoutuspsykoterapiaa 21,5 miljoonalla eurolla, ja tämän
hallituksen esityksen mukaisesti se nousisi ensi vuonna 6,6 miljoonalla
ja sitten seuraavan neljän vuoden aikana 13 miljoonalla.
Kuitenkin on erittäin vaikeaa arvioida, kuinka paljon se
aivan oikeasti tulee nousemaan, kuinka suosittua psykoterapia tulee
olemaan, jolloinka Kelan rahoitusta täytyy sitten uudelleen tarkastella.
Kelan korvaamaa psykoterapiaa tämän lain astuttua
voimaan saa vain sellainen henkilö, joka on ollut kolme
kuukautta asianmukaisessa mielenterveyshoidossa lääkärillä ja
jolle lääkäri tekee kirjallisen kuntoutussuunnitelman.
Korvauksen määrä vahvistetaan samansuuruiseksi
kuin se on nyt, ja nuorisolla on korkeampi korvaus, kun nuorta hoidetaan,
kuin aikuisilla. Mutta inflaatiohan kulkee jonkin verran eteenpäin,
ja jos ei koroteta tätä psykoterapiakorvausta,
kelakorvausta, niin tämä omavastuu saattaa kasvaa
vähitellen, ja tällöin nimenomaan pienituloisille
ihmisille tämän psykoterapian saanti voi olla
varsin hankalaa.
Hallituksen esityksen mukaisesti vuodessa korvataan 80 käyntiä,
kolmessa vuodessa enintään 200 käyntiä,
ja aikaisintaan viiden vuoden kuluttua edellisen jakson loppumisesta
voidaan korvata uudestaan. Opposition vastalauseessa pannaan paremmaksi
ja toivotaan, että käyntikertoja korvataan 240
ja karenssiaika olisi korkeintaan kolme vuotta. Mielestäni
tämä käyntikertojen lisääminen
40 käynnillä, siis 200:sta 240:een, ei voi parantaa
psykoterapian vaikuttavuutta, ja tämän takia en
ymmärrä, minkä takia tällä olisi jokin
merkitys. Eli minun mielestäni tämä vastalause
on kyllä turha näiden käyntikertojen
lisäämisen suhteen. Mutta tietenkin oppositio
aina tekee vastalauseita, ja näinhän mekin teimme
viime kaudella.
Oppositio on myös huolestunut Kelan taksoista koskien
psykoterapiakorvausta, mikä lienee ihan aiheellista. Mutta
lausumaehdotusta emme me siihen laittaneet, koska totta kai tätä asiaa
täytyy seurata.
Psykoterapian siirtäminen kelakorvattavaksi on positiivinen
asia, mutta se vaatii todella seurantaa ja sitä, että kaikki
psykoterapia, jota annetaan, on asianmukaista. Jos se ei johda toivottuun
tulokseen, siis työkyvyn parantumiseen tai opiskelukykyyn,
niin silloinhan psykoterapiaa ei pidä antaa, ja silloinhan
se on hyvin paljon sen psykiatrin, sen lääkärin,
asia katsoa, onko tämä potilas hyötynyt
siitä hoidosta.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Sinällään tämä Kansaneläkelaitoksen
harkinnanvaraisena kuntoutuksena korvattavan kuntoutuspsykoterapian
siirtäminen Kelan järjestämisvelvollisuuden
piiriin kuuluvaksi lakisääteiseksi toiminnaksi
on kannatettava ja perusteltu uudistus. Lakiehdotuksen voimaan tultuahan
kuntoutuspsykoterapiaan varatut määrärahat
eivät enää rajoittaisi palveluiden piiriin
otettavien kuntoutujien määrää,
vaan kuntoutuspsykoterapia korvattaisiin kaikille sitä tarvitseville.
Esitetty muutoksenhakuoikeus kuntoutuspsykoterapian korvaamisesta
annetusta päätöksestä parantaa
myös kuntoutujien oikeusturvaa. Lakiesitys sisältää kuitenkin
ongelmallisia kohtia, joihin ehdotamme parannuksia vastalauseessamme.
Ensinnäkin olisi ensisijaisesti vahvistettava julkisia
sosiaali- ja terveydenhuollon psykiatrisia ja mielenterveyspalveluja
sekä taattava niiden laatu ja riittävyys. Tulisi
myös vahvistaa monipuolista mielenterveyden edistämistyötä.
