1) Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus vuodelta 2011
Valtioneuvoston oikeuskansleri Jaakko Jonkka
Arvoisa puhemies! Arvoisat kansanedustajat! Suomen perustuslain
mukaan oikeuskansleri antaa joka vuodelta kertomuksen virkatoimistaan
ja lain noudattamista koskevista havainnoistaan eduskunnalle ja
valtioneuvostolle. Oikeuskanslerin kertomus vuodelta 2011 noudattaa
edellisvuosien kertomusten rakennetta. Kertomuksen alkulehdillä on
oikeuskanslerin ja apulaisoikeuskanslerin puheenvuorot. Apulaisoikeuskansleri
käsittelee puheenvuorossaan Oikeuskanslerinviraston tarkastustoimintaa,
joka on tärkeä osa laillisuusvalvontaa.
Omassa puheenvuorossani pohdin julkisen vallankäytön
legitimiteettiä ja sitä vaarantavia tekijöitä laillisuusvalvojan
näkökulmasta. Aihe on sikäli ajankohtainen,
että luottamus on erinäisistä syistä viime
vuosina joutunut julkisessa keskustelussa puntariin. Oikeusvaltion
kulmakivi on se, että julkisten tehtävien hoito
perustuu lakiin, mutta yhtä tärkeää on,
että ihmiset myös luottavat näitä tehtäviä hoidettavan
lainmukaisesti. Tähän kuuluu paitsi lopputuloksen
oikeellisuus myös se, että lopputulokseen johtanut
menettely koetaan oikeudenmukaiseksi. Oikeuskanslerin harjoittama
valvonta on osa sitä rakennetta, jolla tätä luottamusta
pyritään turvaamaan.
Nostan tässä esille pari näkökohtaa
kertomuksen puheenvuorosta. Julkisen toiminnan oikeellisuuden ja
uskottavuuden kannalta on tärkeää, että päätöksentekoon
ja sen valmisteluun eivät ole vaikuttaneet vieraat intressit.
Lainsäädännössä tätä turvaavat
muun muassa sidonnaisuuksia ja esteellisyyksiä koskevat
säännökset sekä hyvän
hallinnon periaatteet. Näiden normien soveltaminen on oikeuskanslerin
valvonnassa arkipäivää. Myös
nyt käsiteltävänä olevasta kertomuksesta
löytyy tällaisia ratkaisuja.
Sallitun ja hyödyllisen verkostoitumisen ja vaarallisten
kytkösten rajanveto ei kuitenkaan aina ole helppoa. Valvonnassa
olisi yhtäältä nähtävä muodollisten
rakenteiden taakse mutta toisaalta vältettävä henkilöverkostojen
aiheetonta leimaamista. Yhtä vaarallista kuin naiivi hyväuskoisuus
on ylireagoiva epäluuloisuus. Ennalta ehkäisevästi
keskeistä on organisaatioiden oma sisäinen toimintakulttuuri
ja terve virkamiesmoraali. Avoimuus on tärkeimpiä asioita
pyrittäessä torjumaan niin kytköksiä ja
epäasiallisia käytäntöjä kuin
myös perusteettomia epäluuloja. Päätöksenteossa
avoimuuteen kuuluu julkisuuslain noudattaminen, asianmukaiset perustelut
ja niiden tahojen aito kuuleminen, joita asia koskee. Näihin
kaikkiin on Oikeuskanslerinviraston toiminnassa jouduttu ajoittain
puuttumaan.
Asioita arvioidaan julkisuudessa monesti sen varassa, miltä ne
ulospäin näyttävät. Oikeuskanslerin
tutkinta voi paljastaa, että asia ei ole niin kuin sen
on oletettu olevan tai haluttu näyttävän. Laillisuusvalvonnassa
hankittu selvitys voi palvella laajalle ulottuvaa tiedon intressiä,
jos kyse on yhteiskunnallisesti merkittävästä hallintopäätöksestä tai
valmistelutavaltaan kysymyksiä herättäneestä säädöshankkeesta.
Joskus oikeuskanslerin tutkinta saattaa olla käytännössä ainoa tapa
saada julkisuuteen perusteellisempaa tietoa päätöksen
perusteista ja valmisteluprosessista.
