Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Pääministeri on korostanut,
että mitä enemmän tehdään
pidemmän aikavälin uudistuksia, joilla turvataan
yhteiskuntamme rahoituspohja ja hyvinvointi, sitä vähemmän
tarvitaan välittömiä leikkauksia ja verojen
korotuksia. Esimerkkinä pitkän aikavälin
uudistuksista: Olette moneen kertaan ottanut esille työurien
pidentämisen. Pyysitte ennen joulua työmarkkinajärjestöiltä esityksiä eiliseen
mennessä tästä työurien pidentämisestä.
Nyt tiedämme sen, että tämähän oli
täydellinen pannukakku, ette eilen saanut yhtäkään,
ette ainuttakaan, esitystä työurien pidentämisestä.
Kysynkin nyt teiltä, arvoisa pääministeri,
mitä te vastuullisena pääministerinä aiotte tässä tilanteessa
tehdä, sillä tekemättä ei voi
jättää.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin kiitokset siitä,
että pidätte minua vastuullisena. (Naurua)
Me tuossa puoliväli-istunnossa ja erityisesti sitten
kehysriihessä etsimme ratkaisuja kolmeen asiakokonaisuuteen,
joista ensimmäinen on tietysti valtiontalouden budjettisopeutus,
niin että voimme varmistua siitä, että velkaantumiskehitys
käännetään laskuun. Mehän
vuosi sitten teimme päätöksiä,
mutta maali on liikkunut. Toiseksi etsimme ratkaisuja kilpailukyvyn
ja kasvun vauhdittamiseksi eli uusien työpaikkojen synnyttämiseksi.
Kolmanneksi etsimme niitä keinoja, jotka ovat puhtaasti
hallituksen käsissä ja joilla kestävyysvajetta
voitaisiin kuroa umpeen.
Mutta se on todella iso haaste edelleenkin. Työmarkkinajärjestöillä on
edelleenkin tässä asiassa erittäin suuri
vastuu, koska perinteisesti Suomessa työuriin liittyvistä asioista
työmarkkinaosapuolet ovat neuvotelleet ja päätyneet
yhteisiin ratkaisuihin. Katsotaan nyt, mitä sieltä vielä on
saatavissa ja onko joskus myöhemmin jotakin saatavissa,
mutta olen samaa mieltä teidän kanssanne, että tekemättäkään
ei voi olla.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Niin, pääministeri, te
ette tässä vastauksessanne pystynyt kertomaan
yhtään konkreettista esitystä työurien
pidentämiseksi. Todettakoon se, että tämä nykyinen
eläkejärjestelmämme on kaiken kaikkiaan
kyllä hieno joustavine eläkeikineen, siitä on
tullut paljon kiitosta. Mutta sen ehkä huonoin puoli on
se, että se ei ota riittävällä tavalla huomioon
sitä tosiasiaa, että me suomalaiset olemme saavuttaneet
sen, että me elämme entistä pidempään,
ja tästähän tässä on
kysymys, eli miten me pystymme turvaamaan tulevaisuuden hyvinvoinnin,
meidän palvelut. Me keskustassa katsomme, että tarvitsemme
lisää työtä, lisää työpaikkoja,
nopeampaa valmistumista, parempaa, laadukkaampaa työelämää ja
sitten ikääntyneiden työntekijöiden
arvostusta työpaikoilla. Eli niistä aineksista
tämä syntyisi. Mutta kysyn kyllä uudestaan
teiltä, missä ovat ne teidän oma-aloitteiset
toimenne. Eihän voi olla niin, että työurien
pidentäminen olisi ainoastaan työmarkkinajärjestöjen
asia.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin tuossa totesin, kehysriiheen mennessä tai
kehysriihessä etsimme ratkaisuja näihin; vielä meillä ei
ole päätöksiä, mutta niitä päätöksiä tullaan
tekemään. Ihan oikein sanoitte, ettei se yksin
voi olla työmarkkinajärjestöjen käsissä,
yhtä sun toista voidaan tehdä ilman työmarkkinajärjestöjäkin.
