2) Laki neuvoa-antavan kansanäänestyksen järjestämisestä koskien
Suomen liittymistä sotilasliitto Naton jäseneksi
Minna Sirnö /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ymmärrän kollegoitteni
angstin vielä hetken aikaa jatkaa keskustelua täällä salissa
tämän surullisen aihepiirin parissa. Itsekin haluan
tässä käyttää tilaisuutta
hyväkseni ja esittää oman surunvalitteluni
Kauhajoella omaisensa menettäneille, kaikille.
Arvoisa puhemies! Aloitteeni kansanäänestyksestä koskien
Suomen mahdollista Nato-jäsenyyttä kumpuaa kahdesta
eri tekijästä alun alkaen. Ensinnäkin
huolestuin tavasta, jolla Suomen hallitus ja Suomen eduskunta käsitteli
viime kesänä Lissabonin sopimusta. Edellisen kauden
aikana joukko kansanedustajia teki silloisesta EU:n perustuslaillisesta
sopimuksesta vakavasti harkitun kansanäänestysesityksen.
Tässä joukkueessa oli iso joukko nykyisen hallituspuolueen vihreitten
jäseniä, ja oletin tietysti, että tämä olisi
taannut sen, että myös Lissabonin sopimuksesta
keskusteltaessa tässä salissa olisi ollut esillä kansanäänestysesitys.
Näin ei kuitenkaan tapahtunut, ja tunnen siitä myös,
kuten olen täällä jo aikaisemminkin todennut,
itse pientä syyllisyyttä, etten ymmärtänyt
kansanäänestysesitystä silloin tehdä.
Mielestäni tapa, jolla Lissabonin sopimuksesta keskusteltiin
ja jolla se käsiteltiin Suomessa, osoitti hyvin pitkälti
suomalaista suhtautumista kansanäänestyksiin.
Jostain syystä kansanäänestyksiä on
vieroksuttu ja jopa halveksittu, ja jostain syystä myöskään
vallassaolijat eivät ole selvästikään
uskaltaneet kuulla kansaa merkittävissä tapauksissa,
joissa muutetaan oleellisilta osin joko Suomen geopoliittista asemaa
tai suomalaisten arkea. Näin mielestäni ei pitäisi
olla. Kansanäänestys on erinomainen työväline
myös meille edustuksellisen demokratian edustajille täällä tehdä parempaa
Suomea ja parempaa maailmanpolitiikkaa.
Toinen syy, minkä takia päädyin tekemään
tämän aloitteen kansanäänestyksestä Nato-jäsenyyden
suhteen, liittyy tekeillä olevaan turvallisuuspoliittiseen
selontekoon, jonka olemme ilmeisesti saamassa tähän
taloon noin kuukauden sisällä. Tästä selonteosta
julkisuuteen tihkuneet tiedot ovat kielineet, että oleellisia
muutoksia Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan ei olla tekemässä,
mutta oletan, että jonkin verran se kiivas keskustelu,
mikä Georgian kriisin akuutin vaiheen aikana täällä käytiin,
on saattanut vaikuttaa myös tämän ulko-
ja turvallisuuspoliittisen selonteon sisältöön.
Senpä tähden alun alkaen esitin, että tämä kansanäänestys
järjestettäisiin samassa yhteydessä kuin
eduskunta käsittelee ulko- ja turvallisuuspoliittista selontekoansa.
Nyt neljä kuukautta myöhemmin näyttää siltä,
että ehkäpä tuo esittämäni
ajankohta on vähän turhan aikainen. Olen ymmärtänyt,
että silloin olisi vasta muutama viikko eduskunnassa käsitelty
tätä ulko- ja turvallisuuspoliittista selontekoa.
Sinänsä tarve kansanäänestykselle
Nato-jäsenyydestä ei kuitenkaan ole poistunut.
Täytyy myöntää, että kesän
aikana mielestäni tämä aloite on tullut
aikaisempaakin ajankohtaisemmaksi ja tärkeämmäksi,
koska tässä viime keväänä valtioneuvosto
koki merkittävän muutoksen: erittäin
maltillisista linjauksistaan tunnettu ulkoministeri Kanerva vaihdettiin
ministeri Stubbiin, joka avoimesti flirttailee ja on flirttaillut
Naton kanssa ja tunnustanut intonsa Nato-jäsenyyteen. Oletan,
että se, että Stubb korvasi Kanervan, oli myös
osoitus siitä, että hallituksessa tasapaino Nato-asioissa
on jonkin verran ainakin muuttunut. Toinen syy tietysti oli akuutti
Georgian kriisi, jonka aikana mielestäni vähän
turhankin kärkkäästi käytettiin
siviilien hätää hyväksi tuputtamalla
Nato-käsityksiä pelastuksena tiettyihin diplomatian
epäonnistumisiin.
Vuosien ja vuosien aikana Suomen kansaa on mitattu Nato-halukkuudesta,
ja vuosien ja vuosien aikana päättäjistä osan
pettymykseksi kansa on ollut sitä mieltä, kansan
enemmistö, että Nato-jäsenyys ei ole
Suomen tie. Valitettavasti nämä mielipidetiedustelut
eivät selkeästikään ole vaikuttaneet
suomalaisen ulkopoliittisen tai turvallisuuspoliittisen kerman keskusteluihin,
vaan Nato-jäsenyys ja sotilaallinen liittoutuminen pulpahtavat
aika ajoin kansan tahdosta huolimatta keskustelun keskiöön.
Mielestäni demokraattisessa yhteiskunnassa vaikeat ja erittäin
kauaskantoisetkin asiat kuuluvat kansalaisille, etenkin silloin,
kun niillä muutetaan selkeästi Suomen asemaa tai
jopa suomalaisten arkea. Nämä asiat kuuluvat selvästi
kansalle, ja niistä asioista on puhuttava avoimesti mutta
niin, että etukäteen, jos poliittinen eliitti
on valmistautumassa tekemään jotakin päätöstä,
myös kansalla on oikeat välineet ja oikeat tiedot
muovata omaa käsitystänsä.
Paras tapa sekä tämän kansan tahdon
kysymiseen että kansan tietoisuuden muokkaamiseen on järjestää asiasta
kansanäänestys. Tämän takia päädyin
siis esittämään neuvoa-antavaa kansanäänestystä siltä varalta,
että jostain syystä meidän ulkopoliittinen
ja turvallisuuspoliittinen linjamme olisi tämän
selonteon myötä muuttumassa.
Kansanäänestyksiä on historian aikana
siis todellakin aliarvostettu Suomessa. Tietääkseni
ja muistaakseni vain kaksi kertaa suomalaiset ovat päässeet
kansanäänestämään,
toisen kerran siitä, avaako Alko ovensa, vuonna 1932, ja
toisen kerran EU-jäsenyydestä. Mielestäni
osasyy siihen, että suomalaiset kovin harvakseltaan tätä nykyä osallistuvat
edustuksellisen demokratian vaaleihin, saattaa olla myös
se, että kansa kokee, että tärkeistä asioista
harvoin myös heiltä vakavasti kysytään.
Senpä takia vetoan itseäni huomattavasti tunnetumman
ja itseäni huomattavasti kokeneemman kansanedustajan tokaisuun:
"Kyllä kansa tietää." Kyllä kansa
tässäkin tapauksessa tietää,
kansalta vaan pitää uskaltaa kysyä.
Merja Kyllönen /vas:
Herra puhemies! Sotilasliitto Naton jäsenyydestä käydään
säännönmukaista keskustelua ja suoritetaan
kissanhännänvetoa moneen suuntaan. Argumentointia
löytyy suuntaan jos toiseen, ja yhtä ainoaa totuutta
ei asiassa varmasti ole.
Suomen kansa on mielestäni täysin kykenevä osallistumaan
näin merkittävään asiaan kuin
suomalaisen sotilaallisen liittoutumisen tai liittoutumattomuuden
tilasta päättämiseen. Neuvoa-antavalla
kansanäänestyksellä pääsisi
kansan ääni todella kuuluviin ja spekulointi asian
ympärillä jäisi vähemmälle.
Kannatan lämpimästi edustajakollega Sirnön tekemää lakialoitetta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Monesti on puhuttu sitä, jotta meillä on
hyvä tämä edustuksellinen demokratia,
että se tietää kyllä. Kun pidetään
eduskuntavaalit, niin sitten kansanedustajat tekevät päätökset
kansan valtuuttamina. Mutta tässä on semmoinen
kysymys, joka on paljon isompi. On muitakin merkittäviä asioita,
joissa näkisin, jotta meidän pitäisi
uskaltaa myös eduskuntavaalien välillä kysyä kansalta
mielipidettä. Tässä Nato-kysymyksessä on
yksi sellainen, ja siinä mielessä olen kannattamassa
tätä ed. Sirnön tekemää lakialoitetta.
Oikeastaan tämä Georgian kriisi oli hyvä esimerkki
siitä, millä tavalla keskustelu Suomessa heräsi,
miten lähti pelottelu käyntiin siitä,
miten tässä käy, jos ollaan Natossa,
tai toisinpäin, jotta ei olla Natossa. Minusta se keskustelu
sinällään oli aiheellinen ja hyvä,
mutta se osoitti sen, jotta Suomihan on ollut oikealla tiellä.
