2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi työttömyysturvalain
muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Hallitusohjelmassa todetaan, että työttömyysturvajärjestelmää
uudistetaan
tavoitteena järjestelmän yksinkertaistaminen ja
selkeyttäminen ja että uudistamisen tavoitteena
on nykyistä nopeampi työllistyminen. Tällä esityksellä toteutetaan
tätä tavoitetta.
Tosin jo tämän uudistustyön kuluessa
on tehty jo useita uudistuksen tavoitetta tukevia muutoksia lainsäädäntöön.
Esimerkiksi lomakorvauksen jaksottamisesta tai työmarkkinatuen
tarveharkinnasta luopuminen ovat olleet tällaisia uudistuksia.
Kun lisäksi otetaan huomioon hallituksen rakennepoliittisessa
ohjelmassaan ja työmarkkinajärjestöjen
työllisyys- ja kasvusopimuksessaan viikko sitten tekemät
työttömyysetuuksia koskevat päätökset,
työttömyysturvajärjestelmä muuttuu
näiden jo tehtyjen ja tulevien toimien, muutosten myötä merkittävästi aikaisempaa
kannustavammaksi ja työntekoa suosivammaksi.
Tässä esityksessä kannustavuutta
on pyritty lisäämään parantamalla
etuuksia niillä, jotka osallistuvat aktiivitoimiin tai
jotka ovat työttömyysaikana työssä.
Koska esitys on pyritty tekemään kustannusneutraalisti,
sisältyy esitykseen myös työttömyysturvan
heikennyksiä. Keskeisin näistä on luopuminen
korotetusta päivärahasta, jota on maksettu 20
ensimmäiseltä työttömyyspäivältä.
Työtön saa tällöinkin normaalin
työttömyyspäivärahan työttömyysajalta.
Myös niin sanotun työttömyysputken nousun
yhdellä vuodella vuonna 1957 ja sen jälkeen syntyneillä voi
joku kokea heikennykseksi. Tutkimusten mukaan kuitenkin aiemmin
tehdyt ikärajan korotukset ovat lisänneet ikääntyneiden
työllisyyttä. Toisin sanoen ikärajan
nostaminen suojaa työntekijöitä irtisanomisilta.
Jos kuitenkin ikääntynyt joutuu irtisanotuksi,
työttömyysetuuden saaminen on turvattu kunnille
asetetulla työllistämisvelvoitteella.
Myös ansiopäivärahan kestoon on tehty
vähäinen muutos. Jos työnhakijalla on
työhistoriaa alle kolme vuotta, ansio-osaa maksetaan 500
päivän sijasta 400 päivää.
Lisäksi työttömälle, joka kieltäytyy
työllistymisestä edistävästä palvelusta 250
ensimmäisen työttömyyspäivärahapäivän
aikana, ansio-osan maksamista lyhennetään 100 päivällä.
Esitykseen sisältyvien muutosten tavoitteena on suosia
työntekoa ja poistaa sellaisia tilanteita, joissa työn
vastaanottamisesta voi seurata jotain haittaa työttömälle.
Koska tavoitteena on ollut myös yksinkertaistaa lainsäädäntöä,
on laissa olevien poikkeussäännösten
määrää pyritty vähentämään.
Poikkeussäännökset nimittäin
monimutkaistavat lakia, mutta niillä on kuitenkin merkitystä osalle
työttömistä. Sen vuoksi tällaista karsintaa
on voitu tehdä vain rajallisesti.
Arvoisa herra puhemies! Muutokset merkitsevät kokonaisuutena
sitä, että työttömien on helpompi
säilyttää oikeutensa työttömyyspäivärahaan
ja että merkittävä määrä työmarkkinatukea saavista
siirtyy työttömyyspäivärahalle.
Tähän vaikuttaa se, että työssäoloehto
lyhenee 34 viikosta 26 viikkoon ja että korkeimmalla korotetulla
palkkatuella tehty työ voidaan lukea koko työssäoloehtoon,
kun nyt siitä voidaan lukea vain puolet. Tekemällä työtä voi
siis aiempaa paremmin vaikuttaa työttömyysturvaansa
ja sen tasoon.
Uudistuksessa on huomioitu työmarkkinatuen saajia myös
siten, että työllistymistä edistävän palvelun
ajalta voidaan maksaa korotusosaa työmarkkinatuen saajalle
työttömyyden kestosta riippumatta. Nyt pitkään
työttömänä olleilla ei ole oikeutta
korotusosaan. Lisäksi työmarkkinatuen saajilta
otettaisiin omavastuu vain silloin, kun työmarkkinatuen
maksaminen alkaa. Lyhytaikainen työssäolo ei siten
aiheuta uutta omavastuuaikaa, mikä helpottaa töiden
vastaanottamista.
Arvoisa puhemies! Suuri rakenteellinen ja järjestelmää yksinkertaistava
muutos on luopuminen muutosturvalisästä ja muutosturvan
ansio-osasta. Muutosturvan piiriin voi nykyisin kuulua kuudella
eri perusteella. Työ- ja elinkeinotoimiston on tullut selvittää,
kuuluuko työnhakija muutosturvan piiriin ja antaa asiasta
lausunto työttömyyspäivärahan
maksajalle. Tästä nyt siis luovutaan. Kaikille
työllistymistä edistävässä palvelussa
oleville maksetaan korotusosaa tai korotettua ansio-osaa, joka on
nykyisen muutosturvan tasoinen. Muutosturvan hyväksi havaittuun
toimintamalliin tämä ei tuo muutosta, vaan irtisanomisten
yhteydessä työ- ja elinkeinotoimisto on edelleen
työpaikalla auttamassa irtisanotuksi tulleita työntekijöitä löytämään
työtä tai koulutusta.
Uudistuksessa pyritään suosimaan nopeaa työllistymistä myös
esimerkiksi siten, että päivärahaa ei
lasketa uudelleen eikä uutta omavastuuta oteta, jos työtön
täyttää työssäoloehdon
vuoden kuluessa työttömyyspäivärahakauden
alkamisesta. Käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että jos työtön ottaa
matalapalkkaisen työn ja jää siitä työttömäksi
vuoden sisällä työttömyyspäivärahakauden
alkamisesta, niin hän säilyttää aiemman
päivärahatasonsa. Tavoitteena on siis kannustaa
vastaanottamaan lyhytkestoista, aikaisempaa matalamminkin palkattua
työtä jo työttömyyden alkuvaiheessa,
jotta työttömyys ei pitkittyisi ja työllistyminen
sitä kautta vaikeutuisi.
