6) Laki lapsilisälain 7 §:n muuttamisesta
Sari Sarkomaa /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tekemäni lakialoite liittyy
talousarvioaloitteeseen koskien ensi vuoden budjettia. Tässä lapsilisälain
pykälämuutoksessa ehdotetaan, että kaikista
alle 7-vuotiaista lapsista maksettavan lapsilisän määrän
korottaminen olisi 10 euroa kuukaudessa ja yksinhuoltajakorotuksen
korottaminen olisi 5 euroa kuukaudessa. Tässä esityksessä kohdennettaisiin
lapsilisäkorotukset hallituksen esityksestä poikkeavalla
tavalla ja mielestäni perhe- ja sosiaalipoliittisesti paremmin
perustellulla tavalla. Onhan niin, kuten kaikissa viimeaikaisissa
selvityksissä ja tutkimuksissa on todettu, että köyhyys
ja taloudelliset ongelmat ovat yleisempiä monilapsisissa perheissä ja
toisaalta nuorissa perheissä, joissa on pieniä lapsia,
ja sitten yksinhuoltajaperheissä. Siksi mielestäni
tämä lapsilisien korotusvara tulisi kohdistaa
kaikkien alle 7-vuotiaiden lasten lapsilisiin. Nuorten perheiden
tulot ovat aika usein pienimmillään, taakkana
ovat asunto- ja opintolainat ja usein siinä päällä ovat
myöskin päivähoitomaksut. Siksi tämä kohdentaminen olisi
mielestäni parempi kuin se, että se korotus tulisi
hallituksen esityksen mukaisesti ensimmäiselle lapselle.
Mielestäni hallituksen lapsilisäkorotusesityksessä,
jonka vastine tämä lakialoitteeni on, ongelmallista
on se, että se asettaa erikokoiset perheet keskenään
eriarvoiseen asemaan. Monilapsisissa perheissä on hyvin
usein toimeentulo-ongelmia, usein silloinkin, vaikka on keskimääräiset
tulot. Niin sanottujen kolme plus -perheiden, perheiden, joissa
on yli kolme lasta, hankaluudet asumiskustannuksissa, kuljetuskustannuksissa, kun
mietitään auton ostoa, jos nyt ylipäätänsä voi miettiä auton
ostoa siinä tilanteessa, ovat aivan erilaiset kuin silloin,
jos perheessä on vähemmän lapsia.
Siksi mielestäni, arvoisa herra puhemies, olisi perustellumpaa,
että tuo raha, joka on budjetissa varattu lapsilisien korotukseen,
kohdennettaisiin tosiaankin alle 7-vuotiaista maksettaviin lapsilisiin.
Sen lisäksi haluaisin kiinnittää erityistä huomiota,
niin kuin lakialoitteessani kiinnitän erityistä huomiota,
yksinhuoltajaperheiden köyhyysongelmiin. Yksinhuoltajat
elävät taloudellisesti kaikkein ahtaimmilla hyvin
usein. Sen takia mielestäni yksinhuoltajakorotusta olisi
nostettava enemmän kuin hallitus esittää.
Esimerkiksi päivähoitomaksujen nousu ja lapsilisien
reaaliarvon alentuminen ovat tuntuneet enemmän perheissä,
joissa on vain yksi huoltaja.
Kaiken kaikkiaan mielestäni hallituksen lapsilisäkorotusesitys
on luonnollisesti hyvin tervetullut, mutta se antaa väärän
perhepoliittisen signaalin. Aikana, jolloin pääministeritasolta
on peräänkuulutettu vauvabuumia ja synnytystalkoita,
on kovin vaikea ymmärtää, miksi sitten
sellaisissa olosuhteissa lähdetään lanseeraamaan,
en nyt sano Kiinan lapsipoliittista mallia mutta mallia, jossa selvästi
suositaan yhden lapsen perhepolitiikkaa. Siitähän
tässä on kysymys, jos tämän
oikein kärjistää. Kyllä tässä yksilapsiset
ja monilapsiset perheet on asetettu vastakkain.
Mielestäni lakiesitykseni on perhepoliittisesti, väestöpoliittisesti
ja sosiaalipoliittisesti perusteltu, ja toivon, että eduskunta
voisi harkita tämän lapsilisiin varatun varan
kohdentamista oikealla tavalla.
Haluan tässä toki sanoa, että ei
lapsilisä ole se syy, minkä takia lapsia hankitaan,
eikä se ole se pääasiallinen syy, miksi
ne jätetään hankkimatta. Paljon tärkeämpiä asioita
ovat tietysti työmarkkina-asemat, onko äidillä ja
isällä töitä ja kuinka tasa-arvoiset
työmarkkinat ovat. Usein nuoret perheet, varsinkin nuoret
naiset ovat aika heikoilla työmarkkinoilla. Sen takia toivon
toki, että hallitus ei näitä työelämän
tasa-arvoasioita unohtaisi, mutta ne eivät, arvoisa herra
puhemies, kuulu tähän lakialoitteeseen.
Haluan todeta, että tässä todellakin
on kysymys siitä, että hallituksen varaamat varat
kohdennettaisiin uudella tavalla. Talousarvioaloitteeseeni on myöskin
liitetty lapsilisien sitominen indeksiin, ja tämän
lakialoitteen ja lapsilisien indeksiin sitomisen, niin kuin me kaikki
yksimielisesti päätimme lasten ja nuorten hyvinvointia koskevan
selonteon yhteydessä tuon ponnen, että lapsilisät
tulisi sitoa indeksiin, yhteisvaikutukset kustannuksiin olisivat
se määrä, jonka hallitus on varannut.
Sen päälle tarvittaisiin vain 400 000 euroa
enemmän, joten tämä lakiesitys on ennen kaikkea
jo varattujen voimavarojen kohdentamista perhepoliittisesti perustellummalla
tavalla kuin hallitus esittää.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Lapsilisät ja perhepolitiikka ovat
asioita, jotka innoittavat aina tekemään paljon
aloitteita, ja niille riittää aina paljon puolestapuhujia
ja erityisesti ainakin silloin, ellei joudu vastaamaan aiheutuvista kustannuksista.
Tämä on vuosien aikana nähty tässä salissa
ja nähty myös, miten hallitusvastuu ja oppositiorooli
muuttavat samojenkin ihmisten puheenvuoroja.
On totta se, että kun puhutaan lapsiperheiden köyhyydestä,
johon ed. Sarkomaa viittaa aloitteessaan, niin se on tullut erityisesti
esiin, kun tehtiin Kansallisen sosiaaliohjelman selvitystä. Selvitysmiehen
raportista ilmeni lapsiperheiden köyhyyden lisääntyminen
Suomessa, asia, johon hyvinvointivaltioksi lasketussa maassa on
kaikkien herättävä. Silloin herää tietysti
ajatus siitä myös, miten kohdennetaan apua niille
perheille, jotka sitten elävät köyhyydessä,
miten saadaan nostettua juuri niiden ostovoimaa. Lapsilisät
ei ole kovin hyvä keino siinä.
Lapsilisät periaatteellisesti lähtevät
juuri siitä, mihin ed. Sarkomaakin viittasi, että ne
ovat lapsettomien perheiden ja lapsia kasvattavien perheiden ostovoimaa
ja toimeentuloa tasaava tulonsiirto. Vuosikymmenet on keskusteltu
tässä maassa, oikeastaan lapsilisän olemassaolon
ajan, siitä, onko oikein, että varallisuudesta
riippumatta kaikki perheet saavat saman suuruisen lapsilisän.
Toiset pistävät sen korkeakorkoiselle tilille kasvamaan,
toiset ostavat kengät sinä päivänä, kun
lapsilisä tulee. Tätä kohdennettua, tuloihin sidottua
lapsilisän maksua ei ole voitu saada aikaiseksi ennen kaikkea
siksi, että poliittiset voimasuhteet ovat sen kaltaiset
tässä maassa, ja siksi, että on lähdetty
siitä, että meillä on universaali sosiaalipolitiikka
lapsiperheiden joidenkin tulonsiirtojen osalta, joihin juuri lapsilisät
kuuluvat. Tähän asti oikein.
Mutta kun, ed. Sarkomaa, aloitteessanne viittaatte köyhiin
lapsiin, köyhiin perheisiin, olkoon lapsilisän
korotus tässä vaiheessa ensi budjetissa minkä suuruinen
hyvänsä, niin kun useimmat köyhät
perheet saavat myös tulonsiirtoja, tulonsiirrot ja lapsilisät
leikkaavat toisiaan: lapsilisä lasketaan köyhän
perheen tuloksi, ja se vähentää toimeentulotukea.
Siksi olen tehnyt lakialoitteen, jolla on merkittävä tuki
tässä salissa, että 10 euron lapsilisän
korotusta ei soviteta yhteen toimeentulotuen kanssa, vaan se summa
todella nostaisi köyhien lapsiperheiden ostovoimaa. Rahaa
palaa paljon, jos kaikille alle seitsemänvuotiaille maksetaan
tämä korvaus, mutta köyhien perheiden
toimeentuloa tämä teidän esittämänne
aloite ei nosta.
Vetoatte myös siihen, että vuoden 95 jälkeen ei
ole nostettu lapsilisiä. Se on surullisen totta. 95 elimme
vielä erittäin vaikean laman aikaa, jolloin sosiaaliministeriössä olisi
ehkä ollut korotuksiin tahtoakin. Silloin kun tuli voimavaroja, meillä oli
porvarillinen sosiaali- ja terveysministeriö, jolloin tätä ei
tahdottukaan. Tässä viime päivinä moneen
tehtävään Suomen porvarilliseksi keulakuvaksi
nostettu Sauli Niinistö on koko tämän
aikakauden huolehtinut myös siitä, että lapsilisiä ei
ole nostettu.
Irja Tulonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Puisto, kyllä jokaisen hallituksen
tässä maassa pitäisi osata priorisoida.
Tässä asiassa nykyinen hallitus kyllä ei
ole sitä osannut.
Toinen asia, mitä väititte, oli, että on
paljon lapsiperheitä, jotka saavat toimeentulotukea. Näin
yhden tilaston; ei se nyt niin kauhean iso määrä ole.
Onneksi on niitä perheitä, joiden ei tarvitse
hakea toimeentulotukea. Monelle ovat kyllä silloin lapsilisät
jokaisesta lapsesta tärkeitä. Pidän hallituksen
esitystä epäoikeudenmukaisena, kun ensimmäinen
lapsi saa ja muut lapset eivät. Se ei ainakaan korosta
sitä, mitä pääministeri Vanhanen
täällä on todennut, että naiset
synnyttämään Suomelle lisää kansalaisia.
Tämä on oikeastaan korvallelyönti siltä osin.
Toivoisinkin, että ed. Puisto muuttaisi mielipidettänsä.
Suomessa on yksi tärkeä tasa-arvoasia, ja se on
se, että aikoinaan tämmöinen maailman ihme
kuin lapsilisät on luotu tänne Suomeen ja niillä tuetaan
lapsiperheitä. Tietysti meillä on progressiivinen
verotus, joka huolehtii sitten niin sanottujen hyvin toimeentulevien
perheiden asiasta.
Seppo Särkiniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Jos ajatellaan viimeisen 15 vuoden ajalta
tässä tasavallassa harjoitettua perhepolitiikkaa,
sekä ed. Sarkomaan nyt tekemä esitys että se,
mitä ed. Puisto täällä sanoi,
molemmat omalla tavallaan parantaisivat lapsiperheiden asemaa ja
ovat sinänsä tervetulleita. Mutta hiukan tässä on
nyt semmoinen sarkastinen olo jälleen kerran. Nimittäin
16 vuoden aikana tässä asiassa tässä maassa
on menty alaspäin koko ajan. Olisi ollut mahdollista korjata
kaikki nämä kysymykset, ja siinä mielessä tässä on
nyt kyllä musta kylki molemmilla.
