1) Hallituksen esitys laeiksi sähkömarkkinalain
ja markkinaoikeuslain muuttamisesta
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Suomi otti 1990-luvun alussa merkittävän askeleen
energiamarkkinoiden liberalisoinnissa. Vuonna 1994 uudistetussa
laissa muun ohessa sähköenergia tuotiin kilpailun
piiriin. Tässä samassa yhteydessä, tuo
eriyttäminen oikeastaan sitä edellytti, sähkönsiirtotoiminta
eriytettiin sähkön tuotannosta ja myynnistä.
Vuoden 94 lailla perustettiin Energiamarkkinavirasto, jolle tuli
verkkotoiminnan valvontarooli ja valvontavastuu. Energiamarkkinavirasto
on tätä valvontarooliaan hoitanut toimin, jotka
ovat luonteeltaan jälkikäteisvalvontaa, jonka
valvonnan rooli on selvästikin tällaista markkinavalvojan
roolissa toimimista.
Tavoitteena tällä liberalisoinnilla kaiketi
oli ylitse muiden kaksi asiaa: saada sähkömarkkinat selvästi
läpinäkyviksi ja saada aidon kilpailun kautta
niissä asioissa, joissa kilpailu oli mahdollista, aikaan
sähkön hinnassa kehitys, joka turvaisi ja takaisi
mahdollisimman edullisen sähkön hinnan. (Ed. Huotari:
Noussut 100 prosenttia!) — Jälkikäteen
tarkastellen sitä, mikä on reaalihintakehitys
ollut sähkössä, se ei ole ollut nousua
100 prosenttia. Se on vastannut aika tarkkaan kuluttajahintojen
mukaista kehitystä. Suomessa on edelleenkin Euroopan unionin
maista tällä hetkellä Kreikan jälkeen
toiseksi halvin sähkön hinta.
Arvoisa puhemies! Yleisesti ottaen siis ne tavoitteet, mitä tuolle
uudistukselle asetettiin, on tällaisilla yleisillä luonnehdinnoilla
sanoen saavutettu kohtuullisen hyvin. Hintakehitys on vastannut
suurin piirtein sitä, mikä odotusarvo oli, ja myös
läpinäkyvyyden suhteen on saavutettu kutakuinkin
ne tavoitteet, mitä lähdettiin alun alkaen hakemaan.
Kuitenkaan, se on totta ja heti seuraavaksi kerrottava, kaikki osapuolet
eivät ole olleet oikein tyytyväisiä nykyisen
lain toimintaan.
Yhtäältä kuluttajat, sähkön
käyttäjät, eivät ole olleet
tyytyväisiä siihen valvontarooliin, mikä Energiamarkkinavirastolla
on. Jos nykyisellään, nykyisen lain voimassa ollen,
Energiamarkkinavirasto toteaakin, että sähkön
siirtohinnoittelussa on peritty liikaa hintaa, ei ole itsestäänselvää eikä oikeastaan
lainkaan selvää, että Energiamarkkinavirasto
pystyisi velvoittamaan tuon siirtoyhtiön palauttamaan sen
liikaa perityn. Itse asiassa aivan äskettäin oli
täällä eteläsuomalaisessa alioikeudessa,
kihlakunnanoikeudessa, käsittelyssä tapaus, jossa
eräät kuluttajat valittivat siitä, että ylihintaa
oli peritty eikä yhtiö ollut suostunut palauttamaan,
ja tuomioistuimen päätös alioikeudessa
oli, että yhtiöllä todella ei ole velvoitetta
palauttaa liikaa perittyä. Tässä esimerkki siitä,
millä tavalla kuluttajat eivät ole tällä hetkellä oikein
tyytyväisiä nykyisen lain toimimiseen. Toisaalta
myös toisin päin: myöskään
kaikki verkkoyhtiöt eivät ole tyytyväisiä nykyisen
lainsäädännön säädöksiin.
Muun muassa nämä ovat taustalla, kansallisia syitä siihen,
miksi uudistukseen on menty.
Toisaalta uudistustarve on syntynyt myöskin siitä,
että Euroopan unioni on saattanut asiasta voimaan direktiivin,
joka määrittelee ne perusteet, joita sähkön
siirrossa jäsenmaissa tulisi noudattaa. Tästä taustaa
sille, minkä takia tähän esitykseen,
joka täällä nyt on esittelyssä,
on päädytty.
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti keskeiset muutokset näistä esityksistä jos
esittelen. Voi sanoa oikeastaan kaksi pääryhmää niistä muutoksista
syntyvän, joita nämä esitykset sisältävät.
Ensimmäiset muutokset koskevat verkkomonopolin valvonnan
uudistamista. Nyt ollaan siirtymässä tapauskohtaisesta
jälkikäteisestä valvonnasta systemaattiseen,
kaikki verkonhaltijat kattavaan osittaiseen etukäteisvalvontaan.
Käytännössä tämä merkitsee
sitä, että Energiamarkkinavirasto vahvistaa etukäteen
annettavilla päätöksillä verkkotariffien
laskentaperusteet, joita noudatetaan sitten sitä seuraavan
neljän vuoden ajan. Oikeastaan tällä ensimmäisellä kaudella
se vahvistus tapahtuu kolmeksi vuodeksi ja sitten sen kolmen vuoden
jälkeen siirrytään tällaiseen nelivuotismenettelyyn
tämän hallituksen esityksen mukaisesti. Näin
tapahtuisi nyt, jos laki tulee voimaan, että tämän
syksyn aikaan Energiamarkkinavirasto vahvistaisi ne perusteet, jotka
saatetaan verkonhaltijoiden tietoon ja joita näiden tulee
sitten noudattaa.
Verkkohinnoittelun on oltava kokonaisuutena kohtuullista valvontajakson
aikana, ja yksittäisenä vuotena voi olla, että verkonhaltija
voi poiketa näistä ohjeista, mutta sen kokonaistarkastelujakson
kuluessa pitää verkonhaltijan kyetä pysymään
niissä vahvistetuissa raameissa. Tässä pyritään
siihen, että ylituottoja ei enää verkonhaltijoille
syntyisi, ja edelleen tässä mennään
nyt käytäntöön, jossa asiakkaille
tällä kertaa palautettaisiin mahdollisesti ylihintoina
peritty, sitten myöhemmällä jaksolla
alihinnoitteluna se, mikä liikaa edellisen valvontajakson
aikana on peritty.
