4) Laki rikoslain 8 luvun 2 §:n muuttamisesta
Päivi Räsänen /kd(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Lasten suojelemiseksi seksuaaliselta hyväksikäytöltä on
viime vuosina otettu useita edistysaskeleita. Muun muassa lapsipornon
hallussapito on kielletty ja myös on otettu voimaan käytäntö,
jolla lasten kanssa työskenteleviltä tarkistetaan
rikosrekisterit. Kuitenkin edelleen aukkoja lainsäädännössä on
lastensuojelun kohdalla.
Tässä aloitteessani puutun yhteen ajankohtaiseen
kysymykseen, jota on viime kuukausina mediassakin eräiden
tapausten kohdalla sivuttu. Lakialoitteessani ehdotan, että lapsen
seksuaalisen hyväksikäytön rikosoikeudellinen
vanhentumisaika laskettaisiin siitä, kun uhri tulee täysi-ikäiseksi.
Tämän hetken lainsäädännön
mukaan lapsen seksuaalisen hyväksikäytön
vanhenemisaika on kymmenen vuotta, törkeissä tapauksissa kaksikymmentä vuotta,
ja tämä vanhenemisaika lasketaan tekohetkestä lähtien,
jos on sarja tekoja, niin viimeisestä teosta lähtien.
Ongelmaksi nousevat erityisesti sellaiset tilanteet, joissa
hyväksikäyttäjä ei ole syyllistynyt
törkeisiin tekomuotoihin, mutta joissa tekoja voi olla
useita ja myös useisiin lapsiin kohdistuneita ja joissa
näyttöä selvästi saadaan, todisteitakin
ja todistajia on, mutta poliisi joutuu kuitenkin lopettamaan tutkimukset,
koska teot eivät ole olleet riittävän
törkeitä ja ovat vanhentuneet sen kymmenen vuoden
aikana. Kymmenen vuotta on itse asiassa lyhyt aika, jos mietitään
vaikkapa sitä, että teon kohteena on ollut kymmenenvuotias lapsi,
joka hiukan yli kaksikymppisenä sitten rohkaistuu ottamaan
tämän vaikean asian esiin. Tällaisen
uhrin kannalta tilanne on turhauttava, koska poliisi ei voi edes
jatkaa selvittelyjä todettuaan, että mahdolliset
rikokset ovatkin vanhentuneita. Mielestäni myös
epäillyn oikeusturvan kannalta on parempi, että asia
selvitetään perusteellisesti ja hänet
voidaan oikeudessa todeta joko syylliseksi tai syyttömäksi,
sillä tällaiset rikokset ovat niin leimaavia,
että on varsin ikävää saada
niskaansa pedofiliaepäily pystymättä enää puolustautumaan
oikeudessa vanhentuneita rikossyytöksiä vastaan.
Pedofilian uhrit kertovat usein, miten asian selvittämisellä sinänsä on
jo terapeuttinen vaikutus. Lapsen seksuaalisessa hyväksikäytössä ehkä traagisinta
on se, että lapsi usein kokee syvempää syyllisyyttä tapahtuneesta
kuin tekijä. Paatunut pedofiili saattaa kokea itsensä täysin
syyttömäksi, ja lapsi sen sijaan kokee tapahtuneesta syyllisyyttä.
Syyllisyyden kokemus on merkittävimpiä esteitä sille,
miksi lapsi ei uskalla ottaa asiaa esiin. Kun sitten oikeudessa
tekoon todetaan sen tekijä yksiselitteisesti syylliseksi,
teon uhrikin voi vapautua tästä syyllisyyden taakasta ja
voi alkaa käydä paremmin omaa toipumisprosessiaan
läpi.
Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö kuuluu niihin
rikoksiin, joissa asianomistajan on vaikea usein ilmoittaa rikoksesta
viranomaisille vanhentumisajan kuluessa, varsinkin niissä tilanteissa, joissa
tekijä on lapselle hyvin läheinen henkilö, esimerkiksi
hänen vanhempansa tai opettajansa tai joku muu henkilö,
josta hän on hyvin riippuvainen. Antamalla poikkeuksellisen
vanhentumisajan puitteissa mahdollisuuden syyttää rikoksesta,
yhteiskunta myöntää lapsen joutuneen
uhriksi ja olevan syytön kokemaansa väkivaltaan. Lapsen
seksuaalinen hyväksikäyttö on aina lievänäkin
vakavaa väkivaltaa. Vaikka tästä teosta ei
aiheutuisi fyysisiä vammoja, niin lapsen minuus, erityisesti
seksuaalinen identiteetti, usein saa pysyviä vaurioita
ja kokemus leimaa usein koko loppuelämää ja
toipuminen vaatii pitkäaikaista terapiaa.
Seksuaalisen hyväksikäytön uhri saattaa
myös sulkea kokemansa väkivallan vuosiksi mielestään.
Usein keino selviytyä tilanteesta on torjua koko tapahtunut
asia mielestä. Jos lapsi ei kerro asiasta kenellekään,
hän ei ehkä ennen täysi-ikäisyyttään
edes ymmärrä tapahtuman luonnetta eikä ymmärrä olevansa
rikoksen uhri. Tämän poikkeuksellisen vanhentumisajan
aikana teon uhri voisi paremmin harkita, haluaako hän ilmoittaa
asiasta viranomaisille ja viedäkö asiaa eteenpäin.
Alle 18-vuotiaalta ei mielestäni tällaisessa teossa
voi edellyttää harkintakykyä asiassa.
Useissa valtioissa lapsen seksuaalisen hyväksikäytön
vanhentumisaikoja on juuri edellä mainituista syistä pidennetty
säätämällä vanhentumisen
lykkääntymisestä tai poikkeuksellisesta alkamisesta.
Esimerkiksi Ruotsissa on vuodesta 95 lähtien laskettu vanhentumisajan
alku siitä päivästä, kun asianomistaja
täyttää tai olisi täyttänyt
15 vuotta tarkemmin määritellyissä alle
15-vuotiaaseen lapseen kohdistuvissa seksuaalirikoksissa. Norjassa
alle 14-vuotiaaseen kohdistuneissa seksuaalirikoksissa vanhentumisajan
alku lasketaan siitä päivästä,
jona asianomistaja täyttää 18 vuotta.
Arvoisa puhemies! Toivon, että tämä lakialoitteeni
saisi vakavan kohtelun valiokunnassa ja että tämä asia
edistyisi pikaista vauhtia.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kuten tavallista, ed. Räsäsen
tekemä aloite on sellainen, että toivon nimenomaan,
että se menee nopeasti ja pikaisesti eteenpäin
ja tulee järjestykseen.
Kyllähän on aivan erikoinen ihme, että vanhenemisajan
taakse kätketään sellaista myyttisyyttä,
mitä ei sitten selvitetä. Se on ongelma niin uhrille
kuin ehkä tekijällekin, jos tekijä joutuu epäiltyjen
joukkoon eikä tekoa ollut olemassa.
Mutta, herra puhemies, vaikka tämä nyt ei
oikein terävästi tähän liity,
niin haluaisin muistuttaa, että ongelma nousee entistä pahemmaksi, kun
nyt sitten täällä poliittisissa piireissäkin
kulkee ja velloo sellainen keskustelu, että seksin ostamisen
kriminalisointiin liittyisi eräänlaisia vaatimuksia
jne. Onneksi Suomen kirkko on ottanut kantaa, että myynti
pitää myöskin samalla lailla saattaa
samalle rintamalle. Se luo myöskin paineita, vaikka tekijät
ovat varmasti erilaisia, lapsiin ja nuoriin kohdistuvaan silmäilyyn
ja kosketteluun, jos näillä ei ole muita purkautumisteitä olemassa.
Niin kuin sanoin, nämä eivät ole toisiinsa
rinnastettavia asioita, mutta ovat sillä rintamalla kuitenkin,
että näihin pitää suhtautua
vakavasti, saattaa eteenpäin ja saattaa järjestykseen.
