5) Laki rikoslain 2 a luvun 9 §:n muuttamisesta
Kyösti Karjula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä rikoslain muutosesityksessä,
tekemässäni lakialoitteessa, ehdotetaan, että rikesakkojärjestelmä laajennettaisiin
koskemaan
ylinopeusrikosta, mikäli teko ei ole törkeä.
Voimassa olevan lain mukaan rikesakkoon voidaan tuomita vain, mikäli
kyseessä on säännösten tai määräysten
vähäinen rikkominen.
Rikesakon laajentaminen muihin kuin törkeisiin liikennerikoksiin
yhtenäistäisi pohjoismaista käytäntöä.
Ruotsissa rikesakolla rangaistaan 30—40 kilometrin ylinopeuteen
saakka. Tästä huolimatta Ruotsin liikenneturvallisuustilanne on
parempi kuin Suomen.
Nykyinen päiväsakkojärjestelmä ei
pure esimerkiksi nuoriin riskikuljettajiin, joilla on alhaiset tulot.
He joutuvat maksamaan rikesakon verran riippumatta siitä,
tuomitaanko heidät sakkorangaistukseen, koska sakko on
aina vähintään rikesakon suuruinen.
Päiväsakon määrääminen
suoraviivaisesti tulojen mukaan on johtanut hyvätuloisten
osalta teon laatuun nähden kohtuuttomiin, jopa kymmenientuhansien
eurojen sakkorangaistuksiin. Tämä ei ole yleisen
oikeustajun mukaista. Ylinopeuksia ei voi luonnollisestikaan puolustaa. Sanktiot
ylinopeusrikkomuksista ovat kuitenkin kohtuuttomia. Tällä en
tarkoita pelkästään rahallisesti suuria
korvaussummia. Ylinopeussakkojen suurimmat kärsijät
eivät sittenkään ole niin sanotusti suurituloiset.
Kyllä suhteellisesti suurimmat kärsijät
ovat tavalliset pienyrittäjät ja palkansaajat.
Viime vuosina olen saanut useita yhteydenottoja, joissa kuvataan
ylinopeusrikkomuksen kohtuuttomuutta. Taannoin minulle soitti taksiautoilija,
joka oli toiminut yli 12 vuotta ammattiautoilijana. Hän
oli ajanut epähuomiossa aamuyön tunteina ylinopeutta.
Se oli hänen elämänsä ensimmäinen
ylinopeussakko, ja tämä johti siihen, että häneltä otettiin
kuukaudeksi kortti kuivumaan. Tämä merkitsi siis
myös työnteon mahdollisuuden poistumista.
Kesäkuussa ennen tämän lakialoitteen
tekemistä kohtasin yritysjohtajan, joka kertoi oman havahduttavan
tarinansa. Muutama vuosi sitten hän oli ajanut moottoripyörällään
suomalaisessa kauniissa kesäillassa 80 kilometrin nopeusrajoitusalueella
106:ta km/t, ja kuinka ollakaan, kohdannut nopeusvalvonnan.
Tämän seurauksena oli välitön
sakko: hieman yli 56 000 euroa. Minusta näihin
sakkomääriin liittyy juuri se näkökulma, mitä tarkoittaa
se, että myös ylinopeussanktioissa me säilytämme
kohtuullisuuden ja ennen kaikkea oikeudenmukaisuuden.
Arvoisa puhemies! Tämän lakialoitteeni perimmäinen
tarkoitus on nimenomaan käynnistää periaatteellista
keskustelua siitä, millä tavalla lainsäädäntö suhteutuu
liikennerikkomuksiin. Olen parikin kertaa nostanut esille lakialoitteen nykyisen
promillerajan alentamisesta. Jostakin syystä se ei ole
saanut kovinkaan paljon vastakaikua. Mutta jos vertaan esimerkiksi
sitä, että me yleisesti puhumme nopeuksissa nollatoleranssista
ja tietyllä tavalla alkoholin promillerajojen osalta katsomme
osittain läpi sormien, minusta tämä asia
pitäisi myös pystyä uudella tavalla arvioimaan.
Mutta ennen kaikkea kysymys tässä aloitteessa
on nimenomaan ylinopeuksiin suhtautumisesta ja oikeudenmukaisesta
rangaistuskäytännöstä.
Lyly Rajala /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Karjula on aivan oikealla reitillä sanktioiden
kohtuullistamisessa. Mutta meidän tulee kuitenkin muistaa,
että nykyisenkin lainsäädännön
mukaan poliisi kirjoittaa päiväsakkoja vasta,
kun nopeus ylittyy 20 km/t, ja kortti otetaan pois vasta,
kun ylinopeus on 30 km/t. Tämä nyt täytyy
kuitenkin ottaa huomioon.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Karjula toivoi periaatteellista
keskustelua tästä asiasta. Minusta periaatteellista
keskustelua on käyty lehtien palstoilla ja aikaisemminkin tässä salissa
on käyty runsaasti keskustelua nimenomaan tästä asiasta.
Nyt tarvitaan tekoja. Tulisi menetellä juuri niin kuin
ed. Karjula laki-aloitteessaan esittää.
Se moottoripyörätapaus, mihin hän
viittasi, taisi tapahtua vielä markka-aikana. Jos tämä henkilö olisi
ajanut ylinopeutta 20 km/t eikä 26 km/t, se
sakko olisi ollut rikesakko ja siihen aikaan 300 markkaa. Nyt tuli
lähes puoli miljoonaa markkaa. Tuo uutinen levisi ympäri
maailmaa. Ei löytynyt Euroopasta yhtäkään
suurta lehteä, missä ei olisi mainittu, että suomalainen
johtaja sai semmoisesta ja semmoisesta ylinopeudesta niin ja niin
suuret sakot. Tämä on kohtuuton eräissä tapauksissa.
Joissakin tapauksissa tämä rikesakko saattaa tietenkin
olla ehkä liian lieväkin, mutta useimmissa tapauksissa
ylinopeussakko voi olla aivan kohtuuton.
Ed. Karjulan lakialoitteessahan ei esitetä, että tämä olisi
sääntönä, että ylinopeudesta,
vaikkakin se ylittää 20 km/t, automaattisesti
tulisi rikesakko, vaan siinä tapauksessa, milloin päiväsakkojen
määrääminen johtaisi kohtuuttomaan
tilanteeseen, määrättäisiin
rikesakko. Toivon, että tämä todella
joskus, ennemmin tai myöhemmin ja mieluummin ennemmin,
hyväksyttäisiin.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun luin ed. Karjulan tekemää lakialoitetta,
ymmärsin sen lähtökohdan kovin hyvin.
Siinä selvästi tuli ilmi se, että nykyinen
sakotusjärjestelmä, päiväsakkojärjestelmä,
ei kohtele kansalaisia oikeudenmukaisesti siinä, onko seuraamus oikeassa
suhteessa vaarantamisrikokseen tai -rikkomukseen, joka
on tehty liikenteessä tai joskus jopa muuallakin kuin liikenteessä.
Määrätäänhän
meillä päiväsakkoja muistakin kuin tieliikennerikkomuksista,
mutta tämä aloite koski nimenomaan liikennerikkomuksia.
Minua hämmästyttää se, kun
olen kuitenkin poliisityötäkin 17 vuotta tehnyt,
että vaikka Ruotsissa on liikenne turvallisempaa kuin Suomessa,
jos katsotaan tilastoja, niin siellä pääsääntöisesti
noudatetaan porrastettua rikesakkomenettelyä teon vaarantavuuden
mukaisesti siten, että esimerkiksi viisiportaisella asteikolla
nostetaan rikesakon suuruutta siihen asti, kunnes se menee törkeäksi
liikenteen vaarantamiseksi, jolloin seuraamuksesta päättää tuomioistuin
ja katsoo, mikä on oikea seuraamus tästä teosta.
Nyt porrastus 20:n ja 21:n välillä on kohtuuton.
Jos sama liikemies, joka pääsee 150 euron rikesakolla
ajamalla kahtakymppiä, ajaisi 21:tä, teko saattaisi
maksaa 10 000 euroa. Tämä ei voi olla
oikeaa rikoslainsäädäntöä.
Siinä mielessä toivon kyllä periaatteellista
keskustelua ed. Karjulan tekemän esityksen pohjalta.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Karjulan esitys on tarpeellinen ja toivon
mukaan johtaa toimenpiteisiin. Kun katsoo sitä lainvalvojan
kannalta, niin on helppo todeta, että Suomessa, niin tärkeää kuin
liikenneturvallisuus onkin, liikenteen rangaistusjärjestelmällä on
haluttu ratkaista kaikki liikenteeseen liittyvät turvallisuusongelmat;
tai ainakin näin sen voi karrikoiden nähdä.
Suomessa on varmasti ankarin seuraamusjärjestelmä ylinopeuksista
ja erilaisista muista liikennerikkomuksista.
Jos me ajattelemme esimerkiksi tavallista työssäkävijää,
hän lähtee kotipaikastansa tai asunnoltansa työpaikalle,
ja matkaa voi olla hyvin 80 kilometriä. Jos Suomessa saa
tasan kolme sakkoa vuoden sisällä, henkilö joutuu
ajokorttikäsittelyyn, jossa hänen ajokorttinsa
peruutetaan useiksi kuukausiksi hyvinkin. Sitten hän saa
tämän mukaisia sakkoja kuin lakiesityksen perusteluissa
on tuotu esille. Samaan aikaan hänellä on työpaikka,
jossa hänen tulisi käydä töissä.
Hänen täytyy hankkia kuljetus sinne töihin:
hän kulkee jonkun toisen kuljettamana aamua iltaa sinne työpaikalle
ja takaisin. Joissakin työpaikoissa on niin, että ei
ole mahdollisuutta tällöin olla töistä poissa,
vaan on kuljettava siellä työssä ja toisaalta
elätettävä perheensä.
On selvä juttu, että rikkeistä täytyy
rangaista, mutta mitä jos samaan aikaan menee tekemään tahallisia
rikoksia? Silloinpas meidän järjestelmämme
antaakin anteeksi. Jos tahallisesti tekee pahoinpitelyrikoksia,
varkausrikoksia, näpistysrikoksia, niin näissä ei
puhuta tämmöisistä sakkosummista. Kaiken
lisäksi eduskunta juuri hyväksyi lain, jolla poisti
sakon muuntorangaistuksen lähes kaikista sellaisista tapauksista,
joissa olisi aihetta jonkinlainen seuraamus tulla. Kun poliisi antaa
sakon ammattirikolliselle, joka ajelee ilman ajokorttia ylinopeutta,
niin tälle henkilölle ei tule käytännössä minkäänlaista
seuraamusta missään vaiheessa. Hänen
ajo-oikeuttansa ei tarvitse ottaa pois, kun hän on sen
huumeiden takia jo menettänyt. Hän ei tarvitse
siis ajo-oi- keutta. Hän on varaton, hän ei maksa
sakkoja ollenkaan. Jos samaan aikaan verrataan siihen työssä käyvään
perheenisään, joka elättää perhettä,
niin tämän seuraamus on erittäin ankara.