Vielä kertaalleen: Nykyinen lainsäädäntö ei tätä oikeastaan
automaattisesti salli, yhtään tapausta ei ole
vielä olemassa, jossa olisi Energiamarkkinavirasto voinut
komentaa verkonhaltijan palauttamaan yliperityn. Tässä menettely
on selvä: Mikäli yliperintää on,
niin käytännössä sitten Energiamarkkinavirasto
voi määrätä verkonhaltijan palauttamaan
liikaa perityn. Mikäli tuota liikaa perintää on
enemmän kuin 5 prosenttia, tuossa palautuksessa pitää ottaa
huomioon myös se korkokustannus, se korkomenetys, mikä tälle asiakkaalle
on tapahtunut, kun hän on liikaa tälle verkonhaltijalle
maksanut näiden menneitten vuosien aikana.
Tämän asiakaskohtaisen palautuksen kiistatta ongelmallinen
kohta liittyy siihen, että mahdollinen palautus tulee tapahtumaan
sillä verkkoalueella toimiville asiakkaille, jolla tämä yliperintä mahdollisesti
on tapahtunut. Se pulmakysymys tulee vastaan siinä, mitä tehdään,
jos asiakas on muuttanut sen verkon alueelta jonnekin toisaalle.
Nyt tässä esityksessä lähdetään
siitä, ettei valitettavasti pystytä seuraamaan
sitä asiakasta, jos hän on muuttanut toisen verkon
alueelle, vaan tämä ylihinta palautetaan sillä verkkoalueella oleville
asiakkaille, jolla yliperintä käytännössä on
tapahtunut. Hivenen vaikealta kuulostavaa, mutta sitten kun tämä ongelma
arkisesti kohtaa yksittäisen asiakkaan, tämä on
huomattavasti selvempi asia varmasti pulmallisuudessaankin asiakkaille.
Arvoisa puhemies! Toinen ryhmä muutoksia, mitä tämä esitys
pitää sisällään, on
näiden energiapuolen liiketoimintojen eriyttäminen
toisistaan. Verkkotoiminnot edellytetään nyt eriytettäviksi
nimenomaan myynnistä ja tuotannosta, ja tämä eriyttämisvelvoite
koskee niitä jakeluverkkoja, jotka jakelevat enemmän
kuin 200 gigawattituntia vuodessa. Tämä eriyttämisvelvollisuus käytännössä tulee
koskemaan 35:tä prosenttia kaikista verkkoyhtiöistä eli
käytännössä 32:ta yritystä.
Aivan pienimmät jakeluverkot eivät siis tule tämän
oikeudellisen eriyttämisvelvoitteen piiriin.
Toinen eriyttämisvelvoite liittyy verkonhaltijan toiminnalliseen
eriyttämiseen. Tässä kysymys on siitä,
että verkonhaltijan, jolla on vähintään
50 000 asiakasta, toimitusjohtaja ja hallituksen jäsenet
eivät saa toimia samassa konsernissa olevan sähköntuottaja-
ja myyntiyhtiön tai niiden emoyhtiön hallituksen
jäsenenä tai toimitusjohtajana. Käytännössä tämä toiminnallinen
eriyttäminen koskee kolmeatoista suurinta yritystä. Niiden
kohdalla siis tämä operatiivinen johto ei voi
samaan aikaan toimia eri rooleissa, hallituksen jäsenenä tai
operatiivisessa johdossa verkkoyhtiössä ja samaan
aikaan sitten jakelun ja myynnin piirissä.
Arvoisa puhemies! Tässä pääpiirteet
siitä, mistä tässä paketissa
tai näissä lakiesityksissä on kysymys,
vähän siitä taustasta ja myös
siitä muutoksen ytimestä, minkä esitykset
sisällään pitävät.
Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! (Hälinää) Täällä näyttävät nämä syysterveiset
yhä edelleen olevan salissa kesken.
Ministeri Pekkarinen, kun väititte tuossa puheenvuorossanne,
että ei ole noussut 100 prosenttia sähkön
hinta, niin voin teille todeta, että esimerkiksi Kajaanissa
yösähkön hinta neljän vuoden
aikana on noussut 100 prosenttia ja päiväsähkön
hinta on noussut 52 prosenttia. Tämä ajankohta
on laskettu siitä, kun osaomistajaksi tuli Graninge Osakeyhtiö,
ja sen jälkeen tämä hinta alkoi nousta
runsaasti. Toivon tietysti, että nyt näillä teidän
esittämillänne muutoksilla nämä hinnannousut
tyrehtyisivät. Tuntuu aika kummalliselta kyllä,
koska mikäli oikeus toteaa, että on peritty ylihintaa,
niin ei kai nyt niin voi olla, ettei näitten yhtiöitten
pitäisi sitä maksaa takaisin.
Kari Uotila /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä ylihinnan palautusvelvoite,
johon tällä lainmuutoksella nyt pyritään,
sisältää aikamoisen ongelman, jonka ministeri
toi kyllä selkeästi esiin. Kyllä tämä on
aika lailla kuluttajansuojakysymys minusta, jos tämä kuluttajansuoja
ulottuu vain niihin henkilöihin ja kotitalouksiin, jotka
edelleen ovat sillä verkkoalueella, jolla tätä ylihintaa
on peritty, kun sentään meillä on aika
laaja tämä muuttoliike tässä maassa.
Eihän nyt muussakaan kuluttajansuojassa voi olla lähtökohta
se, että ainoastaan sille alueelle pysyvästi asumaan
jääneenä, mistä jonkun palveluksen
tai tuotteen tai vastaavan on ostanut, voi sitten mahdollista korvausta
tai kompensaatiota saada. Eikö todellakaan lain valmistelussa
ole pystytty eliminoimaan tällaisen kuluttajansuojaongelman
syntymistä?
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri totesi täällä,
että sähkömarkkinat ovat toimineet lain
uudistuksen jälkeen hyvin. Kuitenkin, niin kuin ed. Huotari täällä totesi,
sähkön hinta on noussut, ja onpa niin, että sähköä ei
ole aina saanutkaan. Olemme liikaa Norjan ja Ruotsin sateitten ja
vesivarojen varassa. Lakiesityksessä todetaan, että sähkön kysynnän
ja tarjonnan välisen tasapainon seurantaa ehdotetaan tehostettavaksi
ja edistetään voimalaitosten käyttövalmiutta.
