3) Hallituksen esitys vuoden 2008 tuloveroasteikkolaiksi ja eräiksi
muiksi tuloveroperusteita koskeviksi muutoksiksi
Hannes Manninen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunta ehdottaa, että hallituksen
esitykseen liittyvät lakiehdotukset vuoden 2008 tuloveroasteikkolaiksi
ja eräiksi muiksi tuloveroperusteita koskeviksi muutoksiksi
hyväksyttäisiin muuttamattomina.
Hallituksen esityksessä on yhdistetty perinteisesti
kahtena erillisenä esityksenä annetut veroasteikkoa
ja tuloverolakia koskevat vuodenvaihteen muutosehdotukset. Esitys
muodostaa kokonaisuuden, joka nojautuu keskeisten ehdotusten osalta
vallitsevaan suhdannetilanteeseen ja talouden näkymiin.
Ensinnäkin tuloveroasteikkolaissa veronkevennykset liittyvät
lähinnä siihen, että niillä poistetaan
ansiotason noususta muutoin aiheutuva verotuksen kiristyminen. Sen
lisäksi näihin esityksiin sisältyy lähinnä kolme
merkittävämpää muutosta, joita
lyhyesti selvitän.
Ensinnäkin eläkeläisten verotuksen
keventäminen oli hyvin vahvasti esillä viime vaalikampanjassa,
ja tässä hallituksen esityksessä eläketulon
verotusta kevennetään välillä 13 000—31 000
euroa. Tarkoituksena on, että veroaste ei ole millään
tulotasolla eläkkeensaajilla korkeampi kuin palkansaajalla.
Vertailu yksinäisen eläkkeensaajan veroasteeseen
tehdään yli 53-vuotiaan palkansaajan veroasteeseen
verrattuna. Samalla on ehkä syytä todeta, että koska
kansaneläke yksinäisen ja puolisoiden välillä toisen
puolison osalta eroaa, niin tähän jää vielä pieni
vinouma, mutta sen merkitys ei ole kovin suuri. Kaiken kaikkiaan
eläkeläisten verotusta kevennetään
noin 205 miljoonalla eurolla ja sillä parannetaan noin
610 000 eläkeläisen taloudellista asemaa.
Ehkä tässä yhteydessä kannattaa
myöskin mainita, että eläkeläisten
verotus alle tämän 13 000 euron vuositulon
osalta ja yli 30 000:n on keveämpi kuin palkansaajan,
mikä hyvin usein unohtuu tässä yhteydessä.
Näin ollen eläkeläisen veroaste on tämän
jälkeen joko samalla tasolla tai alempi kuin palkansaajan
verotus. Myöskin ihan mielenkiinnosta voi mainita, että kun
Ruotsin verovaliokunta vieraili Suomessa, saatoimme havaita, että Ruotsissa
eläkeläisen verotus on huomattavasti korkeampi
kuin palkansaajan verotus, enimmillään jopa 5
prosenttiyksikköä tämä ero näytti
olevan. Kaiken kaikkiaan kuitenkin kysymys on hyvin merkittävästä oikeudenmukaisuusasiasta,
joka on nyt sitten tällä esityksellä toteutettu.
Toinen asia on työvoiman liikkuvuuden edistämiseksi
tarkoitettu työasuntovähennys. Jos työn
takia henkilöllä on yli 100 kilometrin päässä oleva
toinen asunto, on hänellä oikeus vähentää 250
euroa, enintään kuitenkin vuokran määrä.
Kaiken kaikkiaan tämä edesauttaa ja keventää verotusta
noin 30 miljoonalla eurolla vuositasolla. Kuitenkin on syytä mainita,
että yksin asuvalle ei tällaista vähennystä myönnetä ja
samaan perheeseen voidaan myöntää vain
yhdelle tämä vähennys.
Kolmas on lahjoitusvähennyksen merkittävä muutos.
Ehdotuksen mukaan tieteen, taiteen ja suomalaisen kulttuuriperinteen
lahjoitusvähennyksen yläraja korotetaan 250 000
euroon. Nykyinen yläraja, 25 000 euroa, eli kymmenesosa tästä uudesta,
koskee vain tiedettä ja taidetta. Sen sijaan kulttuuriperinteen
lahjoituksille ei ole nykyisin ollut ylärajaa. Edellytyksenä tämän
vähennyksen saamiselle on, että saajana on valtio, yliopisto,
korkeakoulu, joksi luetaan myös ammattikorkeakoulu, tai
näiden yhteydessä oleva yliopiston rahasto ja
että lahjoitussumma on vähintään
850 euroa. Lisäksi on mahdollista saada 50 000
euron vähennys samoja tavoitteita palvelevia tarkoituksia
varten Verohallituksen nimeämälle yhdistykselle
annetusta lahjoituksesta.
Kokonaisuutena totean, että tähän
valtiovarainvaliokunnan ehdotukseen sisältyy kolme erillistä vastalausetta,
joissa hyvin useaan eri kohtaan valtiovarainvaliokunnan esityksessä ehdotetaan
muutoksia.
Arvoisa puhemies! Omalta osaltani näen, että nämä hallituksen
ehdotukset muodostavat erinomaisen hyvän kokonaisuuden,
jonka pohjalta valtiovarainvaliokuntakin päätyi
siihen, että ehdotamme näiden lakimuutosten hyväksymistä muuttamattomina.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Vanhasen toinen hallitus jatkaa edellisten hallitusten perinnettä
siinä,
että suurituloisille annetaan suuret verohelpotukset ja
pienituloisille annetaan pieni verohelpotus, tai ei lainkaan. Tämä nyt
käsittelyssä oleva laki tuloveroasteikoksi on
juuri tällainen. 10 000 euroa ansaitseva saa vuodessa 23
euron veronalennuksen, 100 000 euroa ansaitseva saa 489
euron veronalennuksen. Kun kumminkin kansalaiset ostavat euroilla,
eivät prosenteilla, tämä veropolitiikka
on lisännyt osaltaan tuloerojen kasvua Suomessa, ja kun
siihen vielä lisätään se, että kaikista
rikkaimmilta poistettiin varallisuusvero, se entisestään
kasvatti tuloeroja. 1 prosentti suomalaisista on todella repinyt
valtavasti rahaa viimeisten vuosien aikana, ja sitä taustaa
vasten tämä hallituksen veropolitiikka ei ole
oikeudenmukaista.
Jos vielä pari lukua ottaa tästä:
Kun puhutaan pienipalkkaisten naisvaltaisten alojen palkoista ja
palkkakehityksestä, niin myöskin tässä käteen tulevassa
verohelpotuksessa niitä kohdellaan hyvin tylysti. Jos ajatellaan,
että noin 20 000 euroa ansaitseva saa 79 euron
alennuksen, niin sitten tämmöinen kansanedustajatasolla
oleva palkka on jo 70 000 euroa ja veronalennus 387 euroa. Euroina
katsottuna — joilla todella ostetaan palveluita, tavaroita — tuloerot
kasvavat entisestään. Vasemmistoliiton mielestä tämä kehitys
on virheellistä.
Elikkä me tulemme esittämään
asian yksityiskohtaisessa käsittelyssä, että veroasteikkolaki muutetaan
niin, että yli 62 000 euroa ansaitseville tämä hallituksen
esitys, 31,5 prosenttia, muutetaan 32 prosenttiin, jolloin tämä inflaatiotarkistus
täältä poistuisi. Se merkitsee kyllä — on
todettava — hyvätuloisille ihmisille veronkiristystä.
Sen sijaan hallitus linjalleen uskollisena jättää kaikista
pienimmät tulonsaajat ilman veronalennuksia.
