4) Hallituksen esitys laiksi alkoholi- ja alkoholijuomaverosta
annetun lain liitteen muuttamisesta
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Alkoholi on kansamme pikkupahe edelleen.
Eurooppalainen, maltillinen alkoholinkäyttö on
vielä piilossa nurkan takana, eikä alkoholiveron alennus
ole vienyt Suomen kansaa eurooppalaisempaan suuntaan. Kansamme juo
yhä enemmän, juomme runsaan 10 litraa alkoholia
vuodessa henkeä kohti puhtaaksi alkoholiksi muutettuna.
Alkoholismi on hitaasti hiipivä sairaus. Illalla otettu
yksi pullo olutta muuttuu vähitellen huomaamatta viideksi
pulloksi illassa. Alkoholisti ei tunnista itsessään
asuvaa sairautta. Alkoholismin estämiseksi meidän
on tehtävä kaikki toimemme. Sen estäminen
pelastaa monia perheitä. Päätökset,
joilla verotuksen ja palveluiden keinoin tartumme alkoholismiin,
näkyvät niin ihmistasolla kuin yhteiskuntamme
taloustilanteen parantumisena. Yhä useamman syrjäytyneen saamme
työhön.
Kuningas alkoholi selittää mielenterveysongelmien,
syrjäytymisen ja terveydenhuollon kustannusten nousua.
Päättäjinä meillä onkin
vastuu alkoholismia sairastavien määrän
alentamisesta. Hyvä, että nykyinen hallitus tarttuu
tilanteeseen ja korjaa jonkin verran aiemmin tehtyä päätöstä alentaa
alkoholiveroa. Tilanne on toinen kuin muutama vuosi sitten. Tuonti
naapurista ei ole enää niin halpaa kuin aiemmin.
Muun muassa laivamatkat ovat kallistuneet ja Virossakin viinan hinta
on noussut.
Nykyinen meininki, jossa teini voi ostaa taskurahalla Koskenkorva-pullon,
on järjetön. Teini on hintatietoinen. Teinille
voi olla ratkaisevaa myös väkevän viinan
pullon näppärä koko verrattuna olutpulloon.
Se menee pieneen reppuun ja on helposti kuljetettavissa vaikka koulun
diskoon. Väkevä viina voi myös tappaa.
Sairaaloissa tuttu näky teho-osastoilla on alkoholimyrkytystilat.
On hyvä, että valiokunta toteaa, että alkoholiverotuksen
toimivuutta tulee seurata ja tarvittaessa toimia nopeasti. Mielestäni
alkoholiveroa voisi nostaa nykyisestä roimasti enemmän.
Koskenkorva-pullo voisi maksaa nykyisen 9,35 euron sijaan tuplasti
enemmän, 20 euroa esimerkiksi. Lisäksi meidän
pitää saada nuorten keskuuteen uusi ilmiö:
pop on olla päihteetön, kännissä oleminen
on tyhmää.
Lopuksi lapsen oikeuksien päivänä toivon, että lapsilla
olisi mahdollisuus turvalliseen lapsuuteen, jossa alkoholi ei ole
kuningas.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Mielestäni, ja viittaan tässä ed.
Lauslahden puheenvuoroon, me Suomessa olemme sekä opetelleet
eurooppalaisen juomatavan ja juomakulttuurin että säilyttäneet
suomalaisen juomakulttuurin. Meillä on nämä molemmat
käytössä, ja sen vuoksi on tietysti mahdollista,
että me käytämme yli 10 litraa sataprosenttiseksi
alkoholiksi muutettuna tätä päihdettä henkeä kohti
vuodessa. Nyt kun ed. Lauslahti kulkee tässä salissa edestakaisin,
niin totean, että hän on ainut kokoomuksen paikalla
oleva kansanedustaja, jota vahvistavat keskustasta sitten ed. Lauri
Oinonen, joka on aina paikalla, ja vihreistä ed. Pulliainen, eli
kyllä hallituspuolueista kuitenkin kolme on. Meitä muita
on sitten vain viisi. (Ed. Pulliainen: Joo, ja taso on mitä huikein!) — Taso
on toki kaikin puolin hyvä.