Vaikka tämä ei ole kyselytunti, niin kysyn: Millä turvataan
sähkönsaanti kotitalouksille ja ennen kaikkea
teollisuudelle, joka on kilpailukykyyn vedoten muuttamassa maasta
pois tuotantoa ja viemässä suomalaisia työpaikkoja
pois? Tämä on erittäin suuri kysymys
suomalaisessa yhteiskunnassa.
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä sähkön
siirtohinta on ollut ongelma siinä mielessä, että joissakin
tapauksissahan siirtohinta on ollut lähes saman verran,
mitä itse tämä kilowattihinta sähkössä,
ja siinä mielessä tämä esityshän
pyrkii hyvään päämäärään.
Mutta kuten edelliset puhujat totesivat, ongelmahan tässä nyt
jollakin tavalla on se lisäys, mikä tässä on.
Tämä parantaa nyt tietysti osin kilpailutilannetta
ja asiakkaan oikeutta, mutta kysymys on tällä hetkellä siitä,
että kun vettä kuitenkin Suomessa sataa aika paljon — tuo
Luoja on ollut suosiollinen Suomen osalta — niin miten
tavallinen kansalainen siitä hyötyy, kun nyt se
Luojan satama vesi meneekin yhtiön hyväksi. Sen
takia meidän pitäisi jotenkin saada suomalaisen
kansalaisen hyödyksi tämä hyvä vesitilanne. Nyt
vedotaan niihin Norjan vesivaroihin, että siellä on
hirveän heikko tilanne. Kun Norjassa oli runsaasti vettä ja
Suomessa vähän, silloinkin nostettiin Suomessa
sähkön hintaa. Tähän pitäisi hallituksen
uskaltaa kyllä puuttua.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On ollut kyllä liikaa vaatia hallitukselta
jatkuvia sateita Suomeen ja Norjaan, siitä ei varmaan ole
kysymys. Olisin mielelläni kyllä kuullut kauppa-
ja teollisuusministeriltä arviota hiukan myös
siitä, millä tavalla voisimme edesauttaa uusiutuvalla
energialla tuotetun sähkön käyttöä.
Sama liittyy tuohon toiseen asiaan, joka liittyy maakaasumarkkinalakiin,
siinä on biokaasu mukana. Ehkä voisitte hiukan
myös kommentoida eduskunnalle sitä, miten esimerkiksi
kaasuautojen, myös henkilöautojen, käyttö tulisi
mahdolliseksi. Olette tietoinen asiasta ja tunnette sen hyvin.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edelliset vastauspuheenvuoron käyttäjät
ovat jo kiinnittäneet huomiota siihen, että näiden
sateisuuksien ilmiselvästi katsotaan vaikuttavan energian
ja sähkön hintaan. Nythän on sillä tavalla
lehtitietojen mukaan, että aina maapallolla jossakin ei
sada, niin että se peruste on olemassa.
Arvoisan ministerin puheenvuorossa kiinnitin huomiota yhteen
asiaan, kun hän teki tämän yhteenvedon,
että ei ole nyt paljon tapahtunut sitten vuoden 94 näitä muutoksia.
Mitä sähkön hintaa arvoisa ministeri
tarkoitti? Tarkoititteko kotitaloussopimusten mukaista hintaa vai
yrityksiä, ja minkälaisista yrityksistä sitten
oli kysymys? Ainakin tuolla Oulun puolessa tässä suhteessa
tämä hajonta on kyllä niin valtavan laajaa,
että siitä ei minkäänlaista
keskiarvoa kannata kenenkään mihinkään
esittää.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Jos puhemies sallii, niin edustajien Tiusanen,
Kangas, Esa Lahtela ja osin ed. Pulliaisen ja osin ed. Uotilankin
laajoihin kysymyksiin mieluusti käyttäisin erillisen
puheenvuoron. Niihin en voi yhdellä kertaa antaa vastausta.
Aika ei riitä.
Mutta aivan lyhyesti tästä hinnasta pari sanaa. Kun
poistetaan verot, katsotaan se sähkön hinta, sekä itse
sähkönhinta että siirtohinta, ja käydään läpi
viime vuodet, niin — voin jakaa vaikka nämä Energiamarkkinaviraston
tilastotkin — (Ed. Huotari: Keskimääräinen
hinta!) on aivan totta, että on keskimääräinen
hinta ja sen takaa löytyy varioiva hinta, ja voidaan sanoa
että keskimääräinen hinta on
pysynyt kohtuullisen hyvin kuluttajahintakehityksen matkassa mukana, mutta
sen takaa viime vuosikymmeneltä löytyy aika pahojakin
piikkejä ja juuri edelliseltä vuodeltakin löytyy
paha piikki. Nyt hinta on hivenen taas tasoittunut juuri tällä hetkellä.
Tämä on totta. Yleisen keskimääräiskuvan
takaa löytyy jonkun verran, aika reippaastikin, varioiva
kehitys.
Mitä tulee vielä siihen, mitä tapahtuu
tässä esityksessä, minä jaan,
hyvät edustajat, sen huolen, mikä tällä hetkellä vallitsevasta
tilanteesta on. On aika erikoista se, että jos peritään
yli, ei ole edellytyksiä velvoittaa palauttamaan sitä yliperittyä.
Mutta näillä esityksillä luodaan järjestelmä,
jolla etukäteisvalvotaan, määritellään
hintaraami, missä hinnan pitää pysyä,
ja toisaalta, jos peritään liikaa, tulee selvä imperatiivinen
oikeus Energiamarkkinavirastolle velvoittaa maksamaan liika takaisin
sille alueelle — myöhemmin palaan siihen problematiikkaan,
minkä ed. Uotila otti esille — sen verkon alueelle,
jolla liika perintä on tapahtunut.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Pidän tätä esitystä perusviritykseltään
myönteisenä, kun direktiivi on nyt olemassa ja
täytyy sitten jotakin tehdä. Mutta arvoisalle
ministerille nyt eräästä yksityiskohdasta
kysymys, jolla on mitä suurin käytännöllinen
merkitys. Tätä hallituksen esitystähän
on ennakoitu. Sitä on ennakoitu aivan vihoviimeiseen pisteeseen
saakka. Siinä ennakoinnissa on erityisenä näkökohtana
ollut se, että tähän hallituksen esitykseen
sisältyisi velvoite tämän eriyttämisen
jälkeen yhtiöittää, siis muodostaa
osakeyhtiöitä. Minä tulkitsen lukemani
perusteella, että sellaista velvoitetta tässä ei nyt
ole. Onko siinä ollut sellainen jossakin aikaisemmassa
vaiheessa, tämmöinen velvoitepykälä tai
-pykälistö? Kentällä tämmöistä viestiä on vaikka
kuinka paljon, ja sillä meitä kunnallispoliitikkoja
hallitaan suvereenisti tälläkin hetkellä. Otan
esimerkkinä Oulun kaupungin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Viittasin jo siihen, että tämä sähkömarkkinalaki
myöskin käsittelee sähkön tarjonnan
ja kysynnän välistä tasapainoa. Tämän
seurantaa ehdotetaan tehostettavaksi. Riippumatta lainmuutoksen
teksteistä, jotka nyt on tuotu eduskunnalle, on selvää,
että meidän tulee pystyä jatkossa, ja
jo tänään, lisäämään
esimerkiksi tuulisähkön käyttöä,
bioenergialla tuotetun sähkön käyttöä.