Otan tästä esimerkiksi työmarkkinatuella
olevan henkilön. Kunnallisverotuksen perusvähennystä ei
koroteta. Hallitusohjelmassahan on, että se korotetaan
2 000 euroon 1 480 eurosta, mutta hallituksella
ei ole minkäänlaisia kiireitä näiden kaikista
vaikeimmassa taloudellisessa asemassa olevien ihmisten verotuksen
helpottamiseen, vaan edelleenkin se jätetään,
perusvähennys, tarkistamatta. Samalla hallitus myöskin
jättää tekemättä tasokorotuksen
työmarkkinatukeen. Se on jäänyt jälkeen
huomattavasti hintakehityksestä. Tämä osaltaan
lisää edelleenkin tuloerojen kasvua.
Tässä hallituksen esityksessä tuloverolaiksi esitetään
eläketuloverotukseen muutoksia, jotka ovat varsin oikean
suuntaisia. Elikkä siinä ehkä suurimmat
epäkohdat korjaantuvat, mutta hallituksen esityksessä mielestäni
käsitellään totuutta hyvin niukasti,
säästeliäästi, siltä osin,
että varsin suuri määrä eläkeläispuolisoita
jää edelleenkin sellaiseen veroloukkuun, jossa
he maksavat enemmän veroa kuin vastaavasta palkkatulosta maksetaan.
Tämä tuloloukku tulee 1 000—1 500 euron
kuukausieläkettä saaville eläkeläispuolisoille.
Eläketurvakeskuksen mukaan tämä väli on
juuri se, missä verotus on edelleenkin kireämpää eläkeläispuolisoilla
kuin vastaavan tulon saavilla palkansaajilla.
Valtiovarainministeriön mukaan näitä eläkeläispuolisoita
on 246 000. En ole pystynyt tarkistamaan tätä lukua
sen paremmin, onko se näin tai onko se joku muu luku, mutta
kuitenkin kysymyksessä on varsin huomattava määrä eläkeläisiä.
Eläkeläispuolisoilla, jotka saavat myöskin kansaneläkettä,
on kaksinkertainen puolisorangaistus. Ensinnäkin kansaneläke
on pienempi eläkeläispuolisolla, ja toiseksi eläketulovähennys
on heillä pienempi kuin yksinäisellä eläkkeensaajalla.
Elikkä kaksi kertaa rangaistaan siitä, että on
eläkeläispuoliso. Mielestäni tämä ei ole
oikein, kun verotuksessa kumminkin kaikkia ihmisiä kohdellaan
yksilöverotuksen pohjalta.
Tämän johdosta tulemme esittämään,
että tuloverolain 101 §:stä poistetaan
se 4 momentti, joka koskee juuri tätä eläkeläispuolisoiden
verovähennystä, ja näin ollen he tulisivat
saamaan myöskin saman verovähennyksen kuin yksinäiset
eläkkeensaajat, jolloin osittain tämä verotuksellinen
eriarvoisuus poistuisi. Tietenkin tämä kansaneläkkeen
pohjaosan puolisorangaistus jää silti voimaan.
Lisäksi tulemme esittämään muutosta
105 a §:ään, ja meidän muutosesityksemme
tavoitteena on se, että alle 10 000 euroa pienemmistä tuloista
ei tulisi maksaa veroa. Kun se 106 § ei ole auki, missä olisi
mahdollista ottaa tämä kunnallisverotuksen ansiotulovähennys esille,
niin olemme tehneet sitten 105 a §:ään
sellaisen muutoksen, että se auttaisi tähän,
mutta tulevaisuudessa tulee ehdottomasti saada tämä 106 § muutettua
niin, että vähintään 3 000
euroa olisi tämä kunnallisverotuksen perusvähennys,
jolloin myöskin työmarkkinatuella olevat ja erilaisia
päivärahoja saavat tulisivat saamaan tämän verohuojennuksen.
Lisäksi, kuten jo aikaisemmin totesin, tulemme esittämään,
että suurten varallisuuksien omistajat tulisivat uudelleen
veron piiriin. Meidän mielestämme on kohtuutonta,
että kaikista rikkaimmat suomalaiset ovat saaneet kaikista
suurimmat veronalennukset. Minä väitän
edelleenkin sitä, että tällä veronalennuksella,
kun varallisuusvero poistettiin, ei ole mitään
merkitystä työllisyyden kanssa. Aikaisemmin puhuttiin
aina kaikissa ratkaisuissa, että ne ovat työllisyyteen perustuvia
ratkaisuja, nyt tänä päivänä perustellaan
kaikkia ratkaisuja ilmastonsuojelulla. Kun asiantuntijoita on kuunnellut,
niin välttämättä nämä perustelut
kummassakaan tapauksessa eivät ole pitäneet paikkaansa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Haluan aluksi pikkasen kommentoida ed.
Kuopan väitettä ja väitteitä tuosta
varallisuusverosta ja siitä, miten se on suosinut maamme
kaikkein rikkaimpia. Ed. Kuoppa tietää varsin
hyvin, että varallisuusveron tuotto oli noin 80 miljoonaa
euroa (Ed. Kuoppa: Alennuksen jälkeen!) ja osingot olivat
verovapaita. Osingot tehtiin veronalaisiksi, ja verotuotto osingoista
on tänä päivänä jotain
300 miljoonaa. Eli otettiin niiltä ed. Kuopan mainitsemilta
rikkailta noin 300 miljoonaa ja annettiin 80 miljoonaa takaisin.
Eli kyllä nuo kaksi muutosta verolakiin vaikuttivat kielteisesti
siihen ryhmään, josta ed. Kuoppa nyt viimeksi
puhui.
Herra puhemies! Minusta tämä hallituksen esitys
on aika hyvä, ja tietenkin iloitsemme kaikki siitä,
että eläkeläisten verotus muuttuu nyt
tuloluokassa 13 000—31 000 samansuuruiseksi kuin
mitä palkansaajat maksavat. Kaikki eläkeläiset
eivät tätä oikein tahdo hyväksyä,
että se olisi samansuuruinen. He sanovat, että menkää Verohallituksen
nettisivuille ja syöttäkää siihen
eläketuloa ja palkkatuloa 18 000 ja katsokaa,
mikä on lopputulos. No, lopputulos on se, että eläkeläinen
maksaa paljon, paljon enemmän veroa. Nyt minä en
suoralta kädeltä muista, mikä on se prosenttiyksikköero,
mutta jos minä sanon, että 5—6 prosenttia,
niin se ei paljon siitä heitä. Ja tämä johtuu
siitä, että palkansaajat saavat tehdä tiettyjä vähennyksiä näistä vakuutusmaksuista,
jotka
palkansaajat maksavat. Eli kyllä se eläkeläinen
maksaa veroina ja maksuina edelleen enemmän kuin palkansaajat,
tai siis veroa hän maksaa yhtä paljon, mutta pitää ottaa
huomioon, että kun tulevat nämä maksut,
niin silloin eläkeläisen maksut ja verot ylittävät
palkansaajan maksut ja verot.
Erityisen tyytyväinen olen siihen, että tuli tämä työasuntovähennys.
Kristillisdemokraatit ovat jo useita lakialoitteita tästä tehneet,
ja tämä hallituksen esitys vastaa aika pitkälle
sitä, mitä me olemme esittäneet, kuitenkin
sillä erolla, että hallituksen esityksessä rajataan
yksinäiset verovelvolliset vähennyksen ulkopuolelle.
Tämä myönnetään sitten
vain aviopuolisoille ja sellaisille, joita verotetaan aviopuolisoina.
Mielestäni, kun tämän vähennyksen
tavoite on edistää työvoiman liikkuvuutta,
kyllä pitää edistää niin
yksinäisen henkilön kuin avioliitossa elävän
henkilön liikkuvuutta ihan samalla lailla. Ymmärrän, että houkutus
ryhtyä veronkiertoon saattaa olla suuri ja suurempi silloin,
kun kysymyksessä on yksinäinen henkilö,
mutta tämä ei mielestäni saisi kuitenkaan
estää tätä pykälää koskemasta kaikkia
verovelvollisia. Pitää myöskin ottaa
huomioon, että on yksinäisiä, jotka todella
hakeutuvat toiselle paikkakunnalle, mutta eivät voi sitä varsinaista
asuntoa sillä entisellä paikkakunnalla jättää.