Mutta kaiken kaikkiaan työmarkkinajärjestöjen
rooliin kuuluu niin paljon semmoisia asioita, joilla on todella
iso merkitys kestävyysvajeelle eli tosi iso merkitys sille, kuinka
työurat pitenevät ja kuinka työssä jaksetaan
pidempään. Eli heilläkin on vastuu, erittäin iso
vastuu.
Olen ihan samaa mieltä kaikesta, mitä tuossa totesitte.
Meillähän eläkejärjestelmä on
sinänsä ihan hyvä, mutta siinä on
semmoinen, että kun elinajat pitenevät, terveet
elinvuodet lisääntyvät, niin nykyjärjestelmän
mukaan eläke leikkautuu sen sijaan, että työurat
pitenisivät. Se on kyllä haaste, se on ihan toimeentulohaaste,
ja sitten toisaalta me tarvitsemme pidempiä työuria.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Työ-urien jatkamiseksi pitää tehdä monia
toimia, niin kuin pääministeri tuossa totesi.
Terveet elinvuodet edellyttävät sitä,
että työssä ollaan pitempi pätkä.
Tarvitaan toimia sinne työurien alkupäähän,
koulutukseen, ennen kaikkea siihen keskelle, johtamiseen, mutta
tarvitaan myöskin toimia työurien jatkamiseksi
sieltä loppupäästä. Nyt työmarkkinajärjestöt
ovat arvostelleet hallitusta siitä, että heille
ulkoistettiin tämä tehtävä,
mutta samaan aikaan kuitenkin toinen päähallituspuolue
on ilmoittanut etukäteen, että tämä hallitus
ei tule tekemään eläkeiän nostamisen
päätöstä. Te olette ilmoittaneet,
että jos ei sitä tehdä, niin sitten tulee
veronkiristyksiä ja leikkauksia. Voisitteko vähän
avata nyt, minkälaisia leikkauksia on tulossa, jos ei tätä ehdotusta tule?
Pääministeri Jyrki Katainen
Näistä asioista me teemme päätöksiä kehysriihen
yhteydessä, ei meillä vielä ole päätöksiä tästä tehty.
Sen tietysti kaikki tietävätkin, että kehysriihi
on se paikka, jossa tämmöisiä isoja ratkaisuja
tehdään.
Mutta semmoista kritiikkiä, että hallitus
ulkoistaa päätöksentekoa työmarkkinajärjestöille, en
hyväksy sen takia, että työmarkkinajärjestöt ovat
perinteisesti Suomessa valmistelleet ja etsineet ratkaisuja vaikkapa
nimenomaan eläkejärjestelmän kehittämiseen
tai moneen muuhun työurakysymykseen. Eli se on perinteisesti
näin ollut ja sieltä on aina tähän
saakka tullut ratkaisuja. Eli sen takia heiltä on vaadittu
ja pyydetty esityksiä, niitä ei valitettavasti
ole saatu. Tämä ei ole pelkästään
työmarkkinajärjestöjen kahdenvälinen
kysymys, vaan he ovat vastuussa koko Suomelle siitä, miten
paljon Suomessa on työpaikkoja ja miten pitkiä työuria
tehdään.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Eläke- ja työvuosien
nostaminen on hyväksyttävä tavoite. Meillä on
aika hyvä lainsäädäntö 63:sta 68:aan,
joka kannustaa, ja se on hyvä puoli tätä. Mutta
yleinen eläkeiän nostaminen ei auta, jos ihminen
ei ole työkykyinen, ja tämä on se suuri ongelma:
mitenkä ihmiset pysyvät työkykyisinä sekä fyysisesti
että henkisesti. Tähän liittyy vielä sitten
työpaikkakiusaamiset, ikärasismit, monet muut
tällaiset inhimilliset ongelmat. Mitä hallitus
on tehnyt ja aikoo tehdä, että nimenomaan tämä työssäjaksaminen
etenkin mielenterveyspuolella paranee? Tässä yksi
mittari on aina ikävällä tavalla hyvä:
se, mikä osa nuorista pystyy asepalvelukseen, kertoo aika
paljon tästä asiasta. (Puhemies koputtaa) Eli
mitä hyvää aiotte tehdä?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tämä haaste, minkä edustaja
Soini kuvaili, on hyvin pitkälti luonteeltaan semmoinen,
johon ei lainsäädännöllisiä vastauksia
oikeastaan kovasti ole. Meillähän on totta kai
terveydenhuoltoa ja nuorten syrjäytymistä ehkäistään
hyvin monella tavalla, nuorisotakuuajattelu otettu ja yritetään
saada siis mahdollisimman monet nuoret kouluun ja koulunpenkiltä työelämään
ja näin.
