4) Hallituksen esitys vapaaehtoisten eläkevakuutusten
tuloverotusta koskevien säännöksien uudistamiseksi
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Aina väitetään,
että kertaus on opintojen äiti. Ehkä siksi
on syytä kerrata vähän tämänkin lakiesityksen
historiaa ja taustoja.
Hallituksen esitys vapaaehtoisten eläkevakuutusten
verokohtelun muuttamisesta on tylyä viestiä eläkesäästäjille.
Tämä kaavailtu muutos kiristää verotusta
yli 100 miljoonalla eurolla. Se käy ilmi hallituksen esityksen
perusteluistakin.
Nämä nyt esitettävät muutokset
aiheuttavat myös vakuutusyhtiöille huomattavia
kustannuksia. Tästä eteenpäin, jos tämä hyväksytään,
vakuutusyhtiöiden täytyy ylläpitää useita
erilaisia järjestelmiä, jotta ne voivat toimittaa
tiedot verottajalle verotuksen oikean toteuttamisen vuoksi, koska
on olemassa kahdenlaisia järjestelmiä. On olemassa
vanhat järjestelmät, joita on maksettu aikanaan
ansiotuloverotukseen pohjautuvan järjestelmän
perusteella, ja nyt kun hallitus esittää pääomatuloverotukseen
siirtymistä, jatkossa siis pitää olla
molemmista vastaavat järjestelmät olemassa. Se
ei ole ihan halpaa lystiä. Lisäksi vakuutusyhtiöiden
tietysti pitää kouluttaa henkilökuntansa
uusiin järjestelmiin, ja se tietysti maksaa myös.
Kaikkien eli monen sadantuhannen vapaaehtoisen eläkevakuuttajan
kanssa pitää käydä läpi asiakasneuvottelut,
koska jokainen sopimus pitää uusia. Sitäkin
voi jokainen miettiä, kuinka paljon se vie aikaa. Kuvitella
voi, että tämmöinen neuvottelu, missä käydään
asiat läpi, kestää vähintään
tunnin per asiakas. Jos meillä on 400 000 yksittäistä sopimusta,
se on 400 000 tuntia, ja kun sille laskee jonkin näköisen
hinnan, mitä se maksaa, aika huima summa siitä tulee. Kukaan
ei tietenkään pysty tarkkaan arvioimaan, mikä on
lopullinen kustannus vakuutusyhtiöille kaikesta tästä prosessista,
minkä ne joutuvat käymään läpi.
Mutta kuka sitten nämä kustannukset maksaa? Niitä ei
maksa kukaan muu kuin vakuutuksenottajat. Ne jollain tavalla siirtyvät
hintoihin.
Kokoomuksen mielestä vapaaehtoinen eläkesäästäminen
on täydentävää eläketurvaa.
Se on ollut sitä tähän asti ja tulee
olemaan jatkossakin. Siksi vapaaehtoinen eläkevakuutusmaksu
olisi edelleenkin jatkossa voitava vähentää ansiotuloista,
ja sitten kun aikanaan eläkkeelle siirrytään
ja eläkettä nostetaan, sitä myös
olisi verotettava ansiotulona niin kuin kaikkea muutakin eläketuloa
tullaan verottamaan. Lisäksi on muistettava, että tässäkin
hallituksen esityksessä niin sanotut kollektiiviset vakuutukset
jäävät edelleen ansiotuloverotuksen piiriin,
ja näitäkin on reippaat toistasataatuhatta. Siinä mielessä hallituksen
esitys ei ole missään nimessä johdonmukainen
eikä looginen.
Herra puhemies! Vapaaehtoisen eläkevakuutuksen ehtoja
on viimeisten vuosien, voi sanoa, viimeisen vuosikymmenen aikana
muutettu moneen kertaan, mutta aina on ollut niin, että vanhoja
sopimuksia on kunnioitettu eikä niihin ole puututtu. On
pidetty selvänä linjana sitä, että kunnioitetaan
sopimuksentekohetkellä olleita ehtoja eikä niitä taannehtivasti
muuteta. Nyt punamullan aikana tyyli on siis toinen. Nyt myös vapaaehtoisiin
ja vanhoihin sopimuksiin puututaan. Tämä ei meidän
mielestämme ole miltään osin hyväksyttävää.
Sen vuoksi, arvoisa herra puhemies, edellä olevan perusteella
ja mainitsemistani syistä johtuen ehdotan, että tämä hallituksen
esitys hylättäisiin.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Jari Koskinen juuri ehdotti vapaaehtoisia
eläkevakuutuksia koskevan lakiesityksen hylkäämistä.
