2) Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle
2013
jatkui
Ympäristöministeri Ville Niinistö
Arvoisa puhemies! Ärade talman! Hyvät kansanedustajat,
jotka olette vielä perjantai-iltapäivällä täällä paikalla!
Kunnioitan sitä, että ympäristöministeriön
toimiala kiinnostaa niin, että täällä on
iltapäivälläkin varta vasten kansanedustajia
tullut runsain joukoin paikalle.
Ympäristöministeriön toimialalla
voi sanoa, että hallitusohjelma oli pääsääntöisesti
hyvä, ja hallitusohjelman neuvotteluissa sovittiin jo lisäpanostuksista,
jotka jatkuvat ensi vuodelle. Se varmistaa sen, että meillä on
mahdollista edetä luonnon monimuotoisuuden suojelussa,
Etelä-Suomen metsiensuojeluohjelmassa niin, että meillä on
mahdollisuudet saavuttaa tavoite metsäluonnon monimuotoisuuden
heikkenemisen pysäyttämisestä vuoteen
2020 mennessä.
Itämerirahoitusta jatketaan, siihen on varattu 3,3
miljoonaa euroa, ja tällä rahoituksella voidaan
kartoittaa vedenalaisen luonnon monimuotoisuutta ja toteuttaa hankkeita,
joilla etsitään ravinnekuormituksen vähentämiseksi
ja erilaisten vesistöpäästöjen
vähentämiseksi ratkaisuja. Elikkä Itämeri
on edelleenkin ensi vuoden painopisteenä.
Vihreää kasvua ja vihreää taloutta
edistäviin hankkeisiin, kestävää kulutusta
ja kestäviä tuotantotapoja toteuttaviin hankkeisiin
ja ratkaisuihin edelleen 2,5 miljoonaa euroa rahaa, eli tällaisia
uusia panostuksia, mitä hallitusohjelmassa sovittiin, jatketaan.
Myös Metsähallituksen julkiset hallintotehtävät,
luontopalvelut ja uusien kansallispuistojen varustelutason vahvistaminen
jatkuvat hyvällä määrärahatasolla.
Yleisesti ottaen kuitenkin ympäristöministeriön
hallinnonalan talousarvio on alhaisempi kuin viime vuonna. Pääsääntöisesti
se johtuu kuitenkin asuntoministerin tontilla olevien suhdanneluonteisten
korjausavustusten maksujen päättymisestä ja
asuntojen korjausavustusten muusta säästöstä.
Yleisesti ottaen voin sanoa, että hallitusohjelman kunnianhimoiset
tavoitteet ympäristön tilan edistämiseksi
ja vihreän talouden vauhdittamiseksi ovat tämän
budjetin puitteissa toteutettavissa.
Merkittävänä lisäpanostuksena
tämän vuoden budjettiriihineuvotteluissa sovittiin
ennen kaikkea öljyntorjuntaa koskevista uusista päätöksistä.
Näitä oli useita. Sovittiin kuoppakorotuksesta öljyntorjuntaan
käytettäviin valmiusrahoihin, 500 000
euroa, jolla varmistetaan, että meillä valmius,
koulutus, päivystys ja puomien hankinta on riittävää,
jotta me pystymme mobilisoimaan nopealla aikataululla olemassa olevaa öljyntorjuntakalustoa
mahdollisen öljyonnettomuuden sattuessa.
Sen lisäksi päätettiin aloittaa Merivoimien aluksen
Hylkeen peruskorjauksen suunnittelu. Hylje on meidän kolmanneksi
paras öljyntorjunta-aluksemme kapasiteetiltaan, ja se olisi
muuten vanhenemassa. On tärkeätä, että peruskorjauksen
suunnittelu etenee ja että se on mahdollista tulevina vuosina
toteuttaa, jolloin olemassa olevaa öljyntorjuntakapasiteettia
uusitaan.
Sen lisäksi liikenne- ja viestintäministeriön kanssa
yhdessä ympäristöministeriö teki
esityksen, joka hyväksyttiin budjettiriihessä,
eli han- kitaan uusi jäänmurtaja, jossa on öljyntorjuntavalmius.
Näin ollen tämä laiva tulee merkittä-västi
parantamaan meidän öljyntorjuntavalmiuttamme ja
me lähestymme sitä tavoitetta, mikä meillä on,
elikkä sitä, että me pystymme keräämään
30 000 tonnia öljyä kolmessa vuorokaudessa
Suomenlahdella suuren öljyonnettomuuden mahdollisesti sattuessa.
Tämän hankinnan jälkeen me olemme noin
yhden laivan päässä siitä tavoitteesta,
ja voin sanoa, että tämä on kansainvälisessä vertailussa
aivan huipputason öljyntorjuntavalmius. Elikkä tähän
lisäpanostukseen olen erittäin tyytyväinen.
Sen lisäksi uusia panostuksia oli ympäristöhallinnon
toiminnan varmistaminen aluehallinnossa. Aluehallintovirastoon ja
ely-keskuksiin tuli lisämäärärahoja,
jotta ei jouduta vaikeissa taloudellisissa tilanteissa ainakaan
henkilöstöjen irtisanomisiin, mutta voin sanoa,
että ympäristöhallinnon alueellisten
tehtävien osalta erityisesti kaivostoiminnan kasvaessa
ja sen ympäristövaikutusten ollessa merkittäviä sekä muun
muassa turvetuotantoon liittyvien lupien johdosta resurssit ovat
tiukoilla ja etsimme ratkaisuja vahvistaa ympäristöhallinnon
resursseja.
Sen lisäksi meillä on ympäristöministeriön yhteistyössä ministeri
Virkkusen ja ministeri Häkämiehen kanssa toteuttama
selvitys siitä, miten ympäristöministeriön
alihallinnon resursseja voidaan käyttää tehokkaammin
toiminnan laadun eli ympäristön tilan varmistamiseen
sekä resurssien kustannustehokkaaseen käyttöön.
Tässä meidän selvitysmiehemme Riitta
Rainio marraskuuhun mennessä arvioi, onko aluehallinnossa syytä tehdä tehtävätäsmennyksiä
eri
virastojen kesken tai muuttaa rakenteita niin, että ympäristöhallinto
vahvistuisi hallitusohjelman mukaisesti ja tavoitteemme etenisivät.
Arvoisa puhemies! Viisi minuuttia tuli täyteen, paljon
pitempäänkin voisin puhua. Lopuksi vain tiivistetysti
se, että luonnon monimuotoisuuden torjunta, ilmastopolitiikka,
erilaiset vähäpäästöisen
yhteiskunnan edistämishankkeet etenevät määrätietoisesti
ensi vuonna hallitusohjelman mukaisesti. Uskon, että saamme
hyviä tuloksia aikaan siinä, että Suomea
viedään kohti kestävää kehitystä.
Juha Väätäinen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Herra ministeri, olen kuullut jo tuolta kansliapäällikön
puolelta osan selvityksestä. Meitä kaikkia varmaan
kiinnostaa tämä vihreän talouden panostaminen.
Toisaalta toinen kysymys. Te puhuitte hienosti, ja panostukset
ovat tämän öljyntorjunnan osalta edistysaskeleita.
Mikä on Suomen suhde muitten Itämeren alueen maitten
osalta, ja näettekö te, että meidän
panostuksemme ovat vastaavassa kunnossa kuin näiden muiden
Itämeren valtioiden?
Markku Eestilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt kun me perustamme luonnonsuojelualueita,
niin kysyisin, kuinka näillä alueilla Etelä-Suomessa
tullaan järjestämään metsästys
ja järkevä riistanhoitotyö. Tänä päivänä metsästysalueista
on varsinkin Etelä-Suomessa pulaa ja nuorten metsästäjien
on vaikea saada enää mahdollisuuksia harrastaa
jaloa metsästysharrastusta. Kysymys on tietenkin sen takia
myös periaatteellisesti tärkeä, että jos
Etelä-Suomessa metsästysmahdollisuudet vahvasti
rajoittuvat, niin se aiheuttaa Pohjois-Suomeen ehkä liiankin
paljon metsästyspainetta ja koko tämä metsästyksen
tasapaino Suomessa saattaa järkkyä.
Kysynkin ministeri Niinistöltä: Mitenkä näillä tulevilla
luonnonsuojelualueilla järjestetään hirvenmetsästys,
miten järjestetään petometsästys
ja petojen harvennus ja tietenkin kanalintumetsästys? Eli
metsästyksessähän on monta eri lajia.
Jatkuuko tämä metsästys ja saavatko metsästäjät
edelleen nauttia niistä vuosittaisista oikeuksista ja perinteistä,
joista he ovat tottuneet nauttimaan?
Sirkka-Liisa Anttila /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri oli joulukuussa ilmastosopimusta
tekemässä, ja siinä kokouksessa Suomi
epäonnistui. Jopa pääneuvottelija Hauniokin
sen myönsi Aamulehden palstalla, että meille kävi
aika huonosti, koska tieteellisesti todistetuista hiilinieluista
tulikin siellä neuvotteluissa päästöjä.
Nyt kysymys kuuluu, että kun te olette hakenut apua
komissiolta ja kovasti vakuuttanut tässä salissa,
että komissio tulee Suomea tässä asiassa vastaan,
niin voisitteko nyt kertoa, millä tavalla komissio tulee
vastaan. Se vastaantulo ei voi korvata sitä, mitä me
siinä menetimme, siitä syystä, että pitää sitten
luoda järjestelmä, jossa olisi joku pysyvä kompensaatio
Suomelle. Tästä tulee muuten meille lasku, tieteellisesti
todistetuista hiilinieluista — mikä sinänsä on
aika mahdoton yhtälö, että tieteen pohjaan
nojautuva asia ei päde neuvotteluissa. Mikä siellä pätee
sitten?
