Sisäasiainministeri Päivi Räsänen
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi kirkkolain kirkollisen rakennuksen suojelua koskevia
säännöksiä. Esityksen tavoitteena
on näiden säännösten ajantasaistaminen,
selkeyttäminen ja täsmentäminen. Säännöksiä ehdotetaan muutettaviksi
siten, että ne vastaisivat nykyhetken tarpeita ja voimassa
olevaa muuta rakennussuojelulainsäädäntöä.
Lisäksi tavoitteena on saada suojelu kattamaan riittävä osa
arvokkaista kirkollisista rakennuksista ja varmistaa Museoviraston
asiantuntemuksen käyttäminen jo rakennuksen korjaus-
tai muutosvaiheessa.
Arvoisat edustajat! Haluan kertoa ja jakaa teille esimerkin,
jonka kirkollisista asioista vastaavana ministerinä sain
pöydälleni. Tämän esityksen
liitteenä oli toistakymmentä lausuntoa ja päätöstä eri
käsittelyvaiheista alkaen kirkkovaltuustosta, kirkkoneuvostosta,
kirkkoherralta, tuomiokapitulilta, maanmittaustoimistolta, maakuntamuseolta,
Museovirastolta, kirkkohallituksen kansliapäälliköltä ja
arkkipiispalta. Monen portaan läpi käynyt esitys
tuli opetusministeriöön, jossa sitä käsitteli
ensin yliarkkitehti ja lopulta, sitten viimeiseksi, kirkollisista
asioista vastaava ministeri. Päätös koski
Peräseinäjoen sankarihautausmaan nimikilpien tekstin
taustan syventämistä muutamalla millimetrillä.
Vastaavat pöydälleni päätyneet
esitykset ovat koskeneet muun muassa kirkon valaistuksen uudistamista
ja hautausmaan aidan korjaamista. Ajattelen, että tällainen
päätöksentekotapa ei todellakaan ole
tätä päivää. En kyseenalaista
kulttuurihistoriallisten näkökohtien huomioimista
tai vähättele hienotunteisuutta vaativien päätösten
merkitystä, mutta päätökset
on todellakin mahdollista tehdä huomattavasti yksinkertaisemmin
ja juuri sillä hallinnon portaalla, jolla on myös
paras asiantuntemus. Suojeltua kirkkoa koskeva päätös
on nykyisin alistettava kirkkohallituksen lisäksi opetus-
ja kulttuuriministeriöön eli käytännössä siis
kirkollisista asioista vastaavan ministerin vahvistettaviksi. Sen
takia näitä päätöksiä tulee
niin paljon kirkkoministerin pöydälle opetusministeriön kautta.
Kaksivaiheinen alistusmenettely on koettu myös seurakunnissa
hankalaksi ja aikaa vieväksi. Kirkkohallituksen päätös
merkitsee sitä, että kirkkohallitus joko puoltaa
tai ei puolla seurakunnan päätöksen hyväksymistä,
ja vain puoltava päätös alistetaan edelleen
ministeriön vahvistettavaksi. Opetus- ja kulttuuriministeriö ei
ole vuoden 1994 jälkeen jättänyt kertaakaan
tällaista päätöstä vahvistamatta.
Päätöksenteko on itse asiassa hyvin vahvasti
nojannut juuri Museoviraston asiantuntijalausuntoihin. No, tässä ehdotuksessa
esitetään siis luovuttavaksi kirkkohallituksen
päätöksen alisteisuudesta opetus- ja
kulttuuriministeriölle. Pidän tätä esitystä erittäin kannatettavana
ja edelleenkin toivoisin, että kirkolliskokous jatkaisi
hallinnon ja päätöksenteon keventämistä ja
yksinkertaistamista. Nämä esityksethän
tulevat, siis kirkkolain muutosesitykset, kirkolliskokoukselta,
ja me voimme sitten hallituksessa, eduskunnassa, ne vain hyväksyä tai
hylätä. Mutta tätä pidän
erittäin kannatettavana.
Tässä esityksessä ehdotetaan myös,
että Museoviraston käyttöä asiantuntijana
aikaistetaan ja vahvistetaan. Jatkossa Museoviraston lausunto olisi
pyydettävä jo suunnitteluvaiheessa, kun kirkollista
rakennusta ryhdytään olennaisesti muuttamaan,
purkamaan tai sen käyttötarkoitusta muuttamaan.
Lausunto pyydettäisiin, kun päätös koskisi
suojeltua tai 50 vuotta täyttänyttä kirkollista
rakennusta. Ahvenanmaalla sijaitsevan kirkollisen rakennuksen osalta
lausuntoa pyydettäisiin lisäksi Ahvenanmaan maakunnan
hallitukselta ja saamelaisten kotiseutualueella saamelaiskäräjiltä.
Museoviraston asiantuntija-asemaa ehdotetaan vahvistettavaksi myös
valitusoikeudella. Tämä laki on tarkoitettu tulemaan
voimaan 1.1.2014.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Vaikka meidän kirkkomme onkin maallistunut,
niin haluan vielä kerrata, mitä ministeri Räsänenkin mainitsi,
että on ensinnäkin täällä esityksen
perusteluissa todettu, että kirkkolain tarkoittamia rakennuksia,
jos kaikki kyläkirkot sun muut otetaan huomioon, on yli
850, eli nämä meidän kirkkorakennuksemme
ovat erittäin vanhoja.
Ehdotuksessa esitetään muutettavaksi siis kirkkolain
kirkollisen rakennuksen suojelua koskevia säännöksiä.
Tavoitteena on saada suojelu kattamaan riittävä osa
arvokkaista kirkollisista rakennuksista. Museoviraston käyttöä asiantuntijana
ehdotetaan vahvistettavaksi, ja Museoviraston lausunto olisi pyydettävä jo
suunnitteluvaiheessa, kun suojeltua tai 50 vuotta täyttänyttä kirkollista
rakennusta ruvetaan olennaisesti muuttamaan, purkamaan tai sen käyttötarkoitusta
muuttamaan. Siis jos nämä asiat on, niin pitää sitten
Museoviraston lausunto siitä pyytää.
No, seurakunnat joutuvat tämän vuoksi tekemään
tarkempia suunnitelmia ja käyttämään
asiantuntijoiden apua hankkeiden toteuttamisessa, ja tietysti tämä tietää seurakunnalle
kustannuksia. Myös perusteluissa mainitaan, että Museoviraston
työmäärä kasvaa merkittävästi,
niin että toisaalta ihan hyvä laki tämä.
Keskustelu päättyi.