Kannatan ed. Jari Koskisen tekemää ehdotusta lämpimästi.
Me olemme juuri käsitelleet täällä julkisen sektorin
eläkelakeja, jotka vääjäämättä pienentävät
nyt 60-lukulaisten ja sitä nuorempien tulevan eläkkeen
määrää. Siksi olisi oleellista,
että meillä olisi olemassa lakisääteisen
eläketurvan lisäksi toinen, täydentävä järjestelmä,
jolla kansalainen voisi nostaa eläkettään
näin halutessaan ja joka olisi kannustava. Nyt kuitenkin
mahdollisuuksia ottaa vapaaehtoinen yksilöllinen eläkevakuutus
halutaan kiristää. En ymmärrä tätä logiikkaa.
En ymmärrä tätä moraalia.
Linjanvedoissa mennään aivan väärään
suuntaan, kansalaisten passivoimiseen ja kansalaisten elämän
kurjistamiseen. Miksi halutaan tarkoituksella kiristää 30—40-vuotiaiden
verotusta ja näin ajaa heidät taloudellisesti
entistäkin tiukemmalle? Miksei heille sallita parempia
eläkepäiviä tulevaisuudessa? Hallitus
ottaa näiden henkilöiden selkänahasta
130 miljoonan euron lisätulot. Eikö löydy
mitään muuta paikkaa, mistä sitä rahaa
voisi valtio kerätä, esimerkiksi alkoholiverotuksen
nostamisella? On parempi siis pysyä nykylainsäädännössä kuin
hyväksyä rankaiseva ja kansalaisia kurjistava
lakiehdotus.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta kävi varsin
pitkän asiantuntijakuulemisen ja myöskin varsin
laajan oman harkinnan ennen kuin päädyimme esittämään
viiden vuoden siirtymäaikaa ehtona sille, että tämä asia
voidaan käsitellä normaalissa säätämisjärjestyksessä.
Tämä viiden vuoden siirtymäaika helpottaa
erityisesti niitä, jotka jäävät
eläkkeelle vuoteen 2009 mennessä. Heille perustuslakivaliokunnan
päätös, toisin kuin alkuperäinen
hallituksen esitys, turvaa mahdollisuuden jäädä eläkkeelle
vanhojen sopimusten mukaan.
Yhdenvertaisuusnäkökulmasta katsottuna on oikein,
että myös nuoremmille säästäjille
annetaan mahdollisuus säästää vanhoin
ehdoin vielä viiden vuoden ajan. Valitettavasti tämä tulee
jäämään kuolleeksi kirjaimeksi.
Nuoremmat ikäluokat eivät ehdi tässä ajassa
säästää itselleen tavoittelemaansa
eläketurvaa, ja on erittäin todennäköistä,
että moni nuorempi on jo päättänyt
itse asiassa lopettaa säästämisen ja
miettii, millä ihmeen keinolla pääsisi
siitä nyt irti. Kaikkein suurin vaara, mikä tähän
esitykseen liittyy, onkin se, että nuoremmat lopettavat
eläkesäästämisen ja vanhuuteen
varautumisen, mistä seuraa pitkässä juoksussa
varmasti suuria ongelmia.
Eläkesäästäjien luottamusta
tähän järjestelmään
ei ole pelkästään horjutettu vaan se
on murrettu kokonaan. Tästä eteenpäin
yksityisten eläkesäästäjien
määrä ei tule kasvamaan vaan jyrkästi
laskemaan. Jos olisi toimittu kuten kokoomuksen vastalauseessa,
jonka täällä ed. Jari Koskinen esitti
ja jota luonnollisesti myöskin kannatan, tämä luottamus
olisi saatu säilymään, kun olisi eläkeiän
nosto kohdistettu vain uusiin vakuutuksiin ja verovähennysoikeus
olisi säilytetty ennallaan.
Suomalainen yhteiskunta tulee maksamaan kovan hinnan siitä,
että sosialidemokraattiseen ideologiaan ei sovi kannustaminen
yksilölliseen eläkesäästämiseen.
Keskustalla ja Rkp:llä on tässä asiassa
ollut vain perässähiihtäjän
rooli. Mielenkiinnolla jäänkin odottamaan, tuleeko
sellaista asiaa, jossa keskusta asettuu poikkiteloin sosialidemokraattien
esityksiä kohtaan. Tähän asti se on joutunut
nöyrtymään sosialidemokraattien tahtoon
kaikissa muissakin asioissa paitsi maatalouspolitiikassa, jossa
keskusta on nöyrtynyt Brysselin tahtoon.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Tähän saliin on tulossa
keskusteluun käsittääkseni yksi asia,
jossa keskusta ei nöyrtynyt sosialidemokraattien tahtoon:
lisäbudjetti, jossa keskusta ei nöyrtynyt siihen,
että vain ratojen parantamiseen olisi lisätty
määrärahoja, joten kyllä me niistäkin
pääsemme keskustelemaan.
