Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Raamisopimuksen saaminen tässä taloudellisessa
tilanteessa on hyvä asia. Hallitus edisti sopimuksen syntymistä muun
muassa veropoliittisilla ratkaisuilla. Osakeyhtiöiden maksaman
yhteisöveron alentaminen 26:sta 24,5 prosenttiin oli niistä yksi.
Tämän veroalennuksen ulkopuolelle jäävät kuitenkin
toiminimet, avoimet yhtiöt ja kommandiittiyhtiöt.
Näiden yhtiömuotojen verotusta kiristetään.
Raskaamman verotuksen kohteeksi joutuu 126 000 yritystä,
jotka ovat pääasiassa pieniä perheyhtiöitä.
Kysynkin valtiovarainministeriltä: onko hallitus tietoinen
näiden 126 000 pienyrityksen eriarvoisesta verokohtelusta
osakeyhtiöihin nähden, ja mitä hallitus
aikoo tehdä yritysverotuksen tasa-arvoistamiseksi?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin edustaja tässä totesi, hallituksen
ensi vuoden budjettiesitykseen sisältyy 1,5 prosenttiyksikön
yhteisöveron alennus. Osa tästä alennuksesta
on seurausta siitä, että Suomeen saatiin raamisopimus,
joka tuo meidän yhteiskuntaan ennustettavuutta ja vakautta
ja sitä kautta parantaa myöskin yhteiskuntamme
toimintakykyä ja -edellytyksiä.
Mitä tulee sitten yrittäjien toimeentuloon,
pk-sektorin yrittäjistä suuri osa nostaa oman
tulonsa ansiotulona. Muistaakseni noin 70 prosenttia tuloista on
ansiotuloa ja noin 30 prosenttia heidän tuloistaan on pääomatuloa.
Pääomatuloveron osalta hallitus on päättänyt
osana hallitusohjelmaa, että pääomatuloveroon
tehdään korotus ja tuo vero myöskin muuttuu
osittain progressiiviseksi. Tämän päätöksen
mukaisesti hallitus on myöskin ensi vuoden budjetissa etenemässä.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Yritykset varautuvat talouden taantumaan
niillä keinoilla, mitä niillä on käytettävissä.
Pienillä yrityksillä on niitä vähemmän.
Eriarvoinen verokohtelu ei lisää veronmaksumoraalia
vaan on omiaan rapauttamaan sitä.
Tilastojen mukaan konkurssien määrä on
kasvanut viime vuodesta talouden painuessa laskuun. Yrityksien eriarvoistaminen
verotuksen suhteen ja kotitalousvähennyksen leikkaaminen juuri
ennen taantumaa voi olla kohtalokasta yli puolelle Suomessa toimivista
yrityksistä, mikä voi johtaa 90-luvun kaltaiseen
konkurssiaaltoon. Pk-yritykset tuottavat yli 60 prosenttia yksityisen
alan työpaikoista Suomeen. Kysynkin valtiovarainministeriltä:
ymmärtääkö hallitus pk-yritysten
merkityksen kansantaloudelle?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Suomi tarvitsee lisää työpaikkoja,
Suomi tarvitsee lisää talouskasvua, sillä mitä useampi
suomalainen tekee työtä, sen paremmin myöskin
Suomella ja valtiontaloudella menee. On totta, että todennäköisesti
tulevaisuudessa työpaikat syntyvät entistä enemmän
yksityiselle sektorille, ja näin pitääkin
olla. Sen takia meidän on keksittävä ja
löydettävä keinoja, joilla me voimme
tukea suomalaisia yrityksiä pärjäämään kansainvälisessä kilpailussa
ja myöskin kasvamaan, koska se on ehkä yksi sellainen
tämän hetken ajan haaste, että suomalaiset
yritykset eivät ole niin kasvuhalukkaita kuin me toivoisimme niiden
olevan.
