10) Hallituksen esitys tiedon saannista, yleisön osallistumisoikeudesta
sekä muutoksenhaku- ja vireillepano-oikeudesta ympäristöasioissa
tehdyn yleissopimuksen hyväksymisestä ja laiksi
sen lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten voimaansaattamisesta sekä laeiksi
eräiden ympäristön käyttöön vaikuttavien
hankkeiden käsittelystä lunastusmenettelyssä ja
ydinenergialain muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Århusin sopimuksesta on puhuttu
varsin paljon, ei vähiten lähetekeskustelun yhteydessä ja
myös myöhemmin. On hyvä muistuttaa mieleen,
että asiasta myös äänestettiin,
mihin valiokuntaan tämä lähetetään.
Selkeä enemmistö eduskunnan jäsenistä katsoi,
että ympäristövaliokunta on mietinnön
antamisen näkökulmasta oikea paikka. Asiasta valmistuikin
yksimielinen mietintö, jossa on otettu huomioon asiallisella
tavalla neljän muun valiokunnan, perustuslakivaliokunnan,
maa- ja metsätalousvaliokunnan, talousvaliokunnan ja lakivaliokunnan,
lausunnot.
Tämä Århusin sopimushan käsittelee
kansalaisten mahdollisuutta saada tietoa ympäristöasioissa,
ympäristökysymysten läpinäkyvyyttä, avoimuutta
ja myöskin mahdollisuutta vaikuttaa omaan elinympäristöönsä.
Tässä kohdassa on syytä todeta myös
se, että tämä sopimus selvittää ja
myös määrittelee kansalaisten mahdollisuuden
valittaa päätöksistä, jotka
liittyvät heidän elinympäristöönsä ja
vaikuttavat heidän elämäänsä.
Kun vuonna 98 Tanskassa Århusin kaupungissa hyväksyttiin
tuolloin Århusin kokouksen päätelmät
ja siinä alkoi tämän sopimuksen hyväksyntäprosessi,
niin jo vuonna 2001 sopimus astui voimaan. Nyt vuonna 2004 olemme
Suomessa kesäkuun loppupäivinä pääsemässä tämän
ratifiointiin. Hyvä näinkin, koska huonomminkin
tietysti olisivat asiat mahdollisesti voineet kulkea.
Yhtä kaikki tämä ratifiointi on muodon
ratifiointia. Se on tietysti muodollisuus toisaalta. Toisaalta ratifioinnilla
on myös selkeä vaikutus Suomen mahdollisuuksiin
Euroopan unionin sisällä edesauttaa sellaisia
Euroopan unionin direktiivisovellutuksia, jotka liittyvät Århusin
sopimukseen ja jotka ovat kansallisen etumme mukaisia ja kansallisen
tahtomme mukaisia. Jos emme olisi ratifioimassa tätä sopimusta,
niin yksinkertaisesti meidän osallisuutemme ja mahdollisuutemme
vaikuttaa EU:n sisällä direktiivien muotoutumiseen
olisi vähäisempi.
Nyt tällä hetkellä Euroopan unionin
maista enemmistö on ratifioinut tämän
sopimuksen, viimeksi Italia. Näin ollen Suomi on tulossa
perässä, mutta ehtii nyt joka tapauksessa hyvin
mukaan.
Erilaisia ennakkokäsityksiä tämän
sopimuksen luonteesta oli vahvasti silloin alkuvuodesta helmikuussa,
kun valiokuntaan lähettämisestä käytiin
keskustelu tässä salissa. Varsin monet noista
käsityksistä ovat muuttuneet ehkä tiedoksi,
ja näin ollen on voitu päästä yksimieliseen mietintöön.