Arvoisa puhemies! Varsinaiseen asiaan, eläkevakuutuksiin.
Tulin varsinaisesti käyttämään
puheenvuoron, koska esitän vastalauseeseen 2 sisältyvän ponnen,
mutta olisin itse asiassa vielä ehkä palannut
tähän asiaan, ei nyt kokonaisuudessaan mutta eräiltä osin.
Ykköskäsittelyssä perustelin omalta
osaltani sen, minkä takia olen ollut valmis hyväksymään ne
muutokset, joita hallituksen esityksessä tehtiin tähän
yksilölliseen eläkesäästämiseen.
Eräs asia, joka ykköskäsittelyn keskustelussa
ei ollut niin paljon esillä — en tiedä,
kuuntelevatko ihmiset näitä puheenvuoroja nyt
sellaisella korvalla — mutta jonka olisin halunnut asiantuntijakuulemisesta
ottaa esiin, on se, kuinka edullista loppujen lopuksi tämä eläkesäästäminen
näille vakuutuksenottajille on.
Mielestäni on itse asiassa aika iso ja olennainen ero
siinä, onko ottanut tällaisen eläkevakuutuksen
itselleen sillä tavalla, että se on laskuperustainen
ja että tämä tuotto on eläkevakuutuksen
ottajalle taattu, vai onko kysymys sijoitussidonnaisesta eläkevakuutuksesta.
Yksilön itsensä kannalta varmaan molemmat vakuutukset
tietenkin otetaan sen tähden, että halutaan parantaa eläkettä ja
taata itselle jonkin verran parempi eläketurva kuin muuten
syntyisi. En tiedä — en ole itse ottanut tällaista
vakuutusta — mutta mietin vähän sitä,
kuinka paljon vakuutusyhtiöt markkinoidessaan näitä vakuutuksia
tuovat esiin sitä, että sijoitussidonnaisessa
vakuutuksessa on periaatteessa ihan samalla tavalla kuin muissakin
pitkäaikaissijoittamisen instrumenteissa mahdollisuus myös
siihen, että näitä tuottoja ei tulekaan.
Kuulemisen aikana kyllä informaatio osittain vaikutti
siltä, että välttämättä verrattuna
sijoitussidonnaista eläkevakuutusta johonkin
muuhun sijoitussidonnaiseen pitkäaikaissäästämiseen
tämä eläkevakuutus ei ole kuluttajan
kannalta kaikkein edullisin ratkaisu. Otan tämän esille
oikeastaan vaan sen takia, että toivottavasti ihmiset tehdessään
näitä ratkaisuja pystyvät mahdollisimman
hyvin vertailemaan näitä, ja näyttää siltä,
että vakuutusyhtiöiden ja pankkien tarjoama informaatio
ei aina ole parasta mahdollista sen suhteen, että ihmiset
todella voisivat saada relevanttia ja vertailukelpoista tietoa siitä, minkälainen
ratkaisu itse asiassa ihmisen kannalta on kaikkein turvallisin ja
perustelluin.
Tähän problematiikkaan liittyy myös
se valiokunnan ponsiehdotus, jossa esitetään,
että näistä vakuutussopimuksista tulisi
vaihdettavia. Tätä on perusteltu sillä,
että jos vakuutusyhtiöiden välillä tulisi
ikään kuin tällainen kilpailuriski, se myös
pakottaisi ne tekemään kuluttajan kannalta edullisempia
ratkaisuja. Toisaalta tähän vaihdettavuuteen sisältyy
myös omat riskinsä, mitkä nyt ylipäätänsä sisältyvät
koko tähän järjestelmään sikäli,
että verovähennys on saatu Suomesta ja sitten
kuitenkin vakuutukset nostetaan, nämä eläkkeet,
jossain muussa maassa ja veroja ei makseta Suomeen, jolloin tietenkin
Suomen valtio häviää. Mutta on varmaan
syytä, että tämä vakuutusten
vaihdettavuus kuitenkin ministeriössä pohditaan.
