Tuija Brax /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tarkastusvaliokunta päätyi
viime vuoden valtion tilinpäätöskertomuksen osalta
käsittelyssään käsittelemään
ensinnäkin yhteiskunnallisen vaikuttavuuden raportoinnin tilaa
eri ministeriöissä, valtion yhtiöomistuksen raportointia,
verovajetta ja verojäämiä, Senaatti-kiinteistöjen
toimintaa, euroalueen tukemista ja Suomen taloudellisia vastuita,
harmaan talouden torjunnan voimavaroja sekä globalisaatiorahaston
tukien käyttöä äkillisissä rakennemuutoksissa.
Tässä puheessa keskityn erityisesti verovajeeseen,
veroparatiisien käyttöön, siihen valtavaan summaan,
jopa miljarditason summaan, jota me menetämme vuosittain
verorahoja verovajeen muodossa. Lisäksi muutama sana Senaatti-kiinteistöistä,
josta edustaja Anttila myöhemmin puheenvuorossaan, näin
uskon, jatkaa.
Tähän aivan alkuun vielä totean tarkastusvaliokunnan
useissa yhteyksissä, myös tässä yhteydessä,
todenneen, että eurokriisin osalta valtioneuvoston on tuotava
eduskunnalle kaikissa eri kriisin vaiheissa tehtävien osapäätösten
yhteydessä päivitetty kokonaiskuva Suomen vastuista ja
riskeistä, mitä näihin vastuihin liittyy.
Tämä erityisesti viitaten eiliseen kyselytuntiin
ja pääministerin vastaukseen, jossa hän
antoi ymmärtää, että Suomen
Pankin ja Euroopan keskuspankin kautta syntyvät vastuut
eivät olisi valtioneuvoston raportoinnin piirissä.
Tarkastusvaliokunta toistaa tässä ja useassa muussakin
yhteydessä, että kokonaisriskin arvioinnin tuonnin
vastuu kuuluu valtioneuvostolle, vaikka Suomen veronmaksajien, pahimmassa
tapauksessa meidän kaikkien, niskaan kaatuvat vastuut syntyisivätkin
riippumattoman Euroopan keskuspankin ja Suomen Pankin kautta, koska
Suomen Pankki toimii eduskunnan takuulla ja jos Suomelle tulee maksettavaa
Euroopan keskuspankin ottamista riskeistä, niin ne ovat
samoja suomalaisia veronmaksajia kuin sitten valtioneuvoston vastuulla tietysti
olevassa budjettipolitiikassa.
Arvoisa puhemies! Sitten itse verovajeeseen. Muun muassa meidän
Verohallinto määrittelee sen niinkin yksinkertaisesti,
että se on lakien mukaisen ja täysmittaisen verokertymän
ja todellisen verokertymän erotus. Jotta aika riittää,
niin kerron heti kärkeen, että tarkastusvaliokunta
esittää kantanaan, että eduskunta edellyttää,
että hallitus raportoi arvioidusta verovajeesta ja verojäämien
määrästä, muutoksista ja muutoksiin
keskeisesti vaikuttavista tekijöistä ja verovajeen
ja verojäämien pienentämiseen käytettyjen
toimien vaikuttavuudesta vuosittain valtion tilinpäätöskertomuksessa
ja ensimmäisen kerran jo vuodelta 2013 annettavassa tilinpäätöskertomuksessa valtiontalouden
tilaan ja verotuloihin vaikuttavien tekijöiden joukossa.
Tässä on siis taustalla se havainto, että suurimmassa
osassa OECD-maita parlamentille ilmoitetaan verovajeen ja verojäämien
määrä vuosittain automaattisesti. Sen
sijaan Suomessa, toisin kuin OECD-maiden enemmistössä,
tämmöistä menettelyä ei ole.
Ja kun kohta, arvoisat edustajat, kerron, mistä summista
me puhumme, niin rohkenen epäillä, että eduskunta
yksimielisesti tukee tarkastusvaliokunnan näkemystä,
että meilläkin täytyisi siirtyä samanlaiseen
raportointikulttuuriin kuin esimerkiksi Kanadassa, jossa verohallinto
ja valtiovarainministeriö vuosittain ilmoittavat Kanadan
parlamentille sen, mitä tapahtuu veronkierrossa ja muissa
verovajeeseen aiheuttavissa seikoissa, ja sen, mitä hallitus
on tehnyt ja aikoo asialle tehdä.
