Eero Suutari /kok:
Arvoisa puheenjohtaja! Puolustusvaliokunnan mietintöä hallituksen
esityksestä laiksi julkisista puolustus- ja turvallisuushankinnoista
on valmisteltu varsin seikkaperäisesti sekä kuultu
kattavasti alan asiantuntijoita. Valiokunta on yksimielisesti mietinnön
takana. Puolustusteollisuuden suojelu Euroopassa on perustunut Euroopan
unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 346 artiklaan, jonka nojalla
jäsenvaltiot ovat voineet poiketa sisämarkkinasäännöistä kansalliseen
turvallisuuteen liittyvistä syistä. SEUT 346 artiklan
suomia mahdollisuuksia on käytetty laajasti, ja seurauksena
on ollut, että valtaosa puolustussektorin hankinnoista on
tehty tavallisesta julkisten hankintojen menettelystä poiketen.
Esitetyn lain tavoitteena on tehostaa julkisten varojen käyttöä ja
edistää laadukkaiden puolustus- ja turvallisuushankintojen
tekemistä sekä yhdenmukaistaa hallinnonalojen
hankintamenettelyjä lain soveltamisalaan kuuluvissa puolustus-
ja turvallisuushankinnoissa. Tavoitteena on myös varmistaa,
että näiden hankintojen erityispiirteet, kuten
Suomen puolustuskykyyn, kansalliseen turvallisuuteen, huoltovarmuuteen
ja tietoturvallisuuteen liittyvät vaatimukset, voidaan
ottaa riittävissä määrin huomioon.
Kokoomuksen valiokuntaryhmä edellyttää kokonaismaanpuolustuksen
toimivuutta, jonka mukaan puolustus- ja turvallisuushankinnoissa on
tärkeää pystyä yhdistämään
alan suomalainen osaaminen, suomalainen työ, puolustuksemme huoltovarmuus
sekä edellisiin liittyvä mahdollisimman avoin
kilpailu. Vain aidon kilpailun kautta alan tulevaisuus sekä maamme
puolustus ja turvallisuus voidaan pitkällä tähtäimellä turvata.
Se lisää myös kotimaisten yritysten kilpailukykyä kotimaisilla
ja kansainvälisillä markkinoilla.
Tuleva laki koskee rahallisesti lähinnä puolustushankintoja,
joiden arvon vuositasolla on arvioitu olevan noin 750 miljoonaa
euroa muiden lain piiriin tulevien hankintojen ollessa noin 100 miljoonan
euron luokkaa. Lain soveltamisen kannalta on positiivista, että suurin
osa sen sisällöstä on lähes
identtinen vuoden 2007 hankintalain kanssa. Kokoomuksen valiokuntaryhmä haluaa
erityisesti tuoda esille puolustusvaliokunnan lausunnon seuraavia
keskeisiä asiakokonaisuuksia.
1. Huoltovarmuus. Ehdotuksessa säädettäisiin erityisistä huoltovarmuuteen
liittyvistä vaatimuksista. Vastaavaa ei sisälly
hankintalakiin. Tällöin hankintayksikölle
annetaan mahdollisuus asettaa tarjoajalle hankintaan ja sen toteuttamiseen
liittyviä, huoltovarmuutta koskevia vaatimuksia, joiden
avulla se pyrkii varmistamaan muun muassa hankittavien tuotteiden
tai palvelujen saatavuuden ylläpidon ja huollon. Suomessa huoltovarmuuden
turvaamislain mukaan maanpuolustukselle tärkeän
teollisuuden ja palvelutuotannon säilyminen on kotimaassa
turvattava. Erityisen tärkeää on turvata
kotimainen integraatio- ja ylläpitokyky sekä kriisiajan
vaurionkor- jauskyky. Tämä saattaa käytännössä johtaa
siihen, että tietyissä hankinnoissa edellä mainittujen
tavoitteiden saavuttaminen ei ole mahdollista direktiivissä määriteltyjen
sääntöjen ja periaatteiden puitteissa,
vaan hankinta tulee toteuttaa niin sanotusti kansallisin menettelyin.