Ei meidän tarvitse ketään pelätä,
ei tarvitse maalata uusia uhkakuvia, vaan lähteä siitä,
jotta ollaan puolueeton, sitoutumaton maa sotilaallisessa mielessä.
Taloudellisessa mielessä on sitouduttu tietysti EU:hun
päin ja se sidos on olemassa, mutta sotilaallinen liittoutuminen
on sitten toinen juttu, koska siinähän liittoudutaan
ikään kuin amerikkalaiseen kulttuuriin, kytkeydytään
semmoiseen mahtiin, joka kuitenkin sanellaan tuolta lännen markkinoilta
päin. Siinä mielessä on viisautta ollut,
että ei kumarreta eikä pyllistetä mihinkään suuntaan,
vaan seistään itsenäisenä, niin
kuin suomalaiset ovat pitkään seisoneet, ja uskalletaan
kysyä kansalta. Nimittäin minä väitän
sillä tavalla, että kyllä tätä eduskuntaa
ja hallitusta on helpompi manipuloida ja kääntää asioita,
mutta voi olla, että kansassa voi löytyä vielä joskus
viisautta, joka tulee sieltä syvistä riveistä,
ja he voivat olla sitä mieltä, jotta he haluavat
vaikuttaa.
Puhemies:
Pitäisi tulla korokkeelle jatkamaan!
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Muutama mielipide neuvoa-antavan kansanäänestyksen
mahdollisesta järjestämisestä Natoa koskien.
Tästä puhuttiin viime kaudella. Osa tykkää,
että pitäisi olla selkeä äänestys
eikä suinkaan edes neuvoa-antava äänestys,
ja jäsenyydestä on paljon taitettu täällä peistä,
mutta sanoisin kyllä, että useimmissa tilanteissa
aika puolihuolimattomalla tavalla. En ole kuullut kovinkaan paljon
hyviä puheenvuoroja sen suhteen, pitäisikö meidän
jostain tietyistä syistä liittyä vai eikö meidän
pitäisi jostain tietyistä syistä liittyä. Tässähän
ovat nämä kaksi puolta vastakkain.
Minä toivoisin, että tähän
voitaisiin poliittisissa piireissä paljon paremmin perehtyä johtuen siitä,
että nythän on kirjallista materiaalia tuotettu
meillä, vaikkapa suurlähettiläs Sierlan
raportti, ja muitakin ulkoministeriön raportteja on tullut
tästä asiasta tietoon. Poleemisella linjalla minusta
tämä iso, tärkeä meidän
puolustus- ja turvallisuuspolitiikkaamme liittyvä asia
ei kyllä ratkea. Näiden tietojen kautta, jos ajateltaisiin
ideaalimaailmaa, että kansalaisillekin voitaisiin sekä hyödyt
että haitat, sekä uhat että mahdollisuudet
ihan swot-tyyppisellä analyysillä vaikka esittää,
niin silloin tietenkin voisi ajatella ihan asiallisesti, että olisi
validi se äänestys, jonka silloin Suomen kansa
suorittaa. Tämähän on ihan selvästi
se hankaluus tässä kaikessa.
Kun näin ei voi kuitenkaan olla, niin minä olen ymmärtänyt
silloin niin, että eduskunta ja hallitus ovat Suomessa
sitä varten, että ne edustavat kansaa ja lukevat
näitä suurlähettiläs Sierlan
raportteja läpi, tutustuvat Naton historiaan, käyvät Naton
päämajassa, saavat tietoa sieltä ja täältä ja muodostavat
sen jälkeen lopullisen mielipiteensä. Näin
tämän kai pitäisi mennä.
Itse asiassa ed. Sirnölle melkein tekisi mieli tehdä kysymys,
minkä takia edustaja ei tehnyt tästä asiasta
keskustelualoitetta, joka toisella lailla olisi meidät
pistänyt täällä keskusteluun
tästä asiasta ja mahdollistanut sitten asialliset
puolesta- ja vastaan-puheenvuorot. Näillä pohjilla,
mitä on tässä lakialoitteen perusteluissa,
minä kyllä tätä vierastan, siis
en vastusta: Jos kaikki muut haluavat, niin sen kuin sitten annetaan
Suomen kansalle mahdollisuus kokeilla neuvoa-antavaa kansanäänestystä,
mutta minä en näe siitä paljonkaan olevan
hyötyä. Siinä on paljon suurempi mahdollisuus
olla haittoja.
Puhun näin sen takia, että koen Suomen nykyisen
kansan enemmistön mielipiteen johtuvan siitä,
että se heijastaa nykyisin vallassa olevan presidentin,
entisen ulkoministerin ja entisten vallassa olleiden puolueiden
sinänsä ihan selkeää ideologista
linjaa, joka on heijastunut Suomen kansaan. Mutta nyt meillä on
erilainen hallitus ja erilainen hallituspohja ja erilainen ideologia.
Jos se saataisiin valumaan oikealla tavalla eteenpäin,
niin silloin se kansa vastaisi toisinpäin. Silloin tietysti
kysymys on siitä, tekisikö ed. Sirnö silloin
tämmöisen aloitteen. Minä luulen, että siinä tapauksessa
ehkä ei tekisi. Tämän takia lähestykäämme
tätä tärkeää asiaa
vähän erilaisella tavalla.
Lopuksi sanon ehkä vaan sen, että Natohan
on aivan toinen kuin silloin 1940-luvun lopulla, jolloin se perustettiin.
Useimmat eivät kansainvälisesti enää halua
käyttää siitä nimitystä sotilasliitto,
vaan käytetään aivan muita, paljon rauhallisempia
termejä. Ne, jotka tietävät Naton toiminnan
operatiivisesta luonteesta, pystyvät myös kertomaan
hyviä esimerkkejä, miten maailmantilanne vaikkapa
entisen Jugoslavian alueella olisi aivan toinen, jos Natoa ei olisi
ollut siellä viime kädessä auttamassa
järjestyksen saamisessa. Hyvä, että keskustellaan,
mutta tämä keskustelutapa jää minusta
vähän ontoksi. Tässä ehkä tärkeimmät
mielipiteet.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä kansanäänestyskysymys
näyttää olevan suorastaan yleiseurooppalainen.
Kun taustani ehkä useat teistä tietävät,
että olen työskennellyt myös tämän
Nato-kysymyksen mielipidetutkimuksen äärellä varmaan
parikymmentä vuotta, ja kun ammattikirjallisuudessa on
myös pohdittu, mikä tällaisen kansanäänestyksen
vaikutus suhteessa mielipidetutkimuksiin on, on ehkä syytä todeta
muutama asia:
Ensinnäkin, edustuksellinen demokratia lähtee
siitä, että kansan valitsemilla henkilöillä on mahdollisuus
ja suorastaan velvollisuus paneutua monimutkaisiin syvällisiin
asioihin, analysoida ja tehdä niistä päätös
ja kantaa myös poliittinen vastuu, joka mitataan Suomessa
neljän vuoden välein. Nato-kysymyksestä on
mielenkiintoista verrata kahta kysymysasetelmaa. Kun jatkuvasti
trendinomaisesti on seurattu kannattajien määrää,
se on vaihdellut varsin suppealla toleranssilla. Tällä hetkellä muistaakseni
mielipidetutkimukset antavat noin 27 prosentin kannatuksen. Osa
ihmisistä tietysti ei halua ottaa kantaa eikä näe
siihen aihettakaan, mutta merkittävä osa ja enemmistö on
selkeästi Suomen liittymistä vastaan.
Sen sijaan on mielenkiintoista nähdä, että jos kysymysasettelussa,
joka myös kansanäänestysten kohdalla
on aina herättänyt laajaa keskustelua siitä,
mikä se kysymys pitäisi olla, kysymys on muotoiltu
suunnilleen siten, että jos Suomen poliittinen johto pitää viisaana
Natoon liittymistä, hyväksyttekö ratkaisun,
selkeä enemmistö suomalaisista hyväksyy
tämän kannan, joka tietysti on ristiriitainen
selkeän enemmistön kanssa, kun kysytään
suoraan, onko syytä olla Naton jäsen vai ei. Tämä tulkinta
tästä on se, että suomalaisessa yhteiskunnassa
ihmiset, äänestäjät, luottavat
kyllä poliittisen johdon harkintakykyyn ja myös
haluavat luovuttaa monimutkaisissa asioissa tämän
harkinnan ja velvollisuuden niille ihmisille, jotka tässä salissa
istuvat.
Vastikään Euroopan unionin niin sanottua perustuslakia
käsiteltiin kansanäänestyksessä Irlannissa.
Kun tulos oli sikäläisen hallituksen kannalta
toisenlainen kuin toivoivat eli kielteinen, tätä jälkipuintia
on käyty aika laajasti sikäläisessä alan
lehdistössä sekä myös, sanoisinko,
alan sisäpiireissä, miksi ihmiset äänestivät
ulkomailta arvioituna omaa irlantilaisen ihmisen etua vastaan. Kysymys
ei ilmeisesti ollut ainakaan kaikkien osalta siitä, mistä äänestettiin,
vaan tämä tilanne heijastui ja kohdistui yleensä silloiseen
ja sikäläiseen voimassa olleeseen hallitukseen.