Arvoisa puhemies! Sitten tähän ponteen, jota olen
esittänyt ja jossa myös vasemmistoliiton edustajat
Polvi ja Uotila ovat mukana. Esittämäni lausumaehdotus
kuuluu: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
selvittää jatkossa myös työnantajien
ottamien vakuutusten ikärajat yleisten eläkepoliittisten
tavoitteiden valossa." Tämä liittyy kysymyksiin,
joita itse asiassa käsittelin siinä ykköskäsittelyn
puheenvuorossa aika pitkään, että tämä eläkevakuutusjärjestelmä on
sellainen, että siinä on eri suuntiin erilaisia
epäloogisuuksia. Tämän esityksen yhteydessähän
käytiin keskustelua ja perustuslakivaliokunta edellytti
siirtymäsäännöstä yksilöllisten
eläkevakuutusten ikärajan nostamiseksi. Tässä yhteydessä tehtiin
joitakin muutoksia myös työnantajan osittain tai
kokonaan maksamaan lisäeläketurvaan, mutta varsinaisesti
hallituksen esitys ei käsitellyt näitä.
Kuitenkin työnantajan kokonaan maksamassa lisäeläketurvassa
ikäraja on itse asiassa vain 55 vuotta ja työnantajan
osittain maksamassa se on 60 vuotta. Kun hallituksen esityksessä perusteltiin
62 vuoden ikärajaa eli näiden vanhojen ikärajojen
nostamista siihen nimenomaan yleisillä eläkepoliittisilla
tavoitteilla, niillä tavoitteilla, joista olemme varmasti
kaikki tässä salissa hyvin selvillä,
eli sillä, että ihmisten työssäoloaikaa olisi
pidennettävä, niin on silloin epäloogista eikä ole
oikeudenmukaista, että meillä on järjestelmiä,
joissa ikäraja on vieläkin vain 55 vuotta. Ehkä kärjistetty
vertailuesimerkki tästä olisi se, että joku
hajanaisissa pätkätöissä ja
määräaikaisissa työsuhteissa
oleva naishenkilö ottaa itselleen eläkevakuutuksen
täydentääkseen eläketurvaansa.
Hänellä se ikäraja on tästä eteenpäin
62 vuotta, ja sitten jotkut henkilöt, joille työnantaja maksaa
tämän vakuutuksen ja jotka ovat ehkä hyvinkin
hyväpalkkaisia, pääsevät esimerkiksi 58-vuotiaina
eläkkeelle, ja heidän ei ole tarvinnut itse omista
tuloistaan tätä eläkettä ollenkaan säästää.
Esittämäni ponsi on tämmöinen
aika lempeä ja mieto, eli siinä pyydetään
selvittämään, koska kysymys ei varmastikaan
ole aivan yksinkertaisesta asiasta, mutta toivon, että yleisen
oikeudenmukaisuuden ja eläkepolitiikan johdonmukaisuuden
nimissä tämä sali kannattaisi tätä ponsiesitystä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Arvoisat kansanedustajat! Nykyisen punamultahallituksen
veropolitiikka on ollut, mitä tuloverotukseen tulee, mielestämme
hyvinkin järkevää. On jatkettu jo edellisen
hallituksen aloittamaa linjaa, jossa pyritään
tuloverotusta keventämällä tukemaan talouden
kasvua ja työllisyyttä ja myös tietysti
rakenteellisesti tuloverotusta keventämällä kaventamaan
niin sanottua verokiilaa ja sitenkin parantamaan työllistämisen
ja työllistymisen edellytyksiä.
On kuitenkin yksi ainoa palkansaajaryhmä, joka jostain
syystä on punamullan hampaissa. Se on vapaaehtoisen eläkevakuutuksen
itselleen säästäneet ja säästävät
palkansaajat ja myös yrittäjät. Mitäköhän
punamullan ideologialle vierasta on siinä, että kansalaiset
pyrkivät omin voimin ja omin toimin vahvistamaan eläkeaikansa
toimeentuloaan? Jotain punamullan syvästi vieroksumaa siinä on,
koska juuri näiden palkansaajien ja yrittäjien
kimppuun ollaan veronkiristyksellä tällä esityksellä käymässä.
Eli punamullan ideologiaan ei näköjään
sovi se, että itse haluaa omalla säästämisellään,
omalla aktiivisuudellaan parantaa eläkeajan toimeentuloaan
ja varmistaa ja vahvistaa sitä.
Tässä, hyvät ystävät,
on todellakin kysymys veron kiristyksestä, vaikka sitä tämän
lakiesityksen eduskuntakäsittelyn mittaan on hallituksen puolelta
pyritty kiistämään. Onhan hallituksen esityksen
perustelujenkin mukaan, ja niistä perusteluista valtiovarainvaliokunta
ei ole eri mieltä, kyseessä veronsaajan kannalta
yli 100 miljoonan euron tulonlisäys vuositasolla. Siis
puhutaan noin 130 miljoonan euron veronkiristyksestä vuositasolla.
