Johanna Jurva /ps:
Arvoisa herra puhemies! Sosiaali- ja terveydenhoitoalan työvoimapulasta
on puhuttu jo pitkään, ja viimeisimmässä työ-
ja elinkeinoministeriön analyysissa todetaan, että työvoimapula
ei ratkea ilman rekrytointia ulkomailta. Kuitenkin samaan aikaan
monet nuoret, jotka haluaisivat sosiaali- ja terveydenhoitoalalle,
jäävät ilman opiskelupaikkaa. Herääkin
kysymys, onko meillä pulaa ulkomaisesta työvoimasta
vai opiskelupaikoista.
Kysynkin asianomaiselta ministeriltä: näkeekö hallitus
tarpeellisena rekrytoida sosiaali- ja terveydenhoitoalalle työntekijöitä ulkomailta,
ja onko hallitus ajatellut alkaa toteuttaa sellaista työvoimapolitiikkaa,
jolla pyritään ohjaamaan työvoimaa sinne,
missä sitä tarvitaan?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Meillähän tällä hetkellä täällä Suomessa
on noin 30 000 hoito- ja hoiva-alan ammattilaista siirtynyt
toisiin hommiin. Tehy on tehnyt asiasta kyselyn, ja sen mukaan vastaajat
ovat olleet hyvin motivoituneita siinä vaiheessa, kun ovat
töihin päässeet, mutta sitten hyvin nopeasti
noin 40 prosenttia on katsonut, että he eivät
jaksa työuran loppuun saakka siinä työssä,
johon heidät on koulutettu.
Nyt näkisin, että tässä täytyy
tätä kysymystä lähestyä moneltakin
kantilta. Me tarvitsemme tulevaisuudessa aivan varmasti myöskin
ulkomailta tulevia työntekijöitä, jotta
me pystymme turvaamaan meidän palvelut, mutta samaan aikaan meidän
pitää pitää myöskin
huolta siitä, että meillä Suomessa työskentelyolosuhteet
ovat sellaiset, että ihmiset jaksavat sitten siellä hoito-
ja hoiva-alalla.
Johanna Jurva /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kuten ministeri otti esille nämä 30 000
sairaanhoitajan, lähihoitajan koulutuksen saanutta, jotka
ovat vaihtaneet alaa, niin on myös tehty tutkimuksia ja
selvityksiä, että merkittävä osa
nykyisestä hoitoalan henkilökunnasta pohtii alan vaihtoa,
vaikka kokee työskentelevänsä toiveammatissaan.
Hoitoala kiinnostaa ihmisiä, mutta alan työolosuhteet
ja palkkaus eivät ole kunnossa, eli tälle on jotain
tehtävä. Nämä ongelmat tuskin
ratkeavat tuomalla hoitohenkilökuntaa ulkomailta, joten
kysynkin ministeriltä: tiedostaako hallitus sen, tai kuten
sanoitte, tiedostatte tämän 30 000 hoitajan
määrän, jotka eivät hoitoalalla työskentele,
mutta onko teillä keinoja, joilla parannetaan tätä arvokasta
työtä tekevän hoitohenkilökunnan
asemaa, ihan konkreettisia keinoja?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Meillä todellakin on samat tiedot
nyt käytössä. 41 prosenttia ei usko jaksavansa
työuran loppuun, ja 35 prosenttia harkitsee alan vaihtoa
top tykkänään. Kyllä tämä on
hyvinkin hälyttävä viesti ja hallituksella aivan
erityisen hyvin tiedossa, ja sen vuoksi me olemme lähteneet
kehittämään sosiaali- ja ter-veydenhuollon
työtapoja. Kunta- ja palvelurakenneuudistuksella myöskin
pyritään varmistamaan se, että meillä ei
ole sellaisia heikkoja yksiköitä, joissa joutuu
työskentelemään ilman muun työyhteisön
tukea. Esimerkiksi lastensuojelussa saattaa olla hyvinkin hankalia
tilanteita, joissa vaikkapa yksi sosiaalityöntekijä vastaa
liian laajan väestöpohjan lastensuojelutapauksista, ja
tällöin totta kai se työmotivaatio heikkenee. Mutta
kuten totesin, niin tulevaisuudessa näkymät ovat
kyllä sellaiset, että ei Suomi tule pärjäämään
yksin, ja silloin meidän pitää myöskin miettiä,
millä tavalla me houkuttelemme tänne esimerkiksi
Ruotsista, Virosta ja muualta Euroopasta sellaisia työntekijöitä,
jotka pystyvät täällä työskentelemään,
haluavat täällä työskennellä ja pysyvät
sitten täällä myöskin sen työuran
loppuun asti.