Juuri tästä syystä myös
osana raamisopimusta on kaksi asiaa, joita tällä hetkellä laitamme
juuri aktiivisesti selvitykseen. Toinen koskee yritysten tutkimus-
ja kehityspanostuksia, voisimmeko verokannustimen kautta olla kannustamassa erityisesti
pieniä ja keskisuuria yrityksiä tekemään
enemmän tutkimus- ja kehitystyötä. Toinen
liittyy kasvuyrittäjyyteen ja siihen, voisimmeko jonkinlaisen
veroporkkanan kautta olla tukemassa yrityksiä kasvamaan
ja myöskin saamaan enemmän pääomia
ja sijoituksia yrityssektorille. Eli näitä hallitus
on selvittämässä, ja näiden
selvitysten pitäisi olla valmiita toukokuuhun mennessä.
Pentti Kettunen /ps:
Arvoisa puhemies! Kysyn asianomaiselta ministeriltä:
Aikooko hallitus huolehtia siitä, että kun lama
on nyt näkyvissä, ei käy Suomessa samalla
tavalla kuin kävi 1990-luvun lamassa? Pankit ajoivat konkurssiin yli
40 000 yritystä. Seurasi suurtyöttömyys.
Pankit ajoivat vielä konkursseihin yrityksiä,
jotka olivat periaatteessa terveitä, mutta yrityksillä vaan
oli ulkopuolista rahoitusta. Silloinen hallitus antoi avoimen piikin.
Aiotaanko ottaa nyt oppia 90-luvun lamasta niin, että tällaista
tilannetta ei pääse syntymään?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! 90-luvun lamassa Suomessa toimivat ja suomalaiset
pankit joutuivat ahdinkoon. Tällä hetkellä suomalainen
pankkisektori on hyvin vahva. Luonnollisesti, jos euroalueella ja
Euroopassa pankkisektorin tilanne ylipäänsä kiristyy
ja pankkien välinen luotonanto kiristyy, sillä voi olla
kielteisiä vaikutuksia myös suomalaisten pankkien
likviditeettiin eli siihen, kykenevätkö pankit
luotottamaan yrityksiä. Tätä pulmaa on haluttu
ratkaista Eurooppa-tasolla, ja Suomi on valmis ottamaan käyttöön
samankaltaisia toimenpiteitä kuin vuonna 2008, jolloin
pankkien likviditeetti sekä pääomatarve
turvataan tarvittaessa julkisista varoista, jotta vältyttäisiin
luottolamalta.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Eriarvoistava verotus on erittäin
suuri ongelma. Tässä jokunen viikko sitten valtiovarainministeriltä kysyttiin,
onko Suomessa mahdollista tulla samanlaisia ongelmia kuin Ruotsissa
on terveysyhtiöitten kohdalla ilmennyt. Valtiovarainministeri
ilmoitti, että hän on henkilökohtaisesti
tarkistanut Mehiläisestä, että siellä verot
on maksettu. No, se on tietysti aika suhteellista: Mehiläinen teki
211 miljoonan liikevaihdolla 40 miljoonaa voittoa ja maksoi siitä 360 000
veroja.
Meillä suuri ongelmahan on rajoittamattomat korkovähennykset
kansainvälisten konsernien sisällä, ja
tämä porsaanreikä meidän täytyisi
välittömästi pystyä tukkimaan.
Sama koskee myös siirtohinnoittelua. Tiedän, että valtiovarainministeriössä on
valmiina olemassa sapluuna, jolla voitaisiin näihin epäkohtiin
puuttua. Milloin hallitus tuo esityksen, niin että tähän
epäkohtaan puututaan?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Lintilä on täysin
oikeassa. Tämä yritysten rajoittamaton korkovähennys
on iso ongelma, ja on tietenkin valitettavaa, että siihen
ei viime vaalikaudella ehditty puuttua, mutta nyt siihen ollaan
puuttumassa, ja tarkoitus on antaa lakiesitys asiaan liittyen jo
ensi kevään aikana, jolloin eduskunta pääsee
asiaa käsittelemään.