Tarja Filatov /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä ympäristöhallinnon
osuudessa puhutaan siitä, että pyritään
tiivistämään yhdyskuntarakennetta ja
sillä uskotaan saavan monia hyviä asioita vietyä eteenpäin.
Olisin toivonut, että ministeri hieman valottaisi, miten
hän näkee tämän kuntaremontin
ja ympäristöpolitiikan yhdistämisen,
koska itse uskon, että sillä on merkittävä osuus.
Toinen kysymys liittyy siihen, että perinteisesti työllisyyttä on
hoidettu myös ympäristöinvestoinneilla
ja ympäristötöillä. Nyt tuo
linja on hieman ohuempi, ja on myös muita asioita, jotka tulevat
ympäristön puolelta. Onko teillä arvioita siitä,
miten ympäristöpuolen budjetti vaikuttaa työllisyyteen?
Johanna Karimäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tällä hallituskaudella
on erinomaista tämä uusi vihreän talouden
pakettikokonaisuus, joka jakaantuu ministeri Niinistön ja
ministeri Häkämiehen kesken. Ympäristöpuolella
vihreän talouden rahoja käytetään
muun muassa ilmastolain selvityksiin, ilmastopaneeliin ja kehittämis-
ja kokeiluhankkeisiin, joista on mainittu muun muassa kestävän
kulutuksen ja tuotannon ohjelma sekä jätteiden
kierrätyksen kokeiluhankkeet. Kuulisin mielelläni
ministeriltä arviota tämän ohjelman kokonaisuudesta
ja joitakin ajatuksia siitä, minkälaisia konkreettisia kehittämishankkeita
on suunnitteilla tai käynnissä. Itse asiassa tämä on
myös merkittävä tulevaisuuskysymys Suomelle
ja tärkeä työllisyyskysymys, mihin jo
edellinen puhuja, edustaja Filatovkin viittasi.
Silvia Modig /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitos ministerille. Kaksi kysymystä.
Ilmastolaki, myös vasemmistoliitolle tärkeä tavoite.
Mitä sille kuuluu, missä vaiheessa edetään?
Toinen kysymys, arktinen alue. Arktinen alue muuttuu voimakkaasti
ilmastonmuutoksen seurauksena ja jäät siellä sulavat
eksponentiaalisesti. Se tarjoaa uusia mahdollisuuksia hyödyntää alueen
mielettömiä luonnonvaroja. Se on varmasti taloudellisesti
iso mahdollisuus mutta luonnonarvojen ja ympäristön
kannalta sitäkin suurempi haaste. Pohjoismaiden neuvostossa
me olemme kehottaneet kaikkia Pohjoismaiden hallituksia tekemään
yhteisen arktisen alueen strategian. Olisin ollut kiinnostunut kuulemaan
ministerin näkemyksen siitä, mikä meidän
positiomme siinä on ja kuinka me pystymme varmistamaan
sen, koska olen tänä vuonna osallistunut muun
muassa Arktisen neuvoston kokoukseen ja nämä uudet
laivaväylät, mitkä siellä aukeavat, kiinnostavat
jo globaalisti. Meillä oli viimeksi delegaatio Singaporesta.
Se kertoo, miten suuria mahdollisuuksia tämä tarjoaa.
Eli tästä kuulisin mielelläni ministerin
näkemyksen.
Jari Lindström /ps (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Viime vuonna perustettiin kaksi uutta
kansallispuistoa. Valiokunta silloin korosti tarvetta myös
varmistaa se, että näiden uusien kansallispuistojen
perustaminen ei johda siihen, että vanhojen kansallispuistojen tarpeet
jäävät hoitamatta. Kysyn, mitkä ovat mahdollisuudet
tukea jatkossa näiden vanhojen kansallispuistojen tarpeita
luontoarvojen, luontomatkailun sekä työllisyyden
näkökulmasta.
Pertti Salolainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minua huolestuttaa metsien tulevaisuus. Osallistuin
tässä pari viikkoa sitten erääseen
seminaariin, jossa huippuasiantuntijat totesivat, että Suomi
ei tule saavuttamaan Metso-ohjelman tavoitteita. Määrärahoja
on liian vähän, eikä vuoteen 2020 mennessä tulla
saavuttamaan sitä tavoitetta, joka on asetettu. Tämä on erittäin
huolestuttavaa.
Samoin metsälaki on tulossa, ja metsälain osalta
on jopa ympäristöministeriö ilmoittanut eriävän
mielipiteensä puhumattakaan luonnonsuojelujärjestöistä.
Haluaisin kuulla, minkälaisia ajatuksia ministerillä on
tällä hetkellä tästä asiasta.
Sitten viimeisenä asiana se, että Saaristomeri on
erittäin saastunut ja muutamassa vuosikymmenessä todella
tullut melkein viemärin asemaan. Silti sinne suunnitellaan
uusia kalankasvattamoita, jotka ovat ehkä kaikkein pahin
Saaristomeren saastuttaja. Maataloudella on tietysti osuutensa,
mutta varsinkin ulkosaaristossa kalankasvatus on erittäin
haitallista.
Esko Kiviranta /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelmassa luvataan edistää siirtoviemärihankkeita.
Kuitenkin ympäristötöiden rahoitus on
riittämätöntä, sillä rahaa tarvittaisiin
lisää siirtoviemäreiden ja yhdysvesijohtojen
rakentamiseen sekä pilaantuneiden alueiden ja vesistöjen
kunnostukseen. Arvoisa ministeri, miksi ensi vuonna ei aloiteta
lainkaan uusia ympäristötyöhankkeita?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Keskustelu pysyy ehkä jäntevämpänä,
jos annetaan tässä vaiheessa ministerille ensimmäinen tämmöinen
vastauspuheenvuoro, ihan kummin vaan, 3 minuuttia.
Ympäristöministeri Ville Niinistö
Arvoisa puhemies! Nyt oli niin loistavia kysymyksiä isoista
asioista, että yritän vastata kaikkiin, mutta
ajalliset resurssit ovat rajalliset, niin kuin ovat luonnonvaratkin
tällä maapallolla.
Eli jos aloitetaan isoista kysymyksistä, niin en halua
antaa liian ruusuista kuvaa myöskään. Meillä on
lajien sukupuuttoaalto käynnissä edelleen. Luonnon
monimuotoisuus heikkenee globaalilla tasolla kovaa vauhtia. Me emme
saaneet ihan riittäviä globaaleja tavoitteita
Rion kestävän kehityksen kokouksessa, jotta me
voisimme luonnon monimuotoisuuden heikkenemisen pysäyttää kansainvälisesti,
varmistaa, että vihreä talous etenee riittävän
nopeasti, jotta hiilidioksidipäästöjä voidaan
vähentää ja voidaan saada kestävän
kehityksen mukainen yhteiskunta rakennettua. Nämä haasteet
ovat todellisia. Näihin Suomen pitää vastata.
Tästä yksi kysymys liittyi siihen, miten ilmastopäästöjä voidaan
ilmastolain avulla jatkossa suunnitelmallisesti vähentää,
elikkä edustaja Modig kysyi ilmastolain valmistelusta.
Minä näenkin, että ilmastolaki on nyt
tärkeä, kun rahalliset resurssit tähän
vihreän talouden edistämiseen ovat kuitenkin rajallisia.
On tärkeätä käyttää tällaisia
systeemisiä menetelmiä, millä me otamme parhaita
ratkaisuja, parhaita käytäntöjä käyttöön kaikilla
yhteiskunnan eri aloilla päästövähennysten
toteuttamiseksi.
Eli ilmastolaki tulee tänä syksynä esivalmistelujen
pohjalta hallituksen poliittiseen käsittelyyn, ja tässä ollaan
järjestämässä julkisia kuulemistilaisuuksia
syksyn kuluessa. Esiselvitys, jonka professori Ekroos teki, on jo
keväällä valmistunut, siitä on
ollut lausuntokierros. Ilmastolailla tavoitteena on suunnitelmallisesti
ja säännöllisesti joidenkin vuosien vaihteluvälein
tuoda eduskuntaan tämän raamilain puitteissa selonteko,
jossa arvioidaan sektorikohtaisesti eri yhteiskunnan alojen päästövähennysten
toteutuminen. Sitten esitetään, mitä keinoja
jatkossa käytetään, jotta ne suunnitellut
päästövähennykset jatkossa toteutuvat,
ja jos ei ole aikaisemmin riittävästi saatu päästövähennyksiä toteutettua,
niin miten korjataan aiempia puutteita.
Eli tämä kansanvaltaistaa ilmastopolitiikkaa, joka
on meidän keskeisimpiä politiikan lohkoja nykyajan
yhteiskunnassa; miten rakennetaan kestävää,
vähäpäästöistä yhteiskuntaa,
saadaan kustannustehokkaat ratkaisut käyttöön,
luodaan vihreän talouden työpaikkoja, saadaan
biotaloudesta työpaikkoja maaseudulle. Sillä,
että meillä jokainen ministeriö sektorikohtaisesti
miettisi näitä asioita, tekisi vaan asiat vähän
fiksummin, on iso vaikutus siihen, että päästövähennykset
toteutuvat. Tämä etenee niin, että syksyllä tullaan linjaamaan
ensi vuoden lakiesityksen valmistelua ja se ensi vuonna tulee hallituksen
käsittelyyn tämän pohjalta.
