11) Laki ajoneuvolain ja ajoneuvoverolain 12 §:n
muuttamisesta
Markku Pakkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Salissa on lakialoitteeni 58/2009,
laki ajoneuvolain ja ajoneuvoverolain muuttamisesta. Suomessa on
varsin hyvin toimiva museoajoneuvojärjestelmä,
jonka piiriin on mahdollista saada vähintään
30 vuotta vanhat, alkuperäiskunnossaan olevat ajoneuvot. Ajoneuvoharrastus
ei kuitenkaan rajoitu pelkästään museoajoneuvoihin,
vaan on olemassa myös muunlaisia, useimmiten eri tavalla
rakenneltuja harrasteajoneuvoja, joita ei kuitenkaan käytetä liikenteessä normaalien
ajoneuvojen tavoin. Harrasteajoneuvot, joita ei ikänsä tai
rakenteeseen tehtyjen muutosten vuoksi voida rekisteröidä museoajoneuvoiksi,
tulevat varsin kalliiksi omistajilleen, vaikka niillä ei
välttämättä kyetä liikenteessä ajamaan
määrällisesti paljon enemmän kuin
museoajoneuvoillakaan.
Lakialoitteessa esitetään, että harrasteajoneuvot
rinnastettaisiin museoajoneuvoihin ajoneuvoverotuksen osalta niin,
että ajoneuvolakiin lisätään
uusi 24 a §, joka sisällöllisesti
määrittelee harrasteajoneuvon käsitteen,
ja ajoneuvoverolain 12 §:n kohta muutetaan niin,
että ajoneuvoverolain 24 a §:n
mukaiset ajoneuvot kuuluvat verosta vapaisiin ajoneuvoihin yhdessä muunlaisten
museoajoneuvojen kanssa. Uusi 24 a §: "Harrasteajoneuvo
on katsastustoimipaikan valtakunnallisen rekisteröidyn
harrasteajoneuvojärjestön lausunnon perusteella
harrasteajoneuvoksi hyväksymä ajoneuvo, jota on
merkittävästi muunneltu tai rakennettu uudelleen
ja jota käytetään enintään
100 päivää vuodessa."
Tässä tuli jo muutamia perusteita, mutta haluan
hiukan valaista vielä harrasteajoneuvon ja museoajoneuvon
välisiä eroavaisuuksia. Museoajoneuvohan on 30
vuotta vanha, täysin alkuperäisessä kunnossaan
oleva tai kunnostettu auto. Siihen on käytetty paljon työtunteja.
Siinä pitää olla alkuperäiset
tai niihin rinnastettavat varaosat, materiaali jne. Se on hyvin
laaja harrastus. Siinä on eri automerkeillä omat
harrastekerhonsa, ja se saa laajaa hyväksyntää,
kun museoajoneuvoilla ajellaan tuolla ympäri Suomen raittia. Se
on myös monella tavalla kulttuurihanke, kertoohan se autoilun
historiasta ja kylien ja ihmisten elämästä monella
eri tavalla. Toisaalta sitten taas harrasteajoneuvotkin saattavat
olla 30 vuotta vanhoja, paljon vanhempiakin, mutta ne voivat olla
myös paljon uudempia. Ei välttämättä tämä 30
vuoden ikäraja ole siinä se oleellisin ja tärkeä asia.
Toivonkin, että sitä lakialoitteeni pohjalta tarkistellaan.
Tyypillisimpiä harrasteajoneuvoja ovat jenkkiautot,
mutta myös eurooppalaiset ja tänä päivänä jopa
itäautot. Trabantista on tullut myös monella tavalla
eräänlainen harrasteajoneuvo, sitä on
rakenneltu. Ruotsalainen Volvo Amazon on hyvin tyypillinen harrasteajoneuvo,
jota rakennellaan, duunataan, shoppaillaan. Ja on meistä varmaan
monella myös niin sanottu kesä-Mersu, joka halutaan
pitää hyvässä kunnossa, mutta
sillä ajellaan vaan muutama viikko tai kuukausi kesällä.
Määritelmää siis harrasteajoneuvojen
kohdalta voisi hiukan höllentää. Lakialoitteeni
tavoitteenahan on ajoneuvoverosta vapaus tai osittainen huojennus
näille harrasteajoneuvoille.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan ed. Pakkasen tekemää aloitetta.