Kun mennään tähän lakialoitteeseen
tarkemmin, niin me havaitsemme, että muissa maissa rikesakkoraja
on merkittävästi korkeammalla kuin meillä.
Suomen lainsäädännön mukaan,
kun Suomessa on annettu ylinopeuksista sakkoja, suurin sakko on
170 000 euroa — 170 000 euroa! Toiseksi
suurin on 115 000 euroa. 79 680 on kolmanneksi
suurin. Onhan tämä täysin kohtuuton ja
mahdoton seuraamusjärjestelmä. Nyt kun tätä muuntorangaistusseuraamusta
muutettiin ja käytännössä seuraamus
poistettiin, niin on aivan selvää, että tulisi
ottaa käsittelyyn myöskin sakkojen suuruus. Päiväsakkoja
ei tulisi määrätä ylinopeuden
rangaistukseksi vaan antaa rikesakko, jonka ylärajan voisi
nostaa niin korkeaksi, että se olisi tuntuva, koska näissä tapauksissa
tulee joka tapauksissa ajokorttiseuraamukset ja siitä seuraa ihmiselle
myöskin rangaistusta tai sen luonteista hankaluutta.
Kaiken kaikkiaan rehellisyyden nimissä — ed. Rajamäki
piti tuolla ääntä, en kyllä kuullut,
mitä hän sanoi (Ed. Pulliainen: Viisaita hän
sanoi, kohta kuulette!) — kyllä minä niin
monta tuhatta korttiasiaa olen käsitellyt ja niin monta
rikollista linnaan saattanut, että on pikkuisen praktiikkaa siitä,
että Suomen rikosoikeus on eriytynyt liikennerikosten osalta
erittäin tiukkaan seuraamukseen ajokorttiseuraamuksien
ja sakkojen osalta, mutta tahallisten rikosten osalta on lievennetty
lähes olemattomiin. Näissä näkemyksissä kyllä pysyn.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Minusta on ihan kiistämätöntä, että ammattiautoilijoille
on tullut kohtuuttomuuksia sakko- ja rangaistuspuolella. Sen myönnän.
Mutta minusta on erittäin vakava paikka silloin — anteeksi
nyt vain, te poliisikansanedustajat — kun suhtaudutaan
liikenneturvallisuuteen sillä tavalla, että ikään
kuin sanktiot sillä puolella eivät olisi tarpeen.
Minusta on erittäin vakava asia se, jos jatkuvasti ajetaan
ylinopeutta, vaarannetaan turvallisuus tiellä. Siihen pitää puuttua määrätietoisesti.
Itse asiassa siinä kyllä voin yhtyä edustajaan, että itsekin
aikaisemmin pyrin siihen, että vakavien rikosten ennaltasuunnittelu
pitäisi sanktioida. Myöskin meillä on
selvästi epäkohta siinä, että meillä suhtaudutaan
vakaviin rikoksiin muutoin liian lievästi, sanotaan nyt,
lähes siihen tyyliin, että oikeusministeriö korjaa
jakausta vakavissa rikoksissa. Siinä mielessä suhteellisuutta tietysti
pitää olla, ja ammattiautoilijoiden osalta (Puhemies:
Minuutti on mennyt!) on syntynyt kohtuuttomuuksia. Mutta liikenneturvallisuudesta
ei pidä tinkimän.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen ed. Rajamäen kanssa ihan samaa
mieltä. Pitkän elämäntyöni
aikana olen tehnyt valtavasti töitä liikenneturvallisuuden
eteen ja tiedän, että pitää tulla
seuraamus, pitää valvoa, kiinnijoutumisriskin
pitää olla korkea, poliisilla täytyy
olla välineet valvoa, ja liikenneturvallisuuteen kuuluu
olennaisena osana valvonta.
Mutta niin kuin ed. Rajamäkikin täällä totesi, niin
siinä, missä meillä on kokonaisuudessa
tämä suhteellisuus, on tällä hetkellä pahasti
heittoa. Näitä säädöksiähän
on yksitellen tehty eikä ole katsottu , millä lailla
nämä toimivat keskenään. Niin
kuin puheessani viittasin, kun poistettiin kokonaan muuntorangaistus,
joka koskee myös kovia ylinopeuksia, niin on kohtuutonta,
että Suomessa maksetaan 100 000 euroa samanlaisesta rikoksesta,
josta toisessa tapauksessa ei seuraa mitään.
Juha Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olisin vain kiinnittänyt aivan samaan
asiaan huomiota, mihin ed. Rajamäki ja ed. Kaltiokumpu äskeisissä puheenvuoroissaan
viittasivat.
On kuitenkin tärkeää myöskin
muistaa se, mihin äskeisessä puheenvuorossa viitattiin:
Silloin kun kysymys on uusiutuvista teoista, kun on useita tällaisia
tekoja, olkoot ne sitten pieniä tai eivät — silloin
kun puhutaan siitä, että ajokortti otetaan myöskin
rikesakkojen perusteella pois, kun on kysymys siitä, että on
useita säännöllistä liikenneturvallisuuden
rikkomisia — rankaiseminen on täysin perusteltua.
Silloin mielestäni kyllä siinä ratin
ja penkin välissäkin pitää olla
joku vastuu.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! On varmaan tarpeellista pohtia tätä rangaistusten
kohtuullistamista, aivan niin kuin täällä asiantuntevasti
poliisikansanedustajakollegamme ovat todenneet. Minä olen
henkilökohtaisesti harrastanut myöskin "tieteellisiä"
kokeita: Olen ajanut ylinopeutta ja saanut sakkoa, ja sitten, kun
en ole ajanut ylinopeutta, ei ole myöskään
sakotettu. Huolen kantaminen siitä on turhaa, jos jatkuvasti
ajaa ylinopeutta, että sitten kolmannen ylinopeuden jälkeen
tulee vähän kovempia seuraamuksia. Tällä tavalla
tämä on todistettu: ei niitä seuraamuksia
muuten tule, jos malttaa noudattaa nopeusrajoituksia. Mutta liha on
heikkoa, ja en heitä muita tässä kivillä,
koska olen itsekin syyllistynyt ylinopeuksiin, mutta koskaan minua
ei ole sakotettu, jos olen ajanut rajoitusten mukaisesti.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan oikein, täällä tuotiin
tärkeä seikka esille siitä, että useista
rikkomuksista täytyy seuraamus tulla. Mutta nyt kun ministeri
on ohjeistanut nämä seuraamukset, niin sieltä on
poistettu lähes kokonaan harkintavalta, ja siellä tulla
paukahtaa monta kuukautta seuraamusta semmoisista rikkeistä,
jotka eivät välttämättä osoita
henkilön välinpitämätöntä suhtautumista
liikenneturvallisuuteen.
Näihin ohjeisiin kannattaisi edustajien tutustua. Ne
ovat nimittäin erittäin ankarat ja tiukat, ja niissä ei
ole kovin paljon mahdollisuuksia hyvittää sen
mukaan, ovatko teot vähäisiä tai kortti tarpeellinen
tai perheen elatus tarpeellinen. Olen peruuttanut kortin eräältäkin
kuorma-autonkuljettajalta, joka rupesi itkemään,
kun oli neljä elätettävää lasta
ja perhe kotona (Puhemies: Minuutti mennyt!) ja velkainen yritys.
Nämä eivät ole yksinkertaisia asioita.
Petri Salo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti tähän seuraamusjärjestelmään,
joka seuraa sakon lisäksi. Asia on juuri niin kuin ed.
Kaltiokumpu äsken kertoi. Nythän poliisille ei
ole enää annettu harkintavaltaa, vaan laissa sanotaan,
että on otettava kortti esimerkiksi kuukaudeksi pois tai
kolmeksi kuukaudeksi otettava pois. Siis harkintavaltaa ei ole virkamiehellä enää
oikeudenmukaistaa
sitä seuraamusta kokonaisuudessaan.
Monessa Keski-Euroopan maassa on jo lähdetty sellaiseen
järjestelmään, jossa kerätään
ajokokemusta ja pluspisteitä ajokortin saamisen jälkeen
jokaisesta vuodesta, kun ei ole tullut sakkoja, ja silloin sinne
koriin kertyy niitä pluspisteitä. Sitten kun tulee
rikkomuksia, niin palloja otetaan pois. Minä kannatan tällaista
järjestelmää. Silloin ihmisen ajokäyttäytymistä käsitellään
pitemmällä aikavälillä kuin
satunnaisesti esimerkiksi muutaman kuukauden aikana.
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tästä ehdollisen ajokiellon määräämisestä.
Kyllä harkintavaltaa poliiseilla on, vaikka ehdot, kuten
poliisiedustajat totesivat, ovat kovin tiukat. Mutta kun harkintavaltaa
on ja vaikka ehdot ovat tiukat, niin tässä kohtaa
kansalaisia ehkä hieman eriarvoistetaan, kun tilanne on se,
että mitä suuremmat kyyneleet, niin kuin ed. Kaltiokumpu
totesi, tai jossain tilanteessa mitä parempi asianajaja,
niin sitä todennäköisemmin sen ajokiellon
saa muutettua ehdolliseksi. Harkintavalta koskee nimenomaan sitä,
että voidaan ottaa käyttöön
ehdollinen ajokielto.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt ed. Kataja kyllä tulkitsi puhettani
ilmeisesti tahallaan sillä tavalla kuin tulkitsi. Näinhän
ei tietenkään ole, että poliisi olisi
sen varassa, millä tavalla asia esitetään, vaan
kysymys on siitä, mitä täällä poliisimiehet ovat
esittäneet, Minä toistan sen, mitä äsken
totesin, että kannattaa tutustua näihin ministeriön
ohjeisiin. Niissä ei ole paljon pelivaraa, ja voi olla erittäin
erittäin ankara seuraamus. Eli laki hyvinkin voisi antaa
joustoa, mutta ohjeet eivät anna. Tämä on
yleinen ongelma, jota sekä poliisikunnassa että asiakkaiden
joukossa pidetään epäkohtana. Tietysti
lähtökohta sillä ohjeella oli se, että kohdeltaisiin
oikeudenmukaisesti eri kihlakunnissa olevia tapauksia, mikä on
sinänsä tarpeellinen ohje, mutta tällä hetkellä se
on kyllä liian tiukka ja jättää hyvin
vähän tulkinnan mahdollisuuksia.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Yhdyn näihin näkemyksiin
siitä, että liikennerikkomuksista täytyy
olla ihan luontevat sanktiot. Mutta yhdyn myöskin niihin
puheenvuoroihin, joita täällä on ollut,
että kohtuus kaikessa. Yhdenvertaisuushan tässä on
tietysti keskeinen kysymys, ja ed. Kaltiokumpu tässä minusta
hyvin argumentoi myöskin suhteessa muihin rikoksiin, ja
tässä suhteessa selvästi liikennerikkomuksissa on
kohtuullistamisen varaa.
