1) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi ampuma-aselain muuttamisesta
ja väliaikaisesta muuttamisesta, ampuma-aselain muuttamisesta
annetun lain 117 §:n muuttamisesta sekä rikoslain
41 luvun 1 §:n muuttamisesta
Pirkko Mattila /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyseessä on siis hallintovaliokunnan
mietintö koskien hallituksen esitystä laeiksi
ampuma-aselain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta
sekä ampuma-aselain muuttamisesta annetun lain muuttamisesta
ja rikoslain muuttamisesta.
Näillä ehdotetuilla laeilla tehdään
suomalaiseen kansalliseen lainsäädäntöön
niin sanotusta EU:n asevientiasetuksesta johtuvat tarkistukset ja
täydennykset. Asevientiasetus on suoraan sovellettavaa
oikeutta, ja sen soveltaminen alkaa pääosin 30.9.2013.
Tämän vuoksi ampuma-aselaista on tarpeen poistaa
säännökset, jotka ovat asevientiasetuksen
kanssa päällekkäisiä. On myös
säädettävä kansallisista viranomaisista, jotka
toimivat asetuksessa tarkoitettuina lupa- ja valvontaviranomaisina.
Hallituksen esityksen mukaan kaupallisen aseviennin lupaviranomaisena
jatkaisi Poliisihallitus. Yksityinen vienti tulee asevientiasetuksen sovellettavaksi
tulon yhteydessä luvanvaraiseksi. Tilapäinen yksityinen
asevienti tapahtuu lähes kokonaan kansallisten hallussapitoon
oikeuttavien lupien ja Euroopan ampuma-asepassin nojalla.
Lisätehtäviä tulee siten lähinnä vain
pysyvästä yksityisestä viennistä.
Hallituksen esityksen mukaan muun kuin kaupallisessa tarkoituksessa
tapahtuvan viennin lupa- ja valvontaviranomaisena toimisi lähin
poliisilaitos, mikä on arvioitu viranomaistoiminnan ja
palveluiden saatavuuden kannalta toimivimmaksi ratkaisuksi. Suomessa
aseviennistä muodostuvan lupamäärän
arvioidaan jäävän vuosittain enintään
satoihin.
Valiokuntakäsittelyssä on tullut esiin vaihtoehto
koota asetuksen lupa- ja valvontaviranomaistehtävät
myös pysyvän yksityisen viennin osalta Poliisihallitukseen.
Tämän ratkaisun eduksi on nähty ammattitaidon
keskittäminen yhteen toimipisteeseen sekä kaupallisten
että muiden lupien osalta vuosittaisen lupamäärän jäädessä vähäiseksi.
Myös ohjeistus- ja ohjaustarve olisi vähäisempi
ottaen huomioon erityisesti ulko- ja turvallisuuspoliittisten esteiden
arvioinnin. Poliisihallituksella ja ulkoasiainministeriöllä on
jo kaupallisessa tarkoituksessa tapahtuvan viennin osalta tähän
liittyvä kiinteä yhteistyö.
Toisaalta tehtävien keskittämisestä Poliisihallitukseen
seuraisi yksityiselle luvanhaltijalle tarve asioida useammassa eri
paikassa lupa-asioissa. Poliisilaitos on fyysisesti helpommin tavoitettavissa,
jolloin asioinnin voi tehdä henkilökohtaisesti,
joka helpottaisi myös esimerkiksi hakemuksen laatimista
koskevaa ohjeistusta. Sinänsä yksityisen vientilupa-asian
vireilletulo ei edellytä hakemuksen jättämistä henkilökohtaisesti.
Mikäli luvat myöntää eri viranomainen,
edellyttää se viranomaisten yhteistyötä koskevaa
ohjeistusta.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Lupa 2016 -hankkeeseen
liittyvä sähköinen asiointi ei ole toistaiseksi
käytössä. Ampuma-aselupahakemuksen toimittaminen
nykyisten sähköisten järjestelmien avulla
ei ole asianmukainen vaihtoehto hakemuksen sisältämien
salassa pidettävien tietojen vuoksi.
Valiokunta pitää keskeisenä, että lupajärjestelmä on
mahdollisimman yksinkertainen, toimiva ja käyttäjäystävällinen.
Valiokunta on myös eri yhteyksissä pitänyt
sekä hallinnon että ammattitaidon varmistamisen
näkökulmasta tarkoituksenmukaisena asioiden keskittämistä yhteen paikkaan,
kun asioiden määrä on vähäinen.
