Valtioneuvoston oikeuskansleri Jaakko Jonkka
Arvoisa puhemies! Arvoisat kansanedustajat! Suomen perustuslain
mukaan oikeuskansleri antaa joka vuodelta kertomuksen virkatoimistaan
ja lain noudattamista koskevista havainnoistaan eduskunnalle ja valtioneuvostolle.
Oikeuskanslerin kertomus vuodelta 2012 noudattaa edellisvuosien
rakennetta. Kertomuksessa annetaan yleiskatsaus Oikeuskanslerinviraston
toiminnasta ja esitellään toimenpiteisiin johtaneet
ratkaisut. Perinteiseen tapaan kertomukseen sisältyy myös
erillinen jakso perus- ja ihmisoikeusvalvonnasta.
Kertomuksen alkulehdillä on oikeuskanslerin ja apulaisoikeuskanslerin
puheenvuorot. Molemmissa käsitellään
tällä kertaa laillisuusvalvojien toimintaa ja
siihen kohdistuvia uusia haasteita. Omassa puheenvuorossani pohdin
oikeuskanslerin harjoittamaa valvontaa oikeuden ja politiikan rajamaastossa.
Nostan siltä pohjalta tässä esiin joitakin
ajatuksia.
Oikeuskansleri voi ottaa kantaa vain oikeuskysymyksiin. Poliittinen
ja tarkoituksenmukaisuusarviointi sekä moraalinen arvottaminen
jäävät laillisuusvalvonnan ulkopuolelle.
Toisinaan joudutaan kuitenkin toimimaan rajapinnan tuntumassa, koska
lain soveltaminen on yhä enemmän avautunut arvoille.
Ensinnäkin lainsäädäntö jättää soveltajalleen entistä enemmän
harkintavaltaa, mikä johtaa yhä useammin
arvostuksenvaraisiin ratkaisuihin. Toiseksi perus- ja ihmisoikeudet
ovat lyöneet leimansa oikeuskulttuuriimme. Nykyisin mielletään
entistä selvemmin, että lain kirjaimen noudattaminen
ei sellaisenaan riitä vaan on pyrittävä oikeudenmukaiseen
lopputulokseen. Oikeus on enemmän kuin lakipykälät.
Rutiinijuttuja lukuun ottamatta lain soveltaminen merkitsee
oikeuslähteiden yhteensovittamista. Vaativimmillaan se
on arvojen ja tavoitteiden punnintaa. Tämä tuo
joustavuutta lain soveltamiseen ja sallii muun muassa kohtuusnäkökohtien huomioon
ottamisen, mutta vaarana on ennustettavuuden heikkeneminen ja yhdenvertaisen
kohtelun vaarantuminen.
Kuvattu kehitys on omiaan korostamaan laillisuusvalvonnan merkitystä.
Sen on arvioitava, onko valvottava pysynyt harkintavaltansa rajoissa
ja käyttänyt sitä oikeudellisesti perustellulla tavalla.
Laillisuusvalvonta ei voi myöskään rajoittua
yksittäisten pykälien mekaaniseen tarkasteluun.
Sen on arvioitava viranomaistoimintaa ja oikeudellisia rakenteita
laajemmin ja tarkasteltava, toteutuuko oikeus ja onko julkisen vallan
tehtävistä huolehtiminen järjestetty
oikeudellisesti moitteettomasti ja yhdenvertaisuuden turvaavasti.
Oikeuksien toteutumisen kannalta keskeisiä kysymyksiä on,
miten yhteiskunnassa ratkaistaan resurssien kohdentamisessa painotus
järjestelmätason tehokkuustavoitteen ja yksilön
oikeusturva- ja oikeussuojavaatimuksen kesken. Johonkin mittaan
nämä ovat samansuuntaisia, mutta jännite
on olemassa. Tämä on erityisen tärkeä kysymys
silloin, kun hallintoa virtaviivaistetaan ja resursseja suunnataan
yleiseltä kannalta katsoen tärkeisiin kohteisiin.
Se, mikä järjestelmän näkökulmasta
on rationaalia toimintojen kehittämistä, saattaa
yksilön näkökulmasta merkitä oikeuksiin
pääsyn vaikeuttamista tai jopa tosiasiallista
estämistä. Hyvän hallinnan ja oikeudenmukaisen
oikeudenkäynnin periaatteet toteutuvat tai jäävät
toteutumatta viime kädessä konkreettisten asioiden
käsittelyssä, olivatpa nämä järjestelmän
kannalta katsottuna isoja tai pieniä.
Vaikka perus- ja ihmisoikeudet ovatkin nykyisin osa oikeuskulttuuriamme,
on meillä niissä oppimista ja sisäistämistä.