On erilaisia mekanismeja sen edistämiseksi Euroopassa käytössä,
muun muassa Saksassa, Tanskassa, meillä ei niinkään
paljon. Näin ollen olisi hienoa, jos hallitus aktivoituisi
tässä asiassa. Kauppa- ja teollisuusministeriö on avainasemassa.
Näin ollen esitän toiveen siitä myös
eduskuntaan kollegoille, että tarvitaan enemmän
puhetta tästä asiasta kuin vaikkapa kuudennen
ydinvoimalaitoksen rakentamisesta, joka on jo noussut ehkä enemmänkin
kuin kahvilakeskusteluna tässä talossa esille.
Näin ollen pidettäisiin kiinni siitä,
että kun eräänä perjantaina toukokuussa
2002 hyväksyttiin viidennen ydinvoimalaitoksen rakentaminen
periaatepäätöksenomaisesti, niin silloin
liitettiin mukaan tietyt ehdot, ponnet, joilla eduskunta tämän
hyväksyi, ja näiden ponsien toteuttaminenkin on
vielä aika tavalla kesken.
Seppo Lahtela /kesk:
(Ed. Zyskowicz: Puhukaa paikalta!) — Arvoisa herra
puhemies! Mitä tulee näihin viimeisiin huutoihin,
niin ed. Zyskowicz antoi ymmärtää, että paikaltaan
puhuen tämä asia olisi ollut selvitettävissä taikka tehtävissä,
mutta katson, että tässä on vähän
tämmöistä omistajapolitiikkaa, myöskin
porvaripolitiikkaa, ja sitä tapahtuvaa ohjausta tavallaan
sisällä, ja luulisin, että ed. Zyskowiczkin,
jos olisi aatteillensa ahkera ja uskollinen, kantaisi enemmän
tästä asiasta huolta.
Herra puhemies! Mitä tulee tähän
ed. Tiusasen käyttämään viimeiseen
puheenvuoroon siitä aiheesta, että eräänä perjantaina
eduskunta päätti viidennestä ydinvoimalasta
ja sen rakentamisen periaatepäätöksestä,
niin, ed. Tiusanen, jos ajattelee tätä maailmaa
eteenpäin ja ajattelee kuluttajan kannalta ja Suomen kilpailukyvyn
kannalta, niin siinä olisi kyllä kannattanut samanaikaisesti myöskin
päättää tästä kuudennesta
ydinvoimalasta ja tehdä kertaratkaisu ja ryhtyä tätä maailmaa
kulkemaan eteenpäin niin, että tässä maassa olisi
kilpailukykyä ja voimavaroja, ja siirtyä muutenkin — tarkoitan
tällä puheenvuorolla nyt sitä — tässä keskustelussa
tätä kahvilakeskustelua pidemmälle olevaan
keskusteluun ja hallituksen ja eri instanssien ryhtyä toimenpiteisiin
niin, että se kuudeskin ydinvoimala tähän
maahan löytyisi.
Herra puhemies! Mitä tulee tähän
hallituksen esitykseen, tämä esitys on varmaan
hyvä ja tällä tähdätään
hyvään, mutta ehkä tässä nyt,
voisi sanoa, on vähän niin kuin hevosen perittämisestä kysymys:
On päästetty kovin omat liikkeet valloilleen ja
haettu tätä suurta, maan laajuista, kansainvälistä,
globalisaatioon perustuvaa kilpailua, ja sen jälkeen aletaan
vetää naruja taaksepäin ja aletaan rajoittaa
sitä, miten sitä sähköä siirretään ja
tehdään. Tämä näkökohta
ei ole tullut ollenkaan esille missään, sen paremmin
täällä teksteissä kuin muutenkaan
tässä esittelyssä.
On selkeästi ollut nähtävissä,
että sähkömarkkinat ovat toimineet niin,
että joko suomalaiset taikka paremminkin ruotsalaiset taikka
jotkut muut kansainväliset yritykset ovat ostaneet näitä sähköverkkoja
ja sitä kautta tätä liiketoimintaa on
hoidettu. Kun nämä ostot on jotenkin pitänyt rahastaa
takaisin eli kerätä rahaa kassaan, niin sitten
tällä siirtohinnalla sitä hommaa on hoidettu
ja tehty. Kuluttajalle, joka on päässyt ostamaan,
kilpailuttamaan, sitä varsinaista energiaa, sen energian
osuus on ollut niin äärettömän
pieni siinä lopullisessa laskussa, että sillä kilpailulla
ei ole mitään merkitystä. Mutta nyt sitten
tällä lainsäädännöllä tätä asiaa
ollaan korjaamassa. Toivoa sopii, että tämä on
niin hyvä kuin tämä tässä lukee
ja on kirjoitettu ja esitellään, mutta olen kuitenkin
varma, että tämä ei näin toimi.
Kun näitä siirtoyhtiöitten kirjanpitoja
aletaan sitten tilinpäätöksessä yhteen
vetämään, niin kyllähän
sieltä löytyy monennäköistä sponsorirahaa — toivottavasti
löytyy myöskin vaalirahaa ja muuta vastaavan tyyppistä avustusta — ja
todetaan, ettei tämä yhtiö niin tuottava
ole ollut olemassakaan, että siitä paljon perittävää ja
kuluttajille jaettavaa olisi olemassa.
