8) Laki alkoholilain 33 §:n muuttamisesta
Inkeri Kerola /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nyt keskustelemme siis alkoholin mielikuvamainonnasta,
jota nimenomaan kohdennetaan lapsiin ja nuoriin elikkä alaikäisiin
ihmisiin. Emme siis keskustele nyt mistä tahansa mainonnasta
vaan nimenomaan alkoholin mielikuvamainonnasta.
Ja niille edustajille, jotka eivät ole täällä aiempina
vuosina istuneet, on paikallaan varmasti kertoa historiaa tästä lakialoiteasiasta.
Viime kaudellahan tein lakialoitteen, johon keräsin yli 100
nimeä, muistaakseni 106 nimeä oli tässä aloitteessa
elikkä vahva eduskunnan enemmistö, ja sillä toiveella
tätä lakialoitetta tietysti edistettiin, että se
menisi käsittelyyn, ja niinhän se menikin. Tästä käsittelystä sitten
kerron tässä puheessani nyt vähän
lisää.
Mutta ensimmäiseksi, tällaiset järjestöt,
jotka tekevät nuoriso- ja raittiustyötä,
ovat mielestäni lausuneet nasevasti, missä mennään
tässä mielikuvamainonnassa. He ovat todenneet
omassa tiedotteessaan, että viivyttely alkoholin mielikuvamainonnan
kieltämisessä on kestänyt jo liian kauan,
ja tämä pitää juuri paikkansa.
Arvoisa puhemies! Alkoholimainonta on herättänyt ärhäkkää keskustelua
sekä viime että tällä hallituskaudella.
Viime hallituskaudella enemmistö kansanedustajista, niin
kuin tuossa äsken mainitsin, allekirjoitti aloitteen alkoholimainonnan
rajoittamisesta. Asia ei edennyt kuitenkaan tuonaikaisen ministerin
pöydältä alkoholiteollisuuden kiivaan
vastustuksen ansiosta. Asian käsittely sai surkuhupaisia
piirteitä. Valiokuntaa ohjastettiin ministeriöstä käsin
asian käsittelyn aikana useaan otteeseen, ja se on perin
harvinaista tässä talossa.
Vaalien läheisyydelläkin lakialoitteen esille tuomisen
viipymistä perusteltiin. Sekin oli naurettava peruste,
koska juuri ministerin toimesta asiaa vitkuteltiin niin, että käsittely
venyi vaa-lien alle. Ministerin tuoma silloinen esitys ei olisi
muuttanut tämän hetkistä vallitsevaa
tilannetta mihinkään suuntaan. Lopulta tunteet
kuumenivat siihen pisteeseen, että valiokunnassa jo asiantuntijavaiheeseen
päässeellä lakialoitteellamme nakattiin
harakoita, ja tämä tapahtui ministerien paimenkirjeen
saattelemana.
Tällä vaalikaudella mainonnan rajoittamista on
valmisteltu peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardsonin johdolla.
Hän ajaa tiukkaa lainsäädäntöä,
ja hän oli muuten istumassa valiokunnassa viime kaudella,
kun tätä asiaa käsiteltiin.
Mallin valmistelussa on otettu mallia Ranskasta. Siellä alkoholin
niin sanottu mielikuvamainonta on ollut jo pitkään
kiellettyjen listalla. Hallituksen lakiesitystä odotettiin
jo keväällä ja yleisesti arvellaan, että kaksi
hallituspuoluetta tällä hetkellä jarruttavat
valmistelua, jolle muuten on laajasti tukea sekä hallituspuolueissa
että oppositiossa. Myös kansalaisten enemmistö on rajoitusten
kannalla, ja tämä perustuu useisiin tehtyihin
kyselyihin, joita on toteutettu suomalaisten keskuudessa.