Mutta ehkä ne kaikkein suurimmat ja vaikuttavimmat
vastaukset tähän tulevat sieltä työelämästä itsestään.
Meillä on paljon yrityksiä, joissa on otettu vapaaehtoisesti,
omaehtoisesti, esimerkiksi tämmöisille ikääntyneille,
kokeneemmille työtekijöille erillisiä ohjelmia,
joilla tuetaan terveyden edistämistä ja osoitetaan
monella muulla tavalla sen kokeneemman työntekijän
arvostusta, ja näissä työpaikoissa yleensä työurat ovat
myös pidempiä.
Minä kannustaisinkin yrityksiä ja työelämää ylipäänsä katsomaan
näitä parhaita käytäntöjä, koska
sillä on tosi iso merkitys. Lainsäätäjä ei
voi mennä sinne työpaikalle sisälle ja
sanoa, että näin pitää toimia,
vaan kyllä se tulee (Puhemies koputtaa) vapaaehtoisuuden
kautta.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Pari näkökulmaa tähän äärettömän
tärkeään kysymykseen.
Kysyisin hallituksen linjan perään vielä uudestaan.
Olen kysynyt sitä jo monta kertaa. Onko hallituksen linja
pakottaa ihmiset jaksamaan työelämässä kategorisella
eläkeiän nostamisella, vai olisiko se oikea keino
kuitenkin panostaa sinne työpaikoille, työhyvinvointiin?
Ja toiseksi: Erityisesti kuntatasolla sairauspoissaolot ovat äärettömän
kovia, ja tämä kuntauudistus tuskin helpottaa
tätä tilannetta. Miten hallitus aikoo tukea kuntia
ja niiden työntekijöitä tässä muutosaallossa?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ketäänhän ei voi
pakottaa jaksamaan. Meillä on samaan aikaan kuntia, joissa
työelämä on kestävää ja
joissa ihmiset jaksavat ja haluavat ja saavat tehdä terveenä ihan
normaalimittaisia työuria, ja samaan aikaan on sitten kuntia,
joissa se ei ole mahdollista. Aivan yhtä lailla yrityksissä on
tavattomasti eroja. Tämä vain osoittaa sen, että niillä sosiaalisilla
innovaatioilla — jos niitä nyt sillä nimellä kutsuu — mitä työpaikoilla
tehdään, on mielettömän suuri
merkitys. Eli lainsäädännöllä ei
pystytä takaamaan fiksua käyttäytymistä tai
järkevää toimintaa. Lainsäätäjä tekee tietysti
sen, minkä pystyy, terveydenhuoltoon ja terveyden edistämiseen,
mutta kyllä ne käytännön muutokset
tehdään siellä työpaikoilla.
Kuntauudistuksella voi olla se merkitys, että meillä on
vahvempia kuntia, joissa pystytään maksamaan ihmisille
palkkaa ja palkkaamaan riittävä määrä henkilökuntaa,
ettei työn alle sitten uuvuta.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Arvoisa pääministeri,
se on kyllä hyvä, että meillä on
yhteinen näkemys siitä, että tässä maassa
tarvitaan lisää työtä, tarvitaan
työelämän kehittämistä,
tarvitaan nopeampaa valmistumista opinnoista ja tarvitaan lainsäädännöllisiä muutoksia
eläkeasioissa.
Arvoisa pääministeri, teiltä kysyttiin
aika suoraan, mitkä ovat ne teidän keinonne, joilla
te tulevassa puolivälitarkistuksessanne teette päätöksiä.
