Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä 10 miljoonan ehdotettu
siirto opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla
tälle Cultura-säätiölle, jolla
edistettäisiin suomalaisten venäjän kielen
ja kulttuurin opiskelun tukemista, sattuu kyllä erityisesti
tuonne Kaakkois-Suomeen kuin nyrkki silmään ihan
hyvin.
Meillähän on siellä jo tällä hetkellä suomalais-venäläinen
koulu Imatralla, Joensuussa, Lappeenrannassa, ja hankkeessa on,
että se saataisiin myöskin Kotkaan. Venäjä on
meille turismin, kaupankäynnin kannalta erittäin
tärkeä, ei pelkästään
Kaakkois-Suomelle vaan koko Suomelle, ja se on kaiken kaikkiaan
tärkeä kauppakumppani.
Kyllä minä toivon, että tämä säätiö antaa
uutta potkua siihen, että me ymmärrämme
paremmin venäläistä kulttuuria, ja erityisesti
kun se on vaikea kieli, että me kannustamme lapsiamme ja nuoriamme
opiskelemaan mahdollisimman niin sanotusti pienestä pitäen
sen venäjän kielen. Tällä hetkellä nimittäin
se meidän venäjän kieli ei ole sillä tasolla
kuin tarvitsee olla, koska esimerkiksi kauppiaat hakevat syntyperältään
venäläisiä myyjiksi johtuen siitä,
että he tuntevat sen kulttuurin sieltä takaa ja
se kieli on äidinkieli.
Eli kyllä minä odotan tältä lahjoitukselta
paljon. Se laittaa ihan uuteen vaiheeseen suomalaisten venäjän
kielen ja kulttuurin opiskelun tuntemisen.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin eräs yleinen
asia, joka koskee näitä lisätalousarvioita
mutta myöskin varsinaista eduskunnan budjettia, on se,
mistä olen tässäkin salissa muistaakseni
puhunut mutta jonkun sanan myöskin lausunut valtiovarainvaliokunnassa.
Se on se, että vaikka meidän lainsäädäntömme,
työjärjestys sallii ja taitaa perustuslakikin sallia,
että tässä talossa voidaan harrastaa
niin sanottua nettobudjetointia, niin minusta tämä bruttobudjetointiperiaate
olisi kuitenkin selkeämpi ainakin näin uuden kansanedustajan
kannalta.
Toisin sanoen meille on kerrottu, että lisälainan
tarpeemme on noin 9,1 miljardia, kun itse asiassa eduskunta taikka
maamme hallitus ottaa lainaa 20 miljardia ja käyttää niistä 11
miljardia vanhojen lainojen lyhennykseen ja kuoletukseen ja siitä muodostuu
se netto. Minä kuitenkin tykkäisin, että meille
kerrottaisiin todelliset luvut.
Toinen on se, että olen yrittänyt selvittää muutaman
kerran kysymällä valtiovarainvaliokunnassa, paljonko
Suomen tasavalta esimerkiksi tänä vuonna investoi.
Se ei selviä siitä paksusta budjettikirjasta.
Toivoisin, että tähänkin saataisiin jonkunlainen
yhteenveto.
Mutta, arvoisa puhemies, sitten asiaan. Edustaja Kärnä puhui
erittäin lämpimästi äsken tästä Cultura-säätiön
tukemisesta. Tässä nyt valtiovarainvaliokunnan
sivistys- ja tiedejaoston jäsenenä perehdyin tähän
asiaan tarkemmin. Pidän esitystä erittäin
hyvänä. Tämän olen jossakin
tilaisuudessa lausunut aiemminkin. Mutta pääluokka 29,
joka kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalaan,
kohta 80, Taide ja kulttuuri: Täällä todetaan,
että momentille myönnetään 10 miljoonaa
euroa. Määrärahaa saa käyttää Suomen
valtion lahjoitukseen Cultura-säätiölle
valtiopäivätoiminnan 150. merkkivuoden juhlarahaston
perustamiseksi.
Minä tietysti katsoin, mikä tämä Cultura-säätiö on.
Se on aloittanut toimintansa tämän vuoden alussa.
Cultura-säätiön tehtävänä on
tukea Suomen venäjänkielisen väestön
kielellistä ja kulttuurista identiteettiä ja myötävaikuttaa
venäjänkielisen väestönosan
kulttuurin kehittymiseen sekä muutoin kehittää kaksisuuntaista
ja moninaista integraatiota. Lisäksi säätiön
tarkoituksena on edistää kulttuurien välistä vuorovaikutusta
niin kansallisesti kuin kansainvälisesti. Karjala-lähtöisenä miehenä venäjää en
kyllä kovinkaan montaa sanaa osaa. Tämä perustelukin säätiöllä on
erinomainen asia.
Ja vielä, ymmärsinkö oikein, arvoisa
puhemies, että tälle 10 miljoonan euron pääomalle
on kaavailtu 3 prosentin tuottoa eli noin 300 000:aa euroa
vuodessa, ja tästä hoitokuluihin käytetään maksimissaan
5 prosenttia eli 15 000 euroa. Minusta hoitokulujen määrä on
erittäin edullinen ja tässä mielessä ihan
sopiva.
Mutta se, mistä olen huolissani, arvoisa puhemies:
Olen tainnut jossakin yhteydessä sanoakin sen entisenä tilintarkastajana,
että kontrollin tämän rahan käytöstä tulee
säilyä eduskunnalla, joko niin, että me
saamme säätiölle oman eduskunnan nimeämän
tilintarkastajan tai sitten hallitukseen eduskunnan edustajan. Tällöin
kaikenlainen toiminta on rehtiä ja rehellistä.
Keskustelu päättyi.