Nimittäin täytyy muistaa se, että vaikka
lapsilisiä tulonsiirtoina on leikattu, niin siitä huolimatta
kaikkia niitä palveluita, joita lapsiperheille tarjotaan,
ei ole leikattu. On siis siirrytty rakenteellisesti sellaiseen malliin,
joka on veronmaksajille kallis, mutta kohdistuu vain osaan lapsiperheitä ja
luo heille sellaisen tilanteen, jossa valinnan mahdollisuudet ovat
kovin vaatimattomia.
Siinä mielessä minun mielestäni tämä keskustelu
on tarpeellinen. Jos nämä esitykset menevät läpi,
molemmat, minä olen niistä iloinen. Mutta kumpikaan
ei ihan oikeasti paljasta vielä sitä todellista
ongelmaa, joka lapsiperheiden köyhyytenä tänä päivänä Suomessa
on. Se nimittäin liittyy ensisijaisesti niihin perheisiin,
joiden lapsiluku on 3+. Nimittäin sieltä löytyy
se elämäntilanne, että jos aiotaan edes
kohtuullisesti elää, on oltava pikkuisen isompi
auto, kolmioon ei enää mahdu jnp. Kun meillä siirryttiin
neutraaliin verotusperusteeseen, niin te kaikki kyllä osaatte laskea
ja ymmärrätte, mitä se näitten
perheitten osalta tarkoittaa. Jos haluttaisiin, niin se olisi erittäin
pienillä fiskaalisilla toimilla hoidettavissa.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Verovähennyksistä,
lapsivähennyksistä, olisi mielenkiintoista keskustella.
Kannatan niiden uudelleen käyttöönottoa
tietyin ehdoin.
Mutta, arvoisa herra puhemies, kansallinen kokoomus oli pitkään
hallituksessa. Painotimme lapsiperheiden palveluita, ja siitä työstä voi
olla ylpeä. Ennen viime vaaleja me julkaisimme kuuden kohdan
ohjelman, jossa kuusi asiaa lupasimme, ja yksi oli tämä lapsilisämalli,
jonka tässä esitän. Ei tämä ole
mitään uutta, jota me vaalien jälkeen
sanomme, vaan silloin me sanoimme, että nyt on lapsiperheiden
aika, ja sitä työtä jatkamme oppositiossa.
Ed. Puisto, tämä ei lisää kustannuksia.
Tämä lakialoitteeni on itse asiassa pienempi summa, kuin
mikä on hallituksen esitys. Siksi olen myöskin
liittänyt talousarvioaloitteeseeni indeksikorotukset. Siitä tuleva
summa on sitten hieman erilainen kuin hallituksen esitys. Eli tämä ei
todellakaan ole mitään valtion varojen tuhlausta; hieman
tuntui, että semmoisen sormen tänne osoititte.
Ed. Puisto, kun puhutte köyhistä perheistä, niin
kyllä työssäkäyviäkin
lapsiperheitä on sellaisia, jotka ovat köyhiä.
Eivät ne kaikki ole toimeentulotuella. Toivon todellakin,
että ne toimenpiteet, joita kohdistetaan lapsiperheisiin,
olisivat sellaisia, että toimeentulotuki olisi väliaikainen,
niin kuin on tarkoitettukin. Toimeentulotuella oltaisiin väliaikaisesti
ja kaikki efortit täällä laitettaisiin
siihen, että lapsiperheen vanhemmat saisivat töitä tai
toimeentulon jotakin muuta kautta kuin toimeentulotuen kautta.
Arvoisa herra puhemies! Tosiasia on se, että Suomessa
on yhä enemmän sellaisia ihmisiä, jotka
eivät hanki lapsia, perheitä, joihin ei haluta hankkia
lapsia. Toisaalta on perheitä, niin kuin perhebarometrikin
kertoi, joissa haluttaisiin hankkia useampia lapsia, kolme neljä lasta
tai enemmänkin, ja silloin on täysin nurinkurista, että tässä vaiheessa
lähdetään tekemään
sellaista politiikkaa, että yhden lapsen perheitä suositaan. Mielestäni
tämä lakialoitteeni on erittäin perusteltu
tältäkin näkökannalta.
Ed. Hannu Takkula merkitään
läsnä olevaksi.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Joitakin asioita, ettei jää todellakaan
kenellekään väärää käsitystä tai
pöytäkirjoihin erikoista mainintaa.
Täällä ed. Sarkomaa on käyttänyt
Kiinan lapsipolitiikka -termiä. Mehän emme lopeta
keneltäkään lapsilisän maksua,
vaan kohdennamme jollekin ryhmittymälle eli ensimmäiselle
lapselle lisää. Kyllä meillä kaikki
lapset saavat lapsilisää. Tämä oli
aika torso vertaus.
Sitten toimeentulotuensaajista: Meillä on matalapalkka-aloilla
työskenteleviä yksinhuoltajia ja pariskuntia,
joiden toimeentulo työssäkäynnistä huolimatta
jää niin alhaiseksi, että he lapsiperheinä tarvitsevat
tulonsiirtoja. Mitä enemmän matalapalkka-aloille
halutaan ohjata ihmisiä, sitä enemmän
he joutuvat sekä—että-systeemiin.
Toimeentulotuen piirissä ei ole suurta määrää lapsiperheitä,
sanoi ed. Tulonen. Miten suuri määrä siellä saisi
olla tai miten pitkään saisi olla? Eli kysymys
on siitä, että kun joku on sanonut, että tilastoissa
köyhyyttä ei kestä kuin kuusi kuukautta,
toiset faktat kertovat aivan muuta. Miten pitkään
saa olla lapsena köyhä, ettei se vaurioita? Miten
pitkään voidaan leikata tulonsiirtoja?
Me olemme joutuneet taistelemaan vuosia juuri näiden
köyhien tulonsiirtojen yhteensovittamisen puolesta. Muistan,
että kun pian maaherrana aloittava Anneli Taina yhteensovitti
kotihoidon tukea ja työttömyysturvaa yksinhuoltajien osalta,
hän sanoi, että "kyllä minä tiedän,
mitä tämä tarkoittaa; tämä on
meidän linjamme". Näitä vastaan me tässä olemme
monta kertaa taistelleet. Universaalia lapsilisäpolitiikkaa
vastaan, ed. Tulonen, en ole tässä politikoinut
tai sanonut mitään. Sanoin, että kohdennettu
olisi köyhille parempi, mutta myönsin universaalin
lapsilisäpolitiikan hyödyn, mutta sanoin, että se
ei ole universaali, kun se ei nosta köyhimpien perheiden
ostovoimaa.
Pirkko Peltomo /sd:
Arvoisa puhemies! Olen ed. Virpa Puiston kanssa samaa mieltä siitä,
että kun nyt lapsilisiä korotetaan, ehdottomasti
korotus tulisi suunnata kaikkein köyhimmille perheille.
Siinä mielessä lapsilisä pitäisi
erottaa toimeentulotuesta ja säätää lapsilisä etuoikeutetuksi
tuloksi, jolloin se hyödyttäisi myös
näiden perheiden taloutta.
Ed. Tuloselta haluan kysyä, mikä on iso määrä köyhiä lapsiperheitä.
Toimeentulotukea maksettiin vuonna 2001 yhteensä 65 100
lapsiperheelle, ja tälle ryhmälle ed. Puisto ja
minä haluaisimme hallituksen budjettiin vielä muutoksen niin,
että lapsilisä- ja yksinhuoltajakorotus tulisivat
hyödyttämään näitä kaikkein
köyhimpiä lapsiperheitä.
Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on käyty
varsin monipuolisesti keskustelua lapsilisien korotuksesta, joita
onneksi nyt on edes vähän voitu korottaa. Sitten
kun puhutaan näistä köyhistä perheistä,
haluaisin ed. Sarkomaalle todeta, että silloin, jos perhe
on todella vähävarainen, sillä ei ole
mitään merkitystä, kohdennetaanko se
sille yhdelle, ensimmäiselle lapselle vai kolmannelle,
koska ne kaikki rahat menevät varmasti perheen yhteiseen
pussiin ja niihin perheen tarpeisiin ja niitten lasten tarpeisiin.
Tärkeää on, että perheen asema
kohenee edes tällä 10 eurolla. Minusta vähän
tuntuu, että ei tunnista täysin, mikä on
todella vähävaraisen perheen perusongelma, jos
on vastaan tätä hallituksen esitystä.
Yhden lapsen perhekin voi olla todella vähävarainen,
ja sen tähden on hyvä, että sen varan,
mikä on korotuksiin annettu, saa jo myös tämä yhden
lapsen perhe.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minä pakostakin joudun tämän
keskustelun kuluessa palaamaan vähän tuonne maaliskuuta
edeltäviin aikoihin eli viimeisiin eduskuntavaaleihin ja
siinä käytyyn perhepoliittiseen ja lapsipoliittiseen
keskusteluun. Ainakin omalta osaltani Pohjanmaalla totean sen, että kun
eduskuntaryhmämme ja puolueemme oli tehnyt tämän
saman sisältöisen aloitteen, minkä ed.
Sarkomaa äsken esitteli, niin jäin aina kaikissa
paneeleissa kaikkein huonoimmaksi. Istuvat hallituspuolueen edustajat
ja muut oppositioryhmät panivat aina paremmaksi, kaksi
tai kolme kertaa korkeammaksi, oman tarjouksensa. Puolustin, että olemme
miettineet tätä asiaa niin, että tämä olisi
kestävä, valtiontaloudellisesti kestävä,
järkevä ja oikeudenmukainen ja hieman korottaisi
sitä tasoa, kun on osoitettu, että pitkän
ajan osalta nimenomaan lapsiperheet ovat jääneet
yhteiskunnassa jälkeen suhteessa muihin tulonsaajaryhmiin.
Jäin kuitenkin jälkeen ja hävisin vaalinkin
tällä asialla. Nyt, kun me esitämme tätä samaa
asiaa täällä vaalien jälkeen,
niin jotkut kertovat, että teidän mallinne on
niin kallis. Kuitenkin ennen vaaleja se oli kaikkein halvin malli.
Jään vain ihmettelemään sitten,
mikä tässä nyt oikein sitten meni vikaan.
Ed. Leena Rauhala merkitään
läsnä olevaksi.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Salo äskeisessä puheenvuorossaan
lopetti toteamalla, mikäköhän meni vikaan,
kun hän tuolla vaalikentillä esitti ennen vaaleja
samanlaista lapsilisän korotusta kuin mitä hän myös
esittää täällä eduskunnassa
vaalien jälkeen, mutta nykyiset hallituspuolueet ja ennen kaikkea
oppositiosta käsin vaaleihin käynyt keskusta esittivät
tuolla vaalikentillä ihan erilaisia lupauksia kuulijoille
ja kansalaisille kuin mitä ne nyt täällä eduskunnassa
ja hallituksessa ovat toteuttamassa.
Mikä meni vikaan, ed. Salo? Vikaan meni se, että se
rehellinen linja, jota te ja muut kokoomuksen ehdokkaat noudatitte
vaalityössä, se ei menestynyt, mutta se hulvattomien
lupausten ja sumutuksen linja, jota ennen kaikkea keskusta vaaleissa
noudatti, se menestyi. Se meni vikaan. Nyt me sitten olemme täällä eduskunnassa
ja nyt sitten keskusta on hallituspuolue ja nyt sitten käsittelemme
tänäkin syksynä keskustan esityksiä hallituksesta
käsin ja huomaamme, että eipä niistä suurista
lupauksista ja puheista ole paljon mitään jäljellä.
