8) Laki alkoholilain 14 §:n muuttamisesta
Jari Myllykoski /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Puhemiesneuvosto on puhunut — ugh! — ja
lähettää lakialoitteen sosiaali- ja terveysvaliokunnan
käsittelyyn. Olisin kyllä toivonut, että tätä lakialoitetta
oltaisiin käsitelty sen vaatimassa suuremmassa ja monipuolisemmassa
valiokuntakäsittelyssä. Kysymys on suomalaisesta
teollisuudesta, ei vain pelkästä alkoholipolitiikasta.
Jos me haluamme tukea tämän maan kasvinviljelijöitä,
niin että kotimaassa tuotettu ohra jalostetaan tässä maassa,
niin että kotimainen teollinen työ saa raaka-ainetta
ja että kotimainen teollinen yrittäjä voi
työllistää suomalaisia työntekijöitä,
tai ketä hyvänsä täällä töissä olevia
ihmisiä, tämä asia olisi vaatinut laajemman
käsittelyn, ja toivonkin, että tätä vielä voitaisiin
harkita, että valiokuntakäsittelyä voitaisiin
laajentaa, jotta ei käsiteltäisi pelkästään
alkoholipolitiikkaa vaan puhuttaisiin työllisyydestä ja
kaupankäynnistä ja kotimaisesta kansantaloudesta.
Tällä lakialoitteella on kuuden eri eduskuntaryhmän
ensimmäiset allekirjoittajat, mikä osoittaa, että aloite
on luonteeltaan yli puoluerajojen kannatettava, ja se on varmasti
puolueiden sisällä ristiriitainenkin. Nyt pitää kuitenkin
unohtaa se, että kysymys olisi juopottelun lisäämisestä, kysymys
on nimenomaan työpaikkojen synnyttämisestä tässä maassa.
Pienpanimoilla on tällä hetkellä suuria
mahdollisuuksia luoda uutta työllisyyttä tähän
maahan, ja se jos mikä on kannatettavaa. Tällä hetkellä ala
työllistää jo tuhansia ja taas tuhansia työntekijöitä,
antaa elinkeinomahdollisuuksia monille yrittäjille.
Aloitteessa halutaan tuoda mahdollisuus nimenomaan vahvempien
oluiden jälleenmyyntiin eli ulosmyyntiin. Se on jatkoa
tänne jo aiemmin edustaja Elomaan toimesta tuotuun, pienpanimoiden
jälleenmyyntioikeuteen tai ulosmyyntioikeuteen liittyvään
lakialoitteeseen. Nyt me haluamme vain, että sen oluen
persoonallisuus voi olla myös läsnä,
niin että ihmiset voivat saada sieltä ne tuotteet,
joita he haluavat eivät humaltuakseen vaan nauttiakseen,
koska tällä on matkailullisesti erittäin
suuri merkitys. Tämä ei ole pelkästään
oluen valmistamista, vaan tässä on matkailullinen
näkökulma. Pienpanimoita varmasti syntyisi vielä enemmän
niihin kohteisiin, joissa on matkailullinen mahdollisuus lisätä elinkeinotoimintaa
yhdessä tämän oluen tekemisen kanssa.
Mutta, arvoisa herra puhemies, meitä allekirjoittajia
on niin monta, että toivon, että keskustelu tästä jatkuu
niin, että jokainen niin sanottu ensimmäinen allekirjoittaja
tuo oman panoksensa tähän keskusteluun, ja en
siksi käy tätä aloitetta kokonaisuudessaan
käymään läpi.
Jukka Kärnä /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessa on
myöskin kysymys alkoholin asteittaisesta vapautuksesta,
joka on mielestäni Suomessa myöskin tulevaisuutta.
Tässä lakialoitteessa on kyse myös, kuten
Myllykoski totesi, kotimaisesta työstä, sääntelyn
purkamisesta. Euroopan unionin tasolla ovat sääntelynpurkutalkoot — onko
se REFIT-hanke? — parasta aikaa menossa. Toivon, että tällä lakialoitteella
pieneltä osin myöskin päästään
Suomessa siihen.
Oluiden tarjonta kaiken kaikkiaan on Suomessa rikastunut viimeisten
vuosikymmenten aikana nimenomaan ja pitkälti pienpanimoiden
ansiosta, joiden toiminnan EU mahdollisti. Eli ei se Euroopan unionikaan
kaikkea huonoa ole tuottanut. Tällä hetkellähän
pienpanimoiden on mahdollista myydä alle 4,7-tilavuusprosenttista
etyylialkoholia perustamalla elintarvikekioski sen panimon yhteyteen,
ja sen kioskin valikoimassa tulee olla määrätty
määrä elintarvikkeita ja kattavasti eri
tuoteryhmistä. Tämä on jäykkää,
ja järjestely on kankea, eikä kioskeille aina
lupia myönnetä, mikäli samalla alueella
katsotaan jo olevan riittävä määrä elintarvikekioskeja.
Tämä on minun mielestäni jotenkin järjetön
kuvio kaiken kaikkiaan, ja siihen pitää puuttua.
Tämä erikoisoluiden harrastus on verrannollista
viiniharrastukseen, ja siksi pienpanimoiden tuotteet eivät
johda alkoholin ongelmakäyttöön. Kansanterveydellisesti
niillä ei ole siis negatiivisia vaikutuksia tältä ajattelukannalta.
Maailmalla on todella paljon esimerkkejä siitä,
että näistä pienpanimoitten laadukkaista
tuotteista ja niiden kautta on tullut lyhyessä ajassa jopa
globaaleja esimerkkejä.
Siunatuksi lopuksi: Suomessa on olutta pantu niin sanotusti
maailman sivu. Tämä lakialoite on minun mielestäni
yksi askel siihen suuntaan, että Suomessa palautetaan oluen
panemisen pitkä perinne kunniaan ja erikoisoluet saavat
arvoisensa paikan.