Ympäristövaliokunta käytti hyvin
runsaan ajan tämän asian käsittelyyn,
kuuli laajasti asiantuntijoita, pohti hyvin monelta taholta tätä kysymyksenasettelua,
mitä Århusin sopimus sinänsä merkitsee,
ja selkeästi tulimme siihen käsitykseen, että suurissa
Suomen eduskunnan jo päättämissä ympäristölainsäädännön
osissa, kuten maankäyttö- ja rakennuslaissa, ympäristönsuojelulaissa
esimerkiksi, Århusin periaatteet on jo niin sanotusti implementoitu
eli tuotu mukaan lainsäädäntöön.
Tämä koskee myös valitusoikeutta.
Valiokunta myös tarkasteli sitä kysymystä, onko
mahdollisesti "kreikkalaisilla ympäristöjärjestöillä mahdollisuus
vaikuttaa Suomen asioihin". Yksiselitteisesti tuli selväksi,
että valituksen tekijän tulee olla Suomessa toimiva
yritys tai henkilö, joka asuu Suomessa ja jonka elämään taikka
yhdistyksen toiminta-alueeseen välittömästi
kuuluu kyseessä oleva asia, josta on valitusprosessi hankkeilla.
Myös tällaisen yhdistyksen tulee olla aito yhdistys.
Sillä pitää olla toimintahistoriaa, ja
se ei voi olla siis sellainen yhdistys, joka ikään
kuin perustetaan jotakin asiaa varten hyvin lyhyellä aikataululla.
Näin ollen nämä erilaiset etukäteisarviot
varsin usein osoittautuivat turhiksi ja katsoimme myös
talousvaliokunnan lausunnon aika tarkoin. Kun on paljon keskusteluakin
aiheuttanut ajatus siitä, että tällainen
yleissopimus, YK-sopimus, voitaisiin irtisanoa, niin tämän
talousvaliokunnan ajatuksen ympäristövaliokunta
siteerasi omaan mietintöönsä ja totesi
sitten omalta osaltaan: "Asiantuntijakuulemisen perusteella on epätodennäköistä,
että tapahtuisi sellaisia merkittäviä väärinkäytöksiä,
joiden johdosta yleissopimuksen irtisanomista olisi harkittava."
Valiokunnalla on kaksi lausumaehdotusta, joista ensimmäisessä edellytetään,
että hallitus seuraa ympäristöasioiden
käsittelyaikojen kokonaispituutta ja lisää tarvittaessa
hallinnon resursseja valitusten käsittelyaikojen lyhentämiseksi
ja oikeussuojajärjestelmän toimivuuden turvaamiseksi,
siis lisää resursseja, koska useimmiten hallinto-oikeuksissa
on se paikka, missä asiat viipyvät ja aikaa kuluu,
on resurssipula siis.
Toinen lausumaehdotuksemme edellyttää, että hallitus
ryhtyy toimenpiteisiin sellaisen pitkittäishankkeita koskevan
lainsäädännön aikaansaamiseksi,
johon voitaisiin sisällyttää myös
tarvittavat aineelliset valitusperusteet. Nämä pitkittäishankkeet
koskevat siis esimerkiksi kaasuputkistoja, kaukojunaliikennettä ja
maanpäällisiä voimajohtoja.
Arvoisa puhemies! Näillä sanoilla haluaisin todeta
vielä kerran, että olemme pääsemässä hyvään
lopputulokseen eli tämä kansainvälinen
sopimus ollaan ratifioimassa. Mitä tulee tähän
liittyviin kahteen muuhun lakiin, niihin valiokunta on ottanut myönteisen
kannan nimenomaan niin, että nämä pitkittäishankkeet
tarvitsevat omaa lainsäädäntöä ja
sitä nyt väliaikaisessa mielessä säädetään
tämän yhteydessä ja ydinenergialakia muutetaan
ainoastaan siltä osin, että valitusoikeus syntyy
myös kansalaisjärjestöille, jotka toimivat
Suomessa, suomalaisille kansalaisjärjestöille ja
kansalaisille, siinä tapauksessa, että ydinvoimalaitos
rakennetaan jo aikaisemmin tätä tarkoitusta varten
kaavoitetulle alueelle, koska tässä tapauksessa
siis maankäyttö- ja rakennuslaki ei enää mahdollista
valitusmenettelyä.