Tämän aloitteen kohdalla on kyse lapsilisistä. Mitä keskusta
sanoi lapsilisistä ennen vaaleja? Ei sellaista viihdeohjelmaa
ollut, ei sellaista talk-show’ta televisiossa ollut, missä ei
nykyinen kulttuuriministeri Tanja Karpela keskustan eturivin perhepoliitikkona
olisi ollut esittelemässä keskustan hyviä ja
kauniita lupauksia Suomen kansalle siitä, miten lapsiperheiden
tilanne kohentuu, miten lapsilisät ja muut perheiden etuudet
kohentuvat, jos keskusta pääsee hallitukseen. Lapsilisät
piti sitoa indeksiin, kotihoidon tuki piti korottaa leikkausta edeltävälle
tasolle, alimmat äitiys- ja vanhempainrahat piti nostaa
perustyöttömyysturvan tasolle jne. Näissä lupauksissa
ed. Tanja Karpela ennen vaaleja ihmetteli ääneen, miten
nuo hallituspuolueet, siis silloiset hallituspuolueet, ovat jättäneet
nämä kauniit ja hyvät asiat toteuttamatta.
Mitä keskusta on hallituksessa tekemässä? Lapsilisiä ei
sidota indeksiin, kotihoidon tukea ei palauteta leikkauksia edeltävälle
tasolle ja minimiäitiys- ja -vanhempainpäivärahoja
ei nosteta työttömyysturvan peruspäivärahan
ja työmarkkinatuen tasolle. Näin ne sanat syödään.
Näin ne vaalienaluspuheet niellään.
Mutta mitä erityisesti lapsilisiin tulee, oli eräs yksityiskohta,
joka vaalien alla herätti keskustelua, ja se oli silloisen
pääministerin Paavo Lipposen oman vaalikampanjansa
avajaistilaisuudessa esittämä ajatus siitä,
että niukat lapsilisien korotusvoimavarat kohdennettaisiin
siten, että ne koskisivat vain ensimmäistä tai
toista lasta eli että näin painotettaisiin tämä lapsilisien
parannus. Nyt me tiedämme, että nykyinen hallitus
on tässä asiassa, etten sanoisi tässäkin
asiassa, omaksunut demareitten linjan ja on esittänyt eduskunnalle,
että nimenomaan ensimmäisen lapsen lapsilisää korotetaan,
ei muiden lasten. (Ed. Ollila: Kiinan-malli!) Tämä niin
sanottu Kiinan-malli tarkoittaa sitä, että tällä vaalikaudella
lapsilisien reaaliarvo, riippuen vähän inflaatiovauhdista,
mutta hyvin todennäköisesti tällä vaalikaudella
lapsilisien reaaliarvo kaikista näistä keskustan
ruusuisista puheista riippumatta tulee alenemaan.
Mutta jos palataan vielä tähän Lipposen
ajatukseen, niin mitä keskusta, joka nyt on siis toteuttamassa
sitä hallituksesta käsin, sanoi tästä asiasta
ennen vaaleja? Luen, arvoisa herra puhemies, eduskunnan pöytäkirjoista,
mitä silloinen kansanedustaja, nykyinen ministeri Liisa
Hyssälä tästä asiasta lausui
2. päivänä lokakuuta 2002. (Ed. Ollila:
Ehtymätöntä aineistoa!) Hän
sanoi näin: "Tätä taustaa vasten kritisoin
pääministeri Lipposen vaalikampanjansa avaustilaisuudessa esittämää korotusta
lapsilisiin ensimmäisen ja toisen lapsen osalta. Hänen
mielestään on otettava pontevampi ote perheiden
ja lasten asioihin ja lapsilisäjärjestelmää uudistettava
siten, että ostovoima vahvistuu. Lipposen mukaan tällä tehtäisiin
oikeutta tavallisille kahden ja kolmen lapsen perheille tekemättä vääryyttä monilapsisille
perheille. No", jatkaa Hyssälä, "tällä matematiikan tajulla,
joka itselläni on, tehdään nimenomaan vääryyttä monilapsisille
perheille. Jos on yksi tai kaksi lasta, silloinhan korotus on 100
prosenttia, mutta jos on viisi lasta, silloinhan korotus on kaksi
viidesosaa eli 40 prosenttia. Silloin aina monilapsisen perheen
suhteellinen asema yhden ja kahden lapsen perheeseen verrattuna
heikkenee. Eli aina suhteellisesti monilapsiset perheet ovat sitten
heikommassa asemassa, kun tällä logiikalla korotukset
tehdään. Se on ristiriidassa mietinnön
lauselman kanssa."
Arvoisa herra puhemies! Juuri tällä logiikalla keskusta
itse nyt hallituksesta käsin korotukset tekee, ja mitä ministeri
Hyssälä on siitä mieltä? Hän
on sitä mieltä, että tehdään
nimenomaan vääryyttä monilapsisille perheille
"eli aina suhteellisesti monilapsiset perheet ovat sitten heikommassa
asemassa, kun tällä logiikalla korotukset tehdään",
ja tällä logiikalla, hyvät ystävät, nyt
korotukset tehdään. Tämä on
keskustan linja. Ennen vaaleja lupaillaan ja ollaan polleita, vaalien
jälkeen alistutaan Lipposen komentoon.
Arvoisa herra puhemies! Lopuksi totean, että kun seuraavaksi
on odotettavissa leegio keskustalaisia vastauspuheenvuoroja, joissa
todistellaan, että kokoomus ei itse kahdeksan vuoden hallitustaipaleellaan
saanut aikaiseksi korotusta edes ensimmäisen lapsen lapsilisään,
niin totean, että ei meillä ole sellaista käsitystä,
että maailma olisi tullut valmiiksi edellisen tai edes
sitä edellisen hallituksen aikana, eikä muuten
tule valmiiksi tämänkään hallituksen
eikä seuraavankaan hallituksen aikana. Tällä haluan
sanoa sitä, että totta kai aina jatketaan siitä,
mihin edellinen hallitus on tullut, ja kun viime vaalikaudella ja
edellisellä vaalikaudella on kiistaton fakta se, että lapsilisiä ei
korotettu, päinvastoin niitä 1995 leikattiin,
niin oli mielestämme perusteltua lähteä vaalityössä siitä,
että tällä vaalikaudella on lapsiperheiden
aika ja tällä vaalikaudella tehdään
eräitä, nimenomaan lapsiperheitä koskevia
myönteisiä ratkaisuja, joista yksi oli lapsilisien
korottaminen. Tähän vaalikampanjamme aikana sitouduimme,
esittelimme sen mallin, joka on ed. Sarkomaan nyt käsittelyssä olevassa
aloitteessa, ja, hyvät ystävät, nyt vaalien
jälkeen puollamme tätä, mitä vaalien
alla kansalaisille, äänestäjille, lupasimme.
Kunpa muut puolueet voisivat menetellä samoin!
Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Niin toden totta, ed. Zyskowicz, elämä on
jatkumoa niiltä kuudeltatoista vuodelta, joina te olette
valtaa käyttäneet. Samoin se on jatkumoa siltä kasvun
ajalta, jota tämän tasavallan taloudessa on taannoin
ollut.
Mutta pyysin vastauspuheenvuoron, arvoisa herra puhemies, koska
käsitykseni mukaan — ja jotkut saattaisivat sitä jopa
toivoa, että näin olisi, toiset ovat tyytyväisiä,
että ei ole — keskustalla ei ole 101:tä kansanedustajaa.
Toisekseen näistä jatkumoista puhuttaessa keskusta
on sitoutunut tähän hallituspohjaan, joka on yhdessä sitoutunut
ja tehnyt sopimuksen siitä, että lapsiperheiden
taloudellista asemaa kuluvan vaalikauden aikana korjataan. Se sisältää nämä muutokset,
jotka nyt on esitetty tulevan vuoden budjettiin lapsilisiin. Se
sisältää muutokset kotihoidon tukeen ja
näihin teidän niin kaipaamiinne pienimpiin äitiys-
ja vanhempainpäivärahoihinkin.
Aila Paloniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tällä oppositiopolitiikalla, jota
kokoomus ja erityisesti ed. Zyskowicz harrastaa käymällä viime
kevään eduskuntavaaleja, ei köyhien lapsiperheiden
eikä lapsiperheiden asemaa todellakaan paranneta. Teillä on
joka ainoaan asiaan tämä sama: siellä luetaan
lehtiä ja kerrotaan meidän vaalitavoitteistamme.
Minusta kannattaisi nyt kokoomuksenkin ryhdistäytyä ja ryhtyä tekemään
ihan oikeata politiikkaa yhdessä hallituspuolueitten kanssa
näissä asioissa, missä te todella olette
sitä mieltä, että asioita täytyy
parantaa. Ja vaikka ed. Zyskowicz on jo nyt mennyt niin pitkälle,
että hän esittää vastauspuheenvuoron
omaan puheenvuoroonsa, sanon että kokoomuksella todellakin
olisi ollut aikaa edes piirun parantaa näitä hyviä asioita,
joita te jatkuvasti tuotte nyt esille.
Seppo Särkiniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz toisti täällä kysymyksen,
mikä meni vikaan, ja sen, että kokoomuksella on
rehellinen linja. Minä uskon, että näin
on. Kansa sen käsitti toisin, koska mikään
näistä asioista ei ole viimeisten kahdeksan vuoden
aikana muuttunut parempaan suuntaan. Kokoomus tiesi koko ajan kaikki
nämä asiat. Yhtään esitystä,
yhtään toimenpidettä, jolla niissä olisi
menty parempaan suuntaan, ei tullut, ed. Zyskowicz, mutta kun vaalikausi
lähestyi loppuaan, sitten oltiin sitä mieltä,
että pitäisi, ja nyt sanotaan, että niin
pitäisi.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Paloniemelle totean, että voi
olla, ettei näillä puheillani todellakaan auteta
lapsiperheitä, jos hallituspuolueet eivät ota
kuuleviin korviinsa niitä näkökohtia,
joita täällä esitämme, kun yritämme
kannustaa teitä pitämään kiinni
omista lupauksistanne ja toteuttamaan niitä. Mutta ei lapsiperheiden
asemaa, ed. Paloniemi, silläkään korjata,
että te vaalien alla kierrätte maakuntia ja kenttää ja
lupaatte kaiken ja sitten vaalien jälkeen jätätte
toteuttamatta kaiken.
Ed. Rehula kiinnitti huomiota siihen, että kun keskustalla
ei ole enemmistöä hallituksessa, niin sen hyvät
asiat eivät etene. Tämä pakottaa kysymään
edustajilta Viitaselta, Puistolta ja Peltomolta esimerkiksi, te
sosialidemokraatitko estitte näiden keskustan kaikkien
hyvien lupausten toteuttamisen tässä teidän
yhteisessä hallituksessanne ja hallitusohjelmassanne. Tekö olette
vastuussa siitä, että lapsiperheet eivät
saa suurempia korotuksia etuihinsa? Näin ed. Rehula antoi
ymmärtää.
Kolmannen asian, mikä minun piti sanoa, herra puhemies,
sen unohdin.