Valiokunta pitää verovajeen seurantaa ja raportointia
erittäin tärkeänä ja tällä hetkellä puutteellisesti
eduskuntaan toimitettuna. Verohallinto ei varsinaisesti nykyään
arvioi makrotason verovajetta. Sen mielestä tärkeintä on
tunnistaa riskit, ne ilmiöt, jotka sen takana ovat. Verohallinnon
strategian mukaan kaikki ohjaus- ja valvontatyö jatkossa
perustuu tähän riskienhallintaan ja sitä kautta
verovajetta pyritään vähentämään. Verohallitus
itse arvioi, että verovaje Suomessa on vuosittain 4:stä 8:aan
miljardia euroa — eli siis 4:stä 6:een prosenttia
bruttokansantaloudesta tai, arvoisat edustajat, 7:stä 9:ään
prosenttia verokertymästä. Tämän
talouskriisin keskuudessa 7:stä 9:ään
prosenttia verokertymästä jää tulematta
valtion tilille, vaikka eduskunta on päättänyt,
että sen pitäisi tulla.
Verohallinnon mukaan etenkin eri valtioissa sijaitsevien yhtiöiden
tavaroiden ja palveluiden siirtohinnoittelu voi pienentää verotuloja
merkittävästi. Verohallinto on julkisuudessa täsmentänyt
siirtohinnoittelusta aiheutuvan arvionsa veromenetyksiksi 320 miljoonaksi
euroksi vuodessa. Siis pelkästään siirtohinnoittelusta
aiheutuu useiden satojen miljoonien veromenetys, siis kansainvälisten
konsernien sisäisestä siirtohinnoittelusta.
Vuonna 2010 on tämä veroriskikartta, josta äsken
mainitsin, otettu käyttöön. Veroriskikartan
analysointi on kesken, ja tarkoitus on, että se olisi Verohallinnolla
valmiina vasta 2014, ja tämänkin takia toivon,
että eduskunta hyväksyisi ponnen, jonka äsken
luin, että eduskunnalle on kuitenkin jo tätä aikaisemmin
tuotava hallituksen nimissä annettu arvio näistä luvuista
ja niitä vastaan tehtävistä toimenpiteistä.
Aivan toimetonna Verohallinto ei onneksi ole tämän
ongelman kanssa ollut. Sinne on perustettu vastikään
40 hengen erikoisjoukot tätä siirtohinnoitteluongelmaa
vastaan taistelemaan. Ne eivät ole tosiasiallisesti uusia
ihmisiä, mutta joka tapauksessa on kiitoksen arvoista,
että Verohallituksesta on irrotettu 40 ihmistä hakemaan
näitä satoja miljoonia Suomen valtiolle kuuluvia
veroeuroja takaisin Suomen kassaan pois veroparatiiseista tai muuten
verosuunnittelijoiden ovelasti piilottamista paikoista.
No, verojäämistä en ajanpuutteen
vuoksi sano tässä yhteydessä mitään
muuta, kuin että näin laman osalta on selvää,
että verojäämät konkurssien
myötä ovat pahasti kasvussa. Verojäämät
kasvoivat kolmen edellisen vuoden aikana 732 miljoonaan euroon eli
yli 20 prosentilla. Verojäämissä on kysymys
paitsi harmaasta taloudesta, veronkierrosta, ehkä myös
vielä hiukan tehottomasta veronperinnästä ja
-kannosta kuin myös valitettavasti sitten ihan rehellisesti
siitä, että osa yrityksistä kaatuu kykenemättä maksamaan
niille asetettuja veroja.
Mutta, arvoisa puhemies, jotta edustaja Anttilakin kerkeäisi
vielä puhua, niin kertaan vielä Senaatti-kiinteistöistä ikään
kuin sisäänajoksi, että tarkastusvaliokunta
esittää, että eduskunta edellyttää,
että hallitus huolehtii siitä, että valtion
toimitilapalveluiden toteuttamisessa, siis Senaatti-kiinteistöjen
toiminnassa, otetaan aiempaa paremmin huomioon virastojen ja laitosten
toimitilatarpeet ja erityisesti toimitilojen muutostarpeet ja että tyhjiksi
jääneisiin toimistoihin hankitaan mahdollisimman
pian uudet käyttäjät.
Valiokunta tulee jatkamaan Senaatti-kiinteistöjen tarkastuksia.
Yksi tarkastuskäynti siellä on jo tehty, mutta
tähän mennessä esiin tulleet ongelmat
siitä, miten Senaatti-kiinteistöt aivan liian
pitkillä, jopa 30 vuoden vuokrasopimuksilla sitoo valtion
toimijoita ja myös rahastaa tyhjilleen jääneistä tiloista,
esimerkiksi tuottavuusohjelman takia tyhjilleen jääneistä tiloista,
ovat suomalaisten veronmaksajien kannalta käsittämättömiä eivätkä täytä hyvän
hallinnon periaatteita. — Edustaja Anttila jatkaa tästä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Sitä ennen vastauspuheenvuoro, edustaja Rundgren.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitos valiokunnan puheenjohtajalle asian hyvästä esittelystä ja
kiitos koko valiokunnalle minusta erinomaisesta työskentelystä ja
hyvästä mietinnöstä, jonka yhdessä ja
yksimielisesti laadimme.