Itse ed. Karjula totesi sen, että tässä myöskin samasta
rikoksesta voi koitua täysin kohtuuttomalla tavalla erityyppisiä seuraamuksia
riippuen ihmisten tulotasoista, ja pahimmassa tapauksessa esimerkiksi
monet nuoret autoilijat, joilla ei ole käytännössä tuloja,
saattavat selvitä hyvinkin vähällä siitä huolimatta,
että ovat vaarantaneet liikennettä erittäin
vakavasti.
Arvoisa puhemies! Minäkin olen tehnyt "tieteellisiä"
kokeita, ja minullakin liha on ollut heikko liikenteessä,
kuten ed. Saarinen sanoi. On selvä asia, että jos
ajaa alinopeutta, niin ei saa sakkoja, vaikka monasti kyllä tuottaa
suurta häiriötä liikenteessä.
Itse asiassa monissa tilanteissa hyvin hiljaa ajavat autoilijat
ovat myöskin selvä liikenneriski aiheuttaen ongelmallisia
ohitustilanteita ja muuta.
Mutta toisinkinpäin on näissä sanktioissa
ongelmatilanne, ja siinä tietysti oma kokemus on ehkä kaikkein
helpoin todeta. Olen, arvoisa puhemies, syyllistynyt tasan 40 kilometrin
ylinopeuteen. Kun 40 kilometriä on ylinopeus, niin sehän
on mieletön tilanne, jos nopeusrajoitus on se, mikä se
on. Kyse on itse asiassa tilanteesta, jossa olen lähtenyt
tyhjällä peräkärryllä ajamaan
moottoritietä, täysin tyhjä peräkärry,
varmastikin turvallinen iso auto, ja nostin nopeuden siihen, mihin
moottoritiellä se nostetaan, 120 kilometriin, ja minut
pysäytetään: 40 kilometriä ylinopeutta, ja
siitähän tulee tietysti ankarat rangaistukset.
Tässäkin on kohtuullistamisen tilaa. 40 kilometriä on — ed.
Rajamäki sanoi, että "ohhoh" — hurja
ylinopeus. Peräkärryn kanssa ajettaessa 40 kilometriä ylinopeutta
moottoritiellä, sen sijaan, että ajettaisiin kahdeksaakymppiä,
olisi enemmän turvallisuusriski kuin se 120 kilometriä tunnissa.
Tässä ollaan juuri siinä tilanteessa,
(Puhemies: 2 minuuttia!) että pitäisi pystyä järkeä,
arvoisa puhemies, käyttämään. — Onko
minun nyt tultava tuonne? Minulla olisi vielä toinenkin
aihe tässä.
Ensimmäinen varapuhemies:
Jos jatkatte puheenvuoroa, olkaa hyvä, puhujakorokkeelle.
Siinä tapauksessa, puhemies, minä tulen käyttämään
niitä kansanedustajan oikeuksia, jotka suomalainen eduskuntajärjestelmä antaa, eli
puheaikaa ei ole rajoitettu, jos pysytään asiassa.
(Puhuja siirtyy korokkeelle.)
Arvoisa puhemies! Siis yritän pysyä asiassa, eli
siinä mielessä minulla on ... El Salvadorin ja muistaakseni,
oliko se, Costa Rican ohella olemme ainoa maa maailmassa, jossa
on käytössä tämä rajoittamaton
puheaika kansanedustajille, jos he pysyvät asiassa. Pysyn.
(Ed. Rajamäki: Puhemiesneuvosto yrittää rajoittaa
sitä koko ajan!) — Koko ajan suosituksilla, kyllä.
Täällä ed. Rajamäki nyt puuttui
tähän puheenvuoroon näillä puhemiesneuvoston
viesteillä, mutta nekin ovat tietysti tärkeitä tässä kuulla.
Erilaisissa ylinopeuksissa numeraalisesti mitattuna tietysti
rikkeet voivat olla ikään kuin samaa mittaluokkaa,
mutta olosuhteet saattavat vaihdella hyvin olennaisesti. Tässähän
ed. Karjula myöskin kertoi esimerkiksi aamuyön
tunteina ajetusta ylinopeudesta, jossa luonnollisesti liikenneolosuhteet
ovat täysin toisenlaiset kuin esimerkiksi päiväsaikaan
ajettaessa. Tässäkin suhteessa tietysti kohtuullista
harkintaa pitäisi valvovalla poliisiviranomaisella olla,
ja kyllä he sitä käyttävätkin,
oletan, kohtuullisessa määrin.
Se asia, jonka halusin vielä tässä yhteydessä tuoda
esille, liittyy nopeusvalvontaan ja näihin peltipoliiseihin,
jotka ovat yleistyneet yhä hurjemmassa määrin
meidän teillämme. Kyselen, mitä liikenneturvallisuutta
se on, että meillä on 5 kilometrin tai 10 kilometrin
välein peltipoliiseja ja näemme äkkijarrutuksia
tuon tuostakin. Kun autoilijat havaitsevat tuon vartijan tienposkessa, tulee
monenlaista äkkinäisyyttä liikennekulttuuriin,
ja sitten kun peltipoliisi on ohitettu, taas mennään
tuhatta ja sataa. Tässä suhteessa minä myöskin
toivoisin, että ainakin käytettäisiin luontevaa
harkintaa. Vai ollaanko kohta luomassa järjestelmää,
että isoveli valvoo läpi koko Suomen? En ole aivan
vakuuttunut, että tämä peltipoliisikäytäntö,
joka nyt Suomessa on tullut erityisen suosituksi, on kaikkein paras
keino viime kädessä varmistaa liikenneturvallisuutta
ja myöskään rajoittaa ylinopeuksia.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kyllä liikenneturvallisuuden eteen
on tehty ja on tehtävä monenlaisia toimenpiteitä.
Mutta kun ed. Kimmo Kiljunen puuttui näihin peltipoliiseihin,
niin ensinnäkin kyllä kiistatta kansainväliset
tiedot kertovat, että esimerkiksi Ranskassa vakavat onnettomuudet
putosivat alle puoleen, ja kyllä meilläkin tällä on
selvästi ollut myönteinen vaikutus. Niillä merkittävillä tieosuuksilla,
joilla on ollut paljon onnettomuuksia, onnettomuudet on saatu vähenemään.
Me tarvitsemme monia toimenpiteitä. Peltipoliisit eivät
saa korvata liikkuvan poliisin elävää valvontaa,
ja erityisesti viikonvaihteisiin nuorten riskiajamisen aikoihin
pitää lisätä nimenomaan henkilötyöpanoksia.
Mutta peltipoliiseilla ja muulla teknisellä valvonnalla
on kiistatta myönteinen vaikutus, ja niitä ei
saa kyllä väheksyä.
Juha Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä nyt on pakko hieman oudoksua
ed. Kimmo Kiljusen puheenvuoroa, koska ei automaattisessa liikenteenvalvonnassa ole
varmastikaan kysymys isoveli valvoo -järjestelmästä,
vaan nimenomaan ed. Rajamäen hyvin argumentoimasta liikenneturvallisuuden
ylläpitämisestä.
Kun viittasitte siihen, että tämä järjestelmä on käytössä Suomessa,
kyllä tämä on Euroopan laajuinen järjestelmä.
Tämä on ollut huomattavan paljon pitempään
käytössä muualla Euroopassa. Ja ennen
kaikkea kiistaton tosiasia niille, jotka asioita tuntevat ja jotka
tietävät, mitä merkitystä nopeusvalvonnalla
yleensäkin on, on se, että kun nopeus vähenee,
sillä on aivan selkeä kausaalisuus siihen, millaisia
ja kuinka vakavia onnettomuuksia tulee ja ennen kaikkea mitkä ovat
ne seuraukset, kuinka suuria vammautumisia tulee. Vähemmän
tulee vammoja niissä tapauksissa, kun on peltipoliiseja,
kuin niissä onnettomuuksissa, joissa näitä ei
ole.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ei minulla ole paljon lisättävää siihen,
mitä ed. Hakola ja ed. Rajamäki totesivat. Tilastot
osoittavat, että peltipoliiseista on ollut hyötyä,
ja uskallan sanoa, että samanlaisia ovat empiiriset kokemukset,
mitä meikäläisellä on. Kun suuressa
vaalipiirissä liikun, niin en ole kertaakaan havainnut,
että siellä olisi tullut äkkijarrutuksia.
Päinvastoin liikenne sujuu paljon paljon sujuvammin ja
rauhallisemmin kuin aikana, jolloin peltipoliiseja ei ollut. Niitä pitäisi saada
runsaasti lisää. Ne ovat rauhoittava tekijä, ja
rauhoittava tekijä vaikuttaa myöskin onnettomuuksien
määrään myönteisesti.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä ed. Hakola
asiantuntevasti toi esille, kyllä automaattinen liikennevalvonta
on tätä päivää ja tulevaisuutta.
Liikenneturvallisuustyössä se on hyvä edistysaskel.
Sen sijaan olennaista on se, millä tavalla tulkitaan
ylinopeuksia, kuinka tiukalle vedetään sakotusraja.
Jos lähdetään noudattamaan nollatoleranssia,
joka johtaisi erittäin herkästi sakkoihin, silloin
voidaan kyllä kyseenalaistaa tätä menettelyä sen
vuoksi, että ihminen ei voi liikenteessä jatkuvasti
ajaa 10:tä tai 5:tä kilometriä alapuolella
nopeusrajoituksen ja varmistaa, että joka hetki tulee noudattaneeksi
lakia.
Toisaalta viime aikoinahan on erityisesti Helsingissä tuotu
paljon esille, että on erinomainen asia, että siellä on
... (Puhemies: Minuutti on mennyt!)
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kollegat ovat tietysti täysin oikeassa,
että on vahva korrelaatio nopeuden ja liikenneonnettomuuksien
vakavuuden suhteen, ja olen ehdottomasti samaa mieltä.
Ne toimenpiteet, joilla voidaan liikennenopeuksia rajoittaa järkevällä tavalla,
ovat kaikki kannatettavia. Minä kannatan mieluumminkin
liikennepoliisia, liikkuvaa poliisia, ja sen työn tehostamista,
kuin näitä peltipoliiseja.
Minullakin on empiirisiä kokemuksia. Jokainen meistä sen
pystyy näkemään, että kun reitit ovat
tuttuja itse kullekin ja näemme ne autoilijat, jotka runsaasti
käyttävät tiettyjä tieosuuksia,
he tietävät täsmälleen, täsmälleen,
ne peltipoliisien paikat tai käyttävät
jo nykyisin jopa navigaattoreita, jotka piippaavat, kun peltipoliisi
tulee kohdalle, jolloin tämä on enemmänkin
teeskentelyä kuin todellista nopeuden rajoittamista. Ja
ne autoilijat, jotka eivät tätä tiedä,
tekevät äkkijarrutuksia, mikä on sinänsä vaarallista,
ja pahimmillaan ajavat jopa toiselle kaistalle, joten ei tässä nyt
ihan varmuutta ole siitä, ovatko ne peltipoliisit todella
paras tapa hoitaa tätä asiaa.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä edustaja
toi tärkeän asian esille, nimenomaan henkilökohtaisen
valvonnan. Minäkin uskon siihen, että kun poliisi
pysäyttää, keskustelee ihmisen kanssa, niin
viesti menee varmasti perille paremmin kuin postin kautta.