Arvoisa puhemies! Yrittäjien työttömyysturvaan
esitetään useita heidän asemaansa parantavia
muutoksia. Työssäoloehtoa ehdotetaan lyhennettäväksi
18 kuukaudesta 15 kuukauteen. Yrittäjien työssäoloehtoon
vaadittavaa eläkevakuutettua tuloa nostetaan 1 000
euroon kuukaudessa, ja tähän voidaan lukea kaikki
yrittäjän eläkevakuutettu tulo eläkelajista
riippumatta. Tulon korotus helpottaa hieman yrittäjän
perheenjäsenen mahdollisuutta päästä työttömyysturvalle perheen
yritystoiminnan heikentyessä pysyväisluonteisesti.
Yritystoimintaa pidetään myös aiempaa
helpommin sivutoimisena, mikä osaltaan edesauttaa yritysten
perustamista.
Arvoisat kuulijat, lait ovat tarkoitettu tulemaan voimaan 1.
päivänä tammikuuta 2014. Yrittäjien
työssäoloehtoon tehdyt muutokset tulevat voimaan
kuitenkin vasta 2015 alusta lähtien. Yrittäjien
työttömyyskassoissa on jäsenenä yrittäjiä,
jotka ovat ottaneet vakuutuksen ehdotettua matalammalle summalle.
Kun työttömyyspäivärahan perusteena
käytettävä työtulo voi olla korkeintaan
eläkevakuutetun tulon suuruinen, näiden yrittäjien
on nostettava eläkevakuutuksensa määrää.
Tämän muutoksen tekemiseen on haluttu varata yrittäjille
siirtymäaikaa.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä yksinkertaistaminen
työttömyysturvalain muuttamisessa on kovasti tervetullut
asia. Ei siitä kovin yksinkertainen tule tämänkään
muutoksen jälkeen, joka on todella laaja, ja pääsääntöisesti tervehdin
itsekin sitä ihan kiitoksella. Siellä on puututtu
oikeisiin asioihin. Se, että ihmiset työllistyvät
nopeammin kuin tänä päivänä,
on ehdottomasti oikeansuuntainen tähtäys, kun
vain sitten olisi niitä töitä. Sehän
tässä se iso ongelma on.
Nostan ihan muutamia asioita täältä esille.
Tämä on tosiaan laaja paketti. Siellä on
niitä keppejä ja porkkanoita myöskin
matkassa, mutta kyllä tämä työttömyyspäivärahan
saamisen ehto — eli työssäoloehtoa lyhennettäisiin
34 viikosta 26 viikkoon ja yrittäjillä 18 kuukaudesta
15 kuukauteen — on tervetullut tänä aikana.
Itse asiassa sen työssäoloehdon kerryttäminen
on kovasti vaikea asia, kun on niitä pätkätöitä,
ja tämä mahdollistaa sen, että nopeammin
ja paremmin ehkä sitten selviytyy siitä työssäoloehdon
kartuttamisesta. Tämä työmarkkinatuen
tarveharkinnan poistaminen, mikä on tapahtunut jo aikaisemmin,
oli tosi iso asia, koska leikkuri oli aika raju siinä,
alkoi 1 700 euron kieppeiltä ja 3 000:ssa
se käytännössä meni miinukselle.
Sovitellun päivärahan maksamiseen ja sen ansiopäivärahan
perusteena olevan palkan laskemiseen ehdotetaan muutoksia, jotka
helpottavat sen toimeenpanoa ja nopeuttavat päivärahahakemuksen
käsittelyä. Se on todella tervetullut uudistus.
Minkä verran sillä siihen pystytään
vaikuttamaan? En tiedä, kun se ei ole vielä voimassa
eikä kokemuksia ole, mutta joka tapauksessa tämä soviteltu
päiväraha on tähän mennessä aiheuttanut
monta harmaata hiusta ja monta kyyneltä silmäkulmaan.
Kaikki, mikä siinä tehdään sen
toimivuuden parantamiseksi, on kyllä ihan plussaa kurkulle.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä esityksessä puututaan
siis myös tähän niin sanottuun eläkeputkeen,
ja sitäpä pohdiskelen myös minä tässä omassa
puheessani.
Työurien pidentämiseksi työttömyysturvalakia
ehdotetaan siis muutettavaksi siten, että vuonna 57 ja
sen jälkeen syntyneiden lisäpäiväoikeuden
alaikärajaa nostettaisiin yhdellä vuodella 60
vuodesta 61 vuoteen. Työttömyysturvalakiin esitetään
säännöstä, jonka mukaan 60 vuotta
täyttäneiden työssäoloehto kertyisi
myös työllistymistä edistäviin
palveluihin osallistumisen ajalta. Edellytyksenä kuitenkin
on, että kyseessä oleville työnhakijoille
voidaan tarjota työvoimapoliittisesti tarkoituksenmukaisia
palveluita tai sellaista palkkatuettua työtä,
joka parantaa heidän myöhempiä mahdollisuuksiaan
työllistyä. "Jos palvelulla ja palkkatuetulla
työllä ainoastaan täytetään
työssäoloehto, ehdotetulla säännöksellä ei
olisi työuria pidentävää vaikutusta", myönnetään
tässä esityksessä.
Muutoksen on arvioitu vähentävän
työttömyysturvamenoja arviolta 18 miljoonalla
eurolla. Työ- ja elinkeinotoimisto järjestäisi
60 vuotta täyttäneille mahdollisuuden osallistua
työllistymistä edistävään
palveluun tai palkkatuettuun työhön ennen työttömyyspäivärahan
enimmäisajan täyttymistä. Työllistymistä edistävä palvelu tai
palkkatuettu työ olisi järjestettävä siten,
että työnhakija täyttäisi uudelleen
työssäoloehdon. Säännöksen
soveltaminen alkaisi vuonna 2017 ja sen piiriin tulisivat siis ensimmäisenä vuonna
1957
syntyneet.
Herra puhemies! Aiemmin tehdyt ikärajan nostot ovat
perustelutekstissä mainittuina tutkimusten mukaan lisänneet
ikääntyneiden työllisyyttä,
joten ehdotus vaikuttaisi nostavan työuria. Hallitus siis
lähtee siitä, että nostamalla ikärajaa
eli vaikeuttamalla eläkeputkeen pääsemistä pidennetään
työuria. No, näinhän tapahtuu pakostakin.
Eri asia on se, kuinka työuransa loppupäässä oleva
jaksaa vielä sen yhden vuoden tai pidempään.
Ilman merkittäviä panostuksia työhyvinvointiin
eivät työurat tule oikeasti pitenemään.
Toisaalta esityksessä pyritään takaamaan yli
60-vuotiaiden työttömien säilyminen ansiosidonnaisen
turvan piirissä, ja se on hyvä asia.
Pelkään kuitenkin tämänkin
uudistuksen vaikuttavan kielteisesti eri eläkejärjestelmiin.
