Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies ja muut kuulijat!
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Ammatin puolesta.
Haluan tältä paikalta kiinnittää huomiota
muutamiin tämän lakiesityksen yksityiskohtiin.
Tässä väylämaksujen muuttamisessahan
on kyse siitä, että rikkidirektiivin Suomen merenkululle
aiheuttamia kustannuksia kompensoidaan, eikä ainoastaan
merenkululle vaan yleensä Suomen vientiteollisuudelle.
Hallitus kehysriihessään keväällä 2014
linjasi, että väylämaksun yksikköhintoja
alennetaan lastialuksia ja parhaita jääluokkia
painottaen. Nyt kuitenkin tässä ministeriön
esityksessä käy niin, että kaksi parhainta
jääluokkaa maksaisi 63,2 prosenttia väylämaksuista
ja huonoimmat 36,8 prosenttia. Näin ollen tässä on
kyllä valiokuntakäsittelyn aikana syytä vielä kerran
tarkistaa ja pohtia vakavasti, onko tämä väylämaksujen
keventämisen painotus nyt mennyt aivan oikein. Esimerkiksi
voitaisiin harkita sitä, että lasti- ja matkustaja-aluksille
jääluokissa II ja III tai sellaisille aluksille,
joilta puuttuu jääluokka kokonaan, ei annettaisi
alennusta väylämaksuissa. Näin säästetty
summa, joka on yli 9 miljoonaa euroa ilmeisesti, suunnattaisiin
parhaimmissa jääluokissa oleville aluksille.
Väylämaksuistahan 60 prosenttia menee jäänmurtotoimintaan,
ja parhaimman jääluokan alukset puolestaan eivät
käytä lainkaan jäänmurtajia vaan
toimivat itse jäänmurtajina korvauksetta pitäen
tärkeimmät väylät talvikauden
ajan auki alemman jääluokan aluksille. Toisaalta
suurten konetehojen ja vahvemman teräsrakenteen takia näiden
alusten polttoainekulutus on suurempi kuin alempien jääluokkien
aluksien. Tämän takia rikkidirektiivi nostaa enemmän
juuri parhaimpien jääluokkien alusten polttoainekustannuksia.
Ja vielä kun otetaan huomioon, että kahden parhaimman
jääluokan alusten osuus ulkomaanliikenteen satamassa
käynneistä Suomessa on lähes 80 prosenttia,
niin perusteet tämän painopisteen siirtämiseksi
ovat vahvat.
No, sen lisäksi vielä voitaisiin harkita sitä,
kun lakiesityksessä ehdotetaan, että väylämaksun enimmäismäärää aluskäynniltä puolitetaan.
Tä-mä on perusteltua matkustaja-alusten, risteilyalusten
ja parhaimmissa jääluokissa olevien lastialusten
kohdalla, mutta ei huonoimmissa jääluokissa olevien
lastialusten kohdalla. Tällöin nimittäin
suuret huonoimmissa jääluokissa olevat alukset
saisivat 50 prosentin alennuksen väylämaksuista,
ja tämä vääristää kilpailuolosuhteita. Huonoimman
jääluokan lastialus pystyy ottamaan enemmän
lastia ja siirtämään osan aiheuttamistaan
jäänmurtokustannuksista maksettavaksi paremman
jääluokan alusten väylämaksujen
kautta.
Vielä kolmantena asiana tässä lakiesityksessä käsitellään
niin sanotut ropax-alukset eli ro-ro-matkustaja-alukset matkustaja-aluksina,
ja tosiasiassa kuitenkin näiden alusten kuljetussuoritteesta
suurin osa, valtaosa, on rahtia. Olisi oikeudenmukaista, että ropax-alukset
käsiteltäisiin tässä lakiesityksessä lastialuksina.
Tässä huomioita valiokuntakäsittelyssä pohdittavaksi. — Kiitos.
Keskustelu päättyi.