Laila Koskela /ps:
Arvoisa puhemies! Todellakin noin 30 000 hoitoalan
koulutuksen saanutta henkilöä joko työskentelee
ulkomailla tai on vaihtanut työpaikkaa. Mielestäni
tulisi kiinnittää erityistä huomiota
työolosuhteisiin. Kunnat säästävät
sijaistyövoimasta, ja vakituinen hoitohenkilökunta
joutuu tekemään tuplavuoroja, esimerkiksi jäämään
iltavuorosta yövuoroon. Yhtäjaksoinen työaika
on näin jopa 17 tuntia. Vuorokauden vaihtuessa tämä on
sallittua työaikalain puitteissa.
Arvoisa ministeri, miten aiotte puuttua näihin epäkohtiin
hoitoalalla ja miten kiinnittää huomiota siihen,
että näissä olosuhteissa henkilökunta
jaksaa tehdä näin pitkiä työvuoroja?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Aivan niin kuin täällä on
todettu, niin meillä on todella suuri pula tulevaisuudessa
sosiaali- ja terveysalan henkilöstöstä,
ja on arvioitu, että vuosina 2008—2020 tarvitaan
234 000 uutta työntekijää sosiaali-
ja tervey-denhuoltoon. Sitä selittää 70
prosenttia oleva eläkepoistuma, ja sitten tarvitaan todellakin
uusia henkilöitä.
Tässä on esitetty erilaisia vaihtoehtoja sen
ratkaisemiseksi. Myöskin aloituspaikkoja on lisätty,
mutta aivan niin kuin kysyjä kysyi, myös työoloilla
on merkitystä. Meillä on niin sanottu Työhyvinvointifoorumi,
jossa pohditaan. Myöskin työelämän
laatuun on kiinnitetty huomiota tässä hallituksessa.
Meillä on myös johtamisen verkosto, ja nyt aivan
uutena on myöskin se, että me pohdimme, miten
työväkivaltaa voidaan vähentää,
koska sekin on vetovoimaa vähentävää,
jos on pelko väkivallasta, aivan niin kuin tämä traaginen
tapaus ennen joulua Lappeenrannassa.
Näistä työajoista, mistä puhuitte.
Juuri eilen tässä salissa esittelin työturvallisuuslain
muutoksen, jossa nyt työturvallisuuslaki tulee sanomaan,
että myöskin työaikaa pitää seurata,
(Puhemies koputtaa) koska sillä on vaikutusta siihen työhyvinvointiin.
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä on tärkeä kysymys,
joka nostettiin esiin ikään kuin jatkoksi tälle
työurapohdinnalle. Kyllä se, miten töissä jaksaa
ja viihtyy ja alalla pysyy, on pitkälti myös työhyvinvointi-
ja johtamiskysymys työpaikoilla. Mutta onhan se myös henkilöstömääräkysymys.
Tässä yhteydessä, kun pitkälti
sosiaali- ja terveysalan huutava hoitajapula, joka tulevaisuudessa
on edessä, liittyy Suomen väestön ikääntymiseen,
on ehkä syytä vielä kääntää katse
siihen pitkälliseen vanhuspalvelulakiprosessiin, jota eduskunnassa
viime syksynä käytiin. Sen lopputulemahan oli
sitten kaiken hallituksen sisäisen suuren väännön
jälkeen, että sitä henkilöstömitoitusta
ei lakiin kirjattu. Se ei tullut asetukseenkaan, ja lopulta se on
ikään kuin ilmaan laitettu toive, että ehkä näin
sitten joskus tulisi tapahtumaan.
Kysyisinkin, arvoisa puhemies, peruspalveluministeriltä:
miten olette nyt saaneet palautetta kunnista tämän
lain osalta, kun se kohta tulee voimaan, sitä pitäisi
kovaa vauhtia nyt kunnissa valmistella, ja mitä ajattelette
tämän henkilöstömitoituksen
toteutumisesta? Se, jos mikä, liittyy työssäjaksamiseen
ja työhyvinvointiin.
