Kimmo Sasi /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallitus esitti vaalilain muuttamista siten,
että mahdollistettaisiin sähköinen äänestys äänestyspaikoissa,
ennakkoäänestyspaikoissa ja kotiäänestyksessä.
Sähköisellä äänestyksellä tarkoitettiin
sitä, että voi koneella äänestää tiettyä numeroa,
joka numero rekisteröityy keskusrekisteriin, josta tulokset
saadaan välittömästi. Kysymys ei ollut
siis internetin välityksellä äänestämisestä.
Tarkoitus oli, että järjestelmää kokeillaan
kokeiluluontoisesti.
Perustuslakivaliokunta arvioi tätä asiaa perustuslain
kannalta ja kiinnitti huomiota perustuslain 6 §:n yhdenvertaisuussääntelyyn
ja totesi, että kansalaisia tulee kohdella samalla tavalla asuinpaikkaan
katsomatta, mutta kuitenkin todeten siten, että erilaisuuteen
johtava kokeilulainsäädäntö sinänsä on
hyväksyttävää, jos sille on hyväksyttävät
perusteet, kuitenkin siten, että noudatetaan tiukkoja rajoja — tai
välttämättä lainsäädännön
osalta kauhean tiukkoja rajoja tältä osin ei tarvita.
Valiokunta katsoo, että hallituksen esityksen perustelut
olivat sinänsä hyväksyttäviä,
koska tarkoitushan oli parantaa äänestämismahdollisuuksia
ja edistää perustuslain 14 §:ssä turvattujen
vaali- ja osallistumisoikeuksien käyttämistä.
Myöskään tässä ei puututtu
kenenkään oikeuteen tarvittaessa äänestää perinteisellä metodilla
eli äänestyslipulla, joten perustuslain kannalta
esitys ei muodostunut ongelmalliseksi yhdenvertaisuussäännösten
kannalta.
Arvoisa puhemies! Valiokunta kuitenkin havaitsi selkeitä ongelmia
tässä hallituksen esityksessä. Ensimmäinen
näistä oli se, että esityksen mukaisesti
niistä kunnista, joissa kokeilu suoritettaisiin, päätettäisiin
oikeusministeriön asetuksella. Tarkoitus oli, että kokeilua
suoritettaisiin Kauniaisten, Karkkilan ja Vihdin kunnissa Uudenmaan
vaalipiirissä eduskuntavaaleissa vuonna 2007. Tällä on
selkeitä liittymäkohtia perustuslain 14, 25 ja
54 §:ään, joilla säädellään
kunnallisia ja valtiollisia vaaleja. Lähtökohtana
on se, että vaalien sääntely kuuluu ehdottomasti
lain alaan.
Perustuslakivaliokunta on kokeiluluontoista lainsäädäntöä arvioidessaan
lähtenyt siitä, että edellytyksenä on
lailla säätämisen vaatimus ja se ulottuu
myöskin yhdenvertaisuusperiaatteeseen ja yhdenvertaisuusperiaatetta
on noudatettava. Tämä on tärkeätä silloin,
kun arvioidaan kokeilualueen määrittelyä.
Myöskin siitä tulee säätää lain
tasoisilla säännöksillä.
Näin ollen, mitä tulee tavallisen lain säätämisjärjestykseen,
lähtökohtana on se, että laissa tulee
määritellä ne paikkakunnat, millä kokeilu suoritetaan.
Tästä syystä valiokunta onkin täsmentänyt
lakiesitystä siten, että lakiesityksessä on
nyt mainittu nuo kolme kuntaa eli Kauniainen, Karkkila ja Vihti,
joissa kokeilu suoritetaan.
Myöskin kokeilulaissa tulee olla aina voimassaolorajoitus
ja se tulee säätää lain tasoisella
normilla, ja tuon kokeilulain tulee olla yleensä tarkoituksensa
kannalta mahdollisimman lyhyt. Tältä osin perustuslakivaliokunta
on täsmentänyt hallituksen esitystä siten,
että laki on voimassa vuosina 2007 ja 2008. Tarkoituksena
on, että tätä kokeilua suoritettaisiin
kunnallisvaaleissa, ei siis vuoden 2007 eduskuntavaaleissa vaan
vuoden 2008 kunnallisvaaleissa.
Tämän lisäksi on ehkä syytä myöskin
todeta se, että ongelmaksi valiokunnassa todettiin, että mikäli
tuota lakia kokeiltaisiin eduskuntavaaleissa, Uudenmaan vaalipiirin
kaikissa kunnissa kokeilu ei olisi mahdollinen, vain kolmessa kunnassa.
Tällä olisi tiettyjä vaikutuksia yhdenvertaisuusperiaatteen
kannalta. Voidaan arvioida, että niissä kunnissa,
joissa kokeilua suoritetaan, ne saisivat huomattavasti julkista
huomiota osakseen ja sillä voisi olla myöskin
vaikutusta näistä kunnista olevien ehdokkaitten äänimääriin.
