5) Laki opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain
17 ja 18 §:n muuttamisesta
Miapetra Kumpula-Natri /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsittelyyn tullut lakialoite opetus-
ja kulttuuritoimen rahoituksesta ja sen kahden pykälän
muuttamisesta koskettaa aineopetuksen rahoittamista aikuislukioissa
ja peruskoulujen aineopiskelun puolella.
Meillä on Suomessa elinikäinen oppiminen määritelty
koulutuspolitiikassa tärkeäksi näkökulmaksi
muun muassa siksi, että hyvinvoinnin ja kansantalouden
kasvun ja kansainvälisen kilpailun edistäminen
edellyttää koulutus- ja oppimistason jatkuvaa
kohottamista. On myös selvitetty, että koulutuspalveluja
käyttävät yhä enemmän
jo työelämässä olevat aikuiset,
ja se on hyvä. Koulutukseen osallistuvien osuus aikuisväestöstä on
nykyisin jo yli 50 prosenttia.
Suhtautuminen nykylaissa aikuislukioiden aineopetukseen on ristiriitainen
tämän elinikäisen oppimisen tavoitteen
kanssa. Tämä ristiriita syntyy siitä,
että elinikäisen oppimisen poliittinen viesti
on positiivinen suhtautuminen monimuotoiseen oppimiseen eikä pelkästään
tutkintoon johtaviin opintoihin. Eli nykyisin meillä tehdään niin,
että toisen asteen aikuiskoulutuksen tutkintomäärät
vaikuttavat valtion tukeen eikä niissä oteta huomioon
aineopiskelua. Aineopintoja tarvitaan erityisesti esimerkiksi maahanmuuttajien tarpeisiin
ja työikäisen väestön yleissivistyksen pitämiseen
ajan tasalla.
Esimerkiksi yksin Helsingissä on vuosittain yli tuhat
maahanmuuttajaopiskelijaa, ja monissa muissakin suuremmissa kaupungeissa
on näin. Samanaikaisesti esimerkiksi Itä- ja Pohjois-Suomessa
taas muun muassa etäopetuksen kehittämisessä ja
koulutuksen organisoitumisessa päivälukioiden
toiminnan turvaajana aikuislukioilla on ollut suuri merkitys. Siten
voidaan sanoa, että koko lukiolaitos tulisi hyötymään,
jos aikuislukiot pysyisivät elinvoimaisina. Aineopintojen
ottaminen huomioon laskennallisesti aikuislukioiden valtion tuen
määrässä on erittäin
tärkeä kysymys elinikäisen oppimisen
ja koko väestön hyvinvoinnin ja kansantalouden
kannalta.
Tarkemmin tässä lakialoitteessa esitetään
sitä, että opiskelijamäärien
huomioimisessa otettaisiin huomioon nämä aineopiskelijat.
Lukiokoulutuksen valtionosuuslaskelmissa huomioidaan nykyään
menoina kaikki lukiokoulutuksen menot, siis myös aineopiskelusta
aiheutuneet. Opiskelijakohtaista osuutta laskettaessa saatu kokonaismeno
jaetaan kuitenkin vain varsinaisten opiskelijoiden määrällä.
Tämä summa suunnataan varsinaisille opiskelijoille.
Sitä ei siis anneta aineopiskelijoille millään
tavoin.
Tämä epätyydyttävä tilanne
on erityisen suuri niiden lukioiden kohdalla, joissa on keskimääräistä enemmän
aineopiskelijoita, muun muassa juuri näitä mainitsemiani
maahanmuuttajia esimerkiksi suomen kielen tunneilla. Nämä aikuislukiot,
joilla on tärkeä rooli elinikäisen oppimisen
toteuttajana, ovat vaikeassa asemassa. Yhteydenottoja on monille
kansanedustajille tullut aikuislukioilta, niiden rehtoreilta, ja
he ovat erittäin huolestuneita kyvystä jatkaa
opetusta.
Nykyisin aineopiskelijoilta voidaan periä maksujakin,
joiden enimmäismääräksi on määritelty
50 prosenttia kurssin järjestämisestä aiheutuvista
oppilaskohtaisista kustannuksista. Tämä ei riitä edes
kulujen kattamiseen ja toisaalta on ristiriidassa elinikäisen
oppimisen tukemisen idean kanssa.