Jostakin syystä he ovat sidottuja siihen, ja jos he nyt
jäävät ilman tätä verovähennystä,
niin mielestäni heitä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti.
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä teemmekin muutosesityksen
tähän pykälään.
Sitten toinen muutosesitys koskee 105 a §:ää. Tämä koskee
siis kunnallisverotuksen ansiotulovähennystä.
Siihen me lisäämme kaksi momenttia, joka toisi
lakiin huoltajavähennyksen. Suomi lienee Unkarin ohella
ainoa maa, jossa ei lapsiperheitä verotuksen kautta lainkaan
helpoteta. Me annamme tämän avun lapsiperheille
lapsilisän muodossa. Aikaisemmin annoimme myöskin
verotuksessa helpotusta, kunnallisverotuksessa oli lapsivähennys.
Lapsilisät olivat alhaisemmalla tasolla kuin tänä päivänä.
Muutettiin järjestelmää niin, että luovuttiin
lapsivähennyksestä ja korotettiin lapsilisiä.
Minusta tämä vanha järjestelmä oli
parempi, vaikkakin se lapsivähennys oli kaikille veronmaksajille
ja verovelvollisille yhtä suuri.
Tässä meidän mallissamme lapsivähennys määräytyisi
tulojen mukaan niin, että tietyn tulorajan jälkeen
tätä lapsi- eli huoltajavähennystä ei enää myönnettäisi.
Pienituloisille se olisi vastaavasti suurempi. Tämä parantaisi
lapsiperheiden asemaa. Ja niin kuin sanoin, mielestäni
tämmöinen sekajärjestelmä, missä osittain
verotuksen kautta helpotetaan lapsiperheitten asemaa ja osittain
suoranaisella tuella, on paras mahdollinen ratkaisu. Amerikassahan
on ihan päinvastainen järjestelmä. Siellä ei
anneta suoranaista tukea ollenkaan, vaan siellä tuki perheille
tapahtuu verovähennysten kautta. Sekään
järjestelmä ei ole hyvä. Voidaan sanoa,
että Suomi on valinnut toisen ääripään
kuin Amerikka. Valtaosa EU-maista jää siihen väliin,
antaa sekä suoranaista tukea lapsilisän muodossa
että vähennystä verotuksessa, ja siihen
me tällä omalla esityksellämme pyrimme.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja
Manninen esittelikin lakiesityksen hyvin perusteellisesti, ja hän
on myös verojaoston jäsen. Lakiesityshän
periaatteessa jakaantuu neljään pääkohtaan, joista
ensimmäinen koskee veronkevennyksiä noin yleisesti.
Kevennyshän tulee olemaan noin 330 miljoonaa kaikkiaan,
ja syynä lähinnä se, että reaalitulojen
kehityksen kautta verotus ei pääse ainakaan kiristymään.
Toinen pääkohta on sitten tämä esillä ollut asuntovähennys,
kakkosasuntovähennys, työvoiman liikkuvuuden lisäämiseksi,
joka tuli oikeastaan tässä komennusmiestyöryhmän
esityksenäkin mukaan sitten. Tässä on
kritisoitu sitä, että sitä ei yksin asuville
tule. Toisaalta voidaan perustella hallituksen esitystä sillä,
että tässä on selkeästi kyse
lisääntyneistä kustannuksista, kun perhe
joutuu pitämään kahta asuntoa. Tietyllä tavalla
yksin asuvalla on mahdollisuus valita eri tavalla kuin perheellisellä.
Myös on tämä tärkeä veronvalvonta-argumentti,
koska aika lailla jäisi sitten verovelvollisen omantunnon
varaan se ilmoittaminen siitä, mikä se varsinainen
asumispaikka on, ja tietysti myös se, että tämä on
aika lailla linjassa nykyisen käytännön
mukaan, jossa viikonloppujen verovähennysoikeus on olemassa.
Sen lisäksi tämä sisältää paljon
puhutun eläkeläisten verotuksen yhdenvertaistamisen,
joka koskee noin 610 000:ta eläkeläistä,
ja siitähän esimerkiksi eläkeliittojen
etujärjestö Eetu on antanut vahvan tukensa hallituksen
esitykselle.
Neljäntenä tässä osiossa
on sitten tämä lahjoitusvähennys, jolla
on myös hyvin paljon selkeyttävä rooli,
ja toivon mukaan se jollakin tavalla omalta osaltaan korotuksen
muodossa myös hiukan helpottaa yliopistojen ja opetuspuolen
taloudellista asemaa.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kuoppa puhui täällä verotuksen
oikeudenmukaisuudesta, ja itse yhdyn siihen näkemykseen,
että verotuksen tulisi olla oikeudenmukaista ja perustua
kansalaisten veronmaksukykyyn. Kiinnitän puheenvuorossani
huomiota kahteen asiaan.
Ensimmäinen koskee tätä eläkkeensaajien
verotuksen epäkohdan korjaamista. On hyvä asia, että myös
SDP:n vaaliohjelmassa mukana ollut kohta, jonka mukaan eläkeläisten
verotus tuloluokassa 13 000—31 000 euroa
vuodessa ansaitsevat eläkeläiset muutetaan nyt
vastaamaan saman verran tienaavien palkansaajien verotusta. Tämä on
erittäin hyvä asia, ja tässä tuemme
hallituksen esitystä.
Toinen asia, jossa valitettavasti hallituksen esitystä emme
voi tukea, koskee nyt esitystä nimenomaan tästä uudesta
työasuntovähennyksestä, joka tultaisiin
tekemään ansiotuloista. Tämä esitys
sinällänsä on erittäin hyvä,
ja tämmöisessä uudessa tilanteessa, jossa
työ ja työntekijä eivät aina
kohtaa eli puhutaan kohtaanto-ongelmista, tämä muutos
kannustaa vastaanottamaan työtä myös
toisella paikkakunnalla. Mutta valitettavaa on se, että hallituksen
esitys kohtelee eri lailla eri perhemuodoissa asuvia henkilöitä,
mihin täällä ed. Kallis jo aikaisemmin
puheenvuorossaan viittasi, ja sen takia me emme tätä hallituksen
esitystä tässä muodossa voi tukea, vaan
olemme tehneet oman esityksen, joka ilmenee vastalauseessa 2. Se
lähtee siitä, että kaikki henkilöt
tulisivat perhemuodosta riippumatta saamaan tämän verovähennysoikeuden.
Toivon, että eduskunnan enemmistö tulee tätä meidän
esittämäämme muotoa tukemaan.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä on puhuttu
paljon tästä tuloverolain oikeudenmukaisuudesta,
ja tietysti voidaan miettiä, mikä itse kullekin
on oikeudenmukaista. Vaalien alla puhuttiin aika paljon eläkeläisten
verotuksen oikeudenmukaisuudesta, ja se oli jännä,
kun vaalikentillä eläkeläiset tulivat
vaatimaan, että haluamme samanlaisen verotuksen kuin ansiotuloille.
Yritin heitä yllyttää siihen, että olkaa
vähän hiljempaa siltä osin, koska se
tarkoittaisi sitä, että myös kaikkein
pienimpiä eläkkeitä alettaisiin verottaa. Kysymys
lienee siitä, että tarve on saada maksimissaan
verotaso vain sille tasolle kuin palkansaajilla on, ja siitä tässä hallituksen
esityksessä on hyvä kohta.
Tietysti aina täytyy miettiä, mistä johtuvat nämä erilaiset
verotasot: niin kuten ed. Kallis sanoikin täällä,
erilaisista maksuista ja vähennyksistä, mutta
myös menneiden hallitusten halusta tukea työllisyyttä verotuksen
kautta. Se on jättänyt omalla tavallaan sen eläkeläisten
verotuksen sille korkeammalle tasolle. Täytyy muistaa myös se,
että jos jatkossa halutaan pitää tämä sama
tavoite, että eläkeläisen verotus ei
ole korkeampaa millään tulotasolla kuin palkansaajan,
niin tämä eläkeverotus tulee silloin
muutettavaksi joka ikinen kerta, kun palkansaajan tuloverotusasteikkoa
myös muutetaan.