Sari Sarkomaa /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Lapsilisäkorotus on kyllä tervetullut,
mutta kun, ed. Paloniemi, ihmettelitte sitä, minkä takia
täällä nostetaan esille niitä asioita,
joita ennen vaaleja on puhuttu, että ne pitäisi
nyt täysin unohtaa, kyllä jossakin menee raja
siinä, missä kulkee politiikan uskottavuus. Minusta
on aivan itsestään selvää, että kyllä me
ainakin kokoomuksessa mietimme vähän, mitä tuli
puhuttua ennen vaaleja, ja me puhuimme sitä, että me
haluamme korotuksia lapsilisiin tämän mallin mukaisesti,
mistä tässä lakialoitteessa on kysymys,
ja me viemme sitä eteenpäin nyt, kun emme ole
hallituksessa, olemme oppositiossa. Tosiaankin, jos kaikki ne lupaukset
toteutuisivat, joita te annoitte ennen vaaleja, kyllä niillä varmaan
osin lapsiperheiden tilannetta lyhytaikaisesti parannettaisiin,
mutta onneksi ei ole mahdollista, että kaikki se voitaisiin
valtion talousarvioon laittaa, koska silloin kävisi kyllä aika köpelösti
kansantaloudelle ja koko suomalaiselle yhteiskunnalle. Maltti on
valttia, ja sitä edustaa tämä minun lakialoitteeni.
Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Sikäli kun ed. Zyskowicz vanhojen sanomalehtien
katsauksiltaan ehtii, niin hän muiksi töikseen
etsii syyllisiä. Hän on erittäin etevä siinä,
ja siinä tilanteessa saattaisi peiliin katsomisestakin
aika ajoin olla hyötyä. Ei täällä auta
eikä tarvitse kysellä edustajien Puisto tai Peltomo
tai Viitanen perään, kuka torppasi minkäkin
ja kenenkin esityksen. Minulla on yksien hallitusneuvottelujen kokemus,
ja se kokemus on se, että niissä neuvotteluissa
on saavutettu yhteinen hallitusohjelma, hallitussopimus, ja sen
sopimuksen kanssa täällä puolustaudutaan
ja toisin päin myös hyökätään
ja puolustaudumme noita teidän esityksiänne vastaan.
Tälle oppositiopolitiikan linjallenne ja esityksillenne,
kun olette nyt kätköissänne olleen sydämenkin
näihin sosiaalipoliittisiin linjauksiin löytäneet — viittaan
tällä Kelan psykiatrisiin rahoihin liittyneeseen
keskusteluun — toivotan onnea ja menestystä. Se
tulee olemaan pitkä taival, jos tuolla tavalla jatkaa aiotte.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Aivan oikein, ei täällä tarvitse
mitään selitellä tai vastailla tämän
tyyppisiin kysymyksiin.
Sen verran kyllä sanon, että mielestäni
tässä keskustelussa sosialidemokraattina on erittäin helppo
ja mukava käyttää puheenvuoro juuri siitä näkökulmasta,
että tässä mennään
tärkeässä asiassa hallituksen esityksen
kautta eteenpäin. Lapsilisät saavat korotuksen,
ja ainakin minusta on aivan tärkeää,
että ennen vaaleja ja vaalien jälkeen sama linja
pitää. Tämähän vastaa
hyvin pitkälle todellakin niitä lupauksia, joita
itse olemme ennen vaaleja kentällä antaneet. Siinä mielessä suunta
on oikea.
Minun mielestäni tässä on paljon
muitakin tärkeitä asioita, kun lapsiperheistä puhutaan,
muun muassa palvelupuoli, jota myös olemme korostaneet,
ja palveluthan paranivat niin viime kausilla kuin paranevat tälläkin
kaudella.
Mutta yksi asia, minkä haluaisin nimenomaan kokoomukselta
nyt kysyä, kun tuli ihan mieleen, kun te olette varsin
usein, ed. Zyskowicz, hyökänneet esimerkiksi työllisyysmäärärahoja
ja tällaisia asioita vastaan: eikö kuitenkin esimerkiksi lapsiperheiden
osalta monta kertaa työttömyys ja sen aiheuttama
köyhyys ole yksi suurimpia syitä siihen kurjuuteen?
Näillä työllisyystoimenpiteillä usein
sitten saatetaan kuitenkin ihmisiä töihin ja paremman
toimeentulon piiriin. Eikö ole lapsiperheiden kannalta
aika tärkeäkin asia, että nämä asiat
hoidetaan kuntoon myös?
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! En ensinkään ymmärrä,
mitä ed. Rehula tarkoitti, kun hän sanoi, että jos
aiotaan puolustaa lapsia ja nuoria, esimerkiksi heidän
mahdollisuuttaan saada psykiatrista hoitoa, niin on pitkä taival
edessä. Toivottavasti hän ei tarkoittanut sitä,
että hallitus ei aio niissä asioissa pitkään
aikaan tehdä mitään.
Mitä tulee syyttämiseen, niin on todella totta, että minulla
on syyttäjäkokemusta. Olen ollut Mäntsälän
nimismiehenä ja siinä ominaisuudessa toiminut
siellä syyttäjänä. Siellä usein
sitten syytetyt kertoivat, että siellä jossakin
torin kulmalla tai rautatieasemalla oli joku tuntematon mies, jolta
he saivat nämä varastetut tavarat, eivätkä he
olleet niitä itse hankkineet eivätkä tienneet
niitä varastetuiksi. Vähän tämä tuli
mieleen, kun ed. Rehula antaa ymmärtää,
että kyllä siellä hallitusneuvotteluissa
joku muu esti kaiken sen hyvän toteuttamisen, minkä keskusta
oli vaaleissa kansalaisille lupaillut, mutta eipä sitä pidä nyt tässä erikseen
muistutella.
Sitten todellakin se kolmas asia, minkä edellisessä puheenvuorossa
unohdin, oli se väite siitä, että mitään
ei ole saatu aikaiseksi. Haluan korostaa, että nimenomaan
lapsiperheiden palvelujen puolella edellisten hallitusten aikana
saatiin erittäin suuria harppauksia aikaiseksi. Muun muassa esikoulu-uudistus,
joka on historiallinen uudistus Suomessa, toteutettiin. Samoin toteutettiin päivähoito-oikeuden
laajentuminen, samoin muun muassa lapsikorotusten nosto työmarkkinatuen
osalta.
Mitä lopuksi, ed. Viitanen, tähän
työttömyyteen tulee, niin olen todella samaa mieltä,
että kaikkein pahin köyhyyden aiheuttaja sekä lapsiperheille
että muille on työttömyys. Se, että en ole
vakuuttunut työvoimamäärärahojen
tai työvoimapoliittisten toimien vaikuttavuudesta, ei tarkoita
sitä, ettenkö kannustaisi hallitusta tekemään
enemmän työttömyyden torjumiseksi ja työllisyyden
edistämiseksi. Hallitus on ilmoittanut sen keskeisimmäksi
tavoitteekseen. Siinä todella kannustamme hallitusta tekemään
jotain konkreettista.
Virpa Puisto /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin haluan julkituoda ilahtuneisuuteni
siitä, että sosiaalipolitiikan iltapäiväkeskustelut
ovat saaneet aivan uutta väriä, kun kokoomuksen
puheenjohtaja Ben Zyskowicz on tullut kiinnostuneeksi sosiaalipolitiikasta.
Se tulee edistämään tämän
asian eteenpäin vientiä. Ilahdun, että olette
muuallakin kiinnostunut kuin valiokunnan ovella.
Kun täällä on käyty läpi
viime vaaleja, tietysti voi sanoa, että joitakin ilmapallotehtailijoita
tulee valituksi, mutta paljon jäi rannalle ja asemille niitä,
jotka ilmapalloja myivät. Kyllä kansalaiset osaavat
lupaukset ja realiteetit erottaa toisistaan.
Yhdyn ed. Pia Viitasen esiin tuomiin asioihin lapsiperheiden
tilanteen parantamisesta, jotka koskevat ennen kaikkea tällä kaudella
kotihoidon tukea, lapsilisää ja kansallisen sosiaalipaketin
ja kansallisen terveyspaketin läpivientiä, iltapäivähoitoa
jne. Nämä ovat niitä, joita ainakin oma
joukkoni lupaili tuolla Turun alueella pärjätessään
vaaleissa. (Ed. Viitanen: Tampereella myös!)
Toinen varapuhemies:
Tämä vastauspuheenvuorokierros taitaa riittää tältä erää.
Katsotaan, mitä jatkossa seuraa. Mennään
puhujalistaan, ed. Sarkomaa.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Viitanen ei tainnut olla salissa
siinä vaiheessa, kun täällä käytiin
keskustelua lapsiperheiden köyhyydestä ja totesin,
että kyllä kokoomuksen painopiste on niissä toimenpiteissä, joilla
saadaan uusia, aitoja työpaikkoja, joissa lapsiperheiden
vanhemmat saadaan työn piiriin ja toimeentulo työn
kautta, mutta se ei suoranaisesti liity tähän
lakialoitteeseen.
Ed. Lindqvist totesi, että emme kokoomuksessa ole ilmeisesti
ymmärtäneet, mitä tarkoittaa lapsiperheiden
köyhyys. En nyt pahastunut siitä, mutta jäin
hieman hämmästelemään, mihin
siinä viittasitte.
Ensinnäkin, kun me tätä esitystä teimme,
hyvin tarkkaan mietimme, miten me kohdistaisimme nämä varat.
Korotus lapsilisään on erittäin tervetullut,
mutta pyrimme olemaan maltillisia ja etsimään
sen mahdollisen mallin, jolla parhaiten kohdennettaisiin köyhiin
perheisiin. Tässä on korkeampi korotus yksinhuoltajille
kuin hallituksen esityksessä. Useat tutkimukset kertovat
juuri, että yksin perhettään huoltavilla
henkilöillä on kaikkein eniten toimeentulo-ongelmia.
Ongelmia on myöskin niissä perheissä,
joissa on useita lapsia, ja ennen kaikkea niissä perheissä,
jotka ovat heikoissa työmarkkina-asemissa, pätkätöissä,
nuorissa perheissä. Siellä on asunto- ja opintolainat
ja monet muut asiat. Yleensä näiden perheiden
lapset ovat juuri niitä alle 7-vuotiaita keskimäärin.
Näiden pitkien pohdintojen jälkeen päädyimme
tähän malliin. Olen vakaasti sitä mieltä,
että tämä esitys verrattuna hallituksen
esitykseen on niin perhepoliittisesti kuin sosiaalipoliittisestikin
perustellumpi.
Mutta täytyy lopuksi sanoa, että kaiken kaikkiaan
on tärkeää, että se korotus
lapsilisiin tulee, mutta toivon, että tätä mallia
voidaan miettiä. Esimerkiksi vihreä liitto, vihreiden
eduskuntaryhmä, on tehnyt vastaavanlaisen talousarvioaloitteen.
Toivon, että tähän löytyy enemmistö ja saadaan
tämä vara kohdennettua tällä tavalla.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Sen verran vielä, kun viitattiin
näihin viime vaaleihin ja poliittiseen tahtoon, niin uskon
ihan varmasti siihen, että yhteinen tahto on parantaa lapsiperheiden
asemaa. Mutta kun sitä ryhdytään tekemään,
niin jo alkumetreillä keskustelut saattavat kertoa, että meillä on
hyvin erilainen tapa pyrkiä samaan maaliin. Hämmästelin
esimerkiksi ed. Särkiniemen viittausta rakenteellisiin
rahan kohdentamisiin, jotka ovat vain kalliita. Ilmeisesti viittaatte
päivähoitoon, iltapäivähoitoon
ja erilaisiin perheen tukimuotoihin. En tiedä, mikä olisi teidän
tapanne, miten yksinhuoltajat tai vähävaraiset
elättävät perheensä muuta kuin
käymällä töissä, mitä tukevat
nämä teidän mielestänne turhat
rakenteelliset satsaukset. Ne ovat suuria yhteiskunnallisia saavutuksia,
jotka tukevat lapsiperheitä.