Johanna Karimäki /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tampereen Pyynikin käsityöläispanimon
Vahvaportteri palkittiin kesällä kultamitalilla
Berliinissä kansainvälisessä kilpailussa,
mutta yritys on kohdannut haasteen: missä myydä voittoisaa
tuotettaan? Toisaalta tilaviiniä ja sahtia on voinut myydä kuluttajalle
jo vuodesta 95, suoraan tilalta. Olutta voi myydä suoraan
panimolta vain elintarvikekioskin kautta, mutta alkoholia saa olla
silloin vain 4,7 prosenttia. Tämä ei huomioi olutkulttuuria,
tummia ja vaaleita laatuoluita, joita oluen ystävät
haluavat maistella.
Tässä lakialoitteessa esitetään
muutosta tähän. Pienpanimo-oluet kiinnostavat.
Olutliitto vaati jo vuonna 2006 suomalaisille kuluttajille lähiolutta.
Paikalliset olutmerkit ja -laadut tukevat alueensa talouselämää ja
kulttuuria. Pienpanimot ja niihin liittyvä muu yritystoiminta,
kuten maatilayrittäjyys, elävöittävät
matkailua ja turismia.
Kotimaisia laatuoluita meillä jo onkin. Valvira rekisteröi
peräti 450 erilaista olutta vuonna 2013. Mahdollisuuksia
on paljon enemmän, vientiinkin, jos annamme pienpanimoalalle
edellytyksen menestyä aloitteen esittämällä tavalla. Lisäksi
tuotantoketju mallasohrapellolta työllistää.
Näinä vaikeina aikoina on tuettava yritteliäisyyttä.
Tässä on yksi keino, joka ei edes maksa mitään.
Jaana Pelkonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edellä on kuultu jo hyviä puheenvuoroja,
ja haluan itse kiittää loistavasta yhteistyöstä,
edustajat Kärnä, Karimäki, Jalonen, Gästgivars,
Alatalo, Yrttiaho ja erityisesti edustaja Myllykoski, joka teki
suurimman työn tämän aloitteen eteen.
Asiat eivät muutu valittamalla, vaan vaaditaan ja tarvitaan
yhteistyötä ja konkreettisia toimia, ja tässä nykykäytännössä eli
siinä, että jos pienpanimo haluaa myydä omia tuotteitaan
ja nimenomaan niitä alle 4,7 prosentin vahvuisia tuotteita,
täytyy kyseisen panimon myös myydä muun
muassa sukkahousuja ja näkkileipiä, ei ole mitään
järkeä, eikä se ole tätä päivää.
Systeemi on nätisti sanottuna monimutkainen ja byrokraattinen,
minkä lisäksi tämä 4,7 prosentin
raja ei huomioi alkuunkaan erikois- ja käsityöläisoluiden
ominaisuuksia. Noin 80 prosenttia olutlaaduista vaatii yli 4,7 prosentin
vahvuuden, jotta ne ovat tyylilleen ominaisia ja parhaimmillaan.
Kuten on jo mainittu, aloitteemme taustalla on siis todellakin
halu edistää kotimaista työllisyyttä ja
pienpanimoiden toimintamahdollisuuksia. Pienpanimot ovat omalla
alallaan erittäin tärkeitä työllistäjiä ja
tärkeä osa suomalaista lähiruokakulttuuria,
ja ne tuovat todellakin myöskin lisäarvoa kotimaan
matkailuun.
Suomessa on syntynyt uusia pienpanimoita ilahduttavasti parin
viime vuoden aikana, ja uusia panimohankkeita on tälläkin
hetkellä vireillä eri puolilla maata, ja näitä hankkeita
meidän on syytä tukea. Meillä ei ole
varaa menettää ainuttakaan työpaikkaa,
ei nyt eikä jatkossa varsinkaan aikansa eläneiden
käytäntöjen takia.
Ari Jalonen /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuten edellä on huomattu, tämä on
puoluerajat ylittävä aloite, pilkulleen samanlainen,
ja kiitän kaikkia, joita tässä on ollut
mukana.
Kun me mietimme nykypäivänä, mistä työtä löytyisi
Suomeen, niin on aivan järjetöntä pitää yllä semmoista
byrokratiaa, mitä näihin pienpanimoihin tällä hetkellä liittyy.
Pienpanimo voi myydä tuotteitaan pihalle silloin, jos sillä on kauppa
sen pienpanimonsa yhteydessä, mutta minä en näe
mitään järkeä siinä,
että jostain "siivouskaapista" tehdään
se kauppa sinne, laitetaan hyllylle se ketsuppipurkki ja sukkahousut,
että saadaan byrokratian määräykset
täytettyä. Tässä ei ole mitään
järkeä, ja vain hidastetaan, hankaloitetaan yrityksen
toimintamahdollisuuksia.
Nyt näistä pienpanimoista osa on jo siirtynyt lahden
toiselle puolelle, koska siellä ei ole tämmöistä kankeata
käsittelyä ja verokäsittelykin on erilaista.
Meidän on siis selkeästi taloudellisestikin järkevä keventää tätä järjestelmäämme
ja muuttaa toimintamalleja niin, että suoramyyntioikeus,
ulosmyyntioikeus on mahdollista.
Sitten tähän prosenttipuoleen: minkä vahvuista
kyseinen tuote on. Tämä on taas sarjassamme kukkahattutädit
pelastavat maailman. Alkoholipolitiikkaa ei voida perustaa siihen,
mikä on jonkun tietyn ongelmakäyttäjän
tilanne, vaan tarvitsee käsitellä asiaa yhteiskunnallisesti
laajemmin katsoen. On tietynlaiset oluet, jotka eivät vain yksinkertaisesti
niin sanotusti toimi ilman, että siellä on vahvuutta
mukana. Maku kärsii, jos ei se alkoholivahvuus ole riittävä,
eli tämä nykyinen raja on täysin hatusta
tempaistu ja kukkahatusta nimenomaan.