Näistä syistä itse asiassa tällä hetkellä on
järkevää, että poliittisella
johdolla on selkeä näkemys siitä, mikä on
yleinen kansalaismielipide, mutta jos tämä mitataan
kansanäänestyksellä, erilaisten muuttuvien
tekijöiden huomioon ottaminen poliittisessa johdossa kyllä vaikeutuu
tuntuvasti. Täytyy olla todella leveät hartiat
sillä hallituksella, joka vastoin kansanäänestyksen
tulosta, vaikka ymmärtääkin, että kansa
tässä asiassa ei ole voinut harkita syvällisesti,
ryhtyy kansan enemmistön vastaisiin toimenpiteisiin, vaikka
se olisi kansan yleisen edun mukaista ilman muuta. Näistä syistä on
syytä pohtia, onko ylipäätänsä kansanäänestys
vain poliittisen vastuun pakoilua vai riittäisikö sittenkin
nykyaikainen mielipidetutkimus antamaan sen informaation, mikä yleinen
mielipide asiasta on, jolloin poliitikot kantavat asiallisesti vastuun
omista päätöksistään.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan jokunen päivä sitten
Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
Etyjin syyskokouksessa Torontossa tuli muutama ulkomaalainen kollega
kysymään, onko Suomen puolustuspoliittinen linja muuttunut,
onko Suomi liittymässä Natoon. Totesin hallitusohjelman
sisällön ja myös meidän viimeisen
voimassa olevan puolustus- ja turvallisuuspoliittisen selontekomme
sisällön ja kysyin, miksi tämä kysymys.
Minulle vastattiin, että siksi, kun Suomen ulkoministeri
on ottanut tällaisia kantoja; puhuttiin ministeri Stubbista.
Elikkä kun ministeri Stubb itse kertoo, että hänellä on
henkilökohtainen kanta, ja sitten hän on ulkoministeri,
niin tämä henkilökohtainen hattu ei sitten
ole ollut päässä niillä illallisilla
ja virallisissa tilaisuuksissa, missä hän on esittänyt
henkilökohtaista mielipidettään, ja tämä hänen
henkilökohtainen kantansa on sitten sekoittunut Suomen
kantaan. Kyllä minä olen sitä mieltä,
että silloin, kun ulkoministeri puhuu virallisissa tilaisuuksissa,
hän edustaa Suomen virallista kantaa ja sitä kautta
vahvistaa sitä yhteistä sanomaa, jonka me maailmalle
haluamme viedä. Sitten on ihan erikseen se, mitä puhutaan omien
kavereiden kanssa saunailloissa.
Eli sekaannus on syntynyt jo, ja mielestäni sekaannusta
lisää nyt sitten vielä tämä puolustusministeri
Jyri Häkämiehen puolustusselonteon runttaamiseen,
eduskunnan tahdon ylikävelyyn tähtäävä ajatus
siitä, että annettaisiin jatkossa pelkkä pääministerin
ilmoitus eli eduskuntaa ei kuultaisi enää tässä asiassa
niin kuin ennen. Kun ajatellaan, että kysymys on Suomen
kannalta niinkin merkittävästä asiasta
kuin puolustus- ja turvallisuuspolitiikasta, niin silloin kyllä tarvitaan
niin hallituksen kuin oppositionkin tahto sinne taakse, että ollaan
yksimielisiä asioista. Tätä taustaa vasten
ymmärrän erinomaisen hyvin, että tämä ilmapiiri
on ollut olemassa jo pitkään ja ed. Sirnön
huoli on ihan aiheellinen siitä, että jotain tarvitsisi
tehdä.
Aloitteen aikataulu on todella kiireinen, ja täytyy
sanoa, että olen itsekin joskus miettinyt, pitäisikö meidän
kaikkien mennä seuraavaan eduskuntavaaliin selkeästi
kertoen, mitä mieltä Natosta olemme. Mielestäni
pitää joka tapauksessa. Onko kansanäänestys
poissuljettu? Ei mielestäni ole. Sitä on käytetty
Suomessa erittäin vähän. Ed. Lehti täällä perusteli
hyvin syitäkin siihen. Täytyy sanoa, jos esimerkkejä ulkomailta
katsoo, että aika surkuhupaisa ja surullinen on tilanne, missä järjestetään
kansanäänestys ja sitten kansan tahtoa, jos iso
prosentti kansalaisista tuohon kansanäänestykseen
osallistuu, ei noudateta. Tulee vähän sellainen
olo, minkä ihmeen takia tällainen farssi piti
järjestää.
Lähdenkin siitä, että mikäli
tietty prosentti äänestää ja
kansan tahto on selvä, niin silloin se täytyy
kyllä hyvän eduskunnan ottaa huomioon. Sehän
kuitenkin kansaa edustaa täällä eduskunnassa.
Eli kansanäänestyksiä ei pidä pelätäkään. Tuntuu
välillä, että me emme niitä oikein
uskalla järjestää tässä talossa,
josko sitten kansalaiset olisivatkin eri mieltä, kun me
koemme, että me tiedämme täällä heidän
parhaansa paremmin.
Eli kaiken kaikkiaan ymmärrän ed. Sirnön syyn
tehdä tämä aloite. Mielestäni
kansanäänestys voidaan ilman muuta järjestää,
jos näin halutaan, hiukan väljemmällä aikataululla.
Yhtä hyvin mielestäni seuraava eduskuntavaali
kävisi kansanäänestyksen paikaksi. Toivonkin,
että jokainen vaaleissa ehdolla oleva ehdokas tästäkin asiasta
lausuu oman mielipiteensä, ja toivon, että meidän
hallituksemme tässä välissä pitäytyy niissä yhteisissä linjauksissa,
joita tämä eduskunta on tehnyt liittyen puolustus-
ja turvallisuuspolitiikkaan, eikä esitä virallisilla
foorumeilla, ovat ne sitten suurlähettiläsillalliset
tai muut puhetilaisuudet, joihin henkilö on kutsuttu ulkoministerinä,
Suomen yhteisen kannan vastaisia henkilökohtaisia näkemyksiä.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Karhun puheen jälkeen piti ihan
välttämättä tulla tänne
pönttöön, koska kaksi minuuttia ei taida
riittää siihen kommentointiin.
Ensinnäkin ed. Lehti teki erinomaisen selkeän analyysin
siitä, mitä on tapahtunut Natoa koskevissa mielipidetiedusteluissa
20 vuoden aikana. Ed. Karhu sanoi, että hän ymmärtää tämän
lakialoitteen, koska ilmapiiri on ollut jo pitkään
sen kaltainen, että tämmöinen aloite
täytyi tehdä. Minun piti ihan jäädä kuuntelemaan,
kuka on tehnyt, onko jossakin tehty päätös,
että Suomi liittyy Natoon, onko jossakin tehty selvitys
siitä, että meidän tulee liittyä Natoon,
että se on erinomainen asia. Sikäli mikäli
minä olen oikein lukenut tämän kansanedustajista
koostuvan ryhmän raportin, ei siinä kyllä minkäänlaisia
tämmöisiä johtopäätöksiä ollut.
Mistä ihmeestä te olette tämmöisen
johtopäätöksen saanut?
Toinen asia on, että minä itse henkilökohtaisesti
olen sitä mieltä, että pitäisi
liittyä Natoon, mutta se on ihan toinen asia kuin se, että jossakin olisi
nyt ihan peräkammarissa tai jossakin poliittisessa saunassa
tehty tämmöinen Nato-päätös, että nyt
just tällä hetkellä on saatava tämmöinen lakialoite
läpi, että kansanäänestys pitää järjestää Natosta.
Jos on jossakin tehty, niin hyvä on, mutta minä en
ainakaan tiedä, tietääkö entinen ulkoministeri?
Sitten olisin ottanut esille toisen asian, elikkä että ilmapiiri
on ollut jo pitkään tämmöinen Nato-myönteinen.
Minä vaan sanoisin, että meillä on 1970-luvusta
lähtien ollut suurin piirtein sama ulkopoliittinen järjestelmä,
ulkopoliittiset asenteet, ja ne ovat edelleenkin voimassa. Elikkä kuinka
monta vuosikymmentä siitä tulee, siitä ei nyt
tule monta kuukautta, mutta tässä tulee ainakin
neljä vuosikymmentä suurin piirtein, (Ed. Rossi:
Mitäs pahaa siinä on?) minkä perusteelle Suomen
ulkopolitiikka on rakentanut. (Ed. Rossi: Onko siinä jotain
pahaa?)
Muistaakseni joku edellisistä puhujista sanoi, että kansan
mielipide heijastaa ulkopoliittisen johdon ideologisia näkemyksiä.
