2) Valtiontalouden tarkastusviraston vuosikertomus eduskunnalle
toiminnastaan 2011 valtiopäiville
Tuija Brax /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Valtiontalouden tarkastusviraston vuosikertomus
eduskunnalle toiminnastaan vuoden 2011 valtiopäiville.
Mietintö on pitkä, kuten näette, ja asiantuntijoita
on kuultu paljon. Nostan asiantuntijoista vain yhden esiin, koska
käännyimme erikoisvaliokuntien neuvosten puoleen
ja kerroimme, mitä aiomme tarkastaa. Erityiskiitos sosiaali-
ja terveysvaliokunnalle, joka tarttui tähän pyytämäämme
mahdollisuuteen ja auttoi tarkastusvaliokuntaa omalta osaltaan tarkastuksemme
kohteena olevissa asioissa. Aiomme jatkaa tätä metodia
jatkossakin, koska niissä asiakirjoissa, kun tarkastusvaliokunta
perustettiin, kyllä erikseen korostettiin yhteistyötä asiantuntijavaliokuntien
kautta. Mielestäni tämä metodi on perusteltu,
ja jos keksitään vielä parempia metodeita,
niin otetaan nekin käyttöön.
Tällä kertaa tarkastusvaliokunta mietinnössään
käsittelee laadukasta lainsäädäntöä,
valtion tuottavuusohjelmaa, erityisesti palvelukeskushanketta osana
sitä, poliisin ja syyttäjän tietojärjestelmiä,
terveydenhuollon tietojärjestelmiä, terveydenhuollon
monikanavaista rahoitusta, vammais- ja vanhuspalveluita, VR:n konsernin omistajaohjausta
sekä valtion talousarvion ja sitä koskevien säädösten
noudattamista. Valiokunta on tälläkin kertaa yksimielinen
ja esittää tässä vaiheessa vaalikautta
kahta pontta eduskunnan hyväksyttäväksi
tässä mietinnössään.
Niistä toinen koskee lainvalmistelun laatua ja toinen oi-keus-
ja sisäasiainhallinnon yhteistä tietojärjestelmää.
Tämän lisäksi valiokunta, niin kuin kohta
kuulette, aika vihaisesti tai varoittaen kiinnittää huomiota
muutamiin asioihin, mutta katsottiin, että koska niissä on
myös hallitusohjelmaan sisältyviä lupauksia
korjata asioita, niin silloin on parempi, jos koripallotermi, arvoisa
puhemies, sallitaan, tehdä nyt itsensä tässä vaiheessa
vaaralliseksi mutta antaa mahdollisuus hallitukselle hyvän
hallitusohjelmankin pohjalta korjata asiat, niin että tässä vaiheessa
emme esittäneet monistakaan sinänsä ongelmallisiksi
havaitsemistamme asioista pontta vaan jäämme kuulolle.
Ensin laadukkaasta lainsäädännöstä muutama sana.
Eduskuntahan on tähän asiaan kiinnittänyt huomiota
vuosien varrella pitkään. Ennen kaikkea on tietysti
kysymys kansalaisten perusoikeudesta hyvään hallintoon
ja muun muassa turhien oikeudenkäyntien välttämisestä,
mutta tarkastusvaliokunnan näkövinkkelistä on
tärkeätä tajuta, että kysymys
on myös valtion varojen hoidosta ja hyvästä hallinnosta.
Noin 80 prosenttia meidän tuloista ja menoista on sidottu
vahvasti sisällöltään lakeihin.
Lainsäädäntö on siis myös
erittäin vahva ohjauskeino sen suhteen, miten veromarkkoja,
tai -euroja nykyään ja ainakin toistaiseksi, käytetään.
Tältä osin kysymys on siis myös valtion
varojen viisaasta käytöstä.
Nostan yhden esimerkin, joka samalla on myös erittäin
vakava perusoikeusongelma. Tarkastusvirasto on huomauttanut ja pitänyt
erittäin huolestuttavana, että sosiaali- ja terveydenhuollon
asiakasmaksuja koskeva asetus on erittäin tulkinnanvarainen
ja se käytännössä johtaa siihen,
että näitä palveluita, siis vammais-
ja vanhuspalveluita, saavat ihmiset ovat keskenään
aivan eriarvoisessa asemassa riippuen siitä, miten tätä hyvin
epäselvää asetusta kunnissa tulkitaan. Tältä osin
hallitusohjelmaan sisältyy lupaus ja sosiaali- ja terveysministeriö myös
valiokunnalle lupasi tätä asiaa parantaa, ja sen
takia jäämme tässä asiassa niin
sanotusti kuulolle.