Se tullee nostamaan painetta niiden suuntaan. Odotan varsin suurella
mielenkiinnolla sitä, mitä on tuo tarkoituksenmukainen
palvelu ja toisaalta, miten ymmärretään
palkkatuettu työ, joka tukee 60 vuotta täyttäneiden
myöhempiä mahdollisuuksia työllistyä.
Tulkinnat näissä asioissa eivät saa olla
kirjavia vaan saman oloisia koko maassa. Tämähän
vaatii myös työnantajilta aivan uudenlaista asennoitumista
iäkkään työntekijän
palkkaamiseen.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Ihmettelen kyllä niitä puheita,
että sanotaan, että työttömyysturvajärjestelmä selkiytyy.
Se menee monelta osin entistä sekavammaksi, tulee poikkeusryhmiä,
erilaisia määräaikoja ja osalla työttömistä työttömyysturvaa
on alettu murentaa. Valitettavasti se leikkuri kohdistuu niihin
henkilöihin, työttömiin, jotka ovat tulossa
työmarkkinoille tai joilla työhistoria on jäänyt
lyhyeksi. Ennen kaikkea tilanne vaikeutuu niillä, joilla
työhistoriaa on vähemmän kuin 3 vuotta.
Nythän työttömyysturvan ansiosidonnaisen osan
kestoon tulee 300, 400 ja 500 päivän rajat. Hankalin
tilannehan on ilman muuta, jos sattuu olemaan nuori, jolla on vähän
työhistoriaa, alle 3 vuotta: se lyhentää 100
päivällä työttömyysturvan
kestoa. Jos kieltäytyy toimenpiteestä sen 250 päivän
aikana, niin sitten vähennetään taas
100 päivää sieltä loppupäästä,
mutta sen lisäksi tulee vielä sitten korvaukseton
määräaika siitä kieltäytymishetkestä.
On varmaan perustuslakivaliokunnassakin mielenkiintoinen tehtävä pohtia, voiko
samasta rikkeestä antaa kaksi eri rangaistusta, joista
toinen laukeaa heti ja toinen sitten sieltä työttömyysturvan
loppupäästä.
Tässä on hyviäkin osioita. Ilman
muuta työssäoloehdon lyhentäminen 26
viikkoon on iso asia, samaten kuin se, että yrittäjän
ja yrittäjän perheenjäsenen työttömyysturvan
ehtoja selkiytetään. Siellä on ollut
aika karmeita väliinputoajaryhmiä ja -tapauksia.
Hyvä, että niissä edetään,
mutta kyllähän tässä on suunta
se, että nuorilla ja monella epävakaisessa työmarkkina-asemassa
olevalla asema heikkenee.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä on todella suuri paketti.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi työttömyysturvalakia,
julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annettua lakia,
työsopimuslakia, kunnallisesta viranhaltijasta annettua
lakia ja merityösopimuslakia. Ehdotetuilla muutoksilla
toteutettaisiin työmarkkinajärjestöjen
työurasopimukseen sisältyvät ehdotukset.
Kuten täällä on sanottu, esityksessä on
sekä hyviä että huonoja asioita. Kovin
tarkasti en ole tätä pakettia lukenut, mutta huonoina
asioina voidaan pitää muun muassa sitä,
että työurien pidentämiseksi ehdotetaan
lisäpäivärahaoikeuden alkamisikää nostettavaksi
60 vuodesta 61 vuoteen.
Myös työttömyysturvaan ehdotetaan
useita heikennyksiä. Ansiosidonnaiseen on tulossa heikennyksiä,
sillä ansiopäivärahan ansio-osan kestoa
ehdotetaan lyhennettäväksi niillä työntekijöillä,
jotka eivät ole olleet työssä vähintään
kolmea vuotta ennen työttömyyden alkua. Päivärahakausi
lyhenisi 100 päivällä myös,
jos työntekijä kieltäytyisi ilman pätevää syytä työllistymistä edistävistä palveluista
250 ensimmäisen työttömyyspäivän
aikana. Nämä edellä mainitut toimet voivat
sysätä kaikkein syrjäytyneimmät
vieläkin huonompaan tilanteeseen. Mutta myönteistä tässä on
se, että ansiopäivärahaoikeus on palkansaajakassan
jäsenellä, joka on ollut vakuutettuna 26 edellistä viikkoa
aikaisemman 34 viikon sijaan, ja kyllä peruspäivärahan
saajillekin tulee sitten tuommoinen 4 euron lisäpotti.
Yrittäjän työssäoloehtoon
vaadittavan työtulon määrää korotetaan
esityksen mukaan 1 000 euroon. Yrittäjällä voi
olla sekä yrittäjän eläkelain
että maatalousyrittäjän eläkelain
mukaista yritystoimintaa yhtä aikaa. Yrittäjän
perheyrityksessä työllistyneen perheenjäsenen
pääsyä työttömyysetuudelle
helpotettaisiin tilanteessa, jossa yritystoiminnan edellytykset
ovat heikentyneet pysyväisluonteisesti eikä perheenjäsen
työskentele enää yrityksessä.
Samoin yrittäjien työssäoloehdon lyhentäminen
18 kuukaudesta 15 kuukauteen helpottaisi yrittäjien pääsyä työttömyyspäivärahalle.
Esityksen mukaan viime vuonna päivärahaa on maksettu
tästä noin 800 yrittäjälle.
Arvoisa puhemies! Tärkeintä on kumminkin, että me
saisimme entistä enemmän yrittäjiä,
jotka pystyisivät työllistämään
maamme 300 000—400 000 työtöntä.
Mutta kuten sanoin, niin varmaan valiokunnissa käydään
keskustelua. Tässä on hyvää,
mutta ennen kaikkea myös paljon huonoja asioita.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Mäkipää otti
esille — ansiokkaassa puheessaan sinällään — tämän,
että ansiopäivärahan ansio-osaa lyhennettäisiin
100 päivällä, jos kieltäytyy
ilman perusteltua syytä näistä työllistämistä edistävistä palveluista
tai keskeyttää sen palvelun, jos se ei ole hyväksyttävä se
syy.
Minun mielestäni tämä on sellainen
oikeastaan aika lailla myönteinen porkkana, koska meillä on
kuitenkin ajatuksena se, että ihmiset kestävät
mahdollisimman pitkään yhteiskunnan rattaissa
ja sieltä ei ilman hyvää syytä,
sairautta tai mitä ikinä niitä sitten
onkaan, pois hypätä ja tarkoituksella sitten jättäydytä vain
sinne kodin nurkkaan tai asunnon nurkkaan lojumaan. Minä pidän
tätä semmoisena myönteisenä keppinä, pehmeänä keppinä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Sitten puhujalistaan.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Suomella ja meistä jokaisella
Suomen kansan edustajina on suuri haaste saada työllisyysaste
nousuun. Työtä pitää tehdä enemmän,
jotta pystymme säilyttämään
hyvinvointimme. Tarvitsemme lisää työpaikkoja,
mutta tarvitsemme myös pidempiä työuria.