Nyt tehdään paljon erilaisia aloitteita lapsilisien
osalta: tämä ed. Sarkomaan kokoomuksen aloite,
vihreillä on oma, joka on käsittääkseni
vähän erityyppinen spesiaalikohdennus harrastustyyppisiin
tukimuotoihin, joka olisi hyvä, mutta me tiedämme,
että harkinnanvaraista sosiaalitoimen toimeentulotuen antoa
ei ole enää vuosikausiin ollut mahdollista toteuttaa.
Jos oikein pinnallisen populistiselle linjalle mennään,
ei ole vaikea uskoa, että lapsiperheet jättävät äänestämättä ja
heidän epätoivonsa ja uskonsa asioiden parantamiseen
heikkenevät.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa puhemies! On äärimmäisen
liikuttavaa, että täällä muistellaan aikaisempia
vaaleja ja niissä käytyjä vaaliteemoja.
Nyt on muistettava se, että hallitusohjelmassa, joka on
laadittu koko hallituskauden mittaiseksi, on erilaiset sosiaalipoliittiset
etuudet jaettu ottaen huomioon talouden kasvun realiteetit. Kokoomus,
joka valtionhoitajan roolia on pyrkinyt edellisinä hallituskausina
itselleen imemään, on lähtenyt siitä,
että tässä tilanteessa nyt täytyisi kaikki
asiat laittaa kuntoon kerralla.
Vuonna 95 edellisen kerran lapsilisiin puututtiin, ja kokoomus
oli tuolloin hallituksessa. Silloin lapsilisiin kohdistettiin leikkaus.
Sen jälkeen on talouden kasvussa edetty kuitenkin seitsemän
lihavaa vuotta ja perhepolitiikka ei ole ollut prioriteettilistalla
ollenkaan ensimmäisenä.
Kun on sanottu, että tämä 10 euron
korotus tulee ensimmäiselle lapselle, niin käytännössähän se
merkitsee, että se tulee perheelle. Olisi tietysti äärimmäisen
hienoa ollut, jos taloudelliset mahdollisuudet olisivat sallineet
sen, että se olisi voitu lapsiluvun mukaan antaa jokaiselle,
mutta toisin nyt kuitenkin tässä tilanteessa ovat
talouden mahdollisuudet, sitä ei voida maksaa jokaiselle. Kansaneläkelaitos,
joka lapsilisät maksaa, maksaa lisät aina yhdelle
tilille, ja kun ottaa huomioon sen, että pienituloiset
perheet käyttävät nämä lapsilisät
jokapäiväisiin menoihin, niin silloin se kohdistuu
tasaisesti koko perheelle.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä ed. Sarkomaan
esitys on oikeata asiaa. Itselläni oli vastaavanlainen
täällä viime torstai-iltana käsittelyssä;
se tosin kohdistui silloin yksinhuoltajien lapsilisän korotukseen.
Tämä on aivan oikeata asiaa.
Mutta haluan kertoa kokoomukselle sen, mistä se johtuu,
että kansa ei uskonut eikä äänestänyt
teitä. Se ei johtunut siitä, että teillä ei
ollut selkeää lapsilisäehdotusta, vaan
se johtui siitä, että kokoomus kymmenen vuotta
myötäili punavihreän ateistivasemmiston
perhepolitiikkaa ja oli siinä osallisena ja vietävänä hyväksyen
parisuhdelait ja kaikki muut. Tämä vei pohjan
pois. Siinä eivät sitten enää luvut
auttaneet. Tämä oli se tausta, mistä se
johtui. Jos te haluatte kannatuksen nousuun, niin totta kai tehkää näitä aloitteita,
mutta palatkaa myös koti, uskonto ja isänmaa -linjalle.
(Ed. Salo: Siellä ollaan!) Sieltä voi ääniä tulla,
ei kokoomus liberaalipuolueena pärjää.
Tästä on kysymys, kun kysytte, mistä johtuu.
Se oli tällainen katsaus tähän asiaan.
Mutta tämä esitys on hyvä, minä kannatan
sitä, ja kun te tuotte sen äänestykseen,
niin minä myös äänestän
sen puolesta.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! En tiedä oikein, mistä aloittaisin
tämän näin arvokkaan asian, mutta on
hyvä jatkaa ed. Soinin puheenvuorosta, siitä,
kuinka kokoomuksen liberaali linja ei pure kansaan ja kuinka se johtaa
tuhoon tämän yhteiskunnan niin lapsi- kuin perhepolitiikassa.
(Ed. Gustafsson: Alku on hyvä!) Ehkä tämä se
sisältö voisi perimmältään olla
olemassa.
Jotenkin minulla oli outo kutku, kun tämä täysistunto
alkoi. Kuulin takapenkiltä ed. Soinin suunnasta semmoisia
erilaisia soidinhuutoja ja ihmettelin, mihin ne johtavat, mutta
tähän yleiseen perhepoliittiseen laajaan käsittelyyn
ne johtivat, keskusteluun, missä ei jää kääntämätöntä kiveä millekään
rintamalle.
Täytyy sanoa, että ei ole mikään
outo näköala tämä ed. Sarkomaan
aloite eikä ole sillä lailla huono näköala
myöskään olemassa, että täällä näyttää olevan
vain kokoomuslaisia allekirjoittajia, etupäässä naisia.
Minä epäilen, että suurin osa edustajista,
jotka itsenäisesti voisivat salissa asioista päättää,
uskaltaisi tämän allekirjoittaa, silloin kun siinä mitään
muuta komentoa takana ei ole olemassa. (Ed. Tulonen: Kaikki ovat
täällä samaa mieltä!) — Tässä tuntuu,
ed. Tulonen, että kaikki ovat salissakin suurin piirtein
samaa mieltä.
Mutta se, että täällä on
käyty vanhaa hallituspoliittista linjakeskustelua: Ed.
Zyskowicz väitti, että kun hallitus on tehnyt
huonon esityksen eikä ole hyväksymässä tätä linjaa,
niin se on keskustan vika. Muistan, että silloin kun edellisellä vaalikaudella
näitä huonoja asioita tuotiin esille, niin silloin
tehtiin semmoinen leikkaus aina ja näköala, lausuma,
että se on huonon, kylmän hallituksen vika. Silloin
se mielestäni johti pitkälti valtiovarainministeri
Niinistöön, ja sen taakse verhoutuivat kaikki
ja vika oli sieltä. Valitettavasti Niinistön kylmä politiikka
on seurannut myöskin nykyistä hallitusta ja viittaus
siihen, mitä keskusta ennen vaaleja lupasi: keskusta ennen
vaaleja pyrki lupaamaan kaiken mahdollisuuden, mikä kansalle
hyvää toisi, mutta valitettavasti sosialidemokraatit
olivat kirjoittaneet sellaisen hallitusohjelman, missä ei
mitään hyvää kansalle ollut
tulemassa eikä syntymässä. Niilläkään
neuvotteluilla, mitä keskusta siinä aikaiseksi
hallitusohjelman muotoilussa sai, ei saatu parannettua näitä asioita,
ja siinä mielessä tämä perhepolitiikka
erityisesti lapsiperheiden osalta jäi kylmäksi
ja karuksi. (Ed. Puisto: Tekeekö edustaja irtiottoa hallituksesta?)
Mutta varma on tässä asiassa olemassa, että kun
maailma menee eteenpäin, niin kuin ed. Zyskowicz totesi
täällä, että seuraava ja sitä seuraava
hallituskaan ei näitä valmiiksi saa, niin kyllä tässä paljon
parannettavaa on olemassa.
Mutta tämän asian voi hyvin kuulla ja ymmärtää,
että kun kuulimme, tietysti pääministeri Vanhasen
lausumana, että pitää luoda lapsiperheille
uskoa ja tulevaisuutta, pitää saada syntyvien
lasten lukumäärä kasvamaan perhekohtaisesti,
niin siellä on se sydän ja sisältö olemassa,
millä parempaan suuntaan mennään. Tämän
osalta kyllä meidän on aika helppo varmasti, uskon,
että jokaisen salissa olevan, uskoa siihen, että parannusta
asiaan tulee, mutta tarvitaan tässä vaalit pari
vielä välissä, jolloin tämä kylmä linja,
mitä vanhan, edesmenneen hallituksen aikana toteutettiin
ja tehtiin, unohtuu ja löytyy se keskustalainen usko, millä parempaan
tasapuolisuuteen tässä pyritään
ja tehdään. (Ed. Salo: Onko tämä Kiinan-malli?) — Ed.
Salo, mitä tulee tähän Kiinan-malliin,
tämä on selkeästi Kiinan-malli. Tämä on huono
ja kylmä. Itsekin siihen joukkoon lukeudun, joka siinä vaiheessa
kun silloinen pääministeri Lipponen avasi vaalikampanjansa
ja puhui kahden ensimmäisen lapsen lapsilisän
korottamisesta, naureskellen siihen suhtautui, että kahdelleko
lapselle, kaikille pitää saada, kaikki lapset ovat
yhtä tärkeitä, yhtä arvokkaita,
mutta niin tämä on nyt vaan kyllä kylmennyt
ja tässä rahanpuutteessa sulanut siihen, että ei
riitä kuin ensimmäiselle. Tämä on
valitettava asia, mutta tähän pitää saada
parannusta. Siinä mielessä täytyy sanoa,
että tämäkin keskustelu vahvistaa sitä näköalaa,
että meidän pitää kaikkien hallituspuolueiden
niin kuin ehkä oppositionkin mennä kentälle uusin
eväin ja todistaa, kuinka tämä paremmaksi voisi
syntyä ja tulla.
On aika erikoinen myöskin tämä sosialidemokraattinen
malli, missä todetaan — siihen liittyy paljon
muitakin joukkoon — että pitää tuoda
vierastyövoimaa Suomeen, että seuraavien kahdenkymmenenviiden
vuoden kuluttua ei löydy työvoimaa Suomesta. Eihän
tämä ole mikään suomalaisen
yhteiskunnan malli. (Ed. Gustafsson: Eikä se ole demarimallikaan!)
Vierastyövoiman tuonti — ed. Gustafsson, ei teitäkään
voi siitä poissulkea — Suomeen ei ole mikään
tulevaisuuden ratkaisu siihen, kuinka Suomen työtätekevän
kansan lukumäärä ja edustavuus hoidetaan
ja tehdään. Kyllä tämän
pitää lähteä kodeista ja perheistä,
ja sen kotien ja perheen aseman mitä parhaimmin voi taata
vain suomalainen yhteiskunta, Suomen eduskunta, luomalla sen uskon
ja hengen, sellaisen hengen, millä luotetaan siihen, että tämä maailma
jatkuu ja niitä lapsia tulee ja syntyy.
Tämän osalta voisi ottaa vähän
tämmöisen maakunnallisenkin näkemyksen
tähän asiaan. Kun itse edustan Kaakkois-Suomea,
eivät nämä työllisyys- eikä syntyvyysluvut
ole siellä kovin kummoiset eikä häävit.
Kun otetaan toinen laitimmainen, kun näin ed. Vihriälän
tuossa edessä, Pohjanmaa ja Pohjois-Pohjanmaa, siellä kuitenkin
uskotaan tulevaisuuteen, kansa käy työssä ja lapsia
syntyy, koulut ovat täynnä, jopa ylitäynnä monessakin
paikassa. Tässä olisi jotain tehtävää ja
hoidettavaa, enkä minä usko, että se
johtuu mistään pienistä asioista eikä rahalla
ole siinä tekemistä. On kyse vain aatteesta ja
uskosta tulevaisuuteen, (Ed. Salo: Sähkökatkos!)
ja se pitäisi meidän hoitaa. — Ed. Salo,
sikäli kuin minä ymmärrän, tekin
hääräätte ennemmin valoisassa kuin
pimeässä, (Naurua) ettei sähkökatkos
voi tätä asiaa ratkaista.
