Maria Tolppanen /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämän lakialoitteen tarkoituksena
on estää alipalkan maksaminen muuttamalla työsopimuslain
13 luvun 11 §:ää. Nyt työsopimuslaki
velvoittaa 2 luvun 7 §:n 1 momentin mukaan työnantajaa
noudattamaan vähintään valtakunnallisen,
asianomaisella alalla edustavana pidettävän työehtosopimuksen,
niin sanotun yleissitovan työehtosopimuksen, määräyksiä niistä työsuhteen
ehdoista ja työoloista, jotka koskevat työntekijän
tekemää tai siihen lähinnä rinnastettavaa
työtä. Työsopimuslaki ei kuitenkaan määrää sanktiota
tämän noudattamatta jättämisestä.
Työsopimuslaissa on työnantajapuolelle säädetty
rangaistuksia. Tämä koskee velvollisuutta antaa
työntekijälle kirjallinen selvitys työnteon keskeisistä ehdoista,
velvollisuutta antaa työntekijälle työtodistus,
kuittausoikeuden rajoitusta, työtodistuksen antamista,
työntekijöiden kokoontumisoikeutta työpaikalla
ja lain nähtävänäpitoa. Näiden
kanssa ei ole johdonmukaista, että työsopimuslaissa
ei säädetä rangaistusuhkaa yleissitovan
työehtosopimuksen määräysten noudattamatta
jättämisestä. Tämä mahdollistaa käytännössä alipalkan
maksamisen ja edesauttaa osaltaan harmaata taloutta.
Alipalkkaus on vakava ongelma. Törkeimmissä tapauksissa
siihen liittyy heikommassa asemassa olevan hyväksikäyttöä.
Tällöin saatetaan lähestyä jopa
ihmiskaupan tunnusmerkistöä. Työntekijän
mahdollisuus turvautua muualla lainsäädännössä säädettyihin
oikeusturvakeinoihin silloin, kun hänelle on maksettu alipalkkaa, on
teoreettinen eikä tosiasiassa anna työntekijälle
oikeusturvaa palkkaansa koskevissa asioissa. Vaikka työntekijä voi
suorituskanteella vaatia saamatta jäänyttä palkkaansa,
ovat tosiasialliset mahdollisuudet oikeusturvan saamiseksi heikot. Prosessikynnys
on yksinkertaisesti liian korkea. Työehtosopimuksen ehtojen
noudattamatta jättämisen sanktiointi toisi huomattavia
parannuksia työntekijän oikeusturvaan.
Arvoisa puhemies! Alipalkkaus on osa harmaata taloutta. Palkat
määritellään yleissitovissa työehtosopimuksissa,
ja kirjaamalla sanktio määräysten noudattamatta
jättämisestä tulee alipalkan maksamisesta
automaattisesti seuraamuksia työnantajapuolelle. Lakimuutosta
koskevalla ehdotuksellani on sama yhteiskunnallinen tavoite kuin
edustaja Antti Lindtmanin tekemällä lakialoitteella
rikoslain muuttamisesta alipalkan maksamisen kriminalisoimiseksi.
Oma ehdotukseni koskee jo olemassa olevaa työsopimuslakirikkomusta,
Lindtmanin ehdotus edellyttää kokonaan uuden rikoksen
tunnusmerkistön säätämistä.
Asiallisesti näiden kahden lakialoitteen ero on siinä,
että rikoslain puolella sanktio olisi 6 kuukautta vankeutta,
omassa aloitteessani työsopimuslain puolella sanktio on
sakko. Lindtmanin ehdotuksessa viitataan työsopimuslakiin, mutta
lakiviittaukset avautuvat vaikeasti sellaisille henkilöille,
joilla ei ole juridisia perustietoja. Sääntelyn
sisällön pitäisi kuitenkin olla jokaisen
luettavissa suoraan säädöstekstistä.
Arvoisa puhemies! Muuttamalla työsopimuslakia tulisi
työehtosopimusten noudattamatta jättämisen
sanktioiminen osaksi työsopimuslakia, joka on pidettävä nähtävänä työpaikoilla.
Rikoslain nähtävänäpitoa ei
edellytetä.