Hiilinieluista, mistä edustaja Anttila kysyi, sanoisin
näin, että keskustelut komission kanssa ovat edenneet
hyvin. Me etsimme konkreettista mallia, ja se valmistuu viimeistään
vuoden loppuun mennessä, kun tarkoitus on Dohan ilmastokokouksessa
vahvistaa tämä seuraava Kioton neuvottelukausi.
Kompensaatioiden on tarkoitus olla täysimääräisiä,
ja kysymys on siis siitä, että metsäkatoa
ei enää voi jatkossa kompensoida metsien hiilinielusta
syntyvällä ylijäämällä siinä laskennallisessa
mallissa. Tämä ei ole tieteen kanssa ristiriidassa.
Tässä on vain kaksi eri kategoriaa luotu, ja sinällään
metsäkadon vähentäminen on tärkeää myös
Suomessa.
Muista asioista nostaisin vain nopeasti esille edustaja Salolaisen
kysymyksen Metso-tavoitteista. Ympäristöministeriön
puolella meidän määrärahamme
ovat sellaisia, että meillä on mahdollisuus saavuttaa
ne tavoitteet, mutta on totta, että talousmetsien hoidossa
kestäviä hoitomenetelmiä on edistettävä ja
siinä metsälaki on keskeinen. Emme ole olleet
ministeriön puolelta tyytyväisiä metsälain
valmistelun tasoon luonnon monimuotoisuuden kannalta siinä muodossa,
mitä työryhmä ehdotti, ja käymme
jatkokeskusteluja maa- ja metsätalousministeriön
kanssa, miten se jatkossa toteutetaan.
Olennaista ympäristöpäästöjen
vähentämisessä ja ympäristönsuojelussa
nykyaikana on se, että talouden perustoiminnassa päästöt
olisivat vähäisiä, paras mahdollinen
ympäristötekniikka olisi käytössä.
Ongelmia hoitamalla me emme maa- ilmaa pelasta, mutta talouden perustoimintaa muuttamalla
paremmaksi saamme myös ympäristöteknologiasta
suomalaisia työpaikkoja.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Uraanin louhinta huolestuttaa monia suomalaisia.
Huoli on myös suuri itäisellä Uudellamaalla,
missä noin vuosi sitten Areva on jättänyt
tämmöisen uraanivaltaushakemuksen Askolan, Porvoon,
Myrskylän ja Pernajan alueella. Nyt haluaisin tietää, mikä on
seuraava vaihe, mitä voin kertoa asukkaille heidän
huolistaan siitä, missä aikataulussa tällaiset
uraanilouhinta-asiat menevät eteenpäin ja millä tavalla
siihen voisi asukas sitten reagoida, kun ei tietenkään
sellaista halua kotinurkilleen.
Sitten olisin kysynyt myös tästä öljyntorjuntakeskuksesta,
jota suunniteltiin Porvooseen vuosikausia. Kaupunki ehti jo satsata
siihen satojatuhansia euroja ja louhia yhden merenrantakalliotontin
tarkoitusta varten, ja sinne piti tulla 100 työpaikkaa
jne. Onko se hanke kuollut ja kuopattu lopullisesti?
Tytti Tuppurainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ympäristöpolitiikalla on selvä yhteys
hyvinvointiyhteiskunnan turvaamiseen, sillä viime kädessä kaikki
hyvinvointi on luontoperustaista. On tärkeätä,
että suojelemme luonnon monimuotoisuutta ja hillitsemme
ilmastonmuutosta. Tässä budjettiesityksessä on
paljon positiivista, esimerkiksi se, että uuteen vihreään talouteen
satsataan 2,5 miljoonaa euroa, hankkeita edistetään.
On myös syytä turvata ympäristöhallinnon
resursseja, että nousevan kaivannaisteollisuuden ympäristöhaittoja
voitaisiin viranomaisvoimin ennalta ehkäistä.
Mutta puuttuisin vielä kansallispuistoihin. Ministeri
totesi, että uusien kansallispuistojen varustelutason parantaminen
jatkuu. Mutta kuinka on uusien kansallispuistojen perustamisen laita? Oulun
seudulla on esillä ollut Sanginjoen ulkometsän
alue. Miten on, ministeri, voivatko uuden Oulun asukkaat odottaa
lähialueelleen kansallispuistoa?
Satu Haapanen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kollega ja edustaja Tuppurainen vei sanat
suustani, minäkin olisin kysynyt kansallispuistojen etenemisestä.
Mutta haluan kiittää ministeriä sinnikkäästä työstä öljyntorjunta-aluksen
eteen ja toivon, että muutaman vuosikymmenen päästä ei
enää öljyntorjunta-aluksia tarvittaisi,
vaan olisi siirrytty uusiutuviin energioihin ja tuotantomuotoihin.
Millä tavalla näette, ministeri, tällä hetkellä hajautetun
energiantuotannon mahdollisuudet Suomessa? Ja pääsemmekö pian
siihen tilanteeseen, että nettomittarointi mahdollistuu
ja pienet energiantuottajat saavat syöttää sähköä verkkoon
ja siitä vieläpä maksun itselleen?
Pirkko Mattila /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vesistöistä kaksi kysymystä ministerille:
Ensinnäkin, suomalaisen, kotimaisen, kalan osuus on
ruokapöydässä pudonnut noin 7 prosenttiin,
ja tänne on nostettu järvien sisäisen
kuormituksen vähentäminen, hoitokalastus. Vuosia ovat
maa- ja metsätalousministeriön alalla määrärahat
tähän loppuneet ja tämä tilanne
sisävesistöillä ei ole parantunut. Elikkä,
miten aiotte tätä tukea?
Toinen kysymys näihin laajoihin pohjavesihankkeisiin
liittyen: Kysyisin ministeriltä, onko teille tuttu Oulun
seudulla tämä Viinivaaran hanke, josta on suurta
huolta esitetty, kuinka se tulee vaikuttamaan. Mikä on
teidän kantanne näihin laajoihin pohjavesihankkeisiin?
Mika Kari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kysyisin ministeriltä ympäristöklustereista.
Meillähän on Lahdessa yhdessä yliopistojen
ja alueen elinkeinoelämän kanssa laajaa ympäristöliiketoimintaa,
varsinainen ympäristöliiketoiminnan osaamiskeskittymä.
Miten ministeri näkee ympäristöliiketoiminnan
kehittämisen tulevaisuuden, tuetteko ministerinä alueiden
erikoistumista ympäristöliiketoiminnan kehittämisessä?
Lauri Heikkilä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysyisin ministeriltä, kuinka ministeri
aikoo johtaa ympäristöministeriötä siten,
että ympäristöministeriön toiminta
aiheuttaisi mahdollisimman vähän vahinkoa Suomen teollisuudelle,
maataloudelle ja maaseudun väestölle. Nyt, kun
kuuntelee maaseudun ihmisiä, ympäristöministeriö on
melkein semmoinen, mikä matalien maataloustukien ja huonon
tuottavuuden jälkeen on — tai monesti se voi olla
jopa ennen niitä — pahin vihollinen. Miten te
voitte puhdistaa sitä kuvaa, minkä ympäristöministeriön
ja virkamiesten toiminta on maaseudulle ai-heuttanut?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Arvoisat edustajat! Hyvä ministeri! Olisin taipuvainen
ehdottamaan, kun täällä on pyydettyjä vastauspuheenvuoroja
kuusi, että myönnetään ne kaikki
ja sen jälkeen ministeri tekee sitten loppuyhteenvedon.
Tuntuuko reilulta? Hyvä, siinä tapauksessa etenemme
niin, ja seuraavaksi esiintyy edustaja Myllykoski.
Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En nyt laula kuitenkaan. (Naurua) — Mutta
sanotaanko niin, että puhutaanko vai poltetaanko. Eli sitä minä kysyisin ympäristöministeriltä.
Tämä hallitus on maa- ja metsätalousministeriön
ja ympäristöministeriön osalta osoittanut
toimintakyvykkyytensä, ja olette pystynyt ansiokkaasti
jo tekemään yhdessä asioita, ja siitä tämmöinen
arvostuksen osoitus ministerille henkilökohtaisesti. Viime
hallitus, tietysti varmaan sen takia, että kun maa- ja
metsätalousministeri ja ympäristöministeri
sattuivat olemaan samasta puolueesta, ei pystynyt saamaan aikaan
menettelyä, mikä olisi mahdollistanut hevosenlannan
polttamisen. Jos me katsomme tänä päivänä esimerkiksi
Oulun seutua, sieltä on tullut huolestuneita ääniä siitä,
että ei olla saamassa turvetta tarpeeksi, tuodaan kivihiiltä,
ja nyt meillä 70 000 hevosen kautta tuleva polttokelpoinen
materiaali makaa navettojen ja peltojen reunoilla.
Jani Toivola /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri! Ilmastonmuutos ja luonnonvarojen
heikkeneminen ovat arkipäivää ja todellisuutta,
ja väistämätön tosiasia on se,
että meidän pitää aika tavalla
muuttaa elintapoja, jotta maapallo säilyy myöskin
tuleville sukupolville, ja jokainen meistä yksilönä ja kuluttajana
on aika merkittävässä roolissa siinä, miten
itse kulutetaan ja eletään sitä elämää.