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Vanhuspalvelulaki astuu todellakin voimaan
ensi kesänä, ja kunnissa on syytä jo
valmistautua. Monissa kunnissa suunnitelmia on tehty, millä tavalla
lakia lähdetään sitten implementoimaan
käytännössä. Tähän
lakiin sisältyy 27 miljoonaa euroa lisähenkilöstön
palkkaamiseen. Tämä sovittiin jo aikoinaan siinä lain
valmisteluvaiheessa, kun me jyvitimme sitten lain eri pykälät
ja katsoimme, että tämä lisähenkilöstön
palkkaaminen liittyy todella paljon paitsi työhyvinvointiin
myöskin hoidon laadun turvaamiseen.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pääkaupunkiseudulla
on huutava pula hoitohenkilökunnasta, ja ymmärtääkseni
yksi syy näihin ongelmiin juuri tällä alueella
on se, että täällä asunnot ovat
hyvin kalliita, sekä vuokra- että omistusasunnot,
ja tavallisten sairaanhoita-jien tai perushoitajien on aika vaikea
täällä pystyä palkallaan tulemaan
toimeen näissä olosuhteissa. Ministeri Kiuru,
olette julmistellut julkisuudessa sillä, miten aiotte ryhtyä ponteviin
toimiin asuntotilanteen kohentamiseksi nimenomaan pääkaupunkiseudulla
ja ennen kaikkea edullisempien vuokra-asuntojen tuotannon lisäämiseksi,
joka tuotanto taitaa olla historiallisen alhaisissa lukemissa. Kysyn
teiltä, ministeri Kiuru: mitä olette konkreettisesti
tekemässä pääkaupunkiseudun
asuntotilanteen helpottamiseksi?
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Kiitän myöskin mahdollisuudesta
osallistua tähän keskusteluun, koska koen, että työvoiman
liikkuvuuden ja saatavuuden varmistamiseksi asuntopoliittisiakin
toimia tarvitaan. Minusta edustaja kysyi hyvin siitä, otammeko
nämä asiat tosissamme. Minä olen nyt
puolitoista vuotta katsonut tätä pääkaupunkiseudun toimintaa.
Me olemme monelta osin eduskunnan tahtotilan laittaneet kuntoon,
kuntien tahtotilan, ja meillä on olemassa jo vanhoja välineitä,
(Ben Zyskowicz: Ei toimi!) mutta on myönnettävä, että ne
eivät kaikki ole riittäviä. Siksi tarvitaan uusia
toimia. Olen nyt saanut tämän hallitusrivistön
myöskin vakuuttumaan siitä, että me voimme
asuntopoliittisia toimia ottaa puolivälitarkasteluun ja
sitten myöskin riihessä näitä lisätoimia esittää.
Edustaja kysyi myös, minkälaisia ne voisivat konkreettisesti
olla. Ne ovat juuri niitä, joista me olemme aikaisemminkin
käyneet yhteiskuntapoliittista keskustelua. On ensinnäkin myönnettävä,
että valitettavasti meillä ei enää ole sellaisia
yleishyödyllisiä toimijoita, jotka heti tulisivat
markkinoille hoitamaan tätä hankalaa asuntopoliittista
pullonkaulaa erityisesti pääkaupunkiseudulla.
(Puhemies koputtaa) Eli tarvitaan lisää pieniä ja
keskisuuria toimijoita ja ehkä myöskin valtion
lisäpanoksia.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! On arvioitu, että noin 20
vuoden päästä Suomeen tarvitaan, aivan
kuten ministeri Risikko totesi, reilut 200 000 uutta työntekijää sosiaali-
ja terveydenhuollon alalle. Jo pelkästään ikääntyminen
ja lisääntyvät palvelutarpeet tulevat
vaatimaan tätä. On myös arvioitu, että nimenomaan
sosiaali- ja terveydenhuollon rakenneuudistus on yksi mahdollisuus
tämän asian korjaamiseksi ja sitä kautta
näihin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin saamme
tehokkuutta, vaikuttavuutta ja toimivuutta. Kysyisin vielä kerran
ministeri Risikolta: toitte hyvin esiin niitä erilaisia
avauksia, joita ollaan tekemässä, mutta koska
myös henkilöstön hyvinvointi ja johtaminen
on yksi tärkeä osa, niin tullaanko nyt näitten prosessien
aikana kiinnittämään erityistä huomiota
henkilöstön hyvinvointiin, vaikuttavuuteen, palveluiden
johtamiseen sekä sitten myös selkeisiin henkilöstöstrategioihin,
että ihmiset, jotka kunnissa työskentelevät
julkisilla sektoreilla, voivat luottaa siihen, että heillä on
tulevaisuudessa Suomen paras työpaikka?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Meillä todella on tässä hallituksessa
myöskin tämä työelämän
laatuun liittyvän strategian toteuttaminen, eli me pyrimme
edistämään sitä, että työelämä olisi
sellaista, että siellä pysyttäisiin,
koska se on osa tätä työ-urakeskustelua.