Tämä on kiistaton fakta. Hallitus on päättänyt,
että vapaaehtoiset eläkesäästäjät
ovat se porukka, jonka verotusta pitää kiristää tilanteessa,
jossa yleinen linja tuloverotuksen puolella on toiseen suuntaan.
Totean vielä kerran, vaikka olen tämän
aikaisemminkin täältä sanonut, että hallituksen
pyrkimys kiistää tämä veronkiristys
viittaamalla siihen, että aikanaan, kun tätä eläkettä maksetaan, sitä ei
lueta ansiotuloksi vaan pääomatuloksi ja pääomatulo
on kevyemmin verotettua kuin ansiotulo, on todellakin kömpelö yritys
eikä mitenkään voi häivyttää tämän
veronkiristysluonnetta. Nimittäin asiahan on niin, että se,
mikä varmasti tiedetään, on se, että verotus
nyt kiristyy. Se, mitä varmasti ei todellakaan tiedetä,
on se, minkälainen on näiden säästöjen
verokohtelu aikanaan kymmenen, kahdenkymmenen, kolmenkymmenen vuoden
päästä, kun eläke tulee maksuun.
Olen jo aikaisemminkin todennut: Mistä me tiedämme,
että silloin nämä eläkesäästöt
verotetaan pääomatulona eikä ansiotulona?
Mistä me tiedämme, että silloin yleensäkään
pääomatuloa ja ansiotuloa verotetaan eri tavoin?
Vaikka verotettaisiin pääomatulona ja vaikka pääomatuloa
ja ansiotuloa verotettaisiin eri tavoin, mistä me tiedämme,
että pääomatuloa verotetaan kevyemmin
kuin ansiotuloa? Voi olla, että kymmenen vuoden päästä pääministeri
Sinnemäen hallitus laittaa meidän verotuksemme
täysin uusiksi ja siinä yhteydessä myös
näiden vapaaehtoisten eläkevakuutussäästöjen
verotus asettuu aivan uuteen asemaan. Eli hallituksen perustelu
siitä, että veronkiristys jotenkin häipyy,
kun parinkymmenen vuoden päästä näitä säästöjä nostetaan
tai eläkettä maksetaan, on kyllä hyvin
ontto.
Totean hyvin selvästi, että kokoomus ei hyväksy
esillä olevaa veronkiristystä ja tulee huomenna
tukemaan ed. Jari Koskisen täällä tekemää hylkäysesitystä ja
huomenna tulemme siis äänestämään
tätä veronkiristystä vastaan.
Toinen suuri puute ja heikkous tässä esityksessä,
jonka vuoksi myös tätä vastustamme, on se,
että se koskee myös vanhoja, jo ennen lain voimaantuloa
tai edes hallituksen esityksen antamista tehtyjä eläkesäästösopimuksia
ikärajan osalta. Eli kun nyt ikärajaa korotetaan,
niin kyse ei ole siitä, että ne, jotka tämän
hallituksen esityksen antamisen jälkeen tekevät
eläkevakuutussopimuksen, joutuisivat tämän
korotetun ikärajan piiriin, vaan kyse on siis siitä,
että myös ne, jotka ovat vuosia sitten tehneet
vapaaehtoisen eläkevakuutuksen, jossa ikäraja
on alempi kuin 62 vuotta, joutuvat käytännössä siis
muuttamaan sopimuksensa tämän ikärajan
osalta. Tällaista taannehtivaa menettelyä emme
hyväksy. Katsomme, että tämän
ikärajakorotuksen olisi tullut koskea vain uusia, tämän
jälkeen solmittavia sopimuksia. Näin on myös
aikaisemmin tehty, kun on vapaaehtoisten eläkevakuutusten
ikärajaa korotettu.
Perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteella tämän,
sanoisinko, aiemman ikärajan suojan piiriin pääsivät
käytännössä ne ihmiset, jotka seuraavan
viiden vuoden aikana ovat sopimuksensa mukaisesti jäämässä eläkkeelle,
ja tämä perustuslakivaliokunnan lausunto ja sen
pohjalta tehty muutos hallituksen esitykseen tietysti näiden
kansalaisten kohdalla toimii siten, että he voivat elää vanhojen
sopimustensa turvin ja jatkaa säästämistä niitä muuttamatta.