Näin se todellakin on. Jos ulkopoliittinen johto ilmoittaa,
alkaa puhua, että Suomen olisi syytä tehdä toisenlaisia ulkopoliittisia
ratkaisuja, niin silloin Suomen kansa todennäköisesti
ymmärtää sen, ja jos tulisi kansanäänestys,
niin ehkä äänestäisikin sen
perusteella, koska Suomen kansa on johtajavaltaista kansaa, ainakin
ulkopolitiikassa. Meidät on opetettu siihen, että sinä kunnioitat
Paasikiven—Kekkosen linjaa ja sillä siisti ja
Koivisto vielä siihen perään ja ehkä Halonenkin
vielä siihen linjaan perään. (Ed. Lahtela:
Ai Nato-intoilijoita?) Toisin sanoen ... (Eduskunnasta: Ahtisaari!) — No,
Ahtisaari voitaisiin laittaa myös.
Mutta toisin sanoen, jos kansanäänestys on tämmöisestä asiasta
järjestettävä, niin ei sitä nyt lakialoitteen
perusteella tehdä, vaan se tehdään ihan
harkitusti ja jonkin päätöksen jälkeen
tai päätöksen takia. Mitään
päätöstä ei kyllä minun käsittääkseni
vielä ole, vai onko, ed. Sirnö?
Saara Karhu /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan vastauksena ed. Ukkolalle totean, että mielestäni
tuossa alussa kerroin aika selkeästi, minkälainen
ilmapiiri tuolla on ollut ja minkälainen kysymys itselleni
kansainvälisellä foorumilla esitettiin, ja silloin
ei ole ihan kotikutoinen se ilmapiiri. Silloin tietysti
voidaan miettiä, onko viesti levinnyt laajemmin. Jos sitten
rajataan tätä aikaa, niin todetaan, että uusi hallitus
tai pitäisikö vielä sanoa uusi ministeri, joka
on tuonut aika voimakkaasti henkilökohtaista kantaansa
virallisilla foorumeilla esiin, on kyllä tätä pakkaa
sekoittanut, ja täytyy sanoa, että kenties tässä on
nyt sitten sen mielipiteen muokkaus, jolla kansaan pyritään
vaikuttamaan, käynnissä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täytyy myöntää,
että yllätyin todella paljon, kun tämän
lakialoitteen hoksasin tänä päivänä olevan
esittelyssä. Nyt minä en ymmärrä vasemmistoliiton
porukan taktiikkaa ja strategiaa, en alkuunkaan, en pätkänkään
vertaa. (Ed. Asko-Seljavaara: Vaalitemppu!) Siis toisin sanoen Georgian
tapahtumien jälkeen te, nimenomaan teidän porukkanne,
tuotte tänne lakialoitteen, (Ed. Sirnö: Kesäkuussa
tehty!) jonka nimi on laki neuvoa-antavan kansanäänestyksen
järjestämisestä koskien Suomen liittymistä sotilasliitto
Naton jäseneksi. Arvoisa puhemies! Millä tavalla Tehtaankadun
instituutti lukee ja ymmärtää ja seuraa
teidän puuhianne? Siis toisin sanoen te olette sitä mieltä,
että on erinomaisen tarpeellista juuri nyt tsekata, pääsisimmeköhän
me sinne Natoon vai emme. Ja kun hallitus ei ole saanut aikaiseksi
sellaista hanketta, että olisi tehnyt aloitteen siitä,
että näin tehdään, niin te sitten
kiirehditte hallitusta tekemään tämän
ratkaisun.
Arvoisa puhemies! Esittelyssä oli kuitenkin yksi kohta,
joka oli erittäin mielenkiintoinen ja joka oli todella
ajassa. Se oli ed. Sirnön esittelypuheenvuoron se kohta,
missä te viittasitte Lissabonin sopimuksen käsittelyyn.
Siinä asiassa te olitte aivan oikeassa. Nimittäin
on olemassa tässä suhteessa aivan samaan johtopäätöksen
tullut henkilö poliittisessa eurooppalaisessa kentässä, se
on Ranskan presidentti Nicolas Sarkozy. Hän päätyi
nyt, kun on Ranskan puheenjohtajuus menossa EU:n piirissä,
ilmaisemaan kantansa, että itse asiassa jossakin on mennyt
pieleen EU:lla itsellään siinä, että ei
ole kerta kaikkiaan myyty kansalle, Euroopan unionin kansalaisille,
EU:ta niin, että se tuntisi sen omakseen. Sen myymisen
eräs keskeinen instituutio ovat neuvoa-antavat kansanäänestykset
ja niitten kanssa toimiminen, sitä mahdollisuutta EU ei
käyttänyt yleisesti ja se oli virhe ja nyt tiedetään
sen tulos, elikkä Lissabonin sopimus on jumissa kuin vänskän ruuna.
Muutoin olen sitä mieltä, että neuvoa-antava kansanäänestys
on ihan järkevä instrumentti käytettäväksi
eräissä oikein suurissa asioissa. Mutta se on
prosessin tulos. Siinä prosessissa pitää toimia
siinä ajassa sellaisilla pelisäännöillä,
jotka palvelevat oikealla tavalla sitä tavoitetta, sitä kansan
mielipidettä silloin, kun se on syvällisen debatin
jälkeen mitattavissa. Elikkä toisin sanoen en
kannata tällaista aloitetta.
Minna Sirnö /vas(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Ed. Pulliaiselle tiedoksi: Jos hän katsoo
sen päivämäärän, niin
hän huomaa, että päivämäärä on
kesäkuulta. Tätä aloitetta on tahallisesti
viivytetty kolme viikkoa juuri sen takia, että on saatu
etäisyyttä Georgian tapahtumista, tämä ei
ole suinkaan siihen liittyvä asia. Aikataulujen suhteen
totesin tuossa alussa, että tämä aloite kumpuaa
paitsi siitä epäonnistumisesta Lissabonin sopimuksen
suhteen siinä suhteessa, että emme uskaltaneet
kysyä kansalta mielipidettä, myös toisaalta
nyt eduskuntaan tulossa olevasta turpo-selonteosta. Kesäkuussa,
ehkäpä onneksi, en pystynyt ennustamaan tätä jättäessäni,
että Georgiassa voi tapahtua jotakin.
Ed. Pulliainen, tässä kohdassa minä yhdyn kyllä viralliseen
Suomenkin linjaan, että tämä on Suomen
itsensä itsenäisesti tekemä päätös.
Minä tai muut kansanedustajat emme juokse Tehtaankadulta
kysymään tällaisista asioista.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ette varmasti kysele, minä siihen
uskon täydellisesti. Se oli rehellinen ilmoitus. Mutta
Tehtaankatu lukee pyynnöistä huolimatta.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Ehkä sitten Tehtaankadun suuntaan voi todeta
sen, että lakialoitehan lähtee tästä,
että kansa kertoo hallituksellenne, ed. Pulliainen, mitä mieltä se
on Nato-jäsenyydestä. Kun täällä aikaisemmin
ed. Lehti sanoi, että mielipidetiedustelut ikään
kuin tekisivät saman asian, voisi myös ajatella,
että tuo logiikkahan olisi se, että mitä turhaan
pidetään vaaleja, mennään mielipidetiedustelujen
mukaan ja koostetaan valtuustot ja eduskunnat niiden mukaan. Kuitenkaan
ei esimerkiksi meidän ryhmämme, ed. Pulliainen,
saisi sitten samaa kokoonpanoa niiden tiedustelujen mukaan, se olisi toinen
kuin vaalitulos, ja samoin teidän ryhmänne. Mielipidetiedustelut
ovat vähän eri asia kuin lopullinen vaalitulos,
tähän saakka ainakin ovat olleet. Näin
ollen kyllä tällainen kysyminen on paikallaan.
Ehkä kysymiselle on siinäkin kohdassa enemmän
tilaa ja paikkaa ja syytä, koska todella hallituksen linjaus
on selvästi ainakin ministereiden puheiden mukaan Nato-myönteisempi
kuin tähänastisten hallitusten. Ulkoministeriön
johto eli ulkoministeri kertoo mielipiteen "Natoon olisi liityttävä"
ja sitten toteaa myöhemmin, kun asiaa ihmetellään,
että se on hänen henkilökohtainen mielipiteensä.
Niin kuin täällä todettiin ed. Karhun
puheenvuorossa, Kanadan suunnasta kansainvälisesti tämä asia
on noteerattu. Nämä brändit syntyvät
hyvin helposti, ja niihin ei mitään lautakuntaa
tarvita. Näin ne syntyvät ja syntyvät myös
Kauhajoen tapahtumien jäljiltä.
Mutta tähän lakialoitteen allekirjoittamiseen totean,
koska olen siihen ryhtynyt, että omalta puoleltani kysymyksessä on
kansan vastaus kysyttäessä tätä asiaa.
Mielestäni on myös hyvä, että vastaus
voidaan antaa ennen kuin hallitus päättää jostakin
erityisestä syystä kysyä sitä. Kyllä tämän
aikataulun, mitä tässä esitetään,
sisällä on varsin perusteltua esittää tämä kysymys eikä niin,
että joskus, kun ehkä nykyhallituksenkin aikana
ajatellaan, että sieltä tulee oikea vastaus, sitten
kysytään. Voidaan kysyä välittömästikin.