Kolmikantainen sopimusyhteiskunta on vahvimmillaan silloin, kun
se pystyy sekä tuottamaan esityksiä että tekemään
päätöksiä. Te vastasitte edustaja
Vehviläisen kysymykseen, että "yhtä sun
toista voidaan tehdä", ja sitten te vakuutitte edustajille
Vehviläinen ja Sipilä, että te teette
päätöksiä. Kertokaa 300 000
tv-katsojalle, lehteriyleisölle ja muille paikalla olijoille,
mitä tuo "yhtä sun toista voidaan tehdä"
ihan oikeasti tarkoittaa.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin minä jo totesin, ne päätökset tehdään
silloin kehysriihessä, eikä meillä niitä päätöksiä tällä hetkellä ole.
Jokaisella päätöksellä on tietysti
aina oma aikansa, ja kaikki tietävät, että se
aika on 21.3., jolloin näitä päätöksiä tehdään.
En minä lähde niitä nyt ennakoimaan,
mitä ne ovat, koska hallituksella ei ole vielä valmista, mutta
neuvotellaan ja etsitään yhdessä niitä keinoja.
Hallitus ei yksin pysty koko kestävyysvajetta umpeen
kuromaan. Me tarvitsemme siihen myös työmarkkinajärjestöjä.
Valitettavasti heidän vastauksensa oli se, että heillä ei
ole ollut kykyä päättää asioista
vielä. Mutta minä uskon, että jossakin
vaiheessa heillä on, koska ei näitä asioita karkuun
pääse.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Siis jotta me saamme työuria pidemmäksi,
me tarvitsemme työn määrän lisääntymistä ja
lisäämistä, ja siihen ovat nimenomaan ne
kasvun tehtävät, että saamme Suomen kasvuun,
me saamme sitä työmäärää lisättyä.
Mutta työuria pystytään lisäämään
monestakin paikasta, ja olisin halunnut korostaa sitä,
että meillä tällä hetkellä keskimäärin
opiskelemaan pääsemisen vuosimäärä on
4,6. Se on aivan liian pitkä aika siihen, että nuori
pääsee opiskelemaan. Siinä ikävaiheessa
hukataan monta, monta kuukautta. Toisaalta sitten olisin myöskin
kysynyt sitä, mitä ensinnäkin tämän
eteen tehdään, että nuoret saadaan opiskelemaan.
Takuukysymys on yksi, mutta se ei riitä. Myöskin
tehdään saneerauksia vanhemmista ikäluokista.
Mitä tänne voidaan tehdä, jotta se asenneilmapiiri
muuttuu, että myös nämä 50 plus
olisivat mielenkiintoisia työmarkkinoilla?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Opetusministeri saattaa olla halukas vastaamaan
tähän nopeampaan opiskeluun pääsyyn. Se
on totta, erittäin hyvä huomio. Meillä menee näissä välivuosissa
monta arvokasta työvuotta. Sieltä saataisiin.
Ne vuodet siellä nuorten päässä ovat
aivan yhtä arvokkaita kuin sitten loppupään vuodet.
Ikääntyneempien tai kokeneempien työntekijöitten
arvostuksesta: se on kyllä Suomessa tämmöinen
henkinen heikkous, että meillä ei sitä kokemusta
arvosteta. Täällä on nyt viime päivien aikana
aika paljon tästäkin teemasta puhuttu. Hyvin yleinen
tarina, mihin törmää tuolla toreilla
ja kauppakeskuksissa, on se, että ihminen sanoo, että on
tehnyt 35 vuotta työtä ja yritys joutui vaikeuksiin
ja työpaikka loppui ja nyt kun on hakenut työtä,
niin ei sitä suoraan sanota, mutta kyllä sen haastattelussa
tuntee, että ikä on se ongelma. Tämä on
henkinen vaiva Suomessa. Se on täysin anteeksiantamatonta.
Sille ikärasismille pitää saada kerta
kaikkiaan loppu. Lainsäädäntö ei
todennäköisesti siihen hirveästi auta,
mutta kun meillä tulee olemaan tiukkaa (Puhemies koputtaa)
työvoiman riittävyydestä, minä uskon,
että tämä jo itsestään
tulee muuttamaan tilannetta.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Välillä tulee aina
sellainen ajatus mieleen, että tätä ongelmaa
lähestytään vähän väärästä tulokulmasta,
kun puhutaan mekaanisesta eläkeiän nostamisesta
ja sen kautta saavutettavista tuloksista. Meillähän
on hyvät tulokset edellisestä eläkeuudistuksesta.