Kun kuitenkin muistetaan, että ehdokkaitten valinta voi
ratketa muutamalla äänellä eduskuntavaaleissakin,
niin tällä olisi voinut olla todellakin vaikutusta
siihen, mikä olisi ollut ainakin henkilöitten
osalta lopputulos eduskuntavaaleissa. Tältä osin katsottiin, että ei
ole tarkoituksenmukaista, että vain joissakin kunnissa
kokeilua suoritetaan, vaan jos kokeilu suoritetaan, se olisi pitänyt
suorittaa kokonaan yhdessä vaalipiirissä. Kun
Uudenmaan vaalipiirin osalta asiaa selvitettiin, todettiin, että eduskuntavaaleissa
ei ole mahdollisuutta näin laajaan kokeiluun, vaan se voi koskea
vain joitakin kuntia. Tästä syystä perustuslakivaliokunta
päätyi siihen, ettää kokeilua
on tarkoituksenmukaista toteuttaa vasta kunnallisvaaleissa ja silloin
voidaan valita yksi vaalipiiri, vaalialue, eli yksi kunta. Oikeusministeriön kanssa
käytyjen keskustelujen perusteella todettiin, että ne
kolme kuntaa, joissa tarkoitus oli suorittaa kokeilu, ovat myöskin
tarkoituksenmukaiset kokeilukunnat kunnallisvaalien kannalta.
Vielä, arvoisa puhemies, yksi huomio. Sähköisessä äänestyksessä hallituksen
esityksen mukaan ei ollut vaihtoehtoa äänestää tyhjää.
Kun henkilö äänestää äänestyslipulla,
hän voi äänestää myöskin
tyhjää. Tietysti hän voi tehdä myöskin
asiattomia merkintöjä vaalilippuun, mutta asiattomilla
merkinnöillä nyt ei ehkä ole kovin relevanttia
merkitystä. Mutta valiokunta katsoi, että myöskin
sähköisessä äänestyksessä on
oltava mahdollisuus äänestää tyhjää.
Tätä koskeva säännös
myöskin valiokunnan mietinnössä on kirjattu
pykälämuutoksena tänne hallituksen esitykseen,
koska sekin on tietty kannanotto, että haluaa käydä äänestämässä mutta
jättää äänestämättä ketään
ehdolla olevista ehdokkaista.
Arvoisa puhemies! Todellakin nyt sähköinen äänestäminen,
joka ei tarkoita siis internet-äänestystä vaan
sitä, että voidaan konetta käyttää äänestyksen
apuna, teknisenä välineenä, siirtyy kunnallisvaaleihin
2008, mikäli tämä esitys hyväksytään
valiokunnan mietinnön mukaisena.
Lopuksi vielä haluan todeta sen, että ehkä enemmän
meillä pitäisi kiinnittää huomiota myöskin
vaalien turvallisuuteen. Yhdysvalloissa, kun näitä koneita
käytetään, palkataan ulkopuolisia hakkereita
kokeilemaan, minkälaisia murtomahdollisuuksia ja virheitä järjestelmissä on.
Meillä ehkä liian paljon luotetaan siihen, että kun
joku valmistaa tällaisen ohjelman, niin kaikki on kunnossa,
ja testaus ei ole ehkä riittävän korkealla
tasolla meillä. Tässä suhteessa on varmaan
syytä kiinnittää oikeusministeriön
huomiota siihen, että riittävä testaus
myöskin näitten laitteitten osalta suoritetaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun sähköinen äänestys
oli lähetekeskusteluvaiheessa esillä, esitin dubioita
asian suhteen, ja nämä dubioni ovat vain vahvistuneet
elikkä tässä vaiheessa koen hyvin kielteisesti
sähköisen äänestämisen
vaaleissa. En suinkaan tällä tarkoita sitä,
että vastustaisin uudistusta, vaan tämä johtuu
juuri niistä syistä, mitä perustuslakivaliokunnan
puheenjohtaja toi esille puhuessaan näistä turvallisuuskysymyksistä.
Ne ovat ongelma ja ongelma sikäli, että sähköisestä äänestämisestä ei
voi jäädä sellaista tarkistettavaa tallennetta kuin
ovat laskettavissa olevat äänestysliput. Paperiliput,
jotka on leimattu, ovat fakta, ja ne voidaan koska tahansa laskea
uudelleen. Sähköisessä äänestämisessä on
erittäin kyseenalaista, millä tavalla voidaan ääniä laskea
uudelleen ja ovatko ne, mitä lasketaan, enää sitten
ollenkaan alkuperäisiä ääniä.
