Leena Rauhala /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakialoitteeni, joka koskee sosiaalihuoltolain
10 §:n muuttamista, sisältää esityksen
sosiaalityöntekijöitten täydennyskoulutuksesta.
Sen perusteluiksi olen erityisesti esittämässä sitä,
että tällainen lakisääteinen
täydennyskoulutusvelvoitehan tuli terveydenhuollon henkilöstölle.
Näen, että kun meillä sosiaali- ja terveydenhuoltoalueet
toimivat niin läheisesti yhteistyössä,
samoin sitten myös tässä koulutuksessa,
jossa vahvistetaan kummankin työalan sisältöjä,
tulisi henkilökunnan koulutuksessa olla samanlaisia perusteita
ajatellen täydennyskoulutusta. Valtioneuvosto on asettanut
aikoinaan sosiaalityön neuvottelukunnan aikavälille
2002—2005. Se on laatinut työryhmämuistion,
jonka nimi on "Kiireelliset toimenpiteet sosiaalityön vahvistamiseksi",
ja näen, että sieltä löytyvät
hyvin vahvat perusteet myös tälle ajatukselle,
että sosiaalityöntekijöitten täydennyskoulutusta
lakisääteistetään ja vahvistetaan.
Tässä työryhmän muistiossa
todetaan muun muassa, että asiakkaiden muuttuvat ja monimutkaistuvat
palvelutarpeet edellyttävät työntekijöiden
ammattitaidon ja osaamisen tukemista ja myös sosiaalityöntekijöiden
aiempi epäyhtenäinen pohjakoulutus asettaa haasteita
ammatillisten valmiuksien ylläpitämiselle ja lisäämiselle. Tiedetään
myös, että lamavuosina sosiaalityöntekijöiden
työmäärä on lisääntynyt
ja työt ovat ruuhkautuneet ja tulleet vaativammiksi. Työ kaiken
kaikkiaan on hyvin vaativaa ja edellyttää ammattitaidon
lisäämistä. On todettu ei pelkästään se,
että yleensä työ muuttuu vaativammaksi, vaan
että työntekijöitten osaaminen ei kohtaa,
eli koulutus ei ole riittävä niihin vaatimuksiin
nähden.
Täydennyskoulutukseen osallistuminen on siis tärkeä osa
työn laadun ja työkäytäntöjen
kehittämistä, ja täydennyskoulutuksen
tulee olla suunnitelmallista ja tavoitteellista. Sen tulisi tapahtua
kiinteänä osana sosiaalityöntekijöiden päivittäistä työtä kohdistuen
sekä työn että työyhteisöjen
kehittämiseen. Tietenkin tässä aloitteessani
on nyt kysymys erityisesti täydennyskoulutuksesta. En käytä sanaa
työnohjaus, mutta näen myös hyvin tärkeänä,
että täydennyskoulutuksen lisäksi niitä kaikkia
vaativuustekijöitä ajatellen, mitä sosiaalityössä kohdataan,
tarvitaan myös työnohjausta. Työpaineet
ovat kovat, ja silläkin tavalla työuupumusta on
sosiaalityöntekijöitten kohdalla, koska vielä työntekijöitä sillä alalla
on hyvin riittämätön määrä.
Lakialoitteessa siis ehdotan 10 §:ään,
että kunta huolehtii siitä, että sosiaalihuollon
henkilöstö peruskoulutuksen pituudesta, työn
vaativuudesta ja toimenkuvasta riippuen osallistuu riittävästi heille
järjestettyyn täydennyskoulutukseen ja sosiaali-
ja terveysministeriö antaa tarvittaessa tarkemmat säännökset
täydennyskoulutuksen sisällöstä,
laadusta, määrästä, järjestämisestä,
seurannasta ja arvioinnista. Täydennyskoulutuksen lakisääteistäminen
tulisi mahdollisesti valmistella saman mallin mukaisesti kuin terveydenhuollon henkilöstön
ammatillisen täydennyskoulutuksen lakisääteistäminen
on tapahtunut. Siis päätöksen pohjaksi
voisi ottaa sen, mikä siellä terveydenhuollon
täydennyskoulutuksen lakisääteistämisessä on,
että henkilöstölle järjestettäisiin
vuosittain keskimäärin 3—10 päivän
täydennyskoulutusta peruskoulutuksen pituudesta, työn
vaativuudesta tai toimenkuvan muuttumisesta riippuen ja täydennyskoulutuksen
kustannusvastuu on työnantajalla.
Keskustelu päättyy.