Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Kunta- ja palvelurakenteen uudistus sekä alueellisten viranomaisten uudistus ovat hämmentäneet yrittäjiä siinä, mistä mitäkin yrityspalvelua saadaan. Meillä on seudulliset yrityspalvelut, jotka ovat yhteydessä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukseen. Eduskunta taas hyväksyi äskettäin hallituksen lakiesityksen valtion yrityspalvelujen asiakastietojärjestelmästä, joka tuli voimaan 10.5.2010, ja nyt jälleen eduskunnan käsittelyssä on hallituksen lakiesitys valtion yrityspalvelu-jen asiakastietojärjestelmästä, jossa laajennetaan edelleen valtion tiedonhankintaa elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten asiakkaista.
Arvoisa puhemies! On syytä kysyä, eikö valtion yrityspalveluiden ensisijaisena tarkoituksena ole yritysten eikä valtion palveleminen. Mihin työ- ja elinkeinoministeriö tarvitsee näin laajoja tietoja yrityksistä, etenkin, kun valtaosa yrityksistä ei ole ely-keskusten asiakkaita? Varsinkaan etelässä ja lounaassa, jossa yrityksiä ei ole paljon ja ely-keskuksilla on rahaa vähän, ei asiakaskuntaa ole paljoakaan. Miksi työ- ja elinkeinohallinto haluaa näin valtavan asiakastietojärjestelmän? Eikö olisi järkevämpää, että erilaiset yritystietojärjestelmät yhdistetään vaikka Patentti- ja rekisterihallitukseen, josta sitten viranomaiset saavat rajoitettua täsmätietoa?
Pidän siis tätä hallituksen esitystä turhana. Odotan hallitukselta esitystä, jolla yrityksiä koskevia tietojärjestelmiä keskitetään yhteen paikkaan. Täältä sitten eri osapuolet saisivat tarvitsemansa tiedot. Nyt asiakkaita vain pakotetaan yhä suurempaan byrokratiaan ja paperisotaan.
Keskustelu päättyi.