Mutta muiden kohdalla, jotka ovat siis nuorempia ja jotka eivät
lähivuosina ole sopimuksensa mukaisesti jäämässä eläkkeelle,
niiden kansalaisten osalta tämä pakottaa sopimusten
muuttamiseen, ja tämä lainsäädäntö on
tässä mielessä vaikutuksiltaan taannehtiva
käytännössä.
Arvoisa herra puhemies! Lopuksi totean, että sinänsä osana
pyrkimystä yleisesti myöhentää eläköitymisikää olisimme
hyväksyneet tämän ikärajan nostamisen,
mutta kun tässä esityksessä, kuten olen
selostanut, on yhtäältä veronkiristys
ja toisaalta ulottaminen ikärajan osalta myös vanhoihin
sopimuksiin, niin tulemme huomisessa äänestyksessä äänestämään
koko tämän esityksen hylkäämisen
puolesta.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Oikeastaan ed. Zyskowiczin puheeseen
ja visioon voisi jatkaa, että jos vielä valtiovarainministerinä silloin
kymmenen vuoden kuluttua on ed. Hoskonen, niin varmasti tämä verokäytäntö muuttuu
ja mikä sitten käytäntö mahtaisi
ollakaan.
Minusta on tavatonta ja ihmeellistä, että vastuullisia,
omaan ja läheistensä tulevaan eläkkeeseen
säästäviä tavallisia suomalaisia
rangaistaan heikentämällä jo voimassa
olevia eläkevakuutuksen ehtoja. Näiltä vastuullisista
suomalaisilta hallitus on päättänyt ottaa
vuosittain 130 miljoonaa euroa. Tuleeko se sitten uuteen yritysveropakettiin
tai johonkin muuhun, se jää vielä hämärän
peittoon. Näiden noin 400 000 tavallisen suomalaisen
verot kiristyvät muutoksen jälkeen. Ei siinä paljon
lohduta, että siirtymäaikaa on esitetty hivenen
muutettavaksi, kun eläkesuunnitelmaa on kuitenkin tehty
vuosikymmenten mittaiseksi.
Palaute tavallisilta suomalaisilta on ollut murskaava. Monien
eläkesuunnitelmat menevät nyt uuteen harkintaan.
Aiempi lainsäädäntö on tuonut
joustavuutta elämään, kun vaikkapa kotona
lapsia hoitavan vanhemman eläketurvaa tai muista syistä epävarmaksi
koettua omaa tulevaa eläkettä nykymaailman tuulisessa
työelämässä on voitu tällä järjestelyllä paikata.
Lakiesitys käytännössä lopettaa
uusien eläkevakuutusten ottamisen. Jo syksyinen ilmoitus
eläkemaksujen ehtojen muuttamisesta romahdutti uusien eläkevakuutusten
määrän neljännekseen aiemmasta.
Samalla heikennetään voimassa olevien eläkevakuutusten
ehtoja. Nykyiset eläkesäästäjät
ovat tehneet laillisen sopimuksen eläkemaksuistaan voimassa
olevan lainsäädännön mukaisesti.
Nyt näitä sopimuksia koskevaa lainsäädäntöä aiotaan
valtion toimin muuttaa. Miten suomalaiset uskaltavat suunnitella
tulevaisuuttaan, jos näinkin suuret, vuosikymmenten mittaisiksi
tarkoitetut järjestelyt muutetaan mielivaltaisesti rahoittamaan
muita menoja? Muutoksessa eläkeikärajaa myös
nostetaan, jolloin kaikki sopimukset joudutaan neuvottelemaan uudelleen.
Tästä joudutaan aikamoiseen suohon, ja eläkesäästäjät
ovat tässäkin ruljanssissa lopullisia maksajia.
Tekeillä olevan muutoksen lainmukaisuutta vakuutuksenottajat
eivät ymmärrä. Olkoon tuo päätös
mikä tahansa, ei se poista muutoksen epäoikeudenmukaisuutta
ja moraalista vääryyttä. Samalla kun täällä ollaan
yleisesti huolissaan siitä, miten eläkkeet tulevaisuudessa
pystytään maksamaan, vaikeutetaan ihmisten omaa
vastuunottoa tulevista eläkkeistään.
Vapaaehtoisten eläkevakuutusten ottajat ovat aivan tavallisia
suomalaisia, keskimäärin keskituloisia, hieman
useammin naisia, jotka monesti katkonaisemman työuransa
johdosta haluavat varmistaa tulevaisuutensa.