Puhemies! Silloin kun tämä edellisen hallituksen
erehdys tapahtui eli laskettiin yhdellä kolmasosalla alkoholiveroa,
niin sehän kohdistui ennen muuta väkevään
viinaan ja silloin hallitus omassa esityksessään,
sen yleisperusteluissa, totesi, että on odotettavissa vuosittain
noin 600 alkoholikuoleman lisä muihin, jo koettuihin alkoholikuolemiin.
Ja näin tapahtui. Samoin yleistyivät täällä mainitut
alkoholisairaudet maksakirroosista alkaen aina sydänsairauksien
vaikeutumiseen, puhjenneisiin vatsahaavoihin, haimatulehduksiin
jne., niiden määrä on lisääntynyt.
No, hallitukseltahan tämä teko ei vaatinut
mitään rohkeutta, koska se ei itseään
asettanut alttiiksi vaan nimenomaan ne, joilla on alkoholinkäyttö jo
aikaisemmin ollut ongelmallista, ja kun viinan hinta niin voimakkaasti
laski, niin edelleen juotiin, lainausmerkeissä, kaikki
rahat ja silloin oli enemmän, mitä juoda, sai
huomattavasti enemmän, jolloin sen terveysvaikutus myös
oli huomattavasti suurempi. Tämä on nyt siis tähän saakka
tapahtunutta.
Nyt hallitus tuo korjausliikkeen, mutta mielestäni
se on jäänyt kesken, olisi pitänyt pystyä parempaan.
Nyt tietysti salista on tulossa esityksiä, jotka tähtäävät
parempaan kuin mihin hallitus on pystynyt, eli selkeämpään
alkoholiveron nostoon. Tämä Viron-tuonti, harmaa
tuonti, ei riitä selitykseksi eikä anteeksipyynnöksi
tässä asiassa, tässä on kysymys
niin paljon suuremmasta kysymyksestä.
Ja vielä jos palaamme tähän lapsenpäivä-aiheeseen,
niin nuorison alkoholinkäyttö on tietysti sellainen
asia, jonka lopulliset vaikutukset yhteiskuntaan tuntuvat sitten
lähivuosikymmenien aikana. Jo tänään
tapahtuu niin päivystyspoliklinikoilla ja sairaaloiden
vastaanotoissa, että viikonloppuisin saattaa todella olla
80 prosenttia potilaista ja asiakkaista alkoholin vaikutuksen alaisina
ja heidän hoitoonhakeutumisensa keskeisin syy on alkoholisairaus
tai sen vaikutuksesta tapahtunut onnettomuus.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on käytetty
kaksi erittäin hyvää puheenvuoroa, ed.
Lauslahden ja ed. Tiusasen puheenvuorot, käsiteltävänä olevasta
asiasta, alkoholiongelmasta, jota alkoholiverolla tässä yritetään aivan
oikean suuntaisesti korjata.
Henkilökohtaisesti olen täysin samaa mieltä, että viime
vaalikaudella tehty voimakas alkoholiverojen alentaminen oli teko,
jota ei olisi pitänyt tehdä. Tietyt perusteet
sille oli, mutta mielestäni tehty korjaus hallituksen esityksellä,
jota nyt käsittelemme, on vähintäänkin
oikean suuntainen. Mielestäni, aivan kuten edellisissä puheenvuoroissa
todettiin, alkoholihaittojen ja -ongelmien vuoksi olisi pitänyt
voida enemmänkin veroja korottaa, koska nämä alkoholihaitat
ovat yhä enemmän yhteiskunnassa myöskin
taloudellisesti veronmaksajille tulevia kustannuksia ja kuluja.
Toivonkin, että voitaisiin joskus saada oikein selkeät
tilastot siitä, kuinka alkoholihaitat voidaan muuttaa rahaksi,
ja verrata tätä menetettyä alkoholiongelmien
kustannusta suhteessa alkoholista saatuihin verotuloihin. Uskon,
että tuo olisi hyvin hätkähdyttävä tilasto,
tällaisia on joskus esitetty. Niitten laadinta on vaikeaa,
koska kaikki asiat eivät ole aivan yksiselitteisesti osoitettavissa
ja sen lisäksi inhimilliset kärsimykset eivät
ole myöskään rahaksi muutettavissa. Mutta haitat
ovat varmasti hyvin paljon suuremmat kuin alkoholiverotuotto, ja
sen jo pitäisi hätkähdyttää valtiontaloudesta
vastaavia.