Heikki A. Ollila /kok:
Herra puhemies! Käsiteltävänä oleva
laki on herättänyt melkoisen määrän
sinänsä terveitäkin pelkoja ja epäluuloja. Valitusoikeuden
laajentaminen on asia, joka aivan perustellusti on huolestuttanut
ihmisiä ja yhteisöjä, jotka ymmärtävät,
että yhteiskunnan kehittäminen ja hyvinvoinnin
edesauttaminen edellyttävät sujuvaa päätöksentekoa,
jota ei pitäisi jarruttaa sellaisin valituksin, joiden
todelliset syyt ovat vain siinä itsessään,
siinä jarruttamisessa.
Tämä huoli asiasta ilmenee selkeimmin talousvaliokunnan
lausunnossa eikä ympäristövaliokuntakaan
suinkaan ole suhtautunut noihin epäilyksiin sinisilmäisesti.
Kuten mietinnöstä ilmenee, asiat on tutkittu näiltä osin
perusteellisesti ja huolellisesti ja on todettu, että näitä ongelmia
ei Suomen osalta näyttäisi olevan, kuten täällä valiokunnan
puheenjohtajankin äskeisessä puheenvuorossa kuultiin.
Oma lainsäädäntömme menee
valitusoikeuksien osalta jo nyt pitemmälle kuin nyt implementoitava Århusin
sopimus. Sen sijaan monissa muissa maissa sopimuksen hyväksyminen
lisää kansalaisvaikuttamisen määrää ja
mahdollisuuksia, mikä saattaa esimerkiksi kilpailuneutraliteetin
kannalta olla Suomelle positiivista. Tällä hetkellä näyttää myös
selvältä, että talousvaliokunnan toivomus
siitä, että lain lopullisen hyväksymisen
edellytykseksi tulisi EU-maiden selvän enemmistön
hyväksyntä, tulee toteutumaan. Enemmistö on
jo sen hyväksynyt, ja mikään ei viittaa
siihen, ettei piankin olisi tulossa lisää hyväksyneitä maita.
Näillä taustoilla valiokunnan kokoomuslaiset edustajat
saattoivat lähteä mukaan yksimielisen mietinnön
taakse, jonka sisällöstä oli myös
voitu käydä kaikkia näkemyksiä huomioon
ottava keskustelu valiokunnassa.
Herra puhemies! Yksi huomio: Tähän kyseiseen
asiaan oli pyydetty myös neljän muun valiokunnan
lausunto, kuten täällä edellä kuultiin,
ja hieman tuli mieleeni niitä lausuntoja luettaessa, olisiko
syytä — tämä ehkä puhemiesneuvostolle terveisinä — jossain
määrin käydä valiokuntien välillä keskustelua
siitä, mihin mikin valiokunta asiassa painottuu. Tämä ei
koske kaikkia näitä valiokuntia, mutta osittain
oli lausunnon antanut erikoisvaliokunta käsitellyt vähän
koko pakettia, ja se on ehkä vähän turhaa
asiantuntijoiden juoksuttamista samoja asioita kertomaan moneen
valiokuntaan. Tässä saattaisi olla hieman koordinoimisen
varaa jatkossa.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Myös minun mielestäni
on hyvä, että tämä Århusin
sopimuksen ratifiointi nyt edistyy, ja mielestäni se on
myös ihan hyvä asia, että se edistyy täällä Suomen
eduskunnassa yksimielisesti. Meillä oli oikein hyvä käsittely
ympäristövaliokunnassa tämän
asian osalta.