Edellisvuosien tapaan kertomuksessa on omissa jaksoissaan selostettu
valtioneuvoston valvontaa, yleisen viranomaisvalvonnan havaintoja
sekä asianajajien valvontaa. Erillinen jakso on myös
perus- ja ihmisoikeuksien valvonnasta. Valtioneuvoston valvonnassa
keskeistä on yleisistunnon esittelylistojen tarkastus ja
siihen liittyvät keskustelut ministeriöiden virkamiesten kanssa.
Kertomusvuonna yleisistunnossa käsiteltiin 1 580
asiaa. Tarkastuksen merkitystä kuvastaa osaltaan se, että arviolta
noin 10—20 prosentissa listoista on sellaisia puutteita
tai virheitä, joiden vuoksi joudutaan olemaan yhteydessä asianomaiseen
ministeriöön.
Tasavallan presidentin esittelyn listoja tarkastettiin kertomusvuonna
noin 700. Perustuslakiuudistuksen myötä tämä luku
tulee jatkossa jonkin verran alenemaan. Oikeuskanslerinvirastoon tulleiden
kanteluiden määrässä tapahtui
kertomusvuonna viime aikojen ennätysvuoteen 2010 verrattuna
hienoinen notkahdus alaspäin, mutta tämän
vuoden tilastot viittaavat siihen, että notkahdus olisi
vain satunnainen. Merkittävää on, että olemme
viime vuosina kyenneet ratkaisemaan enemmän kanteluita
vuosittain kuin niitä on tullut sisään.
Asianajajien valvonta-asioita käsiteltiin kertomusvuonna
550. Ensi vuoden alusta voimaan tulevan oikeudenkäyntiavustajia
koskevan lainuudistuksen johdosta tämä luku tullee
merkittävästi nousemaan, koska valvottavien piiri
laajenee.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Kiitoksia! Halutaanko asian johdosta vastauspuheenvuoroja?
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oikeuskansleri kiinnitti huomiota tähän
oikeellisuuteen ja uskottavuuteen. Minusta on ihmeellistä — nyt
kun on kunnallisvaalitkin — että julkishallinnossa,
kunnallishallinnossa, sidonnaisuuksien ilmoittamista ei ole vieläkään
toteutettu. Lahden kaupungissa se tehtiin nyt tänä vuonna,
mutta sen pitäisi olla minusta itsestään
selvä asia.
Toinen asia, joka liittyy myös eduskunnan työhön,
on Euroopan unionin lainsäädännön
tuleminen toiseksi Suomen lainsäädännöksi
ja sen asian seuraaminen. Onko Oikeuskanslerinvirastossa riittävästi
resursseja siihen, että ne kaikki hallituksen esitykset,
jotka tänne tulevat, käydään
läpi sillä tavoin, että ne virheet, mitä nyt
on täällä tapahtunut ja korjattu, eivät
toistuisi. Ymmärrän hyvin, että tämä on
verrattain vaativaa, mutta kuitenkin, kun lisää on
tulossa ja vielä vaikeampia, tähän pitäisi
myös Oikeuskanslerinvirastossa varautua.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus
vuodelta 2011 alkaa kappaleella "Rötösherroista
hyvä veli -verkostoihin". Olen erittäin
tyytyväinen tästä napakasta aloituksesta
ja siitä, että julkisessa keskustelussa ja myös
tässä kertomuksessa on otettu huomioon tämä hyvä veli -systeemi,
joka Suomessa on vallalla lukuisissa kunnissa, ja ne kaikki epäkohdat,
mitä siitä seuraa. On erittäin tärkeää,
että asiasta keskustellaan ja kirjoitetaan ja se huomioidaan
päätöksenteossa.
"Näkökohtia korruptiotutkinnasta" -kappaleessa
kiinnitetään huomiota myös monien organisaatioiden
sisäiseen toimintaan ja toimintakulttuuriin. Tässä korostaisin
erityisesti sisäisen valvonnan merkitystä niin
kunnissa kuin valtionhallinnossa, sillä sisäisellä valvonnalla
pystytään puuttumaan moniin ongelmiin, jos niihin
halutaan puuttua — valitettavasti tätä tahtoa
monesti ei ole.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Muita vastauspuheenvuoroja ei ole pyydetty, joten sitten mennään
puhujalistaan.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Arvoisa oikeuskansleri! Hyvät
kansanedustajat! Suomessa on erittäin vahva legalistinen
perinne. Meillä siis luotetaan lakiin, meillä asiat
pyritään järjestämään
säätämällä asioista
laeilla. Meillä virkamiehet noudattavat tiukasti lakeja,
ja meillä pyritään tekemään
lakeja, jotka eivät jätä liian suurta
harkintavaltaa toimeenpaneville viranomaisille.
