Pertti Salolainen /kok:
Herra puhemies! Suomesta on lähtenyt kymmeniä henkilöitä Irakin
ja Syyrian alueelle taistelemaan tai muuten olemaan terroristijärjestö Isiksen
hallitsemilla alueilla. Tiettävästi värväys
edelleenkin jatkuu. Eihän näin voi olla asianlaita
meillä Suomessa. Mihin toimenpiteisiin aiotte ryhtyä siellä hallituksessa,
jotta tämä peli saadaan vihelletyksi poikki?
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Salolainen tarttuu tässä todella
tärkeään asiaan. Meiltä on tiettävästi
lähtenyt nelisenkymmentä henkilöä,
joista kolme neljäsosaa on Suomen kansalaisia, tuonne Syyrian alueelle,
osa pidemmäksi aikaa, osa lyhyeksi, osa on menehtynyt,
ja merkittävä osa lähtijöistä on yhä kriisialueilla.
Suojelupoliisilla on toki aivan keskeinen tehtävä seurata
ja pyrkiä ennaltaehkäisemään,
pyrkiä seuraamaan jo radikalisoitumisvaiheessa näitä henkilöitä ja
sitten tietenkin erityisesti olla valppaana sitten, kun nämä henkilöt mahdollisesti
palaavat takaisin kriisialueilta.
Eduskunnassa on parhaillaan käsiteltävänä hallituksen
esitys, jolla kielletään terrorismiin kouluttautuminen.
Se omalta osaltaan auttaa tilanteessa. Vielä tässä kuussa
on tarkoitus tuoda eduskunnalle esitys, jossa poliisi saa oikeuden matkustajarekistereihin
esimerkiksi ilma- ja meriliikenteessä. Sillä pystytään
myös parantamaan edellytyksiä seurata tätä ilmiötä.
Olen käynnistänyt myös sisäministeriössä selvityksen
muista mahdollisista keinoista, (Puhemies koputtaa) joilla pystyttäisiin
puuttumaan tähän taistelualueille matkustamiseen.
Kehitysministeri Pekka Haavisto
Arvoisa puhemies! Jos katsoo kansainvälistä kuvaa,
ilmeisesti noin 10 000 tällaista vierasta taistelijaa on
Irakin ja Syyrian alueella noin 50 maasta, ja todellakin Suomi ja
Euroopan maat ovat tässä mukana, ja kansainvälisesti
on tietysti myöskin EU-ministerien piirissä käyty
keskustelua siitä, millä tavalla tätä radikalisaatiota
voitaisiin välttää: saamalla maahanmuuttajat,
maahanmuuttajanuoret ennen kaikkea, integroidummaksi osaksi omaa
yhteiskuntaamme ja myöskin varoittamalla kaikista niistä seurauksista,
joita tulee tällaiseen osallistumisesta. Tämähän
ei ole vain mikään seikkailu, vaan siellä saatetaan
syyllistyä rikoksiin, rikoksiin ihmisyyttä vastaan,
humanitäärisen lain mukaisiin rikoksiin, ja totta
kai tullaan selvittämään jokaisen tällaisen
taistelijan osalta myöskin kansainvälisesti, mihin
rikoksiin on syyllistytty, ja siitä seuraa laki ja oikeus
niin kuin kaikissa kriiseissä on seurannut. Nämä nuoret
eivät sitä välttämättä tässä vaiheessa
ymmärrä, pannaan Youtubeen kaikenlaisia videoita
siitä, mihin hirveyksiin on syyllistytty, mutta tämä toimintahan
on täysin tuomittavaa ja sodan osapuoleksi lähteminen
täältä erittäin tuomittavaa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän edustajia, jotka tästä aiheesta
haluavat esittää lisäkysymyksiä,
ilmoittautumaan nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Pertti Salolainen /kok:
Herra puhemies! Jatkokysymyksenä kysyn: Entä jos
tällaisia sotureita tulee sieltä sitten takaisin
Suomeen? He ovat vammautuneita, menettäneet jalkansa taikka
jotain muuta vakavaa onnettomuutta taikka haavoittumista tapahtunut
taisteluissa. Miten suomalainen sosiaali- ja terveysjärjestelmä kohtelee heitä?
Onko meidän muiden kaikkien maksettava näitten
sotureitten vammoista?
Sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty
Arvoisa puhemies! Suomessa on asumisperusteinen sosiaaliturvajärjestelmä,
ja ne ihmiset, jotka Suomessa pysyvästi asuvat, ovat meidän
palveluidemme piirissä.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Salolainen nosti todellakin tärkeän
ja ajankohtaisen kysymyksen esille. Nelisenkymmentä uskonsoturia
on lähtenyt Suomesta Syyrian kriisialueille. On hyvä,
että terrorismiin kouluttautuminen estetään,
kuten ministeri Räsänen kertoi, ja niin edelleen.