Ylipäänsä tällä hallituksella
on hyvin tiukka linja mitä tulee veronkiertoon ja harmaaseen
talouteen. Harmaa talous on yksi tämän hallituksen
painopistealueista, johon muuten ensi vuonna tullaan laittamaan
20 miljoonaa euroa enemmän rahaa, jotta voimme monella
eri hallinnonalalla tehdä toimenpiteitä, joilla
kitketään niin veronkiertoa kuin muutakin harmaata
taloutta.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa puhemies! Syntynyt raamisopimus osoittaa erinomaisesti sen,
että Kataisen hallitus on erinomaisen kyvykäs
tekemään yhteistyötä ympäröivän
yhteiskunnan kanssa. Se on se kyky ja taito, jota tässä vaikeassa
taloudellisessa tilanteessa tarvitaan. Mutta myös tarvitaan
yrittäjyyttä, ja kun raamisopimukseen ei mahtunut
se tavoite, joka hallitusohjelmassa on, että työnantajalle
vanhemmuudesta aiheutuvat kustannukset jaetaan tasan, nyt kun raamisopimus
on hyväksytty, on katsottava eteenpäin. Todellakin,
kun nuo vanhemmuuden kustannukset ovat suurin yrittäjyyden
jarru siellä pienissä yrityksissä ja
myöskin suurin tasa-arvon häpeätahra
siellä työelämässä,
kysyn, voisiko pääministeri tai valtiovarainministeri
luvata, että tämä asia nyt hoidetaan
tämän kolmannen hallituksen ohjelmassa. Toivoisin,
että kuulisimme, että kolmas kerta toden sanoo.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tämä on merkittävä ongelma
silloin, kun se vaikuttaa nimenomaan naisten työmarkkina-asemaan.
Yleensähän se vaikuttaa nimenomaan naisten työmarkkina-asemaan.
Hallitusohjelmassa on kirjaus siitä, että meidän
pitää etsiä keinot, joilla tähän
voitaisiin puuttua, mutta tämä ei ole kauhean
yksinkertainen asia siitä syystä, että valtaosa
kustannuksista — siis sellaisista kustannuksista, jotka
kuuluvatkin yhteiskunnan piikkiin — on jo verovaroin maksettu
eli tätä tasa-arvoa on julkisen vallan toimenpiteillä edistetty.
Mutta kun suurin ero yleensä tulee sitten siinä,
minkälaisia työehtosopimuksia sekä työnantajapuoli
että palkansaajapuoli keskenään sopivat,
niin niitten sopimusten maksamiseen ei tietysti sitten valtiovaltaa
tai veronmaksajaa voi vaatia mukaan, koska se on kahden osapuolen, työnantajan
ja työntekijän, välinen sopimus. Mutta
toivon mukaan tämä erityisesti tuolla työmarkkinakentällä otettaisiin
vakavasti.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Hallitushan on nyt esimerkiksi viennin osalta
ryhtynyt toimenpiteisiin, että pk-yritysten kohdalla ostajaakin
rahoitetaan niin, että ostajalla on varaa ostaa suomalaisen
yrityksen tuotteita (Mauri Pekkarinen: Näin on ennenkin
ollut!) — Mutta nyt on vielä paremmin kuin edustaja
Pekkarisen aikana, näin ne ajat muuttuvat — ja
tässä suhteessa se on tärkeä asia.
Mutta muutoinkin sitten yritysten viennin osalta, olen aikaisemminkin kysynyt
tätä, kun pääministeri on ilmoittanut
Venäjänkin pääministerille,
että olemme perustaneet oikein Venäjä-ministeriryhmän,
niin millä tavoin siellä pk- ja pienten yritysten
asemaan aiotaan kiinnittää nyt huomiota, ja millä tavoin
kaikissa tilanteissa, synkimpinäkin aikoina, nimenomaan
pk-yritysten ja pienten yritysten rahoitus todella käytännössä turvattaisiin
ja tämä otettaisiin myös Euroopan unionin
politiikassa huomioon, koska Suomessa pk-yritysten osuus viennistä,
esimerkiksi Saksaan verrattuna, on tavattoman pieni.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Hallitus on ihan tuossa olisiko kuukausi
sitten vahvistanut julkista viennin rahoitusta. Eli kun ongelma
on siinä, että vientikauppa toteutuakseen vaatii
yleensä rahoitusta, joko sen ostajan rahoittamista niin,
että se kykenee ostamaan suomalaisia tuotteita, tai sitten
itse se kauppa muuten vaan vaatii rahoitusta, ja kun sitä ei johtuen
talouskriisistä ole aina markkinoilta saatavissa, niin
silloin julkisen vallan pitää tulla apuun. Tätä viennin
rahoitusta on nyt vahvistettu.