Mutta se, mikä on tämän puheenvuoroni
perimmäinen sanoma, mitä yritän nyt tässä esittää ja
julki tuoda: Eiköhän tämä tämän
tyyppinen holhoaminen ole enemmän viittaamassa tähän vanhaan
Neuvostoliiton aikaiseen aikakauteen, jolloin pyrittiin lainsäädännöllä holhoamaan
vapaata kilpailua ja yritystoimintaa. Tässä on
merkkejä siitä olemassa. Pidän aika ihmeenä,
että on jouduttu tämmöiseen tilanteeseen,
että ensin ehdoin tahdoin levitetään
markkinat levälleen ja sitten aletaan niitä näin
vetämään niin kuin nyörejä kasaan
ja alkaa yhteiskunta seurata, minkänäköisellä laskulla
tätä tehdään ja toteutetaan.
En muista, että kovin usein olisin väärässä ollut,
ja kun ennustan tätä asiaa, että tämä ei
ole niin valmis ja kirkas, kuin miltä tämä nyt
tässä näyttää, niin
toivon, että tässäkään
asiassa en myöskään väärässä ole,
jolloin voin myöhemmin sanoa, että johan minä silloin
sanoin, että tämä asia ei toimi eikä pelaa.
Herra puhemies! Näin lyhyesti katsottuna katsoisin,
että tässä asiassa olisi myöskin
ed. Zyskowiczilla pohdittavaa ja pelastettavaa, jos ed. Zyskowicz
ja edustamansa kansanliike kantaa huolta yrityksistä ja
yritysten vapaasta kilpailusta ja toimintamahdollisuuksista.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtelalle, joka on syvistä metsistä kotoisin
ja jolla on Luumäellä ja myöskin Haminassa
läheinen kontakti metsään: katsoisin
kyllä, että myös teidän tehtävänänne olisi
huolehtia siitä, että hakkeen ja nimenomaan bioenergian
käyttö tehostuisi. Se metsästä saatava
energiamäärä puhuttiin hyvin tarkkaan
silloin 2002 ja myöskin aikaisemmin Suomen kansallisen
ilmasto-ohjelman hyväksymisen yhteydessä, mitkä mahdollisuudet
meillä on — ettemme unohtaisi niitä ja
jäisi sellaisen jonkinlaisen huulenheiton tasolle tässä asiassa.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä on risupaketista
ja tuulimyllyistä kerrottu hyviä asioita, mutta
toteaisin sen, että eräs tuulimyllyn osia rakentavan
yrityksen toimitusjohtaja kertoi, että he haluavat halpaa
ydinvoimasähköä, että he pärjäävät
kilpailussa, kun he rakentavat tuulimyllyn osia, että he eivät
pärjää tuulimyllysähköllä.
Näin se vaan tahtoo mennä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Osin noihin ed. Seppo Lahtelan epäilyihin
voisi yhtyä siinä mielessä, jotta välttämättä tämä ei
tällä hetkellä ole valmis. Minusta tämä on
kuitenkin hyvään suuntaan menossa, koska itse
minä näen tämän kuluttajan näkökulmasta
siinä mielessä, jotta tällä hetkellä sähkömarkkinoilla
ei tämä kilpailu ole missään
muotoa toiminut, koska tämä siirtohinta on ollut
estämässä sen oikean kilpailun. Teoriassa
voidaan ostaa sähköä mistä hyvänsä,
mutta siirtohinta on niin kova, että se vie sen leijonanosan
ja se ei anna mitään hyötyä. Sen
takia odotan, että tästä jalostuisi semmoinen lainsäädäntö,
että tällä voisi vähän
jollakin tavalla kuitenkin sitä kilpailua edistää.
Näin itse odotan.
Yksi huolenaihe tässä kuitenkin yhä edelleen on
se, miten haja-asutusalueilla turvataan kohtuullinen sähköliittymän
saanti. Tuossa aikanaan tämä sähkömarkkinaistuin — mikä mahtaa
tämän virallinen nimi oikein ollakaan — otti
kantaa, jotta kesämökkien ja talviasuttavien asuntojen
liittymissä ei hinnaneroa saa olla. Minusta pitäisi
jotenkin linjoittaa sitä hommelia, niin että jos
on tuommoisesta vakituisesta asunnosta kysymys tuolla syrjäisellä seudulla,
niin siellä saisi jotenkin se yhtiö käyttää kilpailukeinoja
ja tarjota edullisemmin sitä liittymää.
Mutta sähkömarkkinatuomioistuin otti sen kannan,
jotta — koski muuten Pohjois-Karjalassa olevaa riitaa — tämmöistä kilpailuetua
ei voisi käyttää. Minusta se on täysin
pöhkö päätös. Nimittäin
jos ajatellaan tulevaisuutta, mitä suomalainen yhteiskunta
voisi olla, ja haja-asutusalueilla menestymistä, niin kaikki
ne keinot, millä voidaan näitä edesauttaa ja
edullisuutta luoda verrattuna siihen, mitä täällä muualla
on, pitäisi käyttää. Sen takia
toivoisi, että tämä otettaisiin jossakin
vaiheessa kanssa käsittelyyn, miten tämän
tyyppinen asia hoidettaisiin.
Toinen varapuhemies:
Edustaja, kaksi minuuttia!
Ai, se on mennyt jo.
Toinen varapuhemies:
Pyydän teitä siirtymään puhujakorokkeelle,
mikäli aiotte jatkaa puheenvuoroa.
Käytän uuden puheenvuoron.
Klaus Pentti /kesk:
Herra puhemies! Tämä hallituksen esitys varmaan
pitää sisällään paljon hyviä asioita.
Sähkö on tietysti suomalaisille tärkeä tuote,
ja sen saatavuus nimenomaan on meillä tärkeä kysymys.
Ihmetyttää vaan tässä hallituksen
esityksessä se, että EU vaatii, että sähköyhtiöissä verkkotoiminta
pitää eriyttää, jos siellä on
yli 100 000 asiakasta, mutta tässä hallituksen
esityksessä on vedetty raja myös tähän 200
gigawattiin, minkä johdosta tähän tulee
nyt aika pieniäkin maaseutuyhtiöitä mukaan.
Meillä kuitenkin tämä verkkotoiminta
verrattuna muihin EU-maiden sähköyhtiöihin
on huomattavasti kalliimpaa. Meillä on pitkät
etäisyydet ja harva asutus. Tämmöisten
yhtiöitten, jotka nimenomaan näillä harvaanasutuilla
alueilla huolehtivat näistä verkoistaan, kilpailukyky
kyllä tässä heikkenee, elikkä tämä aiheuttaa
ylimääräisiä kustannuksia, kun
joudutaan verkkotoiminta eriyttämään.