Meidän yleensäkin pitäisi luottaa
enemmän kansalaisiin ja siihen, että me pidämme
jonkun verran myös naapurinpojastakin huolta. Ei tämmöisellä holhouksella,
joka meillä nykymaailmassa on, tämä paremmaksi
muutu. Yleensäkin tämä alkoholipolitiikka
on lähtenyt koko aika siitä, että kun
meillä on alkoholiongelmaisia — ikävä kyllä,
se on totta — niin jotenkin yleistetään, että joka
ikinen suomalainen on alkoholin ongelmakäyttäjä.
Eihän se niin mene.
Meidän tarvitsee katsoa tosiaan sitä isoa
kokonaisuutta, ja täällä on hyviä lakialoitteita
ollut aikaisemminkin alkoholipolitiikan suhteen, esimerkiksi juuri
se ravintolassa alkoholin myynnin veron alentaminen. Mielestäni
se olisi erittäin hyvä ottaa tässä samassa
käsittelyssä esille ja pohtia, miten se vaikuttaa
meidän alkoholikäytäntöihimme.
Onko se niin, että meidän ongelmakäyttäjät
rupeavat entistä ongelmaisemmiksi, vai onko se kenties
niin, että kotijuopottelu vähenee, kun se juominen
saadaan valvottuihin ravintolaolosuhteisiin eikä sinne
kotisohvalle tosiaankin? Tämä on toinen lakialoite,
mutta kaikki kuitenkin tulee yhteen kuvioon. Meidän on
avattava meidän alkoholipolitiikkaamme nykypäivään eikä elettävä menneisyydessä.
Tämä nyt käsittelyssä oleva
lakialoite on työllisyyttä lisäävä,
matkailua edistävä, vientiä edistävä.
Meillä on oluita, jotka ovat pärjänneet
isoissa olutkilpailuissa, voittaneet palkintoja, ja kun maailmalta
otetaan näihin pienpanimoihin yhteyttä, että tahtoisin
ostaa teidän tuotteitanne, tätä voittanutta
olutta, niin se ei ole mahdollista. Ei ole mahdollista myydä voittanutta
tuotetta maailmalle ja edistää vientiä.
Kyllä nyt tässä taloudellisessa tilanteessa
on käännettävä kaikki kivet
ja kannot sen eteen, että työllistyminen, itsensä työllistäminen,
on mahdollista ja järkevää, ja pikkuhiljaa
hellätään siitä byrokratian
rattaisiin tarttumisesta ja luotetaan kansaan.
Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Tätä lakialoitetta on
kyllä mukava olla puolustamassa, ja minun mielestäni
on hienoa, että tämä on tehty myös
niin, että tässä on eri puolueista lähdetty
yhdessä viemään tärkeää asiaa
eteenpäin. Meillä tällaista tiukkaa,
usein aika turhaakin sääntelyä on paljon
ja myös sellaista sääntelyä,
jota on vaikea ymmärtää niin työllisyyden näkökulmasta
kuin myöskään erilaisten uusien tuotteiden
taikka innovaatioiden kehittymisen kannalta. Itse näen
kyllä nämä pienpanimot tämäntyyppisenäkin.
Meillä on vähän samaa sukua olevia asioita
lukuisia, esimerkiksi erilaisten maatilojen suoramyyntiasiat taikka
se, voiko maitotila myydä maitoa suoraan sellaisille asiakkaille,
jotka haluavat, tai voiko pieni maatila tehdä kotijäätelöä ja
myydä sitä. Valtaosaltaan aina viranomaiset toteavat,
että ei käy, ja vetoavat siihen, että me
täällä eduskunnassa olemme säätäneet
sellaisia lakeja, että sehän ei vain käy.
On hyvä, että näitä asioita
nostetaan esille, ja toivon, että tämäntyyppisiä aloitteita
tulisi enempikin käsittelyyn. Toivon myös, että nykyinen hallitus
tai viimeistään tulevat hallitukset tekevät
myös sellaisia hallituksen esityksiä, jotka vievät
Suomea tällaiseen suuntaan. Olen jossain vaiheessa sanonut,
että tuntuu siltä, että Suomeen pitäisi
säätää laki, että maalaisjärjen
käyttö on sallittu. Se tuntuu olevan tällä hetkellä lähestulkoon
lailla kiellettyä.
Niin kuin lakialoitteen tekijät toteavat, olut on perinteinen
ja täysin kotimainen tuote. Koko ketju mallasohrapelloilta
kuluttajille työllistää Suomessa noin
30 000 henkeä. Oluiden tarjonta on Suomessa rikastunut
viimeisten vuosikymmenten aikana pitkälti juuri näiden
pienpanimoiden ansiosta, joiden toiminnan EU-jäsenyys aikanaan
mahdollisti, eli jotain hyvää sentään
EU:sta on tullut. Pienpanimoita toimii Suomessa 24, joista noin
60 prosenttia tuottaa vuodessa alle 200 000 litraa olutta.
Mutta niin kuin tässä todetaan, pienpanimoiden
mahdollisuus tuotteiden ulosmyyntiin on rajattu lainsäädännöllä erittäin tiukaksi,
ja sen tiedämme, että myöskään
näitä uusia tuotteita ei kovin helppo ole saada
muiden jakelukanavien kautta myytäväksi. Näin
ollen tämä lakialoite on erittäinkin
kannatettava.
Sosiaali- ja terveysministeriö on siis vuonna 1995
linjannut, että kyseisten alkoholijuomien vähittäismyynti
muualla kuin alkoholiyhtiössä on mahdollista tilaviinien
ja sahdin osalta mutta ei jostain syystä oluen osalta.
Niin kuin tässä todetaan ja on todettu, maailmalla
on lukuisia esimerkkejä, joissa tällaisista pienistä panimoista on
syntynyt tunnettuja merkkejä, ja olen varma, että näin
tapahtuisi Suomessakin. Toivon, että tällaisessa
ajattelussa voisi yleisemminkin mennä siihen suuntaan,
että meidän lainsäädäntö olisi
mieluumminkin sallivampaa kuin kieltävää. Uusien
ideoiden tuottaminen esimerkiksi maataloudessa taikka maatalouden
lähellä olevissa toimijoissa, kun tehdään
marjoista erilaisia juomia ja niin poispäin, olisi mieluumminkin
innovatiivisuuteen kannustavaa kuin sitä tukahduttavaa.