2. Teollinen yhteistyö ja vastakaupat. Puolustus- ja
turvallisuushankintadirektiivi ei sisällä säännöksiä teollisesta
yhteistyöstä ja vastakaupoista. Edellä mainituista
syistä myöskään kansallinen
lakiesitys ei sisällä säännöksiä teollisesta
yhteistyöstä. Hallituksen esityksessä tuodaan kuitenkin
esille se, että teollisen yhteistyön velvoitteiden
asettamista voidaan edelleen harkita, kun kyse on kansallisesta
puolustushankinnasta, jota eivät direktiivimääräykset
ja periaatteet koske. Puolustusvaliokunta arvioi, että etenkin
puolustukseen liittyvät erityiset huoltovarmuusvaatimukset
saattavat edellyttää, että hankittavan
puolustustarvikkeen korjaus-, huolto- ja modifiointivalmiudet taataan
kotimaisen teollisuuden osallistumista koskevalla järjestelyllä.
Puolustusvaliokunta painottaa, että silloin kun valtion
keskeiset turvallisuusedut tätä edellyttävät
ja hankintaan ei sovelleta puolustus- ja turvallisuushankintadirektiivin
määräyksiä, on myös
vastakauppojen käyttö edelleen mahdollista. Suomessa
niiden käyttö tulee yhä enenevässä määrin
liittymään sotilaallisen huoltovarmuuden turvaamiseen
ja niin sanottujen kriittisten tuotannonalojen ja osaamisen säilyttämiseen
kansallisesti. Esitettävää lakia ei myöskään
sovellettaisi hankintoihin, joissa lain soveltaminen velvoittaisi
hankintayksikköä toimittamaan sellaista tietoa,
jonka julkistaminen olisi vastoin keskeisiä turvallisuusetuja.
Esityksessä kiinnitetään huomiota
siihen, että yleiseen turvallisuuteen liittyvien syiden
nojalla jäsenvaltio voi ryhtyä toimenpiteisiin,
joilla rajoitetaan unionin perusvapauksia. Esityksen mukaan jäsenvaltio
voi toteuttaa ne toimenpiteet, jotka se katsoo tarpeelliseksi keskeisten
turvallisuusetujensa turvaamiseksi ja jotka liittyvät aseiden,
ammusten tai sotatarvikkeiden tuotantoon ja kauppaan.
3. Alihankinnat. Puolustusvaliokunta tähdentää,
että puolustus- ja turvallisuushankintadirektiivi antaa
jäsenvaltiolle mahdollisuuden säätää alihankintoihin
liittyvistä periaatteista ja menettelyistä. Alihankintoja
koskevia säännöksiä ei siten
ole velvollisuus sisällyttää kansalliseen
lakiin, mutta ne on mahdollista siihen sisällyttää.
4. Kansallinen hankintamenettely. Esitetyssä laissa
ei säädetä esimerkiksi tuoteryhmittäin, milloin
sovelletaan EU-lainsäädäntöä ja
milloin voidaan soveltaa kansallisia säännöksiä,
pois luettuna kuitenkin tilanne, jolloin hankinnan arvo jää alle
EU-kynnysarvon. Kansallisia hankintoja koskevan sääntelyn
tavoitteena olisi muun muassa yhdenmukaistaa eri hallinnonalojen
hankintamenettelyä puolustus- ja turvallisuushankintadirektiivin
ulkopuolelle jäävissä hankinnoissa. Puolustusvaliokunnan
mielestä tämän voidaan katsoa lisäävän
tarjoajien oikeussuojaa ja yhdenmukaisuutta nyt puhtaasti hallinnonalakohtaiseen
ohjaukseen perustuvaan hankintatoimintaan.
Lakiesitys mahdollistaa kansallisen hankintamenettelyn puolustushankinnoissa,
joissa jäsenvaltion keskeiset turvallisuusedut edellyttävät muiden
kuin puolustus- ja turvallisuushankintadirektiivin mukaisten menettelyjen
käyttämistä. Näin on mahdollista
menetellä etenkin, kun kyse on maanpuolustuksen kannalta
keskeisestä ase- tai muusta järjestelmästä,
johon liittyy yksityiskohtaisia huoltoa ja ylläpitoa koskevia
vaatimuksia. Esimerkiksi varautuminen siihen, että huolto-
ja ylläpitopalvelut ovat saatavissa myös kriisiaikana,
saattaa edellyttää, että hankittavaa
järjestelmää koskevien huolto- ja ylläpitopalvelujen
on myös normaalioloissa oltava saatavissa Suomesta. Tämä voi
edellyttää palvelunantajan sijoittumista Suomeen
tai tarvittavan kapasiteetin ja osaamisen luomista Suomessa olemassa olevaan
teollisuuteen.
