Täysistunnon pöytäkirja 80/2001 vp

PTK 80/2001 vp

80. TORSTAINA 14. KESÄKUUTA 2001 kello 20.15

Tarkistettu versio 2.0

5) Laki tieliikennelain muuttamisesta

 

Pertti  Hemmilä  /kok:

Arvoisa herra puhemies! Aloitteessani esitän toimivallan siirtoa tuomioistuimelta poliisille rattijuopumustapauksissa. Törkeissä rattijuopumuksissa toimivalta jäisi kuitenkin edelleen tuomioistuimelle. Toimivallan siirto poliisille lievemmissä rattijuopumustapauksissa yksinkertaistaa byrokratiaa ja vähentää tuomioistuinten työtä.

Poliisin työmäärään tekemäni aloite ei vaikuta kovinkaan paljon, koska tähänkin asti poliisi on suorittanut rattijuopumuksiin sisältyvän rikostutkinnan. Aloitteella ei myöskään ole taloudellisia vaikutuksia eikä se vaikuta kansalaisten oikeusturvaan. Mikäli henkilö ei ole tyytyväinen hänelle määrättyyn rangaistukseen, tässä tapauksessa siis poliisin antamaan rangaistukseen, hänellä on mahdollisuus ilmoittaa tyytymättömyytensä ja hakea muutosta tuomioistuinkäsittelyn kautta.

Rangaistusmääräysmenettelystä annetun lain perusteella poliisilla on mahdollisuus antaa henkilölle rangaistusvaatimus, sakko, mikäli tämä on syyllistynyt rikokseen, josta voidaan tuomita sakkoa tai korkeintaan kuusi kuukautta vankeutta. Tällä perusteellahan poliisi on siis toimivaltainen myös rattijuopumusrikoksissa, pois lukien törkeä rattijuopumus.

Tuomioistuinkäsittelyä tarvitaan siis voimassa olevan lainsäädännön mukaan ainoastaan tieliikennelain mukaisen ajokiellon määräämiseen. Nykyisen lainsäädännön mukaan poliisi antaa tekopaikalla rikokseen syyllistyneelle väliaikaisen ajokiellon, ja lopullinen ajokiellon pituus määräytyy vasta tuomioistuinkäsittelyssä. Tämä menettely sisältää tarpeetonta byrokratiaa ja se on yksinkertaisesti purettavissa muuttamalla tieliikennelakia esittämälläni tavalla. Tällöin poliisipäällystöön kuuluva henkilö voisi määrätä myös lopullisen ajokiellon samassa yhteydessä kuin määrätään sakkorangaistuskin.

Samalla esitän muutettavaksi ehdollista ajokieltoa koskevaa tieliikennelain 79 §:ää, jossa vastaavalla tavalla poliisi saisi oikeuden päättää ajokiellon määräämisestä ehdollisena. Vastaava menettely on käytössä toistuvien liikennerikkomusten rangaistuksissa, ja se on todettu käytännössä toimivaksi menettelyksi.

Petri  Salo  /kok:

Arvoisa herra puhemies! Kollega Pertti Hemmilän tekemä aloite toimivallan siirrosta tuomioistuimelta poliisille on tietenkin mahdollisimman joustava, nopea ja tarkoituksenmukainen. Tänä päivänä muun muassa tieliikenneasioissa silloin, kun on kysymys piittaamattomuusrikoksista, jopa nuorempi konstaapeli jo tien päällä tekee ratkaisun ajokortin peruuttamisesta väliaikaisesti, joka myöhemmin vahvistetaan poliisipäällystöön kuuluvan virkamiehen toimesta. Jos tänä päivänä vertaamme tavallisia rattijuopumuksia piittaamattomuuteen liikenteessä, voidaan sanoa, että piittaamattomuustapaukset ovat yleensä vaarantamistilanteissa hyvin konkreettisia. Toivoisin, että sama käytäntö siirtyisi myöskin rattijuopumustapausten käsittelyyn, jotka ovat massarikoksia Suomessa.

Pekka Kuosmanen /kok:

Arvoisa herra puhemies! Henkilökohtaisesti en kannata tätä lakialoitetta, että poliisi voisi määrätä rattijuopolle sakkorangaistuksen tien päällä. En tule hyväksymään tämmöistä lainsäädännön tavallaan aliarvioimista siinä mielessä, että meillä on erittäin hyviä kokemuksia tuomioistuinkäytännöstä, esimerkiksi Kotkan Meripäivien aikana ja Turun sataman terminaalitullissa, miten käräjäoikeudessa on annettu yhden tuomarin koostumuksella rattijuoppoasiassa tuomioita. Minusta se toimii erittäin hyvin. Jos poliisille annetaan tämmöinen valta, varsinkin maaseudulla on mahdollisuus, että poliisi voi kostaa määrätylle henkilölle sakkorangaistuksen yhteydessä sakotuspykäliä puoleen tai toiseen, ja siinä mielessä kansalaisen oikeusturva mielestäni järkkyy. En kannata tämmöistä lakialoitetta.

Petri  Salo  /kok:

Arvoisa puhemies! Tässä järkkyy kansanedustaja Petri Salo sen johdosta, että näkyy selvästi, että nyt jostakin syystä ed. Kuosmanen ei ollut tutustunut ed. Hemmilän tekemään lakialoitteeseen. Tässähän ei ole sanaakaan viitattu siihen suuntaan, että rattijuopumustapauksia alettaisiin käsitellä jossain muussa kuin tuomioistuimessa, vaan kysymyshän on ainoastaan ajokiellon määräämisestä tapauksessa, jossa poliisi paljon törkeämmissäkin tapauksissa tällä hetkellä päättää ajokiellon määräämisestä. Mistään sakotuksesta rattijuopumustapauksessa ei ole kysymys. Periaatteessa rangaistusmaksimin mukaan se olisi mahdollista, koska rattijuopumuksesta voi seurata ainoastaan enintään kuusi kuukautta vankeutta, mutta nimenomaan ajokieltoasia on siinä ollut myöskin ongelma jo pitemmän aikaa.

Pertti   Hemmilä  /kok:

Arvoisa puhemies! Korostan, että kyse on tieliikennelain 5 luvun muuttamisesta ja nimenomaan kaikki rangaistussäännöksethän, joihin ed. Kuosmanen viittasi, ovat rikoslaissa. Tämä aloitteeni vain tähtää siihen, että ennestäänkin jo ruuhkautuneet tuomioistuimet saisivat hieman helpotusta työhönsä. Koska poliisipäällystöön kuuluva henkilö voi jo väliaikaisen ajokiellon määrätä, itse asiassa poliisimies voi määrätä väliaikaisen ajokiellon ja määrääkin, tekeekin näin tien päällä, tämä uudistus vain yksinkertaistaisi hallintoa ja vähentäisi huomattavasti byrokratiaa.

Keskustelu päättyy.