Mutta sitten nämä postilähetykset.
Kun täällä Helsingissä on näissä valvontakeskuksissa
siviilipalvelusmiehiä ja sitä on tuotu hyvänä ideana esille,
minä taas näen, että nämä liikennevalvontakeskukset
pitää miehittää ihan oikeilla
valtion henkilöillä, jotka tekevät tätä työtä.
Ei voi ajatella, että hyviä ideoita toteutetaan
niin, että teetetään muilla sellaista
työtä, joka kuuluu poliisihallinnolle ja jossa
täytyy olla vakituinen henkilöstö. Käsittelyn
oikeudenmukaisuus ja tehokkuus on kansalaisten oikeusturvan kannalta
aivan keskeisin asia. En halua, että ympäri maata
liikennevalvontakeskuksissa on erilaisia väliaikaisia ratkaisuja.
Petri Salo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Näistä niin kutsutuista
peltipoliiseistahan on hyvää kokemusta siltä osin,
että on saatu liikennevirroissa laskettua keskinopeutta
ja risteyksen läheisyydessä ne pudottavat nopeutta.
Silloin niistä on kiistatonta hyötyä.
Mutta olette oikeassa, ed. Kimmo Kiljunen: Liikkuva poliisi
tai paikallispoliisi suorittaessaan työtään
joko siviilinä tai virkapukuisena poliisina puuttuu ylinopeuden
lisäksi auton jarruihin, auton kuntoon, tuulilasiin, kuljettajan
kuntoon, ajokortteihin, turvavöihin, kuljetuksiin ja auton
katsastukseen ja tarkastaa yleensä, onko auto varastettu.
Eli aika paljon enemmän tulee valvontaa silloin, kun sen
suorittaa ihan fyysisesti poliisihenkilö ja huomauttaa
silloin, kun on huomautuksen paikka, eikä aina sakota.
Juha Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On aivan kiistatonta tuo, mitä kollegat
tässä edellä sanoivat. Kiinnitän
nyt kuitenkin huomiota, kun tunnen tätä järjestelmää, ensinnäkin
siihen, että kun ed. Kaltiokumpu viittasi siviilipalvelusmiehiin,
niin he ovat tärkeä apu näissä liikenneturvallisuuskeskuksissa,
esimerkiksi Helsingissä. He tekevät toimistotyötä, lähettävät
kutsuja, kun joku jää kiinni.
Nyt puhutaan peltipoliiseista. Käyttäisin
mieluummin sanaa automaattinen liikenteenvalvonta. Helsingissä ei
ole yhtään peltipönttöä,
kaikki ovat autoissa olevia, liikuteltavia. Tänä aamuna kun
tulin Hakaniemen siltaa tännepäin, niin oikealla
kaistalla nämä "peltipoliisit" kuvasivat autoja,
jotka käyttivät julkisen liikenteen kaistoja, mikä on
käsitykseni mukaan se, mihin tällä hetkellä halutaan
valvontaa kohdistaa. Tämän jälkeen tulee
kutsu poliisiasemalle, liikenneturvallisuuskeskukseen täällä Helsingissä,
jossa sitten poliisimies haastattelee, käy keskustelun
ja kenties antaa huomautuksen. Kaikki ne vaihtoehdot ovat vielä käytössä siellä poliisiasemallakin.
Tämä on
oleellinen asia, (Puhemies: Minuutti on mennyt!) ettei puhuta aivan
aidasta ja sen seipäistä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täällä on käytetty
erittäin vähän sellaisia puheenvuoroja,
joittenka sisältöön voisin noin reilusti
yhtyä. Jopa joku aika sitten yksi puheenvuoro on merkittävästi
vaikuttanut minun asennoitumiseeni erääseen asiaan.
Ensinnäkin se ainut asia, jossa minulta löytyy yhteneväisyyttä ja
empatiaa käydyssä keskustelussa, puheenvuorojen
vaihdossa, debatissa, on ed. Karjulan esittelypuheenvuoron se tapaus,
jossa tämä Oulun läänistä kotoisin
oleva ammattitaksimestari oli aamuyöstä ajanut
sinne valvontaan ja sai sitten sen seuraamuksen, minkä hän kuvasi.
Se asia oli Taksiliiton Oulussa järjestämässä tilaisuudessa
esillä. Itse asiassa se oli syy kai siihen koko tilaisuuden
koolle kutsumiseen ja ymmärsin, että siinä tapauksessa
oli kyllä syntynyt kohtuuton tilanne.
Mutta äärimmäisen mielenkiintoista
tässä keskustelussa on ollut se, että kukaan
ei ole, paitsi edustajat Rajamäki ja Saarinen, kiinnittänyt
huomiota liikenneturvallisuuteen ja sen edistämiseen ja
siihen, minkä takia näitä liikennerajoituksia
ylipäätään on. Pitääkö jollakin
tavalla tässä kouluttaa itseänsä sellaiseksi,
että pitää ymmärtää,
että ajetaan ylinopeudella systemaattisesti? Pitääkö oppia
sellaiseen, että pitää viisi kertaa saada
ajaa ylinopeudella, ennen kuin saa jonkun seuraamuksen? En ymmärrä ollenkaan.
Nämä vauraat ihmiset, joista tässä nyt
koko ajan puhutaan, ovat kummallisen kovapäistä porukkaa. Kun
on kaksi kertaa narahtanut, niin sitten vielä ajetaan ylinopeutta
ja niin selvästi, että tulee seuraamukset ja kortti
lähtee kuivumaan. En kerta kaikkiaan ymmärrä lainkaan
tällaista suhtautumista asioihin.
Mitä kohtuuttomiin tapauksiin tulee, mitä ed. Karjula
lakialoitteensa esittelyssä esitti, niin minä olisin
suhtautunut asiaan hivenen toisella tavalla, jos ed. Karjula olisi
kaivanut asianomaisen säädöksen perustelutekstin
ja viitannut siihen, katsonut, ovatko olosuhteet muuttuneet sen jälkeen
ja mitä tästä sitten seuraa.
Sitten näihin peltipoliiseihin. Minusta tämä telkänpönttöhomma
on ollut niitä hienoimpia keksintöjä,
mitä on olla voinut tässä viime vuo-sien
aikana. Ja siinä suhteessa on tarvittu sitä ed. Salon
markkinoimaa liikkuvaa poliisia aivan ehdottomasti, kun se on niin
näppärä konsti sen jarrutetaan—kiihdytetään-homman
kuriinsaamiseksi, että sen peltipoliisin takana on liikkuvan poliisin
tutka, ja juuri kun se kiihdytysvaihe menee päälle,
tutka narahtaa ja siinä on poliisi ja ottaa kortin pois,
ja on hyvä, että siitä rapsahtaa oikein
kunnolla. Leppävirran ja Kuopion välillä oli tämmöinen
ilmiö tässä jokunen vuosi sitten, kun ne
peltipoliisit siihen tulivat ja paikallinen liikkuva poliisi sen
keksi. Kylläpä äkkiä huhu kävi,
ja näkihän sen toisesta suunnasta tullessa, että ne ovat
siinä peltipoliisin telkänpöntön
takana kytiksellä, ja se kun meni tietoisuuteen, niin siellä nyt
narahtavat vain helsinkiläiset, jotka mökilleen
ajavat ylinopeudella.
Sitten, arvoisa puhemies, ed. Salo viittasi tähän
Saksan pistejärjestelmään. Silloin kun
olin liikennevaliokunnan vetäjänä, tutustuin
tähän asiaan, ja minusta tuli siinä keskustelussa
sen kannattaja, mutta äskeisen puheenvuoroni jälkeen
olen muuttanut mielipiteeni.
Petri Salo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En tiedä, onnistunko itse ja onnistummeko
me kaikki muutkin poliisikansanedustajat ilmaisemaan itseämme
niin huonosti, että ed. Pulliainen pääsee
sellaiseen näkökulmaan, että meille ei
olisi liikenneturvallisuus numero yksi. (Ed. Pulliainen: Ettehän
te ole sanoneet mitään siitä!) Ehkä se
johtuu siitä, että kun ottaa huomioon taustan
ja elämänkokemuksen ja työtehtävät,
niin se on poliisin perustehtävissä liikenteessä numero
yksi. Ei se toistamisella parane, vaan nyt on ollut kysymys siitä alkuperäisestä,
ed. Karjulan tekemästä esityksestä: ovatko seuraamukset
liikennerikkomuksessa oikeassa suhteessa tehtyyn tekoon. Tämä on
tämän päivän epistolateksti.
Nyt ei ole kukaan esittänyt minun ymmärtääkseni
tässä keskustelussa edes harkittavaksi sitä,
että meidän liikenneturvallisuudesta ei pitäisi
pitää kiinni. Väitän, että kun
lähivuosina tavoitteisiin ei päästä,
250 kuolleeseen liikenteessä, joudumme edelleen miettimään
uusia keinoja, millä kiristämme, (Puhemies: Minuutti
on mennyt!) mutta tällä asialla ei ole tekemistä sen
asian kanssa.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen istunut tässä salissa
koko sen ajan, kun tästä on käyty keskustelua. En
minä ymmärrä, miten ed. Pulliainen veti
sellaisen johtopäätöksen kuin veti, ettei
tässä välitettäisi liikenneturvallisuudesta.
Minä olen huomannut, että valtaosa puhujista on
puhunut ed. Karjulan lakialoitteen puolesta. Siinä lakialoitteessa
todetaan, että nykyjärjestelmä voi johtaa kohtuuttomiin
seuraamuksiin, ja hän on esimerkeillä osoittanut,
että näin voi käydä. Puhujat ovat
antaneet uusia esimerkkejä, missä kiistatta ratkaisu
on johtanut kohtuuttomiin seuraamuksiin, ja me emme halua, että Suomessa
vallitsisi sellainen järjestelmä, että rangaistus
olisi kohtuuton.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Niin kuin edellä edustajat totesivat,
hämmästyksellä täytyy kyllä todeta,
että ed. Pulliaisella on joko valikoiva kuulo tai sitten
valikoiva ulosanti, koska henkilökohtaisestikin pöntössä korostin,
miten tärkeää liikenneturvallisuus on.
Vastasin ed. Rajalalle, että liikenneturvallisuudesta olemme
samaa mieltä, se on äärettömän
tärkeä asia, ja johtopäätös
ed. Pulliaisella oli se, mikä oli. Olennaista tässä koko keskustelussa
on se, että vaikka me olisimme kuinka himorangaistusten
antajia ja erilaisia rikkeiden vihaajia, niin oikeudenmukaisuuden
tässä valtakunnassa täytyy säilyä ja
sitä täytyy kehittää. Oikeudenmukaisuuden
puolesta täällä ovat edustajat laajalti
puhuneet, ja se lienee tullut ihan selväksi, mitä me
tarkoitamme oikeudenmukaisilla seuraamuksilla suhteessa tekoon.