Tässä on olemassa se yksi mutta. Jos sanotaan,
että kaikilla tulotasoilla eläkkeensaajan verotus
ei ole nyt kireämpää kuin palkansaajan, niin
se ei pidä ihan paikkaansa. Kun täällä on
todettu jo se, että puolisoitten kohdalla se on 1 000—1 500
euroon kuukaudessa, merkitsee se sitä tämänkin
lain jälkeen, että heitä verotetaan pikkusen
korkeammin kuin palkansaajia, ja se johtuu nimenomaan tästä kansaneläkejärjestelmästä
ja
siitä, että meillä on olemassa siellä vielä tämmöinen
puolisoiden välinen yhteensovitus kansaneläkkeen
tasossa. Joskus voidaan miettiä tietysti myös
sitä, mikä järki siinä on, että se
tulotaso sidotaan puolisoon. Monesti perustellaan, että yhteiset
kustannukset, vaikka tv-lupa, maksetaan yhdestä taloudesta
vain kerran, kun on puolisot, eikä tarvita molemmille samaa
tasoa, mutta näinhän on myös palkansaajien
kohdalla. Siellä on ihan sama, että molempia ihmisiä verotetaan
yksilöverotuksen kautta. Meidän tarvitsisi varmaan
lähteä siitä ajatuksesta, että ei
pelkästään poisteta puolisovähennystä vaan
myös saadaan kansaneläkejärjestelmään
itsessään muutosta.
Tässä laissa on myös tämä uusi
kakkosasuntovähennys, työasunnon verovähennys,
ja, mistä se juontaa juurensa — ed. Kallis, täytyy
yllyttää, että ahkerasti tehkää aloitteita
jatkossakin, kyllä ne vielä aikanaan menevät
läpi, kuten nyt tämä esimerkiksi. Mutta
komennusmiestyöryhmä teki tästä esityksen,
ja sen esityksen pohjalta käsittääkseni
se on myös nyt tänne itse lakiin saatettu. Mutta
kun tarkoitus on vastata kohtaanto-ongelmaan, niin ei kai se kohtaanto
ole välttämättä yhtään
sen vähäisempää, jos on sinkku,
avopari tai on sitten naimisissa tai on alaikäisiä lapsia.
Se sama kohtaanto-ongelma meillä on laajemmalti tässä yhteiskunnassa.
Verojaoston puheenjohtaja Lintilä perusteli tätä sillä juuri,
että yksin asuvilla on vaihtoehto. Mietitäänpä komennusmiehiä esimerkiksi.
Siellä voi olla tyyppiesimerkki, että on muutaman
kuukauden keikka yli 100 kilometrin päähän.
Edellytetäänkö siinä kohtaa, että yksin
asuva komennusmies antaa vuokralle sitten sen toisen asuntonsa vuokratakseen
toiselta paikkakunnalta tämän niin kutsutun työasunnon,
koska se on vaihtoehto? Ihmisten elämäntilanteet
vaihtelevat ja mahdollisuudet tämän tyyppisiin
ratkaisuihin kuitenkin tulee taata perhemuotoon katsomatta.
Tulemme esittämään yksityiskohtaisessa
käsittelyssä muutosta siihen pykälään,
ja vastalauseessa 2 on perusteita, miksi näin tulee tehdä.
Vielä siitä, että tässä hallituksen
esityksessä perustellaan, että puoliso tai alaikäinen
lapsi on se rajoittava tekijä, jolloin tämä kakkosasuntovähennys
sallitaan: kun mennään verotuksen puoliso-määritelmään,
niin siellä tullaan juuri siihen, että edes avopuoliso
ei kelpaa puolisoksi, jolloinka toisaalta voi sanoa, että jos
hallitus säätää muitakin pakkolakeja,
niin tämä on omalta osaltaan tämmöinen
naimisiin pakottava laki.
Meillä on siellä myös pykälämuutosesitys
siitä, kun hallituksen esityksen mukaan tulee vain yksi
vähennys per talous. Voi olla myös tilanteita,
että perhe asuu paikkakunnalla a, toinen puoliso käy
paikkakunnalla b ja toinen paikkakunnalla c töissä työn
kuvasta riippuen, ja tästä senhetkisestä elämäntilanteesta
johtuen me esitämme sitä, että myös
tämmöiset mahdollistuvat silloin molemmille, koska
jälleen tavoite on saada se kohtaanto kuntoon.
Oikeudenmukaisuudesta täytyy sanoa sen verran, kun
ed. Kuoppa täällä puhui, tehdäänkö eurokorotuksia
tai -vähennyksiä vai prosenttikorotuksia vai -vähennyksiä johonkin
kohtaan, että tietysti molempia voidaan hyödyntää.
Tarkoitusperät ratkaisevat siinä. On aivan totta,
että kunnallisveron perusvähennyksen rajaa ei
ole taidettu nostaa kymmeneen vuoteen, ei ole inflaatiotarkistuksiakaan
tehty sinne, jolloinka nimenomaan kaikkein pienituloisimmat eivät
ole tässä kohtaa saaneet mitään,
ja hallitus toivon mukaan tulee tätä nostamaan,
mutta kun se ei tule sitä vielä esittämään,
niin me tulemme aikanaan tuossa budjetin vastalauseessa, mihin uskallan
luottaa tässä kohtaa, esittämään
sen korotusta. Vaikka ed. Kuoppa täällä kertoi,
että he tekevät sen kunnallisverotuksen ansiotulovähennyksen
kautta, niin kyllä me olemme esittämässä sitä sitten myös
suoraan perusvähennyspykälään.
Mutta kun vasemmistoliitolla on lausuma siellä tästä varallisuusverosta,
että hallituksen tulisi lähteä valmistelemaan
uudelleen esitystä siitä, että varallisuusvero
palautuu, niin me tulemme esittämään
lausumaa ylipäätään oikeudenmukaisesta verotuksesta,
koska tuloerot kasvavat jatkuvasti. Ansiotuloverotuksen ja omaisuustuloverotuksen
eroavaisuus
tänä hetkenä johtaa tietynlaisiin vääristymiin
ylipäätään tulonjaossa, ja näihin
tulee jatkossa kiinnittää entistä voimakkaampaa
huomiota.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on mielestäni
varsin hyvä, ja pidän hyvänä sitä,
että tälle hallituskaudelle on suunniteltu yli
miljardin euron suuruisia työn verotusta keventäviä toimia.
Mielestäni työhön ja kotiin liittyvät
asiat saavat olla matalasti verotettuja. Vertaan tässä juuri
tähän ed. Kalliksen puheenvuoroon, että olisi
hyvä, jos olisi enemmän lapsiperheille tarkoitettuja
verovähennysmahdollisuuksia.
Mielestäni on erittäin hyvä, että hallitus
on pystynyt toteuttamaan eläkeläisten epäoikeudenmukaisen
verotuskäytännön korjaamisen tuloluokissa
13 000—31 000 euroa vuodessa. Kauan se
kesti, ennen kuin se meni perille ja ymmärrettiin tämä epäkohta,
mutta nyt se on onneksi täällä mustaa
valkoisella ja toteutuu.
Kuitenkin pitää seurata tarkkaan, että ei
tapahdu sitä, mitä täällä aiemmin
vasemmistoliiton edustajat totesivat, että saattaa olla,
että tietyt eläkeläisryhmät
joutuvat maksamaan enemmän veroa kuin palkansaajat. Sitä tulee
jatkuvasti seurata ja korjata asia, mikäli verotus on eläkeläisillä kireämpää kuin
palkansaajilla.