Se nosti eläköitymisikää enempi
kuin mikään muu. Mutta nyt kannattaisi joskus
miettiä myös sitä, mikä on tämä työnantajakuva.
Arvoisat ministerit ja myös koko eduskunta, me olemme edustamassa
melkoista työnantajaa, ja onko valtio tehnyt työnantajana
kaiken sen, mitä se voi hyvään työnantajan
rooliin hakea? Minä uskallan epäillä,
että pikkusen on tekemistä ehkä meilläkin.
Toisaalta tässä salissa on myös valtava
määrä kuntien valtuutettuja, jotka myös
ovat työnantajan edustajia. Kannattaisiko meidän
joskus käydä sitä keskustelua, herra
pääministeri, myös siitä näkökulmasta,
mikä on oikeasti tämä työnantajan
rooli, ja kantaa myös vastuumme siitä tässä salissa?
(Tuija Brax: Hyvä kysymys!)
Pääministeri Jyrki Katainen
Herra puhemies! Ihan hyvä huomio. Valtiovarainministeri ei
ole nyt täällä paikalla, mutta entisiltä ajoilta muistan
sen, että kun valtiovarainministeriössä ollaan
vastuussa valtiotyönantajuudesta noin niin kuin konsernitasolla,
niin kyllä tällä saralla paljon on tehty.
En väitä sitä, ettei valtiolla työnantajuudessa
olisi ongelmia tai työelämässä olisi ongelmia
tai voitaisi asioita tehdä paremmin, mutta minä uskaltaisin
väittää, että valtio on Suomessa
aika lailla edelläkävijöitten joukossa
siinä, miten esimerkiksi muutostilanteisssa työntekijöitä tuetaan
ja etsitään niitä uusia mahdollisuuksia.
Eli valtio on kohtuullisen edistysmielinen ollut tässä,
mutta en väitä sitä ollenkaan, ettei
vielä tehtävää olisi.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Hiljattain tiedotusvälineissä SAK:n
ja STTK:n puheenjohtajat kertoivat, että syksyllä jatketaan
neuvotteluja näistä työurakysymyksistä.
Täällä pääministeri
totesi, että kehysriihessä tarvitaan päätökset
työurakysymyksistä mutta myöskin talouden
kasvuun liittyvistä kysymyksistä. Voiko tämä yhtälö siis
käytännössäkään toimia,
vai toimiiko hallitus sillä tavalla, että vielä kerran
tämä pallo annetaan työmarkkinajärjestöille?
Onhan se aika erikoinen tilanne, kun nyt tarvittaisiin nimenomaan
päätöksiä, jämeriä päätöksiä,
miten talouden kasvua vahvistetaan, miten työuria jatketaan
ja miten saadaan vahvempi näkymä Suomen nousulle.
Ette kai te voi jättää tätä kysymystä syksyksi
odottelemaan ja sitä kautta epätietoisuuden varaan?
Nyt on todella kriisitietoisuus hukassa, jos tätä kysymystä ei pystytä ratkaisemaan
nopealla aikataululla.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Jos edustaja Rantakangas tarkoittaa sitä, että hallitus
tekisi itse eläkeuudistuksen kuulematta työmarkkinajärjestöjä,
niin sitä me emme varmaankaan tee. Työmarkkinajärjestöt
ovat sopineet omasta neuvotteluaikataulustaan. Me tietysti olisimme
toivoneet, että ne olisivat tuoneet erilaisia keinoja työurien
pidentämiseen jo nyt kehysriiheen. Tämän
hetken tieto on, että ne eivät sitä kykene
tekemään, joten hallituksen pitää sitten
etsiä muita keinoja kestävyysvajeen paikkaamiseen,
ja sitä työtä kehysriihessä tullaan
tekemään.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Eläketurvakeskuksen tänään
julkaiseman uutisen mukaan suomalaisten keskimääräinen
eläkkeelläoloaika on pidentynyt viimeisten kymmenen vuoden
aikana huimasti, mutta samaan aikaan myös työurat
ovat viimeisten kymmenen vuoden aikana pidentyneet useilla vuosilla.