Sosiaali- ja terveydenhuollossa meillä on erityiset haasteet,
niin kuin tuossa äsken todettiin. Meillä on Työhyvinvointifoorumi, joka
pohtii nimenomaan tätä väkivaltakysymystä — väkivalta
on lisääntynyt alalla — ja sitten myöskin
yleensä tätä työhyvinvointia.
Meillä on myös johtamisverkosto, jossa on erityisenä kohdealueena
sosiaali- ja terveydenhuolto.
Kysyjä viittasi tähän palvelurakenneuudistukseen,
ja se on kyllä erittäin tärkeää,
että kiinnitetään huomiota tähän
muutosjohtamiseen ja kaiken kaikkiaan siihen, että tuetaan
henkilöstöä jaksamaan tässä muutoksessa.
Sosiaali- ja terveydenhuolto on ollut aina muutoksen alla, ja tuntuu,
että on jo vähän väsyttykin
siihen, ja siitä syystä on erittäin tärkeää tukea
tätä muutosjohtamista myös valtakunnan
tasolta.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Pula pätevistä sosiaalityöntekijöistä on
ajanut osaltaan koko sosiaalityön vakavaan kriisiin. Sosiaalityöntekijät
vaihtuvat jatkuvasti, jolloin asiakassuhde alkaa aina alusta, vaikka
asiakkaiden elämäntilanteet ovat hyvin usein monimutkaisia
ja vaatisivat nimenomaan pysyviä kontakteja. Esimerkiksi
lastensuojelussa tehdään jopa elämänmittaisia
päätöksiä lapsia ja perheitä koskevissa asioissa.
Kuitenkin lastensuojelupäätöksissä valmisteluprosessin
voi suorittaa epäpätevä sosiaalityöntekijä,
jonka suosituksiin lopullisen päätöksen
tekevä viranhaltijasosiaalityöntekijä joutuu
vahvasti luottamaan. Hänellä on viimeinen vastuu
päätöksestä. Niin sanotuilla
keikkasossuilla tai ostopalveluilla yksityisiltä tilannetta
ei korjata. Päteviä lääkäreitä haalitaan
kuntiin kymmenillätuhansilla euroilla, sosiaalityöntekijäksi kelpaa
sijainen ilman pätevyyttä, tai sitten ei tule ketään.
Ja valitettavasti olemme joutuneet esimerkiksi lastensuojelun osalta
toteamaan, että elämästä ja
kuolemasta sielläkin on kyse. Kysynkin ministeriltä:
mitä tälle asialle aiotaan tehdä, jotta
sosiaalityöntekijöiden tekemää (Puhemies koputtaa)
työtä arvostettaisiin, sekä kuinka alalle aiotaan
saada tulevaisuudessa riittävästi pätevää henkilöstöä?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Meillä on jo muutama kuukausi sitten
alkanut Aulikki Kananojan johtama työ, jossa koko meidän
lastensuojelukenttämme perataan ja pyritään
löytämään myöskin niitä keinoja,
joilla me pystymme varmistamaan, että alalla on riittävästi
sosiaalityöntekijöitä ja että ne
työtavat, joilla sitten sosiaalityöntekijät
omaa työtään tekevät, ovat riittävän
vaikuttavia. Myöskin näitä panostuksia
tänne ennalta ehkäiseviin toimiin täytyy
ehdottomasti saada, koska tänä päivänä meillä sosiaalityöntekijöiden
työpanosta käytetään todella
paljon niihin tulipalojen sammuttamisiin sen sijaan, että meillä paitsi
sosiaalityöntekijät myös muut ammatti-ihmiset
voisivat jo siinä ongelmien varhaisessa vaiheessa puuttua.
Tähän oppilashuoltolakiinhan, joka on nyt sitten — kuten
ministeri Gustafsson totesi — tulossa pian myöskin
tänne eduskuntaan käsittelyyn, on sisällytetty
tällainen hoitotakuuajattelu, että viikon sisällä pitää päästä siellä koulussa
ammattilaisen puheille siinä vaiheessa, kun ongelmat ilmenevät.
Tällä tavalla painopisteitä muuttamalla
me saamme myöskin meidän sosiaalityöntekijöidemme
resurssit riittämään. Mutta me olemme
kyllä saaneet lisättyä myöskin
sosiaalityöntekijöiden (Puhemies koputtaa) aloituspaikkoja,
mikä on todella hyvä asia.