Sen sijaan se, missä emme jää enää odottamaan
vaan asia on ponsitettu, on, että kun hallituksella on
käynnissä niin sanottu Sujuvampaan lainvalmisteluun
-hanke, niin vaadimme, että eduskunnalle kerrotaan, miten
tosiasiassa sen työn puitteissa on muun muassa onnistuttu
lisäämään lainvalmistelijoiden
määrää sekä laatua, yhteistyökeinoja.
Viime vaalikaudella selvitettiin lainvalmistelijoiden määrä ministeriöissä. Valitettavasti
keskimäärin vain 9 prosenttia koko siitä väestä,
joka on ministeriöissä töissä,
tekee työkseen lainvalmistelua. Ratkaisu ei silloin ole, että täytyy
palkata lisää ihmisiä. Ratkaisu on, että täytyy
johtaa paremmin ja käyttää sitä asiantuntemusta,
joka ministeriöissä on, laajemmin lainvalmisteluun.
Tästä siis myös ponsi.
Tuottavuusohjelmasta valiokunta sanoo paljonkin, mutta koska
tuottavuusohjelma on nyt ainakin nimensä osalta haudattu,
kerron tässä yh-teydessä vain palkeisiin
eli henkilöstöhallinnon palveluskeskuksiin liittyvistä merkittävistä ja ikävistä tarkastushavainnoistamme.
Osa näistä palvelukeskuksista on kaikkea muuta
kuin onnistuneita tuottavuushankkeita. Ne ovat aiheuttaneet päällekkäistä työtä,
virheitä ja lisääntyneitä kustannuksia,
kun niiden nojalla ja niiden avulla piti löytää säästöjä ja
muun muassa niitten takia on jo henkilöstöä muualta
leikattu. Tarkastusraportista kuulette enemmän, ja uskoisin,
että tarkastusvaliokunnan jäsenet seuraavissa
puheenvuoroissa palaavat tähän asiaan. Tämä kuuluu niihin
asioihin, joittenka osalta valiokunta ei tule lepäämään.
Nyt muun muassa Kieku-tietojärjestelmällä yritetään
löytää ratkaisuja tähän
asiaan, mutta katsotaan, miten tässä käy.
Arvoisa puhemies! Lopuksi vaan kerron, että se toinen
ponsi poliisin ja syyttäjien ja oikeuslaitoksen tietojärjestelmästä on
välttämätön paitsi kansalaisten
oikeusturvan ja rikollisten kiinnisaannin ja oikein tuomiolle saattamisen
kannalta myös siksi, että edellinen eduskunta
melkein viimeisinä töinään hyväksyi
jättimäisen paketin esitutkinta- ja pakkokeinolaista,
jonka toimeenpano siirrettiin vuoteen 2014 siksi, että tiedettiin, että nämä yhteiset
tietojärjestelmät eivät valmistu aiemmin.
No, nyt on käynyt ilmi, että sekin aikataulu on
vaarassa, ja sen takia ponsi, koska on aivan käsittämätöntä,
että poliisin toimintaedellytysten, syyttäjien
toimintaedellytysten mutta myös kansalaisten oikeusturvan
kannalta keskeinen laki ja sen voimaantulo saattavat vaarantua siksi,
että nämä tietojärjestelmät
eivät ole vielä alkuunkaan valmiit.
Arvoisa puhemies! Terveydenhuollon tietojärjestelmiin
tulemme vielä palaamaan moneen kertaan. Tarkastusraportti
ei ole mukavaa luettavaa tältä osin. Meillä e-reseptiä vieläkin
vasta kokeillaan Turussa, kun esimerkiksi Tanskassa se on ollut
jo onnistuneesti 20 vuotta käytössä.
Lopuksi: Meillä on ikäviä laillisuushavaintoja muutamasta
ministeriöstä. Valiokunta katsoo, että tämän
kaltaisia selviä laittomuuksia ei rahojen käytössä saisi
olla. Kaikista ikävintä on, että siellä on
yksi tilanne, joka on toistunut nyt toisena vuonna peräkkäin
edellisenkin tarkastusvaliokunnan havainnon jälkeen.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka tarkastusvaliokunta tulee tilanteeseen aina
jälkikäteen ja tekee jälkikäteistarkastusta, niin
en pidä kuitenkaan hyödyttömänä näitten asioitten
läpikäymistä, mihin tässä mietinnössä on
kiinnitetty huomiota. Mietinnönhän esitteli puheenjohtaja,
edustaja Brax äärettömän hyvin ja
tiivistetysti.