Arvoisa puhemies! En malta olla nostamatta esille tässä myös
sitä, millä tavalla meillä Suomessa edelleen
alkoholipolitiikkaa tehdään. Minun mielestäni
on varsin erikoista, että alkoholin myynti on täysin
erilaista meillä Suomessa kuin esimerkiksi Euroopassa monessa
muussa maassa. On vaikea ymmärtää, että yksittäistä olutpulloa
ei voi ostaa ja nauttia kadulla vaikkapa terassia vaihtaen tai jotain
muuta — uskon, että meillä Suomessa on
paljon isompiakin ongelmia ratkottaviksi — tai sitten sitä,
että ainoa ratkaisu aina on alkoholiveron korotus, ja jos
alkoholiveroa korotetaan, se vähentää alkoholin
ostoa. Mikä on suomalaisen politiikan ratkaisu tähän? Tehdään
kielto, että ei voi tuoda muualtakaan sitä alkoholia.
Eikö järkevämpää olisi,
ja itse kannatan sentyyppistä mallia, että meidän
oma alkoholivero olisi sellainen, että tuo juoma kannattaisi
mieluummin ostaa Suomesta kuin tuoda muualta?
Tällaiset valvontajärjestelmät, joita
tälläkin kaudella on luotu, ovat keinotekoisia,
vaikeasti valvottavia, käytännössä mahdottomasti
valvottavia. Toivon, että me mieluumminkin seuraisimme
sitä, että tulevaisuudessa Suomessa pienpanimoiden
rinnalla voisi toimia myös suurempia panimoita eikä tilanne
olisi tämä kuin tällä hetkellä,
että panimot on ajettu niin tiukkaan väliin, että nämä työpaikat
ovat uhattuina ja sitä kautta itse asiassa tuhannet työpaikat
maanviljelyksestä aina kuljetukseen ja niin poispäin.
Arvoisa puhemies! Toivon siis Suomessakin otettavan askeleen
holhoavasta yhteiskunnasta mieluumminkin mahdollistavaan yhteiskuntaan, ja
luotetaan suomalaisiin ihmisiin. He ovat fiksuja.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Pienpanimoiden puolesta puhuu mielellään.
Pienpanimot tuottavat alle 3 prosenttia kaikesta oluttuotannosta
Suomessa tällä hetkellä, mutta ala on
kuitenkin kasvava teollisuudenhaara. Näinä vaikeina
taloudellisina aikoina kaiken kotimaisen teollisuuden tukeminen
lisää työllisyyttä ja tuo mukanaan
kasvavaa toiveikkuutta. Suomessa pienpanimoiden koko vaihtelee yhden henkilön
työllistävistä mikroyrityksistä aina kymmeniä työntekijöitä työllistäviin,
kasvaviin pienyrityksiin. Suomessa toimii tällä hetkellä 24 pienpanimoa,
ja näistä noin 60 prosenttia tuottaa vuodessa
alle 200 000 litraa olutta. Varsin pieniä siis
ovat.
Pienpanimot ovat kuitenkin tärkeä osa omien alueidensa
paikallista pienyrittäjyyttä, ja niillä on usein
tärkeä merkitys alueelle myös matkailullisesti.
Sen takia pienpanimoiden toimintaa on tuettava, ja tämä aloite
onkin oikein kannatettava.
Se ohjaisi pieneltä osaltaan kulutusta kalliimpiin
ja erikoisempiin suomalaisiin oluisiin sekä vahvistaisi
paikallista pienyritystoimintaa. Ulosmyynti suoraan panimolta esimerkiksi
erilaisten vierailijaryhmien tekemien tutustumiskäyntien yhteydessä korostaisi
ja vahvistaisi paikallisuutta ja helpottaisi yrittäjyyttä.
Kyseessä olisi ihan järkevä helpotus,
jolla ei olisi negatiivisia kansanterveys- tai kilpailuvaikutuksia,
sillä usein nämä juomat liittyvät
olutharrastukseen eivätkä mihinkään
ongelmakäyttöön, josta täälläkin
on tänään puhuttu.
Pienpanimoiden oluen suoramyynti on tällä hetkellä turhan
hankalaa. Toinen vaihtoehto on tämä elintarvikekioskivaihtoehto,
josta edustajat Myllykoski ja Kärnä täällä jo
kertoivatkin, ja toinen vaihtoehto pienpanimoille tällä hetkellä on oluen
myyminen jonkun paikallisen kaupan kautta, ja tässä mallissa
asiakas hakee juomansa panimolta tai sitten ne toimitetaan hänelle
suoraan. Panimo tekee siis kaksi laskua: toisessa se laskuttaa asiakasta
paikallisen kauppiaan nimissä, niin että rahat
kulkeutuvat kauppiaan tilille, ja toisessa se sitten laskuttaa kauppiasta
pienemmällä summalla. Tämä on
itse asiassa viranomaisen ehdotus toimintamalliksi, kun olemassa
oleva laki ei tällä hetkellä sitä suoramyyntiä salli.
Ei erityisen kätevä menettely. Tämä on
todella hankala tapa ja aika teennäinen eikä mahdollista tuotteiden
suoramyyntiä muun muassa näille panimovierailijoille,
joita näissä pienpanimoissa paljon käy.