Kiitoksia aloitteen tekijälle. Ed. Räsänen,
niin kuin sanoin, on jälleen oikealla asialla.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Suomen eduskunnan, meidän lainsäätäjien,
tehtävä on kaikin tavoin suojella lapsia. Tosiasia
on se, että tällä hetkellä suomalaisessa
lainsäädännössä ja
myöskin monissa käytännöissä on
sellaisia asioita, jotka estävät sen, että ne
ihmiset, jotka pahoinpitelevät ja seksuaalisesti hyväksikäyttävät
lapsia, eivät jää kiinni. Näitä asioita
ei voida käsitellä, ja yksi keskeinen syy on se,
että todellakin nämä rikokset vanhenevat. Mielestäni
tämä lakiesitys on perusteltu, ja toivon todellakin,
että hallitus ottaa tämän asian ajaakseen.
Olen viime kaudella ja tällä kaudella asiasta
tehnyt kirjallisen kysymyksen, ja oikeusministeri Koskinen vastasi
jotakuinkin, että ei ole tarkoituksenmukaista muun muassa
siksi, että valtaosa hyväksikäytetyistä tai
osa hyväksikäytetyistä lapsista on murrosikäisiä.
Vanhenemisajat riittävät ja sitä kautta
päästäisiin käsiksi tapauksiin.
Tosiasia on, että näitä vanhenemisaikoja
pitäisi muuttaa niin, että esimerkiksi vanhenemisaika
alettaisiin laskea siitä, kun tämmöinen
kyseinen rikos tapahtuu.
Arvoisa herra puhemies! Myös oikeusasiamies on viimeisessä kertomuksessaan
kiinnittänyt huomiota siihen, että Suomessa lasten
oikeudet eivät toteudu. Hän juuri kiinnitti huomiota siihen,
että ohjeet muun muassa siitä, miten lasten seksuaalista
hyväksikäyttöä poliisi tutkii, ovat
viivästyneet, ja monet muut ohjeet. Toivon todellakin,
että hallitus kaiken kaikkiaan ottaa lasten oikeuksien
toteutumisen vakavissaan ja ottaa tämän lakiesityksen
käsittelyyn.
Haluan vielä todeta, arvoisa herra puhemies, sen, että pedofiilit
ovat sairaita. He ovat ihmisiä, jotka useimmiten jatkavat
näitä lapsiin kohdistuneita vakavia rikoksia.
Sen takia on tärkeää, että todellakin
nämä rikokset voidaan käsitellä.
Se auttaa uhreja, niin kuin ed. Räsänen sanoi,
mutta se myöskin ennaltaehkäisee ja suojelee muita lapsia.
Siksi tämä lakialoite on todellakin vietävä eteenpäin.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Räsänen on kiinnittänyt
ihan tärkeään yhteiskuntapoliittiseen
asiaan huomiota. Jokainen sellainen lapseen kohdistunut törkeä rikos,
joka vanhentuu, on tragedia jo sinänsä.
Jäin vain ihmettelemään, mistähän
johtuu, että tämän lakialoitteen allekirjoittajana
ei ole ketään muuta kuin itse lakialoitteen tekijä,
että tätä ei ole ehkä laajemmin
kierrätetty eduskunnan jäsenten keskuudessa.
Lähditte kuitenkin tässä lakialoitteessa
toisen näköisestä näkökulmasta,
mitä Pohjoismaat ovat tehneet, esimerkiksi Ruotsi. Tämä on
tietenkin vähän problemaattinen siltä osin,
että myöskin 15—18-vuotias henkilöhän
Suomen lain mukaan on alentuneesti syyntakeinen, mutta hän
voi kyllä itsenäisesti viedä tällaista
prosessia eteenpäin. Monet heistä kyllä tietävät
ja tuntevat lainsäädännön ja
tietävät, että he ovat rikoksen uhreja,
mutta te olette lähtenyt siitä lähtökohdasta, että vasta
18-vuotias on kyllin, riittävän viisas tekemään
tämän ratkaisun. Itse olisin kuitenkin nähnyt,
että esimerkiksi tämä Ruotsin-malli,
josta meillä on jo jonkin verran kokemuksia vuodesta 95
saakka, voisi olla myöskin parempaa lainsäädäntöä Suomelle,
koska kun myöskin jo 15 vuodesta eteenpäin pitkät
vanhentumisajat näissä rikoksissa on jo rangaistusmaksiminkin
takia, se johtaa siihen, että aikaa on tavallaan harkita 25:kin
vuoteen saakka, jos teko olisi sattunut 15 vuoden kohdalla. Mutta
tästä voidaan tietenkin keskustella.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! En aina ole voinut yhtyä ed. Päivi
Räsäsen tekemiin lakialoitteisiin. Silloin, kun
sen sydämestäni teen, haluan sen sanoa ääneen.