Näin siis tämän tänään
julkaistun uutisen mukaan. Kun työurien pidentämistä pyritään
tästä jatkamaan, niin sieltä työuran
alkupuolesta pitäisi tietysti saada sitä pidennystä aikaan.
Kysyisinkin, minkälaisia toimia hallituksen suunnitelmissa
on tehdä sen eteen, että päätoiminen
opiskelu olisi paremmin mahdollista, jotta opiskelu olisi tiiviimpää ja
sitten valmistuminen ja siirtyminen työelämään
tapahtuisivat nopeammin.
Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki
Arvoisa puhemies! Ensimmäinen kysymys on se, miten
päästään nopeimmin niihin haluttuihin
opintoihin. Siinä jää välivuosia
ja tarvitaan opinto-ohjausta ja tarvitaan sitä, että päästään
nopeammin kiinni. Toinen seikka on, voitaisiinko opintojen aikana,
erityisesti korkeakoulu-, yliopisto-opinnoissa, esimerkiksi lukukausia
pidentää niin, että pystyttäisiin
enemmän suorittamaan opintoja, ja myös saada joustavuutta
niin, että yksittäisen kurssin väliin
jääminen ei tarkoita, että seuraavan
kerran vasta vuoden päästä voidaan suorittaa.
Nämä ovat sellaisia pehmeitä keinoja,
joilla aidosti saadaan nopeutettua.
Opintotuki tällä hetkellä ei tasoltaan
ole semmoinen, että se mahdollistaa täysipäiväistä opiskelua
kaikkien osalta, vaan aika moni joutuu käymään
töissä, ja tässä taloudellisessa
tilanteessa voi olla vaikea nostaa opintotuen tasoa. Mutta samaan
aikaan on vaikea nähdä, että se, että heikennettäisiin
tai lainapainotettaisiin opintotukea, erityisesti nopeuttaisi. Voi
käydä juuri päinvastoin, että opiskelijat
joutuvat käymään entistä enemmän
töissä ja se opiskelu hidastuu entisestään.
Näiden reunaehtojen ympärillä me yritämme
löytää sellaista ratkaisua, jolla pystyttäisiin parantamaan
opiskelumahdollisuuksia niin, että opiskelijat valmistuisivat
nopeammin.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa puheenjohtaja! Jos eläkeikä ei nouse,
niin köyhät varmasti kärsivät
eniten, koska silloin emme pysty pitämään
nykyisiä palveluita yllä. Sen vuoksi eläkeiän
nostaminen on erittäin tärkeää.
Mutta vaikka eläkeikä nousisi, niin se ei auta
yhtään niitä nuoria, jotka tällä hetkellä jäävät
työelämän ulkopuolelle sen vuoksi, että eivät
valmistu peruskoulusta tai putoavat koulutusjärjestelmän
ulkopuolelle toisella asteella. Mitä hallitus on tekemässä näiden
nuorten hyväksi? On paljon puhuttu siitä, että saisimme
tällä hallituskaudella käsittelyyn opiskelija-
ja oppilashuoltolain, joka esimerkiksi parantaisi psykologipalveluiden
saatavuutta oppilaitoksissa.
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Opiskelijahuoltolakiesitys on käytännössä valmis.
Se on tällä hetkellä lausunnoilla, ja
uskallan luvata, että tämä opiskelijahuoltolakiesitys
tulee nyt keväällä, kevättalvella,
eduskuntaan. Ja aivan niin kuin edustaja Alanko-Kahiluoto sanoi,
se mahdollistaa merkittävän pa-nostuksen lasten
ja nuorten terveydenhuollon ennaltaehkäisyyn ja sen parantamiseen.
Mitä tulee kysymyksen alkuosaan, niin hallitushan on
tehnyt hartiavoimin töitä nyt sen suhteen, että nuoret
pääsevät peruskoulun jälkeen opintojen
pariin. Me olemme uusineet nyt tätä opiskelijavalintajärjestelmää niin,
että se itse asiassa antaa merkittävästi
paremman mahdollisuuden, itse asiassa takuun, siihen, että nuori
pääsee joko lukioon, ammattikouluun tai sitten
kymppiluokkiin tai vastaaviin, (Puhemies koputtaa) että nuoret
eivät jää siinä vaiheessa hunningolle.