Pelkään vaan, että tämä aiheuttaa
lisäkustannuksia nimenomaan näille yhtiöille,
jotka kaikkein vaikeimmissa oloissa suorittavat sähkönjakelua.
Tämä asia pitää kyllä tarkkaan
selvittää, ettemme vaikeuta nimenomaan tämän sähkön
toimitusvarmuuden hoitamista tässä valtakunnassa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ajattelin, että ministerin
puheenvuoro on välissä.
Mutta sen verran voin jatkaa edellisen puheenvuoron asiasta,
joka jäi kesken — yhä edelleen odottaisin,
kun ministeri käyttää puheenvuoron — että miten
saataisiin jotenkin tämä myös hallintaan,
jotta jos Suomen kohdalle vettä sataa enemmän,
niin kuin tänä vuonna, sen pitäisi näkyä suomalaisen
kuluttajan kukkarossa eikä, niin kuin tällä hetkellä,
pelkästään yhtiöiden kukkarossa.
Mikko Immonen /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri on ollut hiljattain pohjoismaisten
energiaministereitten tapaamisessa, ja siellä on kannettu
huolta sitten sähkön huoltovarmuudesta, tuonnista,
nimenomaan siitä, miten sitä jaetaan. Yhtenä merkittävänä johtopäätöksenä on
se, että kantaverkkojen yhdistäminen olisi se
seikka Pohjoismailla. Nyt minä kysyisin sitä,
onko tässä johtopäätös.
Tiedotteessa ainakin on niin, että tätä asiaa
kehitetään.
Nyt kun tästä hinnasta on näin paljon
puhuttu, niin meillä, jotka olemme enemmän kiinnostuneita
tästä energiapuolesta ja sähköenergian
hinnasta, tulee huoli siitä, kuinka muilla Pohjoismailla
kantaverkot ovat kunnossa, ovatko ne siellä sillä tasolla
kuin Suomessa. Lähinnä siitä haluan tietää,
että jos ei ole, niin onko meillä nyt tarkoitus,
jos tätä yhteistyötä tullaan
tekemään tiiviistikin, että saataisiin
nämä muut sitten samalle tasolle. Olisiko se hallituksen
linja taikka tavoite?
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Pidän tätä sähkömarkkinalain
muuttamista hallituksen esittämässä muodossa
kyllä hyvin perusteltuna ja asiallisena. Kun me puhumme
energiayhtiöistä, niin mielestäni korostetaan
liian vähän ja harvoin sitä, että niiden
keskeinen tehtävä on tuottaa kohtuuhintaista ja
käyttövarmaa energiaa sekä yrityksille
että ihmisille, kaikille. Tosiasia on se, että menneinä vuosina
on otettu tariffien kautta varsinkin kunnallisissa yhtiöissä niin
sanottua piiloveroa energiaa kuntalaisille, yrityksille ja muille
myytäessä. Tämä on saattanut
olla tietyissä kunnissa jopa ihan äyripennin,
jopa parin pennin luokkaa tuloista piiloverona. Se järjestelmä,
joka on luotu jo kymmenen vuotta sitten, on ollut tässä suhteessa
oikea. Nyt kun paikataan niitä aukkoja, jotka siinä laissa
ja toiminnassa on havaittu, minusta se suuntaus on aivan oikein
ja juuri sillä tavalla kuin ministeri Pekkarinen kertoi
ja myöskin laki tarkoittaa, että valvonta tapahtuu
etukäteen niin, että sitten ei tule yksityisille
ihmisille ja yrityksille, yleensä energian ostajille, hankaluuksia
palautettavan rahan osalta. Kaiken kaikkiaan suunta on minusta ihan
oikea.
Mitä tulee sitten energiaan kansainvälisellä tasolla,
ja täällä on puhuttu sateista Suomessa
ja Norjassa, siihen vaikuttavat niin paljon, paljon monet muut asiat,
että näin yksittäisiä heittoja
ei kannattaisi täällä heittää.
Mutta tietysti minä henkilökohtaisesti ainakin
toivoisin isänmaallisuutta näissä asioissa
aikaisempaa enemmän. Silloin kun Vattenfall liikkuu markkinoilla,
hallituksen edustajienkin pitäisi omalta osaltaan olla
Suomen energiatuotannon osalta valppaina ja hereillä.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Käytän tämän
puheenvuoron oikeastaan kommentoidakseni täällä monia
hyviä puheenvuoroja.
Lähden liikkeelle tästä ed. Pulliaisen
kysymyksestä sen suhteen, oliko jollakin tavalla jossakin
vaiheessa tämä verkkojen yhtiöittämisvelvoite
esillä. Itse asiassa minun täytyy sanoa, että minä kutsuin
virkamiehen välillä paikalle ja halusin varmistaa
sen, oliko se jossakin vaiheessa, ja se ilmeisesti on ollut keskustelussa
esillä jossakin vaiheessa. En ihan tarkkaan tiedä,
missä vaiheessa, itse en ollut tässä postissa
siihen aikaan, kun tämä keskustelussa oli enemmälti
esillä. Mutta siitä mallista on luovuttu tässä jo
kuukausien aikana ja päädytty siihen, että verkkotoiminnan
yhtiöittäminen ei ole välttämätöntä tämän
lakiesityksen mukaan, kunhan se eriytetään sähköntuotanto-
ja -myyntitoimesta. Jos tästä pidetään
huolta, siinä tapauksessa varsinaisen verkkotoiminnan yhtiöittäminen
esimerkiksi kuntaomisteisissa tapauksissa ei ole välttämätöntä.
Tämä on tämän lakiesityksen
tausta. Edustaja on aivan oikeassa, että tällaista
keskustelua jossakin vaiheessa käytiin. Minä en
ihan tarkkaan tiedä sen taustaa ja sitä, minkä takia
sellaista keskustelua käytiin. Ehkä se juuri liittyi
siihen, miten voidaan varmasti kaikissa oloissa pitää nämä toiminnot
ed. Vielman täällä toteamalla tavalla selvästi
erillään, myös kuntaomisteisissa yhtiöissä jnp.