Kun lakialoitteemme on nyt päätetty ottaa
käsittelyyn, haluamme vauhdittaa ja pönkätä valmistelevan
ministerin työtä. Toivomme hänelle tässä taistelussaan
uupumattomuutta ja voimia. Niitä hän varmasti
tarvitsee. Ja nyt vaalitkin ovat tarpeellisen kaukana, joten niihinkään
ei voi tällä kertaa vedota.
Vastakkain pitkään jatkuneessa kädenväännössä ovat
olleet päihdehaittojen vähentäminen ja
alkoholiteollisuuden intressit. Alkoholimainonnan vaikutuksista
nuorten alkoholinkäyttöön on nykyään
olemassa vahva, myös kansainvälinen tietopohja.
Se on EU-tasoista. Alkoholimainonta sekä aikaistaa että lisää nuorten
alkoholinkäyttöä. Mainonnan rajoittaminen
onkin nousemassa vahvasti eurooppalaiseen keskusteluun keinona vähentää päihdehaittoja.
Mutta mitä tähän väliin
sanoo suomalainen panimoteollisuus? Heidän viestinsä vuodelta 2006
ilmeisesti helmikuussa painetussa lehdessä on, että alkoholijuomien
elämäntapamainonta on suomalaisen panimoteollisuuden
elinehto. Ja kun tämän kuulemme, ei tarvitse ihmetellä,
miksi panimoteollisuudella ja sen edustajilla on eduskunnassa myös
niin suuret intressit.
Ehkäisevän päihdetyön järjestöt
kannattavat mielikuvamainonnan kieltoa, koska siinä alkoholin
kulutuksesta annetaan myönteinen kuva. Alkoholin kanssa
elämä olisi hauskempaa. Asialliset alkoholin tuotetiedot
kertova informaatio on kuluttajan edun mukaista, ja se olisi mielestäni sallittava.
Suomalaisnuorista suurin osa altistuu jatkuvalle alkoholimainonnalle
elinympäristössään. Noin yhdeksän
kymmenestä 13—17-vuotiaasta suomalaisnuoresta
on havainnut alkoholimainontaa ja heistä yli 80 prosenttia
parin viikon sisällä tai lähipäivinä.
Tämä tutkimus perustuu vuoteen 2011, ja edelleen
2012 tulokset näyttävät ihan samanlaisia
tuloksia.
Nuorten kaveripiirissä yleisimmin käytettävät alkoholituotteet,
siis olut, siideri ja lonkero, ovat samoja, joiden mainontaa nuoret
havaitsevat parhaiten. Alkoholimainontaa havaitaan useimmiten televisiossa,
kaupoissa ja lehdissä. Noin puolet nuorista oli lisäksi
havainnut alkoholia käsittelevää ulkomainontaa.
Toivon, että lakialoite saa valiokunnassa tällä kertaa
asianmukaisen ja häiriintymättömän
käsittelyn. Tämä lakialoite ei mullista
maailmaa, mutta se on signaali Suomen kansan ajatusten mukaisen
linjan kanssa. Haluamme yhdessä hallitumpaa elämää nuorisolle.
On turhaa keskustella työurista, jos viittaamme kintaalla
niihin ongelmiin, mihin lainsäädännöllä voimme
vaikuttaa.
Arvoisa puhemies! Vielä pari tiivistelmää siis siitä,
mitä tämä lakialoite sisältää.
Tämä perustuu kieltoihin, ei sallivuuteen, ja
miksi tämä periaate? Tämä periaate
on tähän lakialoitteeseen otettu siksi, että kieltämällä on
helpompi tehdä rajauksia ja sallimalla jotakin on helpompi
kiertää tätä mielikuvamainontaa.
Se on nähty kenttäelämässä,
siis todellisuudessa, kun näitä mielikuvamainoksia
on analysoitu asiantuntijoiden toimesta.
Tässä lakialoitteessa siis on rajoitteena,
että miedon alkoholijuoman ja vähintään
1,2 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävän
juoman mainonta, epäsuora mainonta ja muu myynninedistämistoiminta
on kielletty, paitsi jos tässä mainoksessa esitetään
esimerkiksi tuote-, hinta- ja sisältötietoja.