Pahiten tässä heti kärkeen pistää silmään
se, että tuottavuusohjelma on nyt näyttänyt
pitkälti, voisiko sanoa, karvansa, että monissa
tilanteissa, kun on vain sokeasti toteutettu henkilöstövuo-sien
vähennystä, siis tehty tavallaan kirjanpidollisia
ratkaisuja, niin todellisuudessa asioitten hoitaminen on tullut
veronmaksajille entistäkin kalliimmaksi. Ei tällaista
hallintoa voi mitenkään hyväksyä saatikka
kehua. Näistä pitää ottaa nopeasti
opiksi ja ryhdyttävä miettimään,
olkoon se miten vaikeata tahansa, minkälaista on julkisen hallinnon
suunnalla oikea tuottavuus. Nythän puhutaankin jo vaikuttavuus-
ja tuloksellisuusar-vioinneista. Laatutekijä on siellä tietysti
ihan keskeinen. Tässä mielessä toivottavasti
käänne parempaan tapahtuu nopeasti. Tässä on
menty harhaan aika pitkään.
Tämä kehysbudjetointi on monessa mielessä hyvä,
mutta kuka johtaa kokonaisuutta? Budjettikehykset rajaavat äärettömän
hyvin valtion menojen enimmäismäärän.
Sitten, kun budjettiriihessä jaetaan ministeriöitten
kesken kiintiöitä, nämä budjettiraamit,
-kehykset, alkavat kasvaa korkeussuuntaan muureiksi. Jokainen ministeriö pitää tämmöisellä,
voisiko sanoa, valtio valtiossa -periaatteella kiinni niistä määrärahoista,
joita ministeriölle on myönnetty, välittämättä yhtään mitään
poikkihallinnollisuudesta. Silloin riski kasvaa, että syntyy
itsekkäitä, yksipuolisia, kalliita ratkaisuja.
Joitakin asioita pitäisi voida nähdä nykyistä paremmin
ja laajemmin poikkihallinnollisesti. Tällöin puhutaan
esimerkiksi hallinnon niin kutsutuista tukipalveluista, ja tässä ajassa — ja
veikkaan, että myös tulevaisuudessa — atk
nostaa päätään entisestään,
tietojärjestelmien hallinnat, niitten hinta ja niitten
käyttö. Tässä yhteydessä kiinnitän
huomiota poliisiin, syyttäjään, terveydenhuoltoon,
mutta tämä on läpi koko hallinnon. Tämä on
varmasti painopistealue.
Jotakin vielä tästä kokonaisuuden
hallinnasta tai siitä, että sitä ei hallita.
Kuten mietinnöstä käy ilmi, Oulu—Seinäjoki-ratahankkeesta,
joka on siis se satojen miljoonien hanke, olisi voitu asiantuntijalausuntojen
mukaan säästää 200 miljoonaa
euroa, jos se olisi tehty avaimet käteen -kertavaltuudella
mahdollisimman taloudellisella tavalla. Nämä ovat
järkyttäviä toteamuksia. Tämmöisten
päällä me täällä olemme
sitten istuneet ja tällaisia ratkaisuja tehneet. Eihän
näin pitänyt käydä.
Kuinka paljon tuottavuus on kärsinyt sitä kautta,
että tuottavuusohjelman nimissä valvonta- ym.
virkamieskuntaa on aika lailla yksisilmäisesti vähennetty?
Nämä pienet palkkamenot ovat kirjautuneet säästöiksi,
mutta kirjanpito ei kerro, kuinka suuri hintalappu on sillä,
että on menetetty suuria tuloeriä, näin
etenkin esimerkiksi Tullin ja verottajan suunnalla.
Herra puhemies! Vielä ihan lopuksi. Pelkästään
tämmöinen laillisuuden ja kehyksissä pysymisen
valvonta ei riitä. Kyllä meidän on voitava kehittää ja
järkiperäistää toimintaa entistä paremmin
siihen suuntaan, että päästään
kiinni hinta—laatu-suhteisiin ja sitä kautta mahdollisimman
taloudelliseen ja silti inhimilliseen toimintaan.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Tarkastusvaliokunnan mietinnössä on otettu
esille keskeisiä huomioita tarkastusviraston vuoden 2010
vuosikertomuksesta.