Ajatus, että laiton alkoholintuonti lisääntyisi hyvin
voimakkaasti, jos alkoholivero olisi korkea, ei mielestäni
toimi. Alkoholia tuodaan nytkin, sitä on tuotu aina laillisesti,
ja nykyiset määräykset sallivat valitettavasti
kovinkin suuret alkoholimäärät tuotavaksi,
joten tuokaan peruste ei mielestäni ole paikallaan alkoholin
alhaiselle verokannalle.
Täällä on tänään
viitattu lapsenpäivään. Me tiedämme
sen, että alkoholi on suuri ongelma hyvin monissa lapsiperheissä.
Tämän vuoksi toivon, että hyvin pikaisesti
hallitus tarkkailee tätä alkoholiverotilannetta
ja jatkaa nyt valitsemallaan suunnalla alkoholiveropolitiikassa.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Voisi sanoa, että täällä on
käytetty kolme täysin asiantuntematonta puheenvuoroa
ennen tätä. Näitä puheita yleensäkin
tästä asiasta ovat täällä käyneet
puhumassa ja olleet pitämässä semmoiset
ihmiset, jotka joko ovat täysraittiita taikka sitten ovat
notkuvien pöytien ääressä täällä,
jotka eivät ole viinakaupassa käyneet ja omalla
rahalla viinaa ostaneet eivätkä myöskään
nähneet sitä, miten sen tuonti ja se elämä tänä päivänä sujuu
niin rajan takana kuin täällä Suomessakin.
Olen vakavasti sitä mieltä, että viime
kaudella tehty päätös oli täysin
oikea ja ajankohtainen ja se oli pakko tehdä. Nyt olen
hallituksen kanssa kyllä tosin samalla linjalla, että tämä kestää tämän
korotuksen, mutta ei paljon suurempaa. Jos ajatellaan, että Ruotsissa
tilastoimaton kulutus — tai millä nimellä se
nyt kulkee oikein sitten virallisesti, niin, tilastoimaton kulutus — muodostaa
31 prosenttia kokonaiskulutuksesta, kyseessä on aika iso
prosentti, kun meillä lasketaan, että se on vain
18 prosenttia.
Jos te menette käymään tuolla Tallinnassa
ja olette siellä lauantaina ja katsotte, kun suomalaiset
linja-autot parkkeeraavat niitten viinakauppojen eteen ja kun ruvetaan
lappaamaan ruumat täyteen, niin eivät riitä enää tavalliset
linja-autot, joissa on kaksi akselia, vaan useimpien linja-autonomistajien
on täytynyt hommata telibussit, jotta kantavuudet kestävät.
Sitten siellä on tämmöisiä pikkubusseja
taikka pakettiautoja, joihin lavakaupalla mätetään
sitä tavaraa sieltä.
Kun tiedän hyvin tilanteen ennen tätä viinan hinnan
alentamista Suomessa, niin pirtua ja pontikkaa oli saatavissa joka
puolella ympäri Suomea vaikka kuinka paljon. Sitä oli
saamaksella, mutta sitä piti ostaa aina vähintään
10 litraa kerralla, sitä ei pienemmissä erissä juuri
myyty. Nyt sitä ei ole enää sen jälkeen
näkynyt missään. Siis se oli ensinnäkin
paljon vaarallisempaa ainetta kelle tahansa, kun sen laatu oli mitä sattuu,
sitten siitä ei maksettu euroakaan veroa, eikä se
koitunut kenenkään hyväksi tässä maassa.
Kyllä kannattaisi miettiä, jos lähdetään
huutamaan, että pitää nostaa 20 prosentilla
taikka 30 prosentilla. Kyllä se voi olla, että sillä tehokkaasti
tapetaan meidän Alko, mutta ei sillä alkoholipolitiikkaan kyllä vaikuteta
yhtään mitään muuten kuin kielteisesti.
Kyllä tilanne on se, että viina on aina hintansa väärti,
näin on sanottu kautta aikain. Nyt minä väitän,
että niissä perheissä, joissa alkoholi
on ongelma, ja niissäkin, joissa se ei ole ongelma mutta
silti sitä käytetään, käteen
jäävän rahan osuus siihen ruokaan on
tällä hetkellä isompi kuin siinä vaiheessa,
jos hintaa nostetaan oleellisesti ylemmäksi. Väitän,
että tilanne on parempi tällä hetkellä kuin
jos sitä hintaa ruvettaisiin hilaamaan ylöspäin,
koska ne, joilla tästä asiasta on ongelma, sen
alkoholin hakevat jostain muualta tai sitten rupeavat keittämään
itse. Se on totta kai aina vaan hankalampaa ja aina vaarallisempaa. En
minäkään sano, että me suomalaiset
olisimme mitenkään fiksuja alkoholinkäyttäjiä,
ei missään nimessä, ja niitä ongelmia
on. Mutta ei se kyllä tällä hintapolitiikalla
muutu mihinkään.