Samaan aikaan varmaan kaikki tunnustamme ja tiedämme,
että on aika vaikea muuttaa niitä omia käyttäytymistapoja
ja omaksua uusia malleja. Tähän rinnalle tosiasia
myös: jos mietitään meidän kulutusvalintojamme,
niin tällä hetkellä taloudellinen tilanne,
ihmisten eriarvoistuminen ja köyhyyden lisääntyminen
tuovat siihen varmasti omat haasteet. Olisi ollut mielenkiintoista kuulla
ympäristöministeriön näkökulmia
tähän: miten se suhteutetaan tähän
kuluttamiseen ja toisaalta, miten yli eri ministeriöiden
voitaisiin miettiä sitä, että tuettaisiin
paremmin esimerkiksi sellaista yrittäjyyttä, joka
edistää kestävää kehitystä ja
sentyyppistä kulutusta, joka ottaa myöskin huomioon
ympäristön.
Lea Mäkipää /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Siteeraan tätä keltaista
kirjaa ensin. "Yhdyskuntarakenteen eheyttämisessä painotetaan
erityisesti kaupunkiseutuja, joilla rakenteen hajautuminen vaikeuttaa
arjen sujumista, lisää liikennetarvetta ja haittaa
siirtymistä henkilöautoilusta kestävämpiin
kulkumuotoihin."
Arvoisa ministeri! Onko hallituksen tavoitteena siirtää ihmiset
entistä enemmän kaupunkiseuduille? Eli halutaanko
tulevaisuudessa haja-asutusalueille rakentamista rajoittaa?
Jari Leppä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Erilaisten hankkeiden, pienempien ja isompien,
ympäristölupien hinta on noussut erittäin
voimakkaasti lyhyen ajan sisällä. Toinen asia:
nämä prosessit ovat koko ajan monimutkaistuneet
ja tulleet suoraan sanottuna kohtuuttomiksi. Kaikkein suurin aika
yrityksillä kehittämistyössä ja
investoinneissa alkaa nykyisellään mennä ympäristölupaehtojen
täyttämiseen. Henkilökunta ja eri instanssit,
jotka edestakaisin siellä näitä papereita
ja tietoja siirtävät, pallottelevat asioilla,
eivät osaa tehdä päätöksiä.
Tällaisesta toimintatavasta on, herra ministeri, päästävä kerta
kaikkiaan eroon. Kun me haluamme suomalaista työtä,
kun me haluamme suomalaisia investointeja, kyllä meidän
pitää kannustaa niitä eikä estää.
Kyllä tästä on nyt alkanut jo estettä selkeästi
tulla. Mitä aiotte tälle tehdä?
Komppaan kyllä edustaja Myllykoskea tästä hevosenlannan
poltosta. Se on pieni, pieni asia. Mutta kyllä se on vaan
niin, että jos kaikki ne materiaalit, joita hevosenlanta
pitää sisällään, erikseen
voidaan polttaa, mutta ei sitten, kun ne pistetään
yhteen, niin kyllähän tämä erikoinen
tilanne on. Tämä myöskin pitää meidän
nyt vihdoin viimein kuntoon saada.
Johanna Karimäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on mukana
monta luonnonystävää, jotka ovat nostaneet
esiin huolensa luonnon monimuotoisuuden hupenemisesta ja luonnonsuojelualueiden
riittämättömyydestä.
Vaikkakin tällä hallituskaudella on pystytty
lisäämään määrärahoja
luonnonsuojelualueiden hankintaan, niin silti tarpeisiin nähden
luonnonsuojelualueiden määrä on todellakin
riittämätön. Metsälain uudistus
on yksi keskeinen keino suojella luonnon monimuotoisuutta, suojella
uhanalaisia lajeja, ja toivoisinkin, että te, ministeri, avaisitte
ympäristöministeriön eriävän
mielipiteen pääkohdat, jotta me kaikki täällä salissa
voisimme toimia yhdessä sen puolesta, että saisimme
metsälain uudistettua sellaiseksi, että se tukisi
luonnon monimuotoisuutta.
Jari Lindström /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Vesihuolto ja puhdas vesi ovat äärimmäisen
tärkeitä asioita, ja meillä on Suomessa
paljon ideoita ja keksintöjä puhtaan veden valmistuksen
teknologiaan. Ongelma usein on se, että rahoituksen puute
uhkaa viedä sen tuotannon muualle. Meillä on ideoita,
mutta me emme kykene ymmärtämään,
että niissä on potentiaalia. Kysyisin: onko meillä tarpeeksi
kykyä ja osaamista tunnistaa näitä potentiaalisia keksintöjä ja
ratkaisuja?
Sirkka-Liisa Anttila /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Puutun siihen, kun täällä viitattiin
viime vaalikauteen ja syyllistettiin tavallaan silloiset maa- ja
metsätalousministeri ja ympäristöministeri
siitä, ettei hevosenlannan poltosta kyetty sopimaan.
Hyvä edustaja Myllykoski, tiedätte varmaan, mistä tämä johtuu.
Vihreä ministeri oli aikanaan sopimassa tästä.
Suomessa ei saa polttaa, mutta Ruotsissa saa ja Saksassa saa. Olen
teidän kanssanne siitä ihan samaa mieltä,
että meillä ympäristöministeriö todella
tekisi päätöksen, että tämä on
mahdollista. Mutta tämä virhe on tehty. En muista,
oliko ministeri Hassi vai kuka silloin ohjaksissa, mutta sieltä se
juontaa. Ei meitä viime vaalikauden ministereitä kannata
tästä syyllistää.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Liittyykö edustaja Haapasen puheenvuoropyyntö tähän
hevosenlannan polttoproblematiikkaan? Olkaa hyvä.
Satu Haapanen /vihr(vastauspuheenvuoro):
(Puhemies koputtaa) Arvoisa puhemies! En usko, että tätä voidaan
kenenkään yksittäisen euroedustajan piikkiin
laittaa, etteikö Suomessa voisi hevosenlantaa polttaa,
vaan tämä johtuu siitä, että EU:ssa
määritellään hevosenlanta jätteeksi, ja
tässä on se ongelma. Tuskin nyt kukaan yksittäinen
vihreä toimija on pystynyt näin merkittävää päätöstä tekemään,
mutta siitä komppaan kyllä edustaja Myllykoskea
ja edustaja Leppää, että tämä hevosenlanta
täytyy saada myös yhdeksi energiamuodoksi suomalaiseen
energiantuotantoon.
Jari Myllykoski /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edelleenkin kysyn: puhutaanko vain vai poltetaanko?
Nyt on aivan varmasti niin, että kun minä tässä luen
näitä kahden vuoden takaisia selvityksiä tästä,
olen tietoinen siitä, että viime hallituskaudella
tätä asiaa pohdittiin, ja siihen viittasin. Toki
aina tärkeintä on, että syyllinen ainakin
löydetään, mutta tässä asiassa toivon
koko sydämestäni, ja varmaan tämä koko sali
tällä hetkellä tuntuu olevan sitä mieltä,
että uskotaan nyt ministeriöiden pystyvän
tästä sopimaan.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Sitten viimeinen vastauspuheenvuoro, edustaja Modig, ja sitten
ministeri.
Silvia Modig /vas(vastauspuheenvuoro):
Kiitos, arvoisa puhemies! Ministeri ei kerinnyt vielä edellisessä puheenvuorossa
vastata kysymykseeni arktisesta alueesta, joten käytän
tilaisuuden hyväksi ja vähän höystän
teidän tulevaa vastaustanne, toivottavasti. Minä olen
nyt Pohjoismaiden neuvoston varapresidenttinä saanut mahdollisuuden
kiertää Pohjoismaissa arktisilla alueilla olevia
saarivaltioita ja tavannut paljon alkuperäiskansoja. Alkuperäiskansojen
oikeudet on ehdottoman tärkeä sisällyttää Suomen
tai Pohjoismaiden yhteiseen arktiseen strategiaan.
Tuntuu aika päättömältä,
että me menemme alkuperäiskansoille, jotka ovat
aina osanneet käyttää luontoa niin, että siitä riittää seuraaville sukupolville,
kertomaan, että nyt teidän perinteiset elinkeinonne
eivät ole enää meidän mielestämme
sopivia. Minä olisin kiinnostunut kuulemaan, miten ministeri
näkee nämä vaikeat kysymykset hylkeistä ja
valaista. Ne eivät ole helppoja, ne ovat hyvin tunnepitoisia.
Sitten minä haluan myös osoittaa kiitokseni tästä hyvästä punavihreästä yhteistyöstä
tämän uuden
monitoimialuksen suhteen. Yksi viesti, joka alkuperäiskansoilta
tulee, on tämä: kun nyt jo etsitään
uusia öljyilmentymiä, uusia kaasuilmentymiä,
he pelkäävät suunnattomasti öljyonnettomuutta,
joka olisi kylmällä jääalueella
vaikutuksiltaan katastrofaalinen.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Sitten ministeri Niinistö, loppuyhteenvetoa, ja lähdetään
siitä 5 minuutista. Jos joku ajatus jää pahasti
kesken, niin emme sitä keskeytä.
Ympäristöministeri Ville Niinistö
Kiitos, arvoisa puhemies! Tämä on hienoa.