Jos tätä maailmaa katsotaan eteenpäin,
niin pitää löytää sellainen
tunne ja tunnelma, millä päästään
siihen, että syntyvä lapsi syntyy sellaiseen perheeseen,
että on tulevaisuuden mahdollisuudet, syntyy odotettuna
ja on hyvät kasvumahdollisuudet. Siinä mielessä ed.
Sarkomaan aloite on hyvä, että tämä koskee
pieniä lapsia. Mutta kyllähän tietysti
itseäni paremmat asiantuntijat oikein tämän
asian tietävät ja omalta kohdaltani ainakin tavallaan
olen sen ehkä kokenut kahden lapsen isänä,
että ennen kouluikää kulut lasta kohti
eivät ole niin suuret kuin ne ovat sen jälkeen,
kun on menty peruskouluun ja varsinkin sen jälkeen. Silloin
niitä kuluja ja kustannuksia tulee, kun varsinaisesti sitä lasten
omaa työpanosta ja sitä kautta olevaa tuloa ja
tulosta siihen perheeseen ei vielä muodostu. Mutta tällä lailla kaikki
tämä keskustelu, mitä tähän
syntyy, toivottavasti se vie sitä uskoa eteenpäin,
että lasten asema suomalaisessa yhteiskunnassa vahvistuu, olipa
tämän aloitteen tekijänä sitten
oppositio taikka hallitus taikka miltä rintamalta tahansa.
Herra puhemies! Niin kuin sanoin, kun parit vaalit käydään,
lapsiperheiden asema on Suomessa turvattu ja tämä höpinä tuontityövoimasta,
vierastyövoimasta, voidaan lopettaa tässä suomalaisessa
yhteiskunnassa.
Petri Salo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt me saimme sen kuulla ihan omin sanoin
kaikki, jotka täällä salissa ovat, kuka on
syypää siihen, että nämä keskustan
vaalilupaukset eivät ole toteutuneet vaalien jälkeen.
Näin harvinaisen selkeää tunnustusta
harvoin kuulee hallituspuolen kansanedustajalta kuin ed. Lahtela äsken
antoi.
Oikeastaan ainut katekismus, mikä tällä hetkellä täällä minun
laatikossani on, on tietenkin nämä vaalilupaukset,
ja ainahan ne myöskin ministereiden kautta kirkastuvat.
Peruspalveluministeri Liisa Hyssälän Huomaa ihminen
-esite on täällä, ja jos täältä luen,
niin kyllähän täällä luvataan
eläkeläisille, täällä luvataan
maanviljelijöille, täällä luvataan
terveydenhuoltoon, täällä luvataan lapsiperheille
melkein mitä tahansa voi kuvitella. Ei mitään
toista rääpyä ja päätä.
Katsotaan nyt, kun tämä ed. Sarkomaan esitys tulee
ratkaisevaan äänestykseen tuossa joulun aikana, ovatko
ne puheet tänä iltana olleet sitä luokkaa, tuleeko
se äänestyskäyttäytyminen myöskin
tekojen mukaisesti. Silloinhan se tietää sitä,
että tämä esitys tulee menemään
läpi.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Seppo Lahtelan puheenvuoro oli hänelle
tyypillisellä tavalla niin selkeä, rehellinen
ja analyyttinen, että on suorastaan harmi, että salissa
ja lehtereillä ei ole enempää väkeä kuuntelemassa
tätä puheenvuoroa. Ed. Lahtela sanoi, että hallituksen
perhepolitiikka on kylmää ja karua, ja moitti
minua siitä, että syyllistän keskustan
tästä. En aina jaksa pitää mielessä,
että keskusta on aika syytön siihen, mitä nykyisessä hallitusohjelmassa
ja hallituksen tekemisissä tapahtuu. Toinen tietysti, minkä myönnän
omaksi rajoitteekseni, on se, että aika paljon, liikaakin
varmasti, tarkastelen näitä hallituksen tekemisiä niiden
lupausten valossa, joita päähallituspuolueet,
demarit yhtäältä ja keskusta toisaalta,
vaalien alla Suomen kansalle antoivat.
Annan mielelläni tässä asiassa periksi
ed. Lahtelalle. En sano, että hallituksen puutteelliset
ja huonot esitykset perhepolitiikan osalta ovat keskustan vika,
vaan pyrin tästä eteenpäin sanomaan hänen
sanoillaan, että se on huonon ja kylmän hallituksen
vika.
Seppo Särkiniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuitenkin on pakko sanoa, että vaikka
ed. Lahtelan puheenvuoro oli erinomainen ja myöskin rehellinen,
niin enpä minä sille voi mitään, että tässä maassa
tietty poliittinen sopimusjärjestelmä toimii,
ja saattaapa olla, että tässä salissa joskus
kiemurrellaan, kun on pakko toimia niin kuin toimitaan, ja se koski
myöskin kokoomusta viimeisten kuudentoista vuoden aikana,
mutta silloin ei edes haluttu.
Mutta erääseen asiaan haluan kuitenkin vielä puuttua.
Tässä nimittäin puhuttiin lapsiperheiden
köyhyydestä, ja tutkimukset osoittavat, että tällainen
ilmiö on selkeästi huomioitu. Sanotaan, että sitä voitaisiin
korjata sillä, että tulisi työtä. Se
on totta osan perheiden osalta, ilman muuta niin. Se parantaa tilannetta
huomattavasti. Mutta sitten meillä on sellainen joukko
perheitä, jotka jo ovat työssä, jotka
kuitenkin niillä palkkatuloilla, jotka Suomessa keskituloiset
esimerkiksi voivat hankkia, ovat köyhiä, aivan
tutkimusten mukaan; sellaisia perheitä, joiden tarve mennä toimeentulotukiluukulle
on huomattavasti kasvanut koko 90-luvun ajan; sellaisia perheitä,
joissa, jos katsotte tilastoja, jopa aborttiluvut yllättäen ovat
kasvaneet.
Jos kysytään, mistä se johtuu, niin
siinä nyt tullaan niihin rakennekysymyksiin, joihin ed. Puisto
täällä viittasi lainatessaan minua. Kyllä ne ovat
juuri niitä kysymyksiä. Minä en kritisoi
palveluita sinänsä, ne ovat tarpeellisia, ne ovat
osa hyvinvointiyhteiskuntaa, mutta se tapa, miten palveluiden rahoitus
tehdään, se vaihtoehdottomuus, mikä niihin
sisältyy, se vain tulee nyt meidän omaan nilkkaamme.
Sille ei voi mitään. Se voitaisiin tehdä toisin,
jos haluttaisiin, ja silloin tämä kissanhännänveto
tässä asiassa loppuisi kokonaan. Silloin perheelle
jäisi vapaus valita: sen valinnan mukaan, minkä he
tekisivät, he toimisivat, ja kenelläkään
ei olisi nokan koputtamista. Nyt vain käy sillä tavalla,
että se kiinnivedetty rakenne näissä asioissa
estää tämän valinnan teon. Siihen
haluttaisiin muutos. Veronmaksajat säästäisivät,
lapset voisivat paremmin, perheet voisivat valita ja kunnatkin valittaisivat
vähemmän.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! On oikeastaan aika miellyttävää kuunnella
tätä keskustelua näin sosialidemokraattina,
koska tästähän voisi tehdä sen
johtopäätöksen, että kaikki
ne hyvät asiat, mitä lapsiperheiden kannalta on
viime aikoina saatu aikaiseksi, viime kaudella lähinnä palvelupuolella,
mitä ed. Zyskowicz aikaisemmin toi kunniakkaasti esille,
ja tällä kaudella tulonsiirtopuolella, ovat puhtaasti sosialidemokraattien
ansiota. Ilmeisesti näin sitten on, koska me täällä tunnumme
jokaisen puheenvuoron käyttäjän mukaan
soittavan sitä pilliä, jonka mukaan tanssitaan.
Tietenkin itse kyllä sanon, että varmasti
tässä on myös paljon perää siinä suhteessa,
että nimenomaan sosialidemokraatit ovat eduskuntaryhmänä painottaneet
voimakkaasti koulupuolen palveluiden toimivuutta, päivähoitopalveluita,
esiopetusta, syrjäytymisvaarassa olevien lasten valtionosuuksia
ja kaikkia näitä ja myös tuloksia on
näkynyt, että tietenkin näin voidaan
ajatella. Totta kai nyt otettavat askeleet ovat pieniä askeleita, mutta
kun aina kysytään, kuka maksaa, niin jälleen
kerran joudumme menemään pienin harppauksin eteenpäin,
jos nyt harpata voi pienesti.
Sen haluaisin vielä täsmentää aikaisempaan puheenvuorooni,
kun otin työllisyysmääräraha-asian
esille, että oikeastaan tarkoitin lähinnä sitä, että kun
kokoomus on ollut hyvin tarkka, ihan oikein, juuri siitä,
että kaikki, mitä esitetään,
maksaa jotakin ja niillä on hintalappu ja täytyy
olla myös rahoitus, niin hyvin monta asiaa te olette nyt
sitten rahoittamassa oikeastaan vain ja ainoastaan näiden
työllisyysmäärärahojen kimppuun käymisellä.
En minä muista ainakaan, että te olisitte kauheasti
muilla keinoilla rahoittaneet, kun teille kyllä veronalennukset
ja kaikki sopivat, että sieltä ei paljon pelivaraa
löydy. Nämä työllisyysmäärärahat
pitäisi käytännöllisesti katsoen ottaa
nolliin teidän mielestänne, koska te olette Holman—Vihriälän-mallia
rahoittaneet sillä ja tätäkin kenties
rahoitatte sillä.
Onko se nyt tosiaankin niin, että yhtäkään
perhettä, yhtäkään köyhää perhettä,
näillä työllisyysmäärärahoilla
ei autettaisi tänä päivänä,
kun minun väitteeni on päinvastainen?
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Viitasella on nyt väärä käsitys
suhtautumisestamme työllisyysmäärärahoihin
ja niillä rahoitettaviin muihin hankkeisiin. Olemme esittäneet
työllisyysmäärärahoista rahoitettavaksi
vain ja ainoastaan osan tästä yrittäjien
työvoimakustannusten alentamisesta ja olemme esittäneet
siihen käytettäväksi ensi vuonna työllisyysmäärärahoista
sen lisäyksen noin 100 miljoonaa euroa, jonka hallitus
on esittänyt lisäyksenä työllisyysmäärärahoihin. Työllisyysmäärärahojen
kokonaisvolyymi ensi vuoden budjetissa on noin 1,9 miljardia euroa, ed.
Viitanen.
Miksi olemme tuossa vaiheessa esittäneet työllisyysmäärärahoista
100 miljoonaa euroa siirrettäväksi yrittäjien
työvoimakustannusten alentamiseen? Syy on aivan selvä:
uskomme siihen, että käyttämällä tämän
100 miljoonaa euroa tätä kautta pystymme paremmin
luomaan aitoja uusia työpaikkoja, joihin työttömät
ihmiset voivat työllistyä. Tämä tarkoittaa
sitä, että työministeriön esittämään
aktiiviseen työvoimapolitiikkaan, jota aivan ehdottomasti
myös tarvitaan, jäisi joka tapauksessa 1,8 miljardia
euroa ensi vuonna käytettäväksi. Eli
emme ole kiistämässä aktiivisen työvoimapolitiikan
toimenpiteiden tarpeellisuutta. Olemme osan siihen esitetyistä varoista
valmis käyttämään tavalla, joka
uskoaksemme ja käsityksemme mukaan paremmin hyödyttää työttömiä ihmisiä.