Samalla korostetaan palveluiden saatavuuden ja tavoitettavuuden
tärkeyttä. Näillä perusteilla
hallintovaliokunta pitää tarkoituksenmukaisena, että asevientiasetuksen
soveltamisalaan kuuluvat lupa- ja valvontatehtävät
keskitetään myös pysyvää yksityistä vientiä koskevilta
osin Poliisihallitukseen. Luvanhakijan tarpeiden huomioimiseksi
valiokunta kuitenkin ehdottaa, että lupahakemuksen voi
jättää poliisilaitokseen, vaikka käsittelijänä ja
valvontaviranomaisena on Poliisihallitus. Lupahakemuksen voisi siten
käytännössä jättää muullekin
kuin kotikunnan poliisilaitokselle. Säännös
ei estä myöskään kaupallisten
vientilupahakemusten jättämistä poliisilaitokselle.
Valiokunta puoltaa hallituksen 2. ja 3. lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomina
ja 1. ehdotuksen hyväksymistä muutettuna juuri
siten, että lupa- ja valvontaviranomaisena asevientiasetuksen
soveltamisalaan kuuluvissa asioissa toimii Poliisihallitus ja lupahakemuksen
voi jättää myös poliisilaitokseen.
Hallintovaliokunnan mietintö on yksimielinen.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys on kannatettava, erityisesti se, että nämä luvat
keskitetään yhdelle viranomaiselle ja ne voidaan
hoitaa samassa prosessissa ja jättää nuo
lupahakemukset myös sähköisesti. Se on
hyvä asia aseviennin kannalta.
Aseviennin sektori kaupallisilla toimijoilla on varsin pieni
tässä maassa, mutta kaupallisilta toimijoilta
on tullut huolenaiheita aseiden vientiin ja aseiden osien vientiin
liittyen, lähinnä aseseppien taholta. Suomessa
on erittäin korkeatasoista ammattitaitoa omaavia aseseppiä,
ja heidän elinkeinonsa edellyttää, että tämä vientiketju
ja markkinointiketju ovat mahdollisimman sujuvia.
Itella teki joitakin aikoja sitten päätöksen,
että se ei enää kuljeta postissa aseen
osia eikä aseita. Tämä on aiheuttanut
nyt asesepille ja näille kaupallisille alan toimijoille
suuria vaikeuksia harjoittaa tuota elinkeinoa, on pitänyt
hakea sitten uusia tapoja toimittaa aseita perille. Valtionyhtiön
tulisi täyttää tuo yleispalveluvelvoitteensa
pakettien ja postilähetysten osalta tältäkin
osin. Silloin kun ase osina lähetetään
postin kautta, niin siitä ei varmasti ole vaaraa kenellekään.
Halusin tämän näkökohdan tuoda
tässä yhteydessä esille.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan ilmaista tukeni tälle edustaja
Jokisen esittämälle ajatukselle siitä,
että tämä Itellan omaksuma käytäntö olla
kuljettamatta aseen osia haittaa aseharrastajien ja toisaalta harrastuksissaan
aseita tarvitsevien suomalaisten elämää.
Kysyin tätä asiaa valiokunnan käsittelyn
yhteydessä, ja valitettavasti me lainsäätäjinä olemme
varsin voimattomia tämän asian edessä,
koska Itella tätä käytäntöään
perustelee oman kansainvälisen kattojärjestönsä toiminnalla
ja yhteisillä sopimuksilla, joita kansainvälisestä yhteistyöstä postinjakelijat
eri maissa ovat tehneet.