Tässä tuli esille näkökulmia
siitä, miten ympäristönsuojelu ja ympäristön
tilan vaaliminen voisi olla myös maataloudessa ja maaseudulla
positiivinen asia, ja niin minä näen, että se
on. Kun minä puhun toimijoiden kanssa tuolla kentällä,
niin meillä on hirveän paljon yhteisiä näkemyksiä siitä,
että meidän pitäisi saada hyödynnettyä lantaa
energiakäyttöön, tuotettua biokaasua,
päästyä yhä enemmän
suljettuun ravinnekiertoon niin, että fosforia ei ajaudu
meriin ja vesistöihin kuormittamaan Itämerta,
vaan että se voisi paremmin pysyä maataloudessa
kasvattamassa viljaa ja ruoantuotantoa ja vähentää ulkoisen
fosforin tarvetta. Meillä on tässä täysin
yhteinen intressi, ja minun mielestäni on tärkeätä,
että sellainen mahdollinen vastakkainasettelu, joka tässä joskus
välillä nousee pintaan, puretaan. Suomessa tarvitaan maataloutta,
ja maailman ruuantuotantotilanne globaali- ja ympäristöriskienkin
edessä on sellainen, että meidän pitää sitä vaalia
ja tehdä siitä puhdasta ja ympäristöystävällistä ja
saada siitä myös kilpailuetua, elikkä luomuruuan,
lähiruuan edistäminen on ministeri Koskisen ja
minun yhteinen hanke.
Ympäristöluvituksesta kysyttiin. Edustaja Leppä toi
esille, että se voi olla joillekin korkea kustannus. Me
olemme arvioineet ympäristölupakäytännön
kehittämistä monesta eri näkökulmasta.
On toisaalta myös niin, että ympäristölupien
kustannukset ovat itse asiassa hyvin alhaisia. Alle 50 prosenttia
sen viranomaistyön hinnasta, joka menee luvan tekemiseen,
peritään siltä luvan saajalta. Kun puhutaan
suurista hankkeista, kuten kaivoshankkeista tai turveteolli-suuden
hankkeista, niin nämä toimijatkin viestittävät,
että he haluaisivat mieluummin hankkeet saada nopeammin
vaikka kovemmalla hinnalla luvituksessa valmiiksi, koska heille
on kalliimpaa se pitkä käsittelyaika. Sitten taas
maatalousyrittäjyydessä on pieniä ja
keskisuuria toimijoita, joille se hinta voi olla suuri jo nykyisellään,
ja me arvioimme tätä lupakäytäntöä tästä näkökulmasta,
että saataisiin valvontaan ja luvitukseen lisää resursseja
sillä, että mahdollisesti joitain maksuja voitaisiin
korottaa mutta keskitettäisiin ne niille elinkeinoille,
jotka haluavat sitä kautta nopeampia prosesseja, ja sitten
etsitään kevennettyjä menetelmiä ja
varmistetaan, että hinta-taso on kohtuullinen pienemmille
toimijoille. Tästä meillä on selvitystä myös
käynnissä, siitä, miten maatalousyrittäjien
osalta voitaisiin varmistaa, että lupakäytäntö ei
ole kohtuuton.
Meillä on myös ympäristösuojelulain
kokonaisuudistus käynnissä ministeriössä,
jossa on tarkoitus löytää sellaisia lainsäädäntömuutoksia, joilla
saadaan kustannustehokkaasti maksimaalinen ympäristöhyöty,
ja siihen liittyy myös luontoarvojen huomioon ottaminen
ympäristönsuojelulaissa, mikä parantaisi
oikeuskäytäntöjen ennakoitavuutta ja
nopeuttaisi oikeusprosesseja. Enää ei tarvitsisi
etsiä sieltä suolta niitä punakämmeköitä ja
niitä tiettyjä lajeja oikeusistuimissa tehtävässä harkinnassa,
vaan yleiset arvokkaat kansalliset tai alueelliset luontoarvot selkeämmin toisivat
esille, mitkä alueet ovat sellaisia, että niihin
ympäristölupaa ei tule myöntää.
Tämä ympäristönsuojelulain kokonaisuudistushanke
etenee valvontamaksujen ja näitten muiden tavoitteiden osalta
ensi keväänä eduskuntaan.
Sitten tässä tuli esille tämä hevosenlantakysymys.
On valitettavasti niin, että me olemme tätä kyllä pyörittäneet
ministeriössä ympäri ämpäri, ja
uskon, että ministeri Anttila ja ministeri Lehtomäkikin
tässä asiassa parhaansa tekivät, mutta tosiasia
on se, että EU-lainsäädäntö ei
mahdollista sellaisia alhaisempia polttovaatimuskriteereitä,
että hevosenlantaa saisi polttaa ilman, että se täyttää nämä teollisuuslaitoksilta
edellytettävät puhdistuskriteerit. Näin
ei pitäisi olla myöskään Ruotsissa.
Jos siellä tapahtuu toisin, niin se on vastoin EU-lainsäädäntöä.
Mutta me olemme etsineet nyt ratkaisuja niin, että me alan
kanssa saisimme näitä puhtaampia uusia kattiloita
käyttöön niin, että ne täyttäisivät
vaatimukset ja hevosenlantaa voitaisiin polttaa, elikkä yritetään löytää ratkaisuja
niin, että saataisiin energiaa tuotettua ja poistettua
tätä jäteongelmaa. Ylipäätään se,
että me kierrätämme ravinteita tehokkaammin,
saamme muutettua jätettä energiaksi ja sitä kautta
parannettua resurssitehokkuutta, on iso osa vihreän talouden
muutosta, jossa myös maaseudun elinkeinot monipuolistuvat,
kun energiantuotannon ja lähienergian osuus vahvistuu.
Kansallispuistoista oli useita kysymyksiä. Meillä on
mahdollisuus nykyisten budjettiraamien puitteissa edelleen parantaa
uusien kansallispuistojen sekä vanhojen kansallispuistojen
opastusta ja reititystä aivan kohtuullisesti. Sen lisäksi me
olemme käynnistäneet hankkeen uusista kansallispuistoesityksistä,
koska tällaista kysyntää eri puolilla
Suomea on. Minä olen tosi iloinen siitä, että meillä on
maakuntia, kuntia, järjestöjä, kansalaistoimijaryhmiä,
maakuntaliittoja, jotka haluavat kansallispuistoja ja näkevät
ne alueen luontomatkailulle ja luonnon monimuotoisuuden vaalimiselle
hienona asiana. Sen takia me järjestimme tämmöisen
yleisen kilpailun, jossa tuli yhteensä lähes 20
ehdotusta uusista kansallispuistoista Suomeen. Tänä syksynä nyt
ollaan toteuttamassa ministeriössä laajaa arviota
siitä, mitä tarpeita meidän kansallispuistoverkollamme
saattaisi vielä olla luonnon kannalta, ja arvioidaan nämä yksittäiset
hankkeet. Tästä tullaan etenemään
päätöksentekoon siitä, onko
mahdollista perustaa uusia kansallispuistoja lähivuosina vielä,
sanoisin, marraskuun kuluessa. Lokakuun alussa me tulemme järjestämään
laajan keskustelu- ja tiedotustilaisuuden tästä kriteeristöstä ja välineistöstä,
mitä tässä hankkeessa käytetään. (Pertti
Salolainen: Mitä mieltä olette kalanviljelystä saaristossa?) — Saaristomeren
ravinnekuormituksessa kalankasvattamoiden sijaintia on siinä mielessä ympäristöluvituksessa
jo tiukennettu, että siinä hyvin tarkkaan ympäristöluvituksella
pyritään vähentämään
vesistökuormitusta ja ohjaamaan nämä sellaisiin
paikkoihin, että ne eivät paikallisesti kuormita
liikaa. Ala on pystynyt käytännöillään
vähentämään kolmannekseen kalakohtaista
ravinnepäästöä, mutta on totta,
että kalankasvattamon yhdistäminen suljettuihin
vesistöolosuhteisiin Saaristomerellä on hyvin
haastavaa, ja kovasti toivon, että suljettuun kassiteknologiaan
siirtyminen ja myös nämä kokeilut, mitä esimerkiksi
Uudellakaupungilla on maan päällä altaissa
tehtävästä kalankasvatuksesta, voisivat
edesauttaa sitä, että vesistöpäästöjä sieltä ei
jatkossa tulisi senkään vertaa kuin nykyään.
Lopuksi sanoisin näistä kulutustottumuksista, köyhyyden
vähentämisestä ja ympäristönsuojeluyhteydestä.
On selkeästi niin, että jos me emme muuta meidän
kulutustottumuksiamme ja yhteiskunnan resursseja kestävämpään
suuntaan, niin kyllä pienituloiset ja köyhät
kärsivät eniten siitä, että tämä yhteiskunta
kuluttaa luonnonvaroja kestämättömällä tavalla,
ja maaseudulla asuminen tulisi vaikeammaksi, jos me jatkamme tätä riippuvuutta öljyn
käyttämisestä liikkumisessa, koska öljyn
hinta tulee vain koko ajan nousemaan. Elikkä vaihtoehtoisten
ratkaisujen etsiminen myös siinä mielessä on
myös ihmisten asumisen etu siinä, että kustannustaso
olisi kohtuullista, kun otetaan käyttöön
sähköautoja ja bioenergian muotoja myös
maaseudun elinmahdollisuuksien turvaamiseksi tulevaisuudessa sen
lisäksi, että ne tuovat myös paikallisesti
työtä.