Sari Sarkomaa /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Viitaselle voin todeta, että tämän
lakiesityksen kustannukset ovat huomattavasti pienemmät
kuin hallituksen lapsilisäkorotukseen varaamat voimavarat.
Mutta tämä lakiesitys liittyy talousarvioaloitteeseen, jossa
myöskin sidotaan lapsilisät indeksiin, ja se hieman
menee yli hallituksen esityksen, mutta kuten tiedämme,
nämä lapsilisärahat ovat aina määrärahoja.
Hieman ehkä lisää siihen tarvittaisiin,
mutta tämä on todellakin halvempi, ja tässähän
yksinhuoltajakorotus on vielä suurempi. Tässä se
on 5 euroa eikä 3 euroa niin kuin hallitus esittää.
Tämä on sikälikin perustellumpi esitys.
Toivon todella, että lapsilisien sitomista indeksiin
harkittaisiin, koska siitä oltiin niin suloisen yksimielisiä silloin,
kun käytiin lapsia ja nuoria koskeva selonteko, ja siinä oli
kaksi pontta ja keskeisin oli se, että lapsilisät
pitäisi sitoa indeksiin. Toivon, että siihen saadaan
myöskin demareilta kannatusta, kun te niin pontevia olette.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu on lähtenyt
aika paljon eri raiteille siitä, mistä alun perin
oli kyse. Kysehän oli siitä, että ed.
Sarkomaa on tehnyt lakialoitteen, jota kokoomus jo vaalikampanjassaan
kannatti ja joka nimenomaan on vaihtoehto hallituksen tekemälle
esitykselle ja, kuten tässä kävi ilmi,
myös kustannusneutraali siihen nähden.
Täällä aikaisemmin ed. Hautala oli
huolissaan valtiontalouden tilasta. Minä olen tyytyväinen siihen,
että ne kaikki, mitä keskustalaiset ennen vaaleja
esittivät, ei tarvitse puhua vain Hyssälästä,
vaan myöskin niistä kandidaateista, joiden kanssa
itse vaalikentillä kävin, että ne esitykset eivät
ole toteutuneet, koska silloin me vasta suossa olisimme.
Kaikkein tärkein, ja sen takia pyysin nimenomaan puheenvuoron,
ovat ed. Viitasen käsitykset aktiivisesta työvoimapolitiikasta
ja sen tehosta. Kehottaisin, että ed. Viitanen ottaisi
vaikka eilisen päivän Helsingin Sanomat ja katsoisi,
paljonko sillä on saatu todella aikaan. Tahdon korostaa
sitä siitä kokemuksesta, kun itse olen ollut opettajana
niillä kursseilla, että siellä on kolmenlaista
väkeä. Siellä on niitä, jotka
työllistyisivät ilman niitä toimenpiteitä,
siellä on niitä, jotka eivät työllisty,
vaikka toimenpiteet tehdään, ja sitten siellä on
se porukka, jolle on oikeasti hyötyä niistä toimenpiteistä.
Ja sille porukalle nämä nykyiset määrärahat
aivan varmasti riittävät. Yksikään
lapsiperheen vanhemmista ei tule työllistymään
tämän lisämäärärahan
ansiosta. Siihen en usko. Riittää, kun vain tarkemmalla
kammalla valitaan sitä porukkaa kursseille, siitä on
kyse. Sen takia on viisaampaa käyttää ne
lisämäärärahat, noin 100 miljoonaa
euroa, kuten ed. Zyskowicz täällä mainitsi,
johonkin, joka voi oikeasti luoda pitkäaikaisia ja kestäviä työpaikkoja.
Tästä on kyse. Meillä on tavoite sama,
mutta me olemme keinoista eri mieltä.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! On ollut mieluisaa seurata tätä perhepoliittista
keskustelua ja havaita verrattain yhtenäinen näkemys
lapsiperheiden huolesta. Tämähän tietää tuleville
vuosille hyvää lapsiperheiden kannalta. On kuitenkin
hyvä todeta, että lapsiperheiden taloudellinen
tilannekin on kokonaisuus, josta yksi osa on lapsilisät.
Tähän kokonaisuuteen kuuluu moni muu asia, muun
muassa kotihoidontuki, veroratkaisut, äitiyspäiväraha
ja peruspalvelut.
Hallitusohjelmassa on puututtu varsin määrätietoisesti
lapsiperheiden tilanteeseen, ja se on täällä tullut
esille. Me olemme varmasti kuitenkin siitä yksimielisiä,
että siihen voisi ohjata enemmänkin resursseja,
mutta tiedämme kokonaistaloudellisen tilanteen. Vuonna
2005 korotetaan kotihoidon tukea, ja sen merkitys ei ole vähäinen.
Nyt tässä on puhuttu myös, lähinnä kokoomuksen
taholta, arvovalinnoista. Minä en kovin paljon halua muistella
vanhoja, mutta on syytä todeta, että 90-luvulla
elimme, varsinkin puolivälistä eteenpäin,
lähihistorian voimakkaimman taloudellisen kasvun aikaa.
Sinä aikana tehtiin myös suurimmat leikkaukset
nimenomaan lapsiperheiden tilanteeseen ja keskeisessä roolissa tässä oli
kokoomus. Eli kyllä meidän täytyy peilata
näitä asioita kokonaisuutta vasten. Mutta tässä asiassa
tämän keskustelun perusteellakin lapsiperheiden
osalta voi tarkastella silloin luottavasti tulevaisuuteen, kun tietyistä periaatteista
on näinkin yhtenäinen näkemys.
Irja Tulonen /kok:
Arvoisa puhemies! Mihinkä työllistämisrahoja
sitten käytetään, niin se on ensiarvoisen
tärkeää. Tänään
puhutaan lapsiperheistä. Itselläni on sähköpostia
tuolla, jossa syytetään eduskuntaa siitä,
että me tukityöllistämme pienten lasten äitejä ja
isiä. Ja kun tiedetään, mitä se
tarkoittaa, niin totta kai se on selvää, että perheen
tulot ovat silloin hyvin epävarmat. Eli tukityöllistäminen
sinänsä ei ole kovin kannatettavaa, koska kaikki
ne toimenpiteet, joilla luodaan lapsiperheille ja tietysti kaikille
muillekin työttömille kunnollisia, pitkäaikaisia
työsuhteita, ovat arvokkaita.
Mutta, arvoisa puhemies, pyysin oikeastaan puheenvuoron sen
vuoksi, mitä ed. Särkiniemi sanoi. Hän
käytti erittäin järkevän puheenvuoron siitä,
miten lapsiperheet ovat joutuneet tämmöiseen loukkuun,
että köyhyys uhkaa. Täällä ed. Virpa
Puisto aikaisemmin väitti, että ne ovat juuri
niitä, jotka toimeentulotukea hakevat. Olen todella nähnyt
semmoisen tilaston, että ei niin ole, vaan ne ovat perheitä,
joissa molemmat vanhemmat ovat töissä. Meillä on
aika kireä verotus, aika korkeat palvelumaksut ja he eivät
saa mitään muuta. Semmoiset lapsiperheet valitettavasti ovat
siinä köyhyysloukussa. Tietysti on paljon äitejä,
joskus isiäkin, jotka haluavat hoitaa lastansa kotona.
Nythän hallitus on tietysti vähän
lisännyt kotihoidon tukea, mutta allekirjoittanut ja monet muut
kokoomuslaiset ovat tehneet talousarvioaloitteen, että todella
kotihoidon tuesta tehtäisiin vaihtoehtoinen muoto päivähoidolle.
Täällä esitänkin tänään,
että kotihoidon tukea talousarviossa todella lapsille lisättäisiin.
Reino Ojala /sd:
Arvoisa puhemies! Luvallanne totean, että pikkuisen
on huvittanutkin kuunnella tätä käytyä keskustelua.
Mutta erityisesti olen ihaillut ed. Zyskowiczin tietämystä ja osaamista,
etten sanoisi ihailua siitä, mitä nykyinen ministeri
Liisa Hyssälä on ennen vaaleja sanonut tai tehnyt.
Se alkaa olla sillä tasolla, että sitä ei
enää täällä niin kauheasti
kannattaisi todistella, koska se ei näitä asioita
vie eteenpäin. Minusta siinä olisi väitöskirjan
aihetta. Se tulisi varmasti näillä tiedoilla kyllä menestymään
aivan pienellä lisäpanostuksella.
Tähän itse asiaan pyysin puheenvuoron sen jälkeen,
kun ed. Sarkomaa sieltä äsken peräsi
sosialidemokraattien kannatusta tälle aloitteelle. Tässä on
erinomaisen hyvät perusteet, kun puhutaan niistä lapsiperheistä,
jotka elävät köyhyysrajan alapuolella,
ja erityisesti monilapsisista perheistä ja yksinhuoltajaperheistä,
mutta niiden perheiden tilanne ei parane sillä yhtään,
että kaikille, erityisen hyvätuloisillekin perheille
annetaan 10 euroa lisää rahaa.
Jos me näemme tilanteen tämmöisenä kuin näissä perusteluissa
sanotaan, niin autetaan sitten niitä perheitä,
jotka sitä apua tarvitsevat. Maailma muuttuu ja tilanteet
muuttuvat, mutta onko aina pyhää se, että lapsilisä maksetaan
kaikille lapsille riippumatta siitä, huomaako perheessä se,
joka taloutta hoitaa, että sellaista rahaa on edes tullut.
Sillä rahalla ostetaan ehkä auto lapselle, kun
hän täyttää 18 vuotta, ja se
ei ole lapsilisän tarkoitus. Kyllä sitä voitaisiin
miettiä siltäkin pohjalta, että vähän
mietitään sitä, kellekä lapsilisää annetaan.
Silloin parannetaan näiden ihmisten asemaa, joita ed. Sarkomaa
tässä perusteluissaan perää.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Pidän ed. R. Ojalaa todellisena
herrasmiehenä, kun hän levittää leveät
hartiansa edustajakollega Hyssälän tueksi ja avuksi,
(Naurua) mutta haluan kuitenkin todeta, että ed. Hyssälän
vaalilupaukset olivat niin hulvattomia, että luulen, että niitä jo
ihan tällaisena, miten nyt sanoisi, historiallisena anekdoottina
tämä vaalikausi kannattaa kyllä aika
ajoin aina tarkastella.
Mitä tulee väitöskirjaohjaukseen,
niin kiitän siitä. Kuitenkin olen peruskoulutukseltani
juristi, ja näin ollen väitöskirja tulisi
tehtäväksi juridiikan alueelta. Koska vaalipetos
ei ole kriminalisoitu, niin en usko, että pystyisin tekemään
väitöskirjan ed. Hyssälän vaalilupauksista.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lopuksi tähän
ihan pääasiaan eli ed. Sarkomaan tekemään
aloitteeseen:
Kun on hyvin kriittisesti koko tämän keskustelun
kuunnellut ja kuullut erilaisia mielipiteitä, niin en ole
huomannut sen tyyppistä kritiikkiä, jossa sanottaisiin,
että hallituksen esitys, tämä niin paljon
puhuttu Kiina-malli, onko se Kiinan-malli tai Paavo Tsetungin malli
tai mikä tahansa nimi sille nyt sitten annetaan, olisi
oikeudenmukaisempi malli kuin tämä malli, mitä ed.