Mitä tulee sitten Venäjä-yhteistyöhön,
meillä on huomenna ensimmäinen Venäjä-ministerityöryhmän
kokous. Sen tarkoitus on koordinoida ennestään
jo erittäin aktiivista kanssakäymistä ja yhteistyötä Suomen
ja Venäjän ministeriöitten ja ministereitten
välillä, ja tässähän
tietysti kauppa on keskeisimpiä. Me emme voi mennä solmimaan
tai tekemään kauppoja, mutta me voimme tasoittaa
tietä pk-yritysten ja vähän suurempienkin
yritysten yhteistyössä ja kaupan tiivistämisessä Venäjän
ja Suomen välillä. Tämän ministerityöryhmän
toiminnan tavoite on se, että itse kukin meistä,
kun vierailee tai tapaa kollegaa, voi esimerkiksi yhdessä ottaa
vähän toisenkin rooteliin kuuluvia asioita, jotka
edistävät kahden maan välistä kaupankäyntiä.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä pääministeri
toi hyvin esille sen, kuinka tärkeää on
työehtosopimusten olemassaolo ja siellä turvattavat
ratkaisut. Kysynkin jatkoksi, kun tässä kysymyksessä tuotiin
huoli pienyritysten osalta, mitenkä valtiovalta itsessään
lähtee toimimaan sen peikon kanssa, että kunnat
mutta myös valtiovalta itsessään ovat
edistämässä kuitenkin omilla toimillaan
säästötavoitteiden paineessa sitä,
että me pakotamme yksinyrittäjyyteen. Me olemme
maa- ja metsätaloudessa nähneet, mitä on
tapahtunut, kun työehtosopimuksia on purettu ja metsureita
on pakotettu olemaan yksinyrittäjiä, ei olla enää metsäyhtiöiden
palveluksessa, vaan heidät pakotetaan yksinyrittäjyyteen.
He saavat kyllä saman palkan siitä tehdystä työstä,
mutta heille siirtyvät itsessään omasta eläkkeestään
huolehtimisen velvoitteet. Kuinka me pystymme torjumaan sen, että me
emme aja nyt tämän hallituksen aikana sitä,
mitä on tuolla maa- ja metsätalouspuolella tapahtunut?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kun puhutaan yksin yrittävistä,
niin täytyy olla hyvin tarkka siinä, ettei sanota,
että kaikki yksin yrittävät tai edes
merkittävä osa on ikään kuin
sillä harmaalla vyöhykkeellä, missä itse
asiassa on palkansaaja mutta on kuitenkin yrittäjäriskin
piirissä, koska iso osa yksin yrittävistä on mielellään
yrittäjiä. Yrittäjyys on monelle erinomainen
vaihtoehto, he ovat hyvin mielellään lähteneet
yrittäjiksi; osa haluaa kasvattaa toimintaa, osa haluaa
toimia yksin. Yrittäjyys on siis positiivinen arvo, mutta
tunnistan tuon ongelman, jonka edustaja totesi, eli meillä on
kasvava määrä tätä harmaalla
vyöhykkeellä olevaa, jossa ihminen on käytännössä työsuhteeltaan,
toimintatavoiltaan palkansaaja, mutta kaikki riskit siitä työtehtävästä on
sälytetty hänelle, jolloin hän on vastoin
omaa tahtoaan ehkä sitten ikään kuin yrittäjä.