Minä kyllä hyväksyn tämän
hallituksen esittämän miedon korottamisen, eikä se
mitenkään ihan pikkuinen ole, 11 prosenttia, sen
hyväksyn tällä hetkellä, mutta
en kyllä yhtään enempää. Tämä kiihdyttää meillä inflaatiota
edelleen, tämäkin. Ei näitten verojen
korottaminen niin kauhean ylentävää ole.
Pitäisi pikkuisen miettiä, mistä korotetaan.
Meillä olisi varaa korottaa kyllä vähän
näitten rikkaitten veroja. Kun ed. Lauslahti äsken
sanoi, että jopa lasten viikkorahalla saa pullon kossua,
niin kyllä se tietysti on kokoomuslaisten ongelma, kun
he antavat niin suuria viikkorahoja lapsilleen, että niillä pystyy
ostamaan kossua. Mutta eihän työläislapsille
niin suuria viikkorahoja voida antaa, että niillä kossupulloa
sentään saa. Siellä vitonenkin on iso
raha jo. Valitettavasti tässäkin se ero näkyy.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä ei ole nyt ainakaan
se asia, jossa minä rupean väittelemään
ed. Rönnin kanssa siitä, kummalla meistä on
enemmän kokemuksia ja kuinka relevantteja ne kokemukset
ovat, puhumattakaan yleisestä tietämystasosta.
Mutta siitä huolimatta, arvoisa puhemies, rohkenen kuitenkin
tämän puheenvuoron käyttää,
koska asia päätä kivistää.
Silloin kun käytiin tämä aikaisempi
keskustelu ja viinaveroale toteutettiin, niin — niin kuin tässä ed.
Rönniä ennen pidetyistä puheenvuoroista
kävi ilmi — kaikki ne odotukset seurausvaikutuksista,
jotka tuotiin esille, kielteiset odotukset ja myöskin myönteiset,
jos sellaisia oli, ovat toteutuneet. Näihin jälkimmäisiin
arvolähtökohdista katsottuna kuuluu myöskin
se, mitä ed. Rönni äsken totesi, koska
sellaisiakin puheenvuoroja silloin käytettiin, siis toisin
sanoen, että jotkut viinarallit niin sanotusti tulevat
vaikenemaan, ja näinkin on käynyt. Tämä on
ihan kaikki totta.
Silloin oli kysymys arvottamisesta. Silloinkin oli kysymys konsultin
valinnasta. Mikä koskee konsulttia, niin konsultti oli
sama silloin kuin on nyt, elikkä valtiovarainministeriö.
Sieltä maalattiin kaikki pirut seinille, mitä voi
maalailla vaan. Niihin maalailuihin kuului se, että muun
muassa käy niin kuin ed. Rönni äsken
sanoi, että Alko romahtaa, mutta myöskin se, että verotulot
tällä puolella romahtavat jnp.
Siihen arvottamiseen kuului sekin, että sitten tästä viina-alesta,
veroalesta ja viinan vähittäismyyntialesta, seuraa
sitten kustannuslisiä, mutta ne kustannuslisät
arvotettiin pienemmiksi kuin nämä odotettavissa
olevat hyödyt suhteessa, sanotaanko, globalisaatiotilanteeseen,
jota mitattiin silloin Alko-asioilla.
Nyt tällä hetkellä tilasto on siis
selvä. Elikkä siellä inhimillisellä puolella
ja inhimillisyyden päättymispuolella tilastot
ovat sellaiset juuri kuin ed. Tiusanen totesi. Tuoreimmat tilastot
julkistettiin, radiota seurasin tuolla työhuoneessani, muistelen,
viime tai toissa viikolla. Siellä oli 1 300 juuri
selvää tapausta suhtkoht lyhyessä ajassa,
jossa oli viinaan kuoltu. No, minä uskon näitten
tilastojen oikeellisuuteen täydellisesti. Kun minun kavereitani
... Minä kuulun niihin tyyppeihin, jotka saattavat istuskella
kantakapakassa tuntikausia puolukkamehua kitaten vain sen takia,
että kavereitten kanssa on mukava jutella ja elämää sieltä,
ei niin hyvältä puolelta, seurata. On hyvä olla
siinäkin elämässä mukana. Minun
kavereistani on poistunut kohtuuttoman monta sen alepäätöksen
jälkeen, ja nimenomaan on ollut liikaa viinaa eikä mitään
muuta, yksinkertaisesti vain tästä syystä.
