Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä puheenvuoro on vähän
tämmöinen periaatteellinen puheenvuoro, ja periaatteellisuus
juontaa juurensa samaan ilmiöön, josta kerran
aikaisemmin täällä käytin puheenvuoron.
En enää muista ihan tarkkaan, mikä esitys
se oli, muutama sata sivua, johon kukaan ei juuri tainnut paljon
jaksaa silloin kajota.
Nyt on kysymys hallituksen esityksestä vaihtoehtorahastojen
hoitajia koskevaksi lainsäädännöksi,
hallituksen esitys numero 94. Jos kerron tässä näin
ihan nämä perusfundamentit ensin: Tässä on
sivuja 457 kappaletta. Täällä on tekstiä aika
paljon, ja monia eri lakeja tässä sitten muutetaan,
kun hallitus esityksensä tänne tuo sanotun vaihtoehtorahastojen
hoitajia koskevan lainsäädännön
tekemiseksi oikeastaan.
Arvoisa puhemies! Minulla on oikeastaan kaksi asiaa tässä nyt
sanottavana varsinaisesta asiasisällöstä.
Ensimmäinen liittyy siihen, että tällä esityksellä säädellään
muita kuin sijoitusrahastolain mukaisesti säänneltyjä rahastoja
ja yrityksiä. Eli kaikkien yhteissijoitusyritysten — eri
muodoissa, missä ne ovatkin — toimintaa säätelee
tämä lainsäädäntö,
ja erityisesti sitten näitten rahastojen hoitajien velvollisuuksia
ja normistoa tässä erityisesti määritellään.
Tässäkin paljolti on kysymys myöskin
siitä, että myös piensijoittajia nimenomaan
näillä säädöksillä yritetään
sitten suojata.
Toinen asia, jonka halusin tässä yhteydessä vain
sanoa, on, että on hyvä, että se säädösympäristö on
kunnossa, jossa Suomessa pyrittäisiin parantamaan pääomarahoitusta,
yritysten tarvitsemaa oman pääoman ehtoisen rahan
saantia, varojen kanavoitumista yhteiskunnassa sellaisten kanavien
kautta, jotka ovat turvallisia, jotka kykenevät tekemään
sijoituksia sellaisen pääomatarpeen puutteen tyydyttämiseksi,
jossa pääomatarpeessa kysymys on sellaisesta yritystoiminnasta,
jota pitäisi saada ylös ja jossa pystyttäisiin kansalaisille
työtä tarjoamaan.
Suomi on sittenkin jonkun verran pääomaköyhä maa,
ja meillä on erityisesti tämä innovaatiopotentiaali,
osaamispotentiaali, koulutuksen ja tutkimustyön kautta
syntyvä potentiaali, aika suuri, mutta meiltä puuttuu
se pääoma, erityisesti kärsivällinen
pääoma, joka on valmis sijoittamaan, odottamaan
kärsivällisesti, pitkään, ottamaan
riskiäkin aika paljon. Tällainen riskipääoma
ja vielä kärsivällinen riskipääoma — se meiltä puuttuu,
ja ilman sitä monet hyvät innovaatiot eivät
lähde lentoon. Monilla niillä ideasepoilla, tutkijoilla,
korkeilla tiedemiehillä tai käytännön
ihmisillä, jotka keksivät ja kehittävät,
on niitä ideoita, mutta heillä ei ole pääomia.
Nyt näiden kansantaloudessa olevien pääomien
sillä tavalla kokoaminen ja sitten rahastojärjestelmän
kautta niitten varojen kanavoituminen ikään kuin
riskisijoittajaksi, näitten äsken sanottujen tarpeitten
rahoittajaksi, on iso juttu, joka ei toimi tällä hetkellä ihan
vielä parhaalla mahdollisella tavalla ollenkaan. Tässä toivoisikin
nyt, että hallitus sen lisäksi, että se
nyt lähettää tämän lakiesityksen
tänne, tekisi nopeita ratkaisuja ja oikean mittaisia ratkaisuja
tämän oman pääoman ehtoisen
riskirahoituspulman voittamiseksi.
Hallitus tuossa varsinaisessa budjetissaan kertoo, että se
pääomittaa 30 miljoonalla eurolla lähivuosien
aikaan vuosittain lähinnä Teollisuussijoitusta
ja osin tuon Teknologian kehittämiskeskuksen Tekesin kautta
yrittää vastata tähän tarpeeseen.
Minä joudun toteamaan, että nämä mitat
ja mittasuhteet eivät ole kuitenkaan likimainkaan riittäviä.
Hallituksella pitäisi olla rohkeutta tulla paljon pitemmälle
nyt vastaan valtion sijoituspääomalla ja tulla
nimenomaan vastaan tavalla, jolla sitten saataisiin yksityistä kapitaalia
mukaan vastaamaan siihen oman pääoman ehtoisen rahan
puutteeseen, joka meillä tällä hetkellä markkinoilla
on.
Täällä viime rakenneselvityksen yhteydessä käytiin
vähän keskustelua siitä, miten aikaisemmin
on menetelty. Haluan tässä yhteydessä vielä sanoa,
että kun ministeri Vapaavuori sanoi, että tämä hallitus
jatkaa samalla tiellä, mitä edellinen aloitti,
sillä tavalla muuttaen, että nyt varhaistakin
vaihetta, sen pääomapulaa, aiotaan tässä rahoittaa,
olen kyllä nyt vähän eri mieltä tästä kohdasta.