Tulevaisuudessa eläkeläisten äänenpainot
tultaneen kuulemaan paremmin, lisääntyyhän
heidän määränsä koko
ajan. Tämä ryhmä seuraa aikaansa ja toimii
edelleen aktiivisesti. — Siirryn puhujakorokkeelle puhumaan.
Arvoisa puhemies! On hyvä, että tämä työasuntovähennys
on myös täällä kirjoissa ja
kansissa. Mutta olen pahoillani siitä, että yksinäiset henkilöt
eivät tämän piiriin pääse.
Varsinkin siitä olen pahoillani, että jos aviopuolisolla
sattuu olemaan varsinainen asunto yhdellä paikkakunnalla
ja molemmat käyvät eri paikkakunnilla töissä,
niin he ovat tämän ulkopuolella, ihan kuten ed.
Paasio täällä aiemmin totesi. Mutta ehkä tähän
pystytään sitten myöhemmin puuttumaan ja
asia voidaan korjata, kun tilanne kehittyy. Parasta se olisi tietenkin
saada nyt heti voimaan, koska tällaisiakin on, mutta enpä usko,
että sitä nyt tässä istunnossa
saadaan aikaiseksi, mutta se asia on pantava varmasti vireille mahdollisimman
pian.
Kolmas asia on tämä lahjoitusvähennys,
joka mielestäni, kun se kohdistuu taiteeseen, tieteeseen
ja suomalaiseen kulttuuriperinteeseen, on varsin jalo. Tämä asia
tulee varmasti vielä esille silloin, kun käsittelemme
huippuyliopiston rahoitusta, ja tämä varmasti
tulee saamaan vielä paljon keskustelua aikaan.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä ainakin toiseksi edellinen
edustaja puhui kaikki ne asiat, mitä piti, oikeastaan paljon
viisaamminkin asiantuntijana kuin mihin piti kommentoida.
Mutta sen verran nyt kuitenkin tästä logiikasta,
mikä tässä on, että kun kuulin,
että nämä ovat jostain ed. Kalliksen
aikoinaan tekemästä ehdotuksesta jo lähteneet,
niin kyllähän tässä semmoinen
selkeä tietty poliittinen suunta on, mihin nämä tähtäävätkin,
vaikka täällä nyt on, että tämä ei
vaikuta kauheasti semmoiselta, että on paljon lapsia, jotka
sitten pääsevät opiskelemaan ja asumaan
valtion kustannuksella, jos tulee maaseudulta opiskelemaan kaupunkiin,
kun — miten se oli — samaan perheeseen vaan yhdelle
saa tämän. Olen vähän haukkunut
väärää puuta, kun luulin, että kaikki
saavat tämän, mutta nyt vasta huomasin, silloin
viime kerralla tai joskus, kun tämän ekan kerran
näin.
Sen sijaan tästä yksin asumisen jutusta täällä jossain
valiokunnan kannanotoissa sanotaan, että perusteena on
se, että yksin asuva ole yhtä lailla sidottu asuinpaikkaansa
kuin esimerkiksi perhe. Kun kissaa esimerkiksi pidetään äärimmäisen riippumattomana
otuksena, niin kuitenkin kissa on erittäin sidottu — siis
en tarkoita nyt reviiriä ja merkkaamista vaan muutenkin
kaiken näköisessä käyttäytymisessä ja
muuten — just siihen paikkakuntaan, ja taas kun mennään
sitten meikäläisen alan tutkimuksiin, niin justiin
yksin asuva etsii tavallaan identiteettinsä paljon tiiviimmin
siitä kiinteästä ympäristöstä kuin
sitten kaikesta perheestä ja muusta. Oikeastaan tämä on ihan
vähän niin kuin väärin tulkittu
koko idea, kun se on näin tähän selitykseksi
laitettu.
Mutta kun tuo valo alkaa välkkyä enkä jaksa sinne
eteenpäin tulla, niin totean, että kyllä tässäkin
näkyvät tietysti hallituksen poliittinen tausta ja
taustavaikuttajat tietynlaisesti. Sen verran sanoisin, että valtiovarainministeri
Katainen kyllä toi justiin kaiken näköisissä medioissa
just tässä pahimmassa paikassa esiin, että kaikille
on tulossa verohelpotuksia, oli eilen lehdissä. Sehän
on se jo vanha reaganilainen linja Amerikasta, että kun
verohelpotuksia muistaa luvata ja oikeaan aikaan korostaa niitä,
niin muut asiat sitten helposti unohtuvat siinä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Nurmelle voisi tässä todeta,
kun tunnen teidät hyvin säntillisenä ihmisenä ja
tuommoisena perusteellisena monissa asioissa, että olette
lääkäri, niin jos olette poistamassa
joltakin semmoista pientä finniä poskesta, koska
en tiedä, teettekö isompia leikkauksia, niin ilmeisesti
teette sen kuitenkin perusteellisesti sillä tavalla, että ette
jätä vähän niin kuin siihen
sitä, kun kuitenkin samalla voisi poistaa kokonaan sen.
Tässä on kyse vähän samasta
jutusta, että kun nyt ollaan tekemässä lainsäädäntöä,
niin ei pitäisi vaipua siihen epäuskoon, jotta
ei se tässä salissa mene kuitenkaan läpi,
koska tämähän on ilmiselvä vääryys
siinä mielessä, että jätetään
puolitiehen asia, jätetään tämän
työasuntovähennyksen osalta ihmiset eriarvoiseen
asemaan. Nythän pitää tehdä alun
perin laki kuntoon, kun tiedetään se. Meillä tapahtuu
semmoisiakin lain säätämisiä täällä,
että me emme tiedä, että sinne jää tämmöinen
joku epäkohta. Mutta nyt kun on tiedostettu ihan ilmiselvä epäkohta,
niin kuin ed. Nurmikin totesi, niin silloin tässä salissa
toivon mukaan löytyy ryhtiä ja silloin tehdään
oikaisu suoraan eikä jätetä sitä,
niin kuin ed. Manninen totesi, jotta pitää seuraavalle
hallitukselle jättää töitä.
Kyllä riittää töitä seuraavallekin
ja senkin seuraavalle vielä, mutta ei jätetä tämmöistä epäkohtaa
olemaan.
Kyse on nimittäin aika isosta periaatteellisesta jutusta,
kun mietitään sitä, jotta näissä pitäisi tehdä semmoinen,
olisiko se joku aluepoliittinen vaikutusten arviointi. Tämähän
tarkoittaa nimittäin sitä, jotta tällähän
hallitus — ja ihmettelen, jos keskusta vielä tähän
lähtee ennen kaikkea mukaan — tyhjentää maaseutua.
Puhutaan siitä, jotta pitää siirtyä töihin
muualle. Nyt tässä tehdään vielä semmoinen
juttu, että kun se peräkammarin poika jossakin
siellä rajan pinnassa asustelee, niin sen pitää mennä Turun
telakalle töihin tai mihin meneekin. Se ei mene komennukselle sinne
vaan töihin. Se työhönottopaikka on sitten siellä.
Se hankkii sieltä kämpän itselleen, ja
nyt sitten kepu sanoo, jotta muuttakaa asumaan sinne, maksakaa veronne
sinne. Minä olen sitä mieltä, jotta kyllä Nurmeksessakin
ja jossakin Höljäkällä saa asua
ihminen tai Tuupovaaran Öllölässä,
jos sen kotipaikka on siellä. Se maksaa sinne Tuupovaaraan,
tai Joensuutahan se on, veronsa. Mutta nyt te olette sitä mieltä,
jotta sen pitääkin siirtyä sinne Turun
telakan luokse asumaan sinne osakkeeseen, kun se sattuu ostamaan
sen.
Minusta tässä on tämmöinen
autioittava vaikutus, ja sen takia tässä pitäisi
lähteä siitä, jotta nyt tehdään
tämä kaikille, onpa sitten naimisissa tai ei,
yksinäinen tai vaikka olisi millainen perhe, ihan saman
arvoiseen asemaan. Sen takia odotan kyllä, että tämä on
mielenkiintoinen. Tässä saa hyviä juttuja
ainakin meidän maisemissamme, kun puhutaan, miten kepu
autioittaa maaseutua. Kokoomus ei ole niin huolissaan näistä,
jotta siinä mielessä se on tiedettykin.