Sanna Lauslahti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Epäreilu ei saa olla, vaan on oltava
oikeudenmukainen. Kysymyshän ed. Karjulan aloitteessa on
siitä, onko oikein, että mitä isommat
tulot, sitä suurempi rangaistus. Tässä onkin
peruskysymys: minkä takia pitää viljellä progressiota
liikennerikkomuksista määrättävissä rangaistuksissa?
Mikä on se syy? Eikö se riitä, että meillä on
verotus jo progressiivinen, ja sehän on tässä villakoiran
ydin. Näiltä osin voi lähteä katsomaan,
minkä takia 1 000 euron tuloilla tulee 168 euron
sakot ja 10 000 euron tuloilla 2 268 euroa. Toisella
on 16,8 prosenttia ja toisella 22,7 prosenttia. Tässä on
kysymys siitä, että se on todella epäoikeudenmukaista
kansalaisten tasa-arvoisuuden näkökulmasta.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä salissa ei ole viime
vuosien aikana tehty mitään muuta kuin hyvätuloisten
nettotuloja lisätty, lisätty ja lisätty; varallisuusverot
pois, kaikki mahdolliset veroratkaisut on tehty tällä tavalla.
Elikkä kykyä maksaa myöskin nämä sakot
on luotu mahtavaa vauhtia.
Minä olen aikaisemmin tässä salissa
reilun parinkymmenen vuoden aikana tottunut siihen, että kun
liikenneasioista on puhetta ja tämäntapaisesta
asiasta, aina on lähdetty ensimmäisenä liikenneturvallisuudesta
ja sitten katsottu, vieläkö on jotakin sellaista,
mikä pitäisi tehdä paremmin. Mutta eihän
täällä sillä tavalla enää ajatella
näköjään ollenkaan.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Aivan aluksi haluan hieman lievittää tätä kiihkeää tunnelmaa
ja todeta, että itse allekirjoitan liikenneturvallisuuden,
olen tehnyt sen parissa työtä ja voin sanoa näin,
että olen sen kannattaja. Palaan kuitenkin nyt tähän
ed. Karjulan alkuperäiseen lakiesitykseen, joka kenties
on se villakoiran ydin, josta täällä kuuluisi
puhua. Kaikki nämä muut asiat ovat tärkeitä,
mutta mennäänpä aloitteeseen.
Tämä on erittäin tervetullut keskustelualoite. Käsitykseni
mukaan tällä hetkellä rangaistus- ja rikesakkolainsäädäntöä ollaan
uudistamassa ja siinä yhteydessä tämäkin
asia tullaan avaamaan. Tämä keskustelu on äärimmäisen
tärkeä juuri siitä näkökannasta,
että nyt ne tahot, jotka tätä valmistelua
tekevät, toivottavasti ottavat tämänkin keskustelun
onkeensa, koska täällä on esitetty aidosti
perusteltuja, hyviä näkemyksiä siitä,
kuinka tämä järjestelmä on nimenomaisesti
kansalaisten yhdenvertaisuuden takia, voisiko sanoa, poskellaan.
Kokonaisuudessa uskoisin, että tämän
kaltainen lakimuutos tulisi helpottamaan myöskin poliisin
toimintaa liikenteen valvonnassa. Täällä on viitattu
automaattisiin liikennevalvontajärjestelmiin, jotka avustavat
tällä hetkellä poliisia. Korostan kuitenkin
edelleen, että on kysymys vain ja ainoastaan siitä,
että se on avustava järjestelmä. Erittäin
tärkeällä sijalla on liikkuvan poliisin kenttävalvonta,
erittäin tärkeällä sijalla on
yleisestikin ottaen poliisin näkyvä valvonta niin
kaupungeissa kuin taajaman ulkopuolellakin. Nämä ovat
kaikki sellaisia asioita, jotka täällä ovat
eri puheenvuoroissa tulleet esille, mutta kootusti nyt näin.
No, mitä sitten tulee tämänhetkiseen
rikesakkojärjestelmään, niin sakko on
taajaman ulkopuolella 70 euroa ja taajamassa 85 euroa, kun nopeuden
ylitys on maksimissaan 15 km/t. (Ed. Salo: Myös
rikkaille!) — Myös rikkaille, aivan kaikille,
yhdenvertaisuus pelaa tässä. — Kun ylitys on
16—20 km/t, vastaavat rajat ovat 100 euroa taajaman
ulkopuolella ja 115 taajaman sisällä. (Ed. Salo:
Myös rikkaille) Nämä ovat ne rajat.
Nyt mielestäni tässä keskustelussa
tulisikin kiinnittää huomiota siihen, että kun
ylinopeutta on 21 km/t, niin silloin asia käsitellään
rangaistusmääräysmenettelyssä.
Mielestäni tässä pitäisi arvioida
tässä, voidaanko rikesakon käyttömahdollisuutta
laajentaa ylinopeuksiin 21—30 km/t. Pohditaanpa
nyt taas yhtä esimerkkiä: 50 km/t on nopeusrajoitus
kaupunkiliikenteessä. Jos siellä ajetaan enemmän
kuin 80 km/t, niin on kysymys jo merkittävästä piittaamattomuudesta,
siis törkeästä piittaamattomuudesta.
Tuollaista ylino-peutta ei ajeta vahingossa. Jos puhutaan siitä,
että ajetaan moottoritiellä yli 150 km/t,
niin käsi ylös, arvoisat edustajat: Kenen mielestä tapahtui
vahingossa näin? Ei noussut muuten yhtään
kättä, joskin kuulijakuntakin on sangen vähäinen.
(Ed. Rajamäki: Ei tämä mikään
luokka ole!) Mutta oleellinen asia on kuitenkin tämä,
että mielestäni tämä olisi sitä,
mikä olisi hyvä tässä asiassa
mieltää.
Kokonaan toinen kysymys on sitten, kun kuljettajalla on toistuvia
rikkeitä, se ei kuulu tähän asiaan, mutta
joka tapauksessa mielestäni keskusteluun tulisi ottaa nyt
se, voitaisiinko esimerkiksi 20—30 km/t ylinopeutta
vielä ottaa mukaan tähän rangaistusmääräysmenettelyyn,
toki niin, että tästä tulisi sitten jo
selkeästi merkittävämpi rikesakko, mutta
se olisi silloin myös aivan samalla tavalla kaikille kuin
näissä alemmissakin maksuluokissa. Silloin mielestäni
oltaisiin sillä tiellä kuin tämän
pitäisi olla. Mutta kuten todettu, tämä asia
on käsitykseni mukaan tällä hetkellä uudistuksen
alla, ja toivottavasti tämä keskustelu tullaan
siinä yhteydessä huomioimaan, koska keskustelu
on ollut hyvää.
Aivan viimeiseksi: Valitettavasti en muista, kuka edustaja puhui
siitä, että jos ajaa alle no-peusrajoituksen,
niin ei tule sakkoja, ja jos ajaa ylinopeutta, niin tulee sakkoja.
Olin tässä taannoin — kun olin vielä poliisina,
siitä on vain puolitoista vuotta aikaa — eräässä vanhempainillassa
ja puhuin huumausaineista, minkä jälkeen kysyin,
onko kysyttävää. Eräs isä nosti
takapenkistä käden ja sanoi, että kyllä:
Jos ajan yöllä ylinopeutta, niin miksi en saa
ajaa, kun kukaan muu ei ole liikkeellä. Minä sanoin,
että jos kukaan muu ei ole liikkeellä, en pysty
sanomaan, miksi et saisi ajaa, mutta jos sait sakot, niin joku muukin
oli liikkeellä.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Hakola piti hyvän puheenvuoron.
Kaikki me olemme ehdottomasti sitä mieltä, että ylinopeutta
ei saa ajaa, siitä pitää rangaista, mutta
sen, millä tavalla rangaistaan, tulee olla kohtuullista
ja tasa-arvoista. Myöskin liikenneturvallisuutta tulee
lisätä.
Tässä tulee tietenkin pohdinta siitä,
että jos siellä on niitä pienempiä ylinopeuksia — mennään
pikkuisen yli 10:tä kilometriä, satasella vaikka
sataakymppiä, niin pitäisikö siitäkin
tulla se rikesakko? Tässä minun mielestäni
sekin pohdinta voisi olla, missä kohdassa aletaan niitä sakkoja
sitten kirjoittaa.
Mutta entä sen sijaan tilanne, jossa henkilö ajaa
80:n alueella, joka vaihtuu 100 kilometriksi, ja ajaa pimeällä tiellä rekan
takana ja vahingossa tuleekin ajettua se 102 kilometriä?
Okei, tilanteessa, jossa minulla on 1 000 euroa suurin
piirtein ne tulot, sakko menee siihen 168 euroon. Se nyt ei kamalan
isolta summalta tunnu, mutta jos mennään esimerkiksi
3 500 euron nettotuloihin, niin olemme runsaassa 600 eurossa.
Kyllä se aika kovalta rangaistukselta tuntuu, jos vahingossa
on ajanut ylinopeutta eikä minkään tyyppistä piittaamattomuutta
osoita. Näiltä osin meidän on ihan syytäkin
pohtia sitä, onko nykyjärjestelmä oikeastaan
toimiva, kun katsotaan myöskin tämmöistä seuraamusjärjestelmän
toimivuutta.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Muutama vuosi sitten Suomessa ilmeisesti
Autoliitto teki vertailun eri Euroopan maiden ylinopeusrangaistuksista,
ja Suomi tässä suhteessa poikkesi kaikista muista
oman, erittäin progressiivisen rangaistuskäytännön
osalta. Täällä mainitut esimerkit ovat
myös sellaisia, jotka ovat niitä harvoja kansainvälisissä uutisissa
leviäviä, Suomi-kuvaa luovia, ja useimmissa tapauksissa on
ihmetelty, kuinka sivistysvaltiossa voidaan saada tämän
kokoisia sakkoja, joita missään muussa maassa
ei ole mahdollista edes saada. Ylinopeudesta ja piittaamattomuudesta
liikenteessä saa rangaista, mutta ihmisillä on
myös oikeuskäsitys siitä, mikä on
kohtuullista ja mitä muista vastaavista rikoksista saa — tähän
he sitä vertaavat.
Viime aikoina kuitenkin on syntynyt aivan oma kategoria nopeusrajoituksissa,
jotka koskevat keskustan ympäristössä tai
erilaisissa erityisolosuhteissa olevia nopeusrajoituksia; ovat 30, usein
40 kilometriä. Jos ihminen sitten ajaa kuuttakymppiä 30
kilometrin nopeusrajoituksella, hän on tietysti juuri tällainen
erityistapaus, joka menettää korttinsa, ja nämä oikeudelliset
toimenpiteet ovat hänen kohdallaan kyllä aivan
kohtuuttomia. Ihmiset eivät pidä tätä oikeudenmukaisena
ja naureskelevat, että eduskunnassa ei ole asiantuntevuutta
itsestäänselvien oikeudenmukaisuusperiaatteiden
noudattamisessa sakkokäytäntöjen osalta.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Karjula varmasti pääsi
siihen, mihin hän tähtäsikin, eli ainakin
jonkin tasoiseen liikennepoliittiseen keskusteluun, jossa on tämä varsinainen
lakialoiteasia pohjalla ja sitten kaikki siihen kuuluvat seikat
ryydittävät ympärillä. On yksi
asia, jonka takia ajattelin, että tulen tästä asiasta
vähän täällä puhumaan.
