Ismo Soukola /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On kunnia saada esitellä valtiopäivien
ensimmäinen lakialoite. Tapahtukoon se arvolleen ansaitsemallaan
paikalla.
Kuntien toiminnassa on enenevä merkitys sellaisilla
osakeyhtiöillä ja muilla yhteisöillä,
jotka harjoittavat liiketoimintaa ja joissa kunnalla on sellainen
ratkaiseva määräysvalta, josta viittauksin
kirjanpitolain 1 luvun 5 §:ään
säädetään kuntalain 16 a §:ssä,
jonka mukaan tuollainen osakeyhtiö tai muu yhteisö,
yhteisnimityksellä kunnan tytäryhteisö,
kuuluu osana kuntakonserniin. Kuntakonserniin kuuluvien osakeyhtiöiden
toiminnastahan kunnallisten päättäjien
on ollut joskus hyvin vaikea saada ajantasaista tietoa. On katsottu,
että osakeyhtiölaki estää toimittamasta yhtiön
taloudellisesta tilanteesta tietoa esimerkiksi kuntien tarkastuslautakunnille.
Kuntakonserniin kuuluvalla tytäryhteisöllä on kuntalain
muutoksessa säädetyn 70 §:n
mukainen tiedonantovelvollisuus kunnanhallitusta kohtaan. Kunnanhallituksen
oikeus tietojen saantiin on kyseisessä pykälässä ilmaistu
jossain määrin rajoittavasti, nimittäin
sanoilla "kuntakonsernin taloudellisen aseman arvioimiseen ja sen
toiminnan tuloksen laskemiseen tarvittavat tiedot". Sanamuoto viittaa
lähinnä vain pääkohdittaisten
tietojen antamiseen. Lainkohdasta ei liioin selvästi ilmene,
kumpi taho, kunnanhallitus vai tytäryhteisö, erimielisyyden
ilmetessä ratkaisee, mitkä tiedot ovat kyseisiä tarvittavia tietoja
ja mitkä eivät. Käytännössä on
esiintynyt epätietoisuutta esimerkiksi siitä,
onko kunnanhallituksella oikeus saada kunnan tytäryhtiöltä kaikki
yhtiön palkattujen johtohenkilöiden palkkaustiedot
mahdollisine bonus-, eläke- ym. järjestelyineen.
Kunnan tarkastuslautakuntaan nähden ei tytäryhteisölle
ole säädetty minkäänasteista
kyselyjä koskevaa tiedonantovelvollisuutta. Tämä ilmenee
vastakohtaispäätelmillä kuntalain 70 §:stä ja etenkin
74 §:stä, rajaahan kyseinen 74 § tiedonsaantioikeuden
kohdistumaan vain kunnan viranomaisiin.
Arvoisa puhemies! Selostettu tiedonsaantia koskeva nykyinen
asiantila ei ole kunnallisen demokratian ja hyvän kunnallisen
hallinnon kannalta paras mahdollinen. Kunnanhallitus ja tarkastuslautakunta
koostuvat kuntavaalitulokseen perustuvalla tavalla demokraattisesti
valituista luottamushenkilöistä, ja niillä on
kunnan asioiden hoidossa ja hoidon kontrolloinnissa keskeinen asema.
Jäävittömän kontrollin merkitystä korostavat
ne intressikytköksistä johtuvat rajoitukset, jotka
kuntalain 35 ja 71 §:ssä säädetään henkilöiden
vaalikelpoisuudelle kunnanhallitukseen ja tarkastuslautakuntaan.
Edellä kerrotuista syistä on aiheellista täydentää ja
selventää nykyistä sääntelyä kuntalaissa. Ensinnäkin
on syytä uuden säännöksen myötä nostaa
tarkastuslautakunta sellaiseksi elimeksi, jolla on tiedonsaantioikeus
myös tytäryhteisöjen osalta ja vieläpä samassa
laajuudessa kuin kunnanhallituksella. Toiseksi on kummankin elimen
osalta syytä säätää tiedonsaantioikeus
sillä tavoin laajaksi, että kysyvä instanssi,
siis kunnanhallitus tai tarkastuslautakunta, määrää,
mitä tietoja ja missä laajuudessa on annettava,
ja tiedot on annettava viipymättä.
Arvoisa herra puhemies! Transparency International Suomi on
tutkimuksessaan Korruptio Suomessa kritisoinut yhteiskunnan rakenteellista
piilokorruptiota. Tällaista piilokorruptiota ja hyvä veli -järjestelmää on
kuntien ja niiden toimintaan läheisesti liittyvien yhtiöiden
toiminnasta vaikea havaita. Lakialoitteen tarkoitus on tehdä näiden
kuntakonserniin kuuluvien osakeyhtiöiden hallinnointia
läpinäkyvämmäksi ja poistaa
tällä tavoin tilaisuuksia piilokorruptioon.
Huolimatta nyt esitetystä tiedonsaantioikeuden laajentamisesta
ei ole tarpeen erikseen säätää muutoksia
julkisuus- ja salassapitonormistoon. Niiden osalta tullaan edelleen
toimeen sillä nykyisellä lainsäädännöllä,
joka sääntelee liike- ja yrityssalaisuuksien suojaa
sekä muuta tietosuojaa. On kuitenkin syytä todeta,
että kuntakonserniin kuuluvan tytäryhteisön
johdon palkka-, palkkaus- ja muut etuusjärjestelyt eivät
ole liike- tai yrityssalaisuus, jollainen pitäisi kuntalaisilta salata.
Keskustelu päättyi.