Sisäasiainministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Rajavartiolainsäädännön
kokonaisuudistus tuli voimaan syyskuussa 2005. Sisäministeriössä on
parhaillaan käynnissä kokonaisuudistuksen täytäntöönpanon
arviointi. Arvioinnin ensimmäisen vaiheen tuloksena esitetään
nyt rajavartiolaitoksen hallintolain ja rajavartiolaitoksen henkilötietolain
muuttamista. Toisessa vaiheessa tullaan esittämään
rajavartiolain muuttamista. Tätä koskeva hallituksen
esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle vuodenvaihteessa.
Tämän nyt käsiteltävän
esityksen keskeisimmät kohdat ovat: rajavartijan peruskurssin
opiskelijan opintososiaalisten etuuksien muuttaminen, Rajavartiolaitoksen
virkamiehen toiseen tehtävään siirtämistä koskevan
säännöksen tarkentaminen ja Rajavartiolaitoksen
lupa- ja valvonta-asioiden rekisterin jakaminen kahdeksi eri rekisteriksi.
Rajavartijan peruskurssin opiskelu suoritetaan nykyään
virkatehtävänä: opiskelija on nimitettynä Rajavartiolaitoksen
määräaikaiseen virkaan ja hän
saa opiskelun ajalta palkkaa. Esityksessä ehdotetaan, ettei
opiskelua enää suoritettaisi virkatehtävänä.
Palkan sijaan opiskelijat saisivat päivärahaa
sekä maksuttoman majoituksen, muonituksen, vaatetuksen,
terveydenhuollon, opinto- ja harjoitusvälineet sekä kotilomamatkan
kaksi kertaa kuukaudessa. Nämä ehdotetut opintososiaaliset
etuudet vastaisivat pääsääntöisesti
Maanpuolustuskorkeakoulussa opiskelevien kadettien etuuksia. Muutos
toisi valtiontaloudellista säästöä 60
rajavartijaopiskelijan kurssin mukaan laskettuna noin 1,1 miljoonaa
euroa vuodessa, ja tämä on myös osa Rajavartiolaitoksen taloudellista
sopeutusta. Säästö vaihtelee toki aloituspaikkojen
määrän perusteella.
Kun asiaa katsotaan yksittäisen opiskelijan kannalta,
se tarkoittaa, että opiskelija saisi palkan, eli noin 1 600
euroa bruttona, sijaan verotonta päivärahaa noin
500 euroa kuukaudessa. Uutena etuutena hän saisi ilmaisen
muonituksen. Opintososiaalisten etuuksien muutos on tarkoitettu
tulemaan voimaan vuoden 2014 alussa, eli se koskisi tammikuussa
2014 alkavaa rajavartijan peruskurssia. Valintamenettely kurssille
on parhaillaan käynnissä, ja aiottu muutos on
hakijoiden tiedossa.
Ehdotettu opintososiaalisten etujen muutos ei näytä vaikuttavan
rajavartijaopiskelijoiden rekrytointiin merkittävästi.
Vuoden 2014 kurssille oli 475 hakijaa, kun edelliselle kurssille
hakijoita oli 543. Rajavartijan peruskurssia koskevien muutosten
lisäksi rajavartiolaitoksen hallintolakiin täsmennettäisiin
Raja- ja merivartiokoulun opiskelijan oikeuksia ja velvollisuuksia
koskevia säännöksiä, kuten opiskeluoikeuden
menettämistä ja opintojen keskeyttämistä koskevia
kohtia.
Toinen keskeinen muutos koskee Rajavartiolaitoksen virkamiehen
siirtymisvelvollisuutta toiseen tehtävään.
Rajavartiolaitoksen virkamies on nykyisin velvollinen siirtymään
toiseen Rajavartiolaitoksen virkaan tai tehtävään,
kun se on tarpeen Rajavartiolaitoksen avoimen tehtävän täyttämistä varten
tai muutoin palveluksen asianmukaista järjestämistä varten.
Siirtymisvelvollisuus on laajempi kuin yleensä virkamiehillä.
Se perustuu Rajavartiolaitoksen henkilöstöjärjestelmän
erityispiirteisiin, ja laitoksen palvelukseen hakeutuvat ovat siitä etukäteen
tietoisia. Vastaava järjestelmä on myös
Puolustusvoimissa.
Virkamiehen velvollisuutta siirtyä toiseen tehtävään
ehdotetaan täsmennettäväksi. Rajavartiolaitoksen
hallintolain säännöstä täsmennettäisiin niin,
että Rajavartiolaitoksen virkamies on velvollinen siirtymään
toiseen saamaansa koulutusta vastaavaan Rajavartiolaitoksen tehtävään. Säännös
mahdollistaisi nykyisen käytännön jatkumisen,
eli virkamies voidaan tarpeen vaatiessa siirtää myös
vaativuusluokaltaan alempaan tehtävään
ilman omaa suostumustaan. Siirtovelvollisuuden perusteet säilyisivät
ennallaan. Tällaisia siirtoja voivat olla sotilasvirassa
olevan virkamiehen virkauraan liittyvät siirrot tarvittavan
kokemuksen hankkimiseksi Rajavartiolaitoksen eri toiminnoissa.