Kannatan tietenkin liikenneturvallisuutta ja sen alituista parantamista
ja sen tarkastamista. Itse asiassa koen jopa niin tiukasti, että kun
liikennepoliittisessa selonteossa sanotaan, että pitkän
tähtäimen suunnitelmissa tähdätään
siihen, että Suomen tieliikenteessä kuolee, oliko
se nyt, 150 ihmistä vai 250, niin minä kyllä kuulun
niihin ihmisiin, joiden mielestä tavoite pitäisi
olla, että ei kuole ketään, eikä pidä etukäteen
myöntää, että ilman muuta joka
tapauksessa joitakin kuolee. Se kertokoon minun asenteeni.
Olen liian paljon omassa perustyössäni nähnyt
niitä ikävyyksiä ja harmeja, mitä tulee.
Pitää myöskin muistaa, että siellä vammaudutaan
paljon, ei ole ollenkaan kysymys pelkästään
kuolemantapauksista. Sen takia esimerkiksi tämä nollatoleranssi,
johon edustaja puuttui puheenvuorossaan, on erittäin tärkeä monellakin
eri sektorilla, kun liikennekäyttäytymisestä puhutaan,
ei pelkästään siinä, ajetaanko
alkoholin vaikutuksen alaisena, vaan on monta muuta erityistä seikkaa.
Tällä lailla ehkä vähän
tässä periaatekeskustelussa pääsen
lähemmäksi. Tietysti tätä oikeudenmukaisuutta
pitäisi monella tavalla miettiä, mutta siitä on
täällä käytetty jo aika monta
puheenvuoroa, että ehkäpä minä sen
vähän ohitan.
Sen sijaan erityisesti minua kiinnostaa se, että poliisimiehellä on
ilmeisesti aika vähän ohjekirjan tai taustan,
johdon, kautta mahdollisuuksia tehdä vakavia huomautuksia
eikä mitään muuta. Se sektori taitaa
olla aika kapea. Toivoisin, että läsnä olevat
poliisikansanedustajat käyttäisivät tähän
liittyvän lyhyen kommenttipuheenvuoron. Jos lähdetään
siitä, että poliisi on ammattitaitoinen, niin
kuin minä ainakin lähden — olen niin paljon
heidän kanssaan ollut yhteistyössä — niin täytyy
olla mahdollisuus myöskin joskus selvästä rikkeestä antaa
ainoastaan huomautus eikä mitään muita
sanktioita.
Minusta tähän liittyy sitten toinen seikka, joka
ei ole ollenkaan minun ajatukseni. Meillä oli muutama kausi
sitten täällä edustajana ed. Myllyniemi,
joka oli komisario Oulusta, on edelleenkin siellä Oulussa.
Hän kertoi silloin yhden esimerkin, jota ei ole näköjään
mitenkään valmistelutyössä otettu
huomioon, mutta nyt, kun tätä asiaa kerran valmistellaan,
niin mikä ettei se nyt sitten lähtisi liikkeelle.
Hän kohdisti sen nuorisoon ja heidän liikennehäiriökäyttäytymiseensä ja
sanoi, että jos näitä nuoria joko sakotetaan
tai jopa sitten vähitellen tehdään ehdollisia
tuomioita heidän kanssaan, se ei koskaan pelaa. Sen sijaan
hän oli täysin vakuuttunut pitkän poliisikokemuksensa
ansiosta, että se, mikä tehoaa aina, on se, että näille
nuorille miehille poliisikonstaapeli tai -komisario voi sanoa, että kuulepas
Pekka, sinä teit nyt tämmöistä häiriökäyttäytymistä,
ajoit väärällä tavalla. Se on
ihan sama, mikä se juttu on, minkä hän
teki väärin, ja sanktio on nyt semmoinen, että sinä tuot
autosi poliisiaseman pihalle perjantaina iltapäivällä kello
silloin ja silloin, saat hakea sen pois vasta maanantaina, siis
tavallaan ajokielto, ei mitään muuta. Ja kun kysyin
häneltä, miksi tämä tehoaa jotenkin
erityisesti, niin vastaus oli kokeneelta mieheltä se, että sen
kovempaa rangaistusta nuori poika, jolla on just saatu ajokortti,
ei voi saada kuin sen, että poliisi kieltää häneltä autolla-ajon
viikonloppuisin, jolloin hän on kaikista eniten tyttöjen
perässä ja niiden kanssa ajelee. Tässä olisi
erittäin hyvä sauma kehittää tätä eteenpäin.
Arvaan, että monet sanovat, että sitä käytetään
väärin ja sitä ei ymmärretä jnp.,
mutta siinä olisi positiivinen ote liikennekäyttäytymiseen. Minä luulen,
että meidän nuorisosta yksi sun toinen pitäisi
tätä paljon vaarallisempana asiana kuin sitä,
että tulee jotkut sakot, jotka ehkä voi jättää jopa
maksamatta. Tämä oli se seikka, jonka aivan erityisesti
halusin täällä tuoda esille. Kuten sanottu,
minä toivon, että joku teistä kommentoisi
tätä huomautusta ja siihen liittyvää harkinnan
vapautta, jonkinlaista liikkumatilaa, tässä itse
asiassa hyvin tärkeässä asiassa.
Juha Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Pyydettäessä kommentoin kyllä.
Poliisilla on tieliikennelain mukainen oikeus antaa myös
huomautus silloin, kun rike on sen kaltainen, että näin
voidaan menetellä. Ei siinä ole mitään
poikkeuksellista. On toki sitten selvää se, että sitä,
mikä on se teon yleinen rike, mikä se teon vakavuusaste
on. Tietenkään tietyissä asioissa ei
sitten enää voida käsitellä huomautuksella.
Mitä tulee tähän apulaispoliisimestari
Myllyniemen esittämään tukkapöllyteoriaan,
niin siihen täytyy kyllä todeta valitettavasti
ed. Akaan-Penttilälle se, että tänä päivänä kansalaiset
tuppaavat olemaan niin valveutuneita, että jos heidän
autonsa takavarikoi perusteettomasti, niin tässä naapuritalossa
olevasta konttorista tulee kohtuullisen nopeasti kirjelmä,
että on syyllistynyt omaan harkintavaltaan ja jopa kenties
jonkun näköiseen virkarikokseen, joten se ei tule kyllä kysymykseen.
Se on valitettavaa. Toki on aivan selvää se, että jos
se perustuu omaan suostumukseen, näin voitaisiin menetellä.
Sinällään en muuta sano, minusta se on
ihan kannatettava idea. Varmasti olisi näin, mutta se ei
ole vain mahdollista.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä nimenomaan tiedän,
että se nyt ei ole mahdollista, mutta minä ehdotinkin
sitä, että pitäisi tehdä tavalla
tai toisella mahdolliseksi, koska pedagogisesti minusta siinä ajatuksessa
on erittäin hyvä ote takana.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Karjula on käynnistänyt hyvän liikenneturvallisuutta
koskettavan keskustelun, ja ed. Akaan-Penttilä toi esille
hyvin elämänkokemuksen antaman ja mielestäni
semmoisen viisaan ratkaisumallin, ja jos ratkaisu ei ole lakien
mukainen, niin tulisi vastaisuudessa saattaa lait semmoisiksi, että olisi
myös niitä keinoja, jotka todella ovat toimivat
ja tehokkaat. Helpostihan on niin, että siinä tapauksessa,
jos sakko tulee henkilölle, joka ei välitä maksaa — ja
nyt on tuo onneton asia, että poliisin määräämiä sakkoja
ei voida ulosottoteitsekään periä, tämäkin
on tietty ongelma — niin vaikka sakot vielä tulisi,
niin ne saattavat mennä siellä perheen muun jäsenen maksettavaksi
kuin itse rikokseen syyllistyneen. Tässä on monia
ongelmia esillä varmasti käytännön
elämässä, ja rangaistuksen tulisi olla
semmoinen, että se kannustaisi parempaan liikennekäyttäytymiseen.
Senhän tulisi olla selkeä lähtökohta.
Tavoitteena tulee olla, että liikenteessä ei
kuole ketään. Sen tulisi olla tavoitteena. Minä ymmärrän,
että on realismia ajatellen lähdetty siitä, että liikenteessä kuolevien
määrä vähenee, se on realismia,
mutta tavoitteen pitäisi olla niin, että jokainen
liikenteessä oleva voi siellä selvitä turvallisesti
hengissä ja vammautumatta. Se on ehdoton tavoite.
Ed. Karjula on myös aiemmin tehnyt aloitteen, jota
kannatan, jossa hän toi esille tämän
alkoholipromillerajan pudottamisen. Minusta juuri silloin, jos ajetaan
niissä alkoholimäärissä, joista
nykyisin ei vielä sanktioida, mutta kuitenkin on alkoholia
veressä, olisi tuommoinen kasvatuksellinen kysymys, että siitä voitaisiin
sanktioida rikesakolla. Kannatan sitä, että me
noudatamme liikennesääntöjä.
Säännöt on tehty niitä varten,
jotka ovat liikenteessä kenties heikompia. Yleensähän
liikenteen vaarantamiseen syyllistyy henkilö, joka kuvittelee
olevansa muita parempi autoilija, kuvittelee havaitsevansa muita paremmin.
Jos näin kenties onkin, tulisi ottaa huomioon heikommat
henkilöt, vähemmän kokeneet, ja vieläpä luontokappaleetkin.
Arvoisa puhemies! Liikenneturvallisuudesta on käyty
hyvä keskustelu, ja toivon, että me etsimme kaikki
ne keinot, millä pääsisimme siihen, että liikenteessä ei
vammauduta eikä kuolla.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia, että ed. Akaan-Penttilä otti
tuon Kari Myllyniemen aikoinaan tekemän ehdotuksen esille.
Keskustelimme tästäkin aiheesta tänään Oulussa.
Kello 10 avattiin Kuusamontie ja puhuttiin Karin kanssa monesta
muustakin. Olemme läheisiä kavereita, vaikka eri
puolueista. (Ed. Salo: Terveisiä hänelle!) Myllyniemi
toimi minun avustajananikin, kunnes keskustapuolue kielsi sen kuuden
viikon kuluttua. Näin se meni. Karilla on hyviä ajatuksia.