Tä-mä lakiesitys puolestaan vahvistaa jälleen
kerran yksityisiä palveluja ja lisää sitä kautta
osin terveyspalveluiden eriarvoisuutta ja terveyseroja. Laki sisältää myös
riskin siitä, että julkisen sektorin riittämättömistä resursseista
siirtyy terapeutteja yhä vahvemmin yksityiselle sektorille. Tästä saattaa
seurata se, että julkisen sektorin mahdollisuus hoitaa
niitä, jotka eivät kuntoutuspsykoterapian piiriin
pääse, on yhä vaikeampaa.
Erityisen ongelmallista tässä laissa ovat
asiakkaan omavastuuosuudet. Kansaneläkelaitoksen korvaamassa
kuntoutuspsykoterapiassa yli 26-vuotiaalle asiakkaalle maksettavaksi
jäävä omavastuuosuus on suuri, kaksi
kertaa viikossa toteutetun kuntoutuspsykoterapian osalta noin 1 600 euroa
vuodessa. Hallituksen esityksen perusteluidenkin mukaan kolmivuotinen,
kaksi kertaa viikossa annettu terapia maksaa potilaalle keskimäärin
5 900 euroa. Tämä huonontaa pienituloisten
vakuutettujen mahdollisuutta käyttää psykoterapiapalveluita.
Kaikista pienituloisimmat ja heikoimmassa asemassa olevat ja siis
yleensä palveluita kipeimmin tarvitsevat eivät
hyödy tästä uudistuksesta samalla lailla.
Heikoimpaan asemaan jäävät erityisesti
työttömät ja pienituloiset. Suuri omavastuu
voi olla merkittävä este kuntouttavan psykoterapian
saannille myös esimerkiksi vammaisten henkilöiden
kohdalla.
Kuntouttavan psykoterapian tuleminen Kelan järjestämisvastuun
piiriin lisännee kunnissa myös toimeentulotuen
tarvetta. Tällä hetkellä nuo käytännöt
toimeentulotuen myöntämisessä vaihtelevat
kunnissa Kelan kuntoutuspsykoterapian omavastuuosuuksien osalta.
Katsomme, että toimeentulotukeen muutoin oikeutetuille
tulee korvata myös psykoterapiakuntoutuksen omavastuuosuudet.
Myös harkinnanvaraisen ja ennalta ehkäisevän
toimeentulotuen käyttöä tarkoitukseen
tulee tukea muun muassa pitkäaikaisen kuntoutuksen varmistamiseksi.
Omavastuuosuuden suuruuden aiheuttamia ongelmia ei kuitenkaan voida
olettaa ratkaistavan pelkästään toimeentulotuella,
sillä pienituloinen kuntoutuja ei välttämättä ole
siihen oikeutettu.
Korvaustaksoja on tarkistettu viimeksi vuonna 1986 eli 24 vuotta
sitten. Mikäli aikuispotilaiden omavastuuosuus jää nykytasolle,
se ei mahdollista tasa-arvoista pääsyä Kelan
kuntoutuspsykoterapiaan. Kuntoutuspsykoterapiasta maksettavaksi
jäävät omavastuuosuudet eivät
myöskään kerrytä terveydenhuollon
maksukattoa, mikä on erityisen ongelmallista. Omavastuuosuuksien
suuruus aiheuttaa siis sen, että kuntoutuspsykoterapiaan
pääsy riippuu maksukyvystä, kun sen tulisi
olla riippuvainen psykoterapian tarpeesta. Ongelma on kansalaisten
yhdenvertaisuuden kannalta merkittävä. Lain uudistuksen yhteydessä annettavassa
asetuksessa on Kelan korvaustaso määriteltävä sellaiseksi,
ettei se lisää kuntoutujien välistä eriarvoisuutta
tarpeelliseksi arvioitujen psykoterapiapalveluiden käytössä.
Korvaustaksoja tulee korottaa, ja taksojen tarkistamista tulee myös
seurata, jotta omavastuuosuudet tosiasiallisesti laskevat eikä taksojen korotus
siirry psykoterapian hintojen korotuksiin.
Jos ja kun kuntoutuspsykoterapiaa saaneiden määrä todennäköisesti
lainmuutoksen myötä kasvaa, myös niiden
henkilöiden määrä, joille myönnetään
psykoterapian omavastuuosuudet toimeentulotukena, luultavasti kasvaa.