Meidän pitää kohdistaa toimia niin työurien
alkuun kuin loppuunkin, mutta meidän pitää myös
kannatella työuria keskivaiheessa.
Arvoisa puhemies! Tämä nyt käsiteltävä työttömyysturvapaketti
vahvistaa työuria nimenomaan keskeltä. Esitys
tähtää nopeampaan työllistymiseen
ja työurien eheyteen. Kokonaisuus perustuu viime kädessä keväällä tehtyyn
työmarkkinajärjestöjen työurasopimukseen.
Lisäksi esitetään muitakin järjestelmää yksinkertaistavia ja
työntekoon kannustavia muutoksia. Esitys sisältää erittäin
hyviä uudistuksia, joilla täsmäkeinoin
tavoitellaan nykyistä kevyempää ja joustavampaa
järjestelmää. Sanoisin, että uudistukset ovat
pääsääntöisesti hyviä niin
työntekijän kuin työnantajankin sekä järjestelmän
näkökulmasta katsoen, eli kaikki voittavat.
Työssäoloehdon lyhentäminen auttaa
ensimmäistä kertaa työmarkkinoille tulevia
pääsemään työttömyyspäivärahan
piiriin sen sijaan, että he jäisivät
tarveharkintaisen työmarkkinatuen varaan. Näin
parannetaan ennen kaikkea nuorten toimeentuloa. Myös lyhyiden
ja määräaikaisten töiden vastaanottaminen
työttömyyden aikana on aiempaa kannustavampaa,
kun työssäoloehdon uudelleen täyttäminen
helpottuu.
Myös ehtoja yksinkertaistetaan. Jatkossa kaikki työsuhteessa
tehty työ eli myös palkkatuettu työ kerryttäisi
samalla tavalla työssäoloehtoa. Tämä parantaa
monen työttömän taloudellista asemaa
ja lisää työttömien välistä yhdenvertaista kohtelua.
Tämä on erittäin tärkeä uudistus.
Muutosturvalisä ja ansio-osa siirtyvät esityksen
myötä historiaan. Toimenpiteiden ajalta maksetaan
jatkossa korotusosaa tai korotettua ansio-osaa. Näin ei
jatkossa enää tarvitse säätää muutosturvan
piiriin kuulumisen edellytyksistä. Se ei kuitenkaan tarkoita,
että muutosturvan toimeenpano loppuisi. Palvelupuoli pysyy
ennallaan, mutta toimeenpanoon liittyvä työ vähenee, eli
jälleen kevennetään hallinnollista työtä ja
byrokratiaa.
Työttömyysturvan korotusosan ja korotetun ansio-osan
maksaminen 20 ensimmäiseltä työttömyyspäivärahapäivältä lopetetaan.
Näin yksinkertaistetaan lainsäädäntöä ja
vähennetään taas hallinnollista työtä.
Myös pitkän työuran osalta korotusosan
maksuaikaa lyhennetään ja taso nostetaan muutosturvan
tasolle. Muutos korottaa aktiivitoimenpiteisiin osallistuvien päivärahaa
ja kannustaa työtöntä osallistumaan aktiivitoimiin. Näiden
muutosten myötä työttömyyspäivärahassa
on jatkossa vain kaksi tasoa: perustaso sekä korotettu
taso, jota maksetaan palvelujen ajalta sekä pitkän
työuran päätyttyä.
Arvoisa herra puhemies! Työn ja etuuksien yhteensovitus
helpottuu ja byrokratia kevenee myös sovitellun ansiopäivärahan
muutoksen myötä. Se voisi esityksen mukaan olla
enintään 95 prosenttia päivärahan
perusteena olevasta palkasta. Tällä hetkellä rajat
ovat 90 ja 100 prosenttia. Muutos lisää työnteon
kannustavuutta niillä, joiden päivärahan
perusteena olevat ansiot eivät ole korkeat, ja vähentää tilanteita,
joissa työnteko ei ole taloudellisesti kannattavaa.
Työmarkkinatukea muutetaan nykyistä kannustavammaksi,
kun korotusosaa maksetaan jatkossa palvelujen ajalta riippumatta
siitä, miten pitkään työmarkkinatuen
saaja on ollut työttömänä. Näin
kannustetaan myös pidempään työttömänä olleita
palveluihin ja toisaalta edistetään heidän
yhdenvertaisuuttaan. Rajoitusten poistaminen koskee yli 4 000:ta
pitkäaikaistyötöntä henkilöä.
Myös omavastuuaikaan tulee tärkeä muutos. Päivärahalle
määritellään vuoden voimassaoloaika,
jona aikana sitä ei määritellä uudestaan
eikä aseteta uutta omavastuuaikaa työssäoloehdon täyttyessä.
Näin päiväraha ei pienene yllätyksellisesti
eikä siihen tule ennakoimattomia katkoksia. Tällä hetkellä kalenterivuosittainen
omavastuuaika vähentää kannusteita työn
vastaanottamiseen ja soveltuu muutoinkin kovin huonosti työmarkkinatuen
kaltaiseen perusturvaan. Muutos kannustaa aivan eri tavalla lyhytaikaistenkin töiden
vastaanottamiseen ja lisää mahdollisuuksia pysyvämpään
työllistymiseen. Lisäksi tämäkin
muutos yksinkertaistaa lainsäädäntöä ja
hallintoa.
Arvoisa herra puhemies! Työurien pidentämiseksi
työttömyysturvan lisäpäiväoikeutta
eli niin sanottua työttömyysputken alaikärajaa
nostetaan 60:stä 61 vuoteen. Kuitenkin 60 vuotta täyttäneillä olisi
oikeus osallistua työllistymistä edistävään
palveluun tai päästä palkkatuettuun työhön, jos
työttömyyspäivärahaoikeus muutoin
täyttyisi. Toisin sanoen vaikka lisäpäivien
alaikäraja nousee, niin uusi suojasääntö takaa
toimeentulon. Aiemmin tehdyt ikärajan nostot ovat tutkimusten
mukaan lisänneet ikääntyneiden työllisyyttä,
joten tällä esityksellä todennäköisesti myös
pidennetään työuria loppupäästä.
Toivon, että onnistumme myös tässä tavoitteessa.
Työttömyysturvan kannustavuuden lisäämiseksi
lyhennetään ansiopäivärahan
maksun kestoa. Tähän muutokseen suhtaudun kylläkin
varauksellisesti. Käsittääkseni mitään
yksiselitteistä faktaa ei ole siitä, että työttömyysturvan
tason leikkaaminen parantaisi työllisyyttä. Joka
tapauksessa jatkossa ansiopäivärahan kestoon vaikuttaisivat
työnhakijan työhistorian pituus ja aktiivisuus
työnhakijana. Ensinnäkin niille työnhakijoille,
joilla ei ole vähintään kolmen vuoden työhistoriaa,
maksettaisiin päivärahaa kyllä 500 päivän
ajalta mutta ansio-osaa vain 400 päivän ajalta.