Me tässä salissa olijat — täällä on
kahden hallituspuolueen edustajia paikalla, eikä muita
olekaan, on yksi opposition edustaja, anteeksi, mutta ed. Bjarne
Kallis tulee varmasti tähän mukaan ja monet muutkin
kristilliset — eikö voitaisi tehdä kimpassa
tämmöinen ehdotus uudestaan? Muutetaan lakia sillä tavalla,
että tämmöinen auton poisotto viikonlopuksi
on mahdollista. Voidaan se nykyäänkin ottaa, mutta
siitä saattaa tulla ed. Hakolan toteaman mukaisesti jotain
sanomista.
Liikenneturvallisuushan Suomessa lähti käyntiin
niin — en muista vuotta, mutta ehkä poliisiedustajat
sen muistavat — että muistelen, että 1981
tai 1982 meille vasta tuli yleisnopeusrajoitukset, joiden ansiosta
liikennekuolemat putosivat lähes puoleen vuodessa. Eli
kyllä liikennenopeuksilla on todella merkittävä osuus
liikennekuolemiin. Olen myöskin samaa mieltä siinä ja ihmettelen,
että Liikenneturva edelleen ajaa sitä, että siihen
ja siihen mennessä pitäisi päästä vain 250
ruumiiseen liikenteessä vuodessa. Minusta pitäisi
nimenomaan olla tavoitteena nolla, niin kuin viisas ed. Akaan-Penttilä sanoi.
Ed. Salo puhui täällä, että meillä pitäisi
olla porrastettu rikesakkojärjestelmä, kuten Ruotsissa.
Meillähän on. Minä tiedän omasta
kokemuksesta. Ajoin peltipoliisiin 80:n rajoitusalueella 12. kesäkuuta
tänä vuonna 95:tä ja sain 70 euroa sakkoa.
Kyseinen poliisi, joka oli entinen seinänaapuri, oli minulle
vihainen, että "miksi olet niin tollo, että menet
kirjoittamaan sen omaan blogiisi, nimittäin se valokuva
oli niin epäselvä, että me emme olisi
voineet lähettää sinulle mitään,
mutta kun se sinun blogissasi luki, niin pakkohan se oli lähettää".
Tästä asiasta kun keskustelimme tämän
naispoliisin kanssa Oulun messuilla, niin siinä vieressä seisoi
semmoinen nuoripari pikkulapsensa kanssa ja sanoi, että "jaha, kansanedustajalle
annettiin taas vähemmän kuin meille". Poliisirouva
kysyi, millä tavalla. "No, kun me ajettiin vaan 12 kilometriä yli
ja saatiin 120 euroa sakkoja, Lyly sai vaan 70." Kysymys oli siitä,
että minä ajoin 80:n nopeusrajoitusalueella yli
95:tä ja he olivat ajaneet 60:n rajoitusalueella 72:ta.
Meillä on tämmöinen porrastettu rikesakko
siis olemassa jo ainakin tämän perusteella. En
tunne kaikkia seikkoja.
Täällä on sitten puhuttu peltipoliisien
vaarallisuudesta muun muassa. Äkkijarrutuksia tapahtuu
ihan varmasti. Niihin syyllistyvät meistä useatkin,
niin kuin minäkin. Tiedoksi niille, jotka eivät
sitä tiedä, että peltipoliisithan uusitaan,
kun rahaa saadaan. Nehän tulevat olemaan sellaisia peltipoliiseja,
jotka mittaavatkin kahden valvontakameran välisen matkan
keskinopeuden, ja silloin nämä jarruttelut eivät
auta.
Sitten täällä on puhuttu edelleen
tosiaan tästä viikonloppukuviosta. Poliiseilla
on monenlaisia keinoja käytettävissään.
Ed. Rajamäki asuu Varkaudessa. Ed. Pulliainen on kesäasukkaana
siellä lähistöllä. Heidän
alueellaan on yksi poliisi, joka on esiintynyt viime päivinä hyvinkin
voimakkaasti Kauhajoen tapahtumien vuoksi televisiossa. Apulaispoliisipäällikkö Jyrki
Haapala on käyttänyt jo vuosikausia Varkaudessa
menetelmää, joka on nippa nappa siinä lain
rajamailla, mutta se on lainmukainen käytäntö.
Elikkä kun tulee kolme ylinopeussakkoa määrätyssä ajassa, korttia
ei pelkästään oteta pois, vaan tämä ylinopeuksia
ajanut henkilö pannaan uudestaan autokouluun, koska se
kertoo Jyrkin mielestä — hän on minun
hyvä kaverini, Hailuodossa on kesäpaikka edelleenkin
tai talvipaikkakin — kertoo siitä, että tämä ihminen
ei ole oppinut tai on unohtanut ne opit, mitä autokoulussa
aikoinaan on annettu, joten täytyy mennä uudestaan
kouluun. Näin siellä Varkauden suunnalla. Sitä voisi käyttää ihan
muuallakin, ja se on lainmukainen meininki.
Sitten täällä puhuttiin ammattiautoilijoista. Olen
nyt liikenne- ja viestintävaliokunnassa kuudetta vuotta,
viime vuonna varajäsenenä, mutta aina paikalla.
Siellä keskusteltiin nimenomaan ammattiautoilijoitten erilaisesta
kohtelusta muihin autoilijoihin verrattuna, ja päädyimme
siihen, että eikö juuri ammattiautoilijoiden tule
tietää, että nopeusrajoitukset on asetettu
liikenneturvallisuuden vuoksi, eikö juuri heidän,
jotka ajavat päivittäin, pidä tietää tämä paremmin
kuin niiden, jotka ajavat harvemmin. Siitä syystä armoa
ei annettu ainakaan valiokunnassa silloin sille, että heitä käsiteltäisiin
eri tavalla.
Olen ihan samaa mieltä — ed. Lauslahti puhui,
että 3 500:n nettotuloilla saa 600 euroa ylinopeussakkoa — se
on ihan oikein. Ei se ole mikään kohtuuton minusta
vielä, mutta sitten kun sakko rupeaa menemään
100 000 euroon ja tämmöisiin järjettömyyksiin,
se on todella kohtuutonta. En ole päivääkään
ollut poliisina, mutta olen sen sijaan Oulun käräjäoikeudessa
edelleenkin maallikkotuomarina elikkä lautamiehenä. Olen siellä istunut hyvin
paljon tämmöisiä tapauksia, ylinopeuksia,
jotka tulevat tuomioistuimiin syyttäjän tai poliisin
lähettäminä, ja kyllä niissä käytetään
aina harkintaa. Jos ihmisellä on peruste siihen, että hän
ammattinsa vuoksi tarvitsee autoa, niin sitä ajokortin
poisottamista kyllä kohtuullistetaan, kun on hyvät
perusteet. Näin se on tehty. (Ed. Kallis: Enää ei
ole mahdollista!)
Tänään elämme "juhlapäivää".
Vihreät elävät tänään
juhlapäivää. Juuri tänä päivänä,
1. lokakuuta, vihreiden johtama oikeusministeriö ja vihreiden
johtama lakivaliokunta ovat saaneet päätökseen
tämän liberalisointinsa. Tänään
nimittäin astui voimaan se, että poliisin kirjoittamia
rikesakkoja ei enää muunneta vankeudeksi. Muistutan
teitä, mitä se tästä päivästä lähtien
tarkoittaa henkilölle, jolla ei ole vakituisia tuloja,
ei ulosmitattavaa omaisuutta, ja yleensä tämän tyyppisellä henkilöllä myöskin
ovat luottotiedot jo menneet. Se tarkoittaa sitä, että voit
varastaa ensinnäkin auton, voit ajaa sillä ylinopeutta,
voit ajaa sillä huoltoasemalle, voit tankata sen auton, et
maksa, käyt huoltoaseman sisältä hakemassa mäyräkoiran,
jatkat ajelemista ja ajat sen auton puuhun. Kaikki nämä ovat
sakkorangaistuksella kärsittäviä rikoksia.
Tästä päivästä lähtien
nämä ihmiset eivät saa mitään,
minkään näköistä, rangaistusta.
Minun mielestäni tämä on kohtuutonta.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Ed. Karjulan
alkuperäinen laki-aloite oli siinä mielessä hyvä,
että se sai aikaan aika pitkän ja periaatteellisenkin
keskustelun sekä sakkojen oikeudenmukaisuudesta että yleensä liikenneturvallisuudesta.
Korostan samoin kuin ed. Hakola, että olen ehdottomasti
liikenneturvallisuuden voimakas puolustaja, olen ollut, olen nyt
ja olen myöskin tulevaisuudessa. Tämän
pitäisi olla kaikille tässä salissa aivan
itsestäänselvä asia, jota ei pitäisi
kenenkään kohdalta edes kyseenalaistaa.
Muutama asia.
Ed. Rajala viittasi äsken rikesakkojärjestelmän
porrastuksiin. Meillä on porrastuksia sisäasiainministeriön
poliisille antamassa ohjeistuksessa siten, että rikesakon
euromäärä määräytyy sen
pohjalta, millä kieltoalueella teko on tehty, eli katsotaan
suhteellisuutta, onko nopeus tehty 40:n, 50:n, 60:n, 80:n vai 100
kilometrin nopeusrajoitusalueella. Mutta porrastuksen yläraja
kumminkin näissä kaikissa teoissa ulottuu ainoastaan siihen
20 kilometrin ylinopeuteen saakka kaikissa näissä nopeuksissa
ja näissä euromäärissä.
Ed. Karjulan aloite puuttuu nimenomaan tähän
säännökseen, jolloin tämä porrastus
käytännössä loppuu. Eli sanoisin,
että se oikeudenmukaisuus loppuu siihen 20 kilometriin.
Sen jälkeen alkaa jonkinlainen epäoikeudenmukaisuus. Täällä on
ed. Hakola esittänyt sitä, että tätä porrastusta
lisättäisiin 30:een. Joku voi sanoa, että kesäkelillä yöllä ajettu
ylinopeus voisi olla 35:kin, ihan kuinka lainsäätäjät
sitten katsovat sen kohtuullisen rajan. Sitähän
voidaan porrastaa jopa niin, että se rikesakko tiukkenee
automaattisesti, kun vaarantamisrikos pahenee. Aina ylinopeuden
lisääntyessä 5 kilometrillä summa voi
vaikka tuplaantua, mutta se voi olla kuitenkin sitten esimerkiksi
enintään x euroa jossakin vaiheessa.
Voitaisiinko ajatella tähän laittaa kattoa,
että liikennerikkomuksesta annettu tieliikennesakko voi
kuitenkin olla enintään esimerkiksi 10 000 euroa?
Katsotaanko se näin, riittääkö se
tämän säännöksen kohtuullistamiseksi,
vai tehdäänkö porrastus, jossa porrastuksen
kautta katsotaan riippumatta siitä, onko tuloja ja minkälaisia
tuloja, ovatko ne yrittäjätuloja, perintötuloja,
omaisuustuloja, ja katsotaan se teon moitittavuus ja arvioidaan
sitten rikesakolla, että se moitittavuus kuului tähän
luokkaan?
Täällä on kerrottu paljon liikenneturvallisuudesta.
