Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Viime päivinä on polttonesteiden
hinta ollut ennennäkemättömän
korkealla. Pahin hintapiikki näyttäisi nyt onneksi
olevan ohi, mutta silti jo useampi kuukausi on oltu todella korkealla tasolla.
Suomi on pitkien välimatkojen, kylmän ilmanalan
maa, ja näistä korkeista hinnoista kärsivät
matkakustannukset, asumiskustannukset, maa- ja metsätalous,
tietysti koko raskas liikenne ja sitä kautta myös
koko kansantalous. Veron osuus on valtava polttoaineiden hinnoissa,
ja tällä hetkellä hallitus rahastaa kansalaisia
näillä korkeilla hinnoilla, koska veron osuus
tätä kautta tuottaa yhä enemmän.
Aikooko hallitus tehdä asialle jotain?
Ed. Lasse Virén merkitään
läsnä olevaksi.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Näiden verotuottojen osalta joudun tuottamaan
pettymyksen ed. Zyskowiczille ja kokoomukselle. On tietysti myöskin
valtiovarainministerille tiettyyn mittaan pettymys niin sanottu
arvonlisäverolisäys, tuottolisäys. Kun
on puhuttu 250 miljoonasta eurosta, se ei pidä tietenkään
paikkaansa, ellei säästämisasteessa tapahdu
aivan poikkeuksellisia muutoksia, ja kokemukseni mukaan ei tapahdu,
koska ihmiset muualla vastaavasti arvonlisäverotettavassa osassa
säästävät vastaavan määrän.
Ja polttoaineverotuksen puolella kokemus tältä vuodelta
on se, että valtion verotulot mieluummin ovat pienentyneet
kuin kasvaneet.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa puhemies! Herra pääministeri, viime
vaalikaudella teitte peräti kaksi välikysymystä polttonesteiden
hinnoista silloin, kun ne olivat alempana kuin nyt. Te vaaditte
hallitusta eroamaan, kun se ei toiminut verojen alentamiseksi. Te
sanoitte muun muassa seuraavaa kesäkuussa 2000: "Polttoaineiden
hinnan nousu on ylittänyt sietorajan tavalla, johon hallituksen
on vastattava - -." Sanoitte myös: "Hallitus on
vain hykerrellyt hiljaa, koska valtion kassaan virtaa joka päivä suunnitelmiin
nähden aivan ylimääräisiä arvonlisäveromarkkoja." Edelleen
sanoitte: "Välikysymys on perusteltu, sillä viime
kädessä vain äänestäjien
pelko ajaa hallitusta toivottavasti asiassa liikkeelle." Voitteko
nyt, pääministeri Vanhanen, selittää ihan
tämmöiselle tavalliselle kansanedustajalle niin,
että hän ymmärtää:
Miksi ajatte vallassa ollessanne täysin päinvastaista
linjaa kuin silloin, kun olitte oppositiossa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Me olemme tämän keskustelun
käyneet täällä jo monta kertaa
aikaisemminkin. (Välihuutoja) — Joo, se käydään
nyttenkin, totta kai. — Tuolloinhan taustalla oli myös
se, että se hallitus, jossa te olitte, kokoomuslaisen valtiovarainministerin
toimesta oli korottanut polttoaineveroja useaan otteeseen, te olitte
tehneet korotuksia siihen. Me kävimme kahteen kertaan kovan väittelyn
täällä ja äänestykset,
ja silloinen oppositio hävisi sen. Keskusta ei enää vaaliohjelmassaan
tätä asiaa nostanut esille, koska tiesimme, että ainakaan
kokoomuksesta emme kumppania saa, koska teidän linjanne
on ollut aina korottaa näitä veroja, kun te olette
olleet hallituksessa. (Hälinää) Te olette
aina tehneet niin ja luultavasti tälläkin kertaa
tekisitte. Nytkään te ette ole tehneet esitystä näiden
verojen alentamiseksi. Kertokaa, paljonko pitää alentaa.
Hallitus reagoi tähän tilanteeseen, nyt me
todella reagoimme. Me lähdimme kansainväliseen yhteistyöhön,
kun tämä hintapiikki johtui siitä, että Meksikonlahdella
taisi kahdeksan öljynjalostamoa poistua käytöstä kokonaan.