Edustaja Myllykoski tuossa jo viittasikin minun tekemääni
aikaisempaan lakialoitteeseen — kyseessä oli kylläkin
Eloranta eikä Elomaa. Tosiaan, itsehän tein keväällä sensuuntaisen
lakialoitteen, että tämä suoramyynti
olisi sallittu alle 4,7-prosenttisille oluille. Mutta myöskin
tätä ehdotusta, joka tässä nyt
on käsittelyssä, elikkä että myöskin
vahvoille oluille tämä suoramyynti sallittaisiin,
kylläkin itse ihan kannatan ja olen yhteen aloitteeseen
nimeni laittanutkin, mutta ikävä asia taitaa olla
se, että tätä yli 4,7-prosenttisten juomien
myyntioikeutta ei voida pienpanimoille myöntää,
ellei sitten samalla poisteta tai muuteta Alkon monopolia. Tilaviineillähän
tämmöinen myyntioikeus tällä hetkellä on,
ja se ilmeisesti jää ainoaksi poikkeukseksi, koska
se ehdittiin säätää ennen kuin
liityimme EU:hun, elikkä tämmöinen harmittavainen
juttu tässä on.
Ministeriöstä saamani tiedon mukaan alkoholilain
kokonaisuudistukseen sisältyy itse asiassa valmis luonnos,
jonka mukaan pienpanimot voisivat jatkossa myydä näitä maksimissaan
4,7-prosenttisia tuotteitaan suoraan omista myymälöistään
ilman vaatimusta tästä elintarvikemyynnistä,
mutta ikävä kyllä tämä ollaan
nyt sitten toteuttamassa ei tällä hallituskaudella
vaan vasta todennäköisesti 2015 tai 2016, kun
alkoholilain kokonaisuudistus sitten lopulta toteutetaan. Nythän
hallitus päätti, että sitä ei
enää tällä hallituskaudella
viedä eteenpäin — ikävä kyllä.
Pienpanimot, niin kuin tässä on moneen kertaan
todettu, luovat tuotteillaan maaseudun elinvoimaisuutta, kansallista
identiteettiäkin jopa, matkailun edellytyksiä,
ruokakulttuuria, vahvistavat lähiruokabuumia, ja olisihan
se hienoa, kun vahvojenkin oluiden suoramyynti olisi mahdollista,
mutta ehkä vielä jonain päivänä!
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tähän edustaja Myllykosken
sekä muiden samansisältöisiin lakialoitteisiin
on helppo yhtyä. Kieltämättä kahdeksan
samansisältöistä eri edustajien tekemää aloitetta
on ainakin allekirjoittaneelle uutta ja mielenkiintoista, ja onkin vaikea
päättää, puhuako yksikössä vai
monikossa. Toivottavasti tämän muotoinen yhteistyö tuo kuitenkin
toivotun kaltaisen tuloksen.
Aluksi totean, että tämän aloitteen
allekirjoittaneet eivät ole asialla pelkästään
itsekkäistä syistä. Itse en esimerkiksi
ole oluen nauttija mutta sen sijaan suomalaisen olutteollisuuden
ja työllisyyden tukija kylläkin. Näissä aloitteissahan
oikeastaan rinnastetaan nyt viimein myös olut viiniin ja
sahtiin, aloitteen toteutuessa tosin 19 vuoden viiveellä.
Tästä salista ei varmaan löydy osaamista
sen selittämiseen, miksi tähän erikoiseen
tilanteeseen on ylipäätään ajauduttu.
Näitä aloitteita ei pidä laittaa
hyllylle vain alkoholi-ideologisista syistä. Pienpanimotoiminta on
lähielintarvikeajatteluun ja kotimaisuuteen sekä laatuun
panostava laillinen elinkeino. Meidän olisi ennemminkin
vapautettava kuin suitsittava tätäkin toimeliaisuutta.
Meillä on Suomessa puhtaasta ja hyvästä vedestä alkaen
etuja, joilla on joka päivä yhä enemmän
arvoa kansainvälisilläkin markkinoilla. Meillä on
rikas historia alueellisessa panimotoiminnassa ennen tuotannon keskittymistä suuriin
tuotantoyksiköihin.
Mielestäni maakunnalliseen kulttuuriin kuuluu oleellisena
osana omaleimainen juoma- ja ruokakulttuuri. Tiedämme,
että pienpanimoilla on ollut vaikeuksia päästä markettien
ja jopa Alkojen hyllyille. Tätä työllistävää pienteollisuutta on
mielestäni tuettava, ei rokotettava säädösten tai
säätämisten kiilto silmissä.
Alkoholin kulutukseen on yritetty vaikuttaa monin keinoin kieltolaista
alkaen. Kuitenkaan en nyt lähde laajemmin tätä historiaa
tai keinovalikoimaa avaamaan. Alkoholin liikakäyttöä vastaan
tulee toki etsiä ratkaisuja, ja se on todella tärkeä asia,
mutta eri asia kuin nyt tämä kyseessä oleva
asia, vaikkei näitten yhteyttä toisiinsa voi täysin
tietenkään kieltääkään.
Alkoholi ja sen ongelmallinen käyttöhän
liittyvät aina toisiinsa. Itse en kuitenkaan ymmärrä,
miksi vaikeuttaisimme kotimaisen pienpanimon tuottaman oluen markkinaa,
kun samaan aikaan vastaavia tuotteita kuljetetaan ulkomailta markkinoillemme
ja kuluttajiemme helposti saataville.
Kannatan siis aloitetta ja suomalaista yrittämistä ja
työtä.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Meillä Suomessa on aiheita,
joista keskusteleminen on välillä hyvin vaikeaa
ja keskustelukulttuuri on aika tiukka. Alkoholipolitiikka on yksi sellainen.
Se herättää mielipiteitä suuntaan
jos toiseen.
Tämä lakialoite on minun mielestäni
hyvä, koska tämän aloitteen tarkoituksena
on jälleen kerran kohdistaa katseet suomalaiseen työhön
ja yrittämiseen, ja se, mihin meidän pitäisi
ja tulisi pyrkiä, on se, että me kannustamme siihen
täällä Suomessa. Me emme suinkaan kannusta
suomalaista yrittäjyyttä lähtemään
ulkomaille. On aivan juuri niin kuin kansanedustaja Ari Jalonen sanoi,
että pienpanimot muuttavat Viroon. Siellä on jo
perustettu lukuisia verkkokauppoja, elikkä se on sitten
tulos siitä, jos täällä Suomessa
ei osata näitä asioita hoitaa kunnolla.