Tämä legalistinen perinne ei kuitenkaan ole estänyt
sitä, että aikaisemmin, vuosikymmeniä sitten,
esimerkiksi opettajilla oli tosiasiassa hyvin laajat valtuudet luokan
edessä ja oppilaiden kohtelussa, ja se ei voinut estää myöskään
sitä, että varmasti, valitettavasti, jotkut opettajat
käyttivät näitä opettajilla
tosiasiallisesti olleita valtuuksia väärin, syyllistyivät
oppilaiden syrjintään tai jopa kiusaamiseen. Muistaakseni
entinen presidentin puoliso Tellervo Koivisto on julkisuudessa kertonut,
miten hän pienenä tyttönä joutui
opettajan mielivallan ja kiusaamisen, syrjimisen, kohteeksi. Syyt
tällaisiin menettelyihin ovat voineet olla hyvin monenlaiset.
No, ehkä parikymmentä vuotta maailmassa, Euroopassa
ja Suomessakin on kovasti korostettu perusoikeusajattelua, ihmisoikeusajattelua. Nykyinen
ja nykyaikainen perusoikeusajattelu esimerkiksi Suomessa lähtee
siitä, että perusoikeuksia pitää hyvin
tiukasti kunnioittaa ja tiukoilla tulkinnoilla estää perusoikeuksiin
kohdistuvat loukkaukset. Tähän on liittynyt myös
ajatus siitä, että lainsäädännöllä pitää hyvin
tarkoin säätää erilaisten viranomaisten
valtuuksista ja oikeuksista.
Olen itse aikaisemmin täällä kiinnittänyt
huomiota siihen, että minun mielestäni eduskunnan perustuslakivaliokunnan
ja sen kuulemien valtiosääntöasiantuntijoiden
perusoikeus- ja ihmisoikeusajattelun korostaminen, etten sanoisi
ylikorostaminen, on käytännössä joskus
johtanut tulkintoihin, jotka merkitsevät tietyn perusoikeusnäkökulman
korostumista ja samalla joidenkin toisten tärkeiden perusoikeuksien
joutumista vähemmälle huomiolle. Olen kiinnittänyt
huomiota esimerkiksi siihen, että meillä henkilökohtaisen
vapauden suoja tai yksityisyyden suoja on erittäin korkealle
nostettu ja sitä on korostettu, vaikka se samalla on voinut
merkitä sitä, että joidenkin potilaiden,
julkishallinnon asiakkaiden, ihmisten, terveyden tai jopa hengen
suoja on voinut tällaisista tulkinnoista kärsiä.
Nyt haluan kiinnittää huomiota Oikeuskanslerinviraston,
tarkemmin apulaisoikeuskanslerin, erittäin tiukkaan tulkintaan
lailla säätämisen vaatimuksista. Tarkoitan
sitä apulaisoikeuskanslerin kannanottoa, jossa hän
antoi koulun rehtorille huomautuksen sen johdosta, että koulun
rehtori oli laittanut ymmärtääkseni tupakoinnista kiinni
jääneet oppilaat eräänlaisena
sanktiona kirjoittamaan jonkunlaisia aineita tupakoinnin vaarallisuudesta.
Jos oikein ymmärsin, niin apulaisoikeuskanslerin, eli Oikeuskanslerinviraston,
näkökulma oli se, että kun laissa ei
erikseen ole annettu opettajille oikeutta panna oppilaita sanktiona
kirjoittamaan aineita tupakoinnin vaarallisuudesta, niin opettajalla
ei myöskään tällaista oikeutta
voi olla.
Ymmärtääkseni tähän
liittyy myös keskustelu siitä, että kun
laissa ei erikseen ole säädetty, että koululla
on velvollisuus ja oikeus puuttua koulumatkalla tapahtuvaan kiusaamiseen,
niin koululla ei tähän oikeutta olisi. Siis kun
laissa ei erikseen ole sanottu, että koulumatkalla tapahtuvaan kiusaamiseen
tai muihin vastaaviin tekoihin voi koulu puuttua, kun tätä ei
erikseen ole laissa säädetty, niin tällaista
oikeutta ei ole.
Herra oikeuskansleri, kysyn: milloin Suomesta on tullut maa,
jossa terveen järjen käyttö on kielletty
ja joka asiasta pitää erikseen säätää lailla?