Arvoisa puhemies! Mitä tulee lyhyesti ed. Tiusasen
esittämiin näkemyksiin siitä, että tuulisähkön
edistäminen ja biopolttoaineidenkin edistäminen
ovat asioita, joissa on paljon tehtävää, jaan
hänen huolensa, myöskin sen tavallaan siinä pilkistäneen
tavoiteasetannan. Suomen pitäisi päästä paljon
pitemmälle sekä tuulisähkön
hyödyntämisessä että myöskin
sitten biopolttoaineiden, myös liikenteen biopolttoaineiden,
aikaansaamisessa. Suomi on jossakin vaiheessa antanut semmoisen
lupauksen, että meillä pitäisi vuoden 2010
tietämillä 2 prosenttia olla liikenteen polttoaineista
biopohjaista, ja tällä menolla ei likimainkaan,
ei sinne päinkään, saavuteta tällaista tilannetta.
Me olemme huikeasti tässä jäljessä. Siinä on
paljon teknisiä ongelmia, on ehkä vähän tällaisia
ehkä jonkin verran politiikkalähtöisiäkin
ongelmia, myönnän sen, mutta valtaosaltaan teknisiä ongelmia,
minkä takia tässä ei ole päästy
eteenpäin niin kuin olisi toivottu.
Mitä tuulisähköön taas tulee,
niin uskon, että siinä päästään
reippaammin eteenpäin kuin vielä esimerkiksi vuosi
sitten näytti ilmeiseltä. Vtt:n johtaja Mikko
Kara julkisti aivan äskettäin analyysin, jossa
myös Vtt:n piirissä on noteerattu se tavallaan
tekninen edistys, mitä erityisesti Suomessa tämän
alan osaamisessa on tässä tapahtunut viime aikojen
kuluessa. Uskon, että suomalainen osaaminen näkyy
paitsi suomalaisen osaamisen myymisessä näissä asioissa
ulos, joka on tärkeä sektori nyt jo tällä hetkellä,
myös siinä, että tuulivoimaa kyetään
hyödyntämään entistä enemmän
jatkossa Suomessa. Tämä on osin kiinni myös
kaikesta siitä kaavoituksellisesta työstä, mitä paraikaa
tehdään maakuntien liitoissa osin ympäristökeskusten
ohjeistuksen pohjalta. Tämä on osin kiinni muutamista
muistakin asioista. Uskon tässä päästävän
vähän enemmän eteenpäin.
Ed. Seppo Lahtela täällä oli sitä mieltä,
että tässä mennään
nyt tarpeettomaan holhoamiseen ja isketään tavallaan
niin kuin vapaata kilpailua kalikalla päähän.
(Ed. S. Lahtela: Näinhän siinä käy!) — Näinhän
siinä voidaan sanoa käyvän, mutta ed.
Lahtelan toivon tietävän ja tiedän, että hän
tietää, että jos tässä olisi
kysymys aivan normaalista markkinaehtoisesta, totaalisesti kilpaillusta
toiminnasta silloin, kun puhutaan sähkön siirrosta,
niin okei, sen kilpailun jatkuminen ja sen edistäminen
voisi olla ihan perusteltuakin. Mutta kun tämä verkkotoiminta
ei ole tässä mielessä kilpailtua; nyt
on kysymys vaan siitä, miten monopolitoimintaa valvotaan
tavalla, että ei peritä sellaisia kustannuksia
tästä monopolitoiminnasta, jotka eivät
tosiasiassa ole asiallisesti aiheutuneita kustannuksia. Toisaalta
nyt luodaan selvä säädöstö siihen,
että jos sitten peritään liikaa, niin
toisin kuin nykysysteemi tämä uuden lain mukainen
järjestelmä velvoittaa palauttamaan sen, mikä liikaa
on peritty.
Nyt siirryn siihen ongelmaan, minkä täällä ed. Uotila
otti esille, eli ongelmaan sen suhteen, keille se palautus sitten
tehdään, jos Energiamarkkinavirasto toteaa, että joku
verkkoyhtiö on perinyt liikaa. Vielä kerran: Nyt
tässä esityksessä lähdetään
siitä, että yliperintä palautetaan sen
saman jakeluverkon alueelle. Millä tavalla? Ei rahana laiteta,
vaan jatkossa sen hinnan laskuna sillä tavalla, että siinä laskussa
otetaan huomioon hinnan laskemisena se, mikä menneisyydessä on liikaa
peritty. Tähän liittyy se pulma, että jos
onkin sitten vaikkapa Tampereen seudulla jossakin verkkoalueella
henkilö, joka on nyt tämän uuden esityksen
mukaan viimeisen kolmen vuoden ajan ollut sen jakeluverkon alueella
asiakkaana, mutta on siirtynyt vaikka Jyväskylään,
niin minkäs takia sitä liikaperintää ei
palauteta sitten vuodesta 2008 lähtien sinne Jyväskylän
alueelle muuttaneelle. Minä erittäin pitkään,
myönnän, näin vaivaa ministeriöni
ja Energiamarkkinaviraston kanssa sen suhteen, eikö todella
ole mahdollista seurata sitä kansalaista sinne ja toimittaa
se sille, jolta se on liikaa peritty.
Minä sanon kolme perustetta pulmiksi, jotka ovat tulleet
erityisesti vastaan. Ensimmäinen liittyy siihen, että ensinnäkin
pitäisi pystyä jälkikäteen arvioimaan,
missä vaiheessa niitten kolmen vuoden aikaan, jatkossa
neljän vuoden aikaan, se liikaperintä on tapahtunut,
milloin yrityksen taloudellinen tilanne esimerkiksi joidenkin kustannustekijöiden
vuoksi on ollut sellainen, että tosiasiassa jossakin vaiheessa
neljän vuoden periodia on peritty liikaa, ja milloin on
peritty oikea määrä jnp. Pitäisi
niin kuin projisoida se yrityksen tuloshistoria, ja siihen yrityksen
tuloshistoriaan pitäisi projisoida sitten se kuluttaja.
Jos et olekaan kuluttanut esimerkiksi kolmena ensimmäisenä vuonna
oikeastaan yhtään mitään ja
vasta silloin neljäntenä vuonna olet jotain kuluttanut,
niin oletkos sinä oikeutettu sitten saamaan sen hyödyn
koko sen neljän vuoden aikana tapahtuneelta yliperinnältä?