Elikkä minä siinä arvottamismaailmassani
pidän silloista alepäätöstä virheellisenä.
Siis se oli minun mielessäni selvä virhe. Irvokkaaksi
sen päätöksen teki se, että sen
ajoivat läpi raivoraittiit, elikkä siis sillä tavalla
ei niin kuin mitään. Nyt siis ollaan korjaamassa
tilannetta oikeaan suuntaan. Minä olisin ollut valmis äänestämään veron
reippaamman korotuksen puolesta, mutta siihen nyt ei poliittisia
edellytyksiä ollut.
Kun täällä sitten ansiona pidetään
sitä, että valiokunta kehottaa seuraamaan tilannetta,
niin, arvoisa puhemies, minun tulkintani on se, että niitä seurausvaikutuksia
ei voi olla seuraamatta. Vaikkei haluaisikaan, niin joutuu seuraamaan
näitä seurausvaikutuksia.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Pakko tulla tänne pönttöön
asti ihan, tämä on niin keskeinen aihe, mikä kiinnostaa
laillistettua viinakauppiasta, vuodesta 1976 alkaen vuoteen 2003.
Pappani toimi viinakauppiaana ennen sotia ja myös hotellinpitäjänä Mikkelissä,
Mikkelin Seurahuoneella, elikkä verenperintöä.
50—60-luvulla ravintolassakävijän normaali
seuralainen oli taskumatti. Alkoholipolitiikka ja alkoholi on ollut
säännösteltyä 90-luvun puoliväliin
asti. Vasta nyt on purettu Alkon monopolia, tuonteja jne. Minusta
suurin virhe, minkä tämä suomalainen
yhteiskunta on tehnyt alkoholipolitiikan suhteen, on, että tämä on
ollut tällaista kiellettyä. Appiukkoni ja isäukkoni
joivat puupinon välissä Koskenkorvaa, ja sitten äiti
ihmetteli mökillä, mitä se pyörii
tuossa nyt noin ikään, sattuiko sitä halko
päähän.
Minä olen aivan samaa mieltä kuin ed. Rönni tästä,
sataprosenttisesti. Nämä korotukset eivät ole
olleet se pääsääntöinen
malli, millä suomalaiset ovat viinalla itseään
tappaneet. Minä muistan, kun 50-luvun lopulla tenttua joivat
kaverit siinä ja hakkasivat päätänsä asfalttiin
jne. Kyllä kasvatusta pidän kaikista pahimpana
ongelmana, mikä on vuosien saatossa ollut alkoholikulttuurin
suhteen. Niistä kahdesta pahasta omalla tavallaan, kun
alkoholiveroa laskettiin viime eduskuntakaudella, tämä harmaa
talous, joka on valtava ravintola-alalla, taatusti olisi ollut merkittävästi
pahempi, jos sitä laskutoimenpidettä ei olisi
tehty. Kun nyt tehdään tämä korjaus — ja tätä korjausta
voidaan tehdä myöhemminkin, ylöspäin — niin
näen, että liikutaan oikeilla linjoilla. Ehkä väkevissä olisin
jopa hivenen enemmänkin ollut valmis veroa korottamaan.
Mutta jos nyt, kun pakkausvero poistuu, oluen hintataso ei nouse,
niin tältä osin olisin olutta ollut myöskin
hivenen enemmän nostamassa.
Minua huolestuttaa ravintoloitten tulevaisuus, ja tämä alkoholiveron
korotus koskee tietysti ravintoloita keskeisesti. Minusta on paljon
parempi, että alkoholia nautitaan valvotussa ympäristössä kuin
tuolla puistoissa ja puskissa. Tältä osin olen
monesti tuonut esiin sen, voisivatko ravintolat saada niin sanotusti
jollakin pienellä tukkuhinnalla ostettua alkoholin sisään,
jolloin tuo anniskeluhinta ei nousisi kohtuuttomasti ylöspäin.