Tiedän, että me juristit — itsekin entinen
perustuslakivaliokunnan jäsen ja puheenjohtaja — olemme
olleet varmasti tätä ajattelua edistämässä ja
tehdyt perusoikeusuudistukset ja muut ovat tätä lailla
säätämisen vaatimusta korostaneet ja viranomaisten
harkintavallan rajoja korostaneet, mutta kysyn silti: Ollaanko nyt
menossa yli, toiseen suuntaan? Milloin terveen järjen käyttö on kielletty
tässä maassa ja on erikseen vaadittu, että kaikesta
pitää säätää lailla?
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia oikeuskanslerille sekä kertomuksesta että napakasta
esittelystä. Kansleri sekä suullisesti että myös
hyvin kattavasti kirjallisessa esityksessään korosti
laillisuutta, sitä että Suomen kansa on tottunut
luottamaan siihen, että mitä laissa lukee, se
meitä kaikkia sitoo, ja erityisesti siihen, että mikä laissa
lukee, sen tuntevat Suomen virkamiehet, -naiset ja sitä noudatetaan.
Tästä näkökulmasta oikeuskanslerin
jo aiemmin tekemä tarkastus — silloin oli apulaisoikeuskansleri
siinä mukana — kouluihin ja kouluterveydenhuoltoon
tuotti käsittämättömän
huonon todellisuuden eteemme. Tarkastuksen tuloksena kävi
ilmi, että lakia — ei siis mitään
poliittista mielipidettä, että olisi kiva, kun
lapset pääsisivät koulusta terveydenhoitajalle
tai lääkärille, vaan yksiselitteistä lakia — ei
noudatettu, sen toteuttamisessa oli erittäin vakavia puutteita
läpi koko Suomen.
Nyt kun sitten viime vuoden aikana oikeuskanslerin moitteisiin
on reagoitu ja selvitetty, miten asia on sittemmin edennyt, niin
yhä, valitettavasti, ministeriön kokoama raportti
kertoi, että jotkut asiat ovat edenneet parempaan suuntaan mutta
se, mikä laissa lukee ja mikä on yksiselitteisen
velvoittavaa, ei toteudu läheskään kaikissa
kouluissa. Oikeuskansleri lähetti tämän
jatkoraportin tiedoksi myös meille tarkastusvaliokuntaan,
jonka puheenjohtaja olen.
Me tarkastusvaliokunnassa olemme tämänkaltaisiin
sekä selviin laiminlyönteihin että laajemmin
rakenteellisiin ongelmiin lasten ja nuorten oikeusturvassa ja tosiasiallisessa
kohtelussa Suomessa päättäneet reagoida
niin, että oikeuskanslerin tätä koskevat
tuoreemmatkin havainnot on liitetty osaksi meillä nyt alkanutta
selvitystyötä koskien lasten ja nuorten syrjäytymistä.
Tarkastusvaliokunta on päättänyt tällä viikolla,
että se käynnistää erillisen
oman selvityksensä lasten ja nuorten syrjäytymisestä,
niistä rakenteista ja varsinkin, valitettavasti — ja
se näkyy jo meidän tänä kesänä tuottamastamme
taustamateriaalistamme — rakenteiden puuttumisesta tai
käsittämättömästä pirstaloisesta
rakenteesta, minkä takia meidän hallintomme ei
kunta-, valtiotasolla noudata läheskään
kaikkia niitä sitovia lakeja, joita tämä talo
on säätänyt lasten ja nuorten turvaksi,
mutta minkä takia se ei myöskään
optimaalisesti käytä sitten niitä verorahoja,
mitä tämä talo antaa eri tahoille ennalta
ehkäistäkseen lasten ja nuorten syrjäytymistä tai
auttaakseen niitä lapsia ja nuoria, jotka ovat jo ajautuneet
tilanteeseen, jossa apua tarvitaan.