Mutta mitä nämä ministerin esittämät
muut mahdolliset toimet ovat? Eikö olisi nyt mielekästä pohtia
jopa Suomen kansalaisuuden pois ottamista näiltä uskonsotureilta
tai sitten kaksoiskansalaisuuden laittamista uudelleen harkintaan?
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Muutamassa Euroopan maassa, muun muassa
Hollannissa, Britanniassa, Ranskassa ja Norjassa, on käyty
keskustelua juuri tämän tyyppisistä toimenpiteistä ja
ollaan myös mahdollisesti valmistelemassa aloitteita niistä,
ja olen käynnistänyt myös sen selvityksen
sisäministeriössä, mitä muita
tällaisia toimenpiteitä voisi olla.
Suomi on sitoutunut niihin kansainvälisiin sopimuksiin,
joissa lähdetään siitä, että ketään
ei voi jättää ilman kansalaisuutta, ja
meillä ei ole tällä hetkellä rekisteriä siitä,
ketkä ovat kaksoiskansalaisia. Sen tiedämme, ketkä ovat
Suomen kansalaisia, mutta henkilöllä voi olla
useampiakin kansalaisuuksia, joista Suomen viranomaiset eivät
edes tiedä.
Nämä ovat monimutkaisia kysymyksiä,
mutta niitä on tarkoitus nyt selvittää ja
katsoa, mitä mahdollisuuksia ja mitä tarpeita
meillä olisi mahdollisesti yrittää puuttua
tähän ongelmaan.
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Tämä keskustelu on
erittäin tärkeä, ei vähiten
yhden maailmanhistorian pahimmista terrori-iskuista traagisena merkkipäivänä.
Nyt täytyy muistaa, että tämä Isis-organisaatio,
johon tässä on viitattu, on yksi pahimpia terroriorganisaatioita,
joita me olemme vuosien varrella nähneet, pahempi kuin
al-Qaida, pahempi kuin Taliban. Samalla kun me käymme tätä keskustelua,
toivon, että pystymme pitämään
sen siinä mielessä kansainvälisen politiikan
ja terrorisminvastaisen taistelun uomissa, ettemme lietso pelkoa
siitä, että Suomeen on pesiytynyt jonkin näköinen
organisaatio tai ulkomailta sisään tuleva järjestelmä,
joka aiheuttaisi uhkaa täällä Suomessa.
Eli toivon, että voimme katsoa tätä kysymystä myös
laajemmalta, ei vain ja ainoastaan sosiaaliturvan tai muun kautta.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Kyseessä on sisäisen turvallisuuden
kannalta hyvin keskeinen asia, ja itse asiassa EU:n sisäasiain
puheenjohtajuuden aikana 2006 tämä oli myös
Suomen agendalla hyvin keskeinen asia johtuen silloin Madridin ja
Lontoon metroiskuista mutta myöskin elokuun 2006 vakavasta
uhasta Isossa-Britanniassa.
Suomen osalta tietysti tässä pitää perätä sitä, että turvapaikanhaku-
ja kiintiöpakolaisjärjestelyssä pitää aina
selvittää aseelliseen toimintaan kuuluminen eli
on tämä suojelupoliisin rooli, mutta kyllä myöskin
terroristisen rekrytoinnin täytyy olla paremmin käsissä.
Olisin kysynyt sisäministeriltä: millä tavalla
tältä osin sisäministerit ovat käyttäneet
esimerkiksi rajat ylittävän terrorismin torjunnan
tietojen vaihtoa ja yhteistyötä, ja miten erityisesti
tähän Suomen tilanteeseen on itse asiassa toiminnallisesti
nyt reagoitu?
Sisäministeri Päivi Räsänen
Herra puhemies! Haluan senkin todeta, että terroristisen
järjestön tai terroristisen ryhmän johtaminen
ja rekrytointi terrorismiin on rikoslaissamme kielletty, ja toki
Suomen viranomaiset tekevät rajat ylittävää yhteistyötä terrorismin
torjunnassa. Suojelupoliisilla on aivan keskeinen rooli tässä suhteessa,
ja suojelupoliisin toimintaedellytyksiä hallitus on kaudellaan
parantanut niin, että olemme tehneet myös tasokorotuksen
määrärahoihin, noin 10 prosentin henkilöstön
lisäyksen suojelupoliisin resursseihin. Tällä hetkellä on
kaksi työryhmää vielä selvittämässä näitä suojelupoliisin toimintaedellytyksiä.
Myös tämä yhdyshenkilötoiminta
on asia, joka on selvitettävä. Tuonne Syyrian
taistelualueelle matkustetaan etupäässä Turkin
kautta, (Puhemies koputtaa) ja yksi harkittava asia on se, että tarvitsisimme
yhdysmiehen myös sinne Turkin päähän.