Valmistuotteiden tarjonta markkinoille väheni selvästi. Se
nosti hintaa noin 15 sentillä. Sen seurauksena oli järkevää ryhtyä purkamaan
varmuusvarastoja — ei pidetä niitä vain
sodan varalta vaan myös tällaisten häiriötekijöiden
varalta. Purettiin varmuusvarastoja, sillä saatiin polttonesteitä lisää markkinoille,
ja se on nyt alentanut hintoja. Pelkällä polttoaineveron
alentamisella ei tulisi jerrykannullistakaan lisää bensaa
markkinoille. Ei se olisi tässä tähän
kansainväliseen tilanteeseen vaikuttanut.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa puhemies! Herra pääministeri, jos
ne verotasot, jotka viime vaalikaudella syntyivät, joita
te silloin vastustitte ja joita te kahdella välikysymyksellä lyhyen
ajan sisällä vaaditte alennettavaksi, olivat teistä vääriä verotasoja,
niin miksi nyt, kun te olette vallassa, te ette ole ryhtynyt toimenpiteisiin
näiden verotasojen alentamiseksi?
Miksi te pääministerinä ja vallankäyttäjänä ette
ole lähtenyt sitten korjaamaan niitä mielestänne
vääriä ratkaisuja, kun silloin kun te
olitte oppositiossa, te vaaditte näitä korjauksia
tehtäväksi? Te pyritte kaatamaan kahteen kertaan
lyhyen ajan sisällä sellaisen hallituksen, joka
ei ryhtynyt näihin toimiin. Nyt kun teillä on
valta ja teillä on hallitus johdettavananne, miksi te ette toimi
niiden omien vaatimustenne mukaisesti? Tämä on
se kysymys, johon haluttaisiin vastaus. Ja jos ei nytkään
sitä saada, niin jatketaan tätä keskustelua
myös tulevilla kyselytunneilla.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Myös tähän olen
vastannut. Kaksi kertaa sillä vaalikaudella tästä käytiin
kova tappelu ja silloin hävittiin. Ja sen annettiin olla,
(Hälinää) sen annettiin olla. Emme me
... Me uskomme kahdesta kerrasta sen, (Naurua) ja me tiedämme,
mikä teidän kantanne tälläkin
kertaa olisi. Te luultavasti esittäisitte korotusta.
Mutta, vakavasti ottaen, jokaiseen tilanteeseen pitää reagoida.
Nyt me olemme reagoineet kansainvälisellä yhteistyöllä.
Me pidämme kiinni siitä EU:n puitteissa yhdessä tehdystä suosituksesta,
että jäsenmaat eivät lähde yksipuolisin toimin
alentamaan polttoaineverotusta. Tämän päivän
tieto on ainakin se, että ainutkaan EU:n jäsenmaa
ei tästä irtoa. Tämä on se keino,
jolla kuluttajamaat voivat ajaa omia etujaan. Me emme tee tilaa
nyt öljyntuottajamaille korottaa entisestään
raakaöljyn hintaa sillä, että me lähtisimme
verottajan pussille tässä. Siksi kannattaa harjoittaa
yhteistyötä niiden muiden maiden kanssa, jotka
ovat tuontiöljystä riippuvaisia. Olemme tässä rintamassa
mukana. Siksi on järkevämpää käyttää tähän
tilanteeseen tätä varmuusvarastojärjestelmää,
joka toimii. Se tuo lisää bensaa markkinoille,
ja se on alentanut hintatasoa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Se, mitä herra pääministeri
totesi juuri äsken talousneuvostossa tehdystä päätöksestä,
oli jo edellisen hallituksen aikana siellä samassa paikassa
tehty päätös, joka oli oikea, koska sillä tavalla
ei pystytä vaikuttamaan tähän markkinahinnan
muodostumiseen.
Mutta valtiovarainministeri kiinnitti huomiota verokertymään.
Jos te saisitte harmaan talouden kuriin, niin teillä olisi
rahaa. Ja nyt teillä olisi oikea paikka käyttää se
oikeaan tarkoitukseen, tehdä juuri sillä tavalla
kuin Miljöpartietin aloitteesta ja vaikutuksella Ruotsissa
tehtiin, että bioenergia, joka on se tulevaisuuden energia — ja sen
pitäisi olla jo tämän päivän
energia — saataisiin mahdollisimman edulliseksi. Voisitteko
viimeisenä tekonanne näissä valtiovarainministerin hommissa
hoitaa tämän homman kuntoon?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Tässä on vielä pari viikkoa
aikaa, ed. Pulliainen. Tässä ehditään
tehdä kaikennäköistä vielä.