Tämän puheenvuoron tarkoitus oli informoida
tästä käynnistyneestä tutkimuksesta
paitsi oikeuskansleria, joka on meitä lähestynyt
tällä tärkeällä tiedolla
terveydenhuollon hälyttävästä ja laittomasta
tilasta, myös kollegoita, niin että tiedätte,
että tarkastusvaliokunnan seuraava iso, laaja-alainen ylisektorinen
tutkimus koskee lasten ja nuorten syrjäytymisen torjunnan
puutteita sekä keinoja, miten asia saataisiin realistisin
mutta nykyistä tehokkaammin keinoin paremmalle tolalle.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Edustaja Rajamäen puheenvuoro ja sen jälkeen
oikeuskanslerin vastaus.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomiota oikeuskanslerin
kertomuksen hyvin tärkeään lähtökohtaan
elikkä siihen, että harmaan talouden ja talousrikollisuuden
torjunnassa on keskeistä poliittisen johdon yhtä lailla
kuin tutkintaorganisaatioiden johdon todellinen sitoutuminen tähän
torjuntaan ja jatkuva tuki. Meillähän todella
harmaa talous, talousrikollisuus, pureutuu jopa päätöksenteon
ja hallinnon rakenteisiin Kehittyvien maakuntien Suomi -järjestelmän
kautta, ja nyt olen huolissani siitä, että meillä on
myöskin ikään kuin kahdet työmarkkinat sallittu.
Käytännössä on ollut tapauksia,
jotka olen myös omalta osaltani Rakennusliiton Satakunnan-aluejärjestön
kanssa saattanut Oikeuskanslerinviraston selvitettäväksi,
jotka liittyvät muun muassa pimeän ulkomaisen
työvoiman välittämiseen. Poliisi ei ryhtynyt
tutkintaan kyseisissä asioissa, vaikka oli selkeät
esitykset ja todisteet asiasta. Nämä ovat vakavia
asioita.
Toinen asia, joka on tuore ja joka on kansalaisten yhdenvertaisuuden
ja oikeusturvan kannalta todella surullinen esimerkki suomalaisista
arjen tuskassaan, on nimenomaan nämä hylyt sairauspäiväraha-
ja työkyvyttömyysasioissa. Tietysti on hyvä,
että sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan käsittelyaikoja
seurataan myös Oikeuskanslerinvirastossa, mutta nyt mielestäni
on niin edustuksellisen demokratian kuin oikeuskanslerin ja kaikkien
oikeusvaltion arvoista kiinni pitävien lähdettävä kyllä siitä,
että nämä vakuusetuuksia koskevat asiakokonaisuudet
otetaan paremmin seurantaan ja että kansalaisten yhdenvertaisuus
näissä toteutuu eivätkä ihmiset
syöksy mustaan aukkoon, joka mielenterveyden ohella aiheuttaa
myöskin merkittävää taloudellista epävarmuutta
heille ja heidän läheisilleen.
Valtioneuvoston oikeuskansleri Jaakko Jonkka
Arvoisa puhemies! Edustaja Skinnarin kysymyksen johdosta totean,
että aika ajoin tarkastuksessa havaitsemme hallituksen
esityksissä lähinnä kiireestä aiheutuvia
puutteellisuuksia ja havainnot pyrimme sitten saattamaan ministeriöitten
tietoon ja korjattavaksi. Mutta näkisin, että ministeriöiden
itsensä pitäisi tässä tapauksessa huolellisemmin
valmistella lainsäädäntöä ja
valvoa siellä, että virheet korjataan jo ennen
kuin ne lähtevät ministeriöstä eteenpäin.
Oikeuskanslerinvirastossa ei ole mahdollista eikä oikeastaan Oikeuskanslerinviraston
rooliin voi kuuluakaan, että me varsinaista lainvalmistelua
hoitaisimme virastossamme.
Edustaja Zyskowicz kiinnitti huomiota erääseen
yksittäistapaukseen elikkä tähän
Sastamalan koulun tupakkajupakkaan. Totean sen, että oikeuskansleri
ja apulaisoikeuskansleri tekevät ratkaisunsa toisistaan
riippumatta enkä voi tässä tätä yksittäistapausta
lähteä arvioimaan enkä kommentoimaan.
Perusoikeuksien soveltaminen erityisesti silloin, jos on useita
perusoikeuksia tavallaan vastakkain, niiden keskinäinen
punninta ja arviointi, on varsin vaativa tehtävä,
joka joudutaan kussakin tapauksessa erikseen aina arvioimaan, joskin
yleistettävissä olevien kriteerien mukaan. Itse
ymmärrän, että myös terveen
järjen käyttö tässä punninnassa
tulee sitä kautta mukaan kuvaan, että näiden
punnintaperiaatteiden arvioinnissa ja arvottamisessa voidaan ottaa myös
niin sanottu seurausharkinta huomioon.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän asian käsittely keskeytetään.