Toinen tärkeä asia on se, että mainonta
on kiellettyä, jos se kohdistuu alaikäisiin tai
muihin henkilöihin, joille alkoholijuomaa ei 16 §:n
mukaan saa myydä, taikka jos siinä kuvataan tällaista
henkilöä.
Lisäksi tähän lakialoitteeseen sisältyy
aikaraja, jota ennen mainostamista ei saisi tehdä, siis tuo
kello 23, ja, puhemies, tiivistettynä on siis kysymys siitä,
että alkoholin mielikuvamainonnassa ei saa ilmiantaa sellaista
tunnetta tai tunnetilaa, jonka seurauksena ja alkoholinkäytön
seurauksena nuoren elämä muuttuisi jotenkin mukavammaksi
tai miellyttävämmäksi, elikkä mielikuvat
ovat ne, jotka vaikuttavat nuorisoon, kun alkoholia mainostetaan.
Ihan lopuksi, tiivistetysti, tässä lakialoitteessa kerrotaan
siitä, että Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja
valvontaviraston hyväksymät majoitus- ja ravitsemisalan
vähittäismyynnin ammattijulkaisut ovat niitä,
missä alkoholimainontaa voi harjoittaa, ja lisäksi
alkoholijuomien anniskelupaikat jne.
Elikkä, arvoisa puhemies, tiivistetysti siis, nuoriin
kohdistuva mielikuvamainonta on saatettava sellaisille raiteille,
että sillä emme ainakaan anna nuorille signaalia,
että alkoholinkäyttö olisi hyväksyttävää taikka
sitä annettaisiin alaikäisille, lapsille ja nuorille.
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kerola kävi varsin perusteellisesti
ja ansiokkaasti läpi tämän lakialoitteen.
Vielä ehkä täydennykseksi kerron, miksi
tämä lakialoite jätettiin.
Se on siis sisällöltään
käytännöllisesti katsoen sama kuin se,
jota edustaja Kerola ja muut viime kauden edustajat täällä käsittelivät.
Meillä oli vakaa ja vilpitön käsitys
siitä, että tämän hallituksen
toimesta ja peruspalveluministerin toimesta tämä asia
olisi saatu hallituksen esityksenä käsittelyyn
eduskuntaan normaalin käytännön mukaisesti.
Miksi meillä oli tällainen käsitys? Siksi, koska
se on hallitusohjelmaan kirjattu, siksi, koska laki on ollut lausunnoilla
ja käytännöllisesti katsoen se on vain
lähettämistä vaille valmis tänne
eduskunnan käsittelyyn. Kuten olemme saaneet tiedotusvälineistä lukea,
syy ei taida nyt olla tässä kohdin peruspalveluministerissä,
miksi laki ei tänne asti ole edennyt.
Edustaja Kerola kävi läpi lakialoitteen, joten ehkä vielä täydennykseksi:
Niin kuin näimme joulun alla, meillä ei ole muuta
vaihtoehtoa kuin tuoda tämä asia eduskunnan käsittelyyn
lakialoitteen kautta, koska lupauksista huolimatta ja siitä huolimatta,
että hallituksen esitysten listoilla tämä esitys
pyöri, niin kuin tänäkin keväänä, meillä ei
ole vieläkään minkäänlaista
varmuutta, että se tänne milloinkaan päätyisi.