Puolustusvoimien kriisiajan huoltojärjestelyt voivat
myös edellyttää huolto- ja ylläpitopalvelujen
tuottajalta varautumista kriisiaikaa varten sekä palvelutuotannon
siirtämistä kriisiaikana osaksi Puolustusvoimien
organisaatiota. Nämä vaatimukset saattavat edellyttää myös,
että näitä palveluita tuottavat Suomen
kansalaiset. Keskeiset turvallisuusedut voivat edellyttää,
että Suomessa säilytetään riittävä puolustusteollinen
kapasiteetti tiettyyn kriittiseen ase- tai muuhun järjestelmään
liittyen. Keskeisten turvallisuusetujen määrittely
on EU-tuomioistuimen oikeuskäytännön
mukaan yksinomaan jäsenvaltion vastuulla.
5. Kynnysarvot. Hankintalain mukaisesti esityksessä ehdotetaan
myös kansallisen kynnysarvon säätämistä.
Tavaroiden ja palvelujen osalta kynnysarvoksi ehdotetaan 100 000
euroa ja rakennusurakoiden kohdalla 500 000 euroa. Puolustus- ja
turvallisuushankintoja koskevat EU-kynnysarvot ovat 1.1.2012 lukien
400 000 euroa tavaroiden ja palveluiden osalta ja 5 000 000 euroa
rakennusurakoiden osalta. Ehdotettu kynnysarvo on korkeampi kuin
hankintalaissa huomioiden sektorin hankintojen erityispiirteet,
kuten siviilihankintoja keskimäärin korkeampi
arvo.
Esitetyt kansalliset kynnysarvot parantavat niin tarjoajien
kuin hankintayksiköiden oikeusturvaa, koska niiden avulla
voidaan selkeästi rajata, mitkä oikeussuojakeinot
ovat kulloinkin tarjoajan käytettävissä.
Lausunnossa valiokunta kiinnittää huomiota myös
pääministeri Kataisen hallituksen ohjelmaan, jonka
yhdeksi tavoitteeksi on asetettu hankintalain uudistaminen. Uudistuksen
yhteydessä kansallisia kynnysarvoja nostetaan lähemmäksi
EU-direktiivitasoja.
6. Osaaminen ja tietoturvallisuus. Valiokunta tähdentää,
että kriittisten tuotannonalojen ja osaamisen määrittelyyn
on kiinnitettävä huomiota uudistettaessa valtioneuvoston
periaatepäätöstä huoltovarmuuden
tavoitteista kuluvan vaalikauden aikana ottaen huomioon muun muassa uuden
teknologian saamisen suomalaisen teollisuuden ulottuville.
7. Muutoksenhaku. Laissa esitetään lisäksi säädettäväksi
kansallisiin hankintoihin sovellettavista muutoksenhakukeinoista.
Näiden hankintojen osalta muutoksenhakuoikeutta sekä muutoksenhakuelimenä toimivan
markkinaoikeuden käytössä olevia seuraamuksia
esitetään rajoitettaviksi. Puolustusvaliokunta
pitää ehdotettuja rajoituksia muutoksenhakuoikeuteen
perusteltuina, ottaen huomioon sektorin hankintojen erityispiirteet.
Valiokunnan kuulemisessa on kiinnitetty huomiota muutoksenhakutuomioistuimena ehdotetun
markkinaoikeuden resursseihin. Puolustus- ja turvallisuushankinnat
ovat uusi asiaryhmä, joka tulee lisäämään
markkinaoikeuden työmäärää.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan asiantuntijakuulemisissa on kuitenkin
myös epäilty, johtaako puolustus- ja turvallisuushankintadirektiivin toimeenpano
todella eurooppalaisten puolustus- ja turvallisuusalan markkinoiden
merkittävään avautumiseen tavalla, josta
esimerkiksi Suomen kaltaisen pienen jäsenmaan puolustus-
ja turvallisuusteollisuus voisi hyötyä, ja tuottaako
sektorin hankintojen kilpailuttaminen tarkoitettuja säästöjä.