Sinänsähän tämä Århusin
sopimus on sellaisenaan hyvin fiksu, eli sen perusajatuksena on
se, että turvataan jokaiselle ihmiselle mahdollisuus vaikuttaa
omaa elinympäristöään koskevaan
päätöksentekoon. Täälläkin
on sitten moneen kertaan sanottu ja samoin meidän mietinnöstämme käy
ilmi, että Suomessahan tämä Århusin
sopimus ei todellakaan tarkoita mitään mullistuksia vaan
päinvastoin Suomen lainsäädäntö on
jo tällä hetkellä hyvin edistyksellinen
ja täyttää pääosin
tämän Århusin sopimuksen määräykset
jo nyt. Siinä suhteessa, aivan kuten ympäristövaliokuntakin
toteaa, tämän sopimuksen ratifioiminen on hyvin
linjassa Suomen kansallisen ja kansainvälisen ympäristöpolitiikan
kanssa.
Tämä kysymys, mitä täälläkin
on herätelty, on sitten tietenkin se, mikä on
tämän Århusin sopimuksen vaikutus valitusten
lisääntymiseen, ja meidän ympäristövaliokuntamme
samoin kuin lakivaliokuntakin arvelee, että tällaista
valituksia lisäävää vaikutusta
tällä Århusin sopimuksella ei ole johtuen
muun muassa juuri sitä, mitä äsken sanoin,
että Suomen lainsäädäntö on
nyt jo kovin edistyksellinen ja niinpä meillä nämä laajat
vaikutusmahdollisuudet on nyt jo olemassa olevassa lainsäädännössä turvattu.
Sitten tähän liittyenhän on tehty
näitä selvityksiä. Esimerkiksi oikeusministeriön
selvityksessä on todettu, että kun tehtiin tämä uusi
maankäyttö- ja rakennuslaki, sen myötä kun
valitusoikeuksia laajennettiin, vaikka pelättiin tai keskusteltiin silloin,
mahtaisiko se johtaa sitten valitusten määrän
lisääntymiseen, näin ei ole käynyt
eli järjestöt eivät ole käyttäneet
tätä laajentunutta valitusmahdollisuuttaan juurikaan
hyväkseen. Samoin samaan viittaa myös ympäristöministeriön selvitys
valitusherkkyyden lisääntymisestä asemakaavojen
osalta, ja tällaistakaan ei ole ollut havaittavissa. Sinänsä laajentuvat
valitusoikeudet eivät ole tähän mennessä johtaneet
siihen, että järjestöt olisivat paljon
näitä valitusoikeuksiaan käyttäneet.
Meillä aikaisemmassa ympäristövaliokunnan mietinnössä,
joka koski maankäyttö- ja rakennuslain muutosta — silloin
puhuttiin muun muassa kauppojen asiaa ja muuta — me pohdimme vielä syvällisemminkin
tätä samaa ongelmatiikkaa ja toimme todellakin
esiin nämä selvitysten tulokset ja muun muassa
juuri sen, että tänä päivänä valittaja
useimmiten on naapuri tai joku muu asianosainen. Tätähän
se tänä päivänä enemmänkin
sitten on. Mutta ympäristövaliokunta niin siinä yhteydessä kuin
tässäkin yhteydessä mielestäni
aivan oikein kuitenkin kiinnittää huomiota siihen,
että näiden valitusten käsittelyä tänä päivänä täytyy
voida nopeuttaa. Se on myös hyvää asuntopolitiikkaa,
että saadaan sitten käsiteltyä asioita
mahdollisimman nopeasti.
Tässä yhteydessä sitten tähän
liittyen meillä on tämä ponsi, joka on
mielestäni tärkeä ponsi. Siinä kiinnitetään
huomiota sitten hallinnon riittävään
resursointiin siinä suhteessa, että valitusten
käsittelyä voidaan nopeuttaa. Tämä on
aivan sama asia, mihin kiinnitimme huomiota silloin muutamia viikkoja
sitten tämän toisen lain yhteydessä.