Tanja Karpela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kansanäänestys voi
toimia joissakin suurissa asioissa erittäin hyvänä instrumenttina, mutta
en näe mitään syytä, miksi tällä hetkellä pitäisi
kansanäänestys suorittaa Nato-jäsenyydestä.
Mitään sellaista linjamuutosta ei ole tapahtunut.
Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikka edelleen linjataan ulko-
ja turvallisuuspoliittisessa selonteossa. Niin me teemme nytkin,
ja avoimia kysymyksiä siinä ei ole tälläkään
hetkellä olemassa.
Hieman kalskahti korvaani, oliko se ed. Lahtelan kommentti,
että meille jostakin päin sanellaan, mitä meidän
tulisi tehdä Naton suhteen. Minusta se on hieman outo kommentti,
koska Suomihan osallistuu jo nyt kriisinhallintaoperaatioihin, Nato-yhteistyöhön.
Me siis kannamme vastuuta jo nyt Nato-yhteistyön muodossa,
mutta emme pääse osallistumaan päätöksentekoon. Mielestäni
nämä ovat sellaisia asioita, joita meidän
tulisi avoimesti pohtia ja linjata tulevassa ulko- ja turvallisuuspoliittisessa
selonteossa.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kollegat! Edellinen edustaja sanoi, ettei
näe mitään syytä äänestämiseen
tässä mielessä. No, ei kai nyt tällä hetkellä mitään
syytä olekaan, en minä ainakaan ole kuullut ja
luulisi. Mutta sitten, jos tulee tämmöinen paikka,
niin sitten, kun se syy on, niin olen kyllä sitä mieltä,
että tämmöisessä asiassa, jos
missä, kansan ääntä pitää kuunnella.
Tässä edellisessä keskustelussa tavallaan
juuri hämäännytettiin tiedotusvälineitä ja
ilmeisesti muitakin tahoja sillä, että hallituksen
edustajat korostivat koko ajan, että eduskunta päättää tämän,
että ollaan. Onneksi meidän tiedotusvälineet
ovat nähneet tässä, kun Natokin on eräänlainen
purkautumispaikka ja selvästi aggression ja väkivallan
ja muitten omaisuuksien suojajuttujen kompleksisuusjuttu — kun
on vaadittu kerta kokonaisvaltaista puhetta, niin otan tämän
puheeksi tässä näin — niin syyllistettiin
koko eduskunta siitä, että hallitus ei ole toiminut
Jokelan jälkeen.
Todellisuudessa Rkp, vihreät, keskusta ja kokoomus
enemmistönä päättävät
sen ja ovat siis vitkastelleet ja estäneet kaiken lainsäädännön
tällä alueella, jolloin tulen Nato-kysymykseen,
koska kyse on aseista, nuorison kasvatuksesta ja kiusaamisesta armeijassa
ja muualla. Kun Nato kytketään tähän
juttuun, että ketä sitten Nato, kenen asiaa ajaisi,
niin minä näen tuon äsköisen
kysymyksen yhteydessä sen, että minkä takia
pääministeriä myöten tai valtiovarainministeri
Kataista, joka määrää omia joukkojaan,
myöten ei ollut kiinnostuttu Jokelasta. Siitä on
niin paljon myös lukea sitä juttua, että kyse
on koulukiusaamisesta, innovatiivisuudesta ja luovuudesta, ja kiusaajat
ovat olleet justiin tätä, voisiko sanoa, Nato-intoilijoitten,
Nato-sukujen, Nato-puolueiden varmaan jälkeläisiä.
Väitän, että se syy, minkä takia
kokonaisvaltaista keskustelua ei päästetä edes
kyselytunnilla alkamaan tästä asiasta, johtuu
siitä, että se on valinta, että loppujen
lopuksi nämä vahingot sitten, mitä tapahtuu
tällä lailla aseitten kanssa, niin nekin ovat
eräänlainen kyyninen poliittinen valinta sille,
että kun ollaan sillä linjalla, että kun
koulukiusaajissa itsessään ja niissä porukoissa,
tässä uudessa urheilullisessa meiningissä,
kun on rikastuttu, on sitä porukkaa, joka rikkoo niitä,
joita tällä hetkellä peräänkuulutetaan — meillä tulevaisuusvaliokunnassakin
on innovatiivisia, luovia, herkkiä ihmisiä — niin
siitä ei keskustella. Se on justiin se juttu, eikä sallita
keskustelua. Siihen voi vihjailla, jos on puhemiehen tasoinen imago
lehdistössä, jos näin voisi kärjistää,
tai mediassa, kärjistetysti sanoen, mutta siihen asiaan
itseensä ei voi tässä yhteiskunnassa
porautua.
Tähän Nato-juttuun pitäisi todella
sitten porautua, että mikä, niin kuin päätoimittaja
Apunen Aamulehdessä sanoi, että tässä edellisessä asiassa
hallitus on toiminut ei ainoastaan välinpitämättömästi
vaan tyhmästi, niin mikä ajaa tähän tyhmyyteen.
Mikä pakottaa Suomen diplomaattiselta maineeltaan, pitkältä perinteeltään
loistavan, presidenttienkin sieltä kokoomuksesta tai keskustasta
tai mistä maalaisliitosta visioista lähtien yhtäkkiä hyppäämään
tämmöiseen nuoreen bisnesjuppi- niin kuin intoiluun
mukaan, että kun on vähän tienattu, niin
sitten täytyy suojella niin kuin jollakin hemputin koneistolla
omaisuutta? Siis sehän on oikeastaan aika lapsellisen äkkiä tullut,
tämmöinen pinnallinen Nato-intoilu tähän maahan.
Sen takiakin, aivan kuin kansa tiesi tuossa tapauksessa, mistä taas
on puhuttu, ihmiset soitti netistä, nuoret, lapset tekivät
just sen, mitä on toivottu, mitä päättäjät
ovat toivoneet ja mitä me kasvattajat, psykologian ja muut
asiantuntijat, jotka siis niin kuin yleensä saavat kyselytunnilla niin
kuin asiantuntijat kyselyvuoron, mutta kun me olemme tätä toitotettu
ja kansa toimii niin, niin sitten päättäjät
ja viranomaiset eivät teekään niin. Eli
kansa tiesi tämänkin ja kaikki hautakynttilät.
Samalla lailla kansa tietää, mihin me tarvitsemme
loppujen lopuksi Natoa, ja kuka todellisuudessa sitä kaipaa,
ja minkälaiseen bisnekseen, ja minkälaiseen vääränlaiseen
turvallisuudentunteeseen.
Presidenttimme on sanonut, että Venäjä,
jota varten tässä nyt sitten aina tätä hommaa
tehdään, on posttraumaattisessa tilassa. Hänhän
käytti myös sitten sitä, että myös
Baltian maat ovat posttraumaattisessa tilassa, mutta minä olen
sanonut, eihän Venäjä ole mihinkään
posttraumaattiseen tilaan mennä, kun trauma on ollut koko ajan
päällä. Trauma tarkoittaa Kreikassa haavaa. Kun
se ei parane, siihen tulee rupea ja vähän semmoista
visvaa päälle eikä se haava oikein parane
ja sitten siitä tulee kompleksi tai se myrkyttää veren
ja sitten siitä tulee lopulta henkisellä tasolla
skitsofrenia. Ja sitten, kun meidän pitäisi tämmöistä valtiota
vastaan suojautua Natolla, niin minä väitän,
että silloin me heittäisimme hukkaan uskomaton
kirjallinen, kultturellinen ja diplomaattinen perinne, jolla me
olemme pärjänneet tavallaan myös omaan
luonteeseemme liittyvän erinomaisen valtion kanssa. Eli
ilman muuta kansanäänestys, hyvä idea.
Puhemies:
Ed. Virtanen, sanoitteko, että kyselytunnilla ei sallittu
keskustelua?
No, ei oikein tuntunut, niin kuin ... Sanotaan, että asiantuntijat
...
Puhemies:
Nyt joudun huomauttamaan teitä kyllä siitä,
että koko kyselytunti keskusteltiin täällä.
Kun lähinnä hallitus puolusteli tekosiaan,
niin ei se ihan keskustelua herättänyt ... Tämä on
ainoastaan kansan ...
Puhemies:
Täällä oli runsaasti, kymmeniä kysymyksiä. — Siirrytään
puhujalistaan. Ed. Lahtela.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ilmeisesti 2 minuuttia ei ihan riitä,
niin käyn muutaman ajatuksen läpi korokkeelta.
Joskus, taisi olla Neuvostoliiton aikaan, kun sanottiin, jotta
tietoinen etujoukko hallitsee, siis kansa oli jotain muuta. Tässä pitää kysyä vähän
siltä pohjalta,
että Suomessakin ilmeisesti, kun torjutaan kansanäänestykset,
sanotaan näin päin, siihen sisältyy ajatus
tietoisesta etujoukosta, joka tietää enemmän.