Minä näen, että tämä veronkorotus
kaikessa karmeudessaan monelle on kaikesta huolimatta tähdellinen,
mutta määrät ovat kutakuinkin kohdallaan.
Se jeesustelu siitä ... Esimerkiksi kun ed. Tiusasen puhetta
kuunteli, niin hämmästelen sitä, ettei
nähdä niin kuin metsää puilta
ja tuolta käytännön tasolta, miten suomalainen
yhteiskunta elää.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Puuttuisin ed. Paajasen, sanoisinko, väitteeseen,
ettei nähdä, miten käytännön
tasolla eletään: Viittasin edellisen hallituksen
lakiesityksen perusteluihin. Kun ei siellä kokoomus ollut,
ed. Paajanen, niin en tiedä, kiistättekö ne.
Toinen, mihin viittaan, on vaikkapa sairaanhoitopiirini Kymenlaakson
keskussairaalan päivystyspoliklinikan toiminta, jonka tiedän
varsin hyvin, ja lisäksi viittaan julkisuudessa, muun muassa
lääketieteellisessä kirjallisuudessa
ja Lääkärilehdessä, oleviin
alkoholisairauksia koskeviin artikkeleihin ja yleensä tähän
tosiasiaan, miten paljon tällä hetkellä alkoholiongelma
rasittaa sairaan- ja terveydenhoitoa. Sitten lasten ja nuorten suhteen:
olkaa hyvä, ed. Paajanen, käykää tuossa
rautatieasemalla, niin näette, että siellä on
sitten niitä "mäyräkoiria", jotka maksavat vuodesta
vuoteen entistä vähemmän, ja niiden sisällön
juoneita tuollaisen palosammuttimen, vaahtosammuttimen, kokoisia
kansalaisia.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Näistä kysymyksistä voi
olla monta mieltä.
Ihmettelin vaan tässä hallituksen esityksessä näitä mittasuhteita,
kun tässä on arvioitu määrätty
määrä, joka määrä on
aika pieni, mitä tulee muualta kuin laillisen viinakaupan
kautta, koska ainakin tuolla itärajalla, missä itse
asun, ei hirveän paljon ole vähentynyt se tuonti
tuolta Venäjän puolelta, koska hintaero on aika
iso yhä edelleen. Siinä mielessä ed.
Rönnille voisi todeta, jotta kyllä ainakin tuolla
meillä päin vielä sitä kotipolttoakin
jonkun verran harrastetaan. Vaikka sokerin hinta on kallis, niin
siitä huolimatta vielä sitä tehdään,
joka ei tilastoidu. Siinä mielessä ihmettelinkin,
mistä hallitus nämä tietonsa on onkinut,
kun siinä joitain prosentteja esitellään,
koska todennäköisesti se tilastoimaton kulutus
on, niin kuin ed. Rönni täällä totesi,
huomattavasti isompi. Jos käy tuolla Tallinnassakin esimerkiksi,
niin kun katsoo niitä ihmisiä, ne föijaa
sen bussin tavaratilan kokonaan täyteen väkeviä viinoja.
Siihen on vaikuttanut tämä meidän veropolitiikkamme,
jotta nyt niin paljon ei tuoda mietoja, mutta sieltä tuodaan
80-prosenttista ja mitä se onkin, hirveän väkeviä,
ja kun se alalaatikko on täynnä, niin siellä mahtaa olla,
kun se muutetaan vähän laimeammaksi, aikamoiset
määrät. Siinä mielessä toivoisi
tarkempaa syyniä, mitähän se mahtaa ollakaan
se laiton tuonti.
Sinällään aikanaan olin sitä mieltä,
jotta se veroale piti tehdä, mutta nyt voidaan kyllä nostaa sitä.