Esimerkiksi kertomusvuonna virisi julkisuudessa pohdintaa siitä, mikä on
perus- ja ihmisoikeuksien suhde eri oikeudenaloilla vakiintuneisiin
tulkintaperiaatteisiin. Perusoikeusargumentaation rajoja koskevalle
aidolle keskustelulle ja laaja-alaiselle tutkimukselle näyttäisi
olevan tilausta.
On kuitenkin hyvä muistaa, että perus- ja
ihmisoikeuksien toteutumisessa on viime kädessä kyse
monesti siitä, miten ihmisarvoa kunnioitetaan. Näiden
oikeuksien todellinen merkitys testataan tavallisissa arkipäivän
tilanteissa: siinä, miten ihmistä viranomaisissa
palvellaan ja hänen asiaansa hoidetaan, siinä,
miten eri syistä avuttomaksi joutuneisiin suhtaudutaan.
Laillisuusvalvojan ammattitaitoon kuuluu juridisten valmiuksien
ohella myös tietynlainen asenteellinen perusoikeusherkkyys.
Arvoisat kansanedustajat! En rasita kuulijoita tässä tilastoluvuilla.
Totean vain, että kanteluiden määrät
ovat parin vuoden takaista notkahdusta lukuun ottamatta tasaisesti
viime vuosina nousseet. Kuluvan vuoden luvut antavat viitteitä siitä,
että nousutrendi jatkuu ja hätyytellään
kaikkien aikojen ennätysmääriä.
Mainitsen lopuksi, että tuoreita tietoja toiminnastamme
ja ratkaisuistamme löytyy tänä vuonna
uudistetuilta verkkosivuiltamme. Niiden laadinnassa on pyritty mahdollisimman
hyvin palvelemaan sivujen eri käyttäjäryhmiä.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Arvoisa oikeuskansleri! Valtioneuvoston oikeuskanslerin
kertomus viime vuodelta on sisällöltään
233 sivua. En toki lukenut kannesta kanteen, mutta silmäilin
noita pääotsikoita ja muutamaan asiaan ajattelin,
arvoisa puhemies, kiinnittää tässä yhteydessä huomiota.
Tässä sivulla 12 otsikon Valvontaa oikeuden ja
politiikan rajamaastossa -kohdassa todetaan muun muassa seuraavaa
oikeuskanslerin laajoista tehtävistä: "Perustuslain
mukaan oikeuskansleri valvoo niin valtioneuvoston ja tasavallan presidentin
virkatoimien lainmukaisuutta kuin kaiken julkisen tehtävän
hoidon sujumista lain tarkoittamalla tavalla, ylintä valtaa
käyttävä eduskunta toki on valvontavallan
ulkopuolella."
Kun tässä kansalaisena on seurannut suomalaisten
oikeuksien käytäntöä, niin päällimmäisenä tulee
mieleen käräjäoikeus tuolla Keski-Suomessa.
Erään asian käsittely vie minusta turhan paljon
aikaa. Siinä on alkuvalmistelu, loppuvalmistelu, päätöksenteko.
Aika on noin puoli vuotta. Olen tästä asiasta
tehnyt kirjallisen kysymyksen oikeusministerille, että mistä johtuu,
että käräjäoikeudessa asioiden
käsittely vie näinkin pitkän ajan. Se
on huono asia sekä kanteen nostajien kannalta
että myöskin toisen puolen kannalta.
Hovioikeuskäsittely vie jopa vuoden verran, korkein
oikeus, korkein hallinto-oikeus reippaan vuoden. Tämä vaikuttaa
esimerkiksi kunnallispolitiikassa: kun valtuusto tekee päätöksiä,
niin niistä valitellaan hallinto-oikeuteen, sen jälkeen korkeimpaan
hallinto-oikeuteen, ja siinä menee lähes pari
vuotta.
Tiedän, että tämä nyt ei
välttämättä kuulu oikeuskanslerin
toimialaan, mutta siksi puhun tässä, että voisitteko
te harkita toimivallan lisäämistä, jotta
voitaisiin näihinkin asioihin jollakin tavalla puuttua.
Eli toisin sanoen: mitä oikeuskansleri voisi tehdä,
jotta mainitsemissani käräjäoikeuksissa,
hallinto-oikeudessa, korkeimmassa hallinto-oikeudessa ja hovioikeudessa
käsittely nopeutuisi? Onko pulaa juristeista eli resursseista,
vai mistä johtuvat nämä suuret viiveet?
Tämmöinen ajatus, arvoisa puhemies!
Keskustelu päättyi.