Olisi ollut toivottavaa, että tätä lakialoitetta
ei olisi tarvinnut tehdä, ottaen huomioon, että tälle
on vahva suomalaisten tuki. Tälle on kyselyiden perusteella eduskunnan
enemmistön tuki. Ja mikä yllättävintä,
kun itse nyt aiheeseen olen perehtynyt: Tätä asiaa
on ajettu Suomessa nyt kohta kymmenen vuoden ajan. Ensimmäistä kertaa
tämä on ollut hallituksen käsittelyssä jo
vuonna 2005. Kyllä täytyy hämmästellä,
mikä on niin vahva voima yhteiskunnassa, että päättäjien
ja kansalaisten tahdosta huolimatta lasten ja nuorten hyvinvointiin
ja suojeluun keskittyvä laki ei milloinkaan päädy
tänne hallituksen esityksenä.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Asia on juuri näin, että hallitukset
ovat vaihtuneet ja tämä laki on vain jäänyt
säätämättä. Olen yksi
niistä 106 edustajasta, jotka viime kaudella allekirjoittivat
edustaja Kerolan aloitteen, ja olen edelleen tämän
aloitteen takana. Pidän hyvänä, että se
on nyt jätetty, ja toivon, että tässä tällä kaudella päästäisiin
eteenpäin.
Suomalaisten alkoholinkäyttö on ylipäätään erittäin
runsasta, se on lisääntynyt. Meidän perinteisen
perjantaipullon, josta myös pohjoismaista juomatapaa nimenä käytetään,
rinnalle on tullut keskieurooppalainen lasi viiniä silloin,
toinen tällöin. Jokapäiväinen
tissuttelu ja kokonaismäärä kasvavat
koko ajan.
Ongelmat lisääntyvät, voidaan puhua
jo kansanterveydellisestä — jos ei ole jo pitkään
voitu puhua kansanterveydellisestä — ja varmasti
ajan myötä kansantaloudellisesta ongelmasta, jollei siitäkin
voida jo tässä kohtaa puhua. Erityisen surullista
on seurata raskaana olevia äitejä, jotka tuhoavat
samalla kovalla juomisella sikiön mahdollisuudet elämässä.
Tämä aloite kuitenkin nyt kohdentuu mielikuvamainontaan,
mainontaan, joka kohdentuu nuoriin ihmisiin, henkilöihin,
jotka ovat alttiita mainonnalle ihan tutkitusti. En ole koskaan
ymmärtänyt sitä, minkä takia
meidän pitää hyväksyä tilanne,
jossa alkoholipainotteinen elämäntapa markkinoidaan
nuorille jotenkin hienompana, parempana elämäntapana
ja samaan aikaan pyrimme ehkäisemään
alkoholihaittoja. Se on jotenkin niin kaksinaismoralistista kuin
on mahdollista.
Nyt on todella tärkeää edetä,
ja hoputan hallitusta viemään tätä eteenpäin.
Ihan hyvä, että tämä avaus tehtiin
ja muistutettiin jälleen kerran, että tuntuu olevan
isompia voimia täällä, jotka ovat esteenä,
että hyvä laki saataisiin eteenpäin.
Olli Immonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Osa maamme poliittisesta johdosta haluaisi
tällä hetkellä kieltää alkoholimainonnan
kokonaan. Henkilökohtaisesti en kuitenkaan kannata tiukennuksia
nykyiseen alkoholilainsäädäntöön. Alkoholin
liikakäytöstä aiheutuvia kansanter-veydellisiä ja
yhteiskuntataloudellisia ongelmia ei tule lainkaan vähätellä.
On kuitenkin kokonaan toinen asia, ovatko esimerkiksi nämä suunnitellut
kieltotoimenpiteet oikea keino puuttua ongelmiin.
Alkoholimainonnan kieltojen tarkastelu maailmalla osoittaa,
että mainontakielloilla ei ole pystytty vähentämään
ihmisten alkoholin kulutusta. Sitä paitsi alkoholimainontaa
koskeva lainsäädäntö on Suomessa
jo nykyisellään erittäin tiukka, mikä osaltaan
karsii mainonnan ylilyönnit. EU-maista vain Ruotsissa ja
Ranskassa alkoholimainonta on Suomea tiukemmin säänneltyä.
Alkoholimainonnan kielloilla pyritään vaikuttamaan
erityisesti siihen, etteivät lapset ja nuoret altistuisi
kyseiselle mainonnalle. Mainonnan kieltämisellä kotimaisessa
mediassa ei pystyttäisi kuitenkaan poistamaan alkoholia
heidän elämästään.