Se tietää kansan edestä tehdä sitten
niitä ratkaisuita. Sen takia minusta tämä keskustelu
on ollut aika hyvää. On ollut mielenkiintoista
kuunnella näitä eri versioita ja näkemyksiä siitä,
jotta miksei kansanäänestystä voisi järjestää.
Sitten tähän itse kysymykseen. En näe
sitä sillä tavalla niin kuin tässä aloitteessa
on, jotta pitäisi 30.11.2008 järjestää kansanäänestys
tästä. Näen tämän kysymyksen
sillä tavalla, jotta jos tämä Nato-asia
tulee Suomessa ratkaistavaksi, silloin pitää uskaltaa
myös kysyä kansalta, mitä mieltä kansa
tästä on. Ei siinä ole mitään
häpeämistä. Ei voi sanoa, jotta ei osata
selittää niitä hyötyjä ja
haittoja, koska kyse on myös siitä, jotta siinä on
hyvin paljon mielipiteestä, tunteesta kyse.
Niinkin päin voi tässä kysyä,
kun on monesti sanottu "vastakkainasettelun aika on ohi", se ei sovi
tähän päivään. Tässähän
luodaan uutta valtapiiriä, uutta vastakkainasettelua, jos
liitytään sotilasliittoon. Se on turha väittää kenenkään
tässäkään salissa, jotta Nato
ei olisi sotilasliitto. Sitten, kun se heittää aseet
nurkkaan ja tekee aseistariisunnan omissa porukoissaan, se ei ole
sotilasliitto. Mutta kyllä sen hyvän taakse, mitä täällä on
sanottu, kätkeytyy hyvin kylmä sotilaallinen ajattelu,
vastakkainasettelu, etupiiriajattelu. Siinä mielessä ne
puheet siitä, jotta tässä joku semmoinen
rauhankyyhkyjuttu on vaan menossa, ja miten tekee Nato hyvää,
on jotain muuta. Kyllä ne periaatteet, mitkä Natossa
on, ovat ihan muita.
Mitä tämä Suomen osalta tarkoittaa?
Eikö Suomi ole kuitenkin pärjännyt aika
hyvin tässä liittoutumattomuusajattelussa? Tosin
tässä on jo käynyt niin kuin ed. Karpela
jotain mainitsi, jotta meillä on jo sitoumuksia Naton suuntaan.
Tällä hetkellä Suomi ei voi kilpailuttaa
rehellisesti edes Puolustusvoimien asehankintoja, koska ne on tehtävä Nato-yhteensopiviksi,
mikä on kirjattu budjettikirjaan. Nyt en ole lukenut, onko
tuossa kirjassa, mutta jo ajat sitten on luotu se periaate, josta
täällä eduskunnassakin äänestettiin.
Itse esitin, jotta tämmöistä ei pitäisi
hyväksyä, koska sehän on täysin
järjetön juttu. Miksei itsenäinen maa
voisi tehdä hankintojaan itsenäisesti, jos saa edullisemmin
jostakin jotain Puolustusvoimien tuotteita?
Nyt meidän pitää tyytyä siihen,
miten Nato on katsonut, jotta nuo ovat parempia, ja ne pitää ottaa
sitten sillä hinnalla. Ei voi kilpailuttaa, koska Nato-yhteensopivuus
taataan sillä, jotta se on Nato valinnut tämän,
jolloin me olemme jo aika pitkälle menneet siihen kelkkaan.
Sen takia näen, jotta enää syvempään,
pitemmälle ei pitäisi mennä. Kyllä suomalaiselle
sotilaalle pitää vielä kelvata tavalliset
villasukat, jottei tarvitse Nato-villasukkia käyttää tuolla.
Ed. Lehti käytti tässä sanontaa,
jotta "kansanäänestys on poliittisen vastuun pakoilua".
No, sekin on mielipide ja niinkin voi sanoa, mutta tässä voisi
kääntää sen niinpäin,
jotta poliittiset vastuunkantajat eivät uskalla antaa kansalle
asioita päätettäväksi, kun ne
voivat olla jotain toistakin mieltä. Sen takia kyllä demokratian
pitää uskaltaa kehittyä Suomessakin niin
pitkälle, jotta voi olla, että kansa on eri mieltä.
Silloin meidän pitäisi ymmärtää se,
jotta meillä pitää olla se joustavuus
siinä, jotta jos suoritetaan kansanäänestys
ja enemmistö on sitä mieltä mitä on,
niin silloin eduskunnan pitää myös sen äänestyksen
perusteella sen kansan tahtoa noudattaa eikä tehdä niin
kuin jossakin tuolla Pohjois-Karjalassa suoritettiin niitä kuntaliitostiedusteluja,
äänestyksiä,
niin saattoi olla reipas enemmistö, taisi olla muuten Pohjanmaallakin joku
tapaus, reipas enemmistö, jotta ei kuntaliitosta, mutta
sitten se valistunut etujoukko teki päätöksen,
että kyllä se vaan kuntaliitos tuli sinne. Sitä ei
pidä järjestää, jos ei ole tarkoitus
noudattaa. Sen takia kannatan tätä aloitetta ehdottomasti,
mutta en sillä tavalla, että nyt tämän
vuoden puolella tarvitsisi järjestää,
vaan se pitää järjestää sitten,
kun hallitus aikoo tuoda semmoisen esityksen tänne eduskuntaan,
että Suomen on liityttävä Natoon.
Markku Rossi /kesk:
Herra puhemies! Tämä lakialoite itse asiassa
on aloite mielipidetiedustelusta. En tiedä, onko jäänyt
sitten huomaamatta, että lehdistö, media, tekee
myös liittoutumisen suhteen jatkuvasti mielipidetiedustelua,
kartoitusta. Siinä mielessä tämä lakialoite
ei ole ollenkaan paikallaan. On syytä todeta, että Suomen
ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa johdetaan erittäin määrätietoisesti,
johdonmukaisesti ja hallitusti. Tämä johtaminen
ei ole Rajamäen rykmentin johtamista. Kun tasavallan presidentti,
hallitus, valtioneuvosto kokonaisuudessaan ja eduskunta tekee esityksensä mahdollisesta
sotilaallisesta liittoutumisesta, sen yhteydessä on paikallaan kansanäänestyksen
järjestäminen, mutta ei näin, että lakialoitteen
myötä kysytään ikään
kuin mielipidetiedusteluna etukäteen, ollako vai eikö olla.
Sotilaallisen liittoutumisen merkitys on siinä, että kansakunta
on tuon ratkaisun takana. Näin oli myös Euroopan
unionin jäsenyys -kansanäänestyksessä,
ja se jäsenyys sai sen oikeutuksensa tuon kansanäänestyksen
pohjalta. Jos Suomen puolustusvoimia ei tue kansakunta, niin meillä ei ole
meidän nykyiseen järjestelmäämme
pohjaavaa puolustusjärjestelmää. Sen
vuoksi sanon myös, että nämä ulko-
ja turvallisuuspoliittiset selonteot ovat olleet erittäin
hyviä, ja niitä tulee jatkaakin, vaikka päinvastoin
muitakin mielipiteitä on esitetty, koska näillä luodaan
pitkällä tähtäimellä Suomen
ulkopolitiikalle, turvallisuuspolitiikalle pohja, ja sitä kautta
myös meidän armeija pystyy järjestämään
omat asiansa kuntoon. Siinä mielessä tälle
aloitteelle ei kannata toivoa pitkää ikää.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Ensiksi haluan kiittää edustajakollegoita
hyvistä puheista. Pelkäsin, että tämän
viikon tapahtumat olisivat mahdollisesti hillinneet kollegoiden
halua jo puhua jostakin vähän maallisemmasta,
kuten Nato-jäsenyydestä ja siihen liittyvästä kansanäänestyksestä.
Ed. Rossin toiveeseen en tietenkään yhdy koskien
tämän aloitteen lyhytikäisyyttä.
Itse toivon sen pitkäikäisyyttä. Tästä aikataulusta,
miksi tähän on määritelty marraskuu,
siihen on kaksi perustetta: lakitekninen eli olen ymmärtänyt,
että tähän pykälään
pitää tarkkarajaisesti ilmoittaa, milloin tämä on
tarkoitus järjestää. Myönnän, että kesäkuussa
kuvittelin, että ulko- ja turvallisuuspoliittinen selonteko
olisi ollut jo tässä vaiheessa meidän
käsiteltävänämme, niin kuin
se alkuperäinen aikataulu oli, mutta olen tietoinen neljä kuukautta
myöhemmin, että se on vasta tulossa meille mahdollisesti
kuukauden päästä. Eli siinä mielessä yhdyn
tähän kritiikkiin päivämäärän
suhteen.
Ed. Lahtelan tulkinta siitä, että toivoisi
kuitenkin, että tämä aloite pysyy hengissä niin
kauan kuin, ja jos mahdollisesti, tähän taloon
hallitus on tekemässä esitystä mahdollisesta
Nato-jäsenyydestä. Miksi tämä aloite
on siis tehty? Kertaan vielä kerran, varsinkin ed. Rossille,
joka ei ollut paikalla kuuntelemassa puheenvuoroani. Tämä on
ennakointia, tämä on tietoisesti otettu ennakointi.