Tällä hetkellähän on käynyt
ilmi niin, että kun on nämä valtiontalouden
kehykset ja siellä on oikeusministeriön suunniteltuja
toimia sitten valitusten nopeuttamiseksi, niiden käsittelyn
nopeuttamiseksi, kehyksestä tällä hetkellä puuttuvat
varat niihin muutamaan virkaan, mitä oli ajateltu tuomioistuimiin
tämän täyttämiseksi perustaa.
Tämä on hyvin tärkeä asia, että eduskunta
myös tässä tahdonilmaisunsa esille sitten tuo.
Tässä Århusin sopimuksessa tosiaan,
kun Suomen lainsäädäntö jo nyt
siis nämä vaatimukset täyttää,
oikeastaan muutoksia tulee vaan kahteen asiaan, tulee tähän
ydinenergialakiin ja tulee näihin pitkittäishankkeisiin,
ja niistä mielestäni ympäristövaliokunta
omassa mietinnössään hyvin seikkaperäisesti
kirjoittaa ja perustelee nämä tarpeet. Jos jollekin
se vielä sattuu olemaan epäselvä, kannattaa
tämä meidän hyvä mietintömme
lukea tarkkaan. Siitä selviää tämä asia
aika hyvin, samoin myös ulkomaisten järjestöjen
mahdollisuudet valittaa, mihin muun muassa valiokuntamme puheenjohtaja
ed. Tiusanen viittasi esittelypuheenvuorossaan, eli mikä tahansa
ulkomainen järjestö ei saa tulla tämänkään jälkeen
valittamaan. Ainoa, mitä Århusin sopimus kieltää,
on se, että ei saa syrjiä ketään.
Näinhän se on tässä maailmassa,
syrjintä täytyy aina kieltää,
se on aivan oikein, mutta se ei tarkoita sitä, ettei Suomella
olisi mahdollisuutta rajoittaa edelleen valitusmahdollisuuksia.
Se koskee sitä, että me voimme edellyttää jatkossakin,
että tällä järjestöllä,
vaikka se olisi ulkomaisessa ikään kuin hallinnassa,
täytyy olla tosiasiallista toimintaa Suomen alueella ja
tosiasiallista intressiä juuri siihen asiaan, mitä sitten
nämä valitukset koskevat.
Lopuksi, puhemies, minusta oli aivan suorastaan hauska yhteensattuma
siinä, kun eduskunnassa paljon keskusteltiin siitä,
pitäisikö tähän nyt liittää jotain,
että kun enemmistö on hyväksynyt ratifioinnin,
sitten mekin ratifioimme tai jotain muuta. Itse en ollut sillä kannalla,
että tällaisia lausumia tarvitaan EU-maiden enemmistön liikkeestä,
mutta samaan aikaan kävi niin, kun tätä keskustelua
Suomen parlamentissa kävimme, että tulipa sitten
viesti kännykkään yhtenä päivänä,
että nyt Tshekki on ratifioinut tämän
sopimuksen, mikä silloin tarkoitti sitä, että se
vaadittava enemmistö EU-maista oli tämän
sopimuksen ratifioinut. Tshekki ikään kuin omalla ratifioinnillaan
laukaisi tämän tilanteen, ja sen jälkeen
ei hirveästi edes enää puhuttu siitä,
pitäisikö meidän kirjata ylös
mietintöön, että ratifioimme vasta sitten,
kun enemmistö on ratifioinut tai selkeä enemmistö.
Mielestäni on hyvä, että sellaista tähän
ei edellytetty, tai sellaista ei pidäkään
tietenkään edellyttää kun enemmistö on jo
hyväksynyt, mutta ei myöskään
selkeätä enemmistöä sen enempää edellytetty.