Alkoholia nähdään joka tapauksessa edelleen
kotona, kaupassa, internetissä, elokuvissa, tv-sarjoissa
jne.
Loppujen lopuksi alkoholimainonnan kieltämisestä seuraisi
ainoastaan kärsimystä suomalaiselle panimoteollisuudelle
sekä muulle yritys- ja elinkeinoelämälle.
Sen sijaan mainonnan kieltämisestä ei olisi hyötyä kenellekään.
Arvoisa herra puhemies! Suomessa tulisi pyrkiä muuttamaan
nykyistä humalahakuisuuteen perustuvaa alkoholi- ja juomakulttuuria
kohtuukäytön kulttuurin suuntaan. Ensimmäinen
askel muutoksen tiellä voisi olla se, että luopuisimme alkoholin
liiallisesta demonisoinnista ja mystifioinnista ja siirtyisimme
realismiin pohjautuvan valistuksen tielle. Suomalaisille lapsille
ja nuorille olisi kerrottava rehellisesti sekä kouluissa että kotona,
mitä hyötyjä ja haittoja alkoholista todellisuudessa
on. Toisille ihmisille viinilasillisen nauttiminen voi olla hyvä tapa
rentoutua, kun taas toisille alkoholi ei sovi välttämättä ollenkaan.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Olin aloittamassa puheenvuoroni sillä,
että täällä eduskunnan salissa
on lähes yksimielisyys siitä, että alkoholin
mielikuvamainontaa on valmius muuttaa. No, sana "lähes"
ei tietysti poista sitä, että edelleen voin näin
sanoa. Mutta tiedän ja tunnistan omasta eduskuntaryhmästänikin,
että on henkilöitä, joitten mielestä lakialoite,
jonka edustaja Kerola on eduskunnalle jättänyt,
ei ole sellainen, jota tietä pitäisi edetä.
Arvoisa herra puhemies! Meillä on asioita ja esityksiä,
jotka etenevät, vaikkei niitä kukaan halua. Sitten
meillä on asioita, joita halutaan, eduskunnan enemmistö haluaa
niitä, mutta ne eivät etene. Täällä edustaja
Kerola, edustaja Karhu puheenvuoroissaan viittasivat historiaan,
historiaan siitä, miten pitkään me olemme
yrittäneet eri hallituskokoonpanoilla muuttaa alkoholin
mielikuvamainontaan liittyvää lainsäädäntöä.
Omaan henkilökohtaista kokemusta ajalta, jolloin yritettiin
löytää sopu mallista, jolla lainsäädännöllä alkoholin
mielikuvamainontaa rajoitetaan. Nyt seuraan mielenkiinnolla, mitä tapahtuu.
Valiokunnalle luvattiin hallitusohjelman mukaisesti valtiopäiville
2012 tuoda esitys alkoholin mielikuvamainonnan rajoittamisesta.
Tuota esitystä emme ole vieläkään
saaneet. Siksi keskustan ryhmässä katsoimme, että on
asian edistämiseksi tarpeen muistuttaa, että tämä kysymys, tämä asia,
ei saa unohtua. Omalta osaltamme yritämme viestittää,
että meiltä löytyy halua viedä asiaa
siihen suuntaan, joka on tähän lakialoitteeseen
kirjoitettu.
Alkoholiin, sen käyttöön voidaan
vaikuttaa merkittävällä tavalla kahdesta
näkökulmasta ja osaltaan myös kolmannella
tavalla. Ensinnäkin alkoholin hinta ja alkoholin saatavuus
ovat nämä isot kysymykset, joitten kautta me pystymme vaikuttamaan
asioihin. Se kolmas on: niin on, miltä näyttää,
niin on, millaisen mielikuvan haluamme asioista luoda. Tässä kohtaa
on kyse siitä, mitä lainsäätäjä haluaa,
millä tavalla me haluamme lähestyä kysymystä,
millaisen viestin tämä yhteiskunta on halukas
alkoholiin liittyen antamaan.
