Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa puhemies! Merenkurkun laivaliikennettä liikennöivä RG
Line on jättänyt konkurssihakemuksen Pohjanmaan
käräjäoikeudelle tämän
viikon tiistaina. Tämä tarkoittaa sitä,
että laivayhteys Vaasan ja Uumajan välillä loppuu,
ellei hallitus ohjaa varoja laivaliikenteen jatkumiseksi.
Hallitusohjelmaan on kirjattu väkevästi, että hallitus
tukee Merenkurkun liikenteen jatkamista. Laivaliikenteen edellytysten
turvaaminen on välttämätöntä Suomen
ulkomaankaupan ollessa erittäin riippuvainen meritse tapahtuvista
kuljetuksista. Vaasan ja Uumajan välinen laivayhteys on
erittäin tärkeä sekä alueelle
että koko Suomelle.
Arvoisa puhemies! Edellisen perusteella kysyn liikenneministeriltä,
joka eilen vieraili Vaasassa: mitä hallitus aikoo tehdä turvatakseen
Merenkurkun laivaliikenteen jatkuvuuden?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Ensimmäinen, tärkein
toimi on käynnistetty jo yhteistyössä Vaasan
ja Uumajan alueitten toimijoitten kanssa. Se vaatii sen, että tänä päivänä on
asetettu konkurssipesän hoitaja yhtiölle, jotta
pääsemme yhdessä järjestämään
asiaa niin, että mahdollisimman nopeasti liikenne Merenkurkun
alueella jatkuu eikä tähän tule pitkäaikaista
katkosta.
Puolitoista viikkoa sitten asetimme ministeriössä työryhmän
selvittämään Merenkurkun liikenteen pitkäaikaista
ja säännönmukaista turvaamista, ja se
työryhmä on aloittamassa työtään. Tätä ei
tietenkään ennakoitu, niin että olisimme odottaneet
yhtiön konkurssia, ja tämä tuli tietysti siinä mielessä ikävään
aikaan ja vaikealla hetkellä, mutta joka tapauksessa teemme
yhteistyötä sekä rajan yli että maan
sisällä asian kuntoon laittamiseksi.
Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa puhemies! RG Linen taloudellinen tilanne johtuu osaltaan
siitä, että kaksi viimeistä talvea olivat jääolosuhteiltaan
erittäin vaikeat. Jäänmurtajakalustoa
ei ollut saatavissa riittävästi Merenkurkkuun.
Kysyn vielä: mitä hallitus aikoo tehdä turvatakseen
Merenkurkun jäänmurtajakaluston riittävyyden?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa puhemies! Voin ilokseni kertoa, että tänä päivänä Suomen
hallitus on operoinut Ruotsin hallituksen kanssa liikennevirastojensa
kautta ja olemme allekirjoittaneet jäänmurtoyhteistyösopimuksen,
joka takaa sen, että vastaavanlaisia ongelmia ei Merenkurkussa
eikä koko meidän yhteisellä merialueellamme
tule vastaisuudessa olemaan. Elikkä hallitus on ollut aktiivisesti
liikkeellä, jykevästi paikalla ja toimintakuntoinen. (Naurua)
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Minun on ehkä liian aikaista kiittää ministeriä,
koska tällä hetkellä elämme
tuossa Merenkurkun helmessä, Vaasan kaupungissa, hieman
hätääntyneissä tunnelmissa suoraan
sanottuna. Vaasan kaupunki on pitkän aikaa, myös
Pohjanmaan liitto, ollut mukana tässä tekemässä,
ja ennen kaikkea kyseessä on historiallinen, satoja vuosia
vanha, elävä kauppareitti, kulttuurivaihtoreitti,
yhteisen elämäntavan reitti. Se katkesi vähän
oudosti Suomen EU-jäsenyyden myötä, kun tax-free
sieltä lähti pois, mutta nyt on ollut onneksi
toimia, paikallinen yrittäjä on hoitanut tätä tähän
asti. Tämä jäänmurtaja-apu,
mikäli sitä nyt tänä talvena
tarvitaan, on varmaan tulevallekin järjestelylle tarpeen,
ja kaiken kaikkiaan kiinnostaisi, kuinka Suomi jatkossa turvaa satamien kautta
tulevan meriliikenteen, koska siitä olemme riippuvaisia.
Mutta ehkä vielä kysymys myös sen
suhteen, että Vaasan satama ei nyt ollut tuossa TEN-verkostoesityksessä,
ja silti kyseessä on Keskipohjolan tärkein mahdollinen
reitti. Mennään sitten Norjasta (Puhemies koputtaa)
Uumaja—Vaasa-väliltä vaikka itärajan
yli asti, niin Keskipohjolan reitti tulisi turvata.
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa puhemies! Edustaja Kumpula-Natri on täysin oikeassa
tässä asiassa, ja kun ministeri eilen vieraili
isoilla yhtiöillä, esimerkiksi Wärtsilällä,
niin sataman merkitys ja arvo eritoten sillä alueella korostuu,
varsinkin liittyen näihin maantiekuljetuksiin, mitä siellä isojen
moottoreiden osalta tapahtuu. Uskon, että hallitus nyt
ennen U-kirjelmän tuloa eduskuntaan miettii vielä sekä ydinverkon
että kattavan verkon osalta, minkälaisen linjauksen
Suomi tässä asiassa tulee tekemään.