Sitten eläkeverotuksen osalta tässä on
se epäkohta nyt korjattu, mikä osin, puolisoiden
osalta, jää vielä. Senkin voisi korjata
tässä samalla. Mutta varmasti kaikki ovat kuulleet
eläkeläisten suusta, jotta kun nämä pienemmät
eläkkeensaajat, jotka saavat pientä eläkettä,
jäävät kokonaan paitsi, niin kyllä tässä nyt
voitaisiin tehdä semmoinen pieni korjaus kunnallisverotuksen
osalta, jos muuta ei ole tehtävissä tässä vaiheessa, jotta
nostetaan nyt näitä rajoja vähän
ylemmäksi. Varmaan 10 000 euroa voisi olla ihan
sopiva, kun se oikaisisi nimittäin monta. Siis kaikilla
tuloryhmillä voisi olla se 10 000 euroa vapaaosuus,
koska sitten sieltä poistuisi hirveän paljon byrokratiaa,
soskun luukuilta ja kaikista näistä elimistä monta
semmoista turhaa laskentaa ja sen kyttäämistä,
mitäs nyt ihmisillä on tuloja, jäisi pois.
Tosin siellä tapahtuisi sitten niin, että virkamieskuntaa
saisi vähentää aika paljon, joutaisivat
vaikka sairaanhoitajiksi sieltä. (Ed. Mannisen välihuuto) — Ei
niin paljon, 15 000:een ei voi lähteä,
siinä alkaa jo veropohja romuttumaan, mutta 10 000:een
kyllä.
Täällä nyt vihreitä ei ole
paljon paikalla, mutta ainakin vihreiden vaaliohjelmissa oli tämän suuntaisia.
Ihmettelen, kun vihreät menivät hallitukseen,
kun tämä on niin nöösi hallitus,
ei tämmöistä hyvää korjausta
tehnyt tähän ollenkaan. Ei edes hallitusohjelmaan
ole kirjattu tämmöistä tavoitetta.
Sitten kuka maksaa tässä maassa kovimman veron
pienimmästä tulosta? Ne ovat työttömät, työmarkkinatuella
olevat, siis kun tuntuisi, että he ovat kuitenkin aika
pienituloisia muutenkin. Työmarkkinatuki ei ole kuin 23,91
ja himpun nousee muutamalla sentillä ensi vuonna, ja heillä on kaikkein
kovin verotus. Just tässä muutama päivä sitten
soitti kaveri, joka oli pudonnut työmarkkinatuelle, ja
kysyi, miten voi olla mahdollista, kun hänellä on
korkeampi verotus nyt kuin työssä ollessaan, siis
veroprosentti on noussut 4 prosentilla. Minä kyllä ihmettelen,
kun sen pitäisi nousta vaan kahdella, mutta tässä tapauksessa
se nousi neljällä. Jos ihminen putoaa pienemmille
tuloille, niin vero nousee — siinä ei kyllä ole
silloin järkeä. Sen takia tämä epäkohta
pitäisi kyllä kanssa korjata ehdottomasti. (Ed.
Manninen: Se on sosialidemokraattista veropolitiikkaa!) — Jos
se on sosialidemokraattista, niin nyt kepu voi sen korjata ja demarit
eivät ole esteenä yhtään. Me
tulemme olemaan tässä oikein viimeisen päälle
vihreätä painamassa. Toivon mukaan sieltä tulee
semmoinen esitys.
Sitten kun katsoo kaiken kaikkiaan tätä esitystä,
tässä on hyviä asioita. Tässä on
monta hyvää, mutta nämä jäävät
puolitiehen, niin kuin yleensä hallituksella nämä asiat
jäävät puolitiehen ja kaikki asiat kriisiytyvät.
Tämähän nyt ei kyllä kriisiydy.
Mutta on yksi asia, jonka ed. Nurmi epätoivon partaalla
totesi: että tämä sali ei pysty tekemään
siinä muutosta. Minä odotan, jotta tulkaa nyt
näyttämään, että korjataan
tämä nyt eikä jätetä tämmöistä.
Me jaksamme kyllä muistuttaa siitä, mutta se on
ikävää niiden ihmisten osalta. Se ei
riitä, että me puhumme täällä,
vaan toivoisi, että ihmiset saavat sen oikeutuksen jo samaan aikaan
kuin muutkin.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan myös osaltani antaa tunnustusta
hallituksen tekemälle linjaukselle eläkeläisten
verotuksen oikaisemiseksi. Eläkeläisten verotuksen
oikaisusta tasa-arvoisemmaksi palkansaajien kanssa on pitkään
puhuttu, sitä on pitkään luvattu, ja sitä on
myös usean vuoden ajan täällä eduskunnassa
käsitelty eri tavoilla. Se on siis hyvä asia, että tähän
vihdoin ollaan saamassa parannus.
Toisaalta on sanottava, että tämän
oikaisun ulkopuolelle jää suuri joukko eläkeläisiä ja
juuri niitä, jotka helpotusta elämäänsä tarvitsisivat. Toivottavasti
hallitus ottaa myös näiden pienituloisten eläkeläisten
tilanteen parantamisen asiakseen. Nämä 500—600
euron eläkkeellä kituuttavat ihmiset tarvitsevat
kipeästi apua eivätkä esimerkiksi tule
pärjäämään hallituksen
linjaaman sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen nostamisen
jälkeen.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys vuoden 2008 tuloveroasteikoksi
on mielestäni hyvä ja oikean suuntainen. Ennen
kaikkea tietysti nämä veronkevennykset yleensä,
mitkä tässä taulukossa tehdään, kannustavat
edelleen työntekoon, eli siellä on tällainen
kannustin takana.
Arvoisa puhemies! Puuttuisin tuohon asuntovähennykseen
ja eläketuloverotuksen keventämiseen. Asuntovähennys
on todella hyvä siinä mielessä, että monta
kertaa perheessä ei sitä työpaikkaa samalta
paikkakunnalta löydy vaan toinen joutuu etäämmälle
töihin. Nyt kun tähän saakka ei ole tästä toisesta
asunnosta saatu korvausta eikä sillä lailla verohelpotuksia,
niin tämä on ihan hyvä asia. Olisin kyllä ed.
Lahtelan kanssa hiukan eri mieltä asiasta, että ei
tämä suinkaan maaseutua autioita vaan päinvastoin.
(Ed. Lahtela: Edesauttaa, edesauttaa!) — Ei se edesautakaan
sitä, vaan nimenomaan minun mielestäni perheen
asunto, pääasunto, voi pysyä siellä maaseudulla,
lapset käydä koulua, ja perheen päähuoltaja
voi sitten olla toisella paikkakunnalla töissä,
jolloin saa tämän asuntovähennyksen. (Ed.
Lahtela: Tarkoitan yksinäistä henkilöä!)
Eläketulon verotuksen osalta: tämähän
oli todella kipeä kysymys vaalien alla, ja on todella hyvä,
että saadaan nyt tasavertainen verokohtelu nimenomaan tähän
tuloluokkaan 13 000—31 000 euroa vuositasolla.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Näen kyllä ihan niin kuin
ed. Ahonenkin täällä, että tämä työasuntovähennys
pikemminkin tukee maaseudulla asumista ja on tärkeä,
koska Suomi on maaseutumainen maa: tämä on suuri
maa, ja väestöä asuu paljon laajassa
maassamme hajallaan verrattuna esimerkiksi Keski-Eurooppaan, jossa
asutaan isommissa keskuksissa ja paljon tiheämmin.
Joku kritisoi — en muista nyt tahoa enkä lehteä,
mutta muistan sen, että joku kritisoi — voimakkaasti
työasuntovähennyksen työllistävää vaikutusta
ja katsoi, että sillä ei ole kovinkaan suurta
merkitystä, sehän on 30 miljoonaa euroa vuodessa.