Yhtenä tavoitteena on, että lainvalmistelu
olisi mahdollisimman laadukasta. Siksi myös lainsäädäntötyöhön
osoitettujen resurssien pitäisi olla kohdallaan. Tarkastusvaliokunta
hyväksyi kannanoton, jonka mukaan sujuvampaan lainvalmisteluun
tähtäävän hankkeen käytännön
vaikutuksia seurataan ja raportoidaan sen tuloksista eduskunnalle
keväällä 2013. Kyseistä hanketta toteutetaan
yhdessä Sitran kanssa, ja siinä korostetaan asioiden
huolellista selvittämistä, valmistelun avoimuutta,
sidosryhmien osallistumista, ministeriön virkamiesjohdon
vastuuta ja oikea-aikaista poliittista päätöksentekoa.
Vuosittain eduskunnassa hyväksytään
tuhansia sivuja säädöstekstejä — esimerkiksi
vuonna 2009 hyväksyttiin 7 638 sivua ja vuonna
2010 sivuja oli 4 731 — joten huolellisella lainvalmistelulla
on todella suuri merkitys.
Näitä oppeja, joita tässä sujuvampaan
lainvalmisteluun tähtäävässä hankkeessa
esitetään, voisivat jo kaikki lainsäädäntötyöhön
osallistuvat tahot soveltaa omassa lainvalmistelutyössään, jotta
ei syntyisi heikkotasoisia säädöksiä,
jotka vaikeuttavat kohtuuttomasti tavallisten kansalaisten jokapäiväistä elämää.
Valtiontalouden tarkastusvirasto kiinnitti huomiota myös
siihen, että eduskunnan valiokunnat voisivat omalta osaltaan
"merkittävästi edistää paremman
sääntelyn näkökulmaa kysymällä ja arvioimalla
omalla toimialallaan sääntelyn ja lainsäädäntöpolitiikan
kokonaisuutta sekä paremman sääntelyn
periaatteiden toteutumista yksittäisissä esityksissä".
Tässä on haastetta kaikille kansanedustajille
omissa valiokunnissaan.
Arvoisa puhemies! Tarkastusvirasto otti kertomuksessaan esille
ongelmat, jotka liittyvät sosiaali- ja terveydenhuollon
asiakasmaksuihin erityisesti vanhus- ja vammaispalveluissa. On hämmästyttävää,
että tilapäistä asiakkuutta ei ole määritelty
yksiselitteisesti, joten asiakasmaksuissa on suuria eroja riippuen
siitä, tulkitaanko asiakkaiden olevan tilapäisiä vai
säännöllisiä. Myös
säännöllisten asiakkaiden asiakasmaksuja vastaan
saamien palvelujen määrät ovat vaihdelleet
asuinkunnan mukaan. Tältä osin sääntelyä tulisi
uudistaa ja selkeyttää nopeassa aikataulussa,
jotta kansalaiset saisivat yhdenvertaista kohtelua osakseen.
Hallitusohjelmassa luvataan kehittää asiakasmaksujärjestelmää.
Erilaiset maksukatot ovatkin olleet hyvin monimutkaisia. Nyt tavoitteena
on luoda terveydenhuollon yhtenäinen maksukattojärjestelmä yhdistämällä kunnallisen
terveydenhuollon maksukatto ja lakisääteisen sairausvakuutuksen
lääkekustannusten enimmäisvuosi-omavastuuosuus.
Myös kunnallisten asumispalveluiden määräytymisperusteita
yhtenäistetään. Tarkastusvaliokunta korosti
mietinnössään näiden toimenpiteiden
välttämättömyyttä ja
kiireellisyyttä kansalaisten yhdenvertaisuuden toteutumisen
vuoksi. Toivottavasti uudistuksessa voidaan yksinkertaistaa myös
byrokratiaa ja siten helpottaa erityisesti vanhusten ja sairaiden
kansalaisten jokapäiväistä elämää.