Sosialidemokraattien kannalta tämä on periaatteellinen
kysymys, tuntuu joskus, että heidän mielestään
kaikkien tulee olla valtiosta riippuvaisia. Tällainen tulevaisuus
huolestuttaa. Minuakin ihmetyttää, miten hallituskumppanit
ovat suostuneet tähän.
Arvoisa puhemies! Tämän laitoksen tarkoitus on
tehdä suomalaisten kannalta hyviä päätöksiä ja
antaa heille usko siihen, että täällä tehtyyn lainsäädäntöön
voi myös luottaa ja sen mukaisesti elämäänsä suunnitella.
Tuo valta on käsissämme, käytetään
sitä ja toimitaan sen mukaisesti.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Sinnemäen täällä tekemää ehdotusta.
Tästä itse kysymyksestä haluan sanoa,
että vihreät tulevat tämän esityksen
puolesta äänestämään.
Aivan tämmöinen tästä ei olisi
tullut, jos olisimme yksin saaneet päättää,
mutta jotakin korjattavaa järjestelmässä oli
siinä vaiheessa, kun eläkeyhtiöt alkoivat
mainostaa tätä sillä tavalla, että vältä verot
ja nosta tämä eläke kerralla, muuta siksi
vuodeksi ainakin kirjasi Espanjaan, saat sen kaiken verotta. Kun
tällaista markkinointia näille tehtiin, niin on
aivan selvää, että alkuperäinen
ajatus nimenomaan eläketurvan lisäämisestä on
käynyt tarpeettomaksi. Olisi tietysti voitu korvata sitä sitäkin
kautta, että eläkkeeksi kutsutaan vain sellaista
rahaa, joka maksetaan tietystä hetkestä ihmisen
kuolemaan asti, otetaan riski siitä pitkäikäisyydestä ja
tasataan tätä riskiä. Sitten olisi voitu
tehdä tähän myös sellainen eläkesäästämisen
muoto, jossa voi maksaa eläkkeen kerralla joko perinnöstä tai mistä tahansa
muusta, myymällä asuntonsa, ja seurata käytäntöä,
joka on muissa maissa hyvin yleinen, ostaa sitten loppuiäkseen
varmempi tulovirta.
Arvoisa puhemies! Kun täällä kovin
arvosteltiin, että hallitus ei näin rohkaise säästämistä, niin
on tilanteita, joissa pitäisi rohkaista säästämistä,
mutta meidän kansantaloudellinen tilanteemme on se, että suomalaiset
säästävät liikaa ja meillä on
voimakas vaihtotaseen ylijäämä, ei nyt kannata
rohkaista säästämistä.
Marjukka Karttunen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pidän erittäin epäonnistuneena
hallituksen politiikkaa eläkesäästäjiä kohtaan.
Hallituksen alkuperäiseen esitykseen verrattuna ollaan
päätymässä sikäli parempaan,
että siirtymäajaksi on tulossa viisi vuotta. Tämä on
kuitenkin laiha lohtu esimerkiksi niille nelikymppisille, jotka
ovat säästäneet eläkevakuutustaan
vaikkapa 15 vuotta. Kyse on vastuullisten keskituloisten palkansaajien
halusta suunnitella omaa tulevaisuuttaan. Moni esimerkiksi pätkätöissä ja
perhevapailla sinnittelevä nainen päästäkseen
kohtuulliselle eläkkeelle samaan aikaan puolisonsa kanssa
on saattanut tällaisen eläkevakuutuksen solmia,
ja kaiken lisäksi kansalaisiahan on houkuteltu ottamaan
yhä enemmän osittain itse vastuuta eläkkeestään.
Nyt matto vedetään alta pois. Tämän
prosessin jälkeen jään kysymään
sitä, kuinka enää voi luottaa mihinkään,
kun hallitus tällä tavalla tekee muutoksia jälkeenpäin
jo tehtyihin sopimuksiin. Tulen huomenna kokoomuksen kanssa äänestämään
tämän huonon esityksen hylkäämisen
puolesta.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä oleva
vapaaehtoisten eläkevakuutusten tuloverotusta koskevien
säännösten uudistamista koskeva esitys
minusta on lähtökohdiltaan ja periaatteeltaan
aivan oikea. Se on oikeastaan ensimmäinen ja ainut niistä verotukseen
liittyvistä esityksistä tämän
hallituksen osalta, jota voi pitää tyydyttävänä.