Mutta on se kuitenkin mielestäni myönteinen signaali
sille, että työn perässä kannattaa
liikkua. Nähtäväksi jää,
kuinka asia kehittyy. Itse tiedän, mitä on käydä töissä toisella paikkakunnalla —
en
puhu itsestäni vaan puolisostani, joka teki toistakymmentä vuotta
sitä — ja kyllä se aika raskasta on.
Ja jos on mahdollisuus tukea pitemmällekin ulottuvaa työssäkäyntialuetta,
niin mielestäni se on järkevää,
koska se kannustaa työntekoon.
Sen sijaan, kun verrataan tätä työasuntovähennystä kotitalousverovähennykseen,
taas kotitalousverovähennyksestä Kauppalehti — muistaakseni
se oli Kauppalehti — katsoi pääkirjoituksessaan,
että se on tuonut selvästi positiivista virettä talouselämään
ja työllisyyteen.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vielä tuosta työasuntovähennyksestä. Kyllä siihen
liittyy tietenkin muitakin epäkohtia kuin ne, mitkä ovat
tulleet tässä keskustelussa esille. Yksi, joka
ei sisälly meidän vastalauseeseemme — se
olisi pitänyt sisällyttää, mutta
kun tiedän, mikä olisi ollut sen tulos, niin en
sitä siihen sisällyttänyt — on
se, että kyllä tämän tulisi koskea
myöskin omistusasunnosta johtuvia kustannuksia. Silloin
90-luvulla, kun työpaikka meni alta pois, moni joutui hakemaan
työpaikkaa täältä Helsingistä,
ja monet toimivat viisaasti, ja kun ei ollut ehkä varaa
maksaa suuria vuokria, niin he ottivat lainan ja hankkivat asunnon. Ihan
niin kuin me kansanedustajat saamme kulukorvauksen riippumatta siitä,
onko tämä asunto oma asunto, josta maksetaan yhtiövastikkeita, vai
maksetaanko vuokranantajalle vuokria, kyllä tässä tapauksessa
olisi pitänyt myöskin sisällyttää omistusasunnot
tähän vähennyksen piiriin.
Muistan, että kun hallitus tämän
työasuntovähennyksen esitti, niin se herätti
kyllä vastustusta vihreissä ja Rkp:ssä.
Molemmat hallituspuolueet julkisesti tätä vastustivat,
ja olen yrittänyt peräänkuuluttaa, minkä takia,
mutta en ole mitään vastusta saanut enkä taida
saada tänäkään päivänä,
kun ne eivät ole salissa tätä vastustamassa.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Keväällä, kun mekin
kaikki olimme vaalikiertueella, aina ensimmäinen asia,
mikä tuli esiin, oli tämä eläkeläisten
liian kova verotus. He kokivat todella vääryytenä sen,
että joutuvat samoista tuloista maksamaan enemmän
veroa kuin palkansaajat — se on juuri tulo välillä 13 000—31 000 euroa.
Olen erittäin tyytyväinen, että hallitus
tekee nyt muutosesityksen ja tämä epäoikeudenmukaisuus
korjataan.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Työasuntovähennyksestä on
paljon puhuttu, ja on hyvä, että myös
tämäntyylinen instrumentti on otettu käyttöön,
tai otetaan käyttöön, kun puhutaan työvoiman
paremmasta kohtaamisesta. Voi olla, että tämä vaatii
vielä ehkä jatkokehittelyä, mutta katsotaan
nyt, miten tämä toimii.
Samoin tässä esityksessä on hyvää lahjoitusvähennys.
Tiedetään, että tälle on ollut
kysyntää liittyen näihin tuleviin yliopistoratkaisuihinkin.
Eläkeläisten verotuksen korjaaminen tällä tavalla
kuin tässä tehdään, on se, mitä on
pitkään odotettu, ja se on hyvä, että hallitus
tekee sen heti välittömästi tässä ensimmäisen
budjetin yhteydessä.
Mutta, herra puhemies, tärkein asia on myös tulevaisuutta
ajatellen se, että tällä ratkaisulla
ei tuloverotusta kevennetä, ainoastaan tehdään
inflaatiotarkistukset ja pikkuisen sen päälle,
että verotus ei kiristy, mutta tiedetään,
että edelleenkin Suomessa tulee jatkaa systemaattisesti
maltillista tuloverotuksen alentamista tulevina vuosina. Nyt se
ei tähän sisälly, koska suhdannepoliittisesti
se ei ole viisasta, mutta kun menee vuosi tai kaksi eteenpäin,
niin siinä vaiheessa hallituksen pitää tuoda
esitys, että voimme myös tuloverotuksen keventämistä Suomessa
jatkaa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Pyydän anteeksi edustajatovereilta,
että kun tässä minulla tähän
loppututkintoon on aika pitkä matka, niin en osannut ilmaista
itseäni tarpeeksi hyvästi tuolla puheella, niin
että pitää täydentää.
Tämä perustuu tähän työasuntovähennyskuvioon.
Kyllä minun pitää puolustaa yhä edelleen
näitä peräkammarin poikia siinä mielessä,
miten kepu törkeästi tässä nyt
kohtelee heitä. Olin kuulevinani teistä jonkun
puheesta sillä tavalla, jotta tämmöisen
yksinäisen henkilön on helpompi muuttaa pois sieltä,
että ei ole pakko ollakaan sitä toista kämppää.
Mutta sehän tarkoittaa silloin sitä, jotta te
odotatte, että se Tuupovaaran Öllölän kaveri,
joka nyt siellä asuu ja on tullut johonkin tänne
muualle töihin, muuttaa pois. Se tarkoittaa silloin, että se
tuo veroeurot tullessaan tänne etelään,
missä on töitä, vie sieltä pois,
mikä tarkoittaa maaseudun kurjistumista. Ja kun olen ja
saan asua semmoisessa hyvässä ympäristössä,
niin toivoisi, että siellä olisi myös
veronmaksajia, jotta ei sitten meille, jotka siellä asumme,
jäisi niin paljon veroja maksettavaksi.
Olen ymmärtänyt kyllä, että hallituksen
linjauksessa on ainakin semmoinen ajatus ollut, jotta
on toive, jotta Suomi pidettäisiin asuttuna, mutta tässä on
yksi palanen — ja en tiedä, mitä niitä muita
tuleekaan — millä pyritään näköjään autioittamaan.
Mutta odotan kyllä, jotta hallituspuolueistakin löytyy
nyt viisautta ja rohkeutta kanssa tulla painamaan tällä kohdin
sitä punaista nappia. Ei siihen hallitus kaadu, mutta korjaantuu
yksi pieni epäkohta, että voidaan sitten nämä yksinäisetkin
ihmiset saada tähän verovähennyksen piiriin.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tuskin he, jos he ovat todella peräkamarin poikia,
tulevat tänne etelään töihin.
Täytyy vaan sanoa, että kyllä tuntuu
hiukan kiusalliselta kuulla tätä sosialidemokraattisten
ed. Lahtelan ja ed. Viitamiehen hurskastelua kahdesta eri syystä. Nimittäin
vuoden 2003 hallitusneuvottelujen ja neljän vuoden hallitusyhteistyön
kokemuksen perusteella voin sanoa, että kaksi vastenmielisintä asiaa
sosialidemokraateille ovat ensinnäkin maaseudun elinehtojen
parantaminen ja toisena pienituloisten kansaneläkeläisten
etujen parantaminen. Ja täällä te ylimpinä ystävinä hurskastelette
salissa siitä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen esitys,
joka oikaisee eläkkeellä olevien ihmisten epäoikeudenmukaista
verotusta, on niitä harvoja hyviä esityksiä, mitä hallitukselta
nyt on tullut. Ja hallitus on tässä asiassa tehnyt
niin kuin on luvannut, toisin kuin esimerkiksi tuossa Tehy-asiassa,
josta tänään keskustelimme. Mutta tämä ei
kyllä eläkeläisten toimeentulon pitempiaikaiseksi
varmistamiseksi riitä. Kansaneläkettä pitää edelleenkin nostaa.