Näillä perusteilla ehdotan, että eduskunta
hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen työsopimuslain
13 luvun 11 §:n muuttamisesta:
Eduskunnan päätöksen mukaisesti lisätään työsopimuslain
(55/2001) 13 luvun 11 §:n 2 momenttiin
sellaisena kuin se on laissa 1333/2007 uusi 6 kohta työsopimuslain
rangaistussäännöksiä koskevaan
pykälään. Uusi kohta tulisi kuulumaan
näin: "Työnantaja tai tämän
edustaja, joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo työsopimuslain
2 luvun 7 §:n 1 momentin säännöksiä työehtosopimusten
yleissitovuudesta, on tuomittava työsopimuslakirikkomuksesta
sakkoon."
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tolppasen lakiehdotus on kannatettava,
ja hän sen niin seikkaperäisesti kertoi, että tässä ei
enää ole mitään sanomista, mutta
ehkä vielä toistan muutamia kohtia.
Työsopimuslaissa ei siis säädetä minkäänlaista
tehostetta sille, että työnantaja jättää valtakunnallisen
yleissitovan työehtosopimuksen määräykset
huomiotta, ja alipalkan maksaminen on osoittautunut käytännössä ongelmaksi
juuri nuorten ja lähetettyjen työntekijöiden
kohdalla. Vaikka työntekijä voisi vaatia palkkaansa
myöhemmin, niin nuorten ja lähetettyjen työntekijöiden
tosiasialliset mahdollisuudet jälkikäteisen oikeusturvan
saamiseen ovat heikot. Yleensä työlainsäädäntöä,
niin kuin täälläkin mainitaan, on valmisteltu
kolmikantaisesti, mutta tällä hetkellä tätä asiaa
ei ole hallitussopimuksessakaan kirjattu. Niin kuin edustaja Tolppanen
mainitsi, niin tämä on myös osa harmaata
taloutta, ja kun tämä aikanansa tulee työ-
ja tasa-arvovaliokuntaan, niin varmaan tämä otetaan
asialliseen käsittelyyn, ja toivottavasti tämä lakiesitys
myös menee läpi.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä edustaja Tolppasen
tekemä lakialoite on äärimmäisen
hyvä ja kannatettava, ja siksipä olen nimeni sinne
laittanutkin, ja aika monella taholla tähän asiaan
on puututtu. Edustaja Tolppanen puheessaan mainitsi edustaja Lindtmanin
tekemän lakialoitteen, ja itse etsin tuossa työ-
ja elinkeinoministeriön raportin. Löysin
ihan tuoreen tuolta kesäkuulta, ja siinä hekin
tavallaan ovat puuttuneet tähän. Eli siellä puhutaan
tästä tilaajan vastuusta ja alihankintaketjusta.
Siellähän määritellään
tämä niin, että väärinkäytöksestä tietoisella
tilaajalla tulisi olla vastuu alihankintaketjussa maksetuista vähimmäispalkoista,
ja sitten tästä menettelystä tulisi tehdä moitittavaa.
No, moitittavuus on sitten aika monella tavalla tulkittava asia.
Tämä koskisi myös tietenkin kokonaan
maksamattomia palkkoja, ja ymmärtääkseni
myös SAK:n tavoite on alipalkkauksen sanktioiminen, ja
se on äärimmäisen toivottavaa. Toivottavasti
tämä ei hautaudu sitten tuonne paperipinoon vaan
tätä ruvetaan käsittelemään.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Myös minä olen tämän
lakiehdotuksen yksi allekirjoittanut ja näen, että tämä on
asia oikeaan suuntaan. Niin kuin täällä sanotaan:
"Työnantajan yksityisoikeudellisiksi luonnehdittavat laiminlyönnit
on lainsäädännössä jätetty
rikosoikeudellisen rangaistavuuden ulkopuolelle. Alipalkkaus on
vakava ongelma. Erityisen vakavana ja moitittavana alipalkkausta
on pidettävä silloin, kun siihen liittyy heikommassa
asemassa olevan hyväksikäyttöä;
tällöin saatetaan lähestyä jopa
ihmiskaupan tunnusmerkistöä."
On nyt toivottavaa, että kun tämä lakiehdotus lähtee
valiokuntiin, myös hallituspuolueiden edustajat ovat tukemassa,
koska tämä on oikean suuntaista, että päästään
tästä epäkohdasta eroon.
Keskustelu päättyi.