Olen tehnyt lähes samansuuntaisen lakialoitteen jo vuonna
2006, jossa esitän, että ajoneuvoverosta vapaita
ovat ajoneuvot, jotka on katsastettu ja rekisteröity harrasteajoneuvoiksi.
Harrasteajoneuvoja ovat autot, jotka ovat vähintään
15 vuotta vanhoja, joita on merkittävästi muunneltu
tai rakennettu uudelleen tai entisöity alkuperäiseen kuntoonsa
ja joita käytetään enintään
kuusi kuukautta vuodessa. Pidän erittäin tärkeänä,
että harrasteajoneuvoja koskevia määritteitä laajennetaan.
Vanhojen autojen muuntamista, uudelleen rakentamista ja entisöintiä harrastetaan
Suomessa laajalti. Tätä harrastavat ovat olleet
erittäin tyytymättömiä tiukkapipoiseen
lainsäädäntöön.
Arvoisa puhemies! Suomessa on iso määrä sekä valtakunnallisia,
alueellisia että paikallisia kansalaisjärjestöjä,
jotka liittyvät harrasteajoneuvoihin ja niiden kanssa käytäviin
kilpailuihin. Olisi kohtuullista, että laaja kansalaisharrastus otettaisiin
huomioon myös lainsäädännössä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Uskon, että löytyy todella
ihmisiä, jotka ovat tyytyväisiä, jos
heidän harrastuksensa vapautetaan tästä ajoneuvoverosta.
Kiinnitän huomiota siihen, että kun autoverosta
koetetaan siirtyä käytön verotukseen,
ajoneuvoveroon, niin erilaiset poikkeukset tulevat varmasti esille.
Yksi hyvin tärkeä poikkeus tässä tietysti
on asianomaisten — en nyt puhu harrastelija-autoilijoista
vaan yleensä niistä, jotka joutuvat ajamaan esimerkiksi
työnsä vuoksi autolla, henkilöautolla — ympäristö,
missä he joutuvat sen tekemään, onko
se haja-asutusalueella, missä ei ole julkista liikennettä,
vaiko niin, että he ajavat Ruuhka-Suomessa, Pääkaupunkiseudulla, omalla
autollaan. Silloin nimenomaan tällainen maksu, joka liittyy
auton käyttöön, joutuu uuteen tarkasteluun,
kahdenlaiseen tarkasteluun. Toisaalta se voi olla matalampi, toisaalta
korkeampi. Eli me olemme kuitenkin nyt tässä tilanteessa,
jossa ollaan siis siirtymässä pois autoverosta
enemmän ajoneuvoverotyyppiseen tai auton käyttöön
perustuvaan kilometripohjaiseen verotukseen.
Mitä ed. Pakkasen lakialoitteeseen tulee, niin osoitan
kyllä ymmärtämystä sinänsä tätä ajatusta kohtaan,
että kyseessä on melkein tai sinnepäin kuin
museoauto. Ja jos sitä käytetään
siis hyvin rajatusti tai pidetään lähinnä autotallissa,
niin kuin täällä asiaa esitellyt edustaja
puhui, niin tietysti silloin tämä ajoneuvovero
koko vuoden osalta on kyseenalainen.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pakkanen on uusinut tavallaan lakialoitteen,
joka myöskin on toistunut kymmenen vuoden aikana aika usein
täällä eduskunnassa. Nyt täytyy
tietenkin todeta, että tämän kymmenen
vuoden aikana tästä harrasteajoneuvorakentamisesta
on tullut myöskin merkittävä yhteiskunnallinen
bisnes. Me kansanedustajat saamme lähetystöjä tänne, jotka
kertovat, että erityisesti Pohjoismaissa, Ruotsissa ja
Suomessa, tämä harrasteajoneuvojen rakentaminen,
osien myyminen, korjaaminen ja laittaminen, vaikuttaa jopa tuhanteen
työpaikkaan pelkästään Suomessa.
Tämä on niin merkittävä yhteiskunnallinen
harraste tänä päivänä.