Minä en tiedä, kuinka paljon valtiovalta tässä asiassa
voi toimia. Me voimme kannustaa terveeseen yrittäjyyteen
ja sitten pitää huolta siitä, että nämä ongelmakohdat
tunnistetaan, mutta ihan äkkiä ei tule mieleen,
millä tavalla sitä rajapintaa sitten voisi lainsäädännöllä hioa.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Yrittäjien jaksaminen ei kiinnosta
yleisellä tasolla. Sampo Pankin laajan tietokannan mukaan
yrittäjätulo yrittäjiksi rekisteröityneille
on noin 1 000 euroa kuukaudessa, siis alle köyhyysrajan.
Näin pienillä tuloilla myös yrittäjäeläkekertymä on
olematon. Siksi pienyrittäjien on pakko jatkaa pitkälle
yli vanhuuseläkeiän. Tämä ei
ole kannustavaa. Millä toimenpiteillä hallitus tukee
pienyrittäjyyttä, jotta pienyrittäjyys
olisi myös nuoria kiinnostava, todellinen vaihtoehto?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! On erittäin positiivista, että puhutaan yrittäjyydestä.
Meillä on normaalit, ihan terveet pelisäännöt yrittäjyydelle.
Toisinaan, kun halutaan vauhdittaa yrittäjyyttä,
me haluamme aina lähteä etsimään
keinoja, joilla sitä voidaan tukea. Pitää olla samaan
aikaan aika varovainen siinä, että yrittäjyyteen
kuuluu olennaisesti mahdollisuus menestykseen ja siihen kuuluu olennaisesti
mahdollisuus riskin toteutumiseen. Näin ollen ehkä paras keino,
jota yleensä ei tämmöisessä yrittäjyyskeskustelussa
kovasti arvosteta, mutta ehkä kuitenkin paras keino tukea
sekä pientä että vähän
suurempaakin yrittäjyyttä on se, että yhteiskunta
on vakaa eli meillä on tavallinen, hyvä talouskasvu, meillä on
reilut pelisäännöt, missä ei
ole harmaata taloutta, että jokainen voi yrittää ja
onnistua samalta viivalta. Olennaista on se: terveet pelisäännöt
ja toisaalta talouskasvu.
Me voimme yrittää joissakin tapauksissa tehdä jotain
hienosäätöä, kuten nyt vaikkapa
kasvuyrittäjyyden riskinoton kannusteiden parantamiseksi,
mistä valtiovarainministeri tuossa äsken totesi,
esimerkiksi kasvuyrittäjyyden veroja muuttamalla, mutta
ne ovat kuitenkin suuressa mittakaavassa aika pieniä kannusteita.
Järkevä verotuksen taso, kasvava, vakaa yhteiskunta,
terveet pelisäännöt — siinä on
hyvä kasvualusta sekä pienille että suurille
yrityksille.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Perussuomalaisille: On hyvä, että nyt
kannatte huolta pienten yritysten verotuksesta. (Perussuomalaisten
ryhmästä: Aina me olemme kantaneet!) Kuitenkaan
teidän omassa vaihtoehtobudjetissa te ette esitä sentinkään
latia pienyritysten verotuksen huojentamiseksi. (Välihuutoja perussuomalaisten
ryhmästä)
Mutta kysymys nyt hallitukselle: Arvoisa hallitus, te kyllä aika
hyvin toimitte nyt suurten yritysten suhteen. Yhteisöveroa
todellakin kevennetään, ja energiakustannuksista
aiheutuvaan taakkaan lupaatte, että energiaveroleikkuri
otetaan käyttöön, ja hyvä näin.