(Naurua)
Mutta mitä tulee tuohon kysymykseen, niin tosiasia
on, että kun selonteko tulee ministeri Pekkarisen valmistelun
kautta hallitukseen ja eduskuntaan, niin uskon, että se
tulee toteamaan jo sen, että ilmasto- ja energiapolitiikka
etenee tavalla, jolla energian hinta nousee sillä tavalla, että se
väistämättä tuo tuon energiasektorin,
mihin viittasitte, bioenergian käytön, erittäin
paljon paremmalla tavalla framille kuin tähän
mennessä on nähty, ilman että tarvitaan
edes mitään erityisiä veropoliittisia
liikkuja.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Puhemies! Kokoomus esitti tässä budjettivaihtoehtonsa,
joka velkaannuttaisi valtiota puoli miljardia lisää.
(Ed. Zyskowicz: Väärä väite!)
Tässä tulisi ehkä toinen miljardi lisää.
Samaan aikaan presidenttiehdokas Niinistö kiertää maakuntia
ja arvostelee hallitusta siitä, että se velkaannuttaa
Suomen. Näinhän ei tapahdu, mutta kiinnitän
huomiota tähän kokoomuksen talouspolitiikan jonkinlaiseen umpikujaan
ja käsittämättömyyteen.
Arvoisa herra puhemies! Kohdistan kysymykseni ministeri Pekkariselle,
(Ed. Ollila: Älkää vaikeita kyselkö! — Naurua)
joka on yksi hallituksen parhaista ministereistä:
Miten biopolttoaineiden käytön lisäämisellä näette
mahdollisuuksia tulevaisuudessa vaikuttaa polttoaineiden hintoihin?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Kiitoksia tästä kohteliaisuudesta!
Todellakin, hallitus aikoo tässä energia- ja ilmastostrategiapaperissaan
linjata ne toimet, joilla edelleen aiotaan tehostaa ja lisätä uusiutuvien
energialähteitten käyttöä. Me
olemme päässeet eteenpäin viime vuosien
aikaan, mutta emme ollenkaan riittävästi. Nyt
markkinatilanne sinänsä luo tilaa nimenomaan uusiutuville
energialähteille, ja hallitus aikoo monin eri toimin, joita
täällä päiväkausia
tullaan tarkemmin lähiaikoina esittelemään,
vauhdittaa entisestään uusiutuvien energialähteitten
käyttöä. Jos tavoite olisi ja on, uskon
näin, se, että me olemme muutamassa vuodessa ylivoimaisesti
eniten biopohjaa käyttävä maa, minusta
se on aika kunnianhimoinen tavoite. Uskon, että hallitus
pystyy tähän.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Pääministeri on vedonnut
EU:hun erittäin voimakkaasti ja toisaalta, mikäli
ymmärsin oikein, myöskin siihen, että koko
yhteiskunta osallistuu tähän korkeaan polttoainehintaan.
Arvoisa puhemies! Lehtitietojen mukaan elokuun puolessavälissä suomalaiset
maksoivat kolmanneksi kalleinta hintaa, ja esimerkkinä voi mainita,
että EU-maista Virossa 85 senttiä, Puolassa 1,05
euroa ja Latviassa 84 senttiä oli litran hinta.
Minkä takia pitkien etäisyyksien maassa, kuten
ed. Zyskowicz täällä totesi, meillä on dieselvero
1,8 senttiä korkeampi kuin EU:n vaatima minimitaso? Kun
aina pääministeri ja valtiovarainministeri
vetoavat EU:hun, niin miksei nyt polttoaineverotuksessa mennä EU-tasolle?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Juuri dieselveron osalta me olemme ilmeisesti EU-maista
lähimpänä tuota direktiivin sallimaa
rajaa. Tuo 1,8 senttiä on todella pieni ero, ja sen poistaminen
ei auttaisi yhtään mitään tässä kysymyksessä.
Mitä sitten bensaveroon tulee, niin bensaveron kohdallakin
olemme suurin piirtein vanhojen EU-maitten keskikastissa. Silläkään
puolella ei pidä liikkua ilman, että siitä tehdään
yhteinen päätös unionitasolla. Huomenna
ja ylihuomenna valtiovarainministerit kokoontuvat tämänkin
asian ja ennen kaikkea tämän asian tiimoilla Englannissa,
ja tarkoitus on — ja uskon, että niin myös
tapahtuu — toistaa se lausuma, joka on aiemminkin viime
vuonna ja sitten ensimmäisen kerran vuonna 2000 yhdessä tehty.
Hallitukset ovat noudattaneet sitä lausumaa, jossa on todella sitouduttu
vain yhteisiin toimiin eikä irtiottoihin, koska silloin
annetaan aseet Opecin käyttöön, öljyntuottajien
käyttöön, ja myöskin se uhka
otetaan vastaan, että koko ketjussa, tuotanto-,
jalostus- ja jakeluketjussa, syödään
pois nämä katteet, jotka syntyisivät, eivätkä ne
koituisikaan veronmaksajien hyödyksi.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! On kai itsestäänselvää,
että halpaan polttoaineeseen ei ole paluuta, ei nopealla
aikavälillä eikä keskipitkällä aikavälillä eikä koskaan.