Halutaan tällä aloitteella rauhoittaa sitä keskustelua,
joka näyttää päivä toisensa
jälkeen vellovan poliittisen kerman keskuudessa siitä huolimatta,
sanovat nämä ed. Rossin ihailemat mielipidetutkimukset
mitä tahansa, sillä nämä mielipidetutkimukset
ovat osoittaneet jo pitkään, käytännössä koko
sen ajan, kun suomalaisilta on kysytty Nato-jäsenyydestä,
että suomalaiset eivät halua Nato-jäsenyyttä.
Silti toistuvasti tähän saliin ihan korkeatasoisilta
tahoilta, poliittisilta tahoilta, tuodaan heittoja Nato-jäsenyydestä.
Se ero mielestäni mielipidekyselyn ja kansanäänestyksen
suhteen on se, että ainakin nyt tähän asti
on näyttänyt, että mielipidetiedustelut
eivät todellakaan kerro hallituksellemme yhtään
mitään. Eivät ainakaan meidän
ulkoministeri Stubbille, joka — kuten täällä ed.
Karhu aivan oivallisesti totesi — esiintyy maailmalla ilmeisesti omana
persoonanaan, mutta kansainväliset yhteisöt tulkitsevat,
että hän edustaa Suomen kantaa liputtaessaan Suomen
Nato-jäsenyyden puolesta. Kansanäänestys
on myös tapa levittää tietoa ja tietoisuutta
kansan pariin.
Syvästi kunnioittamani ed. Akaan-Penttilä piti erittäin
hyvän puheenvuoron siitä, että politiikan tasolla
argumentit puolesta ja vastaan ovat kohtuullisen heikkoja olleet.
Ne ovat enemmän tämmöisiä tunneperäisiä kuohuja,
emmekä ole luoneet tarpeeksi vakavasti otettavaa keskustelua Nato-jäsenyydestä millään
areenalla. Mielestäni esimerkiksi eduskunta kokonaisuudessaan
ei ehkä ole nähnyt sitä vaivaa, että olisi
käynyt vakavan keskustelun ylipäätänsä Suomen
liittoutumisesta muuten kuin näiden selontekojen yhteydessä,
jolloin se on osana vain jotakin muuta kokonaisuutta.
Ed. Akaan-Penttilä siis piti erittäin hyvän
puheenvuoron tästä meidän poliitikkojen
tarpeesta perehtyä ja argumentoida paremmin puolesta ja vastaan
kantojamme, mutta sitten hän päätti tähän
samaan, mihin ed. Rossikin totesi, että "kansa on kuin
Rajamäen rykmentti". Minun mielestäni se on suurta
kansan tahdon ja kansan tietämyksen halveeraamista. Kansa
tietää todennäköisesti hyvin
paljon paremmin kuin me, sillä mehän emme olisi
muuten täällä. Me olemme kansan valitsemia.
Mielestäni kansalla ei ehkä ole yhtä mielipidettä,
mutta kansalaisilla on hyvin varmoja ja vahvoja mielipiteitä siitä,
minkälaisessa Suomessa, minkälaisessa maailmassa
he haluavat elää tulevaisuudessa. Sen takia mielestäni
edelleenkin täällä esitetyt argumentit
kansanäänestystä vastaan hyvin pitkälti
kumpuavat — ed. Pulliaista lukuun ottamatta — siitä ajatuksesta,
että kansa voi olla väärässä.
Kansa ei ole väärässä. Meidän
tulkintamme kansan tahdosta voivat olla vääriä tai
oikeita.
Mutta ainakin itse olen ollut koko poliittisen urani ja ehkä vähän
enemmänkin selkeästi sotilasliittoihin liittymistä vastaan.
Se on minun henkilökohtainen mielipiteeni. Minä uskon
ja oletan, että se on myös sama mielipide, jonka
jaan Suomen kansan enemmistön kanssa. Mutta minulla on
rohkeutta myös kysyä sitä kansalta ja
ottaa vaarin tästä. Itse edustin Suomen EU-jäsenyyskansanäänestyksessä sitä kantaa,
joka vastusti Suomen EU-jäsenyyttä. Mutta mielestäni se,
että suomalaisten niukka enemmistö oli EU-jäsenyyden
kannalla, antoi minulle poliittisesti perustan toimia yhteisössä,
jossa hyväksytään se tosiasia, että EU
on olemassa ja Suomi on EU:n jäsen. Muistuttaisin, että muun
muassa ennen EU-jäsenyyttä ei ollut eduskunnan
tahtotilaa, sitä ennen ei ollut hallituksen varsinaista
tahtotilaa, kansalta aidosti kysyttiin etukäteen, niin
kuin tässäkin minun aloitteessani on tarkoitus
kysyä etukäteen kansalta tahtotilaa. Eduskunta
teki päätöksensä vasta kansanäänestyksen
jälkeen, ja oliko niin, että osa puolueista oli
sitoutunut etukäteen, vaikka kyseessä oli neuvoa-antava
kansanäänestys. Osa puolueista oli sitoutunut
etukäteen sen kansanäänestyksen tulokseen,
vaikka välttämättä se tulos
ei ollut sellainen kuin osa eduskuntapuolueista olisi halunnut sen
olevan.
Arvoisa puhemies! Täällä siis pidettiin
todella hyviä puheenvuoroja, ja toivon, että tämä keskustelu
jatkuu. Toivon, että vaikka se päivämäärä onneton
nyt tässä lakialoitteessa onkin hivenen ehkä kiireinen
ja ulko- ja turvallisuuspoliittisen selonteon kannalta väärin
ajoitettu, niin tästä huolimatta toivon, että tämä lakialoitteeni
idea on siinä, että kansalta on kysyttävä niin
suurissa asioissa kuin Lissabonin sopimuksen hyväksyminen
tai Suomen liittyminen sotilaalliseen liittoutumaan. Mielestäni
kansa ansaitsee sen arvostuksen, että he, kansalaiset,
todellakin tietävät, mitä ovat tekemässä,
ja mielestäni me kansanedustajina kunnioitamme kansalaisten
tietämystä ja tahtotilaa.
__________
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
__________
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin haluan todeta ed.
Sirnölle sen, että kun jäsenyyttä Euroopan
unioniin haettiin, niin sehän valmisteltiin tietystikin
hallituksen toimesta ja tuon hakemuksen jälkeen järjestettiin kansanäänestys.
Eduskunta sitten sen kansanäänestyksen tuloksen
pohjalta teki oman äänestysratkaisunsa. Itsekin
sitouduin tuohon kansanäänestyksen tulokseen.
Ja on ilman muuta selvää, että samalla
lailla toimitaan silloin, kun on kyseessä joku muu kansanäänestys,
totta kai se pitää valmistella ensin. Ei sitä voi
kysyä ihan, että no, mitäpä mieltä mahdollisesti
olisitte. Vastauksien pitää olla selkeitä.
Mutta, herra puhemies, kyllä hallituksella on ihan
täysin selkeä kanta meidän turvallisuuspolitiikkaamme:
Matti Vanhasen toinen hallitus ei tule jättämään
sotilaallisen liittoutumisen osalta esitystä. Keskustalla
on myös selkeä puoluekokouksen päätös
siitä, että se vaatii kansanäänestyksen.
Itsekin kannatan kansanäänestystä, mutta
en niin, että se kulkee näin lakiehdotuksen pohjalta — jossa
varmaan teknisestikin on toivomisen varaa, kuten aloitteentekijäkin
on itse kertonut — ei se näin voi mennä,
vaan sen täytyy kulkea juuri samalla lailla valmistelun
pohjalta. Tätä tarkoitan sillä, kun sanoin,
että tämä ei ole Rajamäen rykmentti.
Sen täytyy kulkea hallitusti, valmistellusti, ja kunnioitan
kansan tahtoa, kuten olen tehnyt. Se kansan tahdon kunnioittaminen
maksoi minulle eduskuntapaikan vuonna 1995. Silti olen sitä mieltä,
että tein sen ratkaisun oikein, vaikka unionista sinänsä voidaan
olla montaa mieltä.
Mitä sitten, arvoisa puhemies, tulee tähän
sotilaalliseen liittoutumiseen, josta nyt eräät
puhujat ovat keskustelleet tämän keskustelun aikana, vaikkei
se aiheeseen kuulukaan, niin ymmärrän, että itse
asiassa aloitteentekijän todellinen tarkoitus on nostaa
esille sotilaallinen liittoutuminen keskusteluun aikana, jolloin
on monenlaisia mielipiteitä ja, kuten ed. Sirnö sanoitte,
hallituksenkin taholta on tullut kaikenlaisia heittoja. Poliittinen
foorumihan eduskunta tietysti on, ja hyvä niin. Itse olen
ollut kaiken aikaa meidän oman puolustuksemme nykyisen
järjestelmän kannalla, yleiseen asevelvollisuuteen
pohjautuvan järjestelmän kannalla, ja niin, että koko
maata puolustetaan. Siihen sisältyy oma toimiva armeija. Siksi
minä olen määrätietoisesti tehnyt
työtä myös sen eteen, että meidän
armeijamme määrärahat säilytetään,
päinvastoin kuin vasemmistoliiton ryhmä, joka
on ollut joka vuosi esittämässä meidän
armeijamme määrärahojen alentamista. Ei
ole johdonmukaista, jos määrärahoja alennetaan
ja yhtä aikaa sanotaan, että ei voi liittoutua. Mielestäni
minä olen johdonmukainen. En kannata liittoutumista, mutta
kannatan vahvaa armeijaa. Siinä on ihan tietty ero. Eli
voi kysyäkin, miksikä te sitten toimitte noin.