Kuntien toimeentulotuen menot näin ollen myös
kasvavat. Koska kuntoutuspsykoterapiaa saaneiden määrä siis
todennäköisesti lisääntyy, on
myös Kansaneläkelaitokselle varattava riittävät
määrärahat kuntoutuskorvausten maksamiseen.
Lakiehdotuksen mukaan kuntoutuspsykoterapian korvaaminen edellyttää,
että vakuutettu on mielenterveyden häiriön
toteamisen jälkeen ollut vähintään
kolme kuukautta asianmukaisessa hoidossa. Asianmukaisella hoidolla
tarkoitetaan säännöksen mukaan terveydenhuollon
yksikössä annettua hyvän hoitokäytännön
mukaista hoitoa, johon sisältyy tarpeellinen lääketieteellinen,
psykiatrinen ja psykoterapeuttinen tutkimus ja hoito. Tämän
edellytyksen suhteen on siis ongelmana se, että riittävän
ja laadukkaan hoidon saanti vaihtelee eri puolilla maata. Ongelmat
asianmukaisen hoidon saatavuudessa saattavat viivyttää kohtuuttomasti
kuntoutukseen pääsyä. Tästäkin syystä olisi
ehdottoman tärkeä turvata julkisten mielenterveyspalveluiden
riittävyys ja laatu, ettei kuntoutuspsykoterapia esty tai
viivy tämän vuoksi.
Tuo lakiesityksessä säädetty 200
korvattavan terapiakerran enimmäismäärä kolmen
vuoden aikana on myös mielestämme riittämätön.
Mikäli henkilö tarvitsee kolmannen terapiavuoden, mahdollistaisi
tämä tuntimäärä tarvittaessa
säännöllisellä ja intensiivisellä tiheydellä kaksi
käyntiä viikossa toteutuvan kuntoutuspsykoterapian noiden
kolmen vuoden aikana. Muun muassa Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön
ja Raha-automaattiyhdistyksen tekemän tutkimuksen mukaan
pitkässä psykodynaamisessa psykoterapiassa ratkaisevat
myönteiset muutokset tapahtuvat vasta kolmantena tai neljäntenä terapiavuonna. Esitämmekin
lakiesitystä muutettavaksi siten, että kolmen
vuoden aikana olisi mahdollisuus 240 terapiakäyntiin 200
käynnin sijasta. Samassa pykälässä rajataan
kuntoutuspsykoterapian korvattavaksi käyntimääräksi
edelleen enintään 80 kertaa vuodessa. Tiiviimmän
kuntoutuspsykoterapian mahdollistamiseksi esitämme tämän rajoituksen
poistamista.
Lakiehdotuksessa on asetettu myös viiden vuoden aikaraja
uuden psykoterapiajakson saamiseksi, mikä on mielestämme
liian pitkä aika. Esimerkiksi työelämän
tuomat muutokset ja paineet, kuten säännöllisesti
vuosittain toteutuvat yt-neuvottelut, voivat tuottaa haastavia,
psyykkistä tasapainoa rikkovia tilanteita. Työelämässä pysymisen
ja työkyvyn säilymisen takaavalle uudelle kuntoutuspsykoterapiajaksolle
voi siis syntyä tarve hyvin nopeastikin edellisen jakson
jälkeen. Tästä syystä esitämme
aikarajaksi kahta vuotta, mikä mahdollistaisi tarvittaessa
uuden jakson nopeammin. Kuntoutuspsykoterapiahan on tarkoitettu
opiskelu- ja työkyvyn ylläpitämiseen
ja palauttamiseen, joten esityksen mukaan Kela korvaa kuntoutuspsykoterapiaa
16—67-vuotiaille ja 67 vuotta vanhemmat henkilöt
jäävät kuntoutuspsykoterapian ulkopuolelle.
Myös psykoterapiakuntoutuksen ikärajojen ulkopuolelle
jäävien riittävistä mielenterveyspalveluista on
ehdottomasti huolehdittava. Kaikenikäisillä tulee
olla oikeus tarvitsemaansa kuntoutukseen. Iäkkäämpien
henkilöiden psyykkisen toimintakyvyn tukeminen ehkäisee
myös laitoshoidon ennenaikaista tarvetta.