Hallitus on tämän 20 euroa luvannut, se on myös
todettava, mutta sitä pitää nostaa siitä eteenpäin.
Ja indeksi, arvoisat edustajat, on saatava tasaindeksiksi, ja leikattu
indeksi pitää siirtää historiaan.
Nämä ovat edelleenkin tärkeitä asioita,
puhumattakaan sitten tästä, mihinkä täällä ed.
Manninen viittasi, kaikkein pienimpiä tuloja saavien ihmisten
perustoimeentulon korotus. Se on tärkeä asia vähänkään
pitemmällä tähtäimellä.
Välittömästi pitäisi tietysti
nostaa esimerkiksi työttömien ihmisten perusturvaa.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! En voi olla poimimatta näin puhekielellä nyt
yhtä kohdetta tuosta ed. Lahtelan puheesta, koska se ryhmä on
sydäntäni lähellä, ja se tämä maaseudun
sinkut, joista hän puhui. Riippuu nyt tietenkin, kuinka
määritellään Etelä-Suomi,
mutta voin ed. Manniselle sanoa, että kyllä Etelä-Suomesta ainakin
löytyy näitä kyseisiä sinkkuja,
joista ed. Lahtela puhui. Monta kertaa voisi olla ihan hyvä asia,
että he pitävät yllä sitä asuinpaikkaa
siellä maaseudulla ja käyvät töissä siellä kaupungissa, missä he
käyvätkään. Niin kuin ed. Koskinen täällä sanoi,
ehkä tämä asia vaatii kehittelyä jatkossa.
Mutta nyt jaosto on päätynyt tähän
ja valiokunta ei yleensä jaostojen esityksiä muuta.
Jaosto on kuullut asiantuntijoita, ja tähän esitykseen
ainakin minä nyt tällä haavaa tyydyn,
mutta lämmöllä ajattelen sitä tulevaisuutta,
jolloin ed. Lahtelan mainitsemat sinkut saavat myös tämän työasuntovähennysoikeuden.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Nämä maaseudun poikamiehet
siellä ovat oikein luomu-uroksia. He ovat siellä käyskennelleet
vapaina metsissä ja syöneet puhdasta ruokaa, joten
he tänne etelään olisivat oikein hyviä siinä mielessä,
mutta vaan tilapäisesti käymään,
ei missään tapauksessa pysyvästi asumaan.
Mutta ed. Manniselle voisi todeta tässä, että voitte
tarkistaa äänestykset, montako kertaa on tullut äänestettyä maaseutua
vastaan, tai muistan, miten kepu äänesti joskus
90-luvulla tilanteessa, kun esitettiin, jotta näitä tukia
ei tulisi antaa muuten kuin jos asuu tilalla, ei näille
asfalttiviljelijöille. Kepu onneton oli sitä mieltä,
että kyllä niitä pitää jakaa
asfalttiviljelijöille. Minusta se on aika törkeä linjaus
siinä mielessä.
Sitten vaikka tämä pohjaosan leikkaus, niin aina
olen äänestänyt vastaan, ja se koskee
pienimpiä eläkeläisiä. Minä en
tiedä, jotkut muut ovat saattaneet olla eri mieltä,
mutta johdonmukaisesti näin: aina köyhemmän,
heikomman puolella. Näin on tarkoitus jatkossakin toimia.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! On pakko kommentoida tietenkin ed. Manniselle tästä hänen
käyttämästään puheenvuorosta.
Oli hurskastelua tai ei, niin kannattaa ottaa kiitos vastaan silloin,
kun sitä tulee. Epäilen, että tälle hallitukselle
sitä kiitosta ja sitä kiitoksen paikkaa ei hirvittävän
monta kertaa tule olemaan, todennäköisesti.
Sen verran vielä sanon, että itse en ole ollut 20:tä vuotta
tässä talossa tekemässä näitä päätöksiä taikka
esityksiä taikka ratkaisuja. Siinä mielessä koen,
että minulla on puhtaat jauhot pussissa ja voin vapaasti
kyllä arvostella menneitten vuosien tekemättömiä töitä.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Riippumatta siitä, kuinka kauan meistä itse
kukin täällä on ollut, täytyy
sanoa, että totta ihmeessä puolueet kantavat vastuun
tehdyistä tai tekemättä jätetyistä päätöksistään,
ja täytyy joskus tunnustaa myös, että varmasti
on tullut vääriä päätöksiäkin tehtyä.
Sitähän varten niitä ollaan korjaamassa täällä juuri
nyt. Mutta ed. Manniselle, kun puhuitte, että pienituloisten
eläkeläisten asiaa ei ole missään
määrin parannettu silloin, kun sosialidemokraatit
olivat hallituksessa, tai ei haluttu parantaa: täytyy muistaa
viime hallituksen päätös, joka näkyy
ensi vuoden alusta ja joka on oikeudenmukaisuudessaan aivan huippua
parantaessaan pienituloisten eläkeläisten asiaa.
Kuntien kalleusluokituksen poisto, se jos joku, on viime hallituksen
aikaansaannoksia.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! On mielenkiintoista ollut seurata keskustelua,
millä tavoin asiaan on suhtauduttu, ja sen voin sanoa,
että minun mielestäni, mikäli muistan
nyt oikein, ennen vaaleja, jos en nyt ihan väärin
sano, kaikilla puolueilla oli tämä eläkeläisten verotuksen
korjaaminen listalla vähän samalla tavoin kuin
se 20 euron korotus kansaneläkkeisiin. Eli siltä osin
voi kyllä tietysti todeta sen, että hallitus on
pitänyt sen lupauksen, minkä omalta puoleltaan
siihen asiaan toi esiin.
Arvoisa puhemies! Itseäni vähän hämmästyttivät
ed. Lintilän kauniit perustelut tästä yksinasujan
vähennyksen epäämisestä tämän
lain puitteissa. Minusta ne perusteet, joita ed. Lintilä esitti,
eivät kyllä oikein olleet kestäviä.
Kyllä meidän täytyy huomioida se, että meillä on
hyvin paljon ihmisiä, jotka ovat komennustöissä ja vaihtavat
paikkakuntaa ja niin edelleen. Ei se muuttaminen ole mahdollista
heille sillä tavoin sille paikkakunnalle aina. Eli sen
johdosta minun mielestäni tähän olisi
pitänyt ottaa myös yksinasujat mukaan. Silloin
tämä olisi ollut ehkä toimivampi.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! On hyvä asia, että kansaneläkettä nostetaan
20 tai 40 euroa riippuen siitä, onko ensimmäisen
vai toisen paikkakuntakalleusluokan kunnassa. Mutta sitten toisaalta
hallitus kyllä nostaa terveydenhuoltomaksuja ja valtio
saa siitä 60 miljoonaa euroa per vuosi. Hallitusohjelmasta
saattoi vielä päätellä, että nämä rahat
jäisivät kunnille eivätkä suinkaan
valtion kanssaan. Mutta ikävä kyllä, kunnat
eivät voi käyttää näitä 60:tä miljoonaa
rahaa parantaakseen terveydenhuollon palveluja, vaan tämä kokonaismaksu
tulee valtiolle. Täytyy sanoa, että myös
ikäihmiset, jotka ovat kansaneläkkeellä ja
saavat nyt sitten eläkkeeseen pienen lisäyksen,
monesti ovat niitä henkilöitä, jotka
käyttävät kaikista eniten terveydenhuollon palveluita
ja joutuvat myös eniten maksamaan näistä palveluista.
Eli hyvin nopeasti käy niin, että tämä lopullinen
saldo jää kansaneläkeläisillä kumminkin
miinuksen puolelle tästä eläkkeen korotuksesta
huolimatta.
Yleiskeskustelu päättyi.