Elikkä minä suhtaudun kyllä erittäin
kriittisesti ja ainakin tässä vaiheessa kielteisesti
tähän hankkeeseen. Tietysti sallin, että sitä voidaan
kokeilla noissa kunnissa vielä sillä edellytyksellä, että kuntalaiset
itse näin haluavat, mutta missään tapauksessa
en haluaisi tätä laajentaa milloinkaan eduskuntavaaleihin
tai mihinkään muihinkaan valtiollisiin vaaleihin
enkä vallitsevaksi käytännöksi
kunnallisvaaleissakaan. Pidän tätä juuri
sen takia epäonnistuneena ajatuksena, vaikka se vaikuttaa
hienolta ja modernilta, että sellaisia kansanomaisesti
laskettavia, kiistattomia dokumentteja, mitä on äänestyslippu,
ei jää. Tämä on minusta erittäin
vakava pulma. Äänet voidaan laskea uudelleen.
Tietysti inhimillinen pahuushan voi varastaa ääniä,
sekin on mahdollista. Edelleen voidaan vaalilautakunnassa ovelasti työntää sutattuja,
hylättäviä ääniä vastaava
määrä mukaan, jotta loppusumma täsmää.
Muun muassa Aamulehdessä oli pari päivää eduskuntavaalien
1991 jälkeen uutinen, joka näyttää jääneen
ikuiseksi mysteeriksi. Aamulehti kertoi, että jää ikuiseksi
mysteeriksi, kuka varasti Jyväskylässä keskusvaalilautakunnan ääntenlaskun
alkuperäisen yhdistelmän lukittujen ovien takaa.
Tämän kaltaisia mysteereitä ei edes voitaisi
ajatella selvitettävän, jos olisi sähköinen käytäntö.
Eräs ajatus liittyy kirjan nimeen Punainen viiva. Se
oli jo äänestyskäytännön
alusta, voisi sanoa, pyhä asia, että kynällä jätettiin
merkintä, se oli dokumentti. Kyllä minä edellytän,
että tämä tarkistettavissa oleva kiistaton
dokumentti, leimattu vaalilippu, on käytäntö,
ainut käytäntö edelleenkin. Minulle ei
riitä se, että saa äänestää lipulla
tai saa äänestää sähköisesti.
Se kätkee arvaamattomia vaikutuksia, joita en pidä vaaleissa hyväksyttävinä.
Täällä eduskunnassa, kun me äänestämme sähköisesti,
me voimme tarkistaa, miten olemme äänestäneet,
itse sen näemme. Mutta sitten, kun on kysymys niistä vaaleista,
mitä tällä lakiesityksellä tarkoitetaan,
niin sitä silmin nähtävää tarkistusmahdollisuutta
ei ole eikä se voi toimia ilman vaalisalaisuuden paljastumista.
Siksi edellytän, että nykyinen äänestyskäytäntö,
leimatut paperiliput ja vaalisalaisuus, edelleen jatkuu.
Antero Kekkonen /sd:
Puhemies! Kun meitä on kaksi keskustelijaa enää salissa,
niin menee vähän keskinäiseksi kehuskeluksi
pahimmassa tapauksessa. Pidin siitä varovaisen etenemisen otteesta,
mikä valiokunnan puheenjohtajalla Sasilla oli tähän
asiaan.
Mutta kun kuuntelin ed. Oinosta, niin väistämättä mieleeni
tuli vuosi 2000 Yhdysvalloissa. Minulla oli mahdollisuus olla siellä läsnä pitemmän
aikaa silloin, kun tämä maailmanhistoriaan jäävä Bush—Gore-asetelma
oli pinnassa, ja ikuiseksi arvoitukseksi jää,
mitä kaikkea siinä tapahtui. No, sehän
siinä viime kädessä tietysti tapahtui,
että Bush tuli valituksi presidentiksi, mutta se prosessi
kaiken kaikkiaan kyllä tukee niitä epäilyksiä,
joita ed. Oinonen tässä äskettäin
kertoi.
Noin pitemmällä tähtäyksellä,
herra puhemies, tietenkin tämä tilanne, voiko
tulla sellainen esiin, että pitää äänestää pistooli
ohimolla, sehän on mahdollista näissä sähköisissä vaihtoehdoissa,
vaikka me kehittelisimme minkälaisia suojamekanismeja.
Mutta, herra puhemies, summa summarum. Minusta tapa, jolla perustuslakivaliokunta
on tätä käsitellyt, on hyvä.
On erinomaista, että tämä on kokeiluna
sijoitettu kunnallisvaaleihin, että maksimikoko, missä tätä kokeillaan,
on yksi kunta. Eduskuntavaaleissahan tämmöinen
kokeilu olisi, niin kuin ed. Sasi sanoi, aivan mahdoton. Eli on
tullut vähän leikkisäksi tavaksi sanoa
erilaisissa kokouksissa, että tältä pohjalta,
mutta tohdin sen nyt täällä salissa puhemiehen
ja ed. Oinosen kuullen sanoa, että tältä pohjalta
kannattaa kyllä edetä.
Yleiskeskustelu päättyy.