Palaan tähän varmuusvarastokysymykseen. Mitä hallitus
teki sen suhteen, sehän noin historiallisesti on täysin
poikkeuksellinen toimenpide. Pääministeri kyllä hyvin
selitti sen, että se tehtiin yhdessä muun Euroopan
kanssa. Kysyn kuitenkin: Tuleeko tämmöinen toimenpide
jäädäksensä, ja jos ja kun se
tulee, niin onko hallituksessa pohdittu, mitä riskejä ihan
tällaisen kansallisen turvallisuuden mielessä tämmöinen
päätös pitää sisällään?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Ministeri Pekkarinen voi jatkaa, mutta se on tässä nyt
hyvä sanoa, että tämä ei ole
mikään erityisen poikkeuksellinen operaatio ja
se ei ole meidän päätöksessämme
yksin, vaan kyse tällä kertaa on kansainvälisen
energiajärjestön yhteisestä päätöksestä,
johon Suomi on sitoutunut. Ei meillä oikeastaan ollut tässä vaihtoehtoakaan,
mutta ei ollut tarpeenkaan, koska tämä on järkevä toimi
ja se on myöskin unionitasolla tarkoitus vahvistaa todella
valtiovarainministereitten ja myöhemmin sitten varmasti
energiaministereitten kokouksessa.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Tällä päätöksellä tarkoitus
on, että 30 päivän ajaksi markkinoille tarjotaan
tietty määrä liikennepolttonesteitä ja myöskin
raakaöljyä, molempia siis, ja että tämän tarjonnan
määrä on sellainen, että Suomen
osuus on siitä 0,5 prosenttia eli 40 000 tonnia.
Tämä kaikki tiedetään. Tämä päätös
koskee nyt 30:tä päivää, ja
sen kuluessa arvioidaan, mitä tehdään jatkossa.
Tässä on optio siihen, että jos tarvis
on, voidaan jatkaa taas seuraavat 30 päivää,
mutta tässä vaiheessa tämä 30
päivää on se aikamäärä. Eikä kukaan
tiedä vielä varmuudella esimerkiksi sitä,
ostaako kukaan sitä 40 000:ta tonnia, minkä esimerkiksi
Suomi tarjoaa markkinoille. Se tarjotaan markkinoille markkinahintaan,
ei yhtään alle.
Nils-Anders Granvik /r:
Värderade herr talman! Jag vill gärna fortsätta
på riksdagsledamot Pulliainens fråga. I många
länder, i de flesta EU-länder har man en klar
målsättning att blanda biobränsle i det
normala motorbränslet. Det här är också ett
krav från EU. Nu frågar jag regeringen:
Har regeringen för avsikt att genom konkret politik åstadkomma
att vi till exempel 2010 har minst 5 procent biobränsle
blandat i motorbränslet?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Edellisten hallitusten ja tämänkin
hallituksen tähänastinen linja on ollut se, että tunnustetaan
se, että kustannustehokkain tapa hyödyntää energiakäyttöön
sitä potentiaalista biopohjaa, mikä meillä on,
ei ole ensisijaisesti liikenteen polttonesteiden tarpeisiin vaan
lämpöön ja sähköön.
Mutta kun Euroopassa on tällainen yhteinen hanke, että me
pyrimme luomaan tuotannon ja markkinat myös liikenteessä biopohjalle,
niin hallitus on, näin uskon, tarkistamassa jonkun verran
kantaansa tässä ja käynnistämässä erillisen
selvityksen siitä, kuinka Suomi voisi hyödyntää omaa
biopohjaansa liikenteen polttonesteiden tarpeisiin. Suomi antoi vastauksen
taannoin Euroopan unionin komission asiaa koskeneeseen kyselyyn,
ja tämänsuuntainen tahtotila tuli myös
Suomen hallituksen vastaukseksi Euroopan unionin komissiolle. Missä määrin,
kuinka nopeasti, millä konsteilla, valmista mallia tähän
ei vielä ole. Mikä näistä biopohjaisista
on käyttökelpoisin ja paras Suomen tapauksessa,
(Puhemies koputtaa) onko se biokaasu, onko se biodiesel, onko se
etanoli, kaikki tämä vielä vaatii vähän
selvitystä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Pyörremyrsky Katrina opettaa kantapään
kautta presidentti Bushin hallintoa ilmastonmuutoksesta, ja tämä ilmastonmuutos
on nyt syynä myös bensiinin nopeaan hinnannousuun.