Täällä on ollut monia kysymyksiä liittyen uraanin
louhintaan, kaivosten ympäristöongelmiin ja ympäristöhallinnon
toimintaan. Haluaisin korostaa, että suomalainen alueellinen
ympäristöhallinto tekee aivan välttämätöntä viranomaistyötä siinä,
että meille jokaiselle tärkeät virkistyskäyttömahdollisuudet
ja ylipäätään luonnon monimuotoisuus
ja vesistöjen hyvän tila ovat saavutettavissa,
ja ympäristöluvat (Puhemies koputtaa) ovat keskeinen
väline siinä, että varmistetaan, että elinkeinoelämä osaa
käyttää parasta ympäristötekniikkaa
niin, että ympäristöä ja vesistöä ei kohtuuttomasti
pilata. Tässä työssä on tärkeätä, että nämä prosessit
olisivat mahdollisimman selkeitä ja ennakoitavia toiminnanharjoittajille,
mutta että niistä (Puhemies koputtaa) myös
saadaan se maksimaalinen ympäristöhyöty
ja osataan auttaa myös toimijoita, jos toimijat eivät
itse välttämättä aina edes tiedäkään
oman hankkeensa ympäristövaikutuksia, ja näin
ollen se on myös alan toimijoiden etu.
Edustaja Lindström ja edustaja Kari puhuivat ympäristöklusterista,
minä näen, että esimerkiksi puhtaaseen
veteen liittyvä ympäristöosaaminen ja
tähän liittyvä ympäristöteknologia
on Suomelle iso mahdollisuus. Sen käyttöönotto
kansallisesti on iso asia. Me edistämme julkisissa hankinnoissa
ministeri Häkämiehen kanssa sitä, että kunnat
hankkisivat kotimaista osaamista, parempia (Puhemies koputtaa) ympäristölaatustandardeja,
ja sitä kautta nämä toimijat saisivat
vientimarkkinoita, kun maailmanlaajuisesti kestävään luonnonvarojen
käyttöön liittyvät kysymykset
on se kasvavin maailmanmarkkina-ala ylipäätään maailmalla. Kestävä kehitys
on ainoa tie eteenpäin, muuten ihmiskunnalla on edessään
vain surkea kohtalo ja taloudellinen taantumus. Vältetään
se ja hoidetaan asiat (Puhemies koputtaa) kunnolla. Kiitos kaikille.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Kiitoksia, ministeri Niinistö. Sitten siirrytään
puhujalistaan.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Suomella on pieneksi maaksi hyvä maine
ja paljon valtaa. Hyvää mainettamme tukevat pitkäaikainen
menestys konfliktien ratkaisussa, Pisa-tutkimuksissa ja vahvan talouden,
kolmen A:n luottoluokituksen maana heikkonakin aikana. Meillä on
myös hyvä maine puhtaan teknologian osaajana,
tasa-arvon edistäjänä ja esimerkiksi äitiyspakkausten
ja kouluruokailun mallimaana.
Ääntämme kuunnellaan laajasti Euroopan kentillä ja
muualla maailmassa. Itsestämme on kiinni, kuinka hyvin
pysymme ajan hermolla ja vieläkin enemmän etujoukoissa.
Edistyksellisyys vaatii kykyä arvioida muuttuvaa maailmantilannetta
kaikista näkökulmista, omien vahvuuksiemme tunnistamista
ja uusien näköalojen hahmottamista vahvuuksiemme
pohjalta.
Pienenä maana emme kykene kilpailemaan suurilla volyymeillä,
mutta voimme aina vahvistaa kykyjämme, osaamistamme ja
kekseliäisyyttämme eri tavoin. Tässä kansainvälisyys
on avainsana.
Jotta pienenä maana voimme mennä eteenpäin,
on meillä oltava vahva perusta, vakaat yhteiskuntaolot,
hyvinvointia. Omista asukkaistamme huolehtimisella ja tänne
muuttaneista asukkaista huolehtimisella varmistamme tulevien sukupolvienkin
hyvinvoinnin. Kun koti on kunnossa, on hyvä lähteä maailmallekin
ja rakentaa menestystä hyvinvoinnin perustalle.
Talousarviosuunnitelmassa vuodelle 2013 on koulutuksen ja kasvatuksen
painopisteeksi otettu muun muassa pienimmät lapset ja nuoret.
Kouluille kohdistetaan huomattava summa, 60 miljoonaa euroa, luokkakokojen
pienentämiseen. Lisäksi edistetään
muun muassa lasten iltapäivätoimintaa, kerhotoimintaa,
jotta lapsilla olisi turvalliset, aikuisen valvomat iltapäivät.
Edistetään liikuntaharrastusta ja maahanmuuttajanuorten lukioon
siirtymistä, muun muassa. Lapsi tarvitsee välittäviä ja
kuuntelevia aikuisia, perusturvaa, hyvän perusterveydenhuollon,
huolenpitoa. Kovin kummallisia kommervenkkejä ei tarvita, että lapsi
voi hyvin.
Alkoholi on yhteiskuntamme suurin vitsaus. Vaikka lapsistamme
suurin osa voikin hyvin ja kasvaa turvallisissa kodeissa, on kuitenkin
suurin yksittäinen lasten pahoinvoinnin syy vanhempien
liiallinen alkoholinkäyttö. Uskon, että alkoholin
aiheuttamat ongelmat ovat kustannuseriltään yksittäisistä asioista
kaikkein suurin. Alkoholinkäytön haittavaikutukset
liittyvät ei vain ongelmaperheisiin vaan myös
perheisiin, joissa alkoholia ajoittain käytetään
ajattelemattomasti. Päihdepalvelujen kehittämisessä tulee
asettaa tavoitteeksi lasten vanhempien päihteiden käytön vähentäminen.
Toki muistakin päihteitten ilmiöistä täytyy
huolehtia ja pitää huoli, että kaikin tavoin
alkoholin aiheuttamat ongelmat vähenevät.
Meidän on oltava etukenossa, kun puutumme talouden
kipukysymyksiin. Harmaata taloutta ja veronkiertoa ei tule sallia
missään muodossa, sillä se on meidän
kaikkien hyvinvoinnista pois. Harmaan talouden syövereihin
uppoavat miljardit eurot ovat osaltaan aiheuttamassa tätä tiukkaa taloudellista
tilannetta.
Talouden vääristymisistä on myös
kyse, kun puhutaan kaupan markkina-aseman väärinkäytöstä.
Viime vuonna, 2011, kahden suurimman kauppaketjun yhteenlaskettu
markkinaosuus oli jo yli 80 prosentin rajan. Siksi onkin loistavaa, että hallitus
tuo lakiesityksen vielä syksyn kuluessa kaupan terveen
kilpailun edistämiseksi. Tällä on suora
vaikutus myös maanviljelijöiden tulotasoon sitä nostavasti.
Olemme vahvoja, kun nojaamme siihen, mitä meillä on.
Maatalouttamme täytyy tukea niin, että voimme
varmistua, että puhdasta ruokaa riittää pöydissämme.
Ihan lopuksi, kun aika rientää niin nopeasti, puhuisin
vielä metsistämme, jotka ovat vahvuuksistamme
ehkä kaikista suurin. Nostaisin esille hajautetut uusiutuvat
energiavarat ja erityisesti kotimaiset puupohjaiset tuotteet sekä lämmön- että energiantuotossa.
Tässä yhteydessä esimerkiksi Kemiin on
suunnitteilla biodieselhanke, ja toivonkin, että hallitus
edistäisi tätä hanketta, jotta se saadaan
nopeasti toteutettua ja tuottamaan kotimaista polttoainetta. Tämän
on myös EU nostanut kärkihankkeeksi. Meillä on
myös vahvuutena puhdas teknologia, ympäristöteknologia
ja puhdas vesi.
Ihan lopuksi haluaisin sanoa, että meidän
on tunnistettava, kuinka maailma on muuttunut. Emme ole irrallinen
yksikkö, vaan meitä myös kohtaavat väestönkasvu,
niukkuus luonnonvaroista, viljelymaasta. Meiltä odotetaan
vakaana hyvinvointiyhteiskuntana ratkaisuja globaaleihin kysymyksiin.
Hyvällä yhteistyöllä eri toimijoiden
kesken ja poliitikkojen välillä tämä varmasti
onnistuu ja ratkaisut löytyvät.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Budjettikirja: 54 miljardia euroa rahaa, paljon
rahaa hyviin asioihin, hyviin asioihin, jotka ylläpitävät,
tai ovat ylläpitämättä, hyvinvointiyhteiskuntaamme.
54 miljardista on 7 miljardia velkaa tilanteessa, jossa hallitus
on luvannut, että vaalikauden aikana budjetti on tasapainossa.
Toivotan onnea ja menestystä hallituksen ministereille,
että tässä hallitusohjelman kirjauksessa onnistutaan.
54 miljardista 1 miljoona voi olla iso raha, varsinkin silloin,
jos se puuttuu. 500 000:kin voi olla iso raha, ja tässä tapauksessa
500 000 on iso raha niille ihmisille, jotka odottavat,
että heidän oikeutensa muutoksenhakuun toteutuu,
kun he ovat kokeneet ongelmia perusturvassa.
On ollut eduskunnan yhteinen asia vuosikaudet riippumatta hallitus—oppositio-asetelmasta
se,
että sosiaaliturvan muutoksenhausta huolehditaan. Oli tilanne,
jossa, kiitos eduskunnan lainsäädännön,
ajauduttiin tilanteeseen, joka oli ennakoitavissa, että meillä oli
18—19:kin kuukauden odotusaika noille päätöksille.