Mutta mitä tapahtuu pienten yritysten kohdalla? Pääomaverokantaa
kiristetään, (Ben Zyskowicz: Sitähän
te kannatatte!) ja pienet yritykset eivät saa energiaveroleikkuria,
niin kuin kaikki tiedämme. (Välihuutoja)
Lisäksi vielä aluekehitysrahoista, jotka ovat yritysten
kehittämisen kannalta tärkeitä, tai tutkimus-
ja kehittämisrahoista, molemmista, leikataan erittäin
merkittävästi. Kysymys kuuluu: Voisitteko te vielä jotenkin
niin kuin luovasti kehittää toimia, (Puhemies
koputtaa) joilla ihan oikein myös pienten ja joskus keskisuurtenkin
yritysten tietä nyt näissä oloissa tasoitetaan?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Minulle jäi hieman epäselväksi
se, oliko keskustapuolue vastustamassa hallituksen pääomatuloveron
kiristämisesitystä. Muistaakseni tuo sisältyi
myöskin teidän vaihtoehtobudjettiinne. (Mauri
Pekkarisen välihuuto)
Mutta mitä tulee vastaukseeni: Kuten aikaisemmin jo
totesin, yrittäjien tulosta suuri osa on ansiotuloa ja
hallitus ei ole kiristämässä ansiotuloverotusta,
koska me haluamme, että työnteko on jatkossakin
kannattavaa, mutta valitettavasti keskusta on kiristämässä ansiotuloverotusta
ja tätä kautta myöskin yrittäjien
verotusta. Hallitus on tekemässä selvityksen tutkimus-
ja kehityspanostuksia koskevasta verovähennyksestä ja,
kuten aikaisemmin kerroin, myöskin kasvuyrittäjyyteen
liittyvästä verokannustimesta. Näiden selvitysten
on tarkoitus olla toukokuuhun mennessä valmiita, ja sen
jälkeen me teemme sitten päätökset
siltä osin, otammeko jommankumman tai molemmat näistä vähennyksistä käyttöön. (Mauri
Pekkarinen: Siinä oli kyllä väärä väite!)
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! On erinomaista, että tämä vastuullinen
hallitus tekee juuri noita toimia kuin valtiovarainministeri toi esiin
yrittäjyyden kannustamiseksi. Aivan oikea ratkaisu oli
alentaa yhteisöveroa prosenttiyksiköllä ja
nyt vielä raamisopimuksen myötä puolella
prosenttiyksiköllä lisää. Mutta
on totta, että henkilöyhtiöt eivät
pääse osalliseksi tästä kasvukannusteesta,
kun ne ovat henkilöverotuksen piirissä.
Meillä on pitkään ollut sellainen
periaate yhteisöverotuksessa, yrittämisen verotuksessa,
että verotuksen ei tulisi ratkaista yhtiömuotoa
ja siksi verotuksen tulisi olla neutraalia eri yhtiömuotojen
välillä. Tähän päästäisiin
esimerkiksi tavalla, jota Suomen Yrittäjät on
esittänyt, että 90 prosenttia (Puhemies koputtaa)
henkilöyhtiöiden pääomatulosta
olisi veronalaista ja loppu verovapaata. (Jari Leppä: Edustajan
kannattaa tehdä lakialoite!) Jos tätä veroneutraalisuutta
(Puhemies: Kysymys!) halutaan jatkossa lisätä,
niin onko valtiovarainministeriö valmis etenemään tältä pohjalta,
vai mikä on se malli?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Me olemme näillä näppäimillä eli
hyvin lähitulevaisuudessa laittamassa pystyyn työryhmää,
jonka tarkoituksena on valmistella laajempaa elinkeinoverotuksen
kokonaisuutta, joka itse asiassa on sisällytetty myöskin hallituksen
hallitusohjelmaan. Siellä on monia eri veroelementtejä ja
toimenpiteitä, joita hallitusohjelman mukaisesti tällä vaalikaudella
on tarkoitus viedä eteenpäin. Olemme päätyneet
siihen, että paras tapa käydä tämä koko
elinkeinoverotus läpi on se, että meille tulee
työryhmä, jossa sitä valmistellaan. Uskon,
että tuo työryhmä tulee tekemään
hyvät esitykset myöskin siltä osin, miten
Suomessa jatkossa kannustetaan ihmisiä yrittäjyyteen
ja sitä kautta myöskin synnyttämään
Suomeen entistä enemmän työpaikkoja.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! On ihan luonnollista, että ministeri
ei kaikkea tiedä, mitä täällä on
esitetty. Me kuitenkin aika lailla yritimme tehdä perusteellisen
esityksen, ja siinä me esitämme tämmöistä yrittäjyyshuojennusta
pääomatuloveroon. Se on täällä esitelty.