Sarkomaa on esittänyt.
Ymmärsin ed. Töllinkin puheenvuorosta, että hänkin
henkisesti on sitä mieltä, että tämä kustannusneutraalisti
tehty ed. Sarkomaan malli on lapsiperheiden kannalta oikeudenmukaisempi malli
kuin hallituksen tekemä malli. Jos täällä on toisenlaisia
mielipiteitä, niin ilmoittakaa nyt, että tiedämme,
miten näihin esityksiin jatkossa kannattaa suhtautua. Siltä pohjalta
toivoisi, että hallituspuolueiden (Puhemies koputtaa) ryhmissä käydään
keskustelua ja muutetaan hallituksen esitys ed. Sarkomaan mallin
mukaiseksi, koska se ei maksa myöskään
enempää.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lopuksi haluan sanoa, kun tässä tuli aivan
uusi näkökulma tähän lapsilisäkeskusteluun
eli täällä esitettiin, että ryhdyttäisiin
tuloharkintaan sen mukaan, kenelle lapsilisät kohdennetaan,
jos oikein ymmärsin ed. R. Ojalan puheenvuoron, että kyllä on
niin, että sellainen asia, josta viimeiseen asti pitää pitää kiinni,
on se, että lapsilisät kuuluvat kaikille perheille.
Täällä on käytetty sosialidemokraattien
ja keskustan puolelta puheenvuoroja, ja aika vaarallisia puheita nuo
ovat. Esimerkiksi tavallinen keskituloinen perhe, joka maksaa opintolainaa,
asuntolainaa, maksaa kireää veroa, monenmoisia
tulosidonnaisia päivähoitomaksuja, on aika tiukassa
tilanteessa. Teidän puheenvuoronne osuisivat juuri tavalliseen
sairaanhoitajaan, lähihoitajaan, tavalliseen insinööriperheeseen.
Sieltäkö halutaan voimavaroja viedä tai
tavalliselta poliisilta, tai vähän paremmiltakin,
mitä ed. Salo täällä edustaa? Aika
vaarallinen puheenvuoro. Toivon, että ryhmänne
ei yhdy tähän esitykseen ja pidetään
huolta siitä, että jokainen lapsiperhe, se tavallinen
sairaanhoitaja-poliisiperhekin, saa sen lapsilisän tulevaisuudessa.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On todella kiitettävää ja
miellyttävää todeta se tarmo, jolla kokoomuksen
ryhmän johto on aloittanut tämän syksyn
kiinnostumalla sosiaalipolitiikasta ja sen suunnasta. (Ed. Tulonen:
Aina olemme olleet!) Se on todella hienoa, että vihdoinkin
olemme tilanteessa, että pääsemme puhumaan
siitä suunnasta, jossa sosiaalipolitiikkaa tässä maassa
harjoitetaan ja eteenpäin viedään. Oikein
jään odottamaan, kun kokoomus julkaisee, julistaa
oman ohjelmansa siitä, millä tavalla tulevaisuutta
luodataan. Säästän lähiviikkojen keskusteluihin
oman arvioni siitä teidän vaalilupauksestanne,
100 miljoonaa euroa terveydenhuoltoon ja hoitotakuu kylkiäisiksi,
säästän tämän jatkoon,
mutta tämä on yksi esimerkki, johon oli sisällytetty
erittäin paljon arvoviritteisiä varauksia.
Toisekseen, ed. Salo kaipasi täällä puolustajaa
hallituksen esitykselle. Hallitus on tehnyt lapsilisien korottamiseksi
yhden esityksen. Se on yksi malli, se on yksi valinta, joka on hallituksen yksimielinen
esitys. Siinä ovat takana niin sosialidemokraatit, keskusta
kuin Rkp. Me äänestämme siitä,
ja ed. Salollakin on sen verran kokemusta hallituspuolueen kansanedustajana
toimimisesta, että te tiedätte varsin hyvin ja
paljon paljon minua paremmin, mitä sille esitykselle tässä salissa
tapahtuu.
Toisekseen, ed. Salo, lupaan, että saatte omaan laatikkoonne
nykyisistä keskustaministereistä muitakin kuvia.
On todella kiinnostavaa ja hienoa nähdä se, että teillä on
sydäntänne lähellä ministeri
Hyssälä niin pitkälle, että säilytätte
hänen valokuvaansa omassa laatikossa. (Naurua) Tule lisäämään
galleriaanne näiltä osin. Se on sitten toinen
asia, mitä ne kuvat pitävät sisällään, (Puhemies
koputtaa) mutta joka tapauksessa tämä on hienoa.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Minulla ei ollut mahdollisuutta seurata tätä keskustelua
kuin vain ihan loppumetreillä. Sen vuoksi olen nyt vähän
hämmästellyt sitä. Tässähän
on nyt kuitenkin kysymyksessä tällainen kokoomuksen
pörhistely, halutaan olla sosiaalisia nyt, ei ole oltu
sitä aikaisemmin. Se, mikä nyt tuli mieleen, kun
tässä todettiin ed. Reino Ojalan rohkea näkemys
siitä, että lapsilisiä voitaisiin joskus
kohdentaakin oikeudenmukaisemmin, ikään kuin laajempaa
demarinäkemystä, että kunnioitan ed.
Reino Ojalan vilpittömyyttä tässä asiassa. Mutta
kyllä demarit tällä hetkellä painottavat
ja me korostamme tätä universaalia sosiaalipolitiikkaa,
jonka osa tämä lapsilisä on, että se
tulee kaikille perheille, rikkaille, köyhille. Mutta minä olen
monesti ajatellut sitä, että kun lapsilisiin käytetään
vanhassa rahassa yli 8 miljardia markkaa, niin ei Suomi kovin köyhä maa
ja huonoissa kantimissa ole, kun meillä on mahdollisuus
antaa sitä myöskin niille perheille, jotka eivät
sitä oikeasti tarvitse. Mutta korostan, sosialidemokraatit
pitävät kiinni universaalista sosiaalipolitiikasta,
jonka yksi osa tämä kaikille tuleva lapsilisä on.
Se on tärkeä yhteiskunnallinen ja perhepoliittinen
signaali, josta haluamme pitää kiinni.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies
Paavo Lipponen.
Reino Ojala /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowiczin puheenvuoron johdosta on pakko
todeta, että ei minulla ole mitään tarvetta
eikä haluakaan puolustaa ministeri Liisa Hyssälän
käymää vaalikamppailua enkä sitä tee.
Minä vaan halusin kertoa sen, että jatkuvasti
täällä esille otettuna ed. Ben Zyskowiczin
suulla se ei edistä tätä keskustelua
eikä näitten asioitten eteenpäinviemistä.
Tarkoitin, että voisi joskus olla tarveharkintaa siinä,
koska sitä käyttää, eikä suinkaan
aina.
Ed. Sarkomaa, minä en ehdottanut mitään
uutta käytäntöä lapsilisiin.
Minä ihmettelin sitä, että sellaista
keskustelua ei nykyistä enempää käydä. Jos
rahasta on pula ja jaettavasta on pula ja on todellisia epäkohtia,
niin kuin te perusteluissa sanotte, silloin voisi olla ajateltavissa,
että semmoista keskustelua käytäisiin.
Enkä nimennyt mitään ammattiryhmää.
Te lähditte siitä, että jos tarveharkintaa
tulisi, sairaanhoitajat ja poliisit jne. jäisivät
sitten ulkopuolelle. Mutta se on teidän käsityksenne
asiasta, minun on aivan toisenlainen.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vähän ed. Ojalan aikaisemman
puheenvuoron innoittamana haluaisin muistuttaa siitä aiheesta,
että lapsi on yhtä tärkeä perheessä,
niin köyhässä perheessä kuin
rikkaassa perheessä. Tältä osin toivon,
että koskaan ei sellaista näköalaa synny,
että lähdettäisiin tekemään
kauppaa siitä, kenelle lapsilisä kuuluu ja kenelle
ei. Se on muu sosiaaliturva, mikä takaa ja jakaa ja tasoittaa
tämän asian, mutta lapsi on aivan yhtä arvokas,
Suomen kansalainen, tuleva kasvava kansalainen köyhään
sekä rikkaaseen perheeseen. Tältä osin
toivon, että syntyy ja säilyy tämmöinen sosiaalinen
ja oikeudenmukainen jakoperuste, että kaikille vähän.
Tämä nimenomaan tarkoittaa, että tällä kertaa
kaikille vähän. Muu sosiaaliturva takaa sen sitten,
että muille tulee vähän enemmän.
Toivon, ettei vesity vain tämä alkuperäinen
ajatus, mikä ed. Sarkomaan aloitteeseen ja puheenvuoroon
sisältyy. Kyllä tässä on parantamisen
tarvetta olemassa.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä mielestäni ihan
selkeästi aiemmin ed. Gustafsson ja myös ed. Ojala
toivat esiin sen, mikä tämä linja tässä on
ja mikä sen tulee olla meidänkin mielestämme.
Mutta se ei varmaan poista sitä, että aikaisemmin
ja nytkin ja tulevaisuudessakin me teemme aina valintoja. Mielestäni
itse olen aina kovasti peräänkuuluttanut niissä valinnoissa
myös sitä, että sellaiset toimenpiteet,
mitkä apua tarvitsevaan kaikista parhaiten tehoavat, olisivat
niitä kiireellisimpiä. Minun mielestäni hyvä esimerkki
oli viime kaudella se, kun kiireellisimmäksi toimeksi lapsipoliittisessa
selonteossa kerta kaikkiaan katsottiin syrjäytymisuhan
alla olevien lasten palvelut. Tällä hetkellä hyvin
kiireisiä toimia on esimerkiksi juuri joku erityisopetuksen
saatavuus. Tällä hetkellä päiväkodeissa
ei ole pätevää henkilökuntaa,
erityisopettajia, jotka voisivat varhaisessa vaiheessa puuttua lasten
ongelmiin. Mitä siitä sitten seuraa, jos ei ajoissa voida
puuttua? Eli tämän tyyppiset asiat ovat vähintään
yhtä tärkeitä tässä kokonaiskeskustelussa,
kun puhutaan lapsiperheistä ja lapsiperheiden asemasta,
mutta tämä ei sulje pois sitä, ettei
myös uudistuksia tulonsiirtopuolella tarvita. Mielestäni
hallitus etenee aivan oikein oikeaan suuntaan tässä nyt.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Täytyy ihmetellä eräitten
kannanottoja siitä, että lapsia tehdään
tässä maassa lapsilisien takia. Itselläni on
kolme lasta, ja nyt parin viikon vanha pappa on tässä,
enkä ole kuullut tyttäreni tai hänen
miehensä koskaan mainitsevan siitä, että tehdään lapsia
sen takia, että saadaan lapsilisiä. Minusta ne
puheet ovat kyllä pötyä.
Samalla lailla voisin kyllä yhtyä ed. Ojalan puheeseen
siinä asiassa, että kun viime keväänä luin
paikallisesta lehdestä, Aamulehdestä, kuinka siinä esitettiin
sijoitusvinkkejä siitä, mihin lapsilisäsi
voit sijoittaa, niin mielestäni, jos tälle tielle
lähdetään, kyllä silloin meidän
pitää kriittisesti tarkastella, tarvitaanko niitä lapsilisiä semmoisiin
perheisiin, joissa niillä tehdään sijoituksia
ja sijoitetaan niitä ja mietitään, kuinka
saadaan paras tuotto niille lapsilisille. Kyllä kai me lapsirakkaudesta
niitä lapsia teemme emmekä mistään
rahasta.
Keskustelu päättyy.