Määrätietoisilla ja muutamien satojentuhansien
eurojen lisämäärärahoilla vuosittain
viime vuosina on pystytty pahimmat jonot purkamaan. Tällä hetkellä ollaan
tilanteessa, jossa ihmiset odottavat 9 kuukautta päätöstä muutoksenhakua
tehdessään. Tämän vuoden lopussa,
jos ja kun kehitys jatkuu nykyisen kaltaisena, päästään
7 kuukauteen. Budjettikirjasta puuttuu 500 000 siitä,
että tämä myönteinen kehitys
voi jatkua.
Arvoisa herra puhemies! Budjettipäätöksenteon
yhteydessä hallituksella on ollut ja on mahdollisuus tehdä isoissakin
asioissa linjauksia. Me ensi viikolla keskustelemme ikääntyvän
väestön palveluista, me keskustelemme vanhuspalvelulaista,
me tulemme keskustelemaan hyvän hoidon ja hoivan tasosta,
hyvän hoidon ja hoivan määrittelemisestä tilanteessa,
jossa kuntien valtionosuuksia leikataan 800 miljoonaa, tilanteessa, jossa
hehkutetaan muutaman kymmenen tai, pääministerin
suulla, 150 miljoonan euron lisärahoista.
Menemättä tähän asiaan tämän
syvemmälle tänään, koska tähän
palataan ensi viikon tiistain välikysymyskeskustelussa,
otan samansuuruisen, ellei vieläkin suuremman asian esille,
asian, jota on odotettu.
On odotettu sitä, että hallitus linjaa sosiaali-
ja terveydenhuollon tulevaisuutta niin hallinnon järjestämisen
kuin sitten rahoituksenkin osalta. Hallitusohjelmasta löytyy
selkeä kirjaus siitä, että tämä hallitus
tulee tekemään tämän asian osalta
esityksiä. Tosin toisaalla hallitusohjelmassa on kirjattu — ja
viime viikkojenkin julkisen keskustelun, viime päivien
julkisen keskustelun ja ainakin osan eduskuntapuolueista mukaan
asian ratkaisu on — että kun saadaan kuntakartta
ja kuntarajat muutettua, niin siitä se maailma sitten valmistuu.
Sosiaali- ja terveydenhuollon rapautuminen on tapahtumassa tavalla,
jota ei ole ihan helppoa ottaa kiinni, ellemme me pysty tekemään
päätöksiä, ellei hallitus pysty
tekemään esityksiä.
On olemassa valmisteleva työryhmä, jota veti kansliapäällikkö Kari
Välimäki. Hän vaihtoi tehtävää.
Tuon työryhmän vetäjä vaihtui.
Kansliapäällikkö Välimäen
esitys, minkä hän, voisiko sanoa, testamentinomaisesti
työryhmälle oli jättämässä,
vuoti julkisuuteen. Se oli esitys, jonka jälkeen ainakin
itselleni selkisi se, että hallituksessa ja hallituksen
vastuuministereillä on käsitys siitä,
mitä ei tehdä.
Mutta edelleen on avointa se, mitä tehdään: millä tavalla,
miten, kuka, on auki. Minimivaatimus on, että kun kunnille
on luvattu kuntakarttaharjoituksesta kuuleminen, tämä sosiaali-
ja terveydenhuollon hallintojärjestämismalli on
käytössä, kun kunnat omat lausuntonsa
antavat. Meillä on vielä aikaa, mutta se aika
tiimalasissa kuluu. Me emme saa antaa meidän julkisen terveydenhuollon,
sosiaalitoimen rapautua. Meidän pitää pystyä tekemään
päätöksiä.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Tuntuu vähän fraasinomaiselta
sanoa, että hyvinvointi kasvaa työstä,
mutta niin se vain on, ja se, mitä meidän työllisyydessämme
tapahtuu, vaikuttaa siihen, miten me pystymme rahoittamaan vaikkapa
vanhuspalvelulain tuomat velvoitteet.
Se, mitä tapahtuu valtionosuuksissa, on pieni osuus
siitä, mitä kuntien taloudessa tapahtuu, jos työllisyys
ei kehity positiivisesti. Jos verrataan vaikka Hämeenlinna-nimiseen
kaupunkiin, jossa Lehman Brothersin jälkeen menetettiin
verotuloja noin yhden veroprosenttiyksikön verran, niin
se kertoo ehkä siitä suuruusluokasta, mitä työllisyys
ja talous vaikuttaa meidän aivan arkisiin palveluihimme.
Kun haluamme hoitaa työllisyyttä, meidän
on huolehdittava kahdesta asiasta: siitä, että Suomi on
elinvoimainen ja houkutteleva yrityksille, jotta työpaikkoja
syntyy, mutta yhtä lailla on huolehdittava siitä,
että meillä on työvoiman tarjontaa. Jos
haluamme, että meillä on työvoimasta tarjontaa,
niin silloin suurin voimavara meillä on työttömissä ihmisissä ja
silloin työttömistä on pidettävä huolta.
Kyse on siis aina työn luomisesta ja työttömistä huolehtimisesta,
molemmista.
Jos katsomme sitten suurta talouden ja työllisyyden
kuvaa, jonka tuo budjettikirja maalaa, se on kyllä huolestuttava.
Kasvu on tippumassa sille tasolle, että se ei enää synnytä työtä.
Se, mihin odotukset asettuvat, perustuu hyvin pitkälle
kotimaiseen kysyntään, mutta tiedämme
sen, että ne säästöpäätökset
ja lisärahoituskohteet, joita meillä budjetissa
on, myös syövät meidän kotimaista kysyntäämme,
eli sieltä ei ole odotettavissa kovin suurta kasvupompsausta
työllisyyteen, ja onkin uhkana se, että työttömyys
kääntyy voimakkaampaan nousuun.
Monet muistavat 90-luvun alun laman, jolloin meillä otsikot
kirkuivat isoja työttömien määriä. Silloin
tuo työttömien määrä tuli
ja kasvoi siitä, että meillä tuli koko
ajan lisää työvoimaa yhteiskuntaan, mutta
nyt tuo ketju kulkee toisinpäin, elikkä meillä lähtee
työvoimasta enemmän ihmisiä pois, kuin
tulee uusia ihmisiä tilalle. Se ehkä harhauttaa
meitä siinä mielessä, että ikään
kuin työllisyydessä ja taloudessa ei olisi niin
suurta riskiä, kuin siinä on, koska työttömyysluvut
eivät kiru niin suurina, kuin ne olivat 90-luvun alussa.
Hallitus aivan oikein pyrkii vastaamaan niihin työttömyyden
kaikkein kipeimpiin asioihin, jotka ovat olemassa, elikkä nuorten
työttömyyden kasvuun sekä pitkäaikaistyöttömyyden
kasvuun. Nuorten yhteiskuntatakuu pyrkii siihen, että meidän
nykykäytäntöämme, jossa nuorelle
tarjotaan joko työharjoittelu-, koulutus- tai tukityöpaikka kolmen
kuukauden jälkeen, laajennetaan kuntoutukseen ja laajennetaan
myös koulutustakuuseen, mutta kun rahaa on niukalti, olisi
syytä miettiä sitä, kulkevatko meidän
prosessimme oikeassa järjestyksessä. Tällä hetkellä me
pyrimme tarjoamaan nuorille koulutuspaikan, mikä on aivan
oikein ja hyvä tavoite, mutta kun nuori menee pakkohaun
kautta koulutukseen ja hän ei olekaan oikealla alalla,
niin meillä keskeyttämiset ovat hyvin suuri ongelma.
Sen jälkeen tuo nuori palaa työvoimatoimistoon
ja työvoimatoimistossa hänelle pyritään
tarjoamaan joko työharjoittelua, työpajapaikkaa
tai jotakin muuta aktiivitointa. Yhteiskunta rahoittaa tämän
nuoren palvelut kahta kautta: ensin kouluun koulutuspaikkana, ja tuo
raha siellä usein säilyy vielä jonkun
aikaa, ja sen lisäksi taas työhallinnon kautta.
Jos me kääntäisimme tuon ketjun toisinpäin,
että ne nuoret, jotka eivät tiedä, miksi
haluavat alkaa isoina, aloittaisivatkin valmennuksen kautta ja sitä kautta,
että he etsivät itselleen oikean toimialan, meidän
ei tarvitsisi rahoittaa kahdenkertaisesti samoja asioita.
Toinen kysymys liittyy siihen, mitä me tekisimme näille
keskeyttämisille. Jos me emme saa sosiaali- ja terveystointa
kiinteämmin mukaan ammatillisen koulutuksen puolelle, me
emme myöskään saa keskeyttämisiä alaspäin.
Tämä on iso haaste, koska ei se tuo tulosta, että nuorelle tarjotaan
koulutuspaikka, jos hän ei pysty selviytymään
siitä koulutuksesta eikä saa sitä apua,
jota mahdollisesti koulutuksen aikana tarvitsisi.
Vielä ehkä kolmas porras tähän
nuorten yhteiskuntatakuuseen. Olisi syytä miettiä sitä,
miksi meillä erityisoppilaitoksista tai niistä valmistuttua
nuoret työllistyvät paremmin kuin normiammattikouluista.