En tiedä, onko se yksinomaan veroalen syytä, mitä tuolla
tapahtuu terveyspuolella, mutta sillä oma vaikutuksensa
on olemassa. Mutta nyt sen näkee kyllä, jotta
kun vähän muutetaan ylöspäin,
niin käypi lisääntymään
se tuonti tuolta rajojen takaa, koska nyt on kaikki vapautunut ja sieltähän
voi tuoda määrättömiä määriä näköjään,
mihin kukaan ei puutu.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Viinavero ja viinan hinta ovat tietysti
aina puhuttaneet tässä talossa, ainakin tämän
yli 20 vuotta, minkä itse täällä olen
ollut. Itse vastustin silloin aikoinani tätä 40
prosentin kertarysäystä, ja se oli minun mielestäni
suurin virhe tässä uudistuksessa, että niin
paljon kerralla laskettiin sitä. Nyt se alkoholipolitiikan
muutos, joka silloin tehtiin, eli se, että lähdettiin
suosimaan väkeviä, on johtanut myös siihen,
että nuorison osalta ei oikeastaan mitään
välivaihetta ole vaan siirrytään suoraan
Koskenkorvaan. Se on monelle nuorelle aika kohtalokasta ollut.
Itse tiedän entisen ammattini johdosta myös sen,
mikä tilanne on, on viinan hinta korkea tai ei, eli sen,
niin kuin ed. Rönni sanoi, että ne, jotka juovat,
juovat varmasti ja ostavat, oli hinta mikä hyvänsä,
taikka sitten jos ei ole rahaa ostaa, harrastetaan niin sanottua
kotipolttoa. Salakuljetus erityisesti oli silloin ainakin Pohjanmaalla,
jossa nimismiehenä ja syyttäjänä toimin,
erittäin yleistä. Silloin konttikaupalla viinaa
tuli jonnekin kuntaan, ja sieltä sitten sitä yritettiin
myydä niin, että poliisi ei saisi kiinni näitä välittäjiä.
Myöskin valiokunnan mietinnössä todetaan, että pimeiden
markkinoiden luonnetta ja toimintakykyä kuvastaa toisaalta
se, että ammattimainen salakuljetus on siirtynyt Tullin
takavarikkotietojen perusteella samanaikaisesti alkoholista tupakkaan,
eli salakuljetusta ei nyt tässä hintatasossa ole
sitten harrastettu. Tietysti jonkin verran tuontiviinoja tuodaan,
niin kuin ed. Esa Lahtela täällä totesi.
Mutta, arvoisa puhemies, minun mielestäni tärkeintä on
se, että nuorison osalta suoritettaisiin valistustoimintaa
kouluissa. Tällä hetkellä tilanne valitettavasti
on se, että sellaista valistustoimintaa, mitä aikaisemmin
oli — oliko sillä sitten suurta tulosta, siihen
en osaa sanoa — ei ole juuri lainkaan enää kunnissa.
Eli myöskin viranomaisten toimesta se puuttumiskynnys on
noussut, ja tuolla periferiassa ei poliisia näy enää kuin kerran
kuukaudessa, ja nyt kun hallitus muuttaa (Puhemies: 2 minuuttia
kulunut!) tuota kihlakuntajärjestelmää,
niin vielä vähemmän valvontaa tulee reuna-alueille.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Pidin viime kerralla tästä pitemmänkin
esitelmän, mutta sen verran nyt sanoisin, että tässä nyt,
niin kuin edustaja äsken sanoi, se 40 prosenttia oli paljon,
mutta nythän kaikki hakevat näitä rajoja. Eli
kun valtion täytyy tasapainotella tällä ihmisten
humalamäärällä ja sillä kuinka
paljon voi juoda ja kehtaa ottaa ja muuta vastaavaa, niin nythän
kaikki Baltian maat, Latvia, Liettua ja Viro, ovat nostamassa omia
alkoholiverojaan — Viro taitaa nostaa peräti 38
prosenttia, minä en ole ihan varma, mutta minä luin
tästä, kun minä tulin Via Balticaa. Eli
kaikki hakevat nyt sitten tasapainoa tässä, mikä olisi
semmoinen kohtuullinen vero, ettei sitten olisi tätä salakuljetusta
Virosta ja — niin kuin kaikki tietävät,
mistä sitä salakuljetusta tulee, muualtakin kuin
Virosta — tuolta idästäpäin.
Siis tässä on tämmöinen hakuvaihe päällä,
mutta tämä on pitkä prosessi tietysti,
jonkun moraalin tai arvomaailman muuttaminen tai nuorison jotenkin
muuten tajuamaan saattaminen, mutta sen on oltava tässä tietysti
mukana, tämän arvokeskustelun muutenkin, siis
nuorison osalta. Mikä muuten onkaan pahempaa kuin justiin
se, että tämä tämmöinen
arvoton maailma tavallaan sitten tarjoaa nuorisolle mahdollisuuksia saada
helpolla viinaa, se on tietysti tämä laajempi
kysymys.