Arvoisa herra puhemies! Tässä asiassa on vahvoja
mielipiteitä, vahvoja näkemyksiä siitä,
että minkäänlaisia uusia rajoituksia
ei pitäisi tehdä, niin kuin täällä edellinen
edustajakin puheenvuorossaan totesi. Kyllä minä ihmettelen
sitä, että jos tämä olisi täysin
merkityksetön asia, miksi mielipiteet ovat niin jyrkkiä ja
vahvoja.
Tämän vaalikauden aikana, kun on kulkenut Mannerheimintietä — siitä on
joitakin kuukausia, voi olla jo vuosikin aikaa — siellä oli
alkoholiin liittyvää mainontaa, jossa tehtiin
selväksi, että tässä talossa
on edustajia, jotka eivät ymmärrä tästä asiasta
yhtään mitään. En sanasta sanaan sanamuotoa
muista, mutta tehtiin täysin selväksi se, että me
olemme ymmärtämättömiä:
me päättäjät emme ymmärrä,
mistä on kysymys. Meistä päättäjistä annettiin
mielikuva tämän asian käsittelyn yhteydessä.
Toisekseen, vetoaminen siihen, että tällä romutettaisiin
yksi elinkeinohaara, tulee seudulta, jolla sopimusperusteinen maltaan
viljely on olennainen osa seudun aluetaloutta. Sillä on
merkitystä, viljelläänkö ohraa
ja miten tuo ohra mallastetaan. Minä tunnistan ne perusteet,
mitkä elinkeinopoliittisesti tähän liittyvät.
Mutta kun toisella puolella ovat lapset ja nuoret, lapset ja
nuoret tilanteessa, jossa sillä on merkitystä,
miltä näyttää, millainen mielikuva
halutaan luoda ja mitä asioita halutaan painottaa, kannatan
sitä, että alkoholin mainonta jatkuu. Mutta missä muodossa
sen tulee jatkua? Tuotetietoa sisältävänä mainontana,
vain tuotetietoa sisältävänä mainontana.
Jos se on tarpeen, jos se katsotaan välttämättömäksi,
tämän lakiehdotuksen mukainen lainsäädäntö mahdollistaisi
tämän. Sillä on merkitystä,
miten meidän lapsemme ja nuoremme suhtautuvat ylipäätänsä yhteiskunnassa
oleviin ilmiöihin ja asioihin, millaisten viestien varassa,
millaisten näkemysten varassa ollaan.
Meillä on ongelma, joka on miljardikokoluokkaa. Jos
me haluamme tuosta miljardimäärästä, jonka
tällä hetkellä käytämme
alkoholin haittojen hoitamiseen, noista euroista edes osan käyttää johonkin
ihan muuhun, on pystyttävä löytämään
niitä toimenpiteitä, joilla edistetään
alkoholin kulutuksen vähentämistä.
Vahva tuki tälle esitykselle. Mutta kaikkein olennaisinta,
arvoisa herra puhemies, on se, että keskustan eduskuntaryhmä odottaa,
että hallitus peruspalveluministerin esittelystä tuo
tänne alkoholin mielikuvamainontaa rajoittavan hallituksen
esityksen. Tätä me odotamme, ja tämä laki-aloite
on oiva keino aika ajoin tämän lähetekeskustelun
jälkeenkin muistuttaa siitä, että tuo
esitys ei saa jäädä odottamaan seuraavia
vaaleja.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Mielenkiintoista, että tässä salissa
on muitakin mielipiteitä kuin vain yksituumaisia mielipiteitä,
ja nyt viittaan tietenkin edustaja Immosen mielipiteeseen. Erittäin
hyvä, että toitte näitä asioita
esille. Näin on käynyt aina, että kun
ollaan erimielisiä nimenomaan tästä mielikuvamainonnasta,
niin ryhdytään puhumaan aikuisten maailmasta,
mutta nyt meidän täytyy muistaa, että tämä lakialoite
ja tämä asia tähtää nimenomaan
lasten ja nuorten mielikuvamainontaan, ei kauttaaltaan ympäri ämpäriä.