Kyse on siitä, miten nuo koulut huolehtivat nuoren työn
alkuun. Siellä on paremmat prosessit työvalmennuksessa,
työhönohjauksessa ja siinä nivelkohdassa,
joka tapahtuu ammatillisen koulutuksen päätyttyä ja
työpaikan etsinnässä. Olisikin syytä miettiä,
että kun työpaikasta irtisanotuille ihmisille
tarjotaan muutosturvajoukkoja tuohon vaikeaan nivelvaiheeseen, pitäisikö meidän
ammatillisen koulutuksen sisään tuoda työnvälityksen
tapaiset muutosturvajoukot, jotka auttaisivat tässä nivelvaiheessa,
jolloin me saisimme käytettyä hyväksi sen
ammattiosaamisen, jota nuorilla valmistuneilla on.
Vielä yksi sana tästä nuorten yhteiskuntatakuusta,
joka liittyy resursseihin. Takuun toteuttaminen järkevällä tavalla
on hyvin pitkälle henkilön räätälöintityötä,
ja jos meillä ei työvoimatoimistoissa ole riittäviä resursseja
nuorten palvelemiseen, tuo yhteiskuntatakuu jää aikamoiseksi paperitiikeriksi.
Sen takia on huolehdittava siitä, että meillä on
osaavaa henkilöstöä nuorten palveluissa.
Jos katsotaan tuon takuun laajennusta, joka tällä hetkellä on
hallitusohjelmaan ja tähän koko prosessiin kirjattu,
niin esimerkiksi Uudellamaalla pitäisi pystyä palvelemaan
paremmin 10 000:ta nuorta, kun ajatellaan, että siellä on noin
5 000 alle 25-vuotiasta ja sen päälle
vielä 5 000 alle 30-vuotiasta vastavalmistunutta.
Se on aika iso joukko, joka vuoden alusta pitäisi pystyä palvelemaan
paremmin, ja sen vuoksi on huolehdittava myös ammattitaitoisesta
henkilöstöstä. Me hoidamme näitä liian
usein nykyään lisäbudjeteilla, mikä johtaa
siihen, että rahaa tuhlataan. Kun esimerkiksi kävin
Porvoossa, niin siellä on sellainen tilanne, että on
käynnissä nuorille suunnattu projekti, johon työllistämistuilla
on palkattu ihmiset, jotka hoitavat tuota projektia, aikuiset, joiden
tarkoitus olisi auttaa nuoria, mutta tosiasia on se, että rahat
ovat loppu siinä vaiheessa, kun nuorille pitäisi
löytää toimenpiderahoja, ja tällainenhan
on aivan älytöntä puuhaa, ja se johtuu
siitä, että me pelaamme nykyään
liian monissa asioissa lisäbudjeteilla. Me tiedämme,
että rahantarve on suuri, mutta kehysmenettelyn ja erilaisten
muiden makrotalouspakkopaitojen vuoksi käytämme
lisäbudjettia, ja se ei tuo tehokkainta käyttöä näille
rahoille.
Ehkä vielä sellainen asia, jota eduskunnan
on katsottava tarkkaan budjetin käsittelyssä,
ja se liittyy kotouttamiseen. Tässä salissa on
käyty paljon maahanmuuttopoliittista keskustelua ja sanottu
sitä, että me emme ole kaikilta osin onnistuneet
kotouttamistoimissa. Nyt budjettikirja arvioi, että meidän
kiintiöpakolaisemme ovat samalla tasolla kuin tänäkin
vuonna myös ensi vuonna, ja sehän on ihan poliittinen
päätös. Kirjassa arvioidaan myös,
että meidän turvapaikanhakijoiden ja turvapaikan
saaneiden määrä on samalla tasolla, kuin
se on tänä vuonna, mutta rahaa kotouttamisesta
häviää 17 miljoonaa. Tämä yhtälö on
mahdoton.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä budjettiesitys, joka
nyt on annettu, on äärimmäisen kylmä ja
uskomattoman epätasa-arvoinen. Se ei luo mahdollisuuksia
hyvinvoinnin levittämiseen, päinvastoin se tuo
pahoinvointia koko kansalle ja etenkin kaikkein vähätuloisimmille
ihmisille.
Esimerkiksi lapsilisien indeksiä ei hoidettu, se poistettiin
kokonaan. Muun muassa pääministeri Jyrki Katainen
sanoi tässä salissa, että esimerkiksi
hänen perheensä ei tarvitsisi lapsilisiä lainkaan.
Silti hänessä ei ole miestä esittämään,
että kovapalkkaiset ihmiset, yli 100 000 vuodessa
tienaavat, voisivat luopua kokonaan lapsilisistä, koska
lapsilisien alkuperäinen tarkoitus, mitä varten
se sotien jälkeen tehtiin, on tänä päivänä mennyt
jo ohi.
Sosiaali- ja terveyspuoli ei myöskään
pysty paranemaan tämän budjettikauden aikana sen
takia, että budjetti ei mahdollista pätevien,
ammattitaitoisten ihmisten palkkaamista tai työssä pitämistä silloin,
jos heidät on onnistuttu palkkaamaan. Tällä hetkellä 45
prosenttia sosiaalityöntekijöistä on
epäpäteviä. Se on järkyttävä asia,
joka näkyy muun muassa lasten huostaanotoissa — niissä huostaanotoissa,
joita ei tehdä, ja toisaalta niissä huostaanotoissa,
joita ei olisi pitänyt tehdä. Tämäkin
on asia, josta meidän on uskallettava puhua. Näinkin
päin saattaa joskus käydä.
Tällä hetkellä kaikkein suurin ongelma
sosiaalityöntekijöiden saamisen osalta on kouluttajien, opettajien
puute. Meillä ei ole tarpeeksi opettajia, jotka opettaisivat
sosiaalityöntekijöitä. Muun muassa Pohjanmaan
alueella on huutava pula kouluttajista, ja sinne haluttaisiin uusi
maisteriohjelma tätä varten, mutta siihen ei yksinkertaisesti
ole rahaa.
Arvoisa puhemies! Tasavero ei ole tasa-arvoinen, ei siitäkään
huolimatta, että valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
sanoi tässä salissa, että tasavero on
siinä suhteessa tasa-arvoinen, että se kohtelee
kaikkia kansalaisia samalla tavalla ja jokainen kansalainen voi
itse päättää, mitä ostaa
ja mistä sitten sitä tasaveroa eli korotettua
alvia maksaa. Minä väitän, että se
ei ole ihan näin. Jokainen meistä tarvitsee ruokaa,
olipa köyhä tai olipa rikas, olipa herra tai olipa
narri. Me emme myöskään itse voi päättää sitä,
milloin me tulemme sairaaksi, milloin me tarvitsemme lääkkeitä, ja
kun olemme pienituloisia, niin pienituloisen kukkarossa tuntuu prosentin
korotus alvissa aivan toisella tavalla kuin kansanedustajan kukkarossa.
Jos saa kuukaudessa sen, mitä suurin osa suomalaisista
tienaa, eli 1 800 euroa — siis suurin osa suomalaisista
tienaa tämän verran, vaikka keskimäärin
tienataan vähän yli 2 000, mutta meillä on
niin paljon pienituloisia, että se vetää keskiarvon
1 800:aan — heillä se tuntuu, eläkeläisillä se
tuntuu, työttömillä se tuntuu, opiskelijoilla
se tuntuu, lapsiperheillä se tuntuu äärimmäisen
kovasti.
Infraa ei ole mahdollisuus rakentaa niin paljon, kuin pitäisi.
Esimerkiksi Kauhajoki—Isojoki-tie on sellainen, jolla rekat
ajavat tällä kertaa täysin keskellä tietä sen
takia, että tien reuna ei kestä rekan painoa.
Siellä ne kaatuvat, rekat menevät nurin. Siltä tienpätkältä lähtee
kuitenkin 50 rekka-autoa joka ikinen päivä liikenteeseen,
ja sitä tarvitaan meidän teollisuuttamme varten,
raaka-aineita tarvitaan. Meidän inframme on oltava siinä kunnossa,
että tavara liikkuu. Suomen teollisuus makaa kotimaassa
pyörien päällä. Ulospäin
sitten tietysti viedään laivoilla, joista pääsemmekin
helposti rikkidirektiiviin, joka tulee olemaan erittäin
kallis ratkaisu, tulee nostamaan teollisuuden hintoja sen takia,
että kuljetuskustannukset tulevat nousemaan, mutta sen
minä sanon, että jos otetaan tämmöinenkin
kuin rikkidirektiivi, niin meidän on syytä ottaa
siitä ne hyvät puolet, joita siinä tulee.
Siinä on olemassa se hyvä puoli, että se
luo omalta osaltaan uusia työpaikkoja ja mahdollistaa työpaikkojen
säilymistä.
Vaasan Wärtsilä on rakentanut jo ensimmäisen
rikkipesurin, ja niitä pitää pystyä rakentamaan
lisää. 30 miljoonaa, jota nyt on sanottu, ei ole
riittävä määrä siihen,
että kaikkiin laivoihin saataisiin rikkipesuri. Tuen täytyy
olla niin suuri, että se pystyy takaamaan sen, että teollisuus
ei joudu maksumieheksi silloin, kun lähdetään
puhdistamaan meriä. Sinne täytyy löytyä rahat
jostakin muualta.
Maahanmuutto, turvapaikanhakijat. Asia on kerta kaikkiaan niin,
että se asia on saatava kuntoon. Ihmisten, jotka otetaan
maahan, on saatava suomen kieli, luku- ja kirjoitustaito, ammattitaito ja
työpaikka. Silloin mekin hyväksymme sen, mutta
me emme hyväksy sitä, että tänne
tullaan pelkästään meidän sosiaaliturvan
varalle. Se ei ole kestävä tie.
Keskustelu päättyi.