Arvoisa puhemies! Valtion tuottavuusohjelmasta on luvattu luopua,
ja tilalle on tulossa vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelma. Aika
näyttää, merkitseekö nimenmuutos
myös sitä, että lopultakin luovutaan
useiden valtion virastojen ja laitosten toimintoja vahingoittaneesta
henkilöstön leikkausohjelmasta. Tarkastusvaliokunta kiinnitti
huomiota kestävän tuottavuuden tavoitteluun myös
kuntataloudessa ja -toiminnassa, jossa pääosa
julkisista palveluista tuotetaan. Mielestäni kaikissa julkisen
sektorin työpaikoissa, joita ylläpidetään
verovaroilla tai veronluonteisilla maksuilla, tulisi luopua poliittisin
perustein tehdyistä virkanimityksistä. Se olisi
todellinen tuottavuusteko, joka voitaisiin välittömästi toteuttaa
valtakunnallisesti. Jos näin toimittaisiin, saataisiin
julkiselle sektorille nykyistä enemmän osaavampaa
henkilöstöä ja parempaa johtamista, joten
työn tuottavuus myös paranisi automaattisesti
julkisen sektorin työpaikoissa.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä on tarkastusvaliokunnan
mietintö valtiontalouden toiminnasta valtiopäiville.
Tarkastusvaliokunta on tehnyt hyvää työtä ja
kiinnittänyt huomiota muun muassa sosiaali- ja terveydenhuollon
sektorin lainsäädännön laadussa
ilmenneisiin ongelmakohtiin. Huomiota on kiinnitetty muun muassa
lakien tulkinnanvaraisuuteen, oikeudellisten velvoitteiden vaikuttavuuteen
ja vaikutusarviointien käyttöön lainsäädän-tötyössä.
Vanhus- ja vammaispalveluissa suoritettujen tarkastusten perusteella
huomio on kiinnittynyt asiakkaiden yhdenvertaiseen kohteluun. Tarkastusten
mukaan muun muassa asiakasmaksuasetuksen soveltaminen ei ole yhdenmukaista
eri kuntien välillä. Eroja ilmeni asiakkaiden
saa-mien palvelujen määrissä ja palveluista
maksetuissa hinnoissa. Tämä asettaa kansalaiset
sosiaali- ja terveyspalveluiden edessä eriarvoiseen asemaan
heidän asuinkuntansa mukaan.
Arvoisa puhemies! Asiakasmaksujärjestelmää tulee
kehittää yhdenmukaisempaan ja läpinäkyvämpään
suuntaan. Nykyisen pilkkonaisen ja monimutkaisen maksukattojärjestelmän
uusiminen ja yhtenäistäminen olisi hyvin tärkeää jo tämän
vaalikauden aikana. Nykyinen kolmen maksukaton järjestelmä on
erityisesti ikäihmisille hankala. Suomessa terveydenhoidon
asiakasmaksut ja maksukatot ovat korkeita verrattuna muihin EU-maihin.
Sosiaali- ja terveyspalvelut pitää turvata kaikille
tasa-arvoisesti tuloista riippumatta. Yhtenäistämisen
toteuttamiseksi tarvitaan ennen kaikkea toimiva ja järjestelmään
soveltuva tietojärjestelmä. Olen yhtä mieltä siitä, että asiakasmaksujärjestelmän
pikainen modernisointi, yhdenmukaistaminen sekä läpinäkyvyyden
lisääminen tulisi toteuttaa pikaisesti.
Arvoisa puhemies! Ihmisten välisen yhdenvertaisuuden
toteutuminen tulisi ennen kaikkea ottaa huomioon tulevan vanhuspalvelulain
valmistelussa. Pidän erityisen tärkeänä lain
selkeyttä, jolloin tulkinnanvaraisuudelle ei jää tilaa. Myös
lain pilkkomista tulisi välttää, ja lain
tulisi löytyä kirjaimellisesti yksien kansien
välistä.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomion tähän
tarkastusvaliokunnan tuottavuusohjelmapohdintaan. Sehän
vastaa aikaisempia, myös valtiovarainvaliokunnan ja tarkastusvaliokunnankin,
kannanottoja. Pitäisi todella pystyä etenemään
nyt vaikuttavuusarvioiden puolelle, ja kieltämättä toivoisin — myöskin
poliittisesta kokoonpanosta huolimatta — myös
yli vaalikausien menevää tarkastelukykyä.
Tässä suhteessa hallitus—oppositio-asetelmasta
huolimatta olisi esimerkiksi nyt ollut oiva tilanne katsoa tätä henkilöstönvähennysohjelman
soveltamista esimerkiksi hätäkeskusjärjestelmän
osalta, josta oikeuskanslerikin viime keväänä teki
havaintoja. Olisi tätä toimintakykyä voitu
vähän purkaa, ehkä hallinto-oikeuksien
osalta tehty samanlaisia kaavamaisia arvioita.
