9) Hallituksen esitys laiksi Tieliikelaitoksen muuttamisesta
osakeyhtiöksi
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Nyt se toteutuu, mitä me joukolla
vastustimme.
Ensinnäkin tästä asiallisesta puolesta
muuan hyvin selvä näkökohta, asia, joka
on äärimmäisen olennainen koko valtakunnan
kannalta ja joka on merkittävä ero välillä Tieliikelaitos
versus osakeyhtiö ja josta ei mainita täällä sanaakaan,
ei sanaakaan. Niin vähän hallituspuolueen kansanedustajalla,
joka on jollakin tavalla näistä asioista perillä,
vaikutusvaltaa on, että ei ole edes mainintaa tästä asiasta,
jonka nyt tuon julki.
Arvoisa puhemies! Se merkittävä ero on siinä, että Tieliikelaitoksen
on ollut lain mukaan pakko antaa tarjous joka ikiseen urakkakisaan,
mikä tarkoittaa käytännössä sitä,
että kun on oltu jo pitkään tilaaja—tuottaja-mallissa,
niin kaikissa tilanteissa on aina ollut ainakin yksi tarjoaja, jolla on
kelpoisuus hoitaa ne urakat niin, että tiet tulevat kaikkialla
Suomessa perustienpidossa hoidetuiksi, korjaukset tehdyiksi, kun
niistä on kysymys, ja perusparannukset tehdyiksi, kun niistä on kysymys.
Nyt tämä yksityistäminen on mennyt niin
pitkälle, että tällä porvarihallituksella
ei ole kanttia varmistaa tämmöistä asiaa,
ja kuitenkin se haluaa pitää huolen siitä,
että puutavarat tulevat metsistä teollisuuden
käyttöön jnp. Siis ei sitä varmennusjärjestelmää ole
tässä, sanoisinko, yksityistämiskiimassa,
ole varaa taata sitä, että siihen on olemassa
tosiasialliset edellytykset.
Yritin ajaa edustajamme kautta tätä asiaa
mietintöön. Ei millään onnistunut.
Jännittävää on, että vasemmistopuolueetkaan
eivät ole tällaisesta asiasta kiinnostuneita,
siis ei kukaan, paitsi nyt minun persoonani ja agenttien välityksellä.
Minusta pitäisi olla varaa ainakin sen verran älylliseen
rehellisyyteen, että tämän laatuiset
asiat tuodaan hallituksen esityksissä esille, mutta eipä vaan
ole poliittisesti eikä henkisesti eikä asiallisesti
sellaiseen varaa.
No, yksi asia on opittu siitä edellisestä operaatiosta,
jossa suoritettiin tämä Tiehallinnon kokonaisremontti,
jako Tieliikelaitokseen ja Tiehallintoon, nimittäin se,
millä tavalla henkilökunnasta ollaan huolestuneita,
henkilökunnan asemasta. Nythän on sillä tavalla,
että sen edellisen operaation viime näytelmät
näyteltiin tämän vuoden alkupuolella,
kun ei ollut mahdollisuutta enää edetä hovioikeudesta
eteenpäin, kun henkilökuntaa erotettiin vastoin
sitä, mitä oli valiokunnassa todettu ja eduskunnassa
todettu. Mielenkiintoista siinä prosessissa oli se, että sellaiset
liikennevaliokunnan jäsenet olivat asiantuntijoina oikeuskäsittelyssä,
jotka eivät olleet olleet käsittelyssä mukana
silloin, kun tämä hallintomuutos tehtiin. Elikkä mielenkiintoisia
nämä liikenne- ja viestintäministeriön
hallinnonalan asioitten hoidot ovat. Kaikki on persoonista kiinni:
jos ei niitä ole, niin kaikki on mitenkä sattuu.
Tässä tapauksessa nyt on kahdella ponnella
oikein ponsitettu henkilökunnan asemaa. Toivottavasti ne
ponnet ovat oikeanlaisia. Kun en ole ollut paikalla, niin en tiedä,
mikä relevanttiusaste näillä on. Mutta
joka tapauksessa tämä itse asia ujutettiin läpi
hallitusneuvotteluissa niin, että meiltä olivat
sellaiset edustajat paikalla, jotka eivät tienneet koko
asiasta yhtään mitään.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Se, mitä ed. Pulliainen sanoi,
pitää hyvin pitkälle paikkansa, koska
itsekin olin aika pitkään liikenne- ja viestintävaliokunnassa
silloin, kun näitä uudistuksia tehtiin.