Tämä on asia, josta ammattilaisilla on kraavia
arkipäivän tietoa. Monet näistä tapauksista
liittyvät perheisiin, joissa myös vanhemmat ovat
väkivaltaisia ja uhkaavia myös ammattihenkilöstöä kohtaan.
On valitettavaa, että sosiaali- ja lastensuojelutyöntekijöiden vähyyden
vuoksi käytännössä tapahtuu
jopa näiden asioiden kiertämistä tai
tahallista näkemättömyyttä,
koska lapsen vanhemmat ovat työntekijää kohtaan
niin uhkaavia. Lisäksi on tutkimuksellisesti tiedossa,
että osa näistä psyykkisiä häiriöitä syvästi
aiheuttaneista väkivallan muodoista, joita ovat pahoinpitely
ja insesti, tulee vasta myöhemmässä psykoanalyysissä tarkasti
esiin, jolloin asiasta voi toivuttuaan olla kypsä tekemään
rikosilmoituksen.
Sari Sarkomaa /kok:
Herra puhemies! Vielä korjaan puhettani, kun niin intohimoisesti
kannatan tätä lakialoitetta. Korjaan sen, että tarkoitin todellakin,
että pidän hyvänä mallina sitä,
että se rikoksen vanheneminen aletaan laskea siitä hetkestä,
kun kyseinen lapsi, kyseinen uhri, täyttää 18
vuotta, mutta myöskin muita malleja on hyvä tarkastella.
Olisikin hyvä, että katsottaisiin nämä kansainväliset
lainsäädännöt. Tämä lakialoite
on vain ponnin siihen, että tätä asiaa
viedään eteenpäin.
Arvoisa ed. Puisto, olen täysin samaa mieltä siitä,
että iso ongelma on myöskin se, että monet lasten
kanssa työskentelevät eivät osaa tai
uskalla puuttua siihen, kun näkevät, että lasta
kohdellaan väärin. Sen takia on tärkeätä,
että peruspalveluministeri Hyssälä aloittaisi
myöskin lastensuojelulain uudistamisen. Siihen tarvitaan
pykälämuutoksia, mutta ennen kaikkea sosiaalialan kehittämishankkeen
kautta saadaan voimavaroja siihen, että sosiaalityöntekijöillä on
oikea koulutus ja voimavarat suojella lapsia, hoitaa se, että lapsiin
kohdistuviin asioihin puututaan ajoissa.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Sarkomaan esiin ottama ministeri Koskisen
vastaus on siinä mielessä mielestäni
ontuva, että eiväthän kaikki uhrit suinkaan
ole murrosikäisiä, eli joukossa on todellakin
pieniäkin lapsia. Jos ministeri ei halua kohdistaa tätä suojelua
nimenomaan tälle murrosikäisten ryhmälle,
niin mikään ei estäisi antamasta sellaista
esitystä, jossa raja vedettäisiin alemmaksi, esimerkiksi
14 vuoteen tai 15 vuoteen, mikä olisi jo toki edistysaskel
nykytilanteeseen verrattuna. Itse kuitenkin kannatan selkeästi
tätä 18 vuoden ikärajaa, joka korostaa
sitä, että kaikkiin alaikäisiin kohdistuvat
hyväksikäytön muodot ovat tuomittavia
eikä alaikäisiltä henkilöiltä,
alle 18-vuotiailta henkilöiltä, edellytetä kykyä harkita
ja viedä tätä asiaa eteenpäin.
Raimo Vistbacka /ps:
Herra puhemies! Tietysti periaatteessa lakialoite on ihan hyvä,
mutta kyllä tässä monenlaisia juridisia
ongelmia tulee, jos tähän lähdetään.
Nimenomaan näyttöpuoli ja moni muu tulee aika
problemaattiseksi.