En itsekään jaksa uskoa, että vahvojen
oluiden jälleenmyynnin salliminen pienpanimoille lisäisi
näitä alkoholihaittoja siinä mielessä,
että puhuisimme suuresta ongelmakäytöstä,
koska kyllä tosiaan olut on harrastus ja olutta on pantu vuosisatoja,
ja se on osa suomalaista perinnettä. Se on makunautintoa.
Todellakin näissä vahvoissa oluissa on vielä se,
että niitä ei kyllä humaltumispisteeseen
asti edes haluaisi juoda.
Erikseen on sitten tämä yleinen alkoholikeskustelu
"viini maitokauppoihin". On aivan varma, että siitäkin
asiasta tulemme vielä keskustelemaan paljon, ja se on vääjäämätöntä,
että siitäkin asiasta käymme asiallista
keskustelua. Mutta kuten jo edellä sanoin, ei ole olemassa
vääriä mielipiteitä tässäkään
asiassa, koska meitä on niin moneksi ja jokaisella on oma
kantansa tähän asiaan.
Mutta tämä lakialoite on hyvä, ja
tämä on kannatettava. Suositaan suomalaista ja
nostetaan sillä tavalla Suomen taloutta nousuun.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa puhemies! Vaikka pidänkin alkoholin tuhovoimaa
suurena ja sen tuottamia kustannuksia yhteiskunnallemme yhtenä suurimmista
ongelmistamme, niin pienpanimot ja lähioluet ovat uuden
elävän kulttuurin aineksia. Oikein ja järkiperäisesti
toteutettuna ne muuttaisivat elämäämme
aidosti yhteisöllisempään suuntaan luoden
myös uutta yrittämistä ja työpaikkoja,
eikä tällä mielestäni ole mitään
tekemistä nykyisen ongelmakäytön kanssa.
Kannatan sitä, että pienpanimoiden suoramyynnin
ja paikallaan anniskelun esteitä puretaan.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Tälle aloitteelle on erittäin,
erittäin helppo antaa kaikki tukensa. Itse asiassa tässä olisin
kovin toivonut, että edustaja Lohi olisi tänään
täällä ollut paikalla, koska hän
eilisessä keskustelussa antoi minulle henkilökohtaisesti
aika kovaa kritiikkiä siitä, kun olen tässä tehnyt
kesän aikana esityksen, jossa muun muassa olen esittänyt,
että viinit ja vahvat oluet tulisi vapauttaa päivittäistavarakauppoihin
myyntiin ja samoin tätä Alkon monopolia lähteä purkamaan
ja myöskin alkoholiverotusta lähteä keventämään.
Olisin ihan senkin takia toivonut, että hän olisi
täällä ollut paikalla, että hän
olisi voinut todeta, että en ole aivan yksin näiden
ajatusteni kanssa.
Nämä esitykseni, mitkä olen kesällä tehnyt, ovat
lähteneet nimenomaan siitä, että näen,
että tätä alkoholipoliittista keskustelua
tulisi laajentaa eikä jumiutua vain siihen hyvin suppeaan ajatteluun
siitä, että alkoholi on ainoastaan tämmöinen
syy ongelmiin, vaikka se pitäisi myöskin nähdä tämmöisenä seurauksena
näistä ongelmista elikkä lähteä tarkastelemaan
sitä ongelmakäyttöäkin hiukan
uudella tavalla. Sitten kokonaisuudessaan jos mietitään
tämän päivän suomalaista alkoholipolitiikkaa,
niin kyse on tosiaan työllisyydestä, on kyse verokertymistä,
Viron tuonnin ongelmista, vaikutuksista elinkeinoelämään,
palvelualojen tulevaisuudesta, yritysten toimintaedellytyksistä ja
niin edelleen.
Tosiaan näen, että tämä lakialoite,
mitä nyt tänään täällä käsitellään,
on erittäin hyvä avaus. Toivon, että tämä nyt
on avaus siihen, että keskustelua voidaan käydä tulevaisuudessa
siitä, minkälaista alkoholipolitiikkaa meillä Suomessa oikein
halutaan viedä eteenpäin: onko se juuri tällaista,
että luotetaan suomalaisiin ja suomalaisten omaan harkintakykyyn,
vai haluammeko me edelleen olla tämmöinen instanssi,
joka nimenomaan ohjaa yläpuolelta kansalaisia?
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Minäkin mielelläni kannatan
tätä lakialoitetta. Niin kuin täällä perusteluissa
sanotaan, tämä antaa jopa 30 000 ihmiselle
töitä tässä maassa. Ennen kaikkea
kun mietitään, että tämä ei
ole mitään keskittävää — panimot
ovat yleensä vähän tuolla haja-asutusalueilla
ja noin poispäin — niin tämä jos
mikä on maaseutuakin elvyttämässä näissä asioissa.
Mutta sitten tietysti ihmetyttää, kun ajatellaan panimoilta
tapahtuvaa myyntiä kioskiloissa, että siellä edellytetään
näitä jonninjoutavia byrokraattisuuksia, koska
on selvää, että kun ollaan panimolla,
niin totta kai siellä sitten myydään
panimotuotetta eikä siinä nyt enää mitään
sijaistuotteita, elintarvikkeita ja tällaisia, näissä asioissa
tarvita.