Jos he kieltäytyvät työllistymistä edistävistä toimenpiteistä ilman
pätevää syytä, ansio-osaa maksetaan
vain 300 päivältä. Toiseksi, jos henkilö,
jolla on yli kolmen vuoden työhistoria, kieltäytyy
työllistymistä edistävistä toimenpiteistä tai
keskeyttää palvelun, hänen ansiopäivärahakautensa
lyhenee 400 päivään. Kestoa ei kuitenkaan
lyhennetä, jos aktiivitoimenpiteitä ei ole tarjottu
tai henkilö on osallistunut 40 päivän
ajan aktiivitoimiin.
Toivon, että näillä toimilla on toivottuja
kannustinvaikutteita. Mielestäni asiaa pitää seurata tarkkaan
ja muuttaa järjestelmää tarvittaessa. Etenkin
aktiivitoimien ja työllistymistä tukevien palvelujen
tarjoaminen on avainasemassa.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakiesityskokonaisuus
on sinällään ilahduttava ja tervetullut
ja osoittaa sitä, että tässä maassa
sopimusyhteiskunnassa vielä työmarkkinajärjestöt
pystyvät rakentamaan yhdessä sopien tämän
yhteiskunnan työelämäkysymyksiä.
Toivotaan, että näin jatkossakin erityisesti, kun
rupeamme taas eläkekeskustelua käymään tässä salissa.
Työurien pidentäminen siten, että meillä lisäpäiväoikeutta
viedään eteenpäin, varmasti jo mekaanisuutensa
vuoksi tulee nostamaan työurien pituuksia. Toivottavasti
työnantajat tässä omalta osaltaan kantavat
vastuunsa ja meidän teollisuuden alueella irtisanomiset
ovat edelleen neuvoteltavissa niin, että jos on vapaaehtoisuuspohjalta
lisäpäiväoikeuden piiriin ikänsä puolensa
kuulunut työntekijä, niin näitä keskusteluja
voitaisiin työpaikoilla hyvin käydä.
Erittäin suurena asiana tässä pidän
kuitenkin sitä, että tämä ansiopäivärahaoikeus
pienenee huomattavasti, tullaan vuosien takaisille tasoille. Tämä mahdollistaa
erityisesti nuorten työttömien, jotka ovat opiskelijoita
ja tekevät kesätöitä, erittäin
hyvän polun sosiaalisen turvan piiriin pääsemiselle.
Eli kun opiskelijalla on kuitenkin seitsemän vuoden ajan
oikeus ansaita työssäoloehtoa, niin tämä lyhentäminen
mahdollistaa erityisesti nuorten kesätyöntekijöiden
pääsemisen ansioturvan piiriin ja siten edistää merkittävästi
sosiaalista oikeudenmukaisuutta.
Sovitellun päivärahan uudistus on erittäin
tervetullut. Tämä aukko on ollut meille erityisen
kipeä, eli meillä päivärahan
laskennasta johtuen on äärettömän
pitkäksi venynyt päivärahan maksaminen.
Tästä iso plussa tälle lakialoitteelle.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Myllykoski toi esiin ansiopäivärahan
hyviä puolia. Omalta osaltani kyllä rohkaisisin
hallitusta harkitsemaan ansiopäivärahan keston
lyhentämistä nykyisestä 500:sta esimerkiksi
400 päivään. Nimittäin tutkimukset
osoittavat, että työttömäksi
jäävä ihminenhän työllistyy
joko hyvin pian työttömäksi joutumisensa
jälkeen tai sitten aivan sen 500 päivän
täyttymisen kynnyksellä. Tämä on
tietysti täysin inhimillistä ja ymmärrettävää.
Jos kesto lyhennettäisiin 500 päivästä 400
päivään, niin minä väitän,
että moni niistä, jotka työllistyvät tämän
päivän systeemissä juuri sen 500 päivän täyttymisen
kynnyksellä, työllistyisivätkin sen 400
päivän täyttymisen kynnyksellä eli
nykyistä aikaisemmin.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihmettelen hieman edustaja Zyskowiczin kantaa
500 päivän alentamisesta 400 päivään.
Sehän tuolla alennetaan niitten ihmisten osalta, joilla
työhistoriaa ei ole kolmea vuotta. Meidän perusongelmamme
on se, että meidän yhteiskunnassa ei ole töitä.
Ei siinä auta yhtään se, lyhennetäänkö 500
päivää 400 päivään,
koska sitä työtä ei ole tarjolla. Päinvastoin se
väli 400:sta 500 päivään tarjoaa
sitä turvaa, että voi vielä sielläkin
etsiä sitä työtä ilman, että on
nälkäahdingossa. Siis veikkaisin jopa, että tässä on
aivan ideologinen näkökanta tässä asiassa.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz varmaan kertoo meille kaikille,
mitkä tutkimukset osoittavat sen, että on olemassa
tämmöinen suora kytkentä työttömyysturvan
keston ja työllistymisen ja työttömyyden
keston välillä. Minä en ole, vaikka olen
kohtuullisen paljon yrittänyt näihin asioihin
perehtyä, löytänyt yhtään
semmoista tutkimusta, joka osoittaisi, että tämmöinen kytkentä on
olemassa.
Meille tulee hyvin sekava järjestelmä. Tulee 300
päivän työttömyysturvan kestoa,
400 päivän, 500 päivän, sitten
tulevat vielä erikseen korvauksettomat määräajat,
eli on hyvin sekava järjestelmä. Mutta mehän
olemme 90-luvulta lähtien muuttaneet moneen kertaan kumpaankin suuntaan
sekä työssäoloehdon kestoa, työttömyysturvan
kestoa. Sitten ovat tulleet työmarkkinatukilaiset, jotka
ovat olleet kaikista heikoimmassa asemassa. Paremminkin on niin,
että jos työttömyysturva ja työmarkkinatuki
on monen kohdalla harkinnanvarainen ja porrastettu, niin heikko
työttömyysturva päinvastoin ajaa ihmiset entistä enemmän
ahdinkoon, ja se on se syy isoihin ongelmiin.
Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On varmasti niin, että ideologinen
näkemys, jota nyt on ehkä kokoomusnuorten kokouksessa
terästetty vielä viikonloppuna, nyt tulee tänne
saliin näinkin merkittävissä käänteissä,
mutta todellakaan sellaista tutkimustietämystä asiasta
en ole myöskään tavoittanut. Kyllä minä uskoisin,
että tämän hallituksen toimet nyt tässä jatkossa,
jolloin tulee tämä suojaosa, tulevat olemaan huomattavasti
merkityksellisempi kuin vain se, että meillä kategorisesti
sen ansiopäivärahan osuutta tai kestoa rajoitettaisiin.
