Jari Lindström /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Maankäyttö- ja rakennuslain
166 § on laissamme keskeinen säännös, kun
kysymys on rakennetun ympäristön kelvollisesta
hoidosta erityisesti rakennusten ja niiden lähimmän
ympäristön siisteyden, turvallisuuden ja terveellisyyden
kannalta. Sanottu pykälä yhdessä lain
182 §:ssä olevan uhkasakko- ja teettämisuhkasäännöksen
kanssa antaa kunnan rakennusvalvontaviranomaiselle jonkin verran
tehostekeinoja kunnan valvoessa rakennusten ja niiden ympäristön
säilymistä lain vaatimassa kunnossa.
Rakennusvalvontakäytännössä on
kuitenkin osoittautunut, että sanotut maankäyttö-
ja rakennuslain säännökset ovat teholtaan
riittämättömiä, milloin huonosti
hoidetun rakennuksen ja rakennusympäristön omistaja
tai haltija suhtautuu kielteisesti ja käyttää hyväkseen
kaikkia viivytyskeinoja asian pitkittämiseksi. Monissa
kunnissa on esiintynyt ja esiintyy joitakin poikkeuksellisen hankalia
tapauksia, joissa törkyisessä tilassa oleva rakennus
ja/tai rakennusympäristö vuodesta toiseen
pilaa yleistä ja erityisesti naapuruston viihtyisyyttä ja
voi aiheuttaa terveydellistäkin haittaa, kun viranomaisilla
ei ole riittäviä lain suomia keinoja nopeasti
vaikuttavaan toimintaan.
Keskeisin lainsäätäjän edelleenkin
antama ase sanotun kaltaisille ympäristöään
pilaaville häiriköille on heidän rajoitukseton
oikeutensa valittaa aina korkeimpaan hallinto-oikeuteen asti. Heidän
jatkovalituksensa hallinto-oikeudesta korkeimpaan hallinto-oikeuteen
ovat lähes poikkeuksetta pelkkää ajan
voittamiseksi tapahtuvaa kiusantekoa ilman reaalisia mahdollisuuksia
menestyä korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Mitkään
oikeusturvanäkökohdat eivät puolla heidän rajoituksetonta
valitusoikeuttaan, joten tässä lakialoitteessa
esitetään valituskiellon säätämistä uudella
190 §:ään sisällytettävällä momentilla. Momentissa
asetettaisiin valituksen tutkiminen riippuvaksi valitusluvasta,
siten kuin monissa muissakin asiatyypeissä nykyään
jo edellytetään KHO:n tapauskohtaisesti harkittua
valituslupaa, kuten hallintolainkäyttölain 13 §:ssä otsikolla "Valitusoikeuden
rajoittaminen" on linjattu.
Arvoisa puhemies! Toinen tässä lakialoitteessa
esitetty keino kunnan aseman parantamiseksi on turvata niitä kunnan
rahasaamisia, joita syntyy kunnan käyttäessä maankäyttö-
ja rakennuslain sallimia uhkasakko- ja teettämisuhkakeinoja saadakseen
kyseiset ongelmakiinteistöt siivotuiksi ja lain vaatimaan
kuntoon. Maakaaren 20 luvun tuntema kiinteistöpanttityyppi,
lakimääräinen kiinteistöpanttioikeus,
tarjoaa tähän oikeusteknisen keinon. Tämän
vuoksi maankäyttö- ja rakennuslakiin on syytä lisätä säännös
uudeksi momentiksi 182 §:ään
siitä, että kunnalla on suoraan lain nojalla kyseinen
panttioikeus laiminlyöntien ja korjaustoimien kohdekiinteistöön.
Lisäksi kuntien kyseisten saatavien turvaamiseksi on
perusteltua selventää uudella lakitekstin lauseella
182 §:ssä, että näillä kunnan
saatavilla on niin sanottu suora ulosottokelpoisuus ilman tuomiota
siten kuin säädetään verojen
ja maksujen täytäntöönpanosta
annetussa laissa. Vastaava säännös onkin
jo maankäyttö- ja rakennuslain edeltävässä eli
181 §:ssä eräiden toisenlaisten saatavien
hyväksi.