Tämän vuoksi myös puolustusvaliokunta
painottaa vastavuoroisuusperiaatteen merkitystä ja edellyttää valtioneuvoston
seuraavan markkinoiden avautumista tarkasti.
Arvoisa puhemies! Yhteenvetona voidaan todeta, että kokonaisuutena
lakiehdotus selkeyttää puolustus- ja turvallisuushankintoja
koskevaa oikeudellista tilaa kokoamalla yhteen laintasoiseen normiin
tällä hetkellä hajanaisen puolustus- ja
turvallisuushankintoja koskevan sääntelyn.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Minä vähän
lyhennän puhettani, niin saadaan vähän
aikataulusta kiinni. Kollega vähän ylitti sitä 5:tä minuuttia,
mutta hyvä se on tietysti käydä perusteellisesti
läpi.
Puolustusteollisuudella on merkittävä rooli työllistäjänä Suomessa.
Ehkä kaikki emme tunnistakaan, miten merkittävä se
on. Sitä taustaa vasten tämä puolustushankintoja
koskeva direktiivi on varsin merkittävä. Lyhyesti
voisi todeta niin, että suuret EU-maat hyötyvät
tästä direktiivistä. Pienet jäsenmaat,
kuten Suomi, välttämättä eivät
hyödy tästä yhtään
mitään. Monissa EU-maissa kansallinen lainsäädäntö on
tehty kohtuullisen väljäksi tämä direktiivi
huomioiden. Olisin toivonut, että näin olisi tapahtunut
myöskin Suomessa. Valitettavasti me tahdomme olla mallioppilas
hieman joka asiassa, ja niin näyttää tämänkin
asian osalta olevan.
Puolustusvaliokunnassa kuitenkin tunnistettiin nämä ongelmat
varsin laajasti. Täällä jo kollega käsitteli
niitä hyvin seikkaperäisesti. Yleisesti arvioidaan,
että markkinaoikeuteen mene-vien juttujen määrä lisääntyy
merkittävästi. Markkinaoikeuden käsittelyajat
ovat varsin pitkiä. Mitä se sitten tähän
koko prosessiin vaikuttaa, jää nähtäväksi.
Valiokuntahan on myös nostanut esille sen, että markkinaoikeuteen
tulisi saada lisää resursseja, että asiat
voitaisiin käsitellä nopeammin.
Kynnysarvojen osalta totean saman kuin edellinen puhuja, että nämä ovat
nykyisen hankintalain linjauksia korkeammat kynnysarvot, varmaan
perusteltuja kaiken kaikkiaan.
Mutta suuri kysymys, ja ehkä kaikista eniten menetämme
siinä, on vastakauppa-asia. Vastakauppojen osaltahan todetaan,
että vastakaupat eivät ole jatkossa mahdollisia
muissa kuin niissä, jotka ovat tämän
artiklan 346 piirissä. Siellä vastakaupat ovat
jatkossakin mahdollisia mutta lienevät euromäärältään
varsin pieniä. Suomihan on hyötynyt näillä vastakaupoilla
merkittävästi. Se on ollut kansallisesti erittäin
tärkeä asia.
Asiantuntijakuulemisessa todettiin se, että huoltovarmuus
saattaa kärsiä, ja Huoltovarmuuskeskuksen lausunto
oli varsin kriittinen ja minusta myöskin hyvin perusteltu.
Tämä hallituksen esitys on linjassa direktiivin kanssa
hyvinkin seikkaperäisesti. Hallitus on arvioinut, että olemme
tässäkin tiukan lain laadinnan tasolla. Ymmärtääkseni
vastakauppojen huoltovarmuuden näkökulmasta hieman
väljemmät perustelutkin olisivat olleet riittäviä.
Yleiskeskustelu päättyi.