Sitten vielä kolmas ongelma, mikä tähän
liittyy. Esimerkiksi Tampereen seudulla osana tätä valmistelua — käytinkin
Tamperetta tahallisesti esimerkkinä — selvitettiin
eräästä jakeluverkosta, jossa oli 120 000
asiakasta, kuinka moni ihminen viiden vuoden aikana oli siirtynyt
pois ja uusi tullut tilalle, ja muutos oli 20 000, niin
että asiallisesti ottaen pitäisi seurata koko
tätä asiakaskantaa ja asiakkaiden osalta sitä kulutushistoriaa,
johon äsken viittasin, ja se kulutushistoria projisoida
sen yrityksen tuloshistoriaan, mikä sille yritykselle,
sille verkkoyhtiölle, on valvontajakson aikaan syntynyt.
Yritän tähän tapaan kuvata vähän
vaikeata asiaa, mutta minä havaitsen, että täällä on
monta edustajaa, jotka tästä ovat hyvin perillä,
ja yritän kuvata tällä tavalla vaikeutta
seurata asiakasta loppuun saakka.
Kuitenkin vielä kiinnitän huomiota siihen,
että tämän lain tarkoitushan on, tämän
etukäteisvalvonnan tavoitehan on, että ylipäänsä ei
syntyisi enää sitä palautustarvetta,
eikö niin? Nyt etukäteen yritetään
panna Energiamarkkinaviraston etukäteisohjeistuksella verkkoyhtiö sellaiseen, lainusmerkeissä,
liikkumatilaan, joka ei sallisi yliperintää, ja
vielä niin, että vuosittain joutuu tuo verkkoyhtiö antamaan
raportin Energiamarkkinavirastolle. Jo sen ensimmäisen
vuoden jälkeenkin Energiamarkkinavirasto voi konsultoida
verkkoyhtiötä ja kertoa, että nyt näyttäisi
menevän tämä homma överiksi,
olette perimässä liikaa, mutta kesken sen jakson
Energiamarkkinavirasto ei voi velvoittaa. Vasta valvontajakson jälkeen
Energiamarkkinavirasto voi panna pakkoperinnän takaisin,
jos sellaiseen aihe löytyy.
Arvoisa puhemies! Lisäksi aivan lyhyesti ed. Pentille:
On ihan totta, että direktiivin suositus siitä maksimikoosta,
minkä jälkeen eriyttämisen pitää tapahtua,
juridisen eriyttämisen, käytännössä on
1 000 gigawattituntia. Tässä on päädytty 200
gigawattituntiin. Asian valmistelussa esillä ollut liikkumaväli
oli 70—130 gigawattituntia. Tässä valmistelussa
tätä rajaa hinattiin ylemmäs kohti sitä tavoitetta,
mistä ed. Pentti täällä puhui. Tässä on
monta syytä, miksi tähän on nyt päädytty.
Ehkä niihin palaan myöhemmin.
Ed. Immonen puhui kantaverkkojen mahdollisesta yhdentymisestä.
Viime viikolla energia-asioista vastaavat ministerit todella kokoontuivat
Islannissa. Me olemme, varsinkin vuosi sitten Ruotsissa ja Tanskassa
tapahtuneitten ongelmien jälkeen, katsomassa, voiko tällainen
ongelma kohdata Pohjoismaita toisenkin kerran. Kun ollaan samoilla
yhteisillä sähkömarkkinoilla, se, mitä jossakin
muussa maassa tapahtuu, voi heijastua meille asti. Viimeksi se ei
heijastunut meille asti, mutta jatkossa, jos ongelma olisi ollut
vähän isompi, se olisi heijastunut meille asti. Voiko
tällaista tapahtua? Todettiin, että voi. Kuinka
usein? Arvio oli, että kerran 30 vuodessa on todennäköisyys.
Seuraava kysymys kuuluu: Miten pitäisi varautua ja valmistautua
tähän kaikkeen? Yksi niistä toimista,
joilla haetaan ratkaisua, on tämä kantaverkkoyhteistyö.
Ensi vaiheessa katsotaan, mitä ne pullonkaulat tällä hetkellä ovat
eri verkoissa. Ne omistetaan eri tavoilla eri maissa. Valtio omistaa
vähemmän osan Suomessa, yksityinen sektori on
pääomistaja. Katsotaan nämä pulmat,
mitkä ovat tällä hetkellä, ja
yhtenä mahdollisuutena voi olla pohjoismaisen kantaverkkoyhtiön
syntyminen. En pidä sitä tällä hetkellä kovin
todennäköisenä. Ensisijaisesti etsitään
näitä malleja, jotka lähtevät
siitä, että pannaan toimiva yhteistyö erityyppisten
kantaverkkoyhtiöiden yhteistyön pohjalta — on
fakta, että eri Pohjoismaissa ne ovat erityyppisiä.
Mitä vielä tulee sateisiin ja sähkön
saatavuuteen, aivan lyhyesti: Olennaistahan siinä ei ole tällä hetkellä se,
että jos Suomessa sataa, sähkön hinta
on alhaista. Olennaista on se, sataako Norjassa ja Ruotsissa. Jos
siellä sataa paljon, niin se voi heijastua sähkön
hinnan alenemisena myöskin Suomessa, koska yhteisillä pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla
vesivoiman määrä siinä maassa,
missä on vesivoimaa eniten, ratkaisee, mikä on
sähkön hinta meillä Suomessa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiitän ministeriä vastauksesta.
Jos ajatellaan sitä, mikä merkitys tuolla ministerinkin
tulkinnalla kunnallisvaalienalustilanteeseen on, se on se, että tämä asia
jos jokin on nyt esillä varsin monella paikkakunnalla,
jolla on oma energialaitos taikka energiayhtiökin, mutta
erikoisesti energialaitos. Kun tämä edellisessä puheenvuorossani kertomani
viesti elää edelleen, ihanteellinen tilanne olisi
se, että kun varmasti Stt:n toimitus kuuntelee tätä keskustelua,
tästä tehtävään juttuun
laitetaan ministerin suuhun ne sanat, mitkä ministeri äsken
juuri sanoi, että se aika on nyt ollut ja mennyt, jolloin
velvoitettiin osakeyhtiöittämään.
Mutta jos nyt näin ihanteellisesti ei käy, että Stt
tähän reagoi kuvatulla tavalla, voisiko arvoisa
ministeri pitää huolen siitä, että sopivassa käänteessä tässä lähipäivien
aikana tulisitte tämän asian kanssa esiin, koska
sillä tavalla monta itkua jäisi noissa paneelikeskusteluissa
itkemättä?
Keskustelu päättyy.