Koko prosessi hämmästyttää minua
sen johdosta, että valiokunta ja eduskunta eivät
ole saaneet tietää asiasta muuta kuin takakautta
sen jälkeen, kun esimerkiksi nimimuutos tehtiin, aputoiminimeksi
tuli Destia, samaten alkukesästä tehtiin ja vahvistettiin
jo organisaatiomuutos, vaikka hallitus ei ollut vielä tehnyt
minkäänlaista esitystä yhtiöittämisestä.
Muutenkin minua vähän hämmästyttää koko
prosessi, mietityttää, mitä henkilökunnalle
on luvattu, koska he ovat näin yksimielisesti, henkilökuntajärjestötkin
ilmeisesti, tämän takana, koska tässä mietinnössä ei
ole edes opposition vastalausetta tämän hallituksen
esityksen hylkäämiseksi. Toisaalta tulee ajatelleeksi
vaan sitä, tuleeko tässä nyt uusia komennusmiehiä kuinka
paljon, jos sattuu niin, että tämä uusi
yhtiö voittaa sitten siellä tarjouskilpailussa,
koska viime aikoina on näyttänyt siltä,
että Tieliikelaitos on hävinnyt aika monta kilpailutusta
virolaiselle yhtiölle ja muutamalle kotimaiselle yhtiölle.
Itse olisin toivonut, että tätä yhtiöittämistä ei olisi
toteutettu, koska minä en valitettavasti usko, että tästä on
mitään hyötyä siinä,
että se rahoitus riittäisi, joka tiestöön
annetaan, että tämä pudottaisi niitä hintoja,
koska tuntuu siltä, että jotkut muut kuin kotimainen
yhtiö määräävät
tällä hetkellä hintatason hyvin pitkälle.
Toivon, että ne henkilöt, jotka vetävät
Destiaa ja osallistuvat kilpailuun, pystyisivät nyt sitten
tekemään sellaisia tarjouksia, että valtionyhtiö niissä pärjäisi,
ja että henkilöstöllä olisi
jotakin työtä sillä omalla paikkakunnallaan,
ettei tarvitse lähteä muuttamaan niitten urakoitten
perässä, joita mahdollisesti tullaan voittamaan
taikka joissa pärjätään.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Olen ed. Pulliaisen ja ed. Vistbackan
kanssa samaa mieltä siitä, että Tieliikelaitoksen
yhtiöittäminen osakeyhtiöksi ei ole oikea
toimenpide.
Tuo kysymys, minkä ed. Pulliainen esitti, miksi eivät
myöskään vasemmistoliitto, sosialidemokraatit,
siis vasemmisto, ole puuttuneet tähän hänen
esittämäänsä kysymykseen näistä tarjouskilpailuun
osallistumisista: Se on tietysti puute. En osaa vastata, mistä tämä johtuu
esimerkiksi vasemmistoliiton osalta. Mutta se on aivan selvää,
että tässä varmasti se, onnistuuko tämä maan
tiestön tarkastelu kokonaisuutena ja myöskin vaikeimpien,
ehkei niin tuottavien, työtehtävien vastaanottaminen
ja niille hoitajan löytäminen, tämäkin
asia, saattaa tosiaan jatkossa olla kyseenalaista. Tässä mielessä olen
vuosien aikana seurannut esimerkiksi ed. Pulliaisen ja ed. Vistbackan
toimintaa liikenne- ja viestintävaliokunnassa ja myös
sen puheenjohtajana ed. Pulliaisen toimintaa, ja se on ollut tahtopolitiikkaa. Toivon,
että tahtoa siellä olisi vielä edelleen,
liikenne- ja viestintävaliokunnassa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Aikanaan kun tätä Tieliikelaitosta
perustettiin, silloin oli, niin kuin täällä on
todettukin, se uhka olemassa, että tässä näin
tulee tapahtumaan. Muistan hyvin ne keskustelut, mitä silloin
käytiin siitä, mitä tämä jatkossa
tulee maksamaankaan kokonaisuutena, koska lyhkäisellä aikaväillä kun katsotaan
näitä asioita, voi näyttää siltä,
että siinä on tehokkuus noussut ja säästöjä tullut,
mutta kun mennään tässä nyt
eteenpäin jokunen vuosi vielä, niin todennäköisesti
tämä homma tulee yhä kalliimmaksi.