Kieltämättä toivon, että eduskunnassakin
kiinnitetään huomiota tähän
tullikysymykseen. Valitettavasti SDP:n pyrkimys ei nyt valtiovarainvaliokunnan
budjetinkäsittelyn yhteydessä tämän Tullin
aseman parantamiseksi vielä edennyt, mutta on tehty tämä havainto
siitä, että Tullin tehtävät
koko ajan kasvavat turvallisuuden ja rajaliikenteen sujuvuuden vaatimuksesta
ja toisaalta sen voimavaroja ja henkilöstöpuolta
ei riittävällä tavalla tarkastella. Tulli
on vähän isännätön
ja emännätön järjestelmä.
Se ei ole sisäasiainministeriön, poliisin, Rajavartioston
tiiviistä yhteistyöstä huolimatta samassa
kehässä, ja nyt olisi erittäin tärkeätä,
että tullivalvonnan toimintakykyä ihan kasvavan
Venäjän-liikenteenkin takia jatkossa paremmin
tarkasteltaisiin.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Tullin asemasta ja näistä huolista
itse asiassa valiokunnan mietinnöstä löytyykin
havaintoja. Mutta näihin eri toiveisiin kaksi asiaa.
Ensinnäkin tarkastusvaliokunta hyvin pitkälle samalla
tavalla kuin perustuslakivaliokuntakin on nimenomaan päivänpolitiikasta
irrallaan lähtökohtaisestikin ja perustaa — tämä on
meille kunnia-asia — ja pystyy aina ankkuroimaan arvionsa
tutkimuksiin, selvityksiin, asiantuntijakuulemisiin ja ainakin tähän
asti yksimielisiin mietintöihin, mutta ehkä viime
vaalikaudesta uutuutena ja poiketen, mihin puheessanikin viittasin, vielä enemmän
myös yhteistyöhön substanssivaliokuntien
kanssa.
Kerran vielä jankuttamasta päästyäkin
esitän pyynnön, että substanssivaliokunnat
voivat olla aktiivisia muun muassa edustaja Rajamäen mainitsemissa
asioissa, että katsoisivat, että näistä ja näistä syistä tarkastusvaliokunnan
olisi hyvä puuttua, ja me taas vastaavasti jatkossakin
kerromme substanssivaliokunnille, mihin asioihin ainakin aiomme
seuraavissa kertomuksissamme puuttua, jotta substanssivaliokunnat
voivat antaa kontribuutionsa. Mutta voi siis myös suoraan
tämänkaltaisia aloitteita antaa, niin kuin edustaja Rajamäki
kertoi. Otan niitä toki myös näin suoraan
eduskuntakeskusteluista ylös.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! On syytä todeta, että Tulliin
liittyvät asiat kuuluvat valtiovarainvaliokunnalle
ja valtiovarainvaliokunta tekee siltä osin päätökset.
Mitä tulee verojen keräämiseen, myöskin
tulliverojen keräämiseen, kannattaa kyllä miettiä,
millä tavalla ne kaikkein tehokkaimmin tehdään.
Verot ovat kuitenkin yksi tuloluokka, ja jos ajatellaan, että meillä verotuksen
puolella on erittäin tehokkaasti järjestetty veronperintä,
niin pitäisikö tässä yhteydessä tehostaa
tätä toimintaa olennaisesti ja sillä tavalla
saada selkeitä tehokkuushyötyjä.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Tarkastusvaliokunnan rooli varmasti on siinä,
että se pystyy tai sillä olisi voimavaraa tarkastella
yli hallintorajojen ja yli ministeriöiden sektorirajojen
laajemmalla ulottuvuudella myös ajallisesti asioita. Mutta,
kuten edustaja Sasi, valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja, juuri
totesi, valtiovarainvaliokunta kyllä pyrkii budjettivallan
käyttäjänä tekemään
paitsi ajassa myös tulevaisuuteen liittyviä tarkasteluja
ja päätöksiä. Eli tältä osin konkreettisissa
asioissa valtiovarainvaliokunta kyllä varsin itsellisesti
ja vastuullisesti pyrkii tietysti taloutta ja eri asioita ja sektoreita,
eri ministeriöitä viemään eteenpäin,
ja on aika heikkoa, jos se joutuu huutamaan tarkastusvaliokuntaa apuun
konkreettisissa budjettiasioissa.
Keskustelu päättyi.