Uskoisin, että on nyt hyvä edetä tämän lainsäädännön
uudistuksella ja ottaa seuraavat hyvät askeleet nopeasti
työllistymisen tiellä.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tätä suojaosaa, josta sovittiin
rakennepaketissa ja joka on hyvä uudistus ja jota me kaikki
kannatamme, me kannatamme sitä varten, että työtön
voisi ottaa vastaan väliaikaistakin pienipalkkaista, osa-aikaista
työtä ilman, että hänen työttömyysturvansa
siitä kärsii. Kun me sanomme näin, me
tarkoitamme, että tällaista työtä on
ilmeisesti olemassa, jota siis voi ottaa vastaan silloin menettämättä työttömyysturvaa,
mutta jota nyt ei kannata ottaa vastaan. Kaikissa muissa yhteyksissä edustaja
Kärnä, edustaja Mustajärvi ja edustaja
Myllykoski ja muut ilmeisesti ovat sitä mieltä,
ja ainakin edustaja Kärnä sen sanoi, että kertokaapa
nyt meille, missä niitä työpaikkoja ja
töitä on, joita työtön voisi
tehdä. No, miten te uskotte, että kun tämä suojaosa
säädetään, niitä yhtäkkiä ilmestyy,
mutta kun puhutaan muista työttömyysturvan remonteista,
niin mitään työpaikkoja ei ole olemassakaan?
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti. Kun tämä 300
euron suojaosuus sinne tulee, niin edustaja Zyskowicz korostaa kovasti,
että "ottaa vastaan pienipalkkaista ja osa-aikatyötä".
Kyllä siinä voi ottaa täysaikaista, täyspäiväistä,
työtä ja hyväpalkkaistakin työtä vastaan.
Ei se ole rajattu. (Ben Zyskowicz: Ilman, että työttömyysturva
kärsii!) Ajatuksellisesti edustaja Zyskowicz rajasi minun mielestäni
sen pienipalkkaiseen ja osa-aikaiseen. Siitä ei puuttunut
sitten enää kuin vuokratyö. Nuorisoliittoon
menee.
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Onko edustaja Zyskowicz sitä mieltä,
että tällä järjestelmällä nyt
sitten siirretään ihmiset tekemään
pienipalkkaista työtä? Oletteko sitä mieltä,
että enää ei tarvita kokoaikaista työtä eikä enää tarvita
työehtosopimusten mukaan maksettua palkkaa ihmisille? Oletteko sitä mieltä,
että nyt voidaan ihan laillisesti sukeltaa tuonne alipalkan
maailmaan? Saadaan ihmiset pienipalkkaiseen työhön
sen takia, että heille voidaan maksaa työttömyysturvaa.
Eihän tässä ole mitään
järkeä.
Tarja Filatov /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tällä 300 euron vapaaosallahan pyritään
siihen, että se työ, jolla ei yksin elä,
joka on hyvin pirstaleista, jota saattaa olla päivä kuukaudessa
tai vähemmän, tulisi kannattavammaksi. Tämä työ on
sitä, joka ei käy kaupaksi, koska se ei tarjoa
toimeentuloa, ja jos meidän koko sosiaaliturvajärjestelmäämme
sovitetaan yhteen näiden pienten tulojen kanssa, niin siitä tulee
ihmiselle hankaluuksia. Kyse on usein myös siitä, että työhön
meneminen maksaa, ja jos palkkataso on niin alhainen, että matkakustannukset
syövät sen hyödyn, jota työstä saisi,
niin siihen pyritään tällä 300
eurolla. Mutta se, mikä liittyy tähän
muuhun kannustavuuteen, on tietyllä tavalla toinen asia,
koska kyse on sellaisesta työstä, joka tarjoaisi
kunnollisen toimeentulon ilman sosiaaliturvaa.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä tuli edustaja
Kärnän ja Tolppasen puheenvuoroissa enemmän väärinkäsityksiä kuin
mitä yhdessä minuutissa pystyy selvittämään.
Mutta jos sanoisin nyt lyhyesti näin, että edustaja
Filatov varmaan vastasi edustaja Kärnälle ja nyt
olemme yhtä mieltä siitä, mistä on
kyse tässä suojaosassa.
Mitä sitten tulee tähän ansiosidonnaisen
työttömyysturvan keston lyhentämiseen,
niin tulen toimittamaan, edustaja Mustajärvi, teille niitä selvityksiä,
mitä on siitä, ja edustaja Filatov entisenä työministerinä ne
varmasti myös tuntee. Työttömät
työllistyvät parhaiten joko heti työttömyyskauden
alussa tai sitten merkittävä osa työllistyy
juuri siinä 500 päivän täyttymisen
alla. Tässä ei ole mitään ideologiaa.
Ideologiaa ei ollut myöskään sillä Helsingin
Sanomissa kesällä haastatellussa Liipolan kaupunginosassa
asuvalla naisella, jota nimellä ja kuvalla haastateltiin, joka
kertoi, että kyllä hän jotain keksii
ennen kuin 500 päivää tulee täyteen.
Hän ei ole ikinä pudonnut Kelan rahoille.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Sitten puhujalistaan.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Yritän hillitä itseni osallistumasta äskeiseen
keskusteluun mutta totean, että kun me täällä muistaakseni
vuonna 2008 uudistimme työttömyysturvalakia, niin
me edustaja Mustajärven kanssa teimme aika pitkän
vastalauseen — olisiko ollut kymmenen kohtaa — ja
esitimme siinä muun ohella työttömyysturvan
uudistamista niin, että se todella tulisi aidosti selkeämmäksi,
että turhat määräajat, erilaiset
ehdot sieltä poistuisivat. Tätä ei silloinen
hallitus suostunut muuttamaan, eikä se suostunut hyväksymään
mitään muutakaan siitä, mitä me
esitimme.
Nyt tämä Kataisen hallitus on toiminut hieman
toisin. Se on onnistunut minun laskujeni mukaan seitsemän
tai kahdeksan niistä muutoksista, joita me silloin esitimme,
toteuttamaan: työmarkkinatuen tarveharkinnan poiston, nyt
tulevat suojaosat, nyt tässä yhteydessä sitten
työssäoloehtoa lyhennetään ja
niin edelleen. Olen siltä osin hyvin tyytyväinen
mutta siltä osin en ole, ja yhdyn siinä edustaja
Mustajärven puheenvuoroon, että työttömyysturva
kaipaa kokonaisuudistusta, sellaista kokonaisuudistusta, jossa ideologisista
syistä työttömiä ei aseteta
heikompaan asemaan, kuten edustaja Zyskowicz tässä yrittää nyt
tehdä, ja samalla se kuitenkin kannustaa heitä ottamaan
vastaan työtä silloin, kun sitä on aidosti
tarjolla.