Toivotaan, että tämä asia etenee,
nimittäin onhan tämä silläkin
tavalla historiallista, että lähes kaikki eduskuntaryhmät
ovat tämän aloitteen takana. Toivotaan tästä syystä tälle
menestystä. Ennen kaikkea kun hallituskin on ohjelmassaan puhunut
työstä ja yrittämisestä, niin
tämä on myös tukemassa niitä asioita.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Kannatan myös näitä neljäätoista
samanlaista lakialoitetta. Mietin vain, minkälaisia uusia
mahdollisuuksia tämä avaa suomalaisille kuluttajille ja
myös suomalaisille yrittäjille. Pidän äärettömän
tärkeänä vielä sitä näkökulmaa,
että tämä on myös aikamoinen
matkailuvaltti monelle pienelle kunnalle ja miksei myös
jollekin isommalle. Jos siellä on tällainen oma
brändituote, hyvä olut, mitä ihmiset
tulevat hakemaan ja maistelemaan, niin kyllä pitäisi
kaikki tehdä sen eteen, että suomalaisilla on
mahdollisuus yrittää, ja tässä tilanteessa
varsinkin, kun tiedetään, että työllisyystilanne
on todella heikko, nämä ovat aivan turhia esteitä.
Tämä oli aivan hirveätä luettavaa
suoraan sanottuna tämä tämänhetkinen
paapominen, mitä kioskissa tulee olla valikoimissa: määrätty
määrä elintarvikkeita kattavasti eri
tuoteryhmistä, eikä alkoholin myynti saa olla
määräävässä osuudessa
kokonaismyynnistä. Järjestely on kankea, eikä lupia
kioskeille aina myönnetä. Nämä ovat
turhanaikaista byrokratiaa nämä kioskimyynnin
esteet ja vaatimukset, mitä meidän laki tällä hetkellä edellyttää.
Toivon, että tämä lakialoite
menee läpi ja saamme vielä suuria, hyviä brändejä,
joita viedään sitten ihan ulkomaille asti ympäri
Eurooppaa.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Tosiaan on tarkoitus, että tämän
lakialoitteen yhteydessä puhutaan kaikista aloitteista
15) asiaan asti.
Täällä edustaja Heinonen on seuraavana.
Kun hän on pyytänyt puheenvuoron myös
12) asiaan, niin pyydän, että hän sieltä sitten
poistaa. Mutta nyt on edustaja Heinosen vuoro.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ajattelin siellä vähän
kehua myös tuota aloitetta, jonka on edustaja Pelkonen
tehnyt täysin samansisältöisenä.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Kehu nyt tässä!
Kehutaan sitä tässä vaiheessa.
Arvoisa puhemies! Tämä meidän holhoava
alkoholipolitiikkahan on tehnyt ja räjäyttänyt
Virossa — itse asiassa tällä hetkellä jo
puhutaan pienpanimovillityksestä. Useat yritykset ovat
perustaneet Viroon omia verkkokauppojaan, joiden kautta myynti tapahtuu,
taikka sitten ehkä minun mielestäni yksi surullisimpia
keissejä näin lainsäätäjän
ja Suomen byrokratian näkökulmasta on niin sanottu
Sori Brewing, joka joukkorahoituksella keräsi Suomesta
melkein puoli miljoonaa euroa rahaa. 225 suomalaista halusi sijoittaa
tähän hienoon nousevaan yhtiöön,
luotti siihen, että siellä ryhdytään
tekemään hyviä tuotteita, joista tulee
haluttuja. Näin rahaa saatiin kasaan, ja kolme miestä lehtijutun
mukaan pakkasi silloin autonsa ja ajoi suomalaisen alkoholilainsäädännön
takia Tallinnan-lauttaan, ei tavoitteena se, että pakettiauto
olisi takaisin tullessa täynnä suomalaisen panimosta
vietyä olutta, vaan siellä vietiin yrityksen perustaminen
Viroon. He perustivat Viroon yrityksen, ja näin sitten
tämäkin uusi yritys syntyi Viroon meidän
holhoavan alkoholipolitiikan takia.
Toisia esimerkkejä ovat nämä, missä oluet tehdään
Suomessa, viedään esimerkiksi Tampereelta ensin
Viroon ja sitten suomalaiset menevät laivalla sinne ja
tuovat ne sieltä takaisin tänne. Onko mitään
järkeä? Ei mitään. Taikka sitten tämä kioskikikkailu,
josta myös täällä on puhuttu,
sehän toki koskee vain näitä 4,7-prosenttisia juomia,
mutta onko siinäkään mitään
järkeä? Ei ole.
Näin ollen on järkeä muuttaa suomalaista
holhoavaa alkoholipolitiikkaa tähän suuntaan,
mihin edustaja Pelkonen kumppaneineen on näillä aloitteilla
tähtäämässä, ja sallittaisiin
myös pienpanimovillitys Suomessakin tulevaisuudessa.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin edustaja Mäntylälle:
on erittäin hienoa huomata, että pikkuhiljaa muutkin
ovat erityisesti tässä salissa alkaneet herätä alkoholipolitiikkamme
ongelmiin. Tuntuu, että aika pitkään on
saanut yksin peräänkuuluttaa maalaisjärkeä alkoholipolitiikkaan,
mutta onneksi tämä ei ole enää tilanne.
Sitten tähän itse pienpanimoaloitteeseen.
Helsingin Sanomat kirjoitti tästä teemasta kesällä,
ja tämä on suora lainaus:
"Prosenttirajoituksella valtio haluaa suojata Alkon monopoliasemaa.
Vahvojen oluiden suoramyynti veisi ministeriön mukaan Suomen
todennäköisesti EU-oikeuteen.
Sosiaali- ja terveysministeriö pelkää,
että esimerkiksi belgialainen luostarioluiden valmistaja voisi
hakea oikeusteitse lupaa myydä omiakin tuotteitaan suoraan
suomalaisille kuluttajille. Jos kantelu menisi läpi, Alkon
monopoli murtuisi."
Tästä kyseisestä artikkelista herää pakostikin kysymys,
että pelostako me täällä Suomessa
asioita sitten teemme ja samalla muun muassa rajoitamme yrittäjyyttä.
Kyllä tässä talossa ja ministeriössä päätösten
täytyy perustua todellisiin faktoihin eikä jossitteluun.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Pelkoselle lohdutuksen sana: et ole
ollut yksin missään vaiheessa. Yhdessä rintamassa
tätä mielestäni tulee jatkaa tulevaisuudessakin.