Siksi haluan edustaja Immoselta kysyä — jota en
nyt täällä salissa kyllä näe — kun
hän sanoo, että tästä ei olisi
mitään hyötyä, esitän
hänelle vastakysymyksen: mitä haittaa tästä mahtaa
olla, jos mielikuvamainonta kiellettäisiin?
Kysyn samaan hengenvetoon sitä, että mitä ihmettä varten
mainoksia on, jos on todettu, että niillä ei ole
mitään vaikutusta mihinkään.
Mitä ihmettä varten on psykologeja, mielikuvamainonnan
tekijöitä, niiden suunnittelijoita ja yleensä iso
komppania mainoshenkilöitä, jos heillä ei ole
tarkoituksena se, että joku tuote saataisiin kaupaksi?
Vielä pahemman minusta tästä asiasta tekee
se, että tämä mainostaminen kohdennetaan alaikäisiin
lapsiin ja nuoriin. Silloin voi kysyä, kenellä on
vastuu, onko edesvastuuta kenelläkään
mistään asiasta. Toivon, että tässä ei
ryhdytä moralisoimaan vaan nimenomaan katsotaan asiaperusteisesti
sitä, ovatko lapset ja nuoret ne oikea kohde, joihin meidän
täytyy kohdentaa alkoholin mielikuvamainontaa.
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kerola osui kyllä naulan
kantaan toteamalla sen suuren, ristiriitaisen paradoksin, että elinkeinoelämä,
panimoteollisuus, ne tahot, jotka eivät tähän
rajoitukseen myönteisesti suhtaudu, myös mainos-
ja viestintäalan tietyt tahot, toteavat, että mitäs
merkitystä tällä mainonnalla on, että ei
sillä ole vaikutusta lasten ja nuorten suhtautumiseen ja
käyttäytymiseen alkoholin kanssa. Jos tämä näin
olisi, niin miksi ihmeessä sitten mainostettaisiin? Miksi
yritykset tuhlaisivat miljooniaan siihen, että tuotteita
mainostettaisiin, ellei sillä olisi myynnin edistämisen
kannalta mitään merkitystä?
Edustaja Rehula aikaisemmassa puheenvuorossaan totesi, että alkoholipolitiikkaan
vaikuttavat keskeisellä tavalla tuotteen hinta, tuotteen saatavuus
ja kolmantena tekijänä sen mainonta. Emme ole
yrittäneetkään keskustassa — siis
me koko eduskuntaryhmä, joka tämän lakialoitteen allekirjoitti — väittää,
että tällä mielikuvamainonnan rajoittamisella,
vain tuotetietojen esittämisellä ja muulla tavoin
lapsiin ja nuoriin kohdistuvan mielikuvamainonnan rajoittamisella jollain
tavalla muutettaisiin koko suomalaisen alkoholipolitiikan suunta,
ei tietenkään, mutta tämä on
yksi osa sitä ja yksi askel sitä.
Siinä laajemmassa kuvassa sitten mukaan astuvat myös
aikuiset ja jotenkin ympyrää sulkien näistä keskusteluista
kysymyksemme työurasta, siitä, miten alkoholi
on monelle syy työkyvyttömyyteen ja sairauspoissaoloihin,
miten suuri sosiaalinen ja inhimillinen ongelma se on usealle perheelle,
miten valtavat taloudelliset kustannukset yhteiskunnalle siitä koituvat
suorina haittavaikutuksina, miljardiluokkaa. Nämä ovat isompia
kysymyksiä, jotka koskevat koko alkoholipoliittista lainsäädännön
uudistusta, joka niin ikään on hallitusohjelmaan
kirjattu tämän mielikuvamainonnan tavoin.
Arvoisa puhemies! Näitä molempia esityksiä täällä eduskunnassa
keskustan eduskuntaryhmä nyt kuumeisesti odottaa.
Keskustelu päättyi.