Aivan kuten ed. Ollila äsken totesi, käy mietinnöstämme hyvin
ilmi myös se, että kaikkialla, missä vielä tätä ratifiointia
ei ole tehty, tämä on vireillä ja on odotettava
lähitulevaisuudessa sitten ratifiointeja.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Viitanen otti esille puheessaan
valitusmenettelyjen suman, joka meillä oikeuslaitoksessa
on. Haluaisin tähän vielä lisätä sen,
että paitsi että saimme tietoja valiokunnassa
eri valitusasteista ja niihin tulleiden valitusten määrästä,
tämä frekvenssi mielestäni jäi
epämääräiseksi siksi, että tuloksina
saimme vain keskiarvolukuja. Emme näin olleet voineet olla
vakuuttuneita siitä, millä alueella Suomea esiintyy
eniten valituksia liittyen asemakaavoitukseen ym. kaavoitusmenettelyihin.
Kun hallitusohjelmasta muistamme kirjauksen oikeuskäsittelyjen
tarkastelusta, on syytä varmastikin muistuttaa siitä,
että myös tämä puoli elikkä tämä valitusten
alueellinen frekvenssi koordinoitaisiin siinä vaiheessa. Näin
tietäisimme sitten, mihin erityisesti suunnata lisävoimavaroja.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Viitanen totesi aivan oikein, että Tshekin
tasavalta oli vielä tämän käsittelyn
aikana laukaissut tämän tilanteen. Voidaan todeta,
että Tshekki on laukaissut muutaman hyvän maalin Portugalissa
EM-kisoissa ja myös sitten tässä sivussa
osui hyvään paikkaan sekin pallo eli tuli se enemmistö.
Todella itse mainitsin Italian. Italia oli tätä ennen
viimeinen, joka oli tuon ratifioinut.
Ed. Kerolalle toteaisin, että todella me saimme ja
olemme saaneet ympäristöministeriöltä aika
tarkan selvityksen siitä, missä ja minä vuonna
on tapahtunut ja kuinka paljon valituksia. Ne ovat kuntakohtaisia.
Ihan totean omasta kotikaupungistani, että Kotkassa on
valitettu vuonna 2000 nolla kertaa asemakaavasta, 2001 kaksi kertaa
ja 2002 myös nolla kertaa, joten ne ovat kyllä ihan
kuntakohtaisia. Näin ollen ympäristöministeriö on
kyllä tehnyt tässä hyvää työtä sillä tavalla
selvittäen tätä valitustilannetta, ja
todella tästä olemme varmasti kaikki yksimielisiä,
niin kuin ed. Viitanenkin totesi, että ei ole näyttöä siitä,
että nimenomaan järjestöt olisivat lisänneet asemakaavavalituksia.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Vielä valituksiin sen verran,
että tuossa selvityksessähän kävi
ilmi, että oikeastaanhan suurissa kaupungeissa oli saattanut
käydä jopa niin, että valitusten määrä oli
vähentynyt. Oikeastaan, jos se oli jossain lisääntynyt,
se oli hivenen lisääntynyt keskisuurissa kasvavissa
kunnissa. Eräänä selityksenä,
mikä meille tietenkin tulkintana tästä annettiin,
oli se, että se on varsin luonnollista, koska nämä ovat
sellaisia kasvavia alueita, joilla tehdään lisääntyvää rakentamista
ja sitä kautta sitten myös valitukset saattavat
lisääntyä. Tietenkin ihan hyviä nämä selvitykset
ovat, mitä sitten saimme, ja hyvin järkeenkäypiä.
Jos puhemies sallii, pienenä kevennyksenä todettakoon,
että kun ed. Tiusanen totesi, että siellä on
hyviä maaleja lauottu Tshekin toimesta, vaikka minäkin
olin niin riemuissani tästä Tshekin ratifioinnista,
että vannoin, että siitä asti kaikkialla
kannatan aina Tshekkiä, siitä huolimatta kyllä minä silti
toivon Ranskalle menestystä jalkapallossa.
Puhemies:
Puhemies on hyvin sallivainen.
Keskustelu päättyy.