Ongelma ei kuitenkaan ole se, että työttömyysturva
on Suomessa liian hyvä. Jokainen työtön,
joka sitä on päässyt kokeilemaan tai
joutunut kokeilemaan, on voinut sen kyllä todeta ihan tykönään.
Ehkä kansanedustajienkin olisi hyvä suostua tunnustamaan
se tosiasia. Sen sijaan me tarvitsemme nykyistä paremman,
kannustavamman ja selkeämmän työttömyysturvan, ja
siinä on kyllä hallituksella tekemistä.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Se, mitä me kaikkein eniten tarvitsemme,
on työtä. Me tarvitsemme työpaikkoja
tähän maahan, se on kaikkein parasta tämänkin
asian hoitamisessa.
Täällä on tullut esille, että tämä on
nyt iso rakenteellinen muutos, mikä tehdään
työttömyysturvaan. Minun mielestäni tämä on
muutos siihen suuntaan, että otetaan lyödyltä ja
lyödään vähän lisää.
Tässä nämä heikennykset,
mistä tässä nyt on jo monta kertaa puhuttu,
antavat ikävästi sellaisen vaikutelman, että on
työttömän vika, että hän on
työtön, pelkkää laiskuuttaan
on viitsinyt olla vain alle kolme vuotta työssä ennen
kuin on jäänyt työttömäksi.
Eihän se näin ole. Ei se ole työntekijän
vika, että työpaikka menee alta tai että Nokia
vähentää tai että joku muu työpaikka
ottaa yt-neuvottelut taas esille ja panee ihmisiä pois. Kyllä pitää muistaa
se, että ne ovat ihmisiä, eläviä,
tuntevia ihmisiä, joille se maitopurkki maksaa siellä kaupassa
aivan yhtä paljon kuin se maksaa kaikille muillekin.
Täällä sanotaan, että putken
alaikärajan nostaminen 60 vuodesta 61 vuoteen lisäisi
työuria. En henkilökohtaisesti usko siihen, että se
ollenkaan pidentää työuria, koska tiedetään,
missä vaiheessa ihmiset jäävät
eläkkeelle. Ei meillä olla noin pitkään
töissä pääsääntöisesti
ennen kuin eläkkeelle päästään.
Se on vain pelkästään kyykyttämistä,
otetaan taas sieltä, mistä voidaan ottaa. Säästöjähän
tässä toki tulee, se on myönnettävä.
Sitten on tämä, että jos ei osallistukaan
tähän työvoimapoliittiseen koulutukseen,
niin voidaan sen jälkeen rangaista siitäkin, jos
kieltäytyy niin sanotusti ilman pätevää syytä.
Minä haluaisin tietää, mikä on
pätevä syy. Ministeri varmasti osaa sanoa, että nämä sairausjutut
ja tällaiset, mutta ministeri tietää myöskin
sen, että näillä ihmisillä on
masentuneisuutta ja silloin ei niin helposti sitä lääkärintodistusta
saada. Onko se syy lyödä ihmistä?
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tolppaselle voisin ehkä todeta
sen verran, että me sosialidemokraatit emme ainakaan ole sitä mieltä,
että olisi jotenkin työttömän
vika olla työtön, vaan tässä ollaan
melkoisessa rakennemuutoksessa monilla paikkakunnilla ja tietysti sitten,
jos tilauskirjat ovat tyhjät, niin siellä on sillä työnantajalla
tietty merkitys siinä kohtaa eikä ehkä sitten
välttämättä joka paikassa sillä sosialidemokraattisella
politiikallakaan. Mutta minä olen itse sitä mieltä,
että tämä hallituksen monipuolisen esityspaketin
kokonaisuus osoittaa halua kehittää työttömyysturvaamme
niin, että se toisaalta tukee ja kannustaa työllistymistä ja
toisaalta yksinkertaistaa lainsäädäntöä.
Yksi esitykseen sisältyvä ehdotus on, että työttömyyspäivärahan
saamisen ehtona olevaa työssäoloehtoa ehdotetaan
lyhennettäväksi palkansaajilla 34 viikosta 26
viikkoon ja yrittäjillä 18 kuukaudesta 15 kuukauteen
ja palkansaajien työssäoloehtoon voitaisiin laskea
korkeimmalla korotetulla palkkatuella tehty työ kokonaan.
Erityisen tervetullutta esityksessä on myös yrittäjien
työttömyysturvan piiriin pääsemisen helpottaminen,
jota ministeri Risikko täällä hyvin toi
esille, muun muassa katsomalla yritystoiminta sivutoimiseksi nykyistä helpommin,
lieventämällä yritystoiminnan myyntivoiton
jaksotusta sekä lieventämällä edellytyksiä,
joilla perheenjäsen pääsee työttömyysturvan
piiriin yritystoiminnan edellytysten pysyväisluonteisesti heikentyessä,
ja esimerkiksi tästä epäkohdasta meille
valiokuntaan on tullut runsaasti palautetta.
Se, että yritystoimintaa pidetään
aiempaa helpommin sivutoimisena, parantaa myös palkansaajien
edellytyksiä käynnistää yritystoimintaa palkkatyön
ohella, ja mielestäni tämäkin on aika tarpeellinen
ratkaisu.
Mitä tulee jo aikaisemmin päätettyyn
ja täällä tänäänkin
mainittuun työmarkkinatuen tarveharkinnan poistoon, niin
minun täytyy sanoa, että aina, kun mahdollista
tässä salissa, kun siitä jotain keskustellaan,
haluan kiittää tästä loistavasta päätöksestä ihan
jo pelkästään vaikka vain ja ainoastaan
tasa-arvon nimissä.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä työttömyysturvapaketti
korostaa työttömyysturvan vakuutusluonteisuutta
ja aktiivisuutta, ja mielestäni molemmat asiat ovat kannatettavia, sekä myös
sitä, että matalapalkkaisen ja hyvin vähäisenkin
työn vastaanottaminen on kannattavaa mutta se vaikuttaa
myös turvaan positiivisesti. Siinä mielessä tämä on
erittäin kannatettava kokonaisuus. Mutta tietenkin tässä on
niitä hankaliakin puolia, jotka liittyvät erityisesti
niihin, jotka ovat vasta tulleet työmarkkinoille ja joutuvat
työttömäksi ennen kuin ovat päässeet
ansaitsemaan tai vakuuttamaan itsensä työttömyyden varalta
pidemmällä työsuhteella. Toisaalta, kun samaan
aikaan on helpotettu sitä aikaa, jonka jälkeen
pääsee ansiosidonnaisen työttömyysturvan piiriin,
voidaan sanoa, että tämä on kohtuullisen tasapainoinen.