Toinen esimerkki on tilanne, jossa rajavartiomies oman käytöksensä takia
menettää rajavartiomiehen toimintavaltuudet. Silloin
määräaikaisen erottamisen tai virasta
pidättämisen sijaan rajavartiomies voitaisiin
väliaikaisesti siirtää toiseen, alemman
vaativuusluokan tehtävään. Muutoksen
tarve johtuu korkeimman hallinto-oikeuden tänä vuonna
tekemästä ratkaisusta, jonka mukaan lain nykyinen
säännös ei oikeuta siirtämään
virkamiestä vaativuusluokaltaan alempaan tehtävään.
Vuonna 2012 Rajavartiolaitoksessa siirrettiin alemman vaativuusluokan
tehtävään 15 virkamiestä. Rajavartiolaitoksen
virkaehtosopimuksessa virkamiehen palkkaus on siirtotilanteessa suojattu
niin, että palkkaus pysyy samalla tasolla yhden vuoden
ajan siirrosta. Jos palkkaus ei tuona aikana ole noussut vähintään
siirtoa edeltävälle tasolle, niin palkka laskee
yhden vaativuusluokan. Virkamiehen oikeusturvan takaamiseksi hän saisi
jatkossa valittaa hallinto-oikeuteen sellaisesta tehtävänsiirrosta,
johon hän ei ole antanut suostumustaan.
Kolmas keskeinen ehdotus koskee Rajavartiolaitoksen lupa- ja
valvonta-asioiden rekisterin jakamista kahdeksi eri rekisteriksi
eli lupa-asioiden rekisteriksi ja valvonta-asioiden rekisteriksi. Rajavartiolaitoksen
lupatiedot ja valvontatiedot ovat luonteeltaan ja käyttötarkoitukseltaan
erilaisia. Lupatiedot liittyvät pääasiassa
rajavyöhykelupiin. Valvontatiedossa on kyse esimerkiksi maa-
ja merirajan valvontatiedoista, rajaliikenteen henkilötiedoista
ja rajatarkastustiedoista. Muutos on tarpeen henkilöstörekisterien käyttötarkoitussidonnaisuusperiaatteen
noudattamiseksi. Rekisterin jakaminen kahteen osaan ei aiheuttaisi
merkittäviä kustannuksia.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia ministerille esittelystä!
Tässä on suuria muutoksia, ja tarkentavia linjauksia
varmasti on ollut syytä tehdä niistä lähtökohdista,
kun hallitus on ohjelmansa kirjannut.
Rajavartijan peruskurssiin sikäli haluaisin tulevaisuutta
ajatellen esittää tässä ajatuksen
ministerillekin, koska peruskurssi ei tuota erityistä tutkintoa
vaan kelpoisuuden virkaan. Se on myöskin tämmöinen
rekrytointitilanne samalla. Mutta kun opintoetuuksia ollaan muuttamassa myöskin
ja opintososiaalisia etuuksia lähemmäksi muita
tutkintoja, samalla meillä tulee poliisiammattikorkeakoulumuutos,
niin minusta olisi ehkä aika harkita sitä, että myöskin
rajavartijan peruskurssi voisi olla tutkintotavoitteinen.
Ajattelen lähinnä sitä, että nyt
jo toimitaan koulutuskentässä ja myöskin
meillä on aivan toimiva aikuiskoulutusjärjestelmä,
mihin ymmärtääkseni aika vähälläkin
panostuksella voitaisiin tutkinto rakentaa. Ajattelen myöskin
tätä tutkintotavoitteellisuutta aivan henkilöitten
tulevaisuuden kannalta sikäli, jos se Rajavartiolaitos
jostain syystä sitten jää taakse tai
sitten jatkokoulutus kiinnostaa. Siinä olisi sitten mahdollisuus ponnistaa
eteenpäin. Meillähän on myöskin
tämmöinen näyttötutkintojärjestelmä aika
tehokkaaksi rakennettu tänä päivänä,
mutta tämä nyt ihan vain tässä ajatukseksi.
Kiitos myös siitä, että hätäkeskuksesta
on mahdollista saada varotietoja tulevaisuudessa teknillisellä käyttöyhteydellä.
Itse näen tämän äärimmäisen
tärkeänä, kun puhutaan harvaan asutusta
Suomesta tai sitten ihan niistä hätätilanteista,
mitä tuolla syrjäisillä alueilla voi
tapahtua. Samoiten tämä kahden rekisterin järjestelmä ainakin
nyt kuulostaa käyttötarkoitukseltaan ihan asianmukaiselta,
kun tähän nyt ollaan pyrkimässä.
Keskustelu päättyi.