Siitä ei ole vain puheissa kerrottu, mitä se on,
vaan siitä on lakialoite, ja minä toivon, että ministeri
tutustuu siihen. On erittäin tärkeää,
että se tulee tässä nyt, viimeistään
tässä, tiedoksi, että sellainen on olemassa.
Mitä tulee sitten siihen, että henkilöverotuksessa
me kiristämme, ministeri, te olette aivan oikeassa. Meidän
mallimme kiristää yli 70 000 euroa ansaitsevan
verotusta siihen verrattuna, mikä on hallituksen linja.
Meidän mallimme vähän huojentaa pienituloisempien
verotusta. (Ben Zyskowiczin välihuuto) Vielä mitä tulee
teidän lupaukseenne innovaatiokannustimesta, minä olen
ymmärtänyt, että te lupaatte sitä joskus
2013 ja sen jälkeiseen elämään.
Nyt puhutaan siitä, mikä on tilanne ensi vuonna.
Näillä kaikilla asioilla, joita minä luettelin äsken,
todellakin pienten yrittäjien suhteellinen asema heikkenee
(Puhemies koputtaa) ja erityisesti suuriin yrityksiin verrattuna.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Olen hyvin avoin kaikille esityksille, joilla
talouskasvua ollaan vauhdittamassa, ja myöskin vuoropuhelulle
opposition kanssa. Tulen perehtymään tuohon keskustan
tekemään esitykseen huolella ja otan sen mielelläni vastaan,
jos edustaja Pekkarinen sen minulle toimittaa.
Mitä tulee tähän t&k-verovähennykseen,
niin se ei ole ihan täysin ongelmaton asia. Siinä on monia
eri näkökulmia, jotka pitää ottaa
huomioon, ja sen takia se pitää myöskin
huolella selvittää. Tästä syystä me
olemme yhdessä työmarkkinaosapuolten kanssa sitoutuneet
siihen aikatauluun, että tuo selvitys tehdään
toukokuun loppuun mennessä. Se tehdään
huolella, perusteellisesti, ja sen jälkeen on sitten päätöksenteon
aika. Eli parempi on ensiksi tarkoin tutkia ennen kuin hutkitaan.
Mikael Jungner /sd:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia näistä puheenvuoroista.
Kaukonäköistä toimintaa hallitukselta.
Voi sanoa, että vaikeina aikoina Suomea on kohdannut herraonni.
Täältä kun katsoo, niin on suorastaan
innostava rivi rohkeita visionäärejä ministeriaitiossa.
(Välihuutoja — Eduskunnasta: Nyt kysymys! — Puhemies koputtaa) — Minähän
vasta aloitin.
Konkreettinen kysymys: Suomi osaamisellaan, verkostoillaan on
alkanut herättää jo kiinnostusta ulkomailla.
Tietooni on tullut, että Ruotsista, Baltiasta ja Venäjältä löytyy
kasvuyrityksiä, jotka haluaisivat aloittaa toimintansa
nimenomaan Suomessa. Tämä kansainvälinen
kiinnostus on aikamoinen onnenkantamoinen, ja kysymys kuuluu: onko
hallituksessa ajatuksia siitä, miten helpotettaisiin ulkomaisten
kasvuyrittäjien Suomeen tuloa ja sen yritystoiminnan Suomessa
aloittamista?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tuo on mielenkiintoinen ajatus. Olen kuullut
ihan samaa. Erityisesti Venäjällä on
nuoren sukupolven hallussa olevia kasvavia yrityksiä, jotka
ovat kiinnostuneita tulemaan Suomeen, mahdollisesti jopa listautumaan
Suomessa, sen takia, että he kokevat, että tämä olisi
hyvä paikka päästä eurojärjestelmään
kiinni, löytää uudet kasvumahdollisuudet,
hyödyntää myös suomalaista osaamista.
Kun tämmöistä kiinnostusta on, niin meidänhän
täytyy olla ehdottomasti kiinnostuneita tästä yrityskannasta.