Erityisen tärkeänä pidän
sitä, että työttömyysturvan
taso ei enää laske, jos ottaa vastaan matalapalkkaisempaa
työtä, elikkä näitä laskentaperusteita
muutetaan. Se on ollut yksi suurimpia ongelmia meidän nykyturvassamme.
Varsinkin sitten, kun saamme tämän 300 euron vapaaosan työttömyysturvaan,
voisi sanoa, että kaikenlainen työn tekeminen
kannattaa paremmin kuin tällä hetkellä,
vaikka siitä työn tekemisestä tulisikin
ihmiselle kustannuksia esimerkiksi työmatkan muodossa.
Kun tämä perustuu aktiivisuuteen, niin hieman
huolissani olen siitä, pystyykö yhteiskunta tarjoamaan
ne aktiivitoimet, joita tässä edellytetään,
koska me tiedämme, että tällä hetkellä nuorisotyöttömyys
on noussut, pitkäaikaistyöttömyys on
noussut, ja nämä ovat niitä ryhmiä,
joille nuo aktiiviset erityistoimet ovat erityisen tärkeitä.
Kun tässä on sidottu niin päin, että ihmisen pitää vastaanottaa
silloin, kun hänelle tarjotaan, mutta sitä lukkoa
ei ole, että yhteiskunnan pitää tarjota,
kun tietyt päivät tulevat täyteen, niin
toivon, että tätä tarjoamista ja sen
aktiivisuutta seurataan jatkossa, jotta tämä aktiivisuus
toteutuu kokonaisuudessansa. Samaan aikaan pitää kiinnittää huomiota
siihen, että nuo tarjotut toimet on kohdennettu oikein,
ne todella auttavat ihmistä ja ovat laadukkaita.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan muutama sana. Edustaja Myllykoski toi
sen jo omassa puheessaan minun mielestäni hyvinkin esille,
mutta haluan korostaa tämän laajan paketin valmistelussa
työmarkkinajärjestöjen ja hallituksen
kolmikannassa yhdessä sopuun pääsemistä vaikeissakin
asioissa. Näyttää olevan niin, että jos
on tarpeeksi tahtoa, niin kyllä sitten löytyy sitä sopimistakin,
ja totta kai tämä on erittäin tärkeä paketti
tulevaisuuden osalta.
Vielä haluan puuttua yhteen yksityiskohtaan, johon
edustaja Lindström omassa puheessaan puuttui, siihen, että tulkintojen
te-toimistoilla pitää olla samanlaisia ympäri
Suomen. Varmasti se, että niistä luodaan suurempia
kokonaisuuksia ja yhden päällikön alla
on isompi alue, edesauttaa tulkinnan olemista samanlaisena. Tarkoitan tällä sitä,
että kohtelun pitää olla kaikille sama, on
se hyvää tai huonoa, mutta samanlaista sen pitää olla.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kärnälle
kyllä täytyy nyt todeta, että työmarkkinajärjestöjen
on varsin helppo löytää sopu asioissa,
joissa leikataan työttömien toimeentuloa. Työttömillä ei
ole edustajaa niissä pöydissä. Tosiasia
on se, että työttömien lukumäärä on
90 000 suurempi kuin viisi vuotta sitten laman edellä.
Erityisesti, kuten täällä edustaja Filatov
totesi, nuorten ja pitkäaikaistyöttömien,
erityisesti yli kaksi vuotta työttömänä olleiden,
lukumäärä on rajussa nousussa. Kolmas ryhmä on
60 vuotta täyttäneet työnhakijat. Heitä oli
15 000 vuonna 2007, nyt 40 000. Tällä lisäpäiväoikeuden
ikärajan nostolla isketään juuri tähän
vaikeassa asemassa olevaan työttömien ryhmään
ja heidän toimeentuloonsa, eikä tähän
tuo apua sekään lupaus, mikä täällä esityksessä on, että heille
mahdollistetaan oikeus työllistymistä edistävään
palveluun tai palkkatuettuun työhön. Tämä on
tyhjä lupaus, jos palkkatuetun työn määrä on
pudonnut niin alas kuin se nyt on. Heitä on 28 000.
Vielä vuonna 2007 heitä oli 38 000 aivan
toisenlaisilla työttömyysluvuilla. Viime vuodesta
jäi 95 miljoonaa käyttämättä juuri
näihin erityistoimiin. Tässä on se koko
kuva, missä työllistämisen ja työvoimapolitiikan
osalta kuljetaan, ja se on häpeä, häpeä hallitukselle.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kärnä puuttui tärkeään
asiaan siinä mielessä, että tulkintojen
eri te-toimistoissa samassa tilanteessa olevien asiakkaiden suhteen
pitää olla samanlaisia. Uskon, että kun
työhallinnossa on rakennettu tätä kolmen
palvelukonseptin järjestelmää, niin vaikka
se tällä hetkellä takkuaa ja on tuonut
tiettyä heikkoutta palveluihin, niin pitkässä juoksussa
se varmasti parantaa tilannetta ja sitä osaamista, että erilaisilla
työvoimaneuvojilla on mahdollisuus keskittyä tietyntyyppiseen asiakaskuntaan,
jolloin myös osaaminen tuon asiakaskunnan kokonaistilanteesta,
erilaisista palveluista, erilaisesta sosiaaliturvasta ja muusta pääsee
paranemaan.
Mitä tulee työttömyyseläkeputken
suhteen, pystytäänkö heille tarjoamaan
palkkatuettua työtä, niin kuin tässä järjestelmässä on
rakennettu, niin uskon, että heille pystytään,
koska tämä oikeushan on tietyllä tavalla
subjektiivisen oikeuden kaltainen, ja se on toisenlainen oikeus
aktiivitoimiin kuin vaikkapa työttömyysturvan
keston suhteen tähän lakipakettiin on rakennettu.
Se, että aktiivisen työvoimapolitiikan rahoja
jää vuoden lopussa käyttämättä,
on todella harmillinen asia, mutta uskon, että tätä rahan
kokonaiskäyttöä voidaan parantaa sillä,
että se on siirtomääräraha.
En pidä tarkoituksenmukaisena sitä, että viimeiseen
asti käytettäisiin jokainen penni, jos se voidaan
seuraavana vuonna yhden päivän jälkeen
käyttää järkevämmin.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Näiden työttömyysturvamuutosten
osalta on kyllä kolkko tosiasia se, mikä lukee
budjettiesityksessä ensi vuodelle, elikkä työttömyysturvaan varataan
92 miljoonaa vähemmän rahaa kuin tähän
vuoteen. Se kertoo koko näiden muutosten lopputuleman,
ja se kertoo myöskin hallituksen asenteen työttömien
toimeentuloon.
Keskustelu päättyi.