Arvoisa puhemies! Näiden perusteluiden pohjalta tulemme
esittämään yksityiskohtaisessa käsittelyssä muutosta
11 b §:ään. Voin tässä yhteydessä jo
sen todeta. Eli 11 b §:n 1 momentti kuuluu
samoin kuin sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnössä,
mutta esitämme, että 2 momentti tulisi kuulumaan:
"Kuntoutuspsykoterapiaa korvataan enintään kolmen
vuoden ajan. Kolmessa vuodessa korvataan enintään
240 käyntikertaa. Erityisistä syistä voidaan
korvata uusi, enintään kolme vuotta kestävä jakso
aikaisintaan kahden vuoden kuluttua edellisen jakson päättymisestä." Ja
3 momentti kuuluu, kuten muutosesityksessä valiokunnan
mietinnössä on. Lisäksi tulemme toisessa
käsittelyssä esittämään
myös lausumaa, joka koskee näiden korvaustaksojen
tarkistamista ja niiden seurantaa.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
siitä, että kuntoutuspsykoterapia korvattaisiin
jatkossa kaikille sitä tarvitseville 16—67-vuotiaille,
on mielestäni erittäin hyvä esitys ja
ehdottomasti yksi parhaita lakeja, joita tämän
kauden aikana on saatu sosiaali- ja terveysvaliokunnassa käsitellä.
Hyväksyn sen erittäin mielelläni omalta
osaltani, ja täytyy todeta myös se, että myös
asiantuntijakuulemisessa tätä lakiesitystä pidettiin
huomattavana parannuksena suhteessa aikaisempaan tilanteeseen. Sikälikään
en ollenkaan epäröi liputtaa tämän
lain puolesta.
Kuten tiedetään, mielenterveysongelmat ovat keskeinen
ja lisääntyvä syy työpoissaolojen
lisääntymiseen ja työkyvyttömyyseläkkeisiin.
Siinäkin mielessä, kun nykyisin paljon puhutaan
siitä, että on tarpeen pidentää työuraa,
tätä lakiesitystä on pidettävä erittäin
perusteltuna. Sen lisäksi, että inhimilliset kärsimykset
huomattavasti vähentyvät, kun ihmiset pääsevät
ajoissa tarvitsemaansa kuntoutusterapiaan, todennäköisesti käy
myös niin, että tämänhetkiset
julkisen puolen ruuhkat mielenterveyspalveluissa helpottuvat tämän
lain myötä merkittävästi. Sikäli
voi ajatella, että ehkä tulevaisuudessa myös
julkisella puolella voidaan antaa parempaa, yksilöllisempää hoitoa
mielenterveyspotilaille kuin tällä hetkellä.
Eli siinä mielessä ajattelisin, että tämän lain
myötä terveyserot ehkä osaltaan myös
kapenevat, eivät pelkästään
kasva, kuten tässä opposition vastalauseessa annetaan
ymmärtää.
Tässä valiokunnan lausunnossa todetaan, että Kansaneläkelaitoksen
järjestämän kuntoutuksen tehtävänä on
täydentää tarkoituksenmukaisella tavalla
julkisia palveluita. Se tarkoittaa juuri sitä, että myös
tämän lakiesityksen jälkeen vastuu mielenterveyspalveluiden
järjestämisestä säilyy nimenomaan
julkisen terveydenhuollon puolella. Mutta tämän
lakiesityksen ansiosta jossakin määrin voidaan
ajatella, että ruuhkat julkisella puolella helpottuvat,
ja siinä mielessä potilaiden tilanne paranee.
Uskon, että myös paraikaa valiokunnan käsittelyssä oleva
terveydenhuoltolaki pienentää terveyseroja, koska
sehän mahdollistaa sen, että potilas voi nykyistä vapaammin
hakeutua sille terveysasemalle, jossa on vähemmän
ruuhkaa ja enemmän resursseja. Tämän
terveydenhuoltolain yhtenä tarkoituksenahan on nimenomaan myös
kaventaa perusterveydenhuollon ja erikoisterveydenhuollon välistä raja-aitaa
ja tuoda esimerkiksi mielenterveysosaamista lähiterveysasemille.
Eli voidaan ajatella, että senkin lain kohdalla tullaan
mielenterveyspalveluissa menemään tämän
hallituksen aikana askel eteenpäin suhteessa aikaisempaan.