Väitän sillä tavalla, jotta kyllä tämä tulee
jakautumaan sillä tavalla, että kun meillä häviää kuitenkin
se vanha osaaminen sieltä, niin siihen tulevat nämä suuret
yhtiöt, ja kyllä siellä varmaan toteutuu
se ajatus, mitä aikanaan puhuttiin, että monopoliasemaa
hakevat muut kuin tämä nyt perustettava osakeyhtiö,
koska siellä näköjään
intressiä on olemassa sen tyyppisestäkin toiminnasta.
Mistä se säästö on tullut?
Se on näköjään tullut tiestön
kunnon osalta, osa siitä. Nimittäin ihan hiljattain
oli tapaus meilläkin pohjoisessa Karjalassa, jossa viime
kesänä yksi tyttö oli kaatunut Tuupovaarassa
siellä jossain Kinnasniementiellä, 12-vuotias
tyttö, polkupyörällä, ja hän
meni kysymään sitten vastuuta, kenen se on, kun
vesi oli syönyt semmoisen ison uran sinne tiehen. Se kilpailun
voittanut joku yksityinen firma mahtoi hoitaa sitä, se
ei ollut tämä Destia, ja sieltä oli sanottu,
että ei sitä olekaan tarkoitettu polkupyörällä ajettavaksi,
sitä tietä. Elikkä tästä lähtien,
jos tämä homma jatkuu, ilmeisesti sitten joudutaan
laittamaan liikennemerkit kaikille näille alempiasteisille
teille, että ne eivät ole polkupyörälläajokelpoisia.
En tiedä, millä ne ihmiset siellä liikkuvat,
kun odotetaan, että polkupyöräliikennettäkin
harjoitettaisiin. Ilmeisesti pitää kävellä,
ja sitten jos kaatuu, tipahtaa kuoppaan, niin tulee kielto, jotta
ei saa kävelläkään siellä tiellä varmaan.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Pidin viimeksi tätä käsiteltäessä pitkän
epäilyksellisen puheen siitä, että kaikki
kanavat ja väylät aina otetaan haltuun silloin,
kun halutaan totaalisesti, kunnolla hallita sitä, mitä tahdotaan
hallita, ja tämä tieverkosto, mikä Suomeen
on rakennettu, on tavallaan vielä rautateiden jälkeen
yksityistämättä. No, ei rautateitäkään
ole vielä periaatteessa yksityistetty, vaan ainoastaan
ne ... Tai, no niin.
Mutta kuitenkin se idea on, että kun tätä viedään
pitemmälle, niin esimerkiksi Tampereella, kun meillä on
tilaaja—tuottaja-malli, pikkuhiljaa ihmiset ovat alkaneet
siirtyä jo erilaisiin sen kaltaisiin kuvioihin, jotka ovat
tavallaan kunnan ja valtion hommista pois. Eli kun tämä mitä ilmeisimmin
menee läpi, niin voi sitten esittää vaan
oppositiosta toivomusta, että tätä ei
sitten vietäisi mitenkään kauhean pitkälle,
tai toivoa, ettei tässä nyt olisi sitten montaa
ketunhäntää, tai sudenhäntääkö siellä teillä juoksentelee,
ja muuta vastaavaa, vaan että tosiaan olisi jonkunlainen eettisyys
sitten, että jos tähän liittyy sitten
tietullit ja kaikki muut, ne tulevat sitten vaan tänne Helsingin
vihreitten mieliksi ja tämän hallituksen kunniaksi
tähän Etelä-Suomeen, ettei enempää viedä pitemmälle
tätä sitten, kun tämä etenee.
Keskustelu päättyi.