Toinen on se, että kun valtio aina tällä on
keinotellut, niin nyt oli justiin taas uutisissa, että rattijuoppous
ei ole yli kymmeneen vuoteen lisääntynyt ollenkaan.
Kuitenkin tässä laitoksessa aina hurskastellaan
sillä, että ollaan kiristämässä kaikkia
promillerajoja ja muuta vastaavaa, mutta justiin tällä alueella
tämä, voisiko sanoa, väkevien juomien
kulutus ei näytä ainakaan pahemmin lisääntyneen.
Kun sähköstäkin hurskasteltiin justiin,
että nyt nostetaan sitä sen takia, kun yksityiset
ihmiset ovat ruvenneet kuluttamaan sitä äkkiä enemmän,
niin minä en muista, olisiko täällä kukaan
sanonut sitä, että yhtäkkiä tuli
miljoona digiboksia tähän maahan tässä muutama
kuukausi sitten ja vähän piikki nousi. Tarkoitan
sitä, että tähän verrattuna
kulutuksen kasvu oikeastaan niillä aloilla, jotka ovat vaarallisia,
kuten rattijuoppouden alueella ei näy, kuulemma joku on
onnistunut ilmeisesti nyt siinä. Toivottavasti tässäkin
löytyisi semmoinen kohtuuraja, kohtuuveroraja, kohtuu kaikessa
verossa myös.
Reijo Paajanen /kok:
Puhemies! Vielä lyhyesti. Olen samaa mieltä ed.
Tiusasen kanssa, että on oltava todella suuresti huolissaan
jo niistä luvuista tuolla terveysasemilla ja siitä,
minkä verran alkoholin suhteen sairastumisia ja kuolemia tapahtuu.
Mutta ne eivät johdu yksinomaisesti verojen korotuksesta,
se on taatusti selvää. Kyllä minä olen
aivan samaa mieltä kuin ed. Vistbacka, että tässä pitää antaa
tätä valistusta, kasvatusta nuorille, lapsille,
perheille, vanhemmille vastuuta. Siitä on valtavasti kiinni
tämä tulevaisuuden tilanne, millä tavalla
tällä saralla edetään.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Vistbackalta täytyy kysyä,
pitäisikö ne peltipoliisit nyt sinne valjastaa,
kun niitä paikallisia poliiseja ei siellä enää ole,
peltipoliiseille lyödä koppalakki ja laittaa alkometri
kouraan, valjastaa heidät valvomaan sitä alkoholinkäyttöä siellä paikkakunnalla.
Ja ennen kuin ed. Virtanen lähtee, niin kysyn, tarkoititteko
te puheellanne, että näitä digibokseja
pitäisi ruveta verottamaan vai ... (Ed. Pertti Virtanen
mennessään pois salista: Ei, vaan sähkön
hintaa nostettiin sen takia, kun yksityistaloudet ovat nostaneet
yhtäkkiä sähkön ...)
Puhemies:
Seisaaltaan ei huudella salissa.
Puhemies! Jatkan tästä, että sinänsä pyydän
huomauttaa, että tälläkin hetkellä viinan hinta
on Virossa noin 50 prosenttia halvempaa kuin Suomessa. Siis raaka
viina on noin puolet halvempaa Viron puolella. Ja jos mennään
viiniin, niin Saksasta saa noin 20—30 prosenttiin Suomen
hintaan verrattuna samanlaista viiniä kuin mitä on
täälläkin. Elikkä hintaerot
ovat kohtalaisen suuret kuitenkin. Ja jos vähänkään
suurempaa määrää tarvitsee,
kannattaa se edelleen juhlia varten hakea esimerkiksi tuolta lahden
toiselta puolen, kun ei matkustaminen kuitenkaan niin paljon tule
maksamaan. Ja kun siihen lasketaan se, jos parikin ihmistä on
hakemassa, niin kyllä tästä aika paljon
jää. Että kyllä tässä onneksi
nyt realistisia puheenvuoroja ovat edustajat Lahtela ja Vistbacka
käyttäneet. Siinä niin kuin maakunnan
miesten kokemuksen ja näkemyksen rintaääni
on kuulunut ja todellista tietoakin on saatu asiasta esiin.
Keskustelu päättyi.