Kun täällä on paikalla valtiovarainministeri Urpilainen,
en malta olla käyttämättä nyt
tilaisuutta hyväkseni, ja toivon, että ministeri
perehtyy hyvin tarkkaan tähän tarkastusvaliokunnan mietintöön,
jossa käsitellään muun muassa Senaatti-kiinteistöjen
toimintaa. Me olemme aika ihmeissämme valiokunnassa siitä,
että meillä on sellainen valtion kiinteistölaitos,
Senaatti nimeltään, joka tekee bisnestä 7
prosentin tuottovaatimuksella ja erittäin pitkillä vuokrasopimuksilla, jotka
eivät sovi tähän taloudelliseen tilanteeseen. Kun
henkilökuntaa vähennetään, kiinteistöjä jää tyhjäksi,
mutta asianomainen laitos ei pysty pääsemään
vuokrasopimuksesta eroon, vaan maksaa ja maksaa ja maksaa eli tavallaan
joutuu lomauttamaan, pistämään pois henkilökuntaa
sitä varten, että voi maksaa ne vuokrat, jotka
3—10 vuodeksi on määrätty, vaikka
kuinka muuten toimintaa tehostettaisiin.
Toinen kysymys, mistä keskusteltiin valiokunnassa,
oli se, onko mitään järkeä siinä,
että meillä on kiinteistölaitos, joka
tekee tuottoa, tulosta kymmeniä miljoonia kuristamalla
valtion omia laitoksia, tutkimuslaitoksia, yliopistoja ei nyt enää,
koska ne on siirretty jo pois, mutta yliopistot olivat yksi suuri
osa tässä samassa kurimuksessa ennen yliopistouudistusta.
Todella toivon, että valtiovarainministeri perehtyisi tähän
ja tämä järjestelmä muutettaisiin.
Siihen on pakko saada järkeä, ja nimenomaan tuottavuusohjelman
kautta tulevat paineet on otettava huomioon. Sopimuksia on pystyttävä muuttamaan muuksi
kuin 30 vuoden mittaisiksi.
Sitten viimeisenä vielä se, että esimerkiksi MTT:n
tapauksessa Jokioisissa maksetaan vuokraa 50 prosenttia korkeammalla
vuokraneliöhinnalla kuin alueella käypä vuokra
on — 50 prosenttia, eli valtio itse rosvoaa omia laitoksiaan, jos
näin värikkäästi saa sanoa.
Arvoisa puhemies! Halusin käyttää tämän
tilanteen hyväksi, joten kiitos, kun valtiovarainministeri
itse oli paikalla. Todellakin meillä on siis iso ongelma
käsissä sellaisten toimitilojen kohdalla, että toimitilat
ovat toiminnan luonteen vuoksi sidottuja siihen paikkaan, siihen
rakennukseen, koska siellä ovat tietyt fasiliteetit. Silloin
tullaan siihen kysymykseen, että vaikka mitä tekisi,
niin ollaan sellaisia vuokratorppareita, että torpparin
elämä on todella hankalaa siitä syystä, että Senaatilla
on oikeus joka vuosi ottaa 7 prosenttia tuottovaatimusta ja sen
lisäksi tehdä vuotuinen indeksitarkistus.
Kaiken lisäksi tämä korotusproblematiikka
ei ole millään lailla esillä hallituksen
kehysriihessä. Silloin kun päätetään
seuraavien viiden vuoden valtion kehyksistä, Senaatti-kiinteistöjen
aiheuttamat vuokrat, niihin tulevat tuottovaatimukset ja indeksikorotukset
eivät sisälly näihin kehyksiin. Siitä seuraa
sitten se, että kun valtiovarainministeriö ei
hyväksy vuokriin sellaista korotusta, joka tulee Senaatilta
suoraan, vaan vain pienen osan siitä, niin tätäkin
kautta laitos joutuu toimitilavuokria hakiessaan ottamaan omasta
toiminnastaan, vähentämään sieltä kustannuksia,
jotta pystyy maksamaan ensisijaisesti ne vuokrat.
MTT lienee näistä yksi räikeimpiä.
Siellähän maksetaan 213 000 euroa joka
vuosi sellaisista tiloista, joita ei kerta kaikkiaan tarvita eikä käytetä,
ja sen päälle, niin kuin jo kerran totesinkin, maksetaan
vielä sellaista vuokratasoa, joka on noin 50 prosenttia
korkeammalla kuin alueen keskimääräinen
vuokrataso. Tämä on muun muassa MTT:n tapauksessa
selvitetty puolueettomalla alan asiantuntijalla, ja sieltä tämä 50
prosentin luku on käytännössä saatu.
Arvoisa puhemies! Valiokunta, niin kuin täällä puheenjohtaja
totesi, jatkaa tämän asian kanssa vielä työskentelyä,
ja toivomme, että yhteistyössä valtiovarainministeriön
kanssa tämä järjestelmä saataisiin
remonttiin. Valtion ei pidä kerätä minkäännäköistä tuottoa
omalla kiinteistöbisneksellään. Minusta
se on ainoa kestävä lähtökohta.