Päivi Räsänen /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tuo edellinen lakialoite käsitteli
hyvin herkkää aihepiiriä ja niin käsittelee tämäkin
lakialoite, jonka nyt esittelen. Eli ehdotan muutettavaksi lakia
raskauden keskeyttämisestä sen 5 a §:n
osalta niin, että tuo pykälä kumottaisiin.
Vuonna 1985 raskauden keskeytystä koskevaan lainsäädäntöön
lisättiin pykälä, jota kutsuttiin silloin
eugeeniseksi pykäläksi, ja sen nojalla raskaus
voidaan keskeyttää sikiön vammaisuuden
perusteella tai sikiön vammaisuutta epäiltäessä aina
24:nnen raskausviikon loppuun saakka, kun muissa tapauksissa, siis
terveiden sikiöiden kohdalla, ehdoton yläraja
on 20 raskausviikkoa. Tällä hetkellä keskoshoidon
edistyessä sikiön elinkelpoisuusraja on laskenut
tuosta 24 raskausviikon rajasta niin, että jopa 22:sella raskausviikolla
syntyneitä lapsia on jäänyt eloon aivan
terveenä.
Tällainen yli 20 raskausviikon jälkeen syntynyt
keskoslapsi voi myös pysyä hengissä muutaman
tunninkin ilman hoitotoimenpiteitä tai elvytystä,
ja tiedän, että sellaisia tilanteita tapahtuu esimerkiksi
Suomessa onneksi harvoin, mutta niitä tapahtuu, joissa
myöhäisen raskauden keskeytyksen seurauksena syntynyt
sikiö on saattanut muutaman tunnin elää ennen
kuolemaansa.
Tämä pykälä, jonka ehdotan
poistettavaksi, kuuluu seuraavasti: "Sen estämättä,
mitä 5 §:ssä säädetään,
terveydenhuollon oikeusturvakeskus voi antaa luvan raskauden keskeyttämiseen,
jos lapsivesi- tai ultraäänitutkimuksella, serologisilla
tutkimuksilla taikka muulla vastaavalla luotettavalla tutkimuksella
on todettu vaikea sikiön sairaus tai ruumiinvika, ei kuitenkaan
kahdennenkymmenennenneljännen raskausviikon jälkeen."
Silloin, kun tuota lainsäädäntöä tehtiin,
vammaisjärjestöt vastustivat hyvin voimakkaasti lainmuutosta
vedoten siihen, että näin vammaiset ja terveet
syntymättömät lapset asetetaan eriarvoiseen
asemaan. Tuolloin muutoksen tarvetta perusteltiin sillä,
että esimerkiksi kromosomipoikkeavuudet tulivat esiin vasta
tuon 20:nnen raskausviikon jälkeen, jolloin aborttia ei
enää ennätetty suorittaa. Nykyisin tutkimuskäytännöt ovat
muuttuneet ja tulokset saadaan varhaisemmassa raskauden vaiheessa,
sillä kromosomipoikkeavuuksiin, muun muassa seulontaan,
käytetään ultraääniseulontaa
ja veriseulontaa.
Se, mikä mielestäni on ehkä kaikkein
raskauttavinta, on se, että silloisessa hallituksen esityksessä,
siis 1980-luvulla, perusteluissa vedottiin erittäin vaikeiden
sikiöepämuodostumien aiheuttamaan henkiseen järkytykseen
synnyttävälle naiselle ja käytettiin
ihan ainoana esimerkkinä siellä esityksessä harvinaista
lapsen elinkyvyttömyyden aiheuttavaa aivojen täydellistä puuttumista,
siis sellaista tilannetta, jossa lapsella ei ole ollenkaan aivoja.
Vieläpä sitten talousvaliokunta, joka muuten siihen
aikaan — silloin ei ollut sosiaali- ja terveysvaliokuntaa,
vaan talousvaliokunta käsitteli tämän
lakiesityksen — korosti mietinnössään, että raskauden
keskeyttämiseen oikeuttavana vaikeana sairautena tai ruumiinvammana
voidaan pitää lähinnä keskushermoston
vaikeaa vajavuutta tai yleistä elinkyvyttömyyttä.
No, tilanne tänä päivänä on
se, että näillä perusteilla tehdyissä raskauden
keskeytyksissä valtaosa on huomattavasti lievemmin sairaita
sikiöitä kuten esimerkiksi Downin syndroomaa sairastavia
lapsia. Downin syndroomaa potevat lapsethan ovat ihan yhtä lailla
onnellisia ihmisiä kuin muutkin eivätkä itse
kärsi tästä kromosomipoikkeavuudestaan
eivätkä sinänsä vaadi tämän
poikkeavuuden vuoksi kallista laitoshoitoa. Nykyisin myös
Turnerin syndroomaa, joka on naisen toisen x-kromosomin puutostilanne,
abortoidaan tällä samalla perustelulla, ja Turnerin
syndroomahan ei edes aiheuta henkistä jälkeenjääneisyyttä tai
henkistä kehityshäiriötä vaan
lyhytkasvuisuutta ja lapsettomuutta tai vaikeuksia saada lasta.
Lain tarkoitus niin sen perustelujen kuin valiokunnan mietinnön
osalta onkin ristiriidassa nykykäytännön
kanssa, jossa todellakin tuo Downin syndrooma muodostaa suurimman
yhtenäisen diagnoosiryhmän näiden aborttien
joukossa.
Kaiken kaikkiaan sikiön vammaisuuden perusteella tehdään
noin 200—250 raskauden keskeytystä vuosittain,
näistä ei tietenkään läheskään
kaikkia myöhäisenä keskeytyksenä,
mutta osa tehdään myöhäisenä keskeytyksenä,
ja vain noin kymmenellä sikiöllä on tuo
lain perusteluissa mainittu elinkyvyttömyyden aiheuttama
aivojen täydellinen puuttuminen, mutta korostan, että ultraäänitutkimuksessa
tämäkin tilanne näkyy huomattavasti aikaisemmin.
Siihen ei enää tarvittaisi tällaista
poikkeuspykälää, joka mahdollistaa tuon
yli 20:nnen raskausviikon keskeytyksen, koska ultraääniseulonta
on tällä hetkellä niin systemaattinen.
Sitten se, mikä on kaikkein tärkeintä:
valiokunta tuolloin korosti sitä, että raskauden
keskeytyksen ehdottomana takarajana on pidettävä ajankohtaa,
josta lapsella on parhaissa mahdollisissa olosuhteissa kyky säilyä hengissä äidin
ruumiin ulkopuolella, ja tuo raja on laskenut. Se on laskenut vähintään
siihen 22 raskausviikkoon tällä hetkellä.
Lisäksi Maailman terveysjärjestön
Who:n suosituksen mukaan 22:sella raskausviikolla syntynyt tai 500:aa
grammaa painavampi rekisteröidään lapseksi,
syntyypä hän elävänä tai
kuolleena. Mielestäni ihan tuon valiokunnan perustelujen
pohjalta, silloisen valiokunnan mietinnön perustelujen
pohjalta, olisi johdonmukaista toteuttaa se, mitä tässä lakialoitteessa
nyt ehdotetaan eli kumota tuo pykälä, jolloin
tuo 20 raskausviikkoa olisi ehdoton raja raskauden keskeytyksille.
Kyllä tässä mielestäni on kyseessä myös merkittävä yhdenvertaisuus-
ja perusoikeuskysymys, jossa vammaiset lapset asetetaan terveiden kanssa
eriarvoiseen asemaan, ja sen vuoksi toivon tälle aloitteelle
menestystä.
Keskustelu päättyi.