Lakia opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta tulee siis muuttaa
niin, että aineopiskelun määrä otettaisiin
huomioon. Tässä lakialoitteessa esitetään
laskelmia tehtäväksi niin, että suoritettujen
kurssien määrä muutettaisiin opiskelijamääräksi
sovitulla kertoimella. Huomioon otettaisiin suoritetut pakolliset
ja syventävät kurssit, ei kuitenkaan soveltavia
kursseja. Yksikköhintana käytettäisiin
samaa hintaa kuin 18 vuotta täyttäneiden lukio-opinnot
aloittaneiden osalta, joka on siis 60 prosenttia lukion yleisestä yksikköhinnasta.
Tämä samanlainen muutos tulisi tehdä aineopiskelun
huomioimiseksi myös perusopetuksen yksikköhinnassa.
Perusopetuksessa aineopetusta saavat monet maahanmuuttajat juuri äidinkielen
opinnoissaan.
Iltakoulujen rehtorien yhdistys Iry ry ja Iltakoulujen liitto
Iklo ry ovat olleet tästä asiasta usean vuoden
ajan yhteyksissä ja pitävät nykytilannetta
huolestuttavana. Heillä on tahto tarjota kaikille halukkaille
opintoja, mutta kyky siihen alkaa heiketä.
On tehty tutkimus, että 18 vuotta täyttäneiden eli
aikuisopiskelijoiden määrä on pysynyt
suurin piirtein samana koko 2000-luvun. Jos keväällä 2001
aikuisopiskelijoita oli kaiken kaikkiaan yli 24 000, niin
määrä aineopiskelijoiden ja tutkinto-opiskelijoiden
välillä oli sama, mutta nyt aineopiskelijoiden
määrä on 5—7 vuoden aikana lisääntynyt
huomattavasti verrattuna tutkinto-opiskelijoihin. Tämän
tutkimuksen lopputulos on siis, että sivistyksen tarve
ei mitenkään vähene. Se vain muuttaa
muotoaan. Siksi aineopiskelun mahdollisuus olisi taattava.
Tein tästä aiheesta myös kirjallisen
kysymyksen noin vuosi sitten. Silloin silloinen opetusministeri
Kalliomäki vastasi, että asia selvitetään Paras-hankkeen
yhteydessä. No, nyt tiedämme, että ei
kovin paljon ole tapahtumassa lukioiden ja peruskoulujen osalta
Paras-hankkeen yhteydessä, ja sen vuoksi näen,
että olisi kiireistä hoitaa kuntoon lukioiden
rahoituksen perustan laskeminen niin, että myös
yksittäisten aineiden opiskelijoiden tuki kohdennetaan
niille lukioille, joissa opetuksen ottajia on muitakin kuin koko
tutkintoa suorittavat.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kumpula-Natri on tehnyt erittäin
tähdellisen aloitteen, ja täytyy todeta, että tämä ongelma
on tosiaan hyvin pitkään ollut esillä.
Myös niin sanotussa omassa koulussani, omassa lukiossani, näitä aineopiskelijoita
oli jatkuvasti, ja soitin tänään sinne
koululle, ja sama tilanne on tälläkin hetkellä.
Aineopiskelijoita on, ja osa suorittaa kaksoistutkintoa, osa ei,
mutta niin kuin ed. Kumpula-Natri totesi tästä maksujen
perimisestä, niin niitä ei välttämättä kouluissa
peritä. Totta kai tämä maksujen periminen
ei ainakaan edistä tätä elinikäistä oppimista,
eli hyvin lämpimästi kannatan, että tässä asiassa
voitaisiin edetä.
Toisaalta on kyllä todettava huolestuneena, että kun
parhaillaan opetustoimenkin valtionosuusjärjestelmää ollaan
siltä osin uudistamassa, niin tällä hetkellä ollaan
menossa siihen suuntaan, että erittäin monilla
paikkakunnilla niin perusopetuksen kuin lukion puolella nämä valtionosuudet
ovat ratkaisevasti vähenemässä ja tätä kautta
ollaan myös sitten, jos tämä näin
käy eikä asiaa korjata, ratkaisevasti kaventamassa
tavallaan opetustarjontaa ja vaikeuttamassa opetuksen järjestelyjä,
ja tämä tulee erikoisesti näkymään
niillä paikkakunnilla, joilla tämä ikärakenne
on tietyn suuntainen.