Vanhasen hallituksen aikaan perustettiin Suomeen Aloitusrahasto
Vera Finnveran yhteyteen. Sen sijoituspääoma on
tällä hetkellä yli 100 miljoonaa euroa,
reippaasti yli 100 miljoonaa euroa. Se on kyennyt sitomaan jo muutaman
sata miljoonaa euroa kaikista varhaisimpaan vaiheeseen. Siihen tarvitaan — siihenkin
— lisää,
ja sitten ihan normaaliin pääomamarkkinaan tarvitaan
oman pääoman ehtoista rahaa lisää,
ja siihen tarvitaan valtio mukaan, jotta voidaan rohkaista näitä yksityisiä sijoittajia.
Keskusta on puhunut tällaisesta kasvurahastosta, ja
minun käsitteistössäni tämä kasvurahasto
tarkoittaa nimenomaan sitä, että valtio joko suoraan
velkaa ottaen tai valtion omaisuutta osin myyden tuo tämän
rahoituspanoksen tällaiseen kansalliseen kasvurahastoon,
jonka kanavoinnin pitäisi jatkossakin tapahtua Suomen Teollisuussijoituksen
kautta, joka edelleen sijoittaa rahastoihin tai sitten tekee tietyin
edellytyksin suoria sijoituksia. Tätä kautta pitää tätä pulmaa
hoitaa, ja siihen ei riitä tämmöinen
30 miljoonaa, vaan tarvitaan monikymmenkertainen määrä myös valtion
panostusta, jotta se pystyy vastaamaan siihen haasteeseen, missä suomalainen
elinkeinotoiminta tällä hetkellä on.
Arvoisa puhemies! Tästä voisi jatkaa pidempäänkin,
aika on suurin piirtein kulunut. Siis tämä paksu
paperi — tässä duunia riittää,
kun tämä käydään läpi.
Käydään se läpi, mutta into käydä tätä läpi
on suurempi ja parempi, jos sitten hallitus myös on valmis
niihin panostuksiin, mitä tämän järjestelmän
mukainen oman pääoman ehtoisen rahoituksen parantaminen
käytännössä edellyttää.
Tämä laki pitää sisällään
mahdollisuuden myöskin sellaisiin infrarahastoihin ja muihin
tällaisten suurten yhteiskunnallisten rakenteitten rahoittamiseen
näillä riskisijoitusinstrumenteilla. Myöskin
tässä suhteessa meillä on pulaa. Vaikkapa
suomalaisen tiestön tai perusinfran kunto on tällä hetkellä sellainen,
että se ei anna riittävää buustia
talouden kasvulle. Toivotaan, että myöskin tähän
hallituksella on rohkeutta vähän panostaa.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puheenjohtaja! Jos sopii, niin muutama kymysys valiokunnan
puheenjohtajalle, kun en ehtinyt tuohon paksuun teokseen perehtyä.
Ensinnäkin, kun puhuitte, edustaja Pekkarinen, yksityisestä kapitaalista,
niin onhan teillä varmasti tiedossa, että suomalaisilla
kotitalouksilla on varallisuutta yli 140 miljardia, joista talletuksina
noin 80 miljardia euroa. Minulla tuli mieleen — kun en
tunne, kysyn teiltä sitäkin — että vieläkös
valtio harrastaa, niin kuin takavuosikymmeninä, tämmöisiä obligaatioiden
liikkeellelaskuja, joita kansalaiset sitten voisivat itselleen merkitä ja
saada sijoittamalleen pääomalle tietyn koron?
Toinen asia: Meillähän on kahdeksan eläkerahastoa,
joissa muistaakseni on joku 160 miljardia tällä hetkellä rahaa
kiinni. Koskeeko tämä laki näitä eläkerahastoja
millään tavalla?
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minun ymmärtääkseni
valtio hankkii edustaja Tuupaisen mainitsemalla tavalla miljardien mitassa
rahaa joka vuosi. Kyllä tämä ymmärtääkseni
on totta, se ei kyllä liity tähän varsinaiseen esitykseen
suoranaisesti.
Mutta se kysymyksen toinen puoli, nämä eläkerahastot
ja muut, niin kyllä tämän vaihtoehdon,
rahastojen hoitoa koskevan lainsäädännön, joka
on siis EU-direktiivijohteinen, kyllä tämän lain
mukaisiin rahastoihin voivat sijoittaa myöskin nämä eläkeyhtiöt
ja muut institutionaaliset sijoittajat, ihan oikein. Elikkä kotitalouksilla
on paljon rahaa, ja se on tuolla pankeissa monta kertaa, ja se on
nimenomaan velkarahoituksen rahoituslähteenä.
Mutta me tarvitsemme erityisesti yrityksissä, elinkeinoelämässä,
oman pääoman ehtoista rahaa, koska ne yritykset,
voidakseen hakea sitä velkarahaakin, jos niillä ei
ole riittävää määrää omia
pääomia — niin kuin erinomainen tilintarkastaja
Tuupainen tietää — ne eivät saa
sitä velkarahaakaan riittävästi. Meillä on
suomalaisissa yrityksissä ja suomalaisessa elinkeinoelämässä selvä puute
tällaisista omista pääomista ja oman
pääoman ehtoisen pääomahuollon
tarjonnasta. Sitä pitää kyetä parantamaan,
ja siinä parannustyössä tarvitaan myös
valtio mukaan.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Edustaja Pekkarinen on sen verran ahkera, että hän
hoitaa sekä hallituksen esityksen esittelyt että eduskunnan vastaukset.
(Naurua) Järjestelmämme toimii hyvin. Tästä asiasta
keskustelu kuitenkin riittää.
Keskustelu päättyi.