Mutta siinä olen ed. Sarkomaan kanssa samaa mieltä,
että meidän lastensuojelulakimme ja muu lainsäädäntömme
tältä osin kaipaa tarkennuksia. Mutta jos yksioikoisesti
lähdetään tällaiseen lainsäädäntöön,
sanoisin näin, että kyllä on aika vaikea
näyttää toteen, viedä asioita
eteenpäin, koska 20—30 vuoden päästä kyseiseltä henkilöltä, joka
mahdollisesti on syyllistynyt rikokseen, kyllä tunnustusta
ei ainakaan tule ja näyttö muutenkin on aika vaikeata
silloin jo. Eli joitakin muita keinoja minun mielestäni
pitää olla, ei yksinomaan ja yksioikoisesti näin.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haluan kyllä tässä ed.
Vistbackalle vielä todeta sen, että meillä on
useita tapauksia. Useimmat niistä eivät ole tulleet
julkisuuteen, mutta jopa julkisuuteenkin on tullut tapauksia, joiden
selvittämisen esteenä on ollut se, että rikokset
ovat vanhentuneet. Mielestäni se, että jos ei
sitä näyttöä sitten jossain
tapauksissa löydy, kun teko on tapahtunut pitkän
aikaa sitten, ei voi olla este, ettei tällaista lainmuutosta
voida tehdä, koska monissa tapauksissa muutos helpottaa
tutkimista ja mahdollistaa sen, että rikos saadaan selvitettyä.
Ennen kaikkea, kuten sanoin, tällä on myöskin
ennaltaehkäisevä vaikutus: on mahdollista sitten
saada estettyä tulevaisuudessa tapahtuvat rikokset ja suojella
montaa muuta lasta. Mielestäni tämä lakiesitys
on erittäin perusteltu. Toivon todellakin, että se
menee eteenpäin vielä tällä vaalikaudella.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Vistbacka on tietysti oikeassa siinä,
että vanhoissa rikoksissa näyttö voi
olla vaikeaa, mutta toisaalta on niitäkin tilanteita, joissa
näyttöä saataisiin ja todisteita saataisiin,
henkilö jopa saattaisi itse tunnustaa, mutta rikokset ovat
vanhentuneet. Muistutan siitäkin, että onhan meillä henkirikosten
kohdallakin ihan samat ongelmat näyttövaikeuksien
kanssa ja ne eivät vanhene milloinkaan.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tunnen omasta elämänkokemuksestani
sen, että näiden juttujen tutkiminen on yksi vaikeimmista tutkintatöistä ja
aivan erityistä ammattitaitoa vaativaa. Yleensä,
on kysymyksessä nuorempi tai vanhempi tapaus, näytön
saaminen näissä tapauksissa niin pitäväksi,
että syyttäjä lähtee syyttämään
tai tuomioistuin tuomitsee, vaatii lähes aukotonta selvää kerrontaa
ja myöskin muuta näyttöä kuin
pelkkää kerrontaa. Myöskin rangaistukset
ovat näissä erittäin kovia.
Mutta varjopuoliakin näissä asioissa valitettavasti
on. Kuten tiedätte, elävässä elämässä on
ihmisten välillä ja perheiden välillä ristiriitoja,
ja erityisen hankalaa on tutkia sellaisia juttuja, missä ilmeisesti
näyttää siltä, että ilmianto
on perätön ja tehty tarkoituksella vahingoittaa
jotakin henkilöä, koska, niin kuin arvaatte, tällaisten
asioiden tutkinta kuitenkin pääsääntöisesti
menee jotakin kautta julkiseen tietoon, ja jos kysymyksessä on
tilanne, missä ei ole minkäänlaista perää,
se aiheuttaa sen, että hetken päästä niitä rikoksen
uhreja on useampia kuin yksi, niitä saattaa olla kaksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Räsänen on tehnyt
hyvän aloitteen, josta on tullut hyvä keskustelu.
Paljolti yhdyn esitettyihin ajatuksiin, mutta sitten ed. Salo toi
myös huomion arvoisen näkökohdan esille
perättömästä ilmiannosta ja
sen aiheuttamista hyvin monista ongelmista. Tämä on
yksi semmoinen näkökohta, mikä toivon
mukaan myös asiaa valmisteltaessa otetaan huomioon.
Keskustelu päättyy.