Olen kuitenkin sitä mieltä, että Suomi
poikkeaa hyvin paljon monista muista Euroopan maista — laajemmasta
kansainvälisestä yhteisöstä puhumattakaan — siinä,
että meillä tällaisessa hyvin harvaan
asutussa maassa metsästys ja toisaalta aseet myös
ampumaharrastuksessa ovat sen kaltaisia tuotteita, joiden liikkuvuus
niin maan sisällä kuin sitten täällä Pohjolassa
myös maan rajojen yli pitäisi pystyä turvaamaan
niin, että nimenomaan postinjakeluun erikoistunut valtionyhtiö voisi
sitä turvallisesti ja luotettavasti tehdä. Tässä olisi
mielestäni valtion omistajaohjaukselle keskustelun paikka,
että koskevatko nämä kansainväliset
tavoitteet siitä, että aseen osia ei postin mukana
kulkisi, Suomea, koska mielestäni tämä Itellan
käytäntö on Suomelle todella ongelmallinen.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Entisenä Itellan
hallintoneuvoston puheenjohtajana olen saanut näitä samoja
viestejä. Ettei nyt vain olisi käynyt niin, että näissä kansainvälisissä sopimuksissa
ei eritellä sotilastarkoituksiin käytettyjä aseita
metsästystarkoitukseen käytetyistä aseista,
joihin kuuluu muun muassa jousipyssy — jos näin
kansanomaisesti haluaa sanoa. En tiedä, onko Itella kieltänyt
myös jousipyssyjen lähettämisen maan
rajojen ulkopuolelle. Luulen, että tässä nyt
täytyisi jonkun katsoa tämän säännöksen
perään, ja yhdyn täällä esitettyyn huolenaiheeseen,
että tässä menee nyt taas lapsi pesuveden
mukana.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Kyllähän tämä on
taas yksi esimerkki siitä, että me olemme itse
asettaneet itsellemme esteitä, talouskasvulle ja nousulle
ja meidän taloutemme vahvistumiselle, kun tällainen
säädös on Itellan toimesta otettu. Olen
aivan samaa mieltä kuin mitä täällä kollegat
sanovat, että tämä asia pitää perata
läpi, että mitä tähän
Itellan aseiden osien kuljettamisen kieltäytymiseen oikein
sisältyy. Ja ehdottomasti tämmöiset sujuvuudet
pitää hoitaa pois, niin että meidän
taloutemme tältäkin osin kuntoon saadaan. Meillä on
erittäin korkeatasoinen aseteollisuus, meillä on
erittäin kovia osaajia tässä maassa,
ja osoituksena siitä maailman johtavat aseiden valmistajat
ja harrastajat ja ammattilaiset käyttävät
suomalaisia välineitä. Tämäkin
pitää huomioida, että meillä pitää näitä kasvun
aloja, mitä meillä vain on, myöskin sillä tavoin
kohdella, ettei niille aseteta tarpeettomia esteitä.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Jatkan vielä. Tällä hetkellä Suomen
elinkeinoelämä ja taloutemme vaatii kaikki ne
toimet, joilla voidaan edistää elinkeinoelämää ja yrittäjyyttä ja
työllisyyttä, ja kaupallinen aseseppätoiminta,
se on tosin pieni sektori Suomessa, mutta se on korkeatasoinen maailmanlaajuisestikin.
Koska Itella valtionyhtiönä on tuon yleispalveluvelvoitteen
piirissä, että postilähetyksiä toimitetaan
perille, niin edellytän, että tämä asia
nyt sitten perin juurin pohditaan ja käydään
läpi niin, että aseen osia voidaan lähettää postin
välityksellä sekä Suomessa, kotimaassa,
että myös ulkomaille.
Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa puhemies! Sen verran on syytä ehkä ottaa
kantaa tähän, että asiasta tiedusteltaessa
Itella on ilmoittanut, että postin toimintaa säätelevien
kansainvälisten sopimusten mukaan sillä on oikeus
kieltäytyä kuljettamasta vaarallisia esineitä.
Nämä sopimukset eivät siis millään
tavalla edellytä sitä, että Itella olisi
kuljettamatta aseita tai aseiden osia. Itella on tulkinnut näitä sopimuksia
niin laajasti, että jopa muiden aseisiin liittyvien komponenttien
kuin laissa määriteltyjen aseen osien kuljettamisesta on
kieltäydytty mukaan lukien siis esimerkiksi aseiden terät,
eli tiettyyn muotoon veistetty puun kappale jopa kuuluu niiden tuotteiden
listaan, joita Itella kieltäytyy nykyään
kuljettamasta. Valtion omistajaohjauksesta vastaavan ministerin
kannattaisi tosiaan panna tämä asia korvan taakse.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Eero Lehden puheenvuoron innoittamana
ajattelin tuoda esille erään vaarallisen aseen, jota
ilmeisesti posti kuljettaa tai ei kuljeta, mutta jota ei myydä alle
18-vuotiaille henkilöille Suomessa. Ne ovat tulitikut.
En tiedä, liittyykö tämä tiukasti
aselakiin, mutta kyllä minusta säännöstöä pitäisi
sillä tavalla parantaa, että tulitikkuja, joilla
sytytetään joulun alla muun muassa kynttilöitä ja
takkaan pannaan tulta, voitaisiin alle 18-vuotiaille myydä suomalaisessa
vähittäiskaupassa.
Yleiskeskustelu päättyi.