Itse pidän edelleen nopeuksia liikennettä vaarantavana
tekijänä. Silloin kun ne tapahtuvat kaupungeissa
ja lähellä risteyksiä, on luonnollista,
että kun jarrutusmatkat pitenevät sitä kautta onnettomuudet
pahenevat ja lisääntyvät. Eli nopeudella
ja liikenneturvallisuudella on suora syy-yhteys toisiinsa. Mutta
edelleen pidän erittäin pahana lisääntyvää rattijuopumusta,
törkeätä rattijuopumusta, huumaantuneena
ajamista ja yleistä piittaamattomuutta, mihin täällä on
kiinnitetty myöskin huomiota. Nopeusrajoitus on yksi osa liikenneturvallisuutta.
Ruotsalaiset ovat päätyneet siihen, että heillä on
porrastettu rikesakkojärjestelmä, joka ulottuu kauemmaksi
kuin Suomen lainsäädännössä.
Ja kuitenkin siellä, missä on suurin piirtein
saman tyyppiset liikenneolosuhteet kuin meillä Suomessakin,
kun verrataan autojen määrää,
väestömäärää,
kiistatta siellä onnettomuusluvut ovat paremmat kuin meillä Suomessa,
mistä voi päätellä tietenkin
sen, että ei se, kuinka suuria sakkoja annetaan, ole olennainen
tekijä liikenneturvallisuuden kannalta.
Minä olisin jopa valmis menemään
vähän radikaalimmaksi. Olen huomannut, että koska
liikennevirrat lisääntyvät, liikennemäärät
lisääntyvät, niin käytännössä on
osoittautunut, että poliisi ehtii käytännön
työssä puuttua esimerkiksi rikkomuksiin, joissa
on yli 15 km/t ylinopeutta. Kansalaiset tuntuvat myöskin
tietävän tämän tai ajattelevan
niin, että kun ajan esimerkiksi 10 kilometriä,
15 kilometriä yli, niin eivät he varmaan minua
pysäytä, ja kun meidän pitäisi
sanoa, että kaikki ylinopeus on turhaa ylinopeutta jo pelkästään
auton kulutuksen ja päästöjen osalta,
puhumattakaan liikenneturvallisuuden osalta.
Mutta kun lähdetään seuraamuksia
antamaan ja joku saa Suomessa sakkoa 170 000 euroa ja katson
teon moitittavuutta, niin minä en löydä siinä kyllä minkäänlaista
syy-yhteyttä, niin että olisin valmis puolustamaan,
että tämä on oikeudenmukaista lainsäädäntöä.
Minä toivoisin, että tämä ei
jäisi vain pelkäksi keskusteluksi. Ed. Karjulan
aloitteessa ei ole yli sataa nimeä. Yli sata tarkoittaisi
sitä, että se otettaisiin automaattisesti lakivaliokunnassa
pöydälle ja pyydettäisiin siihen esimerkiksi
oikeusministeriön lausunto, ja se saattaisi johtaa johonkin.
Toivon, että tämä keskustelu merkitään
jossakin oikeusministeriön lainvalmistelussa tiedoksi ja
yritetään arvioida, mikä on tämän
talon tahto. Mutta toivoisin myöskin, että lakivaliokunta
voisi omasta aloitteestaan, jos katsotte, että asia on periaatteellisesti
tärkeä, pyytää esimerkiksi oi-keusministerin
lausunnon ja katsoa, aiheuttaako se jatkotoimia, koska tämä nykyinen
tilanne on epäoikeudenmukainen.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan omasta puolestani kiittää varsin
monipuolisesta ja myös periaatteellisesta keskustelusta,
mitä avauspuheenvuorossani peräänkuulutinkin.
Kuitenkin vielä lopuksi korostan sitä, että totta
kai lähtökohtana tämän tyyppisessä lainsäädännössä pitää olla
liikenneturvallisuuden, mutta myös oikeudenmukaisuuden.
Lakialoitteen tekemisen yksi keskeinen perusta on se, että nyt liikennerikkomusten
sanktiot ovat eriytyneet muista rikoslain sanktioista, ja erityisesti
liikennerikkomusten pohjalta tämä voimakas tulosidonnaisuus
johtaa jopa siihen, että voidaan kysyä, onko ideologisesti
tietynlainen kateusas-pekti ollut katalysoimassa niitä sanktioita,
mitkä tämän päivän
liikennerikkomusten pohjalta määrätään.
Arvoisa puhemies! Tämän vuoksi minä luotan
siihen, että lakiesityksen käsittely lakivaliokunnassa
johtaa myös nykyisen tilanteen korjaamiseen.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Minusta rangaistuksella tulee olla myöskin
pelottava vaikutus. Ja olen myöskin vakuuttunut siitä, että näillä ankarilla
rangaistuksilla on tietyssä mielessä pelottava
vaikutus. Hyvätuloinen tai keskituloinen tietää,
että rangaistus on todella suuri, jos ylinopeus ylittää tietyn
rajan. Tämähän on erittäin hyvä asia,
että sillä on pelottava vaikutus. Kansan käsitys — ja
myöskin olen saanut ymmärtää,
että kansanedustajien käsitys — on kuitenkin
se, että nykyjärjestelmä voi johtaa kohtuuttomiin
ratkaisuihin ja tästä syystä sitä tulisi muuttaa.
Olemme sitä mieltä, että joissakin ta-pauksissa
rangaistus on aivan liian kova. Mutta olen myöskin ymmärtänyt,
että kansan mielipide on se, että säännökset
tai määräykset ja rangaistusseuraamukset
rattijuopumuksesta ovat liian lieviä. Olen myöskin
huomannut, että kansanedustajien mielipide on sama. Näillä rangaistuksilla
ei ole taas minkäänlaista pelottavaa vaikutusta,
koska tiedetään, että ei se rangaistus
kovin ankara tule olemaan.
Minä muistan presidentti Kekkosen uudenvuodenpuheen
vuonna 1966. Silloin hän puuttui liikennejuopumukseen,
ja sen seurauksena lähti oikeusministeriöstä yleisille
syyttäjille kirje — tämän yleinen
syyttäjä on minulle kertonut — jonka
mukaan syyttäjän pitää viedä asia
hovioikeuteen, jos alioikeuden rangaistus ei ole van-keustuomio.
Tämä johti siihen, että hovioikeuteen
meni tämmöisiä tapauksia, (Puhemies:
2 minuuttia!) ja se johti kyllä myönteiseen tulokseen.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Rajala viittasi omassa puheenvuorossaan varkautelaisen
komisario Haapalan toimiin siinä, että hän
kolme kertaa ylinopeutta ajaneelta ottaa kortin pois. Tästä on
tullut kansalaisilta myöskin viestiä, että toivottavasti
komisariot eivät itsenäisesti ota omiin käsiinsä oikeutta
ja lähde eriarvoisesti tekemään päätöksiä,
vaan noudattavat lakia omassa päätöksessään,
on kysymys sitten aselaista tai ajokortista.
Mutta kaikesta huolimatta toivon ed. Karjulan aloitteelle menestystä lakivaliokunnassa.
Mielestäni ed. Karjulan aloitteessa on perusteltua se,
ettei liikennerikkomuksista rangaista kohtuuttomasti henkilöitä,
jotka jo muutoinkin progressiivisen verotuksen kautta maksavat erittäin
korkeaa veroa.
Juha Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jottei äskeisestä puheenvuorosta
jäisi väärää käsitystä,
totean viittaukseen, että päällystöön
kuuluvalla poliisimiehellä ei olisi kolmen rangaistusmääräyksen
tai rikesakon jälkeen oikeutta peruuttaa ajokorttia määräajaksi,
että se ei ole millään tavalla poikkeuksellista. Täällä on
useassa aikaisemmassa puheenvuorossa viitattu siihen, että se
on sisäasiainministeriön ohjeiden mukaista, ja
lähtökohtaisesti tilanne on se, että mikäli
vuoden aikana tulee kolme rangaistusmääräystä,
olkoot ne rikesakkoja tai rangaistusmenettelyjä, tai kahden
vuoden aikana neljä, niin tuossa tilanteessa ajokortti
määräajaksi peruutetaan. Sillä ja
kyseisellä komisariolla, näillä kahdella
asialla, ei ole syy-yhteyttä, vaan kysymys on aivan selkeästi
sisäasiainministeriön antamasta ohjeistuksesta.
Leena Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Karjula on tehnyt mielestäni
hyvän, asianmukaisen lakialoitteen. Tein itse taannoin
ensimmäisellä kaudellani, muistaakseni vuonna
2002, lakialoitteen, jonka ehdotuksena oli niin sanottu sakkokatto,
jolloin olisi asetettu todellakin näille täysin
kohtuuttomiksi nouseville sakoille jonkinlainen yläraja.
En mene siihen sen enempää.
Mielestäni ed. Karjula on nostanut erittäin keskeisen
asian esiin, nimittäin asenteet liikenteessä,
ja positiiviset asenteet. Hyvä asenne liikenteessä on
mitä parhainta liikenneturvallisuutta myös. Minun
mielestäni tällainen niin sanottu muuntumattoman
sakon alue ei ruoki nuorten ihmisten, nuorten kuljettajien, positiivista
asennetta liikenteessä, vaan päinvastoin. Tilanne,
jossa ikään kuin se pienituloisin valitaan rattiin
kaahaamaan, ei ole hyvä asia, ja se ei todellakaan ole sitä oikeanlaisen
liikenneasenteen juurruttamista meidän nuoriin kuljettajiimme.
Ed. Kallis puhui pelotevaikutuksesta, ja on kyllä vaikea
nähdä todellakin tällaisessa tilanteessa
sitä pelotevaikutusta, kun rikesakko ja sakkorangaistuksen
euromäärä hipovat lähellä toisiaan.
Siinä ei sitä pelotevaikutusta ole, ja sakoista
kuitenkin muistaakseni noin 40 prosenttia on juuri tällaisia.
Eli kaipaan myös sitä oikeudenmukaisuutta ja nimenomaan
liikenneturvallisuuden nimissä. Minusta ed. Karjulan lakialoite
on erittäin hyvä, ja toivon sille jatkoa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Asenteet liikenteessä kuten muussakin
käyttäytymisessä vaikuttavat hyvin paljon.
Meillä pitäisi olla semmoinen asenne, että lähdemme
siitä, että sääntöjä noudatetaan.
Säännöt on tehty sitä varten,
että jokainen voi liikkua turvallisesti, ja tähän
tulisi kasvattaa.
Olen huomannut olevani liikennenopeuksien mukaan ajavana liikenteen
tulppa. Valitettavasti käytäntö on mennyt
tämmöiseksi. Minä toivon, että me
kypsyisimme siihen asenteeseen, että liikenteeseen lähdettäisiin
mieluummin hyvissä ajoin, että ei tarvitsisi jatkuvasti
ajaa enemmän taikka vähemmän ylinopeutta,
ja samalla toivon, että voimakkaasti luotaisiin asennetta
liikenneraittiuden puolesta.
Keskustelu päättyi.