Arvoisa puhemies! Ympäristöministeriö pyysi
Kouvolan kaupungilta lausuntoa lakiehdotuksesta maankäyttö-
ja rakennuslain muuttamiseksi. Lausunto oli Kouvolan rakennusympäristölautakunnan
käsiteltävänä 20. kesäkuuta
2012 ja lähti ympäristöministeriöön
9.7.2012, kuten sitä oli pyydetty. Ympäristöministeriön
valmistelussa ei ollut otettu ollenkaan kantaa maankäyttö-
ja rakennuslain kappaleeseen 24, "Pakkokeinot ja seuraamukset",
joka monen rakennustarkastajan mielestä ympäri
Suomen vaatisi tuhdimpaa tarkastelua nimenomaan pakkokeinojen ja
aikaa vievän kuulemisen ja muutoksenhakuprosessin järjestämiseksi
sellaiseksi, että se palvelisi muitakin kuin valittajaa
eli sitä hankalaa naapuria, joka ei välitä muun
yhteiskunnan viihtyvyydestä ympärillään.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun yhdyskuntarakenne tiivistyy, tämä asia
tulee päivä päivältä hankalammaksi
ja myös taloudellisesti merkittävämmäksi.
Jos naapuri jättää omat rakennuksensa
tai niihin liittyvät tonttialueet täysin hoitamatta,
sillä on välitön vaikutus naapuristossa
olevien kiinteistöjen arvoon. Eri maissa tässä asiassa
on tiukempaa lainsäädäntöä kuin
perinteisesti Suomessa on noudatettu. Rakennusvalvonta katsoo aika
pitkään, usein vuosia, ennen kuin puuttuu. Kohde,
yritys tai yhteisö tai kotitalous yleensä, pystyy
vetkuttelemaan myös toiset useat vuodet, ennen kuin asiaan
saadaan muutosta. Sen johdosta minun mielestäni tähän
asiaan olisi muiden taloudellisten etujenkin ollessa merkittäviä syytä puuttua.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa puhemies! Kiitos edustaja Lehdelle, tämä on
juuri näin. Ihan tällaisena esimerkkinä,
että meillä on pisin tällainen iisakinkirkon
rakentaminen kestänyt yli 30 vuotta, jatkuvaa valittamista
eikä aikomustakaan puuttua siihen asiaan. Tämä on
yksi syy, minkä takia tämä lakialoite.
Tämä on ollut pitkään jo tiedossa,
ja tätä on jo aikaisemmissa eduskunnissa ymmärtääkseni
yritetty jollain lailla viedä eteenpäin. Minä olen
saanut tässä hyvää apua rakennuspäällikön
ja rakennustarkastajien kautta, ja sitä kautta on koetettu
puuttua. Tässä on joillain ehkä semmoinen
pelko, että tässä lyödään viranomaisille
liikaa valtaa, mutta kyllä minä sanoisin näin
entisenä rakennuslautakunnan puheenjohtajana, että se
on pienempi pelko kuin se jatkuva valittaminen ja se, että lautakunta
joutuu jatkuvasti näitten asioitten kanssa tappelemaan.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa puheenjohtaja! Esimerkiksi Ruotsissa, kun ajaa maaseudulla,
havaitsee eron: siellä ei juurikaan huonosti hoidettuja
maatiloja ja kiinteistöjä ole. Yhdysvalloissa, missä minulla
on loma-asunto, siinä kaupungissa sakotetaan, jos ruoho
on leikkaamatta yli kaksi viikkoa; jos on yli neljä viikkoa,
niin sinne tulee kaupungin puolesta leikkaaja ja lasku on kyllä sitten
sen mukainen. Sama koskee monia muita yksityiskohtia, kuten ajoliuskojen
siivottomuutta tai katolla olevaa sammalta. Eli eri maissa tässä asiassa
on tuntuvasti tiukempi normisto käytössä kuin
Suomessa.
Keskustelu päättyi.