On tosiaan holhoavaa tämä nykykäytäntö,
ja kun otetaan huomioon — edustaja Kuusisto nosti, mitä mahdollisuuksia
meillä on, jos avataan hiukan tätä lain
hirttoköyttä — missä tilanteessa pienpanimot
tällä hetkellä toimivat, ja meillä on jo
nyt eri olutluokissa pienpanimoiden tuotteita valittu voittajiksi
tässä tilanteessa, mikä on meidän
byrokratiarattaiden juoksutahti, niin ehdottomasti taivas on vain
rajana sen jälkeen, jos tehdään järkeväksi
tämä alkoholipolitiikka. Tämä on
ensimmäinen askel, sitten tarvitsee miettiä tosiaan
niitä seuraavia askeleita, mutta meidän on tehtävä jotain,
etteivät meidän pienpanimot ole lahden toisella
puolella kaikkikin, niin kuin tässä nyt tuli esille.
Ei tämä tämmöinen voi jatkua enää,
että holhotaan vain yhteiskuntaa.
Edustaja Myllykoski nosti alussa esille sen, että pitäisi
käsitellä nimenomaan työperäisesti
ja laaja-alaisesti tätä alkoholipolitiikkaa. Onko
tällä jotain vientiin, onko tällä matkailuun,
onko tällä työllisyyteen vaikutusta?
Nyt kun se menee sosiaali- ja terveysvaliokuntaan käsittelyyn — toivottavasti
se käsitellään siellä — niin
ottakaa, hyvänen aika, huomioon tämä laaja-alainen
vaikutus, mikä tällä on.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Jos tuossa äsken olisi ollut hiukan
enemmän aikaa, olisin halunnut kiittää nimenomaan
Jaana Pelkosta siitä työstä, jota olette
tehnyt tämän asian eteen, koska se on ollut erittäin
arvokasta ja tiedän, että moni näistä asioista
on lähtöisin sieltä, mutta loppui aika.
Sitten itse tähän asiaan. Elikkä Suomessahan alkoholista
kerättiin viime vuonna veroja noin 1,3 miljardia euroa,
ja tämä lukuhan on laskemaan päin, vaikka
alkoholiveroja on korotettu. Uskon, että tämä johtuu
puhtaasti siitä, että kuluttajat ovat siirtyneet
Viron markkinoille halvemman juoman perässä. Itse
asiassa virolaisen tutkimuksen mukaan suomalaiset kantavat lahden
yli jo kolmasosan kaikesta Virossa myytävästä alkoholista.
Itse uskallan väittää, että verotuksen
asteittaisella laskemisella verokertymän muutos olisi myös
Suomessa positiivinen, sillä kompensaatiota tapahtuisi
jo siinä, että nyt sinne Viroon viedyt veroeurot
jäisivät tänne meille Suomeen. Näitä positiivisia
vaikutuksia ravintola-, matkailu- ja panimoalalle voidaan itse asiassa
vain arvioida, mutta uskon, että ne olisivat erittäin
suuria.
Suomen viralliset tilastothan kertovat, että ankaran
verotuksen aikana alkoholin kulutus on laskenut, mutta ongelmaksi
tässä muodostuu se, että naapurista eli
Virosta tuodun alkoholin määrää ei
tarkalleen tiedetä eikä sitä näin
ollen voida myöskään tilastoida. Kokonaiskulutus
ei ole siis tiedossa jatkuvasti kasvavan tuonnin aikana.
Näistä tilastoinneista vielä sen
verran, että alkoholijuomien tilastoimattomaan kulutukseen
sisältyy alkoholijuomien matkustajatuonti, kotivalmistus,
korvikealkoholien käyttö ja suomalaisten ulkomailla
kuluttama alkoholi. Tilastoimaton kulutus on arvioitu TNS Gallupin
toteuttamien tutkimusten perusteella. Tiedot tilastoimattomasta
kulutuksesta kerätään valtakunnallisesti summatasolla.
Eli tämä ei perustu minkäänlaiseen
faktatietoon.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Ulkomaalaiset matkailijat jättivät
Suomeen vuonna 2013 yli 4 miljardia euroa. On todettu, että Suomen
vahvuuksia ovat suomalainen luonto, kulttuuri, elämäntapa.
Ne yllättivät monet iloisesti monipuolisuudellaan.
Tähän meidän pitää pyrkiä:
sitä monipuolisuutta lisää.
Esimerkiksi tällä hetkellä Keski-Uudenmaan kunnat
miettivät kaikki yhdessä, miten matkailua voidaan
edistää. Kaikki varmaan tietävät,
että Tuusulassa on monia hyviä kulttuurikohteita, esimerkiksi
Halosenniemi Tuusulan Rantatiellä. Voisiko olla parempaa
ajatusta kuin että siellä olisi myös
pieni oluttupa, missä voisi viivähtää hetken,
nauttia siitä luonnon rauhasta, maisemasta, käydä nauttimassa
taiteesta, käydä Pekka Halosen taidenäyttelyä katsomassa
ynnä muuta? Se olisi aivan täydellistä.
Matkailun edistämiskeskuksen tarkoitus on tällä hetkellä nimenomaan
lisätä sitä matkailua. Se tuo työtä ihmisille
ja työllistää lisää uusia
ihmisiä, mikäli me onnistumme. Sen eteen meidän
kannattaa tehdä kyllä työtä,
ja tämä lakialoite tukee nimenomaan myös matkailun
edistämistä ja työllisyyttä.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä erittäin lyhyesti,
koska edustaja Mäntylä nosti tämän
tärkeän huomion esiin. Eli alkoholin kulutustilastoihin
liittyen olen itse jo aikaisemmin ehdottanut, että alkoholin
maahantuonnin seuranta tulisi siirtää THL:ltä ja
Valviralta Tullille. Tätä tulisi selvittää pikimmiten
ja katsoa, miltä tilastot sen jälkeen näyttävät.
Keskustelu päättyi.