Miksi pitää olla heikko armeija eikä pidä liittoutua?
Onko se johdonmukaista, ed. Sirnö? Tässä suhteessa,
kun tämä Nato-keskustelu nyt sitten on teidän
toimestanne aloitettu, halusinpa tätä jatkaa hieman ja
kysyä, miksikö näin.
Mutta kansanäänestykseen on ihan selkeät pasmat.
Jos jostain syystä tulee tilanne, että hallitus
esittää Nato-jäsenyyttä, on
sen jälkeen ehdottomasti oltava kansanäänestys,
koska myöskään niissä tilanteissa,
joissa Suomi olisi sotilaallisesti liittoutunut, ei ole paikallaan,
että kansakunnan enemmistö ei ole tuon kaltaisten
ratkaisujen takana.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Akaan-Penttilä täällä puhui
siihen suuntaan, että Suomen kansa tekee niin kuin johtajat
katsovat parhaaksi, poliittiset johtajat, ja jos johto vaihtuu,
niin yleinen mielipide Natonkin suhteen vaihtuisi. Sitten ed. Ukkolakin
jo totesi, että on alkanut uusi vaihe tässä poliittisen
johdon laadussa. Viittaan sen poliittisen johdon laatuun, joka oli
sisällissodan jälkeen, tynkäparlamenttiin
ja Svinhufvudin senaattiin. Silloin käytiin etsimässä kuningasta,
ja pitkän etsinnän jälkeen löytyikin
Saksasta Hessenin prinssi Karl Friedrich, jolla oli sukulaisuussuhde,
varsin löyhä kuitenkin, Berliinin Hohenzollerneihin,
ja sitten hänet huudettiin Väinöksi tänne
Suomeen ja etsittiin jo residenssikin tuolta kasvitieteellisen puutarhan
liepeiltä. (Ed. Rossi: Onneksi oli maalaisliitto voimissaan!)
Puhemies! Näin kokoomus silloin toimi sotilaallisen
liittoutumisen linjassa. Niin se toimii tälläkin
hetkellä. Siis tuo linja ei ole muuttunut mihinkään.
Sotilaallinen liittoutuminen on päälinja, ja suuntakin
on vanha. Mutta tämä kysymys kansanäänestyksestä on
nyt toinen kuin vuonna 1918 tai 1919. Nyt se on mahdollista tehdä,
silloin ei ollut. Silloin oli toisen tyyppinen tilanne, ei kysytty
kansan mielipidettä, ja sitten osa kansaa olikin koko päätöksenteon
ulkopuolella, myös senaikaisen parlamentarismin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ymmärrän, että ed.
Sirnö joukkoineen on tehnyt tämän lakialoitteen
hyvässä uskossa ja tarkoituksessa. Kommentoin
oikeastaan sen takia vaan yhtä kohtaa siinä: Jos
jopa tehtäisiin niin kuin te nyt olette kaavailleet, ihan
tarkkaan seuraten sitä, mitä tähän
on kirjoitettu, tähän lakialoitteeseen, niin loppuisiko,
niin kuin te odotitte tuossa puheenvuorossanne, keskustelu aiheesta
siihen? Ei varmasti. Ei mitään muuta kuin että kaikkein huonoimmassa
vaiheessa huomaisitte olevanne tappiolla koko hommassa.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Minun tarkoituksenani ei ole millään
tavalla rajata kenenkään sananvapautta tällä aloitteella.
Toki keskustelu varmasti saa jatkua, mutta ehkä näin poliittisella
päätöksentekoareenalla olisimme varmemmalla
pohjalla päätöksiämme tehdessä.
Ed. Rossin viesti siitä, että Matti Vanhasen hallitus
ei ole missään tapauksessa tuomassa minkäänlaista
Nato-jäsenyysehdotusta, on sinänsä rauhoittava
ja hyvä. Toivoisin vaan, että ed. Rossi tai joku
muu Matti Vanhasen hallituksen jäsenkunnan lähipiirissä oleva
kertoisi sen myös ulkoministerille, koska kyllä valitettava
viesti tuolta maailmalta on, että ulkoministeri Stubbin henkilökohtaiset
mielipiteet ja henkilökohtaiset lausumat Suomen Nato-jäsenyydestä tulkitaan Suomen
kannan muuttumiseksi Nato-jäsenyydessä. Senpä takia
mielestäni, siitäkin syystä, tämä keskustelu
on tällä hetkellä ajankohtainen, ja hyvä,
että olemme käyneet sen täällä.
Unohdin tuossa äsken pitämässäni
kommenttipuheenvuorossani viitata yhteen ed. Akaan-Penttilän
kysymykseen. Ed. Akaan-Penttilä kysyi, miksi minä en
tehnyt keskustelualoitetta. Aloite keskustelualoitteesta toivottavasti
tulee hallituksen piiristä, jos siihen on tarvetta. Tämä aloite
on tehty varalle, siihen takataskuun, ettemme joudu siihen tilanteeseen,
missä olimme kesäkuussa, kun päätimme
Lissabonin sopimuksesta, eli missä kansalta ei ollut asiasta
kysytty.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Sen verran tarkkuutta, että en
minä sanonut, että ei missään
tapauksessa. En osaa ottaa hyvää esimerkkiä,
mutta sanonpa vaan, että jos hunnit vaikka hyökkäisivät
Suomeen ja muuta keinoa ei olisi kuin liittoutuminen, niin kyllähän hallitus
silloin sen esityksen varmasti pikavauhtia toisi ja hoitaisi ja
eduskuntakin sen varmaan vielä siunaisi, jos ennättäisi
siinä tilanteessa. Siis ei pidä nyt liikaa pelkistää myöskään
niin, että missään tapauksessa, ei missään
tapauksessa.
Selkeästi kuitenkin keskustalla on omat päätökset
sen suhteen, miten mahdollisessa sotilaallisessa liittoutumistilanteessa
mennään. Se edellyttää kansanäänestystä.
Sen on pääministeri ilmoittanut myös
eduskunnassa. Se on selkeä linjaus myös ulko-
ja turvallisuuspoliittisissa selonteoissa ollut, ja tämä sama
linja tulee olemaan varmasti myös seuraavissa. Siksi minä myös omassa
puheenvuorossani halusin painottaa sitä, että me
tarvitsemme näitä selontekoja jatkossakin tänne,
jotta myös eduskunta pystyy sitä keskustelua käymään.
On äärimmäisen tärkeää,
että kansanvallan ylimpänä käyttäjänä eduskunnalla
on viime kädessä se ratkaisuvalta myös
kansanäänestysten jälkeen, mihinkä suuntaan
mahdollisesti mennään. Se on demokratiaa, ja sitä minä haluan
kunnioittaa. Siinä mielessä tässä perusnäkemyksessä meillä on
selkeästi ihan yhteneväisiä suuntia. Tällä tavoin
asia hoidettuna se ei tietysti teknisestikään
ole mahdollista, mutta jos on kyse poliittisesta keskustelualoitteesta,
niin se on toinen asia.
Mutta edelleenkin sanon, että mielipidetiedustelut
edustavat tänä päivänä samaa
kantaa kuin tämä teidän aloitteenne.
Siksi toisekseen nämä mielipidetiedustelut nekin
oikeasti näyttävät jotakin suuntaa myös
kansakunnan syvimmistä ajatuksista sotilaallisissa kysymyksissä.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! On se hyvä, että ed. Rossin
kanssa löydämme edes lopussa toisemme, vaikka
taisimme olla ensimmäisessä puheenvuorossa vähän
kaukana toisistamme.
Korostan kuitenkin ed. Rossille, joka arvosteli tätä esityksen
laatua teknisesti, ensinnäkin sitä, että olen
luottanut tässä kyllä itseäni
suurempiin guruihin eli niihin lukuisiin muun muassa vihreitten
ja demareitten ja vasemmistoliiton kansanedustajiin, jotka viime
kaudella tekivät silloisesta EU:n perustuslaillisesta sopimuksesta
aloitteen tällä tekniikalla.
Mutta sitten korostaisin ed. Rossille kuitenkin sitä,
että tämän aloitteen tarkoituksena oli
esittää neuvoa-antavaa kansanäänestystä,
koska sitovia kansanäänestyksiä käsittääkseni
meillä ei ole tähänkään
asti järjestetty. Eli kyllä viime kädessä meidät
on valittu tekemään isoja päätöksiä.
Mutta kuten taisin sanoa tuossa jo, mielestäni kansa tietää,
mutta meidän pitää uskaltaa sitä kansaa myös
kuulla.
Keskustelu päättyi.