On tietysti totta, kuten opposition vastalauseessa todettiin
ja kuten tässä valiokunnan omassakin lausunnossa
sanotaan, että omavastuuosuus on suuri pienituloisille,
mutta sen vuoksi valiokunta nimenomaan tähdentääkin,
että omavastuun korvaamisen toimeentulotuesta pitäisi olla
yhtäläinen käytäntö kaikkialla
maassa. Käsittääkseni pääsääntöisesti
toimeentulotuessa tullaan nimenomaan vastaan näitä mielenterveyspotilaita
suhteessa omavastuuseen, mutta valiokunta tosiaan toivoo, että näin
tehtäisiin kaikkialla maassa. Se olisi juuri sitä kaukokatseista
talouspolitiikkaa, jota tässäkin lamatilanteessa kannattaisi
tehdä.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa puhemies! Tällä hallituksen esityksellä jatkossa
Kansaneläkelaitoksen nykyisin harkinnanvaraisena kuntoutuksena
korvaama kuntoutuspsykoterapia säädetään Kelan
järjestämisvelvollisuuden piiriin kuuluvaksi lakisääteiseksi
toiminnaksi. Kuntoutuspsykoterapiaan varatut määrärahat
eivät enää rajoittaisi palveluiden piiriin
otettavien uusien asiakkaiden määrää.
Kuntoutuspsykoterapiaa korvattaisiin kaikille sitä tarvitseville
kuntoutuspsykoterapian kohderyhmään kuuluville
vakuutetuille. Lisäksi korvauspäätöksestä olisi
muutoksenhakuoikeus.
Kuntoutuspsykoterapian tarve on viime aikoina merkittävästi
lisääntynyt. Lisäkasvua ja siihen mahdollisesti
liittyvää lisärahoitusta on vaikea ennakoida
ja laskea. Asiakasmäärät ja kustannukset
ovat lisääntyneet viime vuosina noin 10 prosentilla,
ja vuonna 2009 maksetut korvaukset olivat 21,5 miljoonaa euroa.
Hallituksen esityksessä kasvu on arvioitu samansuuruiseksi seuraaville
kahdelle vuodelle. Siten ensi vuonna psykoterapian lisärahoituksen
tarve olisi 6,6 miljoonaa euroa ja neljän vuoden kuluttua
13 miljoonaa euroa.
Mielenterveysongelmat ovat olleet keskeinen ja lisääntyvä syy
työstä poissaoloihin ja työkyvyttömyyseläkkeisiin
viime aikoina. Pelkästään masennuksesta
aiheutuneet sairauspäiväraha- ja työkyvyttömyyseläkemenot
olivat vuonna 2009 yli 630 miljoonaa euroa.
Arvoisa puhemies! Kansaneläkelaitoksen korvaama kuntoutuspsykoterapia
kohdistuu nimenomaan niihin vakuutettuihin, joiden työ-
tai opiskelukyvyn ylläpito tai parantaminen sekä työhön paluun
edistäminen olisi terapian avulla mahdollista. Pitää kuitenkin
muistaa, että kuntoutuspsykoterapia on vain yksi osa potilaan
kokonaishoitoa ja muutoin vastuu mielenterveyspotilaiden hoidosta
on edelleen julkisella terveydenhuollolla.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! Ensin ajattelin, että jos vaikeneisin
seurakunnassa, mutta siinä vaiheessa, kun kuulin nämä toiveet tästä toimeentulotuen
toiveiden tynnyristä, niin halusin hiukan avata sitä arjen
problematiikkaa, missä kentällä eletään.
Kuten edustajakollega Outi Alanko-Kahiluoto mainitsi, niin tilanne
ei todellakaan ole tasavertainen eri puolilla Suomea, ja valitettavasti, kun
on kyseessä harkinnanvarainen toimeentulotuki, kyllä se
on vahvasti riippuvainen kuntien tai kaupunkien rahapusseista ja
yleensä siellä sosiaalipuolella on vahva rahoitusvaje
useammankin kuin yhden toimialan osalta. Silloin tahtoo käydä niin,
että harkinnanvaraisia tukia ei kansalaisille myönnetä huolimatta
siitä, että se olisi kokonaistaloudellisesti järkevää.
Huolimatta siitä, että pidän lainsäädäntöä oikeudenmukaisena
ja oikean suuntaisena, tällä hetkellä,
jos ajatellaan psykoterapiaa ja ylipäätänsä mielenterveyden
hoitoa ja kuntoutusta, monta kertaa se kolme kuukautta ei riitä alkuunkaan.