Mutta todella toivon, että nyt kun tätä valtionosuusjärjestelmää uudistetaan,
niin vihdoin ja viimein tämä epäkohta
korjataan.
Sari Palm /kd:
Arvoisa puhemies! Pidän ed. Kumpula-Natrin lakialoitetta
erinomaisena ja voin ihan sana sanalta yhtyä myös
hänen esittämiinsä perusteluihin.
Haluan vielä tuoda esiin sen, että aikuislukiot ja
lukioiden aikuislinjat ovat, jos historiaa katsotaan vähän
taaksepäin, nostaneet kansamme rivejä jo sodan
jälkeen tietyistä koulutusvajeista. Tällä hetkellä nimenomaan
aikuislukioissa tämä asia, josta nyt puhumme,
koskettaa nimenomaan tämmöistä täydennysopiskelua,
erityisesti esimerkiksi omalla seudullani kielen opiskelua. Jos
tässä asiassa ei saada korjausta lakiesityksen
mukaisesti, niin monet hiukan harvinaisempien kielten ryhmät
ovat vaarassa joutua lopetettaviksi sen takia, että kunnissa
ei ole mahdollisuus järjestää sitä opetusta.
Käytännössähän kunnat
eivät voi opiskelijoilta kuitenkaan ihan täyttä hintaa
ottaa. Se ero niiden välillä on niin merkittävä.
Näkisin nimenomaan tämän kielenopetuksen kannalta,
tietysti sekä ihan äidinkieleltään
suomen- tai ruotsinkielisten että varsinkin maahanmuuttajien
osalta, tämän lain merkityksen tärkeänä ja
kannustan viemään sitä eteenpäin.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Tänään käsittelemme
uudistusesitystä opetustoimen valtionosuuslainsäädäntöön,
joka on siis esitys opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun
lain 17 ja 18 §:n muuttamisesta. Aikuislukioiden aineopiskelijat
ovat olleet vailla valtion tukea vuodesta 1994, jolloin valtionosuuslakia
muutettiin. Suomen aikuislukioissa, joita on 57, kyseessä oleva
ryhmä muodostaa opiskelijamäärästä yli
50 prosenttia. Samanaikaisesti vapaan sivistystyön oppilaitokset
saavat valtion tukea samanlaiseen toimintaan. Tilanne on erittäin epätasa-arvoinen,
ja jatkuessaan se johtaa usean aikuislukion toiminnan vaikeutumiseen
ja ääritapauksessa lakkautukseen.
Elinikäisen oppimisen periaate ei toteudu nykyisessä tilanteessa.
Toisaalta yhteiskunta edellyttää aikuisilta tietojen
reaaliaikaistamista. Tässä työssä 80-vuotiaalla
aikuislukioverkostolla on ollut, ja toivottavasti tulee olemaan,
tasavertaiset työskentelyolosuhteet. Näin totean
ja toivon, että hallitus suhtautuu myötämielisesti
tähän hankkeeseen ja tätä viedään
eteenpäin tämän lakialoitteen
hengessä.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Jatkossa väestömme ikääntyessä toivotaan
työperäisen maahanmuuton lisääntyvän.
EU:n komission aikuiskoulutustiedonannon yksi keskeinen viesti jäsenmaille
on siirtolaisten tukeminen niin, että he voivat integroitua
yhteiskuntaan ja talouselämään ja hyödyntää mahdollisimman suuressa
määrin aiemmin hankittua osaamista ja koulutusta.
Maahanmuuttajien kotouttamista ja työllistymistä edistetään
parhaiten koulutuksen keinoin. Koulu vaikuttaa merkittävästi
siihen, miten hyvin maahanmuuttajien integroituminen suomalaiseen
yhteiskuntaan onnistuu. Yhteiskunnan monikulttuuristumisen myötä kasvaa
tarve monikulttuurisuustaitojen hallitsemiseen. Maahanmuuttajien
koulutusta koskevat linjaukset on määritelty valtioneuvoston
hyväksymässä Koulutuksen ja tutkimuksen
kehittämissuunnitelmassa 2003—2008.