Kysymyshän tässä on erityisesti siitä,
että se verotuki, joka on se keskeinen tekijä näissä vapaaehtoisissa
eläkevakuutuksissa, ohjautuu pääosin
suurituloisimmalle väestölle. Minä pidän
oikeudenmukaisempana sitä, että suoritetaan pienempiin
eläkkeisiin tasokorotus. Kun tuo noin 130 miljoonan euron
verotuki ohjataan vaikkapa kansaneläkkeen tasokorotukseen, se
mahdollistaa noin 17 euron korotuksen vuositasolla ja sillä kyetään
korjaamaan kaikkein pienituloisimpien eläkettä.
Sen vaikutus yltää lähes miljoonaan eläkeläiseen
kaiken kaikkiaan, koska kansaneläkkeen tasokorotus merkitsee
samalla verovähennystä myös niille, joilla
on työeläkettä. Siinä mielessä pidän
tätä esitystä lähtökohdiltaan
oikeana. Kannatan myös vastalauseeseen numero 2 kirjattua
lausumaehdotusta.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä käydyn
keskustelun aikana on tullut kritiikkiä, milloin kovempaa,
milloin lievempää, mutta kuitenkin voitaneen todeta
se tosiasia, viittaan esimerkiksi valtiovarainvaliokunnan mietintöön,
jossa todetaan, että koska vapaaehtoista eläkevakuutusäästämistä on
tuettu Suomessa pitkään ja käytäntö on
yleisesti hyväksytty myös kansainvälisesti,
niin valiokunta pitää verotuen jatkamista esitetyin
tavoin aiheellisena ja kohtuullisena. Tuen perusteltavuutta puoltavat
myös eläkeikään ehdotetut muutokset,
jotka tukevat tämän hetken yleisiä eläkepoliittisia
tavoitteita. Asiaympäristöstään
erotettuna tietenkin voidaan todeta, että tämä muutos
joiltakin osin heikentää joidenkin ihmisten asemaa,
mutta toisaalta onhan erilaisia verovähennyksiä tässä maassa
rukkailtu vuosikymmenten aikana, kun katsoo historiaa taaksepäin,
vaikka kuinka paljon. Viittaan esimerkiksi lapsivähennysten
poistamiseen verotuksesta taikka erilaisten ansiotulovähennysten
muuttamiseen ajan ilmiöiden mukaan. Elikkä ei
tämä tee poikkeusta sen suhteen millään
lailla.
Mitä tulee sitten näihin säästömuotoihin,
tällä verotuellahan yhteiskunta kannustaa ihmisiä säästämään
ja nimenomaan niin, että vaikka nyt ansiotulovähennyksen
puolelta siirrytään pääomaveropuolelle,
on kuitenkin erittäin todennäköistä ja
perusteltua, että kun tulevaisuudessa nostettavat eläkkeet
nostetaan pääomatulona, sillä puolella
aikanaan nostettava eläke on varmasti tai erittäin
todennäköisesti keveämmin verotettua
kuin jos se olisi ansiotulopohjaista.
Mietinnössä viitataan myös muihin
säästämismuotoihin. Pitää muistaa,
että ei tämäkään säästämismuoto
ole se ainoa säästämismuoto. Suomen pankit
ja erilaiset vakuutusyhtiöt ja muut yhteisöt tarjoavat
edelleen tämänkin lisäksi muitakin säästömuotoja.
Ei mielestäni tässä ole sen dramaattisemmista
asioista kysymys.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! En kannata tätä hallituksen
esitystä yksilöllisen eläkevakuutuksen
verotuksen muuttamisesta. Ilomielin yhdyn siihen hylkäysesitykseen, joka
meidän ryhmästämme on tulossa.
Eräänlaisena ytimenä sanoisin, että näen
tässä kaksi asiaa, jotka ovat erittäin
ikäviä, varsinkin se, että tehtyjä sopimuksia
muutetaan takautuen. Jos hallitus haluaa verotusta muuttaa, niin
muuttakoon sitä, mutta miksei aloita sitä tietystä päivästä eteenpäin
niin, ettei sotke siihen mitenkään niitä sopimuksia,
mitkä on aikaisemmin tehty? Tämä tulee
heijastumaan koko meidän työeläkejärjestelmäämme,
sen uskottavuuteen, joillakin tavoilla.
Nythän on yli 500 000 suomalaisella tällainen yksilöllinen
eläkevakuutus ja se on vain 2 prosenttia kuitenkin kokonaiseläketurvasta.
Kun nämä 500 000 ihmistä nyt
reagoivat johonkin suuntaan, joka on pois eläkejärjestelmästä,
niin kyllä minä vasemmistoliittolaisten mielipiteitä kovasti
ihmettelen näin ajatellen tässä asiassa. Luottamuksen
takaisin saaminen on erittäin vaikeaa.
Keskustelu päättyy.