Kysyisin valtiovarainministeriltä sitä, miten
pitemmällä tähtäimellä hallitus
voi nimenomaan bensiinin hinnannousun huomioiden suunnata kestävää kuljetusta
ja kulkemista ja liikennettä. Oletteko valmiit nostamaan
joukkoliikenteen tukia? Mitä tulee nimenomaan autoverotukseen,
niin eikö olisi järkevää verottaa
kulkuneuvoja, henkilöautoja, sen mukaan, miten iso moottoriteho
niillä on eli miten paljon ne tuottavat hiilidioksidia,
siis kasvihuonekaasua?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Hirmumyrsky oli syyllinen tähän
hintapiikkiin, mutta ei polttoaineiden hinnan kehitykseen, siihen
trendiin, joka on nostanut varsin korkealle tasolle hinnat ja ilmeisesti
pysyvästi aikaisempaan nähden korkealle tasolle.
Siihen pitää sitten hakea syyllisiä,
miksi öljyllä on niin voimakas osuus edelleen
energiantuotannossa ja -käytössä globaalitasolla,
ja myöskin meillä Suomessa kannattaisi alkaa,
ed. Tiusasenkin esimerkiksi, miettiä sähköä ja
sen käyttöä, miten sitä voitaisiin
tuottaa öljyä korvaavana energialähteenä huomattavasti
enemmän kuin tällä hetkellä on
mahdollista. Silloin puhutaan muun muassa perusvoimakysymyksestä,
ed. Tiusanen.
Mitä joukkoliikenteeseen tulee, niin meillähän
on budjetissa siihen tälläkin kertaa lisäysesityksiä.
Työsuhdematkalippu on sellainen, jonka toivon ottavan myöskin
sitten hyvin tulta. Autoverotus ja siihen liittyvät kysymykset
ovat herkkiä ja liittyvät kyllä meidän
autokantaamme ja kansalaisten tarpeisiin tässä mielessä.
Ensimmäinen varapuhemies:
Lisäkysymyksiä on erittäin runsaasti,
mutta myönnän vielä yhden lisäkysymyksen.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tavallinen kuljetusyrittäjä ei
tänä päivänä varmaan
mieti sitä, mitä aikanaan on välikysymyksiin
vastailtu. Tavallinen kuljetusyrittäjä ei ymmärrä kansainvälistä yhteistyötä siinä
mielessä,
että Suomessa esimerkiksi käyttövoimavero elikkä entinen
niin sanottu dieselvero on huomattavasti korkeampi rekoilla kuin
mitä se on Euroopassa. Minä luulen, että kuljetusyhtiöt
ovat tänä päivänä erittäin
ahtaalla johtuen pelkästään kevään
työmarkkinaselkkauksista, paperialan kiistoista, kun vielä tiedetään
se, että tänä vuonna polttonesteiden
hinnat ovat nousseet koko ajan. Sen takia kysynkin hallitukselta:
Eikö olisi nyt viisasta tehdä sillä tavalla,
että loppuvuoden käyttövoimaveroja ei
enää perittäisi kuljetusyrittäjiltä ja
myös samalla alettaisiin valmistella uutta käyttövoimaveroa
siltä pohjalta ensi vuoden alusta lähtien, että se
olisi suunnilleen samalla tasolla kuin ylipäätään
EU:ssa on?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Kuten jo aiemmin todettiin täältä useammassakin
vastauksessa, verokysymykset liittyen liikenteeseen ja muutenkin
on näitten polttoaineitten kohdalla syytä ratkaista
Euroopan laajuisena vähintään, elikkä unionin
päätöksistä on kyse. Mitä tulee
käyttövoimaveroon, niin en usko, että siitä mitään
suurta lääkettä löytyy. Sen osuus
kustannusrakenteessa on muutama prosentti vain rekan kuluista, se
on muutama prosentti vain. (Ed. Zyskowicz: No, sitten se on helppo
tehdä!) — Aivan. Menemme sitten keskustelemaan
tästä asiasta huomenna ja ylihuomenna Ecofin-neuvostossa.
Tärkeämpi asia, paljon tärkeämpi
asia, on se, että koko energiantuotannon ja -käytön
rakennetta pitäisi kehittää. Yhdysvalloissa
on viimeinen jalostamo rakennettu 70-luvulla, ja energiatehokkuus
siellä on todella huonoissa kantimissa. Eikä ole
kehumista Euroopassakaan, ei edes Suomessa. (Ed. Kuosmanen: Ei se
meidän syy ole!) — Kyllä se on meidänkin
syy, ed. Kuosmanen. Eduskunta tässä maassa päättää lopulta.