Tarvitaan usein kuuden kuukauden, vuoden, jopa kahdenkin vuoden
hoitojaksoja, ja tässä tapauksessa rahapussi tulee
yleensä ongelmaksi, kun näillä ihmisillä on
monia ongelmia, usein velkaantumista ja asiat taloudellisella puolella
rempallaan, että ei mitään kamalan yksinkertaisia
kysymyksiä, mutta toivoisin, että meiltä lähtisi
kuntiin myös tietynlaisia paimenkirjeitä liittyen
tähän toimeentulotukeen, että päästäisiin
yhteisymmärrykseen siitä, mikä on kokonaistaloudellisesti
järkevää ja kansalaisille parasta.
Inkeri Kerola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kyllönen kyllä tuossa
puheenvuorossaan hyvin loi sen kokonaiskuvan, että kokonaistaloudellisuus
on ratkaisevaa. Valiokunta tehdessään tätä sanamuotoilua
tuohon mietintöön halusi nimenomaan antaa signaalin siitä,
että on järkevämpää ennaltaehkäisevästi
sijoittaa rahaa tähän mielenterveyspotilaan hoitoketjuun
kuin hoitaa sitten raskaammalla ja kalliimmalla systeemillä,
kun ongelmat ovat jo kasautuneet niin suuriksi, että niihin
ei kyetä kevyellä systeemillä puuttumaan.
Tämä oli valiokunnan yhteinen näkemys,
ja uskon, että tästä on myös
eduskunnassa yhteinen näkemys, että painotamme
tulevina vuosina erityisesti ennalta ehkäiseviä toimia
ja niiden mukana tulevaa rahoitusta.
Satu Taiveaho /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On hyvä, että tämä toimeentulotuen
problematiikka tulee tässä keskustelussa vahvasti
esiin. Haluaisin vaan todeta sen, että on äärimmäisen
tärkeätä, että valiokunta yksimielisesti
nosti tämän toimeentulotuen tässä esiin,
jotta pienituloisimmat sitä kautta saisivat sitten varmistettua
tämän psykoterapiakuntoutuksen saannin, mutta
kun toimeentulotukeen ovat oikeutettuja vain kaikista kaikista pienituloisimmat,
on valtavan suuri joukko pienituloisia, köyhyysrajan alapuolella
eläviä, jotka eivät ole oikeutettuja
toimeentulotukeen. Heidän osaltaan tämä toimeentulotukikaan
ei yksin siis ratkaise sitä ongelmaa, mikä tähän
lakiin jää, että tämä auttaa
paremmin sitten paremmin toimeentulevia. Mutta hyvä, että olemme
yksimielisiä siitä, että toimeentulotuessa
olisi järkevää näin toimia,
myöntää tämä ennalta
ehkäisevänä ja harkinnanvaraisena juuri
senkin vuoksi, että pitkäjänteinen hoito
mahdollistuisi, kun toimeentulotuki nimittäin myönnetään
vain kuukausikohtaisesti.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Alanko-Kahiluoto totesi, että tämä on
paras hallituksen esitys, mitä tämän
vaalikauden aikana on tullut. Se voi periaatteellisesti niin ollakin. Lisäksi
sen ajoitus on äärimmäisen hyvä.
Kun tuolla noita kansainvälisiä talousseurantoja ja -arviointeja
lukee, niin siellä jopa ennakoidaan, kun otetaan aika 1850-luvulta
tähän päivään saakka,
että aikaisemmin tämän jakson aikana
on ollut kaksi taloudellista lamaa, nyt sitten talousnobelisteja
myöten ennakoidaan, että kolmas olisi tulossa.
Me tiedämme viime lamakaudelta oikein hyvin sen, että jos
jotakin 1990-luvun puolivälissä olisi tarvittu,
niin näitä palveluita, mistä tässä nyt on
kysymys, mitä suurimmassa määrin, mutta
rahoitus onnahteli ja kaikki onnahteli. Kiusallista tässä koko
hommassa on se, että tässä hyvin helposti
käy sillä tavalla, että tässä tapahtuu
alueellinen ja sosiaaliryhmien välinen segregaatio elikkä eriytyminen
alueellisesti niin, että ei ole avun antajia, ja sosiaalisesti
niin, että käy juuri niin kuin ed. Taiveaho äsken
totesi. Minä toivon hartaasti, että tämä oli
huonoin puheenvuoro, mitä on tästä asiasta
käytetty.
Yleiskeskustelu päättyi.