Lukiossa opiskelijoille voidaan järjestää oman äidinkielen
opetusta ja tukiopetusta eri oppiaineissa. Lukiossa oppikirjat ja
koulutarvikkeet maksetaan itse. Kirjat vaihtuvat vuosittain ja ovat suuri
menoerä lukiolaisten perheissä. Tämän
lisäksi aineopiskelijoilta voidaan nykyisin periä maksuja,
joiden enimmäismääräksi opetusministeriö on
määritellyt 50 prosenttia kurssin järjestämisestä aiheutuvista
keskimääräisistä oppilaskohtaisista
kustannuksista. Tämä johtaa sellaiset lukiot,
erityisesti aikuislukiot, joissa on keskimääräistä enemmän
aineopiskelijoita, hankalaan tilanteeseen.
Erityisesti matalan koulutustason maakunnissa näillä aikuislukioilla
on merkitystä yksittäisten ihmisten koulutustason
nostamisessa. Tällaisissa kouluissa opiskelee lisäksi
paljon muun muassa suomen kielen opetusta tarvitsevia maahanmuuttajia.
Maahanmuuttajia siirtyy lukiokoulutukseen vähän
suhteessa suomen- ja ruotsinkielisiin oppilaisiin. Keskeisenä syynä ovat heidän
puutteelliset kielelliset valmiutensa ja usein myös varattomuus.
Maksujen periminen opetuksesta on vastoin maamme maksuttoman koulutuksen
periaatetta, eikä se edistä oppilaiden tasa-arvoa.
Hyvä puhemies! Edellä esitetyn perusteella kannatan
lämpimästi ed. Kumpula-Natrin esitystä ja
toivon, että lakialoite johtaa lainsäädäntötoimiin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti: Täällä on
käynyt varsin hyvin käytetyissä puheenvuoroissa
selville, mistä tässä lakialoitteessa
on kysymys. Totean vaan sen, että maahanmuuttajien määrä tulee
erittäin voimakkaasti kasvamaan. Tarve tämän
laatuiseen toimeliaisuuteen tulee vastaavasti lisääntymään,
ja sitten niistä kustannuksista osittain ainakin yhteiskunnan
täytyy vastata. Elikkä toisin sanoen ennakointi
on se, että jos ei tämän eduskunnan loppupuolella
niin seuraavan vaalikauden aikana tämän lakialoitteen
mukainen muutos tulee tapahtumaan.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen oikeastaan sanoikin sen, mitä meinasin
sanoa, että tämä tulee tämän
suuntaisesti menemään kyllä tulevaisuudessa
joka tapauksessa.
Tietysti syvällisemminkin voisi kielten opetukseen
ja yleensä tähän kulttuurien sulauttamiseen,
jota meillä kotouttamiseksi nimitetään, lähteä.
Kun meillä on tätä arvokeskustelua aina kuulutettu
ja muuta vastaavaa, niin silti tämmöisissä perusasioissa,
nämä vanhat koulukirjat ja perinteinen, mitä meillä nyt
on ollut, ja kaikkea, mitä tässä tuli
esiin, niitten hyödyntäminen kaikin tavoin,
sen keinon löytäminen, miten saisi tämmöisen inhimillisemmän ja
ihmisläheisemmän
sopeuttamis-kotouttamis-lähestymis-kielenoppimisen.
Sen verran voin sanoa, että aikoinaan, kun kehitettiin
kieltenopetuksessa ja muussa suggestopedia, niin yksi minun proffani
sanoi, psykologian proffa, että sen takia ei tämmöistä kieltenopettamismenetelmää
voi
tehdä ihmisille, varsinkaan suomalaisille nuorille lapsille,
koska ne oppisivat liian äkkiä nämä kaikki
asiat, ja mitäs sitten tehtäisiin? Armeija tulisi
liian aikaisin, ja mitä näillä lapsilla
tehtäisiin? Ikään kuin tämmöinen
pitkitetty oppimistapa on jäänyt jonkun vanhan
maailmanajan kannalta ja asioitten jälkeenjääneisyyden
kannalta koko meidän oppimisrakenteeseen. Eli näissä asioissa,
jos missä, pitäisi tämmöistä inhimillistä,
suggestopedistä, lämmintä, uudenlaista
tapaa, jopa voisi sanoa, koemielessä soveltaa.
Kannatan.
Keskustelu päättyi.