Kaikin puolin se tarkoittaa sitä, että monet nuoret
ihmiset, ehkä useasti hieman ikääntyneemmätkin,
viettävät aikaa hyvän harrastuksen piirissä etsien
osia, korjaten ja laittaen näistä vanhoista, usein
vanhemmista, automalleista nykyaikaisia, kiiltäviä,
kromattuja ja kauniita. He haluavat näyttelyissä käydä niitä vertailemassa, ja
ne ovat kerta kaikkiaan niin paljon työtunteja sisältäviä ajoneuvoja,
että niillä ei edes malta käytännössä normaaliliikenteessä ajaa.
Sitä se on parhaimmillaan. Sitten on sellaisia välimuotoja tietenkin,
että kuvitellaan, että on harrasteajoneuvo, mutta
se ei täytä niitä korkeamman kriteerin piirteitä.
Minä olisin kyllä valmis hyväksymään
jonkinlaisen vapautuksen näille ajoneuvoille, joista selvästi
katsastuksessa todetaan, että niihin on käytetty
aikaa, rahaa, ja jotka ovat näöltään
ja ulkonäöltäänkin jo sen tyyppisiä,
että ne täyttävät näiden
harrasteajoneuvojen korkeimmankin kriteerin, ja joita käytetään
vähän liikenteessä. Niin arvokasta työtä se
on.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä joku, olikohan
ed. Tiusanen, puhui siitä, että ollaan siirtymässä oston
verotuksesta käytön verotukseen. Siitähän
tässäkin on juuri kysymys. Tässä ed.
Pakkasen aloitteessahan puhutaan 100 päivän käytöstä vuodessa.
Siitä tulee varmasti argumentteja, vasta-argumentteja,
monilta tahoilta, millä tavalla tuommoinen 100 päivää sitten
lasketaan ja tarkastetaan ja kontrolloidaan.
Kerronpa esimerkkinä, että — siis
museoautoillahan tämmöinen samanlainen raja on
ollut iän kaiken — itsellänikin oli tuommoinen
museoautoikäinen, tällä hetkellä se
olisi jo 49-vuotias, 60-luvun mallinen auto, jota en koskaan saanut
museorekisteriin, koska museoajoneuvoja varten on ihan omat katsastusmiehet,
jotka tekevät vain sitä ja tietävät
niistä paljon. Eli he varmasti myöskin tämän
harrasteajoneuvopuolen hallitsevat, ihan varmasti, joten kannatan
vilpittömästi ed. Pakkasen aloitetta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan myös, aivan kuten edellinen
puhuja, vilpittömästi ed. Markku Pakkasen aloitetta.
Hän tuntee hyvin autoalan ihmisenä nämä kysymykset.
Ja kun hän mainitsi, että on tämmöinen
kesä-Mersu, niin se osui aivan minunkin kohdalleni, elikkä tiedän
hyvin, minkä kaltaisesta tämmöisessä on
kyse. Pitäisin hyvin perusteltuna, että tämä autoharrastus,
autojen kunnostamiseen, autojen vaalimiseen ja myöskin
sitä kautta autokulttuuriin ja historiaan liittyvä harrastetyö,
tulisi huomioiduksi lakialoitteessa esitetyllä tavalla. Toivon,
että aloite saa asianomaisissa valiokuntakäsittelyissä myönteisen
etenemistien.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia edustajille kannustavista puheenvuoroista.
En todellakaan tiennyt, että tästä on kymmenen
vuoden aikana tehty useampiakin aloitteita; ed. Laxellin aloite
oli toki tiedossani.
Harrasteajoneuvo-käsitteen laajentaminen on toivelistallani
muun muassa siksi, että se hiukan tiukasti rajaa sen käsitteen,
mikä on harrasteajoneuvo. Niin kuin ed. Salo tuossa kertoi,
niiden rakentaminen on useasti bisnestä, mutta on se myös
taidetta, ja se on hyvä harrastus monelle nuorelle tai
miksei myös vanhemmalle henkilölle, joka tutustuu
auton historiaan, rakenteeseen ja pyrkii sitä entisöimään
taikka tekee kokonaan uutta.
Tietenkin tässä yhteydessä liikenneturvallisuus
ja tällaiset asiat pitää huomioida, ja
sitten se verotuskäytäntö toki tulee
käytön mukaan tulevaisuudessa olemaankin.
Keskustelu päättyi.