Me tarvitsemme lisää kasvuyrittäjyyttä,
me tarvitsemme lisää kansainvälisiä yrityksiä.
Meidän pitää etsiä... Itse asiassa
erittäin hyvä teemakeskustelu huomenna Venäjä-ministerityöryhmässä.
Valitettavasti ministeri Häkämies ei taida olla
huomenna paikalla. Mutta hyvä huomio. Tätä asiaa pitää kyllä erittäin
vakavalla mielellä tutkia. Me voimme hyötyä tästä uudesta
kasvuyrittäjyydestä Venäjällä.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Tässä edustaja Jungnerin
kysymyksessä viitattiin osin bisnesenkeleitten tukemiseenkin.
Minun mielestäni on turhaa puhua bisnesenkeleistä niin
kauan kuin esimerkiksi monella rakennustyömaalla ongelmana
ovat paremminkin helve-tinenkelit.
Mutta tästä alkuperäisestä kysymyksestä me kuulimme,
että yli 100 000 pienyrittäjää asetetaan
eriarvoiseen asemaan, ja sitä tietoa pitää peilata
sitä vasten, että arvonlisäveroahan tullaan korottamaan.
Se on työn verottamista, ja eritoten se rassaa semmoista
yrittäjää, jolla oman työn osuus
on suuri, ja arvonlisävero on sen lisäksi vielä aina
tasavero. Onko hallitus valmis, kun me tiedämme, että olemme
menossa kovia aikoja kohti, rakentamaan erityisen pienyrittäjäohjelman
ja ottamaan siihen mukaan esimerkiksi vapaan poisto-oikeuden, joka
olisi erittäin joustava työkalu keventää pienyrittäjien
kustannustaakkaa?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Vastausta tulee valtiovarainministeri Urpilaisen suunnasta.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Hallituksen ohjelmassa ei ole yleistä arvonlisäveron
korotusta. Se ei hallituksen ohjelmaan sisälly.
Mitä tulee näihin poisto-oikeuksiin, niin
se on yksi asia, jota me olemme myöskin pohtimassa osana
tätä elinkeinoverotuksen kokonaisuutta. Kyllä tämä hallitus
on hyvin vahvasti sitoutunut yrittäjyyden edistämiseen,
koska vaan sitä kautta Suomi saa myöskin lisää työpaikkoja
ja pärjää tulevaisuudessa. Totta kai
nämä verotukselliset yksityiskohdat ovat sellaisia,
jotka yrittäjien arjessa tuntuvat ja ovat tärkeitä,
mutta kyllä vielä, sanotaanko, vähintään
yhtä tärkeä on se yleinen ilmapiiri,
joka yhteiskunnassa vallitsee, se, uskommeko me siihen, että suomalaiset
yritykset pärjäävät ja täällä on
jatkossakin sellaista osaamista ja uusia innovaatioita, jotka kansainvälisessä kilpailussa
pärjäävät. Minusta tätä ilmapiiriä jokaisen
meistä pitää kaikin mahdollisin tavoin
olla edistämässä.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeri hyvin totesi tästä yleisestä yrittäjyysilmapiiristä.
Siihen ilmapiiriin kuuluu osittain myös se, että meidän
pitää olla iloisia niistä onnistumisista,
mitä Suomessa tapahtuu, olla iloisia eikä kateellisia
siitä, että joku suomalainen saa idean, jota hän
on valmis toteuttamaan, hän menestyy sen idean kanssa, koska
se ei ole keneltäkään pois vaan se on
meille kaikille lisää. Toivoisin, kun täällä paljon
puhutaan nyt pienyrittäjyydestä ja yrittäjyydestä, että me
suvaitsisimme myös ne onnistujat, koska se on suomalaisen
yhteiskunnan rikkaus. Siitä tulee työpaikkoja,
siitä tulee verotuloja, siitä tulee hyvinvointia,
kun joku onnistuu. Tätä ilmapiiriä me
tarvitsemme tähän maahan enempi. Onnistujia ei
ole koskaan liikaa; epäonnistujia tulee siitä, jos
ei ole onnistujia.