Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Lain ensimmäisen käsittelyn
yhteydessä jäi esittelypuheenvuoro pitämättä.
No, nyt ei tarvitse esitellä, nyt voi vain todeta ihan
joitakin keskeisiä näkökohtia tästä itse
väylämaksulakiesityksestä ja sitten sen
perusteella tehdystä mietinnöstä.
Kun tämä vaalikausi alkoi, niin liikennevaliokuntaa
kannanotoillaan työllisti aivan erityisesti kaksi asiaa:
toinen oli tienpidon ongelmat ja toinen väylämaksulain
käytäntöön soveltaminen. Tilanne
meni niin vaikeaksi, että valiokunta joutui ottamaan itselleen
tehtävän, joka sille ei normaalikäytännön
mukaan kuulukaan, elikkä selvittämään,
mitä oikein näissä väylämaksuasioissa
käytännössä on tapahtunut ja
tapahtuu suorastaan päivittäin. Meillähän
on olemassa täällä jääpeite
vielä laajassa osassa meriväyliä ja sisäväyliä suuren
osan vuotta, jolloinka nämä väylämaksuasiat
saavat aivan erityisen merkityksen, ja me jouduimme valiokuntana
selvittämään näitä asioita
perusteellisesti, niin perusteellisesti, että jouduimme
pyytämään Tullihallitukselta ja Merenkulkulaitokselta
asianomaisia asiakirjoja haltuumme voidaksemme selvittää näitten
asioitten perimmäistä luonnetta ja sitä,
mitä on tapahtunut.
Ensimmäinen selvitys kolmen vuoden työn tuloksena
saatiin valmiiksi muutama viikko sitten. Se osoitti, että sen
otoksen aluksia, joka oli otettu selvitykseen, osalta oli jäänyt
väylämaksutuloja valtiolta saamatta noin 8 miljoonaa
vanhaa markkaa, siis ei ollenkaan vähäpätöinen
määrä rahaa. Kysymys on siis vain otoksesta
eikä mistään kokonaisselvityksestä.
Näiden asiakirjojen saaminen haltuun tietysti oli jo oma
tarinansa. Siinä sitten valiokunta joutui toistamiseen
muistuttamaan ministeriötä, että ne asiakirjat
olisi syytä toimittaa meille pikapikavauhtia. Nyt tällä hetkellä on
lisäselvityspyyntö ministeriössä sisällä ja
toivomme, että selvitys saadaan elokuun loppuun mennessä,
jonka jälkeen voidaan sitten ryhtyä tilanteen
vaatimiin erityisiin toimenpiteisiin. Siihen sitten palaamme syyskuussa
tänä vuonna.
Arvoisa puhemies! Tässä on nyt kysymys siitä,
että on haluttu tätä jääluokkatodistuskäytäntöä,
niin kuin uusi termi kuuluu, selventää niin, että poistuu
muun muassa niin sanottu kikkailu konetehoilla eli se, että aluksella
on useampi jääluokkatodistus erilaisia käyttötarkoituksia
varten. Alus on ihan se sama, sillä on sama koneteho, mutta
sillä on erilaisia todistuksia. Niitä saa ostaa
muun muassa Saksan liittotasavallasta tällaisilta luokitustoimistoilta,
että tarpeen mukaan kun maksaa, niin saa tämmöisiä todistuksia.
Nyt sitten näitä asioita, niin kuin arvoisat edustajat ovat
lukeneet, on tässä selvitetty, ja uskon, että tämä ensimmäinen
vaihe väylämaksulakimuutoksessa on askel selvästi
selvempään ja parempaan suuntaan, ja toivoa vain
sopii, että tämä kokonaisuus saa aivan
